ימי ניסן ופסח

מרדכי זהב

משתמש פעיל
[היה ביקוש רב לפרסם כאן על חודש ניסן ולכן נשתף את הקוראים והמזדמנים - מודים לכולם על ההשתדלות]

הימים לפני החג:

ההכנה גדולה...
ה"אבני-נזר" באחת מתשובותיו למכתב לפני פסח:
"מכתבו הגיעני, ...ובימים אלו (ניסן) קשה לי להשיב כי עֵרֶך שעה ליום יֵחָשֵב".

כשמתכוננים ומכינים כלי לקבל - מקבלים, ויכול להישאר גם אח"כ.
וזה בעשור לחודש ויקחו - להתכונן קודם ולהכין כלי,
ואז משארותם צרורות בשמלותם - נשאר הכל אצל האדם המכין כלי,
ולכן שׂמים בקערה ביצה לרמז שאם לא מחממים אותה מקודם עד לתוצאה היא נשארת ביצה
ואם מחממים ומתכוננים יש תוצאה טובה.

בימים אלו כאשר עוסקים וטרודים להכין לפסח יש לראות שלא להפסיד גדלות הימים והשמחה מאלו הימים, כי כאשר הימים מבורכים יש להשגיח... ימים המבורכים יש לעלות גבוה ולהשגיח (ד"ת גור)

קודם הפסח עמלים הרבה עבור פסח, הכנה לפסח, ההכנה קודם פסח הוא דבר גדול, ....הכל היה כדי שיהיה ואחרי-כן יצאו ברכוש גדול, .....ההכנה לפסח, עמלים וטורחים קודם הפסח ואחרי-כן יצאו ברכוש גדול. (ד"ת גור)

ובאותו עניין של הכנה:
למה אומרים בכל קידוש "זכר ליציאת מצרים" ולא "זכר לקבלת התורה" שהיא המטרה של יציאת מצרים,
כפי שכתוב :בהוציאך את העם ממצרים תעבדון את האלוקים על ההר הזה", שזו היא המטרה?
אלא העניין הוא ש"ההכנה גדולה מהמצווה", כמו הטבת הנרות שגדולה מההדלקה עצמה,
ולכן מזכירים את "ההכנה" יציאת מצרים שהיא יותר גדולה וחשובה.​


ימי ניסן המה ימים טובים, העולם עסוקים וטרודים בהכנה לפסח ולא נותנים לב לזה כ"כ, לא מרגישים שהמה ימים גדולים מאוד, ימים המבורכים בגשמיות וברוחניות. (ד"ת גור)


_ _ _ _ _ _ _ _

יש כעת חופשת חג הפסח, וחג מאוד מיוחד וקדוש עם בני הבית והילדים -עכשיו זה הזמן העיקרי בשנה לשמ‍וח איתם, לשבת איתם, לשמוע אותם, ולתת להם את היחס הטוב ביותר מכל העולם. כי אם לא תשקיע בבית שלך, איפה תשקיע?!...

היה רבי אהרן קוטלר זי"ע מלמד דרכי מוסר לתלמידיו: שהאדם לא יאמר לעצמו, את העיקר כבר עשיתי, ומתוך כך יבוא לזלזל ב"שיריים". ישנם המזלזלים ב"שיירי הסדר", אפילו שאת רובו ככולו הקדישו ללימוד. וישנם המזלזלים ב"סוף הזמן", לאחר שאת עיקרו מילאו בלימוד. לא זו הדרך. בכל עניין ועניין בתורה, יש חשיבות גם ל"שיירי מצוה". כשהאדם מקיים את המעשה בשלמותו עם ה"שיריים" שבו, הרי הוא מעורר עליו ועל דורו זכויות רבות בשמים.

קונים הרבה לקראת החג: פועלים-עובדים-ונהגים, ואלו שבעבודתם הם עושים שירות לאחרים, יתכן מאוד שירגישו רגשות נחיתות בפני אחרים, ועל כן יש להשתדל לתת להם מילה טובה, שיש בה משום לשבח אותם על עבודתם, ולתת להם את ההרגשה שנהנים מהם.

בתפילתו של ר' נחוניא בן הקָנֶא אנחנו אומרים: "מודים אנחנו לך, ששמת חלקנו מיושבי בית המדרש ולא שמת חלקנו מיושבי קרנות... שאנחנו עמלים מקבלים שכר, והם עמלים ואינם מקבלים שכר". שואל רבנו החפץ חיים זצ"ל: וכי כל האנשים בעובדים בחוץ אינם מקבלים שכר על עבודתם?... הרי הנגר מקבל משכורת על הארון שבנה, והזגג על הזכוכית?... אלא אומר החפץ חיים, נכון, אכן הוא מקבל שכר, אבל בוא ונתאר לנו נגר שעמל ויזע בבניית ארון ולבסוף הגיש ללקוח ארון שבור, כולם יודעים שאינו יקבל בעבורו אפילו פרוטה, את הלקוח לא מעניין כמה טרחה טרח הנגר, הלקוח רוצה תוצאה, הוא רוצה את הארון שלו... אך היהודי העמל לכבוד ה' אינו כן, הוא לא מקבל שכר רק על התוצאה אלא על כל טיפת זיעה שעמל עליה בדרך ישלם לו הקב"ה שכר לאין ערוך, כי הקב"ה לא מבקש תוצאה, הוא רוצה לראות דרך!. כמה פעמים שומעים נשים נאנחות לאחר סעודת שבת: 'עשר שעות אני על הרגליים בשלת ומכינה ולבסוף בחצי שעה כבר סיימו לאכול!'- המשפטים האלה נזרקים מפה של אישה שלא באמת מבינה שהקב"ה רוצה את 'הדרך', גם אם היו אוכלים חמש דקות, וגם אם לא היו אוכלים כלל, כל דקה שלך במטבח, כל סלט שחתכת, כל פעם שערבבת את הסיר, כל פעולה ולוּ הקטנה ביותר שעשית לכבוד שבת קודש, נרשמה במחברות של הקב"ה ושום דבר לא ימחק אותה, והשבת פורעת למי שמכבד אותה בנחלה בלא מיצרים!. אמא שמנקה את התינוק שלה, אם היא תרגיש שזו החלפת חיתול סתמית, יהיה לה קשה מאד לעשות דברים אלו ברצון ושמחה, מי אוהב להחליף חיתול? אך אם היא תבין שהיא מגדלת את התינוק הזה להיות עובד ה' וירא שמים, אם תחשוב בלבה שאינה מנקה תינוק אלא מנקה ספר תורה, היא תרגיש ערך וסיפוק!. ישנן צדיקות שעושות כן לכבוד ה', הן מבינות את קדושת חג הפסח, כמה שמחה יש לקב"ה ביום הזה שעם ישראל יצאו ממצרים ונקרע להם ים סוף ונעשו לו לעם סגולה. ומטרת הניקיונות הם לכבד את החג בבית נקי ולהפטר מהחמץ. הן יודעות מה שכתב רבנו האר"י, שהזהיר בחמץ בפסח מובטח לו שלא יחטא כל השנה! הניקיונות בשבילן הם ניקוי המשכן הפרטי והכנה לכבוד החג הקדוש הזה, ועל כך הן יקבלו שכר עצום ורב!.

בדרשה מהאדמו"ר מטאלנא בפני מחנכים לקראת פסח עמד על הנקודות במצוות "והגדת לבינך" ואמר: "יש ללמוד ממצוות "והגדת לבינך" - שעל אמירת ההגדה להיות בחמימות בבחינת "טופח על מנת להטפיח", כדי שהדברים יושרשו בליבות הבנים, ויוכלו אף הם להעבירם בבוא העת לבניהם אחריהם". והוסיף: "יכול מראש חודש", כדאי לאסוף סיפורים ואמירות מאלפים על חג הפסח, כדי שהילדים שכל כך מחכים ללילה קדוש זה, יוכלו לנצל ממנו את המירב, דבר שיתרום להם רגשות קודש לכל שנות חייהם".

סיפר ה"פני מנחם" שבילדותו לקחו אביו ה"אמרי אמת" לאפיית מצות יותר וטייל עימו יותר מפעם אחת בימים שלפני פסח, והוסיף ה"פני מנחם", כשגדלתי היבנתי שזה היה גם עזרה מצידו לאימי הרבנית, שיהיה לה בית פנוי בעבודות ערב פסח.


שבת הגדול:
על ליל ט"ו ניסן. אחד מחכמי ישראל אמר: "נוהגים לדרוש בשבת הגדול",
בין כוס ראשון לשני עסוקים מאוד עם יציאת מצרים וההגדה, ויכול לעבור יותר מ72 דקות ונכנסים לשאלה בעניין ברכה אחרונה".
השאלה הובאה לפני אחד הפוסקים שהסכים שללגום מעט מים עוזר שלא יגיעו ל72 דקות. וכעיקרון לא צריך ליזהר.


לערב החג:

ליל יד ניסן: לימוד ממים שלנו, הכנה למצוֹת מצווה
, היא מצווה יחודית מן התורה באכילה בזמן הזה, ללמדינו שכשמגיע זמן טוב צריך לראות שישאר ללון אצל האדם.

כל חמירא: האדמור מצאנז [זצ"ל]: דחזיתיה - שראיתי את הלא טוב, ודלא חזיתיה - שלא ראיתי שזה הלא טוב, שיהיה הכל הפקר ויבוטל, ושלא תהיה הרגשה מדומה שאני כבר אדם טוב. האדמור מויזניץ [זצ"ל]: דחזיתיה - שיכול לראות הרבה בתורה, אבל לא חזיתיה - לא התאמצתי לראות, דביערתיה - בענייני עולם הזה בערתי חזק, ודלא ביערתיה - בענייני רוחניות הייתי חלש, ומה אעשה ואיך אתחזק, ועונה לו השי"ת, ליבטל ולהוי הפקר - תיתבטל אלי ותרגיש הפקר ותתפלל אלי ותן לי לעשות לך את העבודה.

"אור לארבעה עשר בודקין את החמץ", שואל רבי יהושע מבעלזא זצ"ל: "בודקין את החמץ" הן היה ראוי לומר "בודקין את הבית מן החמץ"! אלא תירץ, שהחמץ רומז כידוע ליצר הרע והשמיעונו שאין די לבקר ולמצוא ולאתר את העבירות, אלא לאחר שמצאנו יש "לבדוק את החמץ" לעצמו לראות מהיכן מגיע, מה הן נקודות התורפה דרכם מתגנב היצר הרע וכיצד ניתן לחסמם, מה הם שרשיו וכיצד לעקרן ולהוציאן מן השורש... (מתוך שערי ארמון)

מעשה רב:
זקניך ויאמרו לך:
לפעמים מעשה הוא יותר מאמירה: נכד שליווה את סבו בערב חג לתפילת שחרית ראה אותו מנגב דמעותיו אחרי התפילה, שאלו על כך, ונענה, מחר זה חג, ויש גם שבת חוה"מ, אבל בימי חוה"מ לא מניחים תפילין, ולא נגיד את התפילה שאומרים לפני שמניחים, "ומשפע מצוַת תפילין" הבין הנכד כמה ההכנה גדולה מהמצוה וכמה צריכים לשים לב למה שאומרים ואיך מתכוננים, ובעיקר לחיות את המילים.

ההכנה גדולה מהמצוה, ולפני פסח זה בולט, עובדים יותר מחודש בשביל 7 ימים, אבל השכר שמוּר לכל פרט מהעבודות, ובוודאי ברוחניות

מצוה הבאה לידך אל תַּחְמִיצֶנָה, החמץ שהאותיות ח מ ץ נמצאות במילה תחמיצנה, נאכל רוב ימות השנה, ובמשך שבע וחצי ימים לא נאכל ואסור באכילה, ולמה כי כך ציוָנוּ ה' בתורה, לא לאכול חמץ, אבל יש גם את הפשט, אל תחמיצנה, אל תחמיץ [מלשון החמצה והפסד] את ההזדמנות של הימים האלו עד לפסח המיועדים לניקיון גשמי ולבדיקת מקומות נסתרים כדי להשפיע על עצמך ברוחניות, זו הזדמנות ממתי שמתחילים את עסק הניקיון בבית בכללות לקראת פסח.

מצוַת ביעור חמץ בשריפת חמץ: הגאון ר' שמואל רוזנברגר: בדיקת חמץ היא מדאורייתא ומברכים עליה ברכה שהיא פעם בשנה, וראוי לזכור היטב שהיות והיא מדאורייתא אפשר לבקש בזמן זה על ביעור חמץ בגו"ר, ובוודאי שאפשר לבקש בזמן זה כשעומדים ליד האש השורפת, והקב"ה משפיע מאוד בזמן זה.



ביעור חמץ. שבעה ימים החמץ בבל יראה ובבל ימצא. ניקיון מחולט והינתקות גמורה ממנו ומכל תערובתו. בתורת הרמז והסוד לימדונו שחמץ רומז על יצר הרע, ועל כן מחמירים עד קצה היכולת להתרחק ממנו. וכאן הבן שואל, הרי במשך כחמישים שבועות בשנה כן אוכלים חמץ! מדוע לא מתנזרים כל השנה מחמץ, היצר הרע הזה? תמיהה זו נשאלת בזוהר הק'. בספרים הקדושים מבארים שעבודת האדם בכל ימות השנה היא דווקא להתמודד עם יצרו הרע, להיאבק בו בחירוף נפש ולנצחו. אילולא היצר הרע ומעלליו לא היינו משיגים את התוצאה הקדושה של התעלות ושל התקרבות לה'. מאז חטא עץ הדעת עלינו לָדוּר עם הנחש הקדמוני בכפיפה אחת. דווקא ההתגברות על רוע היצר היא שמקדמת אותנו אל עבר המטרה הנכספת, קרבת אלקים. השבוע של פסח מהווה תחנת ריענון. שבוע בשנה שאנו מתנקים ומתנתקים לחלוטין מהחמץ. ימי הפסח משמשים מקור לטעינה רוחנית, כדרשת רבינו ה'שפת אמת' על הפסוק לְמַעַן תִּזְכֹר אֶת יוֹם צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִּצְרַיִּם כֹל יְמֵי חַיֶיךָ. ימי הפסח הנקיים מ'חמץ בכלשהו', מטרתם להמשיך את הטוהר הרוחני לכל ימות השנה, בהם כן נאכל חמץ, בהם נִּחְיֶה עם יצרנו הרע, אך נדע לאזן בין הכוחות שבנפש, לבל יעכבנו השאור שבעיסה, שלא יחמיץ ויבאיש את ריחנו בעיני ה'. בספרים הק' השוו בין קדושת הפסח לבין שנות הנעורים. פסח, ר"ה לרגלים, מצווה ראשונה של בני ישראל, נקייה היא מכל תערובת חמץ, ורק אח"כ ממשיכים לאכול חמץ, להתמודד עם היצה"ר. כך, שנות הילדות הם בסיס להמשך החיים, על השנים הללו להיות נקיים מכל פגם ומכל פגע. השבוע פורסם מחקר המלמד כי הגובה הסופי של האדם בבגרותו, נגזר מהתפתחותו התקינה בשנה הראשונה להיוולדו! כך הגובהו הרוחני העתידי של האדם מושתת על התפתחות תקינה בשנות הילדות. לא בִּכְדִּי עומדים הילדים במרכז מצוות החג. צדיקים דרשו את הפסוק וְהִּגַדְתָּ לְבִּנְךָ בַיוֹם הַהוּא לֵאמֹר, בַעֲבוּר זֶה עָשָה ה' לִּי בְצֵאתִי מִּמִּצְרָיִּם, הַגֵד לְבִנְךָ שיציאת מצרים הָיתה בגינו! בעבור הסיפור לבנים ולמען חינוכם עשה ה' לי את ניסֵי יציאת מצרים! וַדֵא שהשושלת שהגיע עד אליך, תמשיך בעוז ותעצומות דקדושה עדי קץ הימים! במסכת שבת (קנב ע"א) מתאונן רבי יוסי בן קיסמא 'וַי לה לחדא דאזלא ולא אתיא', מאוד חבל על דבר טוב שהולך מאתנו מבלי שוב. מהו? שנות הילדות. הגמרא ממשילה את הילדות לכתר העשוי וְרָדִּים. בזמן שהכתר טרי הוא ריחנו וצבעוני, אך במהרה ריחו פג, ועליו נובלים ומתייבשים. כך הילדות. יש להשקיע בשנים הללו, כי את ניחוחות הילדות יְשַמְרוּ לאורך החיים, כפי שצחצוח הנפש בימי הפסח ממשיך עמנו לאורך השנה. יש לחבר את בנינו ובנותינו לפנימיות החג וליופי המקודש, וכך יזכרו את החן ואת ההדר. חלילה להטמיע בקרבם במועד הפסח זיכרונות קשים של ימי מטרד, תקופת חסך ולחץ. חשוב ש'כתר הַוְּרָדִּים' יפאר את ראש הילד, אך נזהר שלא יִּשָׂרֵט מצחו מקוצים שבגבעול הפרח! חיי הבוגר בנויים על חוויות הילדות, ואת החוויות הללו אנו יוצרים! בנערינו ובזקננו נלך! נקדיש לכל בן כפי יכולתו, נַטְעִינוֹ באוצרות נפשיים מהעבר הרחוק, אל עֵבר העתיד הארוך. 'אין מפטירין אחר פסח אפיקומן', מנציחים בְקִּרְבֵנוּ את 'טעם הפסח'. ימי הפסח כמו שבת קודש שבכל שבוע, - הם תחנות האגירה, נקודות הטעינה לנפש היהודי. המן הרשע הכיר כבר בחולשת עמלק ויצה"ר, באומרו שאצל היהודי כל השנה שה"'י פה"י (שבת היום פסח היום)! זו עליוֹנוּתֵנו! כוחנו בכל השנה מאור השבת וּמִּזַכוּת הפסח.


[ראוי ורצוי לטעום טוב[-לאכול] בערב החג כדי להיות רגועים בזמן הסדר עד ה"שולחן עורך", וכן ע"פ הלכה צריכים (לנוח)לישֳן בערב החג.]

_ _ _ _ _ _

אם יהיה אפשרי נפרסם עוד
וכל תוספת מכל קורא תעודד ותדרבן לעוד

הכנות קלות ורגועות בס"ד

 

מרדכי זהב

משתמש פעיל
ליל טו ניסן

כשמתכוננים ומכינים כלי לקבל – מקבלים, ויכול להישאר גם אח"כ. וזה בעשור לחודש ויקחו - להתכונן קודם ולהכין כלי, ואז משארותם צרורות בשמלותם - נשאר הכל אצל האדם המכין כלי, ולכן שׂמים בקערה ביצה לרמז שאם לא מחממים אותה מקודם עד לתוצאה היא נשארת ביצה ואם מחממים ומתכוננים יש תוצאה טובה

ה-בית אהרון מקרלין היה שואל חסידים (באידיש) איך נכנס ליל החג לא איך עבר ליל החג.

מדרש רבה-אסתר– אלוקיהם של אומה זו עסוק הוא להיות עושה להם ניסים בלילה הזה.

wתרגום יונתן בן עיזואל - שיצחק אמר לעשיו כששלח אותו לצוד ציד: בנִי, הלילה הזה המלאכים משבחים להקב"ה ונפתחים כל האוצרות עם השפע, ולכן הוא שלח אותו בלילה הזה. וכן מובא גם בפרקי דרבי אליעזר.

wהמהר"ל מביא שכל יהודי בזמן הסדר הוא כמו הכהן גדול ביום הכיפורים בקודש הקדשים רק עם ה' ואפשר להשיג הרבה.

) אם ט"ו חל בשבת נהוג לא לומר "שלום עליכם", בשם צדיקים (סלונים) כי בלילה זה, זה כמו בקודש הקדשים ולכן גם המלאכים לא נמצאים.)

רבי לייבל'ה אייגר היה אומר - שׂמים ביצה בקערה כי ביצה בארמית זה "ביעה" לשון בקשה לרמז לכל יהודי שהלילה הכל פתוח לבקשות, המאירי מביא שביצה זה לשון "ביעה" מלשון תתקבל צלותהון ו"בעותהון".

הדרכי משה מביא ש"ורחץ" שלא מברכים על נטילת ידים זה כמו נטילת ידים לפני התפילה.

ה-ישמח ישראל מאלכסנדר– בלילה זה אפשר להתרומם מהמצב הכי נמוך למצב הכי גבוה, ומי שאינו מאמין בזה הרי הוא חלילה הבן השני בהגדה. על ענין השינוי (בלבד) שמעו גם אצל רבוה"ק.

ה-אוהב ישראל אמר כשאומרים ברכת "אשר גאלנו" אפשר לצאת מכל המיצרים ולפעול הרבה על כל המצבים.

בזוהר מובא - כל לילה הקב"ה נכנס לרקוד עם הצדיקים ובלילה זה הוא יורד לכל בית יהודי להשתתף כביכול בעריכת הסדר ואינו רוקד עם הצדיקים ואומר למלאכים תרדו למטה להשתתף עם בנ"י בעריכת הסדר, והוא אומר בואו ונשמע את סיפור יציאת מצרים שמספרים בניסים שאני עושה ובזה הם נותנים לי את הכח לכל השנה, ולכן באמירת ההגדה לא מסיבים כי תלמיד אצל רבו לא עושה הסיבה.

כל המרבה לספר ביציאת מצרים הרי זה משובח – שהמרבה לספר - מעצם הסיפור - המספר נהיה יותר משובח. (שפ"א – לב שמחה)

החת"ס היה אומר
שכל יהודי צריך להרגיש בלילה הזה כמי שנהיה בריה חדשה וכמו שנהפך מגוי ליהודי כמו שכתוב בהגדה "מתחלה עובדי עבודה זרה וכו' ועכשיו קרבנו המקום לעבודתו", ועל דרך זה הוא שואל איך אומרים הלל בלילה ומתרץ שעל כזה נס שנהפכים מגוי ליהודי צריך מיד להגיד הלל, ולכן מברכים אחרי סיפור יציאת מצרים כי גם מי שנעשה גֵר מברך רק אחרי הטבילה.

ואמר עוד: "מובטחים אנחנו בגלות הזה שבשעה שאנחנו יושבים לספר ביציאת מצרים לבנינו ולהשריש בליבותם יראת ה' אזי שפע אלוקַ עלינו כמו בצאתינו ממצרים".

בשם צדיקים: כשאומרים הפסוק "ונצעק אל ה' אלוקינו" אפשר לפעול הרבה, ולזכור שזה יו"ט.

ה-אמרי חיים מויזניץ' אמר – המרור כ"כ מתוק רק קוראים לו מרור לצאת-ידי-חובת-מרור.

החיי-אדם מביא מהגאון מווילנא פירוש על הירושלמי– שליל הסדר זה נישואין עם הקב"ה ויש שבע-ברכות עד לאכילת מצה דהיינו 3 בקידוש -1 בכרפס -1 אשר גאלנו -1 על הכוס (שני) -1 על אכילת מצה, ולשיטת הגר"א לא נחשב בירכת על אכילת מצה אלא בירכת נטילת ידים ב-ורחץ שסובר הגר"א שכן מברכים.

ליל ט"ו ניסן, אומר ה"אור החיים" - ועברתי בלילה הזה, זכור את היום הזה, א-ל מוציאם [-לשון הווה] ממצרים, כאילו הואעצמו יצא ממצרים.

קו הישר– להגיד סיפור יציאת מצרים בשמחה – כנפי השכינה שורים עליו להצילו כל השנה מסכנה, בשמחה ולא עם הרגשות שליליות.

למה מרדכי הצדיק החליט לצום בימי פסח כי ידע שחתימת המלך זה מלכו של עולם וצריכים את התפילות של פסח וליל הסדר בשביל לבטל את הגזירה.

ה-בית ישראל פירש את דברי ה-אמרי אמת למה לובשים קיטל בליל הסדר כי יש ביגוד חדש המרמז על ההשפעות החדשות שיורדים מהשמים ובשביל שלא יתלכלך הבגד החדש(-הקפוטה) דהיינו ההשפעות - שׂמים קיטל רמז ליראת שמים שאם יהיה יראת שמים הכל ישמר.

ה-בית ישראל היה אומר בקול קדש - והמשיך בלחש - עצמך במותר לך.

הרדב"ז אמר למה זה נקרא "סדר" נאכט – כי אין הסבר על-פי פשט לכל מה שעושים והכל סוד לכן זה נקרא סדר, וסד"ר זה סוד דרש רמז כי אין את הפשט.

יחץ - רבי מנדל מרימנוב אמר ה לרמז שה' רוצה להיפגש עימנו כבלילה הזה במשך השנה.

ה-נתיבות שלום היה אומר לבחורים שנקראו אליו לליל הסדר לאחר שעות של לימוד והיה אומר אליהם בקול את הפסוק "ותגדלי וכו' ואת ערום ועריה" ולא הסביר יותר והם הבינו בדיוק למה כוונתו, ואח"כ אמר "ואראך וכו' ואומר לך בדמייך חיי" ונחה דעתם, שהזהירם על "ערום".

ה-בית אהרון מקרלין היה חוזר הרבה על הרמב"ן סוף פרשת בא: - אין לאדם חלק בתורת משה עד שמאמין שכל הנעשה הוא ניסים ולא טבע העולם.

אחד מהצדיקים היה אומר למה כתוב בהגדה "ואקח" "ואתן" - להודיעך שהכל מאת ה' עד ויעקב ובניו ירדו מצרים שזה כבר מיצד הבחירה של האדם.

צדיקים היו אומרים שבפסח כולם רעבים, ולמה, כי בפסח נידונים על התבואה ומשמים רוצים שנבקש על כך ולכן לא כ"כ שׂבעים כמו כל השנה.

בשולחן אצל מוהרי"ד מבעלז ישבו נשים בשולחן וכשנשאל על כך הסביר שהלילה כולנו כמלאכים ובמלאכים אין יצה"ר ולכן אפשר.

ה-בית אהרון אמר – "זמן חרותינו – לחרוט בלב".

ה-תפארת שלמה בפרשת צו מביא: "שבזמן אכילת מצה בקדושה זהו בחינת אכילת פסח שהיתה אז במקום קדוש בחצר אוהל מועד". ועוד אמר: שכשאוכלים מרור לא צריך לאכול בהסיבה, אבל בכורך צריך, ולמה, כי כאשר מכניסים לאוכל מצה שהיא אמונה אין כאן כבר מרור, ולכן בכורך שזה עם מצה עם אמונה צריך לאכול בהסיבה.

סגולה לבנים ללמוד אורה"ח אחרי הסדר – בפ' בא את הפסוק "והגדת", וסגולה מהרבי מאמשינוב– ללמוד את ההגדה.

הכל בהשגחה פרטית - כשיוסף הצדיק ירד למצרים אומר רש"י על השיירה שנשאו איתם בשׂמים כדי שלא יריח הצדיק ריח רע ולא כ"כ מפורט על שאר הצרות, כדי להדגיש שזה לא היה מזומן לו ולכן הוא לא סבל מהריח.

הסדר בליל הסדר מלמד אותנו: קדש ורחץ זה ההכנה ל-כרפ"ס... ולפני מגיד יש "יחץ" לזכור לחצות מה שכבר כן רוצים להגיד...

כשעשיר שותה בפורים אפשר להוציא ממנו איפה הוא משקיע ולדעת להיות עשיר כמוהו, ויהודים אחרי ששותים בפסח בליל הסדר 4 כוסות הם מוציאים את הסוד של היהדות "אחד אלוקינו בשמים ובארץ". וצריך לזכור ש-עשי"ר זה ע'יניים ש'יניים י'דיים ר'גליים ולהודות לה' על עשירות זו.

אומרים לפני הפסוקים בהגדה: "כֶּמָה שכתוב", מסביר על כך החידה"ר: דע לך שהכל זה כמה שכתוב - "שכל מה שנעשה כבר היה כתוב למעלה".

אם יהיה אפשרי - יתפרסם עוד בס'ד
 

עוזרת ומקבלת

משתמש חדש
לפרשת מצורע וגם ניסן

בשנה רגילה בשבת שקוראים את הפרשיות תזריע ומצורע יחד - קריאת ההפטרה היא בפרשת מצורע, ובאחת השנים דיבר אחד מחכמי ישראל בכזו שבת מההפטרה בפרשת תזריע: "כל עניין תורת המצורע הוא להגיע לזה, כִדְבַר איש האלוקים, והצדיק שאומר רק דברי אמת, בכוח דיבורו של איש האלוקים שכתוב בו תורת אמת היתה בפיהו".

בשנה מעוברת קוראים פרשיות אלו לפני חג הפסח. פרשיות אלו עוסקות בענין הפה. כותב ה"בני יששכר" [מאמרי חודש ניסן], ניסן בגימטריה מאה שבעים - פה בגימטריה שמונים וחמש, פעמיים פה בגימטריה מאה שבעים - והקשר בין "פה" ל"ניסן", כי עיקרו של חודש ניסן הוא חג הפסח, ועבודת ה' של פסח היא בפה. אך צריך להבין מדוע צריך פעמיים "פה" בפסח? עונה על זה רבי צדוק הכהן מלובלין בספרו "מחשבות חרוּץ", בצוואר יש לנו שני צינורות: הצינור האחד נקרא קנה, שאתו אנחנו נושמים ומדברים. הצינור השני נקרא וושט, שאתו אנחנו אוכלים. בחג הפסח כל המצוות נעשות באמצעות הפה, אכילת מצה, אכילת מרור ושתיית ארבע כוסות, בזה אנחנו משתמשים בוושט. בנוסף, יש לנו את סיפור יציאת מצרים, פעולה שאנו עושים באמצעות הקנה. בהלכות שחיטה, קוראים רבותינו לקנה והושט בשם "סימנים" שאותם צריך השוחט לבדוק. הקנה והושט הם הסימנים של היהודי, על פי מה שהוא מכניס לפה ועל פי מה שהוא מוציא מהפה, יכולים לדעת מי הוא אותו יהודי, לכן הם נקראים סימנים, וזוהי העבודה שלנו בפסח.

אל בעל ה"פני מנחם" זי"ע מגור הגיע אברך לבקש ישועה על אביו, לאחר שהתברך הוסיף הרבי לאברך, "תבקש ברכה גם מבינך בשם פלוני", בעוד האברך יורד במדרגות אל הרחוב, ירד אחריו המשמש בקודש ושאלו על אודות בנו שעליו דיבר הרבי, ענה לו האברך "בן זה לא מדבר לשה"ר, וגם כשחוזר מהת"ת ואני רואה שמשהו קרה ואני שואל אותו, הוא משיב "כבר טיפלו בזה ולא צריך לספר שוב...".

ובעניין שמירת העיניים והלשון: ביקר אחד מגדולי ראשי הישיבות אצל רבי מאיר אבוחצירא זי"ע בירושלים ובקש עצה לתלמידיו, כיצד להתעלות ביראת שמים. השיב רבי מאיר: "העצה הבדוקה היא, שמירת העינים והלשון, מי שמצליח בעבודה זו, יגיע למדרגות נפלאות". ועוד: יהודי שהיה מאוד חולה ובניו היו מגיעים הרבה אל האדמו"ר ה"בית ישראל" מגור זי"ע, נכנסו בניו אל ה"בית ישראל" כדי לבקש על אביהם לרפואה, הגיב ה"בית ישראל": "מי ששומר על העיניים והפה יכול לעשות לבד מופתים", והאדמו"ר רבי יעקב מִפְּשֶׁוֳורְסְק זי"ע שמע את הסיפור הזה והגיב: "האדמו"ר מגור גילה את כל הסוד - מי ששומר על עיניו ועל פיו יכול לעשות מופתים לבד".

שמירת הלשון:
(פורסם בכמה גיליונות ובתי כנסת) הייתי אצל אחד מגדולי ישראל ב-ב"ב עם פדיון נפש [סכום מאוד מכובד של כמה אלפים] עבור חולה במצב קשה מאוד ועוד כמה עניינים, הצדיק החזיר לי את הכסף ואמר לי "הפדיון נפש הוא להיזהר בשמירת הלשון" כי בו תלוי הישועות של כלל ישראל בתקופה הזו, וגם כתוב מפורש "שומר פיו ולשונו שומר מצרות נפשו" ופדיון נפש נועד לשמור מצרות נפשו והעצה היא להיות "שומר פיו ולשונו וההמשך הוא שמירה", לפני יציאתי הוסיף לי "זו התשובה לכל השאלות שיש היום על המצב בארץ ובעולם ועל כל החדשות המיותרות שיש היום".

"שמירת הלשון":
לפני כמה שנים באחד מבתי ישראל היה סיפור עצוב שכל בני המשפחה היו במצב בריאותי לא טוב, המצב היה בתיאור של "כשזה קם זה נופל" - האחד מבריא והאחר אינו חש בטוב, ולא ידעו מה הסיבה לכך, במשפחה היה בחור מאוד מבוגר שניסה לברר אצל ידידיו איפה שואלים כדי לקבל מידע מה לעשות, בין ידידיו היה ידיד חסיד ששלח אותו לכתובת של אחד מגדולי ישראל, ואמר לו, תיכנס אליו ותספר לו בפה או בכתב ותישמע ממנו מה שיענה, וכך עשה הבחור, הוא בחר בכתיבה ונכנס אל הצדיק וחיכה לתשובה, וכשנאמרה התשובה שנשמעה מאוד מדאיגה לא הבין הבחור מה הכוונה בין השאלה לתשובה, התשובה הייתה "כשמדברים רע - הרע נדבק במי שמדבר רע", הבחור יצא מבוהל וניגש לידידו החסיד ושאלו על תשובה זו וגם הוא נבהל וחשב לאן פונים, והנה עלה לו רעיון טוב, הם ניגשו יחדיו אל המֶשַׁמֶש בקודש שהבין בתשובות מעין אלו ושאלוהו, והוא החל להתעניין אצל הבחור על משפחתו עד שהגיע לנקודה שבביתו דיברו הרבה לשון הרע וזו לכאורה הסיבה, הבחור הבין את ההסבר וחזר לבית הוריו ושיתף אותם בכל הנעשה, ומיד קיבלו עליהם כולם להיזהר בשמירת הלשון, וב"ה עד חודש כל הבעיות נפתרו עד ל"מזל טוב" המיוחל.
 

מרדכי זהב

משתמש פעיל
לא יודע אם יזדמן לשתף כאן בחול המועד

לשביעי של פסח

וילכו בנ"י בתוך היום ביבשה ... ביבשה בתוך הים,
ומה ההבדל אלא כאן אלו בנ"י וכאן אלו דתן ואבירם המכונים לפי התרגום יונתן בן עוזיאל בני ישראל, שהם הגיעו אח"כ עם המיצרים לעבור ביום ולהם בלבד היתה קריעת ים סוף פרטית למרות מה שיהיה עימם בעתיד, וזהו הדיוק בפסוק בשינוי יבשה בים ים ביבשה. ללמדנו שלכל אחד גם במצב של "באשר הוא שם" זכאי הוא שיקרע לו הים עכשיו לפי זכויותיו.

בזכות האמונה...אדם בא לפני הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל והסיחאת צרתו. ברכו רבי בן ציון בכל לבו. ביקש הלה להעניק סכוםכסף גדול, כהוקרה על הברכה... סירב רבי בן ציון לקחת אמרבענוותנותו: "מאין תדע שהברכה הועילה ופעלה את פעולתה?"השיב הלה ברגש: "בטוח אני שפעלה! הרי צדיק גוזר והקב"המקיים".השיב לו רבי בן ציון: "אם כן, תבוא הישועה בזכות אמונתך,ועליך להעניק את הכסף לעצמך"...

*ה' ילחם לכם ואתם תחרושון, אם אתם לא תפגעו בזולת - ה' ילחם לכם וישמע תפילתכם."אכזר" אסור בתפלה...המעשה הנורא שלפנינו, אירע לפני כמה שנים באחד מבתי הספר. ילדהבעלת נכות ועיוות כלשהו בפניה, הצטרפה אל הכיתה. בתחילה הילדות התנהגואליה יפה, אך בהמשך החלו ללעוג לה ולמרר את חייה (שהיו קשים בלאו הכי).המורה ניסתה פתרונות שונים והשתדלה לעצור את הבעיה בכל האמצעיםשבידיה, אך ללא הועיל. הוריה האומללים של הילדה הנכה, נאלצו להשאירהבבית מחמת המציק, והמורה שהייתה אובדת עיצות הלכה עם בעלה לשאולבעצתו של הגראי"ל שטיינמן זצ"ל.הרב שטיינמן הקשיב לכל הפרטים והתענין על כל מה שכבר ניסתה המורהלעשות כדי להפסיק את ההתעללות של התלמידות, המורה פירטה את כל מהשביכולתה היה לעשות אך ללא הועיל.הרב שטיינמן שתק לרגע והרהר כשפניו מביעים צער עמוק. הוא הזיל דמעותמעיניו. ואז שאל: "הבנות מתפללות בכיתה"? כשהמורה ענתה בחיוב, הגיב:"תאמרי לבנות שאסור להן להתפלל"! המורה ובעלה הגיבו בפליאה. אך הרבשטיינמן חזר ואמר: "צריך לומר לבנות שהרבנים הורו שכל זמן שהן שופכות אתדמה של ילדה אומללה וחסרת ישע, אסור להן עפ"י ההלכה להתפלל. הקב"ה לארוצה תפלה של מי ששופך את דם חברו. יש לומר זאת לבנות ולהתחיל את יוםהלימודים ללא תפלה!"למחרת הגיעה המורה לכתה ואמרה לבנות כדבר הרב שטיינמן. היא אף פתחהאת הנביא ישעיה והקריאה לבנות את הפסוק: "ובפרשכם כפיכם אעלים עיני...ידיכם דמים מלאו" והסבירה להן שאסור להן להתפלל ושאין להם זכות להתפלל.אדם שמתאכזר לחברו במזיד ולא רוצה להפסיק, תפלתו מאוסה לפני הקב"ה.מיד לאחר מכן הורתה לבנות לפתוח את ספרי הלימוד והתחילה ללמד ללאתפלה. הבנות היו מזועזעות עד עמקי נפשן. והיו שלא יכלו לעכל: "היאך יתכןבלי תפלה"?! אך המורה אמרה להן: "כך הורה גדול הדור הגראי"ל שטיינמן"!הבנות ניסחו מכתב חרטה מצמרר על כל מה שעוללו בעבר, וקיבלו עליהםלשנות לגמרי את יחסם בעתיד, וחתמו כולן על המכתב. רק אז הרשתה להן המורהלהתפלל. הבנות התפללו בהתרגשות יוצאת דופן, ואכן כשחזרה הילדה, החלו להרעיףעליה אהבה ורעות בשפע והיא החלה לפרוח ולקבל שמחת חיים.

"ולא נחם... פן ינחם העם" (יג, יז) ראה כמה צריך האדם להתבונן לעשות גדרים והרחקות שלאיבוא לידי עבירה, שהנה הקב"ה בעצמו עשה הרחקה, פן ינחםהעם. (של"ה הק')

"ולא נחם אלוקים דרך ארץ פלישתים כי קרובהוא" (יג, יז) מן השמים רצו, שיוכלו בני ישראל אי-פעם לעבור דרכים שאינןכה חלקות וישרות, שיוכלו למצוא עצה לעצמם ולהחזיק מעמדבתקופות מאוחרות, אפילו כאשר הדרך תהיה משובשת,עקלקלה ורחוקה... (שפת אמת)

"וחמושים עלו בני ישראל מארץ מצרים" (יג,יח) כשעלה הרה"ק רבי אהרן קדוש-ה' מבעלזא זי"ע לארץ אחרהמלחמה, היה זה שבת שירה והיה אז בחיפה. בשבת קודשהזמינו את אחיו הגה"ק רבי מרדכי מבילגורייא לדרוש ובין דבריואמר: לכאורה איך שייך להודות לה' על שניצלנו, אחר שכ"כהרבה יהודים נהרגו ונשרפו על קידוש השם. אלא כך מוכחמפרשת השבוע דכתיב וחמושים עלו בני ישראל מארץ מצרים.ופרש"י, אחד מחמשה וארבעה חלקים מתו במצרים בג' ימיאפילה, ובמדרש יש עוד דעות שאחד מחמישים, וי"א אחדמחמש מאות, ובכ"ז הנותרים ניצלו אמרו שירה, וכן לדידן אע"פשנהרגו כ"כ הרבה מבני ישראל בשואה, בכ"ז על הניצוליםלהודות ולומר שירה. (מעיינות איש ע' מ"א) *ידוע שהיו סבים/סבתות [ואולי גם היום] -שעברו את השואה- שנולדו להם כאן בארץ בנים ונכדים, ובכל שמחה היו מתבטאים "עוד נקמה".

"בתוך הים ביבשה" (יד, כב) קשה זווגו של אדם כקריעת ים סוף. (סוטה ב.) י"ל דלשון"קשה" הוא מלשון "היקש", והיינו שהזיווג הוקש לקריעת יםסוף, שכמו בקריעת ים סוף מבואר בתוס' (ערכין טו.) שישראללא עברו את הים מצד זה לצד זה, אלא באותו צד עצמו שנכנסואל הים באותו צד יצאו, ונעשה בים י"ב דרכים לי"ב שבטים, וכלדרך היה כחצי גורן עגול, ואם כן נמצא דשבט אחד הלך בים דרךארוכה ושבט אחד דרך קצרה, כן הוא גם בזווגו של אדם, דלאחדיבוא בנקל, ולאחד יתמהמה. (בשם הרה"'ק בעל דברי חיים מצאנז זי"ע)

"וייראו מאוד ויצעקו" (יד, י) הם צעקו על עצם היראה הזאת. לבם דאב על אשר הםמתייראים הם מפני בשר ודם, שכן ירא שמים אמיתי בוש ונכלםהוא מלהתיירא מפני דבר , פרט לקדוש-ברוך-הוא. (מאור ושמש)

"ויהי בשלח פרעה את העם" (י"ג - י"ז)בספר "מגדנות" כתב, המילה פרעה בגימטריה 355 . כשמשלחים מפרעה אתתיבת "עם" שהיא בגימטריה 110 , נשאר 245 , כמניין "רמה", לרמז שעםישראל יצא מפרעה ביד רמה.

"ולא נחם אלקים" (י"ג - י"ז)ולא נהגם. [רש"י].מביא בספר "מגדנות", ולהפליא שהתיבות "נחם" ו"נהגם" הם אותו מספר -תשעים ושמונה.

"ולא נחם אלקים דרך ארץ " (י"ג - י"ז)בספר "עלי באר" כתב: הקב"ה לא הנהיג את בני ישראל באופן טבעי כדרכושל עולם, שהרי מדרך העולם מים יורדים משמים ולחם עולה מן הארץ,ואילו אצל בני ישראל במדבר היה להיפך, לחם הוריד להם מן השמים, ומיםהעלה להם מן האדמה.

"וחמושים עלו בני ישראל מארץ מצרים" (י"ג - י"ח)אין חמושים אלא מזוינים. [רש"י].שואל החוזהמלובלין, מתי והיכן התגוננו בני ישראל נגד המצרים בנשק, והרילא נאמר אלא "ויצעקו בני ישראל אל ה'". ותירץ, שעל הפסוק "אשר לקחתימיד האמורי בחרבי ובקשתי" כתוב בתרגום "בצלותי ובבעותי", התפילותוהבקשות הם בכלי נשק של ישראל, שאותן נשאו והביאו עמם ממצרים.

"וחמושים עלו בני ישראל מארץ מצרים" (י"ג - י"ח)אחד מחמישה יצאו, וארבע חלקים מתו בשלושת ימי האפילה. [רש"י].כתב בספר "שערישמחה", פסוקים אלו מלמדים אותנו עד היכן צריך האדםלא לסמוך על עצמו, ולהתרחק מכל נדנוד של עבירה, ושלא יהיה בטוחבעצמו. שהרי במכת חושך מתו שמונים אחוז מעם ישראל, ולכאורה יצאו רקצדיקים גמורים, ובכל זאת, הקב"ה סובב אותם דרך המדבר שמא לא יעמדובניסיון, אף שהיו צדיקים. [זה נכון להיום גם בטכנולוגיה...]

"ויקח משה את עצמות יוסף עמו" (י"ג - י"ט)התוס' בסוטה [י"ג.] מביא מדרש, שכשישראל הלכו במדבר, נתנו אתעצמות יוסף בתוך עור של כבש, ונכנס בו רוח חיים והלך לבדו, וזהו שכתוב"נוהג כצאן יוסף".

"ללכת יומם ולילה" (י"ג - כ"א)אומר רבנובחיי, מרוב זריזותם לקבל את התורה ביום החמישים, היו ממהריםאת דרכם והיו הולכים "יומם ולילה", לא כשאר הולכי דרך, שהם יגעים ביוםונחים בלילה.

"דבר אל בני ישראל וישובו ויחנו לפני פי החירות" (י"ד - ב')רבי משהמקוברין אמר: משה נצטווה לדבר את בני ישראל לעשות תשובה -"וישובו", ועיקרה של התשובה, לעשות חניה על ידי הפה, שלא לתת לפהיותר מדי חירות.

"ויקח שש מאות רכב בחור" (י"ד - ז')המהר"ם שיף מסיים את אחד ממכתביו בפסוק זה, ומביאו בצורת חידה - וכךפתרונה. "ויקח שש", אם תקח שש, מאות- מאת המילה רכב, שהיאבגימטריה מאתיים עשרים ושתיים, נשאר "בחור", בגימטריה מאתיים וששעשרה.

"מה תצעק אלי" (י"ד - ט"ו)שואל ה"שפתאמת", מדוע באמת צעק משה אל ה', כלום לא ידע שהקב"הימלא את הבטחתו וינחיל למצרים מפלה על הים? אלא, כל כך גדולה היתהאהבת ישראל של משה, שבראותו את צערם של ישראל לא יכל יותרלהתאפק וצעק ממעמקי ליבו.רבי ישראלסלנטר מתרץ, על חשבונם של ישראל אין להיות בעל בטחון.ובכתבי האר"י כתוב, "מה תצעק אלי" ר"ת "אמת", שהאמת צעקה מפיו שלמשה רבנו.

"וישם את הים לחרבה ויבקעו המים" (י"ד - כ"א)כל מים שבעולם. [רש"י].שואל רבי מרדכיגיפטר, ראש ישיבת טעלז, לכאורה קודם נקבעו המיםואח"כ "וישם את הים לחרבה", שהרי כך היה הסדר. ומתרץ, שמפורשבמכילתא שהביא רש"י, ש"ויבקעו המים" מדובר על כל מים שבעולם, הריש"ויבקעו המים" הולך על שאר מים שבעולם. ובזה יתכן שקודם ים סוף היהלחרבה ואח"כ נבקעו כל מימות שבעולם. ובספר "מגדנות" כתב שהרמז לכך,שהמילים "ויבקעו המים" בגימטריה "כל מים בעולם".

"ויבקעו המים" (י"ד - כ"א)קשין עליו זיווגו של אדם כקריעת ים סוף. [סנהדרין כ"ב]מדוע קשה זיווגו של אדם כקריעת ים סוף? אומר רבי ראובןקרלינשטיין זצ"לבדרך צחות. הים נקרע לאחר שנחשון בן עמינדב קפץ למים. דבר לא קרה עדשגובה המים הגיעו לאפו, במצב זה כשכבר קשתה עליו הנשימה, אז נקרעהים. כלומר, קריעת ים סוף היתה תלויה בגובה האף שלו, ככל שנחשון היהגבוה יותר, כך היה נמשך הזמן עד שהים היה נקרע. ובדרך צחות יש לומר, כיכך הם פני הדברים גם בשידוך. ככל "שהאף גבוה יותר"..., כך מתארך הענין.

בספר "עולמו של אבא" מסביר, לפעמים קורה שהשדכן מציע לבחור שידוךהגון, ובכל זאת הוא דוחה אותו ואינו רוצה בשידוך בשום אופן. וכעבור שנהאו שנתיים, שוב מציעים לו את אותו שידוך, והוא כבר רוצה בה ומסכיםלשידוך. בקריעת ים סוף היה גם כך, עם ישראל התקדמו לכיוון ים סוף,ואח"כ חזרו על עקבותיהם, כמ"ש "דבר אל בני ישראל וישובו" ושוב התקדמוולכן מובן הקשר בין הזיווג לקריעת ים סוף.

*בתוך היום ביבשה.רבי אלימלך מליז'נסק מסביר, לאחר שבני ישראל הלכו בתוך הים ביבשה, רקאז הם הבינו שגם כשהולכים ביבשה, זה כמו ללכת בתוך הים. כל עוד הולךהאדם ביבשה, הוא חושב שזה הטבע, בים אי אפשר ללכת וביבשה כן אפשרללכת. לאחר שראו שהקב"ה מייבש את הים והופכו ליבשה, הבינו כולםשהכל זה ענין של השגחה פרטית, שגם כשאתה הולך בתוך היבשה, זה כמובתוך הים, ואין הבדל, תמיד אתה בידיו של הקב"ה.על פי רעיון זה הסביר רבי שלום שבדרון את שאלתו של רב החובל ששאלאת יונה "מה לך נרדם". הסביר ר' שלום, רב החובל שאל את יונה, איך אתהמסוגל לישון כשהאניה מיטלטלת בין הגלים בצורה נוראה כל כך, הרי אפשרלמות מפחד, ואתה ישן לך רגוע ושליו. עונה לו יונה הנביא, "את האלוקים אניירא אשר עשה את הים ואתה היבשה", אתם אינכם מאמינים, ולכן ביבשהאתם רגועים, כי יש קרקע מוצקה תחת רגליכם. אבל אני מאמין בהקב"הותמיד אני בידיו, ולכן אני מרגיש רגוע בים הסוער בדיוק כמו על היבשה.

"ויאמינו בה' ובמשה עבדו אז ישיר" (י"ד - ל"א, ט"ו - א')שאלו את רבי ישראל מרוז'ין, הרי לבני ישראל היו עוד ניסים גדולים, ומדועעל זה לא אמרו שירה. ותירץ, לא על הנס של קריעת ים סוף אמרו ישראלשירה, אלא שבגלל קריעת ים סוף באו ישראל לידי אמונה שלימה, להכרהמלאה של "ויאמינו בה'", ועל כך אמרו שירה.

"אז ישיר " (ט"ו - א')המשנה ברורה [בסימן נ"א ס"ק י"ז] כותב בשם ספר הזוהר, שחייבים לקרוא "אזישיר" בשמחה, וידמה בדעתו כאילו באותו יום עבר בים, והאומר בשמחהמוחלים לו על עוונותיו.מבאר רבי מאיר מונק, השמחה המיוחדת בקריאת שירת הים, כי עד אז בנ"יפחדו גם מפרעה וגם מהקב"ה בים סוף. ולאחר מפלת מצרים, פחדו בניישראל רק מהקב"ה, וזו שמחה גדולה.

"אז ישיר משה" (ט"ו - א'בברכת יוצר אור, אומרים "המלך המרומם לבדו מאז המשובח והמפוארמימות עולם". בספר "עקביהחיים" מביא פירוש בשם רבי יוסף חיים זוננפלד,ממתי הקב"ה הוא המלך המרומם לבדו, מאז- והכוונה היא ל"אז ישיר" שבונאמר "ה' ימלוך לעולם ועד" כיון שאז נעשה למלך על ישראל, שכן "המשובחוהמפואר" הוא "מימות עולם", אך מלך, נעשה רק ב"אז ישיר", שהרי אין מלךבלי עם, ואז המליכו עם ישראל את ה' למלך. הוסיף הרב שמאי גינזבורג זצ"ל,כתוב במדרש [שמו"ר כ"ג א'] "נכון כסאך מאז", הכוונה היא מאז שעם ישראלאמרו שירה.

"זה אֵ'לי ואנוהו" (ט"ו - ב')אומר הרבי מקוצק, "ואנוהו" לשון נווה ודירה, בתוכי ובקרבי אתקין נוה ודירהלהקב"ה. רבי שמשון רפאל הירש אומר, אעשה את עצמי נווה ומדור לשכינה.אקדש ואטהר את עצמי, שגופי יהיה ראוי להשראת השכינה.

"וַיָשֶׂם את הים לחרבה", עני שאכל אצל בעל-הבית, אכל ושתה הרבה ובסוף טבל את החלה בכוסות יין עד שנגמר היין, העיר לו בעה"ב ברמז: "למה משהרבינו היה צריך לנס כדי ליַבֵּשׁ את הים, היה מספיק לומר לעם ישראל לטבולחלה במים", השיב העני בחכמה: "כנראה כבודו שכח שזה היה בפסח"...

ביאר כ"ק אדמו"ר מהרא"ש מלעלוב זי"ע עזי וזמרת י-ה ויהילי לישועה (טו, ב). "עזי וזמרת" כשהאדם מתאזר בעוזובשמחה, הרי זה גופא היא לו לישועה, וזהו כי "עזי" היינועוז והתחזקות, "וזמרת" היינו שמחה, אז ויהי לי לישועה.

עזי וזמרת קֳה ויהי לי לישועה (טו, ב). מובא במעגלי צדק עלדרך הרי זה משובח, להשתבח בתהילתך, שכל מה שמודים יותר להשי"ת אז משפיע השי"ת לו טובות יותר עד איןתכלית, וזהו כשהשם יתברך עזרי ואני מזמר לו, זה עצמו ויהילי כו', שיהיה לי לעולם לישועה על ידי שאני משבחו. וגםיש לומר כל מקום שנאמר ויהי צרה, ונודע כי מהצרה עצמהבאה התשועה, וזהו ויהי לי לישועה.

"ובני ישראל יוצאים ביד רמה" (י"ד ח'). אונקלוס תרגם: ובני ישראל נפקין בריש גלי. הנה ידוע כיהבעש"ט שאל את המשיח: אימתי אתי מר? והשיב לו: לכשיפוצו מעינותיך חוצה, וי"ל שזה מרומזבפסוק ובתרגום: "ובני ישראל יוצאים" מהגלות, "ביד רמה – בריש גלי", ברי"ש ר"ת רבי ישראל בעלשם, "גלי" היינו כשיתגלה תורתו של הבעש"ט ויפוצו מעינותיו חוצה אז יצאו בנ"י מהגלות. (דגל מחנה אפרים)

"וייראו מאד ויצעקו בני ישראל אל ה'" (י"ד י'). רש"י(מכילתא): תפשו אֻמנות אבותם – אברהם, יצחק,ויעקב...בתפילה. מכאן למדים מוסר גדול: אם חז"ל המשילו את התפלה ל'אמנות' נוכל ללמוד מכך, כיכשם שבכל אמנות שהיא, יופי היצירה ושלמותה תלויה בטיבם ואיכותם של כלי האמנות, כך גם איכותהתפלה ועצמת השפעתה תלויה בניקיונו של כלי האמנות, הלוא הוא הפה שממנו יוצאות מלות התפלה.על כן, אם רוצה אדם שתפלתו תתקבל לרצון, עליו להקפיד מאד לשמור על ניקיון פיו מלשון הרעורכילות, שאם כך יעשה מובטח הוא שתפלתו תענה ברחמים. (החפץ חיים - 'שמירת הלשון' שער הזכירה פרק י). ידוע שבתשע"א ביום שש"פ אמר גדול בישראל שליט"א שרק עם פה נקי מלה"ר וכדו' התפילות מתקבלות.

"זה אֵ'לי ואנוהו" (ט"ו ב'). "זה אלי" ר"ת זכור את יום השבת לקדשו" (שמות כ' ח'), ור"ת "זה השולחןאשר לפני ה' " (יחזקאל מ"א כ"ב), לרמז – אדם מישראל המכריז על עצמו "זה אלי" שיש לו אמונהבהשי"ת, אפשר להכיר זאת – כיצד הוא מתנהג בשבת קודש בשולחנו בדברי תורה בשירים ותשבחותלפני ה'. (ספה"ק)

*"אלוקי אבי וארוממנהו", תפסו אוּמָנוּת אבותם, והאבות זי"ע היו בביטול מוחלט בבקשתם מאת השי"ת, ורק הוא הכתובת היחידה.

כוח התפילה: "לך אל פרעה או בא אל פרעה", אבל תקדימוֹ ותפריע לו שלא יספיק להתפלל כי אם הוא יספיק הוא יצליח לפעול, כוח התפילה. ולכן גם אצל יוסף כששלח את מנשה "קום לך רדוֹף והישׂגתָּם", "וישׂיגֵם", למה לרדוף ולהשיג, אלא אם הם יצאו מהעיר ויאמרו "תפילת הדרך" הם כבר פָּעַלוּ לטובתם, כוח התפילה. ועוד: "קשה זיווגם וקשה הפרנסה כקריעת ים סוף", והפיתרון הסופי כבכל דבר הוא להתפלל ויש לכך כתובת כל יום 24 שעות [הפעם היחידה שמותר לומר ולהשתמש במושג זה 24/7] והשיחה מקומית אבל המספר הוא סיפרה אחת עם מילה מצורפת שהם "אפס זולתו", ובה אין ממתינה והשיחה נשמעת, ושתהיה נענית תלויה בהשתדלות ובמעשים טובים.

"ויצעקו בני ישראל", יהודים שלא זכו לשמור תומ"צ ולהם שני ילדים, החליטו ללכת לבקרם כל אחד בעירו, וכל אחד ביקש לסיום הביקור "לא להגיע שוב ולא לשמור על קשר", נבהלו ההורים ופנו לרב פלוני שיתפלל בעדם למוּת, שאלם הרב ומה בכך שלא תהיו בקשר, ענו לו "היתכן לדעת בתור הורים שיש בנים ולא לקבל מהם שיחות טלפון ולא לשמוע את קולם", הציע להם הרב להתפלל, ענו לו "איננו מכירים בדבר זה ואנו כבר מבוגרים ולכן אנו מבקשים מימך כי אתה קרוב לאלוקים", ענה להם הרב "אתם הרי יודעים מה זה לא לקבל שיחה ולא לשמוע את הבן, ואתם רוצים לשמוע ומחכים לזה, וגם אלוקים מחכה לכם כבר שנים רבות לשמוע את הקול שלכם ואת השיחה שלכם אליו, וכדאי לכם לבקש ממנו ולדבר אליו כי הוא שומע את כולם בכל זמן".

*"המלך המרומם לבדו מאז", "לבדו" זה רק מאז מ"אז ישיר" שאז הוא ניכר "המלך", "המשובח והמפואר והמתנשא" שבחים אלו הם כבר "מימות עולם", אבל היכרות מלכותו היתה בשירה ושמחה ב"אז ישיר".

*"וַיַסֵב אלוקים את העם דרך המדבר ים סוּף", לפעמים האדם עובר כל מיני מצבים חֶלְקַם נראים כמִדְבָּר ללא סוף, חלקם כיַם סוער, אבל עלינו לזכור שהקדים הקב"ה רפואה למכה ולכן לכל מצב יש סוֹף, ובמצב עצמו בים ובמדבר יש חיוּת מאת ה' לזכור אותו, ועלינו לזכור שצריך את הפה המֶדַבֶּר, ואז אין מִדְבָּר ואין יַם והסוֹף הטוב מתקרב. ועוד: [מעט בפירוט] וַיַסֵב, מסוֹבֵב כל הסיבות ב"ה וב"ש, סידר את פרשיות התורה שבמשך כל השנה יקראו את כל התורה, וכל שנה במהלך השבתות קוראים שוב ושוב על כל הנעשה מששת ימי בראשית ועד לסיום התורה בסוף פרשת וזאת הברכה, והנה בכל שבת קוראים פרשה מסוּיֶמת לפי הסדר, ובה עניינים שונים, והפרשיות הראשונות שהם יכולות להיות מחוברות הם ויקהל-פיקודי בעשיית המשכן, אבל עד אליהם הכל נפרד, כדי ללמד כל יהודי שבמהלך החיים יש הרבה מַהַלַכִים והרבה נושאים, וכל אחד צריך לעבור אותם כל נושא בזמנו, אבל כשמגיעים למצב של התקהלות וכינוס ואחדות לש"ש, שם אפשר כבר לחבר גם את הפקודות, כי כשמאוחדים יש כוח גדול לכולם יחד לעבור את הכל יותר בקלות ויותר במהירות, ושנזכה בכוח הציבור עם מנהיגי הציבור להגיע במהירות להתקהל לישועה הכללית בב"א.

*תוצאה להשתדלות:
"וירא ישראל את היד הגדולה אשר עשה ה' במצרים", ונשאלת שאלה, אחרי שעם ישראל רואים כאן בים-סוּף ניסים גדולים אחרי שעברו את הים, וגם הים פלט את המצריים שיראו עם ישראל שהם מתים, ומה עכשיו רואים גם במצרים?, והתשובה, שעם ישראל ראה כאן את "היד הגדולה" של בתיה בת פרעה שהצילה את משה, ועל כך כתוב "ותישלח את אמתה" שהתארכה לה היד, וזה "וירא ישראל את היד הגדולה" של בתיה בת פרעה במצרים.

"מעשי ידי טובעים בים ואתם מבקשים לומר שירה", כתוב בנביא ישעיה: "וקרא זה אל זה ואמר קדוש", וכתוב בפרשה: "ולא קרב זה אל זה כל הלילה", וכשמחברים מגיעים למסקנא שלא קרב זה אל זה כל הלילה ולא קראו זה אל זה לומר קדוש. אמר על כך דרשן "שזה בא ללמדינו היטב את דברי המשנה "בִנְפוֹל אוֹיֶבְךָ אל תשמח ובהיכשלו אל יגל ליבך, אלא לבקש מ-ה' והחזירנו בתשובה שלימה לפניך",ואז זה גם ישפיע על המבקש.

האדמו"ר ה"בית ישראל" מגור זי"ע היה אומר "אם אתם תחרישון" אם תהיו בשקט בזמן התפילה וקריאת התורה, אז "ה' ילחם לכם".ועוד: ידוע מפי ספרים וסופרים שע"י שהאדם שומר פיו ולשונו בעת התפילה מלדבר דברים אחרים - זוכה לפרנסה. וכלשונו של ה"מי שבירך" מהתוספות יו"ט ז"ל. וזה ו"ה' ילחם לכם", שה' ישפיע עליכם לחם לאכול, בתנאי "ואתם תחרישון" בעת התפילה.

"ויבֹאו בני ישראל בתוך הים ביבשה, ואני הנני מחזק את לב מצרים ויבֹאו אחריהם וְאִכָּבְדָה בפרעה וגו'", ... "וידעו מצרים כי אני ה' בְּהִכָּבְדִי בפרעה וגו'", ... "וינהגהו בכבדות ויאמר מצרים אנוסה מפני ישראל כי ה' נלחם להם במצרים",
הכל מונהג ע"י הקב"ה שמבקש לחזק את עם ישראל באמונה בו, הנני מחזק, ויבואו אחריהם, ואכבדה בפרעה, וידעו מצרים כי אני ה', וינהגהו, ויאמר מצרים אנוסה, והנה הם מודים "ה' נלחם", וגם אנחנו מודים "ויאמינו בה' ובמשה עבדו".

"ו-ה' נִהַג רוּח-קָדִים", במילים אלו "רוח-קדים" יש כמה דברים בחינוך, רוח-קדים ר"ת לפי הסדר הם רק וס"ת לפי הסדר הם חם, דהיינו להשתמש רק בחום ואהבה, אבל אם לא לפי הסדר אז יוצא ר"ת קר ור"ת מח, ואז חלילה מתנהגים כלפי הילד בקרירות וקשיחות, ולכן גם 2 מילים אלו מחוברות שהם כתובות עם קו מחבר, ובפסוק כתוב ו-ה' שזו מידת הרחמים, נִהַג לשון הנהגה שזהו מנהג טוב להנהיג את החינוך עם חום ואהבה, ובהמשך כתוב "כל היום ההוא וכל הלילה הַבֹּקֶר היה" דהיינו שאם משתמשים בהנהגה זו "כל היום וכל הלילה" [כל ה-24 שעות] אז "הַבֹּקֶר היה" ובוקר הוא זמן זריחה תחילה והתחדשות, וכך החום ואהבה משפיעים התחדשות והתרעננות לכל היום.

במדרש: הארון של יוסף הצדיק היה מלווה את עם ישראל במדבר, ואחד ההסברים על דברי המדרש, שיוסף הצדיק ראה ברוח הקודש את העתיד לעבור על עם ישראל ביציאת מצרים ובמדבר, ולכן ביקש שיקחו את ארונו עימם, ולמה, כי יוסף הצדיק בכל שנותיו במצרים הזכיר תמיד שם-שמים, בכל מקום ובכל מצב, כלומר שבכל הזדמנות שִׁידֵר "אמונה", "והכל מאת ה' ולטובה", וזאת רצה יוסף הצדיק להחדיר לעם ישראל בכל המצבים במדבר, אמונה ב-ה' והוא הכל-יכול. ובכל מקום מיצד יוסף מוזכר "אלוקים", ומיצד המיצרי מוזכר ה', שליהודי אפשר להראות השגחה גם דרך "אלוקים", אבל לגוי זה רק דרך "ה'" שיבין ולא כ"כ יתריס כלפי שמיא. וכאן גם המקום להזכיר את החיזוק הידוע בפסוק בתחילת פרשת "וארא", וידבר אלוקים אל משה, שגם כשנראה למשה שזה דין חלילה שהרי "אלוקים" זה דין, אבל ויאמר אליו אני "ה'" שזה מידת הרחמים, וגם בכאלו מצבים לזכור שאני ה' והכל-יכול, ואני המנהיג בכל מקום ובכל מצב. "ים-סוף אותיות מיוסף".

*משגיח שרצה לחזק את תלמידו אמר לו "ויקח משה את עצמות יוסף עימו" כל יהודי צריך לקחת עימו בקביעות את כל היוזמות העצמאיות בעבודת ה' שלו ולהמשיך איתם בכל מקום ובכל מצב. "העבר זכרונות, העתיד דמיונות, וההווה נסיונות, לפני מעשה - בידי אדם, ולאחר מעשה - בידי שמים".
 

עוזרת ומקבלת

משתמש חדש
מצוַת ביעור חמץ בשריפת חמץ: הגאון ר' שמואל רוזנברגר: בדיקת חמץ היא מדאורייתא ומברכים עליה ברכה שהיא פעם בשנה, וראוי לזכור היטב שהיות והיא מדאורייתא אפשר לבקש בזמן זה על ביעור חמץ בגו"ר, ובוודאי שאפשר לבקש בזמן זה כשעומדים ליד האש השורפת, והקב"ה משפיע מאוד בזמן זה.
שמעתי שהיו מנהיגים רוחניים שהיו פועלים לביטול גזירות לא טובות ליד השריפת חמץ
וגם פעלו גם עבור כל מיני אנשים שהרע שלהם יעלם ויכלו להתגבר על הלא טוב
בקיצור זמן טוב
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יְהוָה אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יְהוָה אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  4  פעמים

לוח מודעות

למעלה