חבל שעיינתימצאתי את זה
אולי זה יעניין כאן מישהו
בדיוק חשבתי שלראשונה דנים בפרוג דיון מכובד על עצם השפה בלי וויכוחים אידיאולוגיים של אידיש-עברית
חבל שעיינתימצאתי את זה
אולי זה יעניין כאן מישהו
תודה רבה על התגובה!!כל דבר לגופו של מקום וקהילה. 'אצלנו' הבנות שלומדות ויודעות על בוריה אידיש, מכל כיוון שתבחרו, יודעות ולומדות מצוין גם לשון הקודש,
את כל הנ"ל אני כותבת מתוך ניסיון, ולא מתוך סטיגמטיות ושמועות בעלמא (כפי שרווח פעמים רבות).
זה תלוי הרבה מאד באיות ובהגייה שבשפה הגרמניתבנוסף לכללים הנה 'הוכחות' מהשטח. למשל:
המילה פרייז. אין אפשרות לנקד פתח ולמעשה להגות צירה. ההיפך כן, כמקובל מתפוצות שונות. כותבים ומנקדים צירה, ויש ההוגים כפתח. אבל ברגע שיש ההוגים כצירה והמילה נכתבת בשתי י', זהו הניקוד הנכון.
כנ"ל דייטשלאנד. למרות שאת המילה דייטש יש כאלו שיבטאו כפתח, את המילה דייטשלאנד אף לא אחד יבטא כפתח. והניקוד הוא כמובן צירה. כי מילה המנוקדת בפתח (עם א' כמובן) לא תבוטא כצירה אף פעם.
אני לא שמעתי שאומרים דייטש בצירהמשום מה חשבתי ששאלת האם יש מי שהוגה את המילה דייטש עם פתח...
איך הוגים את שם המשפחה דייטש? צירה זה בטוח. פתח בשום אופן לא. רק בהגיה של חלק מ'העם'
דויטש, דויטשלאנד, DEUSCHאני לא שמעתי שאומרים דייטש בצירה
וגם לא דייטשלאנד
מילון אידיש עברית מקצועי שקיים היום בשוקמה זה מילון של ז'ק?
למה הם צירי וכי אומרים ויין בצירה וכן עוד הרבה דוגמאות שהבאתי [ונעזוב את דייטשלאנד ...]למה בטוח שזה השתבש במבטא של היום וכי מישהו אמר פעם אחרתמה פי', כל המילים שמנית הם צירי, רק במבטא האידשאי של היום זה נהפך לפתח,
ומכאן באה ה"עמי ארצות" שלהם בכתיבה בלשון העברית. (לא בלשון הקודש, כי בלשון הקודש גם בוגרי הת''ת אשר למדו שם עברית, ידיעתם בלשון הקודש דלה מאד).
אשמח להחכים מה ההבדל בין לשה"ק לעברית (מלבד צורת ההגייה), ואיך יתכן שלשה"ק מושלמת והעברית פחות.(לשה"ק מושלם, עברית כמובן פחות)
מצו"ב אחד מן החיבורים המציגים את ההבדלים הרבים. הכל עם מקורות.אשמח להחכים מה ההבדל בין לשה"ק לעברית
מאמר ביקורת העליתי כאן:מצו"ב אחד מן החיבורים המציגים את ההבדלים הרבים. הכל עם מקורות.
אם זה מעניין אתכם יש לי עוד חיבור בנושא (שחיבר ספרדי חכם גדול בחכמת הלשון).
חיבורים בעניני לשון תמיד עניינו אותי, ואקרא בעז"ה בעיון. מרפרוף קל וקריאת ההקדמה איני מוצאת כאן תשובה לשאלתי.מצו"ב אחד מן החיבורים המציגים את ההבדלים הרבים. הכל עם מקורות.
אם זה מעניין אתכם יש לי עוד חיבור בנושא (שחיבר ספרדי חכם גדול בחכמת הלשון).
חבל שהאשכול יגרר לוויכוח הישן נושןלטעון שעברית ולשון הקודש הן שתי שפות זה קצת להיות מנותקים מהמציאות.
שאלה יפה. כפי שעלה בידי המילה 'עניין' המצויה כבר בתנ"ך לא שימשה גם להתעניינות וכדומה. ההטיה של 'עניין' להתעניינות הינה התפתחות חדשה של העברית המודרנית [מתועדת לראשונה ממנדלי מו"ס וב'המליץ' לאחר שנת התר"ס].ועכשיו למקצועיות.
אם כבר דנים בנושא של עברית לשה"ק.
אני מחפש מקור מוקדם (קדום לעברית המדוברת) מספרים שאינם חיצוניים, לשימוש מילת 'עניין' לביטוי של התעניינות וגילוי עניין, ולא לביטוי של סוגיא/נושא.
אשמח אם תחכימו אותי בעניין תרתי משמע.
מעניין (...) מי מבין מחברי הספרים המקובלים על כולנו (או רובנו) הביא את זה ראשון (במשך השנים) במובן הזה.שאלה יפה. כפי שעלה בידי המילה 'עניין' המצויה כבר בתנ"ך לא שימשה גם להתעניינות וכדומה. ההטיה של 'עניין' להתעניינות הינה התפתחות חדשה של העברית המודרנית [בסביבות שנות התר"ס].
זה סוג של עיוות מהמקור, לא כן?ההטיה של 'עניין' להתעניינות הינה התפתחות חדשה של העברית המודרנית
למה "עיוות"? זו התפתחות נחמדה כמו כל התפתחות לשונית.זה סוג של עיוות מהמקור, לא כן?
אין פה ויכוח וזה לא שנוי בשום מחלוקת. מקסימום אפשר להביא ציטוטים מגדולים שאמרו שעברית אינה לשון הקודש - דהיינו, מזמן שדוברים אותה המון העם ועוברי עבירה הרי פקעה ממנה קדושה ואינה לשון קודש עוד אלא חול. אבל עצם השפה ודאי אותה שפה היא.חבל שהאשכול יגרר לוויכוח הישן נושן
את ואני יודעים שהנושא שנוא במחלוקת של גדולים ממני וממך, וכל אחת מצטטת בהתאם להשתייכות שלה ולמה שחונכה
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
2.04
כ"ג אדר ב'
השקה חגיגית
חדש בפרוג
קורס חדשנות AI ובינה מלאכותית
14 שיעורים מפוצצים תוכן על כלי הAI השונים ליצירת תמונות וויז'ואל, עריכת וידאו ומושן, כתיבה ורעיונות, אפיון ועיצוב אתרים ועוד המון!
ההרשמה נפתחה!
20.03
י' אדר ב'
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
26.03
טז' אדר ב'
פתיחת מסלול
מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
8.05
ל' ניסן
פתיחת מסלול
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
מלגות גבוהות!
9.05
א' אייר
ירושלמי?
יש לנו מלגה מטורפת עבורך! קורס במימון כמעט מלא!!
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
ההרשמה בעיצומה
28.05
כ' אייר
פתיחת מסלול מורחב:
פיתוח ובניית אתרים
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכט
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת רַבַּת צְרָרוּנִי מִנְּעוּרַי יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב רַבַּת צְרָרוּנִי מִנְּעוּרָי גַּם לֹא יָכְלוּ לִי:ג עַל גַּבִּי חָרְשׁוּ חֹרְשִׁים הֶאֱרִיכוּ (למענותם) לְמַעֲנִיתָם:ד יְהוָה צַדִּיק קִצֵּץ עֲבוֹת רְשָׁעִים:ה יֵבֹשׁוּ וְיִסֹּגוּ אָחוֹר כֹּל שֹׂנְאֵי צִיּוֹן:ו יִהְיוּ כַּחֲצִיר גַּגּוֹת שֶׁקַּדְמַת שָׁלַף יָבֵשׁ:ז שֶׁלֹּא מִלֵּא כַפּוֹ קוֹצֵר וְחִצְנוֹ מְעַמֵּר:ח וְלֹא אָמְרוּ הָעֹבְרִים בִּרְכַּת יְהוָה אֲלֵיכֶם בֵּרַכְנוּ אֶתְכֶם בְּשֵׁם יְהוָה: