בזכות הקורונה קיבלנו קצת הגיון - חתונות נורמאליות, עדותו של בעל גמ"ח

אוהבת לדעת

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
מבינה אותך, מאמינה שהיתה לך חתונה מרוממת.
ועדין, במבט לעבר הרחוק והקרוב, המצוה טאנץ הוא החלק החשוב בעיני.
בשונה מהחופה, את יותר נינוחה, פחות נדרשת לתפקיד ופנויה יותר להכיל את גודל המעמד.
ועדין - זכותך לחשוב אחרת.
לגמרי!
 

ספרא וסייפא

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
הבדל גדול בין שינוי נורמה ל'תקנות'.
אי אפשר להשאיל את המושג הזה כדי לתאר שינוי נורמה, כי הייתי אומרת שהם שני מושגים הפוכים.
לשנות נורמה זה להגיע ממקום יוצא דופן ולהחליט שאני נותן לבת שלי 150-200 אלף כשכולם נותנים לא פחות מארבע מאות.
וזה לא משנה מה יגידו השדכנים וכל הנשמות הטובות, כי זה מה שהחלטתי ואני לא מסוגל לעמוד במעבר לזה.
'תקנות' זה כשמישהו בא ואומר לך שאינך רשאי לתת לבתך מעבר ל150 אלף ש"ח.
לא שינית שום נורמה, אתה בסך הכל משתייך לקהילה.
התוצאה היא אולי שווה, אבל המושגים שונים בתכלית.
ולכל מגזר על המאפיינים שלו, מתאימים המושגים שלו.
ואבקש לא להיתפס לדוגמה שנתתי כאן לשם הסבר הרעיון.
לא.
שינוי נורמה איננה עוסקת במעשי היחיד. יחיד שמשנה שובר מוסכמה. לא משנה נורמה.
שינוי נורמה עוסקת בהנחלת תוכנית מסויימת שרוב הציבור יקבל את זה.
לא בכפייה, אלא מרצון.
שינוי נורמה יגרום בדיוק לכך שהשדכנים לא יצקצקו. מכיון שזה הנורמה.

יש תוכנית מאתגרת לבצע את זה.
מתחילים מהחסידויות שיכולות להכניס את זה ל'תקנות', ולאט לאט להרחיב את זה לקהלים נוספים.
 
נערך לאחרונה ב:

ספרא וסייפא

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
הוכחה לשינוי שהגיע לא מתוך תקנות שנכפו על ציבור, אלא נורמות ומוסכמויות שהשתנו אט אט.
וזה מה שאני מקווה שיקרה כאן, שהציבור שלנו יבין שאפשר לערוך חתונות גם במתכונת אחרת, למי שמעוניין בכך. שחתונה מצומצמת לא תהיה חריגה אלא עוד אופציה נורמלית ומקובלת.
טיפה יותר מזה.
לשנות מגמה. אחרת הציבור לא יבין.

יש בעיה בכל התוכנית: והיא - הבחורים והבחורות. למה שהם יסכימו להיות שונים מאחיהם ואחיותיהם?
ללא התערבות חיצונית - הם יהוו את המכשול המרכזי. בדירה למשל לא שואלים אותם בכלל.

החלק המרכזי בתוכנית כוללת הסברה מקיפה מאוד בישיבות ובסמינרים,
בהנחה שאחוז מסויים מהבחורים-בחורות ידרשו את השינוי מהוריהם, והם יהיו הנחשונים.

כמובן - גם הטבות נכללות בתוכנית.
 

sheen

משתמש מקצוען
טיפה יותר מזה.
לשנות מגמה. אחרת הציבור לא יבין.

יש בעיה בכל התוכנית: והיא - הבחורים והבחורות. למה שהם יסכימו להיות שונים מאחיהם ואחיותיהם?
ללא התערבות חיצונית - הם יהוו את המכשול המרכזי. בדירה למשל לא שואלים אותם בכלל.

החלק המרכזי בתוכנית כוללת הסברה מקיפה מאוד בישיבות ובסמינרים,
בהנחה שאחוז מסויים מהבחורים-בחורות ידרשו את השינוי מהוריהם, והם יהיו הנחשונים.

כמובן - גם הטבות נכללות בתוכנית.

מעניין.
לדעתי יש מספיק בחורות שתהיינה מעוניינות בחתונה כזו (אולי גם בחורים, לא מכירה...). כנראה עדיין מיעוט יחסי.
אולי אצל הצעירים אפשר באמת לעבוד דרך ישיבות וסמינרים.

הלואי שזה ילך.
 

שפריצרית

משתמש מקצוען
שינוי נורמה איננה עוסקת במעשי היחיד. יחיד שמשנה שובר מוסכמה. לא משנה נורמה.
שינוי נורמה עוסקת בהנחלת תוכנית מסויימת שרוב הציבור יקבל את זה.
לא בכפייה, אלא מרצון.
שינוי נורמה יגרום בדיוק לכך שהשדכנים לא יצקצקו. מכיון שזה הנורמה.
נשמע שאנו חיים בשתי פלנטות.
ואם החלטתי לתת סכום נמוך משמעותית לילדיי ממה שנהוג בציבור, מה בוער לי לשנות את כולם יחד איתי?
אני חושבת שלכל אחד יש משמעות אחרת לנורמה הציבורית וממילא לצקצוק השדכנים ושאר האנשים.
מבחינה מגזרית, חושבתני שבמגזר הליטאי יש הרבה פחות השפעה ומשמעות לכח הכלל.
 

דוי

משתמש מקצוען
נשמע שאנו חיים בשתי פלנטות.
ואם החלטתי לתת סכום נמוך משמעותית לילדיי ממה שנהוג בציבור, מה בוער לי לשנות את כולם יחד איתי?
אני חושבת שלכל אחד יש משמעות אחרת לנורמה הציבורית וממילא לצקצוק השדכנים ושאר האנשים.
מבחינה מגזרית, חושבתני שבמגזר הליטאי יש הרבה פחות השפעה ומשמעות לכח הכלל.
כי אם אף אחד לא ישתנה איתי לא יהיה לי עם מי להשתדך
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לא.
כמעט ואינני מכירה משפחות ליטאיות שנותנות מעבר לשליש דירה.
צריך להבין, במגזר הליטאי יש יותר נוהג של 'כל אחד לגורלו', לטוב ולמוטב.
המוסכמות הן יותר פנים משפחתיות, ופחות מחייבות את המגזר כולו.
נדמה לי שהנך מנסה לשכנע שייתכן מצב שתתקבלנה תקנות במגזר הליטאי, אבל מה שאני מנסה להגיד שהן פשוט לא נחוצות ולא רצויות.
אכן.
לעניות דעתי, בכל הנוגע להוצאות החתונות כשלעצמן, אין מאיפה להוריד בציבור הליטאי האברכי.
אברכים מחתנים כדבר שבשגרה בתמיר העגול, או בוולף, שמדובר באותם מחירים בערך, ויש שמחתנים בקרית ספר אפילו ב'נאות השמחה', שמשמש בשעות היום כאולם הכנסים של הסמינר, וגם נראה בהתאם. מי שיש לו יותר, מחתן ביותר, ואברך סטנדרטי שיעשה חתונה ב'כתר הרימון', יגרום לפתיחת עיניים תמהות.
ולא, לא נותנים מגילת אסתר ולא חנוכייה מפוארת ולא שאר הוצאות ראוותניות, בסך הכל ש"ס חתנים ושעון זהב או טור, וכשמגיעים לבית הכלה, נותנים לאחיה מתנות מ'הכל בשקל', או קצת יותר.
הקריסה של האברכים היא לא מהוצאות החתונה, אלא מהוצאות הדירה, שבשביל לשנות את זה, צריך לשנות את כל אורח החיים הליטאי שעקרונית מתבסס על לימוד שנים ארוכות ב'כולל', עם הצמצום הנלווה לכך.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
בהמון תעמולה. המון המון המון המון.
מרן הגראי"ל זצ"ל דיבר על כך ללא הרף.
ההצלחה היא עדיין חלקית.
השינוי היחיד הוא השינוי במציאות, בקפיצה המטורפת של מחירי הדיור. אם פעם דירה במודיעין עילית עלתה חצי מליון שקל, היום בסכום כזה, בקושי ניתן למצוא דירה הגונה בפריפריה.
 

ספרא וסייפא

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
נשמע שאנו חיים בשתי פלנטות.
ואם החלטתי לתת סכום נמוך משמעותית לילדיי ממה שנהוג בציבור, מה בוער לי לשנות את כולם יחד איתי?
אני חושבת שלכל אחד יש משמעות אחרת לנורמה הציבורית וממילא לצקצוק השדכנים ושאר האנשים.
מבחינה מגזרית, חושבתני שבמגזר הליטאי יש הרבה פחות השפעה ומשמעות לכח הכלל.
אם לא היה משמעות לכח הכלל בציבור הליטאי - כבר היינו רואים חתונות מצומצמות.
העובדה שזה עדיין לא בנמצא - מוכיחה על כך שאנשים לא חורגים מהנורמה.
אכן.
לעניות דעתי, בכל הנוגע להוצאות החתונות כשלעצמן, אין מאיפה להוריד בציבור הליטאי האברכי.
אברכים מחתנים כדבר שבשגרה בתמיר העגול, או בוולף, שמדובר באותם מחירים בערך, ויש שמחתנים בקרית ספר אפילו ב'נאות השמחה', שמשמש בשעות היום כאולם הכנסים של הסמינר, וגם נראה בהתאם. מי שיש לו יותר, מחתן ביותר, ואברך סטנדרטי שיעשה חתונה ב'כתר הרימון', יגרום לפתיחת עיניים תמהות.
כשהחסידים יתחילו להצטמצם, גם האברכים יקלטו שאין סיבה למה לא לקחת חלק במהפכה ולחסוך.
אל דאגה, יגיעו גם אליהם.
 

ספרא וסייפא

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
השינוי היחיד הוא השינוי במציאות, בקפיצה המטורפת של מחירי הדיור. אם פעם דירה במודיעין עילית עלתה חצי מליון שקל, היום בסכום כזה, בקושי ניתן למצוא דירה הגונה בפריפריה.
תכלס', מה זה עושה?
האם הזוג מקבל דירה בפריפריה, או שהוא מקבל 400-500 אל"ש, והשאר במשכנתא יקרה?
אם הוא אמור לשאת בעלויות המשכנתא - איך זה ישפיע על שנות הלימוד בכולל?

בכל אופן רואים התעשתות מסויימת והורים רבים נותנים גג 200 אל"ש.
 

ספרא וסייפא

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
על סמך מה הקביעה שזה אינו בנמצא?
תחדשו לי.
אשמח לשמוע. נוכל להציג לציבור דוגמאות מחתונות שהתקיימו כבר.

אם אתם מכירים חתונות רגילות שהתקיימו באופן מצומצם מהנוהג הקיים, הודיעו לי באישי. אעביר לגורמים הרלוונטיים.
 

שפריצרית

משתמש מקצוען
תחדשו לי.
אשמח לשמוע. נוכל להציג לציבור דוגמאות מחתונות שהתקיימו כבר.

אם אתם מכירים חתונות רגילות שהתקיימו באופן מצומצם מהנוהג הקיים, הודיעו לי באישי. אעביר לגורמים הרלוונטיים.
רק תגדיר לי בבקשה מהו אותו נוהג קיים כדי שאדע אילו חתונות חרגו ממנו.
חתונה ללא מסריט, מסיבות כלכליות ולא עקרוניות?
חתונה בה האחיות לבשו בגדי שבת רגילים?
חתונה שההזמנות מבוצעות טלפונית?
כל אחד מוצא לעצמו את נקודות החיסכון, בהתאם לצורך ולנקודות הפחות חשובות מבחינת הזוג והמשפחה.
בדגש על בהתאם לצורך.
אין לי שום דחף לרוץ להחיל על כולם את הרעיונות הפרטיים שלי לחיסכון.
 

כבשה שחורה

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
קראתי את כל האשכול (טוב תראו מה השעה)
2 הערות יש לי על המצב:
1. אין השוואה בין חתונות קורונה לחתונות שאח"כ כיוון שכעת זה שעת משבר ואנשים נתקעו.
לכן אנשים יוצאים מגידרם, תורמים בחינם דירות ווילות, עיצובים איפור ותסרוקוץ
אבל ביום שאחרי אין שום סיבה שההתנדבות תמשיך וחתונה בוילה תעלה ג"כ לא מעט.
2. היה פעם מיזם לערוך חתונות ביום שישי ולקבל את עלות החתונה (סוג של ניסיון לשנות נורמה)
ולמרות שאני מכירה אישית 2 שהתחתנו כך - המיזם לא צלח.
למה?
 

ספרא וסייפא

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
רק תגדיר לי בבקשה מהו אותו נוהג קיים כדי שאדע אילו חתונות חרגו ממנו.
חתונה ללא מסריט, מסיבות כלכליות ולא עקרוניות?
חתונה בה האחיות לבשו בגדי שבת רגילים?
חתונה שההזמנות מבוצעות טלפונית?
כל אחד מוצא לעצמו את נקודות החיסכון, בהתאם לצורך ולנקודות הפחות חשובות מבחינת הזוג והמשפחה.
בדגש על בהתאם לצורך.
אין לי שום דחף לרוץ להחיל על כולם את הרעיונות הפרטיים שלי לחיסכון.
כל אלו הם נקודות חיסכון חשובות מאוד. שאכן כל בר דעת יקצץ בהם לפני דברים אחרים.
אלא שדברים אלו הם כלל לא תלויי נורמה. אולי הבגדים כן, אך כבר ראינו דברים כאלו.

אני מדבר כעת על חתונה באולם של עד 200 מקומות ישיבה, וצמצום משמעותי במספר המנות בסעודה, דבר שיגרור פחות משתתפים פאסיביים, שיגרור פחות מנות בר.

אחד היתרונות, שמכיון שמדובר בתוכנית ממוסדת, ולא בשינוי תעמולתי בלבד, העסקונה מתכוונת לגייס חברות בעלי אינטרסים, שהם יורידו בהמשך את מחירי כל הענף.
בתזמורת, בהגברה, כסא כלה, פרחים מלאכותיים, ועוד המון נותני שירות.
 

ספרא וסייפא

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
1. אין השוואה בין חתונות קורונה לחתונות שאח"כ כיוון שכעת זה שעת משבר ואנשים נתקעו.
לכן אנשים יוצאים מגידרם, תורמים בחינם דירות ווילות, עיצובים איפור ותסרוקוץ
אבל ביום שאחרי אין שום סיבה שההתנדבות תמשיך וחתונה בוילה תעלה ג"כ לא מעט.
אף אחד לא מתכוון להשוות, הקורונה תפסה את הוגי התוכנית בימים קריטיים.
התוכנית נהגתה כבר לפני זמן רב, בכוונה לצאת עימה אחרי פסח. הקורונה שיבשה את העניינים.
כרגע המצב רוח הלאומי לא בשל לחשוב על דברים כאלו.

המאמר של ראקוב בא לרכוב בכל זאת על גל הקורונה כשעוד היה ניתן לעשות חתונות בבתים, ולנסות לתפוס על זה טרמפ.
לא מאוד מוצלח.

הנייר עמדה שהופץ בין הרבה גבאי צדקה ועסקני קהילות - הינו יסודי מאוד, ועדיין לא סגור.
הכוונה היא לגייס כמה אלפי משפחות שיחתנו בצורה הזו, כשהקהילות מתחייבות לספק מעטפת מסויימת לשמחות.
 

כבשה שחורה

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
הכוונה היא לגייס כמה אלפי משפחות שיחתנו בצורה הזו, כשהקהילות מתחייבות לספק מעטפת מסויימת לשמחות.
נו זה היה הרעיון בזמנו עם החתונות ביום שישי.
והוא לא צלח.
למה?
(שואלת כדי שיוכלו לתקן בהצעה עכשיו את מה שלא צלח אז.)
 

יואל ארלנגר - קקטוס

אוהב קצת מהכל
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
לעניות דעתי השינוי לא יקרה בשום צורה, אלא אם כן יתחולל קודם שינוי בתרבות.
התרבות החרדית העכשיות משתקף הלכה למעשה בעולם החתונות.
וחתונה היא תמונת מראה לכל תת מגזר, וכך למעשה מהתבוננות בחתונה ניתן ללמוד על סולם הערכים של המגזר המסויים שמקיים אותה.
כצלם חתונות השתתפתי בחתונות של רוב תתי המגזרים בציבור החרדי, ואני יכול למנות כמה תחומים שבהם נבדלות קהילות אלה מאלה, ויש מכנים משותפים רבים, שמאפיינים את רוב הקהילות, ובלי שישנו אותם, אין סיכוי לשינוי טכני בחתונות.
לדוגמה בצילומים שלפני החתונה.
באופן טבעי ובכלל מבחינה מקצועית, צלם אירועים הוא צלם שאמור לצלם את האירוע.
נקודה.
יש חשיבות לתיעוד של המשפחה הקרובה של החתן והכלה, ואולי אורחים מסויימים שרוצים לראות אותם ולזכור שהם הגיעו.
יש חשיבות לתמונות חתונה יפות מלפני החתונה, רואים את הכלה עם השמלה, בנוף יפה, או על רקע בתאורה מהממת.
זה יפה, זה שווה, זה מחבר בין בני הזוג, וזה ממש מעולה.
יש חשיבות גדולה לתמונות הזוגיות של הזוג עצמו, ולמעשה בשביל זה שווה להביא צלם לאירוע.
צלם אירועים צריך לתעד את הכתובה, החופה, את החברים ששרים לחתן, את החברות שרוקדות לכלה, ולתפוס קטעים מרגשים וסמליים במהלך האירוע.
אבל יש נושא אחד חשוב יותר, ועליו שמים את הדגש העיקרי - צילומי המשפחות.
אם אין תמונה מסודרת וסימטרית של כל המשפחה, גברים בשחור בצד אחד - חתן וכלה והורים באמצע, ונשים בסגול חציל בצד שמאל, ועל הרצפה שורה ארוכה של אחייניות עם חצאית פורחת, יושבות בשיכול רגליים, הצלם יכול ללכת הביתה בלי כסף.
זה הנושא הכי חשוב והכי בולט, והכי גורם להוצאות.
זה לתפור שמלות מיוחדות ואחידות לכל אירוע, זה לשלם שעות נוספות לצלם, כי לוקח הרבה זמן לצלם כל כך הרבה אנשים בנפרד וביחד, זה להישאר באולם עד שעה מאוחרת ולשלם אלפי שקלים על מוניות לכולם.
זה לעשות מצווה טאנץ ארוך עד 5 בבוקר, כי צריך להזמין כל דוד בנפרד לרקוד.
העוד 200 מנות זה הכסף הקטן, הכסף הגדול זה ההופעה המושלמת, השואו הגדול, האביזרים, השיר באולפן, הצילומים הארוכים והמתישים, ועצם המריחה של האירוע.
הייתי באירועים רבים, שהיה ניתן לקצר אותם בחצי, אבל העדיפו בכוח למשוך, באופן מלאכותי למדי, למרות שמבחינה טכנית היו צריכים לקפל ציוד וללכת הביתה, אבל היוקרה לא איפשרה להגיע למצב נורמלי שבו עוצרים את החוויה כשהיא בשיאה, כדי להשאיר טעם של עוד.
תכלס זה סוד די גלוי שצלמים עושים את הכסף שלהם מהשעות הנוספות, ולכן יש לי את כל האינטרס שהמצב הזה יימשך לנצח.
אבל אני באמת בא ברחמים - תרפו, שחררו מה"אירוע המושלם", תשקיעו בחוויה, אבל באופן הגיוני ולא מסורבל, תזמינו גראמן שיודע לעבוד גם מהר, גם מרגש וגם מצחיק, אין חובה להעיר את הישנים בסוף הטקס, זאת לא מצווה.
זה לא האירוע שגורם להוצאות, אל הנורמות שבאים מכורח התרבות שדורשת את זה מחד, ומאפשרת את זה מאידך.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק יד

א לַמְנַצֵּחַ לְדָוִד אָמַר נָבָל בְּלִבּוֹ אֵין אֱלֹהִים הִשְׁחִיתוּ הִתְעִיבוּ עֲלִילָה אֵין עֹשֵׂה טוֹב:ב יְהוָה מִשָּׁמַיִם הִשְׁקִיף עַל בְּנֵי אָדָם לִרְאוֹת הֲיֵשׁ מַשְׂכִּיל דֹּרֵשׁ אֶת אֱלֹהִים:ג הַכֹּל סָר יַחְדָּו נֶאֱלָחוּ אֵין עֹשֵׂה טוֹב אֵין גַּם אֶחָד:ד הֲלֹא יָדְעוּ כָּל פֹּעֲלֵי אָוֶן אֹכְלֵי עַמִּי אָכְלוּ לֶחֶם יְהוָה לֹא קָרָאוּ:ה שָׁם פָּחֲדוּ פָחַד כִּי אֱלֹהִים בְּדוֹר צַדִּיק:ו עֲצַת עָנִי תָבִישׁוּ כִּי יְהוָה מַחְסֵהוּ:ז מִי יִתֵּן מִצִּיּוֹן יְשׁוּעַת יִשְׂרָאֵל בְּשׁוּב יְהוָה שְׁבוּת עַמּוֹ יָגֵל יַעֲקֹב יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל:
נקרא  18  פעמים

לוח מודעות

למעלה