שיתוף - לביקורת איך הורגים מכשפות?

כותב השורות

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה

בפרשה שלנו יש משהו מסתורי...
באמצע הפרשה
בתווך
בין עשרות הדינים והמשפטים שנוגעים בענייני ממונות
דברים שבכל יום...
ישנו דין ששייך לכאו' לעולמות שאנחנו כמעט לא פוגשים בהם
'מכשפה לא תחיה'
ככה!
בלי הקדמות, בלי להכניס אותך לעניין
התורה מצווה אותך:
אם אתה מכיר איזו מכשפה בסביבה שלך
תדאג שהיא לא תחיה!
וכמה שיותר מהר, יותר טוב...

חז"ל אומרים שכשפים נקראים בשמם
על שם ש - מכחישין פמלייא של מעלה

ננסה להבין...
אם יש מרשם סודי של מספר לחשים
להם מתווספות כמה תנועות ידיים מוזרות
שנעשות במנהרה חשוכה ע"י עוטה גלימה שחורה
ונניח שזה אכן עובד...

איפה יש כאן הכחשה לפמליא של מעלה?
האם אי אפשר לראות בכוחות על שמתבטאים בלחשים וכל מיני קסמים [אם הם אכן קיימים]
כוחות טבע נסתרים ותו לא
מה רע בכוחות על?
היכן מתבטאת ההכחשה כלפי מעלה
עד כדי תיעוב כל עיסוק שקשור לכשפים
וחיוב הריגת כל מי שמוגדר מכשף.

כישוף בהגדרה היא היומרה להשתמש בכוחות על טבעיים
למטרה אחת!
התערבות במהלך המציאות טבעית, ושינוי המציאות לטובה או לרעה
תלוי במכשף ובזה ששכר את שירותיו.

המדע עוסק כבר מאות שנים בהתמודדות מול הטענות שיש כוחות על ומעשי כשפים עד היום הזה
אך הוא לא הצליח בשום שלב להוכיח מדעית
שהלחשים למיניהם, או שאר מעשי הקסמים מועילים בצורה וודאית
הסטטיסטיקה נשארה כמו שהיא, עם כישוף ובלי!
אך זה לא מונע מהמכשפים והמכשפות למיניהם להמשיך לחיות במאורות שלהם
ולשטות בעדת מעריציהם ולגרום להם להמשיך להאמין שהם פועלים על המציאות ומשנים דברים באופן וודאי
באמצעות כוחות העל שלהם.

אז האם יש כוחות על או אין?
שאלה טובה
אך את התשובה אנחנו יכולים לתת
כשנייתר את העיסוק בכישוף
בקיום הציווי
'מכשפה לא תחיה'!

בעולם שלנו מסתובבות לא מעט מכשפות...
הם לא תמיד עוטות גלימה שחורה וכובע עם שפיץ
וזה לא מרגיע...
זה רק הופך אותן למכשפות מסוכנות עוד יותר
אותן מכשפות עלולות להטעות אותנו
לאחוז את עינינו
לגרום לנו לחשוב שבכוחן לשנות את המציאות
שאם רק ניתן להם להוליך אותנו
הבעיות תיפתרנה אחת אחרי השנייה.

פה גם באה ההכחשה כלפי מעל
העמדה של כוח לא טבעי מול מציאות קיימת
הקיימת ברצון ה'
היא הכחשה של פמליא של מעלה
וזה לא משנה אם זה עובד או שעובדים עליך שזה עובד...
עצם ההתעסקות בשינוי מציאות לטובה או לרעה
באופן לא טבעי
מתאר חוסר קבלה של רצון ה'
ומורה על רצון להתערב במציאות בסתירה מוחלטת להנהגה של העולם ע"י ה'

התורה מלמדת אותנו
'תמים תהיה עם ה' אלוקיך'
התורה מבקשת ממך להפסיק לתת חיות למכשפות
להפסיק להחיות את הדמיונות
להפסיק לתת דלק למחשבות כפירה
שאתה זה שעושה, ואתה זה שמשנה, ואתה זה שמזיז את העניינים
התורה מצווה עליך –
'מכשפה לא תחיה'
לא רק את זאת שלוחשת לעצמות מתים
לא רק את הקוראת בקפה או בקלפים
הציווי מופנה גם אליך כיוצר מכשפות דמיוניות
התורה מבקשת ממך להמית כל רצון להתערב לה' בהנהגת העולם
להמית כל ניסיון לפעול מעבר לרמת ההשתדלות המקובלת
להפסיק להתמסר למכשפות שמעמידות אותך בתור ארוך ומחייבות אותך גם לשלם
כדי לקבל מהן ברכה...

במקום זה עליך להפנות את המבט לשמיים
להקב"ה - עילת העילות וסיבת הסיבות.

ובמקום לשנות את המציאות!
תשנה את המבט שלך על המציאות!

תלמד את המציאות בצורה הנכונה
תכניס את רצון ה' לכל אירוע ואירוע שמתרחש
ותמצא את הדרך לקבל את זה באהבה.

מול כל הלחשים של עולם הכישוף
ישנו לחש אחד תורני ומומלץ
שמסוגל להרוג את המכשפה עם הגלימה הכי שחורה בעיר...
הלחש הוא:
א-מ-ו-נ-ה
ואת הלחש היהודי הזה מומלץ גם לצעוק, ולא רק ללחוש...

ולסיום...
בפרשתנו פרשת משפטים אפשר למצוא הקבלות בין שלל הדינים שבפרשה לעשרת הדברות שבפרשה הקודמת
כשכל הדינים נאמרים בין שני החלקים של תיאור מעמד הר סיני -
בפרשת יתרו ובסוף פרשת משפטים
בציווי הזה אפשר למצוא הקבלה מעניינת לדיבר העשירי -
'לא תחמוד'!
להיות חמדן זה לחיות בסביבה מכושפת...
שבה הכל אפשרי... הכל ניתן להשגה...

הרצון לחמוד חייב להסתמך על אפשרות בלתי מוגבלת להשיג כל דבר
גם אם לצורך זה הוא יצטרך לנשק את מטה הקסמים של המכשפה...

דבר שברור ומוחלט אצל האדם שהוא לא בר השגה אצלו
אין בו מקום לחימוד!

מבט על ענייני עולם הזה שמלא באמונה וידיעה שמה שמגיע מגיע ומה שלא לא!
מייתר את הצורך להתמודד עם 'לא תחמוד'
ומקיים את הציווי - 'מכשפה לא תחיה'
בצורה הכי אלגנטית שקיימת...

עכשיו אפשר להתחיל בציד המכשפות...


שבת שלום!​
 

ר' יעקב ישראל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
עימוד ספרים
כל מילה פנינה!

בלשון הגמ' (חולין ז:)
"(דברים ד, לה) אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ - אמר רבי חנינא: ואפילו כשפים.
ההיא איתתא דהות קא מהדרא למישקל עפרא מתותיה כרעיה דרבי חנינא, אמר לה: שקולי, לא מסתייעא מילתיך, אין עוד מלבדו כתיב."
ובמפרשים ביארו שברמת האמונה המוחלטת שהייתה לרבי חנינא (בן דוסא) כידוע מהמסופר עליו בגמרא בכמה וכמה מקומות, אכן לא הייתה אפשרות לשליטה עליו, אפי' לכשפים ממשיים.
משום שכפי שכתבתם, שורש הכשפים הוא הכפירה (ברמה כזו או אחרת) שיש כוח נוסף מבלעדי הבורא, וכל אחד שיש לו קצת שייכות (אפי' מעטה) עם המחשבה הזאת, כשפים יכולים לפגוע בו.
אולם רבי חנינא שאמר שבדיוק כפי ששמן דולק ברצון ה' (ולא בגלל טבע כזה או אחר) גם חומץ יכול לדלוק ברצון ה'.
וע"כ "אין עוד מלבדו - ואפי' כשפים".

שבת שלום!​
 

הספרן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
יוצרי ai
מאמר יפה
בנוגע לשאלה האם יש ממש בכישופים לשנות מציאות פיזיקלית או לא,
מן הסתם ידוע לך שנחלקו בזה הרמב"ם (לא) והרמב"ן (כן) ועוד ראשונים,
ובדבריך היטבת להסביר את שיטת הרמב"ם גם אם לא הוזכר בשם המפורש (וכנראה זו כוונתך)
 

כותב השורות

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
הרב @הספרן
חושיך מחודדים היטב
ככלל
אני משתדל להתנזר ממחלוקות
ובעד ליישב בין השיטות גם אם הן נראות כסותרות
וזה אפשרי בהחלט בפרט בנושאים מעין אלה
אך אין כאן המקום להאריך בהרחבת הדברים...
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
תודה.

כתיבה יפה וברורה (יש קצת מקומות שאפשר לשפר את הפיסוק)

אז בעצם, אם אפשר להכניס דיון על כתיבה בהמשך למאמר, מה לגבי שאיפה או כתיבה על כוחות על? האם זה תמיד פסול? (זה בדיוק ההגדרה של:
התערבות במהלך המציאות טבעית, ושינוי המציאות לטובה או לרעה
)
 

פניני ריין

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אז בעצם, אם אפשר להכניס דיון על כתיבה בהמשך למאמר, מה לגבי שאיפה או כתיבה על כוחות על? האם זה תמיד פסול? (זה בדיוק ההגדרה של:
מי אמר שכוחות על זה התערבות במהלך המציאות הטבעית? אם כבר הרבה יותר בעיה לדעתי אלו אגודות סתרים שמנהלות את העולם בחשאי
זו אחת הסיבות להתנגדות לפנטזיות לדעתי, התחושה שהגיבורים הבלתי-מנוצחים והמסדרים הסודיים 'מנהלים' את העולם.
וזה כמובן תלוי בתחושה שהכותב נותן
יש פנטזיות שממש מגעילות מרוב אלילות, ויש פנטזיות שאומרות אמונה.
כוח על זה בעצם סוג של אלילות.
אנשים שרקדו באקסטזה על המזבחות של הבעל לא באמת חשבו-להבדיל!- שהוא א-ל יחיד שברא את העולם ומנהיג אותו בצדק.
הם פשוט האמינו שניתן לו איזה כוח-על לשלוט על הגשמים, ואם מדשנים את הבטן שלו בהרבה כבשים טעימים הוא יתפייס איתם ויצמיח להם יבולים פוריים.
מבחינתם לא הייתה סתירה בין האמונה בקב"ה לבין בקשת עזרה מאיזה אליל מקומי.
מבחינתם זה היה איזה אדם משוכלל שמתחתן ומוליד ומסתכסך והכל, רק שניתן לו כוח על של מלחמות או גשם וכו' וכו'
וכמובן באמצעות העמדת כוח נגדי חזק מספיק אפשר לנצח גם את האליל המהולל.
זו היתה הסיבה שהרבה אנשים מוצלחים הפכו לאליל בחייהם או במותם, זו הסיבה שיעקב לא רצה להיקבר במצרים ומשה בכלל העדיף שלא יוודע מקום קבורתו לעולם.

התערבות במהלך המציאות טבעית, ושינוי המציאות לטובה או לרעה
יש שיאמרו שזו גם ההגדרה לשימוש בחשמל
או לזריקת פצצת אטום על עזה
השאלה כמובן מהי 'מהלך המציאות הטבעית'.

נ.ב.
מיה קינן מפרסמת עכשיו בקטיפה פנטזיה בשם 'אל חזור'
שאחת הטענות בו היא שאולי המכשפים הקדמונים פשוט הכירו אמצעים כמו חשמל וטכנולוגיה מתקדמת
שאלה מעניינת
 
נערך לאחרונה ב:

כותב השורות

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
מה לגבי שאיפה או כתיבה על כוחות על? האם זה תמיד פסול?
כנראה שלא!
ההתמסרות לידי אותם דמיונות בחיי היום יום היא היא שפסולה
יש מה ללמוד מכל דבר
גם מעלילות וספרים על כוחות על
ולהבדיל...
הסנהדרין היו יודעים את כל כוחות הכישוף שהיו קיימים בזמנם, מכמה וכמה טעמים
כך מובא במס' סנהדרין י"ז.
''אמר ר' יוחנן אין מושיבין בסנהדרין אלא בעלי קומה ובעלי חכמה ובעלי מראה ובעלי זקנה ובעלי כשפים...''
אך הם בוודאי לא עסקו בספרות הפנטזיה של ימיהם...

האם לשקוע זמנית בדמיונות ששוכתבו בספר זה טוב או רע?
זו כבר שאלה אחרת...
ליישב בנושא הזה בין הרמב"ם הרמב"ן וחכמי פרובנס...
נשמע מעניין
נשמח כולנו להחכים
@כותב השורות
שייך יותר לפורום השכן... פורום לתורה
אבל בכל זאת
יש כמה אפשרויות
הנוחה מבחינתי היא זו שמציעה להבדיל בין סוגי כישוף
בעולם הכישוף יש לא מעט דרכי עבודה... לחשים וקמיעות, השבעת מלאכים, סמים רקיחות שונות הקטרות ועוד...
הכישוף בגדול מתחלק לשנים
זה שבנוי על ידיעה עמוקה בחכמת הטבע, היכרות עם החומרים בבסיסם, ובקיאות בכוחות הטבע הנסתרים כדוגמת המזלות המלאכים הכוכבים וכדו'
בחלק הזה יש קושי מסוים להכחיש את הכישוף מכל וכל, וההצעה כאן היא להתחבר עם שי' הרמב"ן [דברים י"ח ט] שמעיון בדבריו אפשר לקבל שכישוף הוא לאו דווקא כוחות על כמו שאנחנו מכירים מפנטזיות
אלא שימוש חצוף והרסני בכוחות טבע גלויים ונסתרים שלא כפי כוונת המכוון שהשאיר במכוון את האופציה הזו לחוטאים...
הרמב"ן בעצמו מדמה את האיסור של כישוף לאיסור כלאיים כשברור שבכלאיים אין כוחות על הגם שמחמור וסוס יצא למרבה התדהמה בריאה חדשה בשם - פרד!
הסוג השני של הכישוף הוא ייחוס של כוחות על שאינן במציאות
והם בנויות יותר ממניפולציות ופסיכולוגיית המונים ופחות מכוחות על...
היום לשמחתנו עולם הכישוף מציע בעיקר מהסוג הזה
מה שמחבר אותנו לשי' הרמב"ם [הל' ע"ז פרק י"א הל' ט"ז] 'ודברים האלו כולן דברי שקר וכזב הן והם שהטעו בהן עובדי כוכבים הקדמונים לגויי הארצות כדי שינהגו אחריהן, ואין ראוי לישראל שהם חכמים מחוכמים להמשך בהבלים אלו ולא להעלות על לב שיש תועלת בהן'.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  5  פעמים

לוח מודעות

למעלה