בג"ד כפ"ת ביידיש

אסתיג

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
תגובה נכונה
בשפה מקצועית קוראים לזה ''ניקוד דיאקריטי'' שפירושו ניקוד הכרחי
ומנקדים רק קמץ באלף , פתח בדו תנועה ''יי'' , דגש ב''פ'' ואם האלף בפתח לא מנקדים כי כך הרוב ורק למיעוט הנצרך מנקדים, והניקוד הזה הוא הכרחי למי שלא יודע את השפה אפילו שהוא יודע את כללי הקריאה .
אגב, קמץ ופתח באלף הוא לא יתור או פחות באחד מהם, אף כי לא חקרתי זאת. אבל יש המון א בקמץ כמו גם בפתח.
וטעות לנקד '-' בפתח. כי שני יו"דין הם בכל מקרה צירה באידיש.
 

אסתיג

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
הבנתי שבחיידר סאטמאר כן כותבים באידיש
אולי בירושלים. בבני ברק בכל אופן לא.
והבנים אצלנו קוראים שוטף שוטף גם באידיש וגם בלשון הקודש. בסופו של דבר יש להם 2 שפות - אחת מושלמת, והשניה קרובה לשלימות. (לשה"ק מושלם, עברית כמובן פחות) וגם תלוי מאד מה מקבלים בבית.
 

אסתיג

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
מה פי' כותבים? הם לומדים איך לכתוב באידיש, והם גם קוראים סיפורים באידיש וכדו', כמו שעושים בעברית?
יש להם חומרי קריאה הן באידיש והן בלשה"ק, למשל בסופי שבוע כחזרה על החומר הנלמד, או בספרוני קריאה כמו מחניים וכד'.
 

לוחם תמורות

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
אגב, קמץ ופתח באלף הוא לא יתור או פחות באחד מהם, אף כי לא חקרתי זאת. אבל יש המון א בקמץ כמו גם בפתח.
וטעות לנקד '-' בפתח. כי שני יו"דין הם בכל מקרה צירה באידיש.
א' בבדיקה במילון אפשר לראות שיש פחות קמץ בא' בצורה בולטת וכן אני מכיר מישהו שחקר את זה ואמר לי כך. עכשיו בדקתי במילון של ז'ק שכך הם מנקדים .
ב' יש המון מילים שה''יי'' רק בפתח כגון דייטשלאנד ווייל צייטונג נייעס וויין פרייז ועוד הרבה שלא שייך לנקדם בציירה
 

פסיק

עורך תורני וכותב תוכן
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
צריך להוסיף, האידיש בארה"ב לא כ"כ מושלמת בפועל, כי למעשה חמישים אחוז מהדיבור זה באידנגלית
הויכוח עתיק הוא, האם גדלו אחוזי האנגלית בשפת האידיש האמריקאית מאחוזי העברית בשפת האידיש הארצישראלית, או להיפך.

וגם בזה יש כללים בלתי פורמליים. למשל; שרוב המילים המשתרבבות מהשפה המקומית הינן מילות עצם. בדקו את זה.

ומעניין לעניין באותו עניין.
שמעתי פעם תאוריה האומרת שלפני המלחמה כשגרו היהודים בארצות נכר והיו הגויים מכירים מקצת בשפת האידיש עקב היותה דומה לגרמנית וכדומה. היו היהודים משתמשים לכל המילים הפליליים וכדומה - בלשון הקודש.
ער האט מיר ב'גנב'ט און ב'גזל'ט. (הוא גנב וגזל אותי/ממנו)
ער האט מיר געוואלט לקח'ענען מיין קוה. (הוא רצה לקחת ממנו את הפרה שלי)
האב איך געמאכט א 'ויצעקו'. (עשיתי בהלה וצעקתי לעזרה)
האט ער געמאכט א 'פליטה'. (והוא ברח)
און ער איז 'נעלם' געווארן. (ונעלם)
ער האט אים ג'רצח'נט. (הוא רצח אותו)
ועוד העט נטוי.
זו מציאות שאפשר להוכיח מכל החו"צניקים, שלרובם אין מה להתבייש בלשון הקודש שלהם הגם שלא למדוהו באופן רשמי (הגם שאני מודה שלא מגיע ממש לאלו שבארץ).
אני לא יודע אם יצא לך לעבוד איתם. אבל אני עובד איתם כבר כמעט שנתיים, ורמת לשון הקודש שלהם בסיסית, ותו לא. ויש רבנים גדולים ותלמידי חכמים אשר אין השפה בקיאה אצלם כדבעי (וזה לא חסרון ולא לשון הרע, כי זה לא מגיע ממקום של חוסר הבנה והשכלה, ווייל אז מ'לערנט נישט קען מען נישט (אם לא לומדים לא יודעים)).
ועיין כאן מה שדובר כבר אודותם. והסכימו איתי הרב המנהל ר' מוישה ו'א טראכטער' ועוד.
 

אסתיג

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
א' בבדיקה במילון אפשר לראות שיש פחות קמץ בא' בצורה בולטת וכן אני מכיר מישהו שחקר את זה ואמר לי כך. עכשיו בדקתי במילון של ז'ק שכך הם מנקדים .
ב' יש המון מילים שה''יי'' רק בפתח כגון דייטשלאנד ווייל צייטונג נייעס וויין פרייז ועוד הרבה שלא שייך לנקדם בציירה
טעות בידיכם. ואתכם הסליחה. אבל הניקוד הנכון הוא בצירה. פתח באידיש זה רק בא' ובשום אופן לא בי'י
 

אסתיג

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
אני משערת שאתם סוברים כך או מסיקים כך, מהאידיש הירושלמית, בה יש י'י שהוגים כצירה, ואחרים שהוגים כפתח.
ועדיין, הניקוד הנכון בשתי י' הוא צירה ולא פתח.
ואי"ה, למרות שודאי הדבר, אברר זאת שוב.
 

לוחם תמורות

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
טעות בידיכם.
למה זה טעות אם אני מוכיח שיש מילים שכך חייבים לנקדם וכך זה מנוקד גם במילונים
וזה לא קשור למגזר מסוים זה פשוט לא שייך אחרת וכל העולם אומרים בפתח
 

.נחמה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
מוזיקה ונגינה
הדמיות בתלת מימד
דיון מעניין, ובכולו לא מצאתי כיצד ניתן ללמוד את השפה.
ואני גם לא מבינה מה שדיברו על חו"צניקים. אני מכירה והתכתבתי עם כמה (גם מסאטמאר) וגם היידיש שלהם וגם העברית ממש לא מושלמות.

למה כולם כותבים כאן על "אידיש"? המילה הנכונה היא יידיש.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים

.נחמה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
מוזיקה ונגינה
הדמיות בתלת מימד
מצאתי את זה
אולי זה יעניין כאן מישהו
 

אסתיג

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
למה זה טעות אם אני מוכיח שיש מילים שכך חייבים לנקדם וכך זה מנוקד גם במילונים
וזה לא קשור למגזר מסוים זה פשוט לא שייך אחרת וכל העולם אומרים בפתח
שייך גם שייך לנקדם בצירה, למרות - שכך - כתוב - במילון. המילון אינו יודע לדבר ולא לקרוא ולא לכתוב. הוא יודע טוב כנראה להציע מילים, כי זהו תפקידו, אבל לא אמור לנקד. במיוחד לא באידיש. כפי שכבר דברו ע"כ הרבה כאן, לגבי ניקוד באידיש. והנה הוכחה נוספת שאכן הניקוד שייך לעברית, אבל משתמשים בו לתועלת האידיש בעת הצורך, לצעירים או חסרי ניסיון. וההבדל הוא בהגייה כזאת או אחרת, בהתאם למגזרים וקהילות. יש למשל שיגידו טייך ויש שיגידו טאך, בפתח, למרות שזה בצירה. יש שיגידו וואל ויש שיגידו ווייל. יש ירושלמים שיגידו גיגיינגען, למרות שהנכון הוא געגאנגען. וכנ"ל גם דייטש, צייט, ניי, פרייז ועוד ועוד
 

אסתיג

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
דיון מעניין, ובכולו לא מצאתי כיצד ניתן ללמוד את השפה.
ואני גם לא מבינה מה שדיברו על חו"צניקים. אני מכירה והתכתבתי עם כמה (גם מסאטמאר) וגם היידיש שלהם וגם העברית ממש לא מושלמות.

למה כולם כותבים כאן על "אידיש"? המילה הנכונה היא יידיש.
בעבר הגו את המילה איד כ יוד. היום הוגים זאת על פי רוב כ איד. ומכאן גם האידיש. למעט חוצניקים, פולנים, ואולי עוד.
אכן מן הנכון - לו היה זה מקובל - היה להגיד יוד, כי זה בא מהמילה יהודה, יהודי, יוד.
 

אסתיג

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
בהחלט. כמו דאטש. "דער דאטש דער רשע"
 

שיקול דעת

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
עימוד ספרים
א' בבדיקה במילון אפשר לראות שיש פחות קמץ בא' בצורה בולטת וכן אני מכיר מישהו שחקר את זה ואמר לי כך. עכשיו בדקתי במילון של ז'ק שכך הם מנקדים .
מה זה מילון של ז'ק?
ב' יש המון מילים שה''יי'' רק בפתח כגון דייטשלאנד ווייל צייטונג נייעס וויין פרייז ועוד הרבה שלא שייך לנקדם בציירה
מה פי', כל המילים שמנית הם צירי, רק במבטא האידשאי של היום זה נהפך לפתח, ועל זה כבר כתבו למעלה, שאין משנים את הניקוד משום שיבושי מבטא. המלה נשארת אותה מלה, הניקוד נשאר אותו ניקוד, ורק המבטא השתנה.
 

חנון

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מה פי', כל המילים שמנית הם צירי, רק במבטא האידשאי של היום זה נהפך לפתח, ועל זה כבר כתבו למעלה, שאין משנים את הניקוד משום שיבושי מבטא. המלה נשארת אותה מלה, הניקוד נשאר אותו ניקוד, ורק המבטא השתנה.
זה רק באידיש חסידית אירופאית / אמריקאית
באידיש ליטאית - ירושלמית הצירי כרגיל כמו בתפילה
 

שיקול דעת

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
עימוד ספרים
זה רק באידיש חסידית אירופאית / אמריקאית
באידיש ליטאית - ירושלמית הצירה כרגיל כמו בתפילה
בדיוק. זאת אומרת שאי אפשר לשנות מילים וניקוד מחמת שבמקום מסוים השתבש המבטא.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יְהוָה חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  3  פעמים

לוח מודעות

למעלה