• משתמשים יקרים!

    בשל עבודות תחזוקה הערב, ייתכן שהאתר יהיה סגור לפרקי זמן שונים לצורכי תחזוקה.
    זוהי סגירה מכוונת, ונועדה לשפר את ביצועי האתר, לטובתכם.
    בתקווה להבנה. תודה על הסבלנות!

מדריך מקצועי ארגון סביבה

דוכסוסטוס

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
בהנחה שתהיתם, המאמר הזה לא יעסוק בקידום מיחזור ואנרגיות מתחדשות, אלא בתכנון מוקדם ומחושב של הסביבה בה קורה הסיפור שלנו. תכנון סביבתי מוצלח יכול גם להקל ולזרז את עבודת הכתיבה וגם לספק תוצאה משובחת יותר. מדובר בהשקעה חשיבתית פשוטה ומשתלמת שרק צריך להשתמש בה נכון. מהו השימוש הנכון? הנה המדריך.

במאמר זה נסקור את חשיבותה של נוכחות סביבתית בתוך סיפור, כיצד נבחר סביבה אופטימלית, ואיך נשבץ אותה בתוך הסיפור.

הגנת הסביבה
במקום לבנות סביבה תוך כדי תנועה, או גרוע מכך להתעלם ממנה לחלוטין, השיטה העדיפה היא לבחור מראש סביבת זמן וסביבת מיקום, ובתוך הסביבה המגודרת לבנות את מרכיבי הסיפור, דמויות, עלילה, סצנות, בעיות, פתרונות ומסרים.

נראות של סממני סביבה בתוך סיפור משפרת את חוויית הקריאה, ומוסיפה אוטנטיות אמינות והזדהות. יש הבדל תהומי בין סיפור שקרה בשטיבלאך ללא שם, לבין זה שקרה באיצקוביץ, בחדר הראשון מימין, בין מפגש של מעליבה ונעלבת בחנות בגדים עם שם מומצא לבין אותו מפגש בדיוק ב'קידי-שיק'. לכן יהיה זה צעד נבון למקד את הסיפור אל סביבה ספציפית וברורה.

AF1QipM3Pu1zMOUtVTuURozoYpD8bfQKTk5z7hc_0LlQ=s1360-w1360-h1020

החדר הראשון מימין, בית הכנסת איצקוביץ, בני ברק. צילום: שלמה מור.

מיקוד
הסביבה בה אנו עוסקים בנויה סביב שני צירים ראשיים ושלובי זרוע: תאריך וכתובת.

מלבד בחירת התקופה, כדאי מאוד להיצמד למקטע ספציפי מתוך לוח השנה, עונה, חודש, אולי חג, ואפילו חלק בשבוע, חול, שישי, שבת או מוצ"ש. עוד יותר? לרדת לרזולוציה של שעות, לא 15:23, אבל כן מודעות למה קורה בחוץ עכשיו, ילדים רודפים אחרי הסעות בשמונה בבוקר או אמהות מוחאות כפיים ליד מגלשות אחה"צ.

באשר למיקום, לא די בבחירת חבל ארץ, דרושה החלטה ברורה לגבי אופי המקום, פריפריה או מרכז, בית או רחוב, בית כנסת או מרכז קניות, חדר מדרגות מלוכלך או תחנת אוטובוס שוממה, חדר המתנה של טיפת חלב או חוף ים הומה רוחצים.

אוסף ההחלטות האמיצות האלה הוא מחולל השראה פלאי, זמין וזול, פותר בקלות מצבי יובש קיצוני. אחרי שהזמן והמקום הוגדרו מראש לפרטים, חצי מקצוות החוטים כבר מוכנים לאריגה. עם החצי השני תסתדרו בכוחות עצמכם. בכל זאת, על מה אתם מקבלים כסף.

בקטלוג גס אפשר לסמן שלוש קטגוריות ובסדר יורד: סביבה מוכרת, סביבה נגישה ללמידה, וסביבה זרה.

סביבה מנוכרת
במקום האחרון והלא פופולרי נמצאת הסביבה הזרה. אם לרוע המזל בחרתם קהל יעד עקשן שמתפשר רק על סיפור מתקופות נשכחות עם דגש על פינות תבל נידחות, תמצאו את עצמכם מנסים להתמקם במדגסקר ב-1940, שם ראשי קהילה יהודית זעירה מתכנסים לישיבה דחופה בעקבות השמועות על תכנית נאצית להגליית כל יהודי אירופה אל האי.

ככל הנראה יש בידיכם מידע דל על איך נראים בית, בית כנסת, ויהודים במדגסקר של אז, מן הסתם גם לא ידעתם שבישיבת נכבדים כזו היה מקובל להגיש מאפה וניל. תרשו לי להעריך שתחת הכותרת יהיה רשום 'אנטננריבו, מדגסקר, 1940', כל שאר המאפיינים שיופיעו בסיפור יהיו פרי המצאה ועמל ויוכלו להתאים באותה מידה לסנטיאגו דה צ'ילה, בירת צ'ילה כמובן, ב-1880.

סביבה מוכרת
ברור אם-כן שהסביבה המוכרת זוכה לעליונות, ההיכרות המעמיקה מאפשרת לכותב לחוות את הסיפור באופן מוחשי הרבה יותר, וכך גם הכתיבה וההשראה מתפקדות ללא הפרעה. הבאג מסתתר בביקושים.

כמה מתסכל שלקוראים וגם לעורכים למיניהם יש דרישות, לא נאה להם לקרוא סיפור על המתרחש שבוע שעבר תחת חלון ביתי במודיעין עילית, הם מחפשים ערך מוסף, חשוב להם להפוך לחכמים יותר דרך חומרי הקריאה שהם צורכים, הם מתעניינים דווקא בלא מוכר ובעיקר במה שטרם נכתב.

הבשורה הטובה היא שיש לנו ב"ה מלאי לא מוגבל של תמונות רקע שיכולות לשמש כסביבה נהדרת.

כולנו יודעים איך נראה אולם חתונות. חוץ מהזוג המאושר שבסוף הערב עולה על מונית מלאת מתנות, קורים עוד דברים מדי ערב בארמונות חן.

מלצרים לבושי שחורים נושאים מגשים שנשאר בהם רק שניצל, מבטי קנאה לשמלות של הצד השני, קרובת משפחה מזרוחניקית שהגיעה בזמן הנקוב בהזמנה, זקן למחצה אוטם אוזניים משאון ההגברה, מעגל מבוגרים איטי, דוד תימני מפזז עם בקבוק על האף, ילד לבוש מחלצות ישן על שני כיסאות, חניון עגלות עמוס בכניסה לנשים, שוויגעריות שואלות כלות שאלות חודרניות, שוויגעריות לעתיד שולחות בכלות מיועדות עיניים חודרניות, כלות מיועדות דורכות עם עקב מחודד על ציפורניים חדרניות, קשישה יורדת ממונית ופקק ארוך צופר, דור הולך ודור בא וילדים עדיין יוצרים קוקטיילים מזעזעים של קולה ומיץ תפוזים, עדת משתוקקים מקיפים רב נערץ, ולא לדבר על האחות של הכלה שמשום מה לא הגיעה ואף לא יודע למה.

AF1QipMt0RD8sFyUfgu5KNZA10Veqla9sYB7PiMvhCMg=s1360-w1360-h1020

קולה ומיץ תפוזים, ארמונות חן, בני ברק. צילום: Itzhak Kahlon.

אנחנו יודעים גם איך נראה בית קברות, סופרמרקט, טמבוריה בערב פסח, המון צובא על אוטובוס חזור מהכותל בחול המועד, איסוף מוצרים במשנת יוסף, כיתה בדרך לטיול שנתי, הכנסת ספר תורה, גני יהושע, שדה תעופה, ממ"ד, בנק, שיעור דף היומי, תחנת רכבת הומה, בית החלמה, ובלי סוף פלשבקים חינמיים שהחיים מספקים לנו ללא הפסקה. לנו רק נשאר לבחור פריים ולספר את הסיפור שלו.

הבשורה הפחות טובה היא שאיזור הנוחות לא יכול להוות פתרון מושלם, גם כי הולך ונעשה צפוף שם ככל והסביבה המוכרת לנו מוכרת לסופרים מתחרים ולקוראים הצמאים שלהם, וגם כי ללקוחות ולמערכות יש חליל משלהם והוא מוציא לפסח מוסף סיפורים על פסח בימי מלחמה.

סביבה נלמדת
מה נפלא אם הידע ההיסטורי שלכם נמצא בכושר שיא, הוא זוקף לטובתכם ולטובת הקוראים שלכם יתרון חשוב. אבל אם אנחנו דווקא נאמר בעדינות, נהנים מיתרונות אחרים, כאן עומדת למבחן יכולת הלמידה שלנו.

האם השבי המצרי נמצא בהישג יד? יש לנו ספר/סרט שישתף אותנו במספיק ידע איך נראה מאהל שבויים, על מה ישנים, מתי קמים, מה אוכלים ולובשים, על מה מדברים? אם יש לנו דרך לחוות את שנות ה-70, לדעת כמה שיותר על שיח, ריגושים וחידושים דאז, מחלוקות וקונפליקטים, תספורות אופייניות ומשלחי יד, בסוף עבודת המחקר, יתקבל מצע סביבה ראוי לשמו, נוכל לשבץ את המידע שלמדנו בתוך הסיפור שהמצאנו, ומרבית הקוראים יראו בנו אשפי היסטוריה.

3068189657.jpg

שבויים מהשבי המצרי שבים ארצה, תמונה מתוך אתר הארץ.

רוב ההיסטוריה כתובה ברמת אמינות כזו או אחרת, וניתנת ללמידה. אבל למידה דורשת משאב יקר שנקרא זמן, והרבה פעמים גם משאב נוסף זול יותר שנקרא כסף, ולכן האפשרות של סביבה נלמדת, נמצאת רק בעדיפות השנייה, אבל היא נמצאת.

יש עוד קטגוריה שלא רציתי לדבר עליה, וזו הסביבה המומצאת, בהנחה שהקוראים שלכם לא מאוד אינטליגנטים, זה עלול לעבוד. אל תגידו שאני המלצתי.

עד כאן המדריך שלנו להלילה. מאחל לכם תמיד סביבה איכותית ומהנה, ומינימום דריכות על ציפורניים חודרניות.

לעוד מדריכים שלי:
 

CN

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
ב"ה

מאמר נהדר!

רוצה להזכיר כאן את הסביבה שנמצאת בין המוכרת לנלמדת,
שמהווה פתרון נפלא אבל דורש זהירות:
לכתוב על סביבות עכשוויות אבל לא מאוד מוכרות, באיזה חו"ל אקזוטי.
מצד אחד, במקום מדגסקר ב1940 או שבי מצרי שקשה להשיג חומר - על סביבה עכשווית יש ים מידע באינטרנט. מפות גוגל בתצוגת רחוב יתנו מידע אמין (במידה ויש מפות כאלו. לעזה אין), ערך בויקיפדיה הוא התחלה מצויינת למחקר וגוגל תמונות הוא משאב נגיש ואיכותי.
כך שהתחקיר לא דורש מאוד הרבה זמן, ונותן ערך מוסף לסיפור.
מצד שני, הוא דורש זהירות.
בתור אחת שגרה כמה שנים בקניה, אפריקה, היה לי ממש קשה לקרוא ספר שנכתב על עיר הבירה בה גרתי, בו במהלך הבריחה הגיבורים שטים בסירה על הנהר שבעיר.
כי גם אם הסופרת ראתה בגוגל שיש נהר, היא פשוט לא ידעה שזה נהר של ביוב מצחין בגובה רדוד שכמה רחובות ליד כבר אי אפשר לנשום מהריח.
ואם היא קראה קצת שיש בניינים, היא לא יכולה לדעת שהסיטואציה המתוארת שהגיבורים בורחים רגלית בין הבניינים - לא תיתכן, כי אנשים לבנים לעולם לא הולכים ברגל ברחובות האלו, אלא אם כן הם רוצים למצוא את עצמם נשדדים בוודאות ואולי גם פצועים ברמה כזו או אחרת.
כלומר, גם בכתיבה אקזוטית יש לקחת בחשבון את אינטיליגנצית הקוראים, ושייתכן בהחלט שהם היו במקום שאותו אתה מתאר. גם אם אתה כותב רק לציבור החרדי, זה לא מתיר לזלזל..
הקוראים סומכים עליך בקריאת הסיפור שאתה נותן להם פרטים מהימנים. כשהם יגלו סתירות, ההערכה שלך כסופר תתרסק לאפס וחבל.
מסייגת שבסיפור קצר סתירות ואי-אמינות יכולים להתקבל בפחות כעס וטעינות, אבל מראש לא כדאי ליפול לזה.
מה שאני רוצה לומר, שאם בוחרים בסביבה הזו - לא להתפתות לקלות שבה אפשר להשיג מידע, אלא כן לבצע תחקיר קצת יותר מקיף, ולנסות לפחות הגיע למישהו שהיה שם.
בהצלחה!
 

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
מרתק, תודה על השיתוף! בהחלט מדריך מקצועי.
סביבה מוכרת
ברור אם-כן שהסביבה המוכרת זוכה לעליונות, ההיכרות המעמיקה מאפשרת לכותב לחוות את הסיפור באופן מוחשי הרבה יותר, וכך גם הכתיבה וההשראה מתפקדות ללא הפרעה. הבאג מסתתר בביקושים.

כמה מתסכל שלקוראים וגם לעורכים למיניהם יש דרישות, לא נאה להם לקרוא סיפור על המתרחש שבוע שעבר תחת חלון ביתי במודיעין עילית, הם מחפשים ערך מוסף, חשוב להם להפוך לחכמים יותר דרך חומרי הקריאה שהם צורכים, הם מתעניינים דווקא בלא מוכר ובעיקר במה שטרם נכתב.

הבשורה הטובה היא שיש לנו ב"ה מלאי לא מוגבל של תמונות רקע שיכולות לשמש כסביבה נהדרת.

כולנו יודעים איך נראה אולם חתונות. חוץ מהזוג המאושר שבסוף הערב עולה על מונית מלאת מתנות, קורים עוד דברים מדי ערב בארמונות חן.

מלצרים לבושי שחורים נושאים מגשים שנשאר בהם רק שניצל, מבטי קנאה לשמלות של הצד השני, קרובת משפחה מזרוחניקית שהגיעה בזמן הנקוב בהזמנה, זקן למחצה אוטם אוזניים משאון ההגברה, מעגל מבוגרים איטי, דוד תימני מפזז עם בקבוק על האף, ילד לבוש מחלצות ישן על שני כיסאות, חניון עגלות עמוס בכניסה לנשים, שוויגעריות שואלות כלות שאלות חודרניות, שוויגעריות לעתיד שולחות בכלות מיועדות עיניים חודרניות, כלות מיועדות דורכות עם עקב מחודד על ציפורניים חדרניות, קשישה יורדת ממונית ופקק ארוך צופר, דור הולך ודור בא וילדים עדיין יוצרים קוקטיילים מזעזעים של קולה ומיץ תפוזים, עדת משתוקקים מקיפים רב נערץ, ולא לדבר על האחות של הכלה שמשום מה לא הגיעה ואף לא יודע למה.
יתרון נוסף של הסביבה המוכרת היא שהקוראים נהנים לזהות את אמינות המידע בספר. למשל, אם הסופר ממקם את גיבוריו בעיר המגורים שלו ולכן יודע בדיוק איך לתאר את הסוּפּר ואת הגינה ואת הדרך לבית הספר - גם הקורא שמכיר את הסביבה הזו ייהנה לגלות את הפרטים הללו.
או אם סופר מתאר התרחשות מוכרת בחתונה כמו שכתבתם - קורא שחווה בדיוק כזה דבר בעצמו ייהנה לקרוא על כך.
כך נוצר חיבור בין הקורא לבין הספר, ורצון להמשיך לקרוא אותו.
ובהנחה שזוהי סביבה שהסופר מכיר, לא אמורות להיות טעויות במידע שיפריעו לקוראים.

בתור אחת שגרה כמה שנים בקניה, אפריקה, היה לי ממש קשה לקרוא ספר שנכתב על עיר הבירה בה גרתי, בו במהלך הבריחה הגיבורים שטים בסירה על הנהר שבעיר.
כי גם אם הסופרת ראתה בגוגל שיש נהר, היא פשוט לא ידעה שזה נהר של ביוב מצחין בגובה רדוד שכמה רחובות ליד כבר אי אפשר לנשום מהריח.
ואם היא קראה קצת שיש בניינים, היא לא יכולה לדעת שהסיטואציה המתוארת שהגיבורים בורחים רגלית בין הבניינים - לא תיתכן, כי אנשים לבנים לעולם לא הולכים ברגל ברחובות האלו, אלא אם כן הם רוצים למצוא את עצמם נשדדים בוודאות ואולי גם פצועים ברמה כזו או אחרת.
וואו, איזה מעניין. אז את אומרת שהיה עדיף לא למקם את הספר במקום כזה, מחשש שמא המידע שהתגלה בדרכים הנגישות לה לא אמין מספיק?
ו... אולי תכתבי לנו סיפור אותנטי על קניה? נשמע מרתק!
 

פניני ריין

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
וואו.
מאמר מדהים.
להדפיס ולתלות על המקרר. לא, לשים כשומר מסך.
מי שלוקח ברצינות יכול לשדרג את הכתיבה שלו בכמה רמות.
גם הכתיבה של המאמר מרתקת, החזיקה אותי בלי בעיות עד לשורה האחרונה;)
ואגב, שימו לב שהמודעות למקום ולתקופה מאד בולטת בסיפורים של רותי קפלר, והיא לדעתי אחד הגורמים החזקים ליופי ולאותנטיות של הכתיבה שלה.
 

דוכסוסטוס

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
יתרון נוסף של הסביבה המוכרת היא שהקוראים נהנים לזהות את אמינות המידע בספר. למשל, אם הסופר ממקם את גיבוריו בעיר המגורים שלו ולכן יודע בדיוק איך לתאר את הסוּפּר ואת הגינה ואת הדרך לבית הספר - גם הקורא שמכיר את הסביבה הזו ייהנה לגלות את הפרטים הללו.
או אם סופר מתאר התרחשות מוכרת בחתונה כמו שכתבתם - קורא שחווה בדיוק כזה דבר בעצמו ייהנה לקרוא על כך.
כך נוצר חיבור בין הקורא לבין הספר, ורצון להמשיך לקרוא אותו.
פניה לקהל יעד ממוקד כמו בוגרי עיר ספציפית (או אם להתפרע: סמינר), יכולה גם לשמש כמקפצת מכירות עבור סופרים חדשים או לא מוכרים.
הבעיה היא רק שאם הולכים על כל הקופה ומביאים אווירה מקומית מושלמת, זה יכול גם להבריח קהלים אחרים.
בספר 'צומת ניו יורק - קרית ספר' של רינה יגר, היא הצליחה ללכת בין הטיפות, נתנה כמה נקודות ציון מהעיר, אבל לא צריך סיור בעיר כדי להבין את הספר.
ואגב, שימו לב שהמודעות למקום ולתקופה מאד בולטת בסיפורים של רותי קפלר, והיא לדעתי אחד הגורמים החזקים ליופי ולאותנטיות של הכתיבה שלה.
גם אצל ליבי קליין אפשר כמעט לאתר את הכתובת בגאולה.
 

CN

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
וואו, איזה מעניין. אז את אומרת שהיה עדיף לא למקם את הספר במקום כזה, מחשש שמא המידע שהתגלה בדרכים הנגישות לה לא אמין מספיק?
ו... אולי תכתבי לנו סיפור אותנטי על קניה? נשמע מרתק!

ב"ה

לא, אני מתכוונת לכך שגיגול פשוט + ויקיפדיה - זה לא מספיק לספר רציני שהלוקיישן שלו בחו"ל אקזוטי. תחקיר מקצועי דורש להרים טלפון או שניים, ולחפש אנשים שהיו שם. ולא קשה מאוד למצוא, כשהאפשרות הראשונה היא לחפש את הבית חב"ד במקום, ואם אין (למשל במקומות עוינים לישראל) - אז לחפש את יוצאי המקום שחיים בארץ או בארה"ב.
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

בכל עלילה מככבות דמויות שעושות את הסיפור, ולוקחות אותנו דרך עולמן הפנימי למסע בעולם מקביל, מרתק, מסעיר ומרגש.

ככל שהדמות הוליסטית, עגולה, רבגונית, עמוקה ומורכבת יותר, כך היא מעניינת יותר, ממגנטת אותנו אל נבכי נפשה ומעוררת אצלנו הזדהות רגשית וסקרנות אדירה.

מבחינת היוצר, כלומר הסופר, כל דמות היא עולם ומלואו. יש לה חיים מלאים, גם אם בפועל הוא כותב רק על החלקים הרלוונטיים לעלילה.

האתגר שלנו הפעם הוא לשים את הדמות במרכז, ובמקום לכתוב סיפור שיש בו דמויות, להביא את סיפורה של דמות אחת מיוחדת.

תיצרו דמות אחת עסיסית, תפיחו בה חיים; אישיות, אופי, רגשות, חוזקות, חולשות, קונפליקטים וכולי, ותסקרו תקופה מסוימת בחייה; יום, שבוע, חודש או שנה, על מעלליה, התמודדותה ופרשנותה על מצבי החיים. אתם לא חייבים להיצמד לתקופת זמן. אפשר להמיר אותה לסיטואציות ואפיזודות ספציפיות שבתוכן מתנהלת הדמות.

הדמות יכולה להיות: מצליחנית, שלומיאלית, מרצה, כובשת, אנטיפתית, נרגנת, אופטימית, פסימית וכל מה שאתם רואים לנכון. וככל שהיא תהיה מורכבת יותר, הרי זה משובח.

תזכרו: הפעם, הדמות היא הסיפור, והסיפור הוא הדמות, אז אל תתפתו להיסחף ולהסתעף מחוץ לתחום זה.

קדימה לכו ליצור יש מאין, ולהחיות לנו את ה'גולם מפרוג' שלכם. בהצלחה רבה.

השיפוט יקבע לפי הקריטריונים הבאים:

  • כתיבה זורמת וסוחפת
  • מקוריות
  • מורכבות ועומק
האתגר יינעל בעוד שבועיים, ביום חמישי י"ד בסיוון בשעה 13:00 בדיוק.

את הדמויות תביאו לכאן, את הדיונים סביבן ל
נספח
וואו, איך שהזמן טס. לא הספקנו למצמץ, והנה תשפ"ד נגמרה גם היא.

ועם סיום השנה, כמיטב המסורת (שהנהיג הנח"ם (ניק חשוב מאוד) ר'
@הדוויג ) - מגיע גם סיכום השנה.
אך בעוונותינו הרבים, ר' הדוויג עזב את הצאן כבר שנתיים ימים, ואין סיכום שנה בקהילתנו נכתב ומתפרסם. ולפיכך, החלטתי להרים את הכפפה ולהיכנס לנעליו הגדולות של ר' הדוויג, ולמלאות את מנהגו מימים ימימה...
אז בלי יותר מדי דיבורים, הרי הוא לפניכם.
(עד כמה שידי מגעת...) עומד נרגש בפתח, קבלו בבקשה את:


סיכום הפעילות השנתית בקהילת הכתיבה.


מאמרים מקצועיים בנושאי כתיבה וספרות
גם השנה כמה וכמה ניקים ראו לנכון לשתף את כלל חברי הקהילה בתובנות שונות ומאמרים מקצועיים שונים. אנו מודים להם מקרב לב ומקווים לראות בשנה הבאה עוד ועוד ניקים המצטרפים אליהם.

אשכולות זכורים
אין בכוונת האוסף לפגוע באי מי משאר האשכולות הנכבדים, שהרי כולם אהובים, כולם ברורים, כולם גיבורים וכולם קדושים, אך בכל זאת רק מקצתם זכו להיכנס לרשימה הבאה:

אתגרים דו שבועיים
ניתן להתגאות שקהילתנו היא בין הבודדות בפרוג ששומרת על הגחלת וממשיכה ומתמידה במסורת האתגרים הדו שבועיים. כאן המקום להודות לכל המנהלים שהושיטו עזרה ותמכו (@מ. י. פרצמן , @ניהול קהילת כתיבה ), למגישי האתגרים השונים, וכמובן, למשתתפי האתגרים עצמם.

אתגר חודשי
לצערנו המסורת מהשנים שעברו פסקה (זמנית), והאתגר החודשי שעורר הדי התרגשות ותכונה בקהילה הפסיק לעת עתה, אך בכל זאת זכינו לאתגר מיוחד שקיבל את אישור ההנהלה והתקיים במשך חודש שלם...


ביקורת ספרות
זכינו והשנה כמה וכמה ניקים החליטו לעטות את כובע ה'מבקר' ולהגיש לנו ביקורת ספרות איכותית ומקצועית. הנה מקבץ של כמה מהם:

סיפורים בהמשכים
וואו. השנה התפרסמו המוני סיפורים בהמשכים. כל כך הרבה, עד שהאתר קרס לי במהלך הכנת הסיכום הזה כמה פעמים מרוב חלונות פתוחים, ולפיכך אאלץ להפנות אתכם לקישור המאגד את כל הסיפורים בהמשכים שהתפרסמו בשנה זו.
הערכה גסה שלי (המבוססת על היסטוריית הגלישה) מעריכה כי רק בשנת תשפ"ד פורסמו בקהילת הכתיבה למעלה משישים וחמישה סיפורים בהמשכים שונים.

שיתופים בולטים לאורך השנה
השנה ב"ה היו עשרות טקסטים שונים, מרגשים, מצחיקים, מותחים ומה לא... הנה מקבץ קטן של חלקם, משום שרבים הם ואי אפשר לפורטן...
פאתי מודיעין מאת @הדוויג .
תתביישו לכם! יושבים במזגנים בזמן שאחים שלכם נלחמים בדם נפשם עליכם! מאת @שועל ספרות.
עשרת הכללים לאישה שבעלה השתכר כנגד עשרת המכות מאת @חנש .
מסיבת יום ההולדת הטראומטית בתבל מאת @שועל ספרות.
סיפור על אברך יקר ששכח לזכור מאת @פרוגמטי .
מעולמו של גבר אומלל מאת @שועל ספרות.
הדרכה לנשות חסרי דעת - משנכנס יין יצא סוד? למה לא כדאי לנצל את הרגע?! מאת @הספרן .
הרהורים בעקבות אסון מירון תשפ"ד מאת @הדוויג .
עכבר בבית? כמה עצות לגבר מאת @ספריה בהכחדה12 .
ציווי אחרון של גרגר קפה מפוספס מאת @איש המילה הכתובה .
יש לו שני בתים, והוא מעז לחלום על בית נוסף? מאת @נחמת שוטים .
חכם בלילה מאת @הדוויג .
מעולמו של גבר 'גיבור על' מאת @שועל ספרות.
קווים לדמותם של חסרי הטקט מאת @אביגלוש .
הרחפנים - קווים לדמותם! מאת @לוטם .
בעקבות מרגל להשכרה... מאת @אחמ .
למי שמחפש מישהו לרמוס-ילדים הם כתובת קלה. בהצלחה. מאת @גאווהסקריפט .
היתה כזאת ילדה.... מאת @מהממתתת .
טכנאית מזגנים או לא, אה? מאת @שועל ספרות.
"איך אתה לא מבחד עם כל ההבצצות של היהוד?" מאת @שועל ספרות.
לא לבעלי לב חלש מאת @מתעניינת:) .
איך זה יתכן? שהוא יאבד ככה את הכלים שלו? מאת @שועל ספרות.
לא רק משה רבינו מאת @הווה פשוט .
תהיה מתחיל בכל בוקר מחדש-סיפור קצר💔 מאת @הפקות ומשחק .
זעליג ופישל בשיחה צ'אלמערית מאת @רוצה טוב .
דופליקטים- פנאפיק מאת @-חיה- .
הכל מאוחסן בענן (הקודר) מאת @הווה פשוט .
הפוד טראק בעמק מאת @יואל ארלנגר - קקטוס .
אוקטובר שלא נגמר🎗️ מאת @RPO .
איך הורגים מכשפות? מאת @כותב השורות .
צנתק וברח. מאת @הודיה לוי.


הייתה לנו שנה מלאה ומוצפת ברגשות שונים, רגשות שהסתננו גם מבעד למקלדת ולקולמוס המרקד בין השורות. פגשנו חברי קהילה חדשים, השתדלנו לעזור ולהחכים אחד את השני בידע ספרותי ובכלים טובים יותר לכתיבה, וכולי מצפה בכיליון עיניים לראות את התוצר הסופי של כל ניק וניק, ולאחל לכולם שנה טובה וכתיבה פוריה. שנשמע רק בשורות טובות.

בהצלחה. תשפ"ה.

לקח לי יותר מחמש שעות רצופות בהכנת המאמר, אם תוכלו, פרגנו בלייק (תודה). ט.ל.ח.
ובכן, חבריי לכתיבה, הנה אני כאן בציון דרך היסטורי חסר תקדים ובעיקר חסר תכלית: ההודעה ה-4000 שלי!
אז חשבתי לעצמי – מה אפשר לכתוב לכבוד המאורע? שיר הלל? מונולוג דרמטי? פרק נוסף בסדרת סיפורים מצוצים? ואז הבנתי: זה בדיוק הזמן לטור מצחיק. כי אם כבר חוגגים, אז בסטייל - או לפחות עם כמה בדיחות גרועות...

אך לא לפני שאכתוב תשובה לשאלה שבוודאי מנקרת בראשכם (כן כן, אני יודע מה אתם חושבים):
"למה? למה חשוב לספרן לשבור את ההיסטוריה של עצמו..?"
שאלה מצוינת! וגם אני שאלתי אותה לפחות 3999 פעמים בדרך לכאן, אבל כמו תמיד,
מילים הן כמו גרעינים - ברגע שאתה מתחיל, אי אפשר להפסיק.
מילים הן כמו טור נוסף מבית היוצר של
@שועל ספרות - ברגע שאתה מתחיל לצחוק אתה לא מפסיק.
מילים הן כמו סיגריות - ברגע ששאפת אחת, השנייה והשלישית.. בוא יבואו.
מילים הן כמו ספרים.. (הופסס..) - כשאחד נופל, סימן שכל השאר בדרך אליך (הארון קרס..)
מילים הן כמו הנפש בעצמה - מתרחבת והולכת בלי גבול ומידה.
מילים הן כמו בבואה של הנפש - טוב הגזמתי עם המילים...

נתקדם הלאה.
עם כל הכבוד למילים.. כשאני מנסה למדוד 4000 הודעות שמכילות מילים ורק מילים.. אני מבין שזה גדול עלי..!
כי זה מספיק כדי לכתוב את כל העיתונים והמגזינים החרדים (משפחה, בקהילה, יתד נאמן, המודיע, המבשר, מרווה לצמא, המחנה החרדי, כפר חב"ד, הפלס, בית משיח, שחרית, קול העיר, העדה, רגע, זמן, כדור, טעימות, קול פליי, זרקור ועוד ועוד) שיצאו בחודש האחרון..
לתעד את כל העיצובים ש@כלבוניק החליף משניה לשניה..
למלאות את כל האשכולות ש@מרשמלו מחקה..
לפתח סיפורים מהתגיות של פרוגמטי...
להתחרות במלל שנשלח לנו מרשימת התפוצה המדהימה של @הדוויג..
לכתוב 5 ספרי בישול עם מתוכנים של @ה. בקר - כולל בדיחות בצד (מי לא אוהב מתכון עם פאנץ'?).
לתת במתנה הודעה לכל ניק שנרשם אי פעם לפרוג..
ואפילו להתחרות במספר הלייקים ש- @אוראל סולטן מרעיף כאן על החבר'ה..
או במספר ההודעות ש @א. פרי כתבה על הוצאות הספרים ומעלליהם..
או במצעד הפרגונים בקהילת הצלמים.. 'אלופה. מהמם. ממיס וכו' וכו'". הבנתם את הכיוון...
וכמובן.. גם מספיק כדי שכל חברי הקהילה יכתבו יחד ספר אחד על... נניח, "איך לשווק סיפור גרוע..."

אבל בואו נהיה כנים – 4000 הודעות זה בעיקר הרבה מאוד מילים. מילים שנשפכו על המסך, מילים שחיפשו מוזה ומילים שגררו ביקורות כמו "זה נחמד, אבל חסר לי עומק בדמות של שפיגלמן". או "זה סיפור מדהים. אבל יש עוד משהו לשפר, לשנות, לשכתב, לנסח". ובמילים אחרות למחוק מה שכתבת..

אז תכלס' מה זה 4000 הודעות? סך הכל, עוד דוגמה למישהו שלא יודע מתי להפסיק...

"ומתי אותו גאון שלא מפסיק לקשקש.. הגיע לכאן?", ובמילים אחרות "איך הכל התחיל?" אתם שואלים בסקרנות עד אימה..
אוקיי, שאלתם יפה תקבלו תשובה הגונה...
הספרן' התקבל לקהילה בתאריך 11/1/24 ב- 18:20 בערב
זו הייתה שורת פתיחה קצרה וצנועה באשכול - חתמתי ונושעתי..
משם, כלומר כבר באותה הודעה... - זה התגלגל לראיון משעשע במיוחד (בעיקר את עצמי..?), שהתואר - "שורת פתיחה קצרה וצנועה" מוטל בספק - בעיקר התיאור האחרון..

ומאז זה המשיך במספר הודעות עטורים בחמישה סימני שאלה, שלושה סימני קריאה, ויותר מדי התנצלויות על כך שאני מפריע.
אבל כמה הודעות אחרי זה כבר הרגשתי בנוח, ושיתפתי סיפור שהסתיים במשפט הדרמטי -
"בפניה הראשונה הוא שבר את ההגה בתנופה נמרצת לכיוון ההפוך ממנו הוא בא,
חזרה לשורשו, חזרה לביתו, כעת הוא חוזר לבית אבא..."

עד היום אני לא בטוח מה זה בדיוק אומר... אבל זה נשמע עמוק. תודו!

ובין לבין הגיעו התגובות..
לצד הפרגונים הרבים גם ביקורת בונה, יסודית, מוצקה, נחושה, הורסת, משדרגת, מאכזבת, מפרגנת, מזלזלת, קנטרנית, נחמדה, חסרה, מלאה, צוננת, חמה, מזוייפת, מתחנחנת, חסרת טעם, חסרת ריח, דלגתי, שכחתי, תשלימו, נגמרו לי המילים.. כמו:
"יפה, אבל המשפטים הללו קצת קלישאתים", ו"הסוף חזק, אבל מה עם ההתחלה?" או, "הכתיבה ברמה מאוד גבוהה אבל הכתיבה ספרותית, ובאיזשהוא שלב זה נהיה קשה לקריאה..." , או, "ואוו, הכתיבה ממש ברמה גבוהה, כיף לקרוא אותה. אין הרבה כאלו בימינו. איך לא עלו עליו? כזאת קריירה לא אמורה להיות ארוכה", וגם, "הפריעה לי בעיית קצב. שים לב לסלנגים שהשתחלו לסיפור", וכן, "לא כ"כ ברור שזה פתיח", וכמובן התגובה הקלאסית, "כמה תגיות כתבת? זה דורש הרבה יצירתיות"...

אבל מה שהורג אותך.. מחשל אותך, ובכל פעם מחדש הבנתי – הכתיבה הזו היא לא רק תחביב, היא צורך הישרדותי, בערך כמו מוקי התוכי.. בשבילי.

מכאן לשם, מצויד במלאי פרגונים, וביקורות בונות עד להתפקע.. המשכתי הלאה במסע הכתיבה..
עוד טקסט קצר, עוד ביקורת בונה, עוד הערה שובבה, עוד טור ארוך לנשות חסרי דעת, עוד דיון בלתי נגמר, עוד דיאלוג של 20 שורות שנמחק כי "זה לא באמת קורה ככה במציאות". עוד אתגר שנמחק - כפי שחוקק אדון מרפי. עוד 18 שורות שמחציתם נמחקה, והפעם לא על ידי... עוד כותרת דרמטית שנמחקה בעקבות פניות מהציבור...
עוד אנקדוטות משעשעות מחיי היומיום וטורים שבהם ניסיתי להעצים "תינוקות" בהומור בוטה , כמו -
אתה חשוב
למרות שאת
האשפה
הורדת שוב..

אתה מתחשב אובר..
למרות שבספונג'ה

אתה עובר...

ואפילו תובנות אפלות מבית היוצר..
אדם חי על זמן שאול,
גורלו לוטה בערפל סמוי
והוא מגלם תפקיד ניצב,
במשחק הגדול של חייו

הפרצוף האמתי שלך,
זה לא מה שאתה סוקר במראה,
או מה שאתה משקף לסביבה
אלא מה שאתה מרגיש עמוק

בתוך לבבך

הספרן במקצועו מתמחה בקטלוג ספרים,
החייט במקצועו מתמחה בתפירת בגדים
הסנדלר במקצועו מתמחה ביצירת מנעלים
אתה כגבר מהווה בסיס למשפחתך הקטנה
אתה כגבר תופר את עלילות ילדיך במו חייך
אתה כגבר מתמחה בקטלוג חיים של רכים ונבוכים
שמחפשים מסדר ומכונן בחייהם הצעירים


וכמובן – כל אותם פוסטים שבהם השקעתי יותר מדי מילים כדי להגיד משהו פשוט כמו "אני אוהב את הסיפור/השיר הזה". או "למה לא מגיבים לי" או "למה חשוב לא להגיב לי"...

כמו כל כותב בקהילה, נתקלתי ברגעי שיא במסע הזה... ולרגל המאורע.. החלטתי לשתף אתכם - מעריצי הרבים....
כשקבלתי מייל מהאקר ערבי - "אדוני מעוניין לקבל הצעת עבודה או שעבודה מערפי לא טוב?"
שליחת צ'ק ללא כיסוי בעקבות תביעה משפטית שקבלתי מ @קראנצ' פיסטוק על פוסט שלטענתה הוציא את דיבתה רעה..
כשכתבתי שיר על תגיות, להצדיק את קיומם, ולמחרת נמחקו הבתים הראשונים...
כשמישהו התבטא על הפוסט "גאוני וחכם לקח מצוין מפורים, לאו דווקא על בעל ואשה"
כשמישהי כתבה בתגובה לשיר 'העצמה' שכתבתי: "כמעט בא לי להיות גבר עם כאלו העצמות. חזק ברמות שלא הכרנו". (לא כדאי!)
כשמישהי כתבה בתגובה להעצמה: "אני היחידה שהמשפט הזה צרם לה?" ומעטים החרו אחריה...
כשחטפתי על הראש: "תמהני כיצד העליתם על דעתכם כי בנושא כה קריטי והרה גורל של הדקדוק בסגולות קלה כבחמורה, אשר יסודתו בהררי קודש - על זה נאמר: "טובל ושרץ בידו!!!!"
אותו רגע שבו הבנתי שכתבתי תגובה של 800 מילים על טקסט שמורכב מ-50.
לקבל תגובה על טקסט שחששת לפרסם, במיוחד כשהתגובה היא: "מדהים! שילוב של הומור חצוף עם מסר עמוק!"...

כשמאמר שכתבתי - "עת לצחוק ועת לבכות - סיפורו של סרטון אחד קטן". על קצין בשם מוטי שמיר ז"ל שלחם בגבורה בשביעי באוקטובר, הגיעה לידי האלמנה רויטל שמיר שטרחה להגיב עליו כמצורף כאן-


או הרגע שבו מישהו שלח לי הודעה פרטית:
"רק רציתי לספר לך
שהס' שלך על
משפחת ביבס ריגש אותי מאד מאד..
כבר עבר זמן מאז שבכיתי על המצב,
החזרת אותי לשם.
שה' ישלח לנו את הגאולה בקרוב. אמן!"


כשכתבתי לאם שכולה סיפור על בנה שנפל במלחמה.

בהחלט מרגש, ומדהים, מה שמילים יכולות לעשות.

אבל איך אפשר בלי טפיחה על השכם...
כשמאמר שכתבתי, קיבל תשע סקירות, מאות תודות, ועשרות הפניות בפרוג...
או מאמר שהתברג לראשונה בניוזלטר של פרוג..
" זה אות כבוד!" כתב לי @הכלבויניק
ומאז, קבלתי מדליה נוספת על המאמר - הסכסוך ישראלי פלסטיני מבוסס על רקע דתי או לאומי?

אבל לא הכל דבש..
כי במסע הארוך הזה עברתי לא מעט תסכולים.. כמו קטע שכתבתי באחד האתגרים, קטע שנון ומוצלח שזכה לעשרות פידבקים, כפול ומשולש מרוב הכותבים.. ובאיזה מקום זכיתי...? עדיף שלא תשאלו..
ואם כבר מדברים על מסע מרתק שעברתי.. כדאי לרפרף על מסע לא פחות מרתק, המסע של גבריאל..

והמסע הארוך, הסיזיפי והמייגע כל כך.. גרם לי להבין כמה דברים. לדוגמא..:
אם לא הייתי כותב כאן, כנראה הייתי מסיים לפחות שני ספרים. אבל בינינו, למי יש זמן לכתוב ספרים כשיש כל כך הרבה הודעות לכתוב?
כשאתה מגיע להודעה ה-2000, אתה מבין ששלושים אחוז מההודעות שלך הן תגובות בסגנון "מסכים לגמרי!".
אם כתבת סיפור וחשבת שבזה סיימת, הפורום יזכיר לך שלעולם לא באמת סיימת. תמיד יש עוד משהו לשפר, לשנות, לשכתב, לנסח, ובמילים אחרות למחוק מה שכתבת..
שיש הצדקה לכתוב העצמה גברית גם בפורום שרובו נשים. אבל אל תהיה צודק תהיה חכם..
שגבר יכול לעשות אינסוף טעויות ועדיין הוא יוכל למשוך 'מהעצמה' עידוד והעצמה....
שיש מושג כלאים שנקרא 'הַסְגַּבְרָה' (באנגלית: Mansplaining, הלחם בסיסים של המילים "הסברה" ו"גבר") מצב שבו גבר מנסה להסביר לאישה דבר מה באופן מתנשא, ובייחוד בנושא שבו היא מתמצאת יותר ממנו.
שישנם נשים שהשכלתם התורנית עולה פי כמה מאשר גברים. ומנגד, גברים שהשכלתם הקולינרית עולה פי כמה מאשר נשים.
שיש לי הרבה כח לדבר עם עצמי...
אם מישהו כותב "נחמד, אבל לא התחברתי" – זו לא הזמנה לפתוח מאמר תגובה של 12 פסקאות.
דיאלוגים טובים הם כאלה שגורמים לקוראים לחייך או להזדהות – אבל תמיד יימצא מישהו שיגיד לך, "זה נשמע קצת מאולץ".
שהביקורות הכי קטלניות מגיעות תמיד אחרי שאתה משוכנע שסיימת לערוך את הסיפור "לגמרי".
שאנשים תמיד ינסו למצוא משמעות עמוקה בהודעות שלך, גם אם ניסית רק להצחיק.
לפעמים הסיפור שלך באמת טוב, אבל כולם עסוקים מדי במריבות על "האם מותר לכתוב עם רווח כפול?".
אין דבר כזה "יותר מדי סדנאות כתיבה". תמיד יש עוד זווית להאיר, עוד טיפ לגלות, ועוד דרך לשכנע אחרים.. שפשוט "אין להם את זה"....
כותבים בפורום הם קהל מיוחד. הם יודעים להחמיא, לבקר לפרגן ולצחוק – בעיקר עם עצמם ותו לא...!
אל תשלב בסיפורים - טקסט בערבית, שלא תקבל הצעת עבודה מפתה שתזרוק אותך למרתפי השב"כ...

אבל אם יש דבר חשוב שבאמת למדתי - זה שכותב אמיתי תמיד שואל את עצמו: "למה אף אחד לא מגיב לי?!"
כי בואו נודה באמת – אין דבר מביך יותר מלפרסם סיפור שהשקעת בו שעות, ימים, או (אם אתה כמוני) שנים, ואז לראות איך הוא יורד מטה ברשימת הפוסטים, נטוש ובודד כמו מוקי תוכי לאחר מקלחת..

לצורך כך כתבתי מספר תגובות שיכולות לשפר את המצב.. (לא לשכוח אחר כך להחליף שם משתמש..)
'איזה 'פאנץ' מדהים! מדהים איך הצלחת לשלב בין מסר עמוק להומור חצוף'...
או, 'תודה לעצמי על הפרסום הזה, ממש נהניתי לקרוא את זה שוב'..

אבל זה מה יש.. ואסור לקחת ללב. כי זה שהכותבים בפורום לא תמיד מגיבים, זה לא אומר שהסיפור שלך לא מצוין. זה אומר שהם פשוט... נו, אנשים...
אה.. עוד דבר שלמדתי.. אין דבר כזה הודעה שאי אפשר לסיים עם אימוג'י של 🤔.

אוקיי צחקנו, גלגלנו עיניים, פרגנו, הרמנו גבה, ואף התרעמנו.. אז מה הלאה אתם מהרהרים לעצמכם..
אז האמת, אני לא יודע מה יביאו ההודעות הבאות, אבל אני די בטוח שהן ימשיכו לכלול צחקוקים על טורים הומוריסטיים, אנקדוטות מחיי היומיום, טורים שמעניינים רק אותי, סיפורים גדולים על החיים, פאנצ'ים חדים, ובעיקר - לדחוף את עצמי להפסיק לתקן כל הודעה פעמיים אחרי שפרסמתי אותה...

אז תודה מראש לכל אחד מחברי הקהילה כל אחד בשמו הטוב יבורך, שקרא, כתב, הגיב, ביקר, פרגן, התווכח, צחק, גלגל עיניים, עיקם אף, הרים גבה, ולבסוף סימן לייק, בלעדיכם, המסע הזה היה הרבה פחות מעניין.
וכמובן תודה מובהקת למנהלים היקרים @מ. י. פרצמן @ניהול קהילת כתיבה שמשקיעים ממרצם ומזמנם לטובת החברים. כמו גם מנהל פורום מאמרים @הדוויג שיש לי כלפיו הרבה הכרת טובה.

אז יאללה קדימה, לעוד 4000 הודעות של יצירה, כתיבה, ובעיקר – בכיינות על חוסר פידבק....
:unsure:
נספח לסיפור ׳אשליה׳.
זהו נספח (שני, מעודכן ופעיל, אחרי שהקודם אבד בתהום הנשייה) שבו יופיעו קטעי העלילה המשנית, שעתידים להתחבר עם העלילה המקורית הידועה בשם ׳אשליה - סיפור מתח׳.
אם אתה אינך קורא של הסיפור - זה הזמן להתחיל. הרכבת עוד לא יצאה מהתחנה. קישור לעלילה תוכל למצוא כאן:
אם אתה קורא ותיק, ההודעה הזו והבאות אחריה מיועדות עבורך:
בפרקים אלו, תוכל לקרוא על המאורעות שבציר המשני של העלילה - משפחת חזן, בית החולים, ועוד כמה זירות ייחודיות שלא סופר עליהן עד עתה.
הקטעים שבנספח זה, עתידים כמובן להתחבר עם העלילה העיקרית - ומשם, ימשיך הסיפור באשכול המקורי.
מאחר והנספח הקודם אבד בתהום הנשייה, אני מעלה כאן את שני הפרקים הראשונים שהיו בו, יחד עם פרק שלישי חדש ומעודכן. אני מדגיש ליתר ביאור: מי שקרא את האשכול של העלילה המקורית, אינו צריך לקרוא עוד שום דבר מלבד הנספח הנוכחי, כדי לקבל את מלוא העלילה על שני ציריה.
עוד הדגשה חשובה: כל הפרקים שבעלילה המקורית - יישארו על מקומם, בלי שום חיסרון או חילוף. העלילה המשנית אינה מחליפה שום קטע מהעלילה העיקרית, אלא היא באה רק כתוספת.

להזכירכם: אין לפרקים אלו מספר, כדי לא לפגוע ברצף הפרקים שבעלילה המקורית. הפרקים עתידים להשתלב בין פרקי העלילה המקורית, אבל אפשר לקרוא אותם בינתיים כיחידה נפרדת. בהמשך, הכול יתחבר עם הכול.​
תשובות לשאלות נפוצות:
א. למה הפרקים לא מופיעים בעלילה עצמה?!
תשובה: העלילה המשנית הייתה בתחילה שזורה בעלילה העיקרית כמקובל. בשלב מסוים, הבנתי - הרבה בזכות הקוראים, שהיא לוקה בחסר, ולכן העדפתי לשנות אותה לגמרי, מה שיצר את הסרבול הנוכחי.
ב. איפה הפרקים הישנים שהיו שזורים פעם בעלילה המקורית, והוחלט שהם אינם מספיק ראויים?!
תשובה: נמחקו על ידי המנהלים, לבקשתי. מה שקיים כרגע באשכול העיקרי - לרבות פרקים אחדים שנוגעים לציר המשני, אלו פרקים שהיו ונשארו חלק מהעלילה, גם אחרי התיקון שלה, והם אינם צפויים להשתנות.
ג. למה צריך עלילה משנית?! מה רע בסיפור כמו שהוא עכשיו?
תשובה: העלילה מתוכננת כך שהיא מוכרחת להיות בשני צירים נפרדים, שלבסוף ישתלבו. בלי העלילה המשנית, הסיפור יקרוס אל תוך עצמו.
ד. למה הפרקים בעלילה המשנית לא מותחים וקצביים כמו בעלילה העיקרית?
תשובה: משתי סיבות עיקריות. הראשונה - העלילה המשנית במהותה, רגועה יותר מהעיקרית. השנייה, הפרקים שאתם עתידים לקרוא - אמורים להיות שזורים בין הפרקים המוקדמים יותר בעלילה, שבהם עדיין הסיפור בשלבי הבנייה הראשוניים שלו.
ה. אנחנו נהיה מוכרחים לקרוא כאן עוד עלילה ארוכה ומתישה, רק בגלל תקווה קלושה שזה יתחבר בסוף לעלילה המקורית?!
תשובה: אני מקווה שלא. אני מנסה לקצר כמה שיותר בפרקים הראשונים, ולהאיץ תהליכים עד למקסימום האפשרי, כדי שהקוראים ייכנסו לקצב אחרי כמה פרקים בודדים, ויתחילו לראות את החיבור לעלילה העיקרית. העלילה המשנית אמנם רגועה יותר, אבל אני חושב שהיא עשויה להיות מעניינת מאוד, ולהוסיף הרבה עומק וסדר לעלילה המקורית. אני מאמין שמתי שהוא, הקוראים יתחילו לבקש גם כאן פרקים חדשים בדחיפות. זה אולי לא יקרה עכשיו, אבל בעוד שלושה - ארבעה פרקים, זה בהחלט ריאלי.
ו. אחת לכמה זמן יתפרסם פרק?
תשובה: הפרקים יתפרסמו לסירוגין. פרק בעלילה העיקרית ופרק בעלילה המשנית. ייתכנו שינויים, אבל אני לא רוצה שהאשכול הנוכחי ירד בעקבות הנספח הקודם אל תהום הנשייה, ולכן - השאיפה היא, לפרסם כאן פרקים בתדירות סבירה.
ז. האם צפויים שינויים אחרים בעלילה, שיזעזעו את יסודות קיומנו?!
תשובה: לדעתי לא, אם כי אף פעם אי אפשר לדעת. אני חושב שגם ככה הגזמתי, אז תנסו ליהנות - בידיעה שאת הפרקים הללו, כנראה, לא ניתן יהיה לשנות. גם אם לא התלהבתם מיד - תנו צ׳אנס.
ח. האם מותר להגיב גם לפרקים האלו? האם מותר לנשוך, לזעום, או לחילופין - להחמיא?!
תשובה: זו חובה. מהבחינה הזו, הפרקים הם כמו כל פרק בעלילה העיקרית, ואתם כבר יודעים עד כמה אני מסוגל להיות אובססיבי ולנדנד בעניין הזה.
ט. אני מוכרח לעקוב כל הזמן אחרי האשכול הזה?!
תשובה: לאו דווקא. באשכול העיקרי, תופיע הודעת עדכון עם קישור בכל פעם שיעלה פרק חדש.
י. אם אני רוצה להגיב, איפה לעשות את זה, כאן או באשכול העיקרי?!
תשובה: כאן. חשוב שלא לבלבל את סדר הפרקים העקבי והיציב שבעלילה המקורית, ובנוסף - צריך לשים לב, שאם כל ההודעות יהיו באשכול העיקרי - הנספח עשוי ללכת לאיבוד כתוצאה מחוסר פעילות. אני לא מעודד כתיבת הודעות סרק חלילה, אבל מה שקשור לפרקים שכאן - חשוב שיהיה כאן.
שאלות נוספות - הן באחריותכם הקוראים.
בינתיים: תיהנו! לכו לאט וזהיר - ותנסו להתחבר.

ספירת העומר

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

אתגר AI

תספרו 50... תזכורת • אתגר 252

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק צה

א לְכוּ נְרַנְּנָה לַיי נָרִיעָה לְצוּר יִשְׁעֵנוּ:ב נְקַדְּמָה פָנָיו בְּתוֹדָה בִּזְמִרוֹת נָרִיעַ לוֹ:ג כִּי אֵל גָּדוֹל יי וּמֶלֶךְ גָּדוֹל עַל כָּל אֱלֹהִים:ד אֲשֶׁר בְּיָדוֹ מֶחְקְרֵי אָרֶץ וְתוֹעֲפוֹת הָרִים לוֹ:ה אֲשֶׁר לוֹ הַיָּם וְהוּא עָשָׂהוּ וְיַבֶּשֶׁת יָדָיו יָצָרוּ:ו בֹּאוּ נִשְׁתַּחֲוֶה וְנִכְרָעָה נִבְרְכָה לִפְנֵי יי עֹשֵׂנוּ:ז כִּי הוּא אֱלֹהֵינוּ וַאֲנַחְנוּ עַם מַרְעִיתוֹ וְצֹאן יָדוֹ הַיּוֹם אִם בְּקֹלוֹ תִשְׁמָעוּ:ח אַל תַּקְשׁוּ לְבַבְכֶם כִּמְרִיבָה כְּיוֹם מַסָּה בַּמִּדְבָּר:ט אֲשֶׁר נִסּוּנִי אֲבוֹתֵיכֶם בְּחָנוּנִי גַּם רָאוּ פָעֳלִי:י אַרְבָּעִים שָׁנָה אָקוּט בְּדוֹר וָאֹמַר עַם תֹּעֵי לֵבָב הֵם וְהֵם לֹא יָדְעוּ דְרָכָי:יא אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי בְאַפִּי אִם יְבֹאוּן אֶל מְנוּחָתִי:
נקרא  7  פעמים

לוח מודעות

למעלה