לגמרי!מבינה אותך, מאמינה שהיתה לך חתונה מרוממת.
ועדין, במבט לעבר הרחוק והקרוב, המצוה טאנץ הוא החלק החשוב בעיני.
בשונה מהחופה, את יותר נינוחה, פחות נדרשת לתפקיד ופנויה יותר להכיל את גודל המעמד.
ועדין - זכותך לחשוב אחרת.
לגמרי!מבינה אותך, מאמינה שהיתה לך חתונה מרוממת.
ועדין, במבט לעבר הרחוק והקרוב, המצוה טאנץ הוא החלק החשוב בעיני.
בשונה מהחופה, את יותר נינוחה, פחות נדרשת לתפקיד ופנויה יותר להכיל את גודל המעמד.
ועדין - זכותך לחשוב אחרת.
לא.הבדל גדול בין שינוי נורמה ל'תקנות'.
אי אפשר להשאיל את המושג הזה כדי לתאר שינוי נורמה, כי הייתי אומרת שהם שני מושגים הפוכים.
לשנות נורמה זה להגיע ממקום יוצא דופן ולהחליט שאני נותן לבת שלי 150-200 אלף כשכולם נותנים לא פחות מארבע מאות.
וזה לא משנה מה יגידו השדכנים וכל הנשמות הטובות, כי זה מה שהחלטתי ואני לא מסוגל לעמוד במעבר לזה.
'תקנות' זה כשמישהו בא ואומר לך שאינך רשאי לתת לבתך מעבר ל150 אלף ש"ח.
לא שינית שום נורמה, אתה בסך הכל משתייך לקהילה.
התוצאה היא אולי שווה, אבל המושגים שונים בתכלית.
ולכל מגזר על המאפיינים שלו, מתאימים המושגים שלו.
ואבקש לא להיתפס לדוגמה שנתתי כאן לשם הסבר הרעיון.
טיפה יותר מזה.הוכחה לשינוי שהגיע לא מתוך תקנות שנכפו על ציבור, אלא נורמות ומוסכמויות שהשתנו אט אט.
וזה מה שאני מקווה שיקרה כאן, שהציבור שלנו יבין שאפשר לערוך חתונות גם במתכונת אחרת, למי שמעוניין בכך. שחתונה מצומצמת לא תהיה חריגה אלא עוד אופציה נורמלית ומקובלת.
טיפה יותר מזה.
לשנות מגמה. אחרת הציבור לא יבין.
יש בעיה בכל התוכנית: והיא - הבחורים והבחורות. למה שהם יסכימו להיות שונים מאחיהם ואחיותיהם?
ללא התערבות חיצונית - הם יהוו את המכשול המרכזי. בדירה למשל לא שואלים אותם בכלל.
החלק המרכזי בתוכנית כוללת הסברה מקיפה מאוד בישיבות ובסמינרים,
בהנחה שאחוז מסויים מהבחורים-בחורות ידרשו את השינוי מהוריהם, והם יהיו הנחשונים.
כמובן - גם הטבות נכללות בתוכנית.
שליש דירה זה המון|!!!כמעט ואינני מכירה משפחות ליטאיות שנותנות מעבר לשליש דירה.
נשמע שאנו חיים בשתי פלנטות.שינוי נורמה איננה עוסקת במעשי היחיד. יחיד שמשנה שובר מוסכמה. לא משנה נורמה.
שינוי נורמה עוסקת בהנחלת תוכנית מסויימת שרוב הציבור יקבל את זה.
לא בכפייה, אלא מרצון.
שינוי נורמה יגרום בדיוק לכך שהשדכנים לא יצקצקו. מכיון שזה הנורמה.
כי אם אף אחד לא ישתנה איתי לא יהיה לי עם מי להשתדךנשמע שאנו חיים בשתי פלנטות.
ואם החלטתי לתת סכום נמוך משמעותית לילדיי ממה שנהוג בציבור, מה בוער לי לשנות את כולם יחד איתי?
אני חושבת שלכל אחד יש משמעות אחרת לנורמה הציבורית וממילא לצקצוק השדכנים ושאר האנשים.
מבחינה מגזרית, חושבתני שבמגזר הליטאי יש הרבה פחות השפעה ומשמעות לכח הכלל.
אכן.לא.
כמעט ואינני מכירה משפחות ליטאיות שנותנות מעבר לשליש דירה.
צריך להבין, במגזר הליטאי יש יותר נוהג של 'כל אחד לגורלו', לטוב ולמוטב.
המוסכמות הן יותר פנים משפחתיות, ופחות מחייבות את המגזר כולו.
נדמה לי שהנך מנסה לשכנע שייתכן מצב שתתקבלנה תקנות במגזר הליטאי, אבל מה שאני מנסה להגיד שהן פשוט לא נחוצות ולא רצויות.
השינוי היחיד הוא השינוי במציאות, בקפיצה המטורפת של מחירי הדיור. אם פעם דירה במודיעין עילית עלתה חצי מליון שקל, היום בסכום כזה, בקושי ניתן למצוא דירה הגונה בפריפריה.בהמון תעמולה. המון המון המון המון.
מרן הגראי"ל זצ"ל דיבר על כך ללא הרף.
ההצלחה היא עדיין חלקית.
אם לא היה משמעות לכח הכלל בציבור הליטאי - כבר היינו רואים חתונות מצומצמות.נשמע שאנו חיים בשתי פלנטות.
ואם החלטתי לתת סכום נמוך משמעותית לילדיי ממה שנהוג בציבור, מה בוער לי לשנות את כולם יחד איתי?
אני חושבת שלכל אחד יש משמעות אחרת לנורמה הציבורית וממילא לצקצוק השדכנים ושאר האנשים.
מבחינה מגזרית, חושבתני שבמגזר הליטאי יש הרבה פחות השפעה ומשמעות לכח הכלל.
כשהחסידים יתחילו להצטמצם, גם האברכים יקלטו שאין סיבה למה לא לקחת חלק במהפכה ולחסוך.אכן.
לעניות דעתי, בכל הנוגע להוצאות החתונות כשלעצמן, אין מאיפה להוריד בציבור הליטאי האברכי.
אברכים מחתנים כדבר שבשגרה בתמיר העגול, או בוולף, שמדובר באותם מחירים בערך, ויש שמחתנים בקרית ספר אפילו ב'נאות השמחה', שמשמש בשעות היום כאולם הכנסים של הסמינר, וגם נראה בהתאם. מי שיש לו יותר, מחתן ביותר, ואברך סטנדרטי שיעשה חתונה ב'כתר הרימון', יגרום לפתיחת עיניים תמהות.
על סמך מה הקביעה שזה אינו בנמצא?אם לא היה משמעות לכח הכלל בציבור הליטאי - כבר היינו רואים חתונות מצומצמות.
העובדה שזה עדיין לא בנמצא - מוכיחה על כך שאנשים לא חורגים מהנורמה.
תכלס', מה זה עושה?השינוי היחיד הוא השינוי במציאות, בקפיצה המטורפת של מחירי הדיור. אם פעם דירה במודיעין עילית עלתה חצי מליון שקל, היום בסכום כזה, בקושי ניתן למצוא דירה הגונה בפריפריה.
תחדשו לי.על סמך מה הקביעה שזה אינו בנמצא?
רק תגדיר לי בבקשה מהו אותו נוהג קיים כדי שאדע אילו חתונות חרגו ממנו.תחדשו לי.
אשמח לשמוע. נוכל להציג לציבור דוגמאות מחתונות שהתקיימו כבר.
אם אתם מכירים חתונות רגילות שהתקיימו באופן מצומצם מהנוהג הקיים, הודיעו לי באישי. אעביר לגורמים הרלוונטיים.
כל אלו הם נקודות חיסכון חשובות מאוד. שאכן כל בר דעת יקצץ בהם לפני דברים אחרים.רק תגדיר לי בבקשה מהו אותו נוהג קיים כדי שאדע אילו חתונות חרגו ממנו.
חתונה ללא מסריט, מסיבות כלכליות ולא עקרוניות?
חתונה בה האחיות לבשו בגדי שבת רגילים?
חתונה שההזמנות מבוצעות טלפונית?
כל אחד מוצא לעצמו את נקודות החיסכון, בהתאם לצורך ולנקודות הפחות חשובות מבחינת הזוג והמשפחה.
בדגש על בהתאם לצורך.
אין לי שום דחף לרוץ להחיל על כולם את הרעיונות הפרטיים שלי לחיסכון.
אף אחד לא מתכוון להשוות, הקורונה תפסה את הוגי התוכנית בימים קריטיים.1. אין השוואה בין חתונות קורונה לחתונות שאח"כ כיוון שכעת זה שעת משבר ואנשים נתקעו.
לכן אנשים יוצאים מגידרם, תורמים בחינם דירות ווילות, עיצובים איפור ותסרוקוץ
אבל ביום שאחרי אין שום סיבה שההתנדבות תמשיך וחתונה בוילה תעלה ג"כ לא מעט.
נו זה היה הרעיון בזמנו עם החתונות ביום שישי.הכוונה היא לגייס כמה אלפי משפחות שיחתנו בצורה הזו, כשהקהילות מתחייבות לספק מעטפת מסויימת לשמחות.
הקהילות לא שיתפו פעולה. זה גם בשעות לא סבירות.נו זה היה הרעיון בזמנו עם החתונות ביום שישי.
והוא לא צלח.
למה?
(שואלת כדי שיוכלו לתקן בהצעה עכשיו את מה שלא צלח אז.)
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
4.06
כ"ז אייר
קורס משולב בינה מלאכותית
קורס פיתוח ובניית אתרים
קריירה מתקדמת, ביקוש עצום, וממוצע משכורות גבוה במיוחד!
מלגות גבוהות ומשתלמות!
2.06
כ"ה אייר
פתיחת מסלול
קורס עריכת וידאו
מלגות והנחות משמעותיות!
18.06
י"ב סיוון
#רקבפרוג
הרצאה מרתקת:
פוטושופ לצלמים
עם אופק עוגן
כלים מתקדמים, טכניקות חדשות ובינה מלאכותית בפוטושופ לצלמים בעידן 2024
לתלמידים ובוגרים בלבד!
27.06
כ"א סיוון
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
27.06
כ"א סיוון
השקה חגיגית!
עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק יד
א לַמְנַצֵּחַ לְדָוִד אָמַר נָבָל בְּלִבּוֹ אֵין אֱלֹהִים הִשְׁחִיתוּ הִתְעִיבוּ עֲלִילָה אֵין עֹשֵׂה טוֹב:ב יְהוָה מִשָּׁמַיִם הִשְׁקִיף עַל בְּנֵי אָדָם לִרְאוֹת הֲיֵשׁ מַשְׂכִּיל דֹּרֵשׁ אֶת אֱלֹהִים:ג הַכֹּל סָר יַחְדָּו נֶאֱלָחוּ אֵין עֹשֵׂה טוֹב אֵין גַּם אֶחָד:ד הֲלֹא יָדְעוּ כָּל פֹּעֲלֵי אָוֶן אֹכְלֵי עַמִּי אָכְלוּ לֶחֶם יְהוָה לֹא קָרָאוּ:ה שָׁם פָּחֲדוּ פָחַד כִּי אֱלֹהִים בְּדוֹר צַדִּיק:ו עֲצַת עָנִי תָבִישׁוּ כִּי יְהוָה מַחְסֵהוּ:ז מִי יִתֵּן מִצִּיּוֹן יְשׁוּעַת יִשְׂרָאֵל בְּשׁוּב יְהוָה שְׁבוּת עַמּוֹ יָגֵל יַעֲקֹב יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל: