מדריך מקצועי הפתיח על הסכין

דוכסוסטוס

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
נסו להתבונן באנשים דרך האף שלהם - זה ישפר את מצב הרוח שלכם. אם נרדמה לכם הרגל - טבלו אותה בדלי קפה.

פתיחה כזו עשויה אולי לגרום לכם להמשיך ולקרוא את המשך המאמר בתקווה למצוא עוד טיפים יעילים, מה תתאכזבו כשתגלו אוסף קטעי פתיחה משמימים.
לכן יש להקדיש תשומת-לב של ממש להתאמה בין סגנון הפתיחה לקהל היעד ולסגנון הכללי של הספר. אין זה ראוי להתהדר בפתיח פומפוזי כאשר הספר כתוב במשלב פשוט. כן נכון להציב בפתיח דוגמית לתכונות הבולטות ולחלקים היותר איכותיים של הספר.
ברוח זו - תהיה זו טעות להבליט שחקן או אפיזודה שוליים שאינם משקפים את המשך הסיפור.

פרסום ושיווק
כשבונים ספר מתכננים אותו כמו חנות, יש את חלון הראווה שכולל שם, עיצוב כריכה, פרסומת וטקסט גב כריכה, תפקידם של כל אלה הוא לגרום לקורא לפתוח את הספר.
שלב שני הוא שלב הכניסה לחנות שם יציבו פריטים מפתים יותר, קולקציה עדכנית או מבצעים, גם בספר - הפתיח הוא שלב מכריע ולכן הוא מוכרח להצית ריגושים אצל הקורא. בהמשך יש מערך לשימור לקוחות באמצעות שמירה על דיאגרמה מאוזנת של רגעי שיא ושפל, אבל חלוקת הפרקים היא נושא לדיון נפרד.

סופרים משתמשים בהרבה טקטיקות כדי לצלוח את השלב הזה שבו הקורא עשוי להחליט שהסיפור לא לרוחו ולטרוק את הספר או שלא להתמיד בקריאת סיפור בהמשכים בעיתון.

פתיחה כרונולוגית
מאז נטש חזי, סדק עצוב הכתים את שיגרת החיים היפים והטובים, אלה שברוכי חלם עליהם.
הוא שונא תאוריות אבל לדעתו יותר משהעיבה הבריחה של חזי, העיקה הצרה האמתית מבחינתו - ניסיון ההדחקה וההתעלמות של טובה שבעקשנות שידרה עסקים כרגיל, אך ליבה היה שקוע בבכי שאין לו נחמה וגדוש אצבעות מאשימות השלוחות יותר מכולם אל עצמה.

ברוכי ניסה להרעיף עליה תנחומים ועידודים, אלא שכל אלה לא צלחו להשקיט את מצפונה, משום שהיה בו רבב.
היא אכן הייתה אשמה.
הסיפור קרה לפני לא הרבה שנים. הייתי אז ת"תניק חדש ונלהב בישיבת 'קסם בישראל'.
כבר שנתיים שמתי עין על הת"ת. חדר פרטי, תעסוקה לשעות (בין) הסדרים, עם מחשב, מה צריך יותר מזה. עשיתי את עצמי יד ימינו של קויפמן שהיה כבר אלטר וחיכיתי בכל לב שיתחתן. ויום אחד זה קרה. הוא התארס והעביר לי את כל הסמכויות בהסכמת ראש הישיבה כמובן.
נכנסתי בסערה לתפקיד. יצרתי קשר עם סוכנים, הוזלתי את המחירים, והפכתי את הת"ת לאטרקטיבי הרבה יותר.
לפני שנוקטים בשיטות ומהלכים, תמיד כדאי לבחון את האפשרות שלא לשבש סדרי עולם ולשמר את הסיפור כצורתו. אם סיפור מעניין דיו, גם הפתיחה הרשמית שלו מסוגלת להפנט אליו קוראים.

פתיחה פיוטית
השתיקה היא בת בריתם של ההגות והשרעפים ועם זאת חוברת היא לעמימות חשאית ולמסתורין המשווים לה יחד מרחב אשליה אפרורי ומונוטוני, אשר על כן משמשת היא כבת לוויה קבועה לאברום ולנפשות התאומות שלו - דגי הזהב המשתכשכים בדלי הכחול הגדול, אלא שבניגוד לדגים הדוממים בקרבם ומחוץ מצופים זהב כתמתם הרי שאברום עטוף דומיה אך ליבו זהב צרוף.
קשה להבין מה גורם לסופרים לראות בפתיח כר פורה לרוחם הפיוטית, אבל לא פעם נפגשים בפתיחה כזו שסוטה מהמשלב הנפוץ בשארית הספר ועוברת להשתפכות הנפש היצירתית של הסופר. וכשסופר נהנה יתר על המידה - מתעורר חשד כבד לשיפוט סובייקטיבי.

פתיחה דרמטית
"יש טייס בקהל?" השאלה הושמעה שוב ושוב במערכת הכריזה. רק דממת מוות ענתה לה.
אני לא טייס ואין לי רקע באווירונאוטיקה, אבל רציתי להיות בעניינים, קמתי מהמקום בצעדים בוטחים ופסעתי לכיוון הקוקפיט.
השלט הקטן 'חדר תשאול ובקרה' לא הסגיר אף פרט על הממתין מעבר לדלת. תאורה צהובה ישנה פיזרה אלומות אור אפלות על קירות וריצוף הבטון. בפינת החדר שלד חסר שיניים, על ידו שאריות דינוזארים וגולגולות פלסטיק. על יציע מוגבה, עמדה תצוגה של מכשירים מחלידים שונים לדיבוב נחקרים, באוויר היה ריח של טחב ומשהו נוסף שהתקשיתי לזהות באותם רגעים, כיום אני יודע לשחזר שהיה זה ריח של דם.
דרמה היא דרך מצוינת להצמיד את הקורא אל הספר. השאלה האם נכון לייצר אירוע דרמטי מותאם אישית עבור הפתיחה.

פתיחת פרשוטינג
ידעתי שהבשורה הזו תגיע, לא חשבתי שאשאר אדיש כל-כך.

ד"ר פישר דיבר בקול נמוך אבל המילים 'שבועיים אחרונים' נשמעו היטב בחלל החדר עמוס המכשירים. לא חיבבתי את הדוקטור הזה, לא התאים לי שלרופא שלי יהיה שם של שמפו, אבל דווקא הוא - נתן עבודה טובה ושקטה.
השיטה הזו למעשה מחליפה את הפרולוג המסורתי ומשלבת אותו כפרק מן המניין. הצניחה אל ליבת הסיפור מיד בפתיחתו, מספקת את חוויית הסיפור ללא מניפולציות ומשוא פנים.

פתיחת לונדון
עננים קודרים העיבו על שמיה של בודפסט, מניסים לכל עבר פיסות רקיע אחרונות. דפיקות נטולות חן נשמעו מעם הדלת. "זה הוא שליח הדואר" לחש בוריך.
פתיחה המתארת את מזג האוויר, לעיתים מתוך גישה הקושרת בין יום סגריר לצרות וכישלון ובין יום בהיר להצלחה ובשורות טובות, ולעיתים כברירת מחדל. אז זו לא ברירת מחדל, זה הוא המחדל בעצמו: במפגש בין שני אנשים לא מוכרים, מזג האוויר משמש כנושא אוניברסלי שעשוי לתווך בין השניים בפגישה המביכה, המפגש בין הקורא לספר הוא לא אירוע מביך. גם האמונה התפלה המנבאת עתידות בעזרת מזג-אוויר שייכת לדור עבר. ויתכן שבישראל החמה, המשוואה דווקא הפוכה.

פתיחה צרפתית
הקרחת הפוטוגנית של הזר הדהימה את שלמה, מעולם לא נתקל בקרחת כה בוהקת. אין זאת אלא מעשה ידיו של ספריי חלונות פשוט, טיפ נהדר לסובלים מנשירת שיער.
"אתה מכיר פה את האיזור?" שלמה בחן את הזר הקרח בעיניים סקרניות "מכיר? סוג של שלום-שלום כזה".
בפתיחה זו מבקשים להצית את הריגוש של הקוראים באמצעות הומור. החלטה נבונה יש לומר, זאת בתנאי שההומור יצליח לבדר את קהל היעד, ובתנאי נוסף שהומור הוא לא נטע זר בשאר הסיפור.

פתיח כוזרי
אם אתה שוכר דירה באלפיים שקל, אל תצפה שיהיה בידוד בקירות.

הייתי מדפיס את המשפט הזה על מגנט ותולה על המקרר, אבל המקרר שנכנס ליחידת הדיור הזו בשיכוני שמואל הנביא קטן מדי. הוא כבר תפוס בכל המשפטים החכמים הקודמים כמו "אם היינו יודעים עד כמה קל לגדל נכדים היינו מגדלים אותם לפני הילדים".

אז כמה הנזק? בדרך כלל לא נורא. כשבת השכנים מתאמנת על נגינה באורגנית ואתה הולך ל"כלבו בר אילן" לקנות אטמי אוזניים – זה 30 ש"ח לשני זוגות. כשהתינוק מתעורר בלילה מבלנדר-יד בקומה מעל - זה כבר נזק של כמה שעות עבודה ביום המחרת. כך גם בדוגמה השלישית שמיותר להביא רק כי מקובל לתת תמיד שלוש דוגמאות.

אבל אז הגיע הזוג הטרי לגור מעבר לקיר.
פעם, לפני שנתיים או יותר, שאל אותי חבר את מי אני הכי אוהב. אילו היה נותן לי לבחור בתשובה אחת מבין שתיים מוצאות, היתה הבחירה קלה יותר. אבל לא קיבלתי שתי הצעות, והחבר זנח את השאלה.

את הורי לא אהבתי. הם לא אהבו אותי. והמשוואה לא השתנתה.

תמיד שאלתי את עצמי למה כל זה מגיע לי. הורים שכולים לאחות שמעולם לא הכרתי. בית ריק לחזור אליו. לא אמא מחכה, ולא אב מתעניין. נדא. העבודה היתה מרכז עולמם, ואם ראו בי המשך כתחליף לאחותי, הם לא עשו כלום בכדי לממש את הפוטנציאל הזה. יתכן מכאב. או מחוסר יכולת. עד היום איני יודע. אבל הם הפסידו. וההפסד הזה, זה אני. אדם שאינו אוהב את עצמו, כיצד יכול לאהוב אחרים. וביחוד כשהאחרים הללו אינם עושים משהו בכדי לזכות לאהבה הזו. וילד שגדל ללא אהבה ואמון בכוחותיו, גדל עם חסר, חלל ריק, הפעור בנשמתו.
כולנו היינו מייחלים להיות חכמים ומתוחכמים יותר, כשנתקלים במשפטי תובנות וסיסמאות מתקבלת תקווה שהם מובילים אל החכמה הנכספת שמעבר לפינה. ככל שהמשפטים יהיו נדירים ומפתיעים יותר, ננסה לחרוט אותם חזק יותר ומה שחשוב לעניינינו - נחפש בלהט כמה שיותר מהם.
שיבוץ של דוגמית מהם בראשית ספר היא מתכון מנוסה למיגנוט קוראים.

פתיחת נוף
יש משהו מהפנט בלעמוד על פסגת ההר, מול שמש וצל וירוק זורח, ולהביט מטה אל האסם, בו מתרוצצים בחדווה אמיתית עשרים ושלושה פילים אימתניים ושוחרי קרב.
עלטה, זה רק הירח שמאיר כאן את החושך. העצים לא בתנועה כלל, הם עומדים כדוממים. צרצור דק של צרצרים מכל הכיוונים ומכוניות ששועטות מידי פעם בכביש הדו סיטרי החשוך.
אסור לעקוף בכביש דו סיטרי, התאונות הכי מחרידות מתרחשות בעקיפה.
אני מגיע לשם כל פעם מחדש, מזדעזע מהמראות שמיסרים אותי שורטים בציפורנים חדות, משאירים דם על קירות ליבי.
נופים תמיד היו ויהיו מראה משכר, ואם הם מתוארים היטב גם הקריאה שלהם תהיה כזו. מה פחות הגיוני מלנעוץ אותם בפתיחות?

פתיחת ילדים
"לא אוצֶה לכת דודה, אוצֶה הַיתַה" מוישי רקע ברגליו וליבה של דינה נצבט.
היא הציצה בשעונה, כיתפה בבהילות את המזוודה הקטנה ומשכה את מוישי בכוח אל המונית. בעוד פחות משלוש שעות היא צריכה להיות שם - בפעם השנייה תחת חופתה.
הדבר שהכי מעניין אותך זה חוכמע'ס של הילדים שלך והדבר שהכי משעמם אותך זה חוכמע'ס של ילדים של אחרים. סופרים מפתחים עם גיבוריהם יחסי הורות וזה אולי מרגש, אבל את שגיאות הדיבור שלהם יואילו להשאיר מחוץ לספר, בטח שלא לקדם אותם אל מעמד הפתיחה החגיגי.

מקומו של פרולוג בספרות בת-זמנינו
תודה ששאלתם, מקומו בחוץ.
פרולוגים בספרות נועדו לשלב בין פתיחת פרשוטינג לפתיחה כרונולוגית (לא זה מקור השם פרולוג), לתת טעימה והצצה אל מרכז הסיפור בלי לפגוע במבנה הסיפור המתוכנן. אבל ההצנחה המלאכותית הזו היא מדי, הקוראים נאלצים לחפש את מיקומו המקורי של הפרולוג לאורך הספר וזה פוגע בחוויה וברצף.

לגבי האפילוג - דעתי חלוקה: יש ספרים משובחים (לחיות וחצי) שבהם אסכים לקבל כל תוספת שיתנו ויהי שמה אשר יהי. אבל לפעמים האפילוג חסר טעם, הסיפור תם והכותב צריך ללמוד לפרוש בכבוד, מקסימום להוסיף דברי פרידה או אפטר, אבל למשוך את הסיפור הלאה אחרי הסוף זה כמו להמשיך לשחק שחמט אחרי המט.
 

קוביד

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
מדהים.


כי הוא מתפלסף.
וכן לגבי שאר השמות, מה מקורם?
בלונדון הסגרירה הנושא העיקרי והראשוני הוא מזג האוויר.
הצרפתי ישיר ונטול עכבות נימוסיות?
אכן,
נחל נובע מקור חכמה.
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
סקירה מעולה ומעניינת מאוד, ושאפו על המקורות ההיסטוריים מקרבי הפורום!
רק מוחה על עלבון הפרולוגים, לדעתי הם מאסט בלא מעט ספרים. הפרולוג נותן הערכה ראשונית לספר, לדמויות שבו ולסגנון העלילה שנכיר בעמודים הבאים. פרולוג הוא מעין הצצה לחנות בגדים דרך חלון הראווה שלה, הוא נותן לנו אפשרות להכיר את הספר כהטרמה. בעיניי, אם הפרולוג 1. תורם לעלילה 2. לא חושף אותה 3. מוגש בצורה שמגלה טפח חשוב ומכסה טפחיים חשובים יותר, הוא חיובי מאוד.
 

דוכסוסטוס

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
בלונדון הסגרירה הנושא העיקרי והראשוני הוא מזג האוויר.
הצרפתי ישיר ונטול עכבות נימוסיות?
הכוזרי בהשראת הממלכה והמבחן. לונדון כפי שביארת. הצרפתים מנסים להצחיק.
איך היית קורא לה?
למי?
סקירה מעולה ומעניינת מאוד, ושאפו על המקורות ההיסטוריים מקרבי הפורום!
רק מוחה על עלבון הפרולוגים, לדעתי הם מאסט בלא מעט ספרים. הפרולוג נותן הערכה ראשונית לספר, לדמויות שבו ולסגנון העלילה שנכיר בעמודים הבאים. פרולוג הוא מעין הצצה לחנות בגדים דרך חלון הראווה שלה, הוא נותן לנו אפשרות להכיר את הספר כהטרמה. בעיניי, אם הפרולוג 1. תורם לעלילה 2. לא חושף אותה 3. מוגש בצורה שמגלה טפח חשוב ומכסה טפחיים חשובים יותר, הוא חיובי מאוד.
בשביל מה צריך את כל אלה? מה רע בלהכיר את הדמויות והסגנון תוך כדי תנועה? חלון ראווה שייך לשלב שלפני סקירת המוצר מקרוב, קרי: מעטפת חיצונית, טקסט גב וגם דפדוף סתמי. הפרולוג מוגש כשהספר וערימת החטיפים כבר ביד, ולכן אני רואה בו כמי שבא לחפות על פתיח לא מוצלח.
לרוב לא קוראים ספק בנשימה אחת ועד שמגיעה שעתם - שוכחים מרמזי הפרולוג.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ב'

ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ:
נקרא  13  פעמים

לוח מודעות

למעלה