בזכות הקורונה קיבלנו קצת הגיון - חתונות נורמאליות, עדותו של בעל גמ"ח

ספרא וסייפא

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ברגע שתתחילו לשבור מוסכמות ותפסיקו להתייחס למה אומרים וחושבים עליכם, יהיה לכם הרבה יותר קל בהרבה תחומים.
תפסיקו לעשות חשבון לאחרים ותתחילו לחיות איך שאתם חושבים שיהיה לכם הכי טוב.
בתור אחת שנוהגת לא להתחשב במה שחושבים עליי, אני אומרת לכם שזה שווה, תעצמו עיניים ותעשו את מה שאתם חושבים שהכי טוב לכם.
יש כאן קצר בתקשורת.
אתם מדברים אלינו כיחידים. אתה 'ספרא וסייפא' ודומיך, תשברו מוסכמות. תחיו חיים. אחל'ה.
אני מדבר על כולנו כציבור. לציבור לא ניתן להטיף 'קשה לך - תשבור מוסכמה'.
ציבור אמור לקחת אחריות.
אחריות על אלו שאין להם יכולת לעמוד בסחרור ההוצאות המטורף הזה.
משפחות מבוססות נכנסות למערבולת אדירה בעקבות חתונה יחידה. ואפשר לתקן את זה.
במגזר הליטאי אין שום סיכוי להנחיל תקנות.
והנורמה הרבה פחות מחייבת במגזר הליטאי כמגזר, אולי בקהילות קטנות ומשפחות.
לכן גם יש פחות צורך בתקנות.
העסקונה הליטאית לא סוברת כמוך. אמנם זה לא מתחיל להיות דומה לתקנות החסידיות, אך בגדול ניתן לשנות את הנורמה שם.
רק אני מכיר משפחות רבות ששברו את מחסום ה'דירה' או 80% מהדירה?
 

אוהבת לדעת

משתמש מקצוען
צילום מקצועי

S

משתמש פעיל
ואולי פעם מי שלא היה לו כסף= ידע שאין לו ולא ניסה להסתיר את זה בשואוווו שאין לו איך לשלם אותו.
מי שהיה לו פירגן לעצמו... היו עשירים ועניים ומעמד ביניים.
היום מי שאין לו מנסה להראות שיש לו ומי שיש לו מראה שיש לו....
 

ספרא וסייפא

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ואולי פעם מי שלא היה לו כסף= ידע שאין לו ולא ניסה להסתיר את זה בשואוווו שאין לו איך לשלם אותו.
מי שהיה לו פירגן לעצמו... היו עשירים ועניים ומעמד ביניים.
היום מי שאין לו מנסה להראות שיש לו ומי שיש לו מראה שיש לו....
פעם לא היה בנורמה חתונות מפוארות, והעניים לא הרגישו כל כך עלובים בשמחתם.
בנורמה של היום - העניים וכל המסובים ירגישו בסעודת עניים. הרגשה נוראה.
שכל אחד מכם יחשוב על העניים במשפחתו, ואיך הוא ירגיש כשהוא יערוך שמחה ששוברת מוסכמה.
מתקנת הציבור הוא שהשמחות יחזרו לשפיותם.
מי שיתעקש לשפוך סכומים - שיערב לו, אך הנורמה תכיל שמחות קטנות.
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
בדיוק לכן ציטטתי הודעה שעליה הגבתי ולמי שלא קורא בשלמות אני אכתוב כאן שכוונתי היתה על קיצור זמן החתונה וממש לא על ההוצאות וחגיגות הראווה שגם שם צריך לשים גבול.

ככלה חסידית שבילתה בחתונתה קרוב ל-12 שעות (לא כולל צילומים), היה אפשר לטעמי לקצר אותה בחצי. פעם בחיים או לא פעם בחיים, יש גבול כמה שעות אפשר לשבת ולקפוא מקור במצווה טאנץ, בהמתנה לריקוד התורן. עם כל אהבתי והערצתי לסבותיי ז"ל, לא הצלחתי להתרגש מהחרוזים אודותיהם, כשהשעה אחת בלילה ואנחנו בקושי מחזיקים את העיניים פתוחות, אחרי 18 שעות רצופות על הרגליים מהבוקר. (הגראמר היה מצויין ממש. בהסרטות, המשפחה נהנית מאד לשמוע את החרוזים והשירים. אבל בשעת מעשה אחרי חתונה ארוכהההה, לא הצלחתי להנות מזה)

בקשת הקיצור הופנתה לבני המגזר החסידי, ולא לאחרים.

ברור שאם מדובר על חתונה ליטאית שמתחילה בשבע בערב ונגמרת בחצות אחרי צילומים, אין טעם ואין מאיפה לקצר.
 

שפריצרית

משתמש מקצוען
העסקונה הליטאית לא סוברת כמוך. אמנם זה לא מתחיל להיות דומה לתקנות החסידיות, אך בגדול ניתן לשנות את הנורמה שם.
רק אני מכיר משפחות רבות ששברו את מחסום ה'דירה' או 80% מהדירה?
לא.
כמעט ואינני מכירה משפחות ליטאיות שנותנות מעבר לשליש דירה.
צריך להבין, במגזר הליטאי יש יותר נוהג של 'כל אחד לגורלו', לטוב ולמוטב.
המוסכמות הן יותר פנים משפחתיות, ופחות מחייבות את המגזר כולו.
נדמה לי שהנך מנסה לשכנע שייתכן מצב שתתקבלנה תקנות במגזר הליטאי, אבל מה שאני מנסה להגיד שהן פשוט לא נחוצות ולא רצויות.
 

אוהבת לדעת

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
ככלה חסידית שבילתה בחתונתה קרוב ל-12 שעות (לא כולל צילומים), היה אפשר לטעמי לקצר אותה בחצי. פעם בחיים או לא פעם בחיים, יש גבול כמה שעות אפשר לשבת ולקפוא מקור במצווה טאנץ, בהמתנה לריקוד התורן. עם כל אהבתי והערצתי לסבותיי ז"ל, לא הצלחתי להתרגש מהחרוזים אודותיהם, כשהשעה אחת בלילה ואנחנו בקושי מחזיקים את העיניים פתוחות, אחרי 18 שעות רצופות על הרגליים מהבוקר. (הגראמר היה מצויין ממש. בהסרטות, המשפחה נהנית מאד לשמוע את החרוזים והשירים. אבל בשעת מעשה אחרי חתונה ארוכהההה, לא הצלחתי להנות מזה)

בקשת הקיצור הופנתה לבני המגזר החסידי, ולא לאחרים.

ברור שאם מדובר על חתונה ליטאית שמתחילה בשבע בערב ונגמרת בחצות אחרי צילומים, אין טעם ואין מאיפה לקצר.
אולי לא תאמיני אבל אני לא "אחרים" וזה בדיוק גם מה שאני עברתי ונהניתי מכל רגע ולא הייתי מוותרת על אף אחד מהם.
חיכיתי לכל ריקוד ולא הרגשתי שאני מחזיקה את העיניים.
 

sheen

משתמש מקצוען
לא.
כמעט ואינני מכירה משפחות ליטאיות שנותנות מעבר לשליש דירה.
צריך להבין, במגזר הליטאי יש יותר נוהג של 'כל אחד לגורלו', לטוב ולמוטב.
המוסכמות הן יותר פנים משפחתיות, ופחות מחייבות את המגזר כולו.
נדמה לי שהנך מנסה לשכנע שייתכן מצב שתתקבלנה תקנות במגזר הליטאי, אבל מה שאני מנסה להגיד שהן פשוט לא נחוצות ולא רצויות.
תקנות לא תתקבלנה, ברור.
אבל מוסכמויות ונורמות יכולות בהחלט להשתנות.
והנושא של הדירות הוא הוכחה טובה.
 

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
הוכחה למה?
לא היתה שום תקנה בנושא.
השינוי נעשה מרצון הציבור וביוזמתו.
את מתכוונת אחרי שהוא קרס תחת העול.
וכשאת אומרת שליש לכמה את מתכוונת?
כי אם זוג הורים לשבעה צריך לתת לכל ילד שליש שמשמעותו 100 א"ש (לדוג') הוא גם עלול לקרוס.
(וקצת מוזרה לי הקביעה הנחרצת שהציבור עבר לשליש דירה).
 

ספרא וסייפא

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
לא.
כמעט ואינני מכירה משפחות ליטאיות שנותנות מעבר לשליש דירה.
צריך להבין, במגזר הליטאי יש יותר נוהג של 'כל אחד לגורלו', לטוב ולמוטב.
המוסכמות הן יותר פנים משפחתיות, ופחות מחייבות את המגזר כולו.
נדמה לי שהנך מנסה לשכנע שייתכן מצב שתתקבלנה תקנות במגזר הליטאי, אבל מה שאני מנסה להגיד שהן פשוט לא נחוצות ולא רצויות.
שליש דירה איפה? ;)
יש עדיין הרבה מאוד, מאוד מאוד, אנשים הדורשים מאבי הכלה סך 400-500 אל"ש. הרבה אחרים שברו את המחסום הזה.

לא באמת מתכוונים ל'תקנות'. השאלתי את המושג כהוכחה שניתן לשנות. רוצים לשנות נורמה. לא לכפות ח"ו.
 

אוהבת לדעת

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
כאמא של כלה חסידית הייתי מקצרת את שעות הצילומים ולא מוותרת על מילה מהמצוה טאנץ, שהיה מרגש, מעורר ומזמן תפילות על הזוג ועל הבאים בע"ה.
ענין של גיל ובשלות, כנראה...
כאמא לכלה חסידית בעתי וככלה חסידית בעבר בחיים לא הייתי מקצרת את המצווה טאנץ!
 

sheen

משתמש מקצוען
הוכחה למה?
לא היתה שום תקנה בנושא.
השינוי נעשה מרצון הציבור וביוזמתו.
הוכחה לשינוי שהגיע לא מתוך תקנות שנכפו על ציבור, אלא נורמות ומוסכמויות שהשתנו אט אט.
וזה מה שאני מקווה שיקרה כאן, שהציבור שלנו יבין שאפשר לערוך חתונות גם במתכונת אחרת, למי שמעוניין בכך. שחתונה מצומצמת לא תהיה חריגה אלא עוד אופציה נורמלית ומקובלת.
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
כאמא של כלה חסידית הייתי מקצרת את שעות הצילומים ולא מוותרת על מילה מהמצוה טאנץ, שהיה מרגש, מעורר ומזמן תפילות על הזוג ועל הבאים בע"ה.
ענין של גיל ובשלות, כנראה...

נכון מאד לגבי קיצור הצילומים. אם החתונה הייתה יותר קצרה, היה אפשר להגיע למצווה טאנץ עם יותר כוח.

והשאלה גם על איזה אורך של מצווה טאנץ מדברים. היום מקובל לעשות בין חצי שעה לשעה.
בזמני זה התמשך על פני שעות ארוכות מאד. וכן, הייתי מקצרת.
הייתה חתונה קדושה ונפלאה, תפילות מרוממות החל משחרית בכותל ועד לסיום ספר תהילים, חופה מיוחדת, ריקודים טפח מעל הקרקע, מצווה טאנץ מרגש שגם הגברים דמעו בו. ועדיין, ארוך מדי.
 

אוהבת לדעת

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
נכון מאד לגבי קיצור הצילומים. אם החתונה הייתה יותר קצרה, היה אפשר להגיע למצווה טאנץ עם יותר כוח.

והשאלה גם על איזה אורך של מצווה טאנץ מדברים. היום מקובל לעשות בין חצי שעה לשעה.
בזמני זה התמשך על פני שעות ארוכות מאד. וכן, הייתי מקצרת.
הייתה חתונה קדושה ונפלאה, תפילות מרוממות החל משחרית בכותל ועד לסיום ספר תהילים, חופה מיוחדת, ריקודים טפח מעל הקרקע, מצווה טאנץ מרגש שגם הגברים דמעו בו. ועדיין, ארוך מדי.
בזמני גם עוד היו הארוכים לא כמו היום שיש תקנות עד מתי לסיים.
אבל בחתונה של אחותי הכל היה ככה קצר והעיקר לסיים מהר וממש לא נהניתי במצוה טאנץ.

ועדיין לא שמעתי על חצי שעה-שעה סורי
 

שפריצרית

משתמש מקצוען
לא באמת מתכוונים ל'תקנות'. השאלתי את המושג כהוכחה שניתן לשנות. רוצים לשנות נורמה.
יש הבדל גדול בין שינוי נורמה ל'תקנות'.
אי אפשר להשאיל את המושג הזה כדי לתאר שינוי נורמה, כי הייתי אומרת שהם שני מושגים הפוכים.
לשנות נורמה זה להגיע ממקום יוצא דופן ולהחליט שאני נותן לבת שלי 150-200 אלף כשכולם נותנים לא פחות מארבע מאות.
וזה לא משנה מה יגידו השדכנים וכל הנשמות הטובות, כי זה מה שהחלטתי ואני לא מסוגל לעמוד במעבר לזה.
'תקנות' זה כשמישהו בא ואומר לך שאינך רשאי לתת לבתך מעבר ל150 אלף ש"ח.
לא שינית שום נורמה, אתה בסך הכל משתייך לקהילה.
התוצאה היא אולי שווה, אבל המושגים שונים בתכלית.
ולכל מגזר על המאפיינים שלו, מתאימים המושגים שלו.
ואבקש לא להיתפס לדוגמה שנתתי כאן לשם הסבר הרעיון.
 

yaffab

משתמש מקצוען
מבינה אותך, מאמינה שהיתה לך חתונה מרוממת.
ועדין, במבט לעבר הרחוק והקרוב, המצוה טאנץ הוא החלק החשוב בעיני.
בשונה מהחופה, את יותר נינוחה, פחות נדרשת לתפקיד ופנויה יותר להכיל את גודל המעמד.
ועדין - זכותך לחשוב אחרת.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמד

א לְדָוִד בָּרוּךְ יְהוָה צוּרִי הַמְלַמֵּד יָדַי לַקְרָב אֶצְבְּעוֹתַי לַמִּלְחָמָה:ב חַסְדִּי וּמְצוּדָתִי מִשְׂגַּבִּי וּמְפַלְטִי לִי מָגִנִּי וּבוֹ חָסִיתִי הָרוֹדֵד עַמִּי תַחְתָּי:ג יְהוָה מָה אָדָם וַתֵּדָעֵהוּ בֶּן אֱנוֹשׁ וַתְּחַשְּׁבֵהוּ:ד אָדָם לַהֶבֶל דָּמָה יָמָיו כְּצֵל עוֹבֵר:ה יְהוָה הַט שָׁמֶיךָ וְתֵרֵד גַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:ו בְּרוֹק בָּרָק וּתְפִיצֵם שְׁלַח חִצֶּיךָ וּתְהֻמֵּם:ז שְׁלַח יָדֶיךָ מִמָּרוֹם פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִמַּיִם רַבִּים מִיַּד בְּנֵי נֵכָר:ח אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:ט אֱלֹהִים שִׁיר חָדָשׁ אָשִׁירָה לָּךְ בְּנֵבֶל עָשׂוֹר אֲזַמְּרָה לָּךְ:י הַנּוֹתֵן תְּשׁוּעָה לַמְּלָכִים הַפּוֹצֶה אֶת דָּוִד עַבְדּוֹ מֵחֶרֶב רָעָה:יא פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִיַּד בְּנֵי נֵכָר אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:יב אֲשֶׁר בָּנֵינוּ כִּנְטִעִים מְגֻדָּלִים בִּנְעוּרֵיהֶם בְּנוֹתֵינוּ כְזָוִיֹּת מְחֻטָּבוֹת תַּבְנִית הֵיכָל:יג מְזָוֵינוּ מְלֵאִים מְפִיקִים מִזַּן אֶל זַן צֹאונֵנוּ מַאֲלִיפוֹת מְרֻבָּבוֹת בְּחוּצוֹתֵינוּ:יד אַלּוּפֵינוּ מְסֻבָּלִים אֵין פֶּרֶץ וְאֵין יוֹצֵאת וְאֵין צְוָחָה בִּרְחֹבֹתֵינוּ:טו אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לּוֹ אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁיֲהוָה אֱלֹהָיו:
נקרא  9  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה