עשיר גדול בכסף קטן, עשיר קטן בכסף גדול, ומה שביניהם...

פגשתי אתמול את היועץ עסקי מלווה של המכון, וקיבלתי ממנו נקודה מעניינית המשפיעה לענ"ד על כל העסקים באשר הם, אבקש לשתפה עם הציבור:

אפתח במשל מחיי הישיבה:

מדי ערב בסדר שלישי היה נוחת בישיבה יהודי מבוגר, גרוש ללא משפחה, למד, דיבר עם הבחורים בלימוד, התעניין בהווי הישיבה וגיוון את החיים.
אותו יהודי עבד שעות רבות (לעיתים אף 14 שעות ביום!) בעבודה עם משכורת יפה, וכיוון שהיה בודד וכל החברה שלו היו הבחורים אהב לפנק אותם, קנה מזונות, השתתף בכמה מאות שקלים בכל חפל'ה לבחור שהתארס, הביא טשולנט בשרי חם ובירה קפואה בשבת בבוקר, ועוד.

אותו יהודי הוגדר בפי הבחורים 'הנגיד של הישיבה', והראיה, הוא השתתף בעלויות כל סעודת יארצייט קטנה כגדולה, כל בחור שהתארס קיבל סיגריות לחלק, ועוד...

לעומתו אחד מרבני הישיבה, שהיה מפורסם ב'תורה וגדולה במקום אחד', לעולם לא הצליחו להוציא ממנו אפילו 20 ש"ח השתתפות במזונות, ואילו אותו יהודי מה לא תרם? סעודות יארצייט, יין לשבת, טשולנט, מזונות, השתתפות בנסיעה לקברי צדיקים ועוד.

יום אחד כאשר התרבו ספסלי הישיבה, והיה מחסור עצום במיטות בפנימייה, החליט אותו אחד מרבני הישיבה שעל הישיבה לבנות מבנה נוסף לפנימייה בעלות של כ 10 מיליון ש"ח, כמובן שנפתחה מגבית לכל בוגרי הישיבה לדורותיה, אך עוד לפני המגבית היה צורך במקדמה של קרוב למיליון ש"ח.

אותו אחד מרבני הישיבה, שאף יסד את רעיון הקמת המבנה החדש, תרם במזומן את מלוא הסכום לעילוי נשמת אמו ע"ה, כן מיליון ש"ח במזומן!!!

לעומתו כאשר פנינו לאותו 'נגיד של הישיבה' לשמוע כמה הוא מתכנן לתרום למבנה החדש של הפנימיה, הוא התחיל להמטיר אש וגופרית על הישיבה שלא דואגת לבחורים לאוכל, ורק לבנות יודעת וכו', ובקיצור לא תרם כלום.

באותה תקופה, כבחורים צעירים, חשבנו שאכן יש לו משהו נגד הבנייה ולכן הוא לא תורם למבנה החדש, ורק לדברים שהוא מאמין בהם מזונות וכו'.

כשבגרנו הבנו, שאותו יהודי היה באפשרותו לתת לכל מטרה כמה מאות שקלים, במטרה חשובה לליבו במיוחד כמה אלפים, מזונות הוא יכל לשלם 500 ש"ח ולהיות ה'נגיד של הישיבה', למבנה החדש גם אם הוא היה תורם 5,000 ש"ח לא היה בזה כל חידוש, זה הסכום שהישיבה ביקשה מכל הורה של תלמיד. כך שאם הוא יתרום 5,000 ש"ח הוא לא ייקרה נגיד אלא סטנדרט ויתחילו לפקפק ב'נגידותו', הוא העדיף ובצדק להתחמק....

הסיפור הזה מהוה תמרור לכל בעלי העסקים, האם אנחנו עשירים ב'כסף קטן' או ב'כסף גדול'.

יש לי ידיד בעלים של חנות גדולה בעיר מגורי, שראיתי אותו לא אחת רב עם סוכנים על סכומים קטנים, והתפלאתי, על כאלו סכומים אתה רב, שווה לך להתעסק עם זה... לעומתו יש לי ידיד נוסף גם הוא בעל חנות בעיר מגורי, שתמיד ראיתי את הרוחות בה הוא חיי, לא מתחשבן על השקל, וכו'. בצעירותי חשבתי כי פשוט העסק של השני יציב יותר....

לפני תקופה היה לשניהם הזדמנות להרחיב את העסק לנישה נוספת, הראשון נדרש לצורך ההרחבה 1,500,000 ש"ח במזומן (!!!), הוא עבד, הזיע, לקח הלוואות, והשיג את הסכום. ואילו רעהו שהיה זקוק לעומתו לסכום פעוט של 250,000 ש"ח, התייאש מראש, לא יכול ללכת על גדול.

המסקנה משני סיפורים אלו ברורה, אם הצלחת להגיע ב"ה לקהל לקוחות, נישה ייחודית וכו' (על הדרך אליהם הרחיבו במאמרים אחרים). קל מאוד להיות עשיר בכסף קטן, להכניס הביתה משכורת של 15,000-25,000 ש"ח בחודש, להוציא כסף כמעט בלי חשבון, לחיות בלארג' על ההוצאות של העסק, כי סוף סוף העסק רווחי.

אך אם רוצים להמשיך להיות עשירים בכסף גדול,
מוכרחים לחשב את הנוסחה הבאה,
האם ההכנסה הגולמית תגדל על ידי ההוצאה לפחות ב 150% מההוצאה.

נשמע פשוט....
כל אחד מחשב את זה, גם בעל החנות השניה, נכון!?

אז, ככל הנראה לא הסברתי את עצמי טוב, (בכל זאת אני לא יועץ עסקי, אלא יועץ בתחומי ההוצאה לאור ;))

אתן דוגמא אולי היא תסביר טוב יותר,

לפני תקופה הגעתי למסקנה שעל המכון להגדיל את אחוזי הרווח הגולמי בסך של לכה"פ 50,000 ש"ח בשנה,
הלכתי לייעוץ עסקי, וביקשתי ממנו שיעזור לי, הוא ביקש טבלאות רווח והפסד וכו', והצביע לי על בזבוז לטענתו, בכך שאני מחזיק מלבד רשת הסיבים במשרד, שני סטיקים לאינטרנט בנסיעות וכדו' אחד של יוסי תקשורת ואחד של 019, למה אתה צריך 2?

צחקתי עליו, אה"נ אני יבטל אחד, אך מדובר על פחות מ 40 שקל בחודש, 480 ש"ח בשנה, אפילו לא 1% מהסכום, זה מה שאתה מציע לי???

הוא ענה לי תשובה שהיא הייסוד למאמר, באמת אפשר להרגיש לארג' ולהחזיק 2 ולבזבז 480 ש"ח בשנה, אך ככה נשארים עשירים בכסף קטן.
ע"מ להיות עשיר בכסף גדול עליך לעבור על כל ההוצאות, כן גם של ה 10 ו 20 ש"ח בודדים לחודש, ולבדוק האם נכנס תמורתם 120%, או שהם לא משפיעים על פעילות המכון? אם אתה לא בודק את זה ב 10 ש"ח, לעולם לא תצליח לעבור לכסף הגדול....


זה הייסוד של המאמר, חשיבה נכונה בכסף קטן/ מעט זמן/ דברים שאדם דש בעקביו, מובילה לשגשוג בכל התחומים....

כמובן 'אחר כל העצות אין עצה כמבקש לפני ה' יתברך ומתחנן לרוב חסדיו וכו' (יסו"ע)
על המחבר
מכון באר שלמה
כותב חידושי תורה?
יגעת בתורה, שקעת בלימוד, עמלת לסכם, כתבת בבהירות והרגשת סיפוק?
הגיע הזמן לברך על המוגמר!
פנה למכון הוצאה לאור מקצועי ואיכותי ותזכה לראות את ספרך מפאר את ארון הספרים היהודי!
הקלדה • תמלול • עריכת תוכן • עריכה לשונית • ניקוד • הגהה
עימוד • עיצוב כריכה ושערים • הפקת דפוס • שיווק והפצה

מכון באר שלמה - הוצאה לאור
לייעוץ, הכוונה וקבלת הצעת מחיר לחץ כאן או פנה לטל' 072-3975752

תגובות

שכחתי לרשום במאמר,
הסיפורים שכתבתי (מלבד הסיפור על המכון) הינם משל בלבד ולא היו במציאות.
 
"הגביר של הישיבה" היה זקוק לחברה. ההוצאות על מפגשי חברה, הייתה ההשקעה הנכונה עבורו.
רב הישיבה, ראה באירועים האלו בזבוז זמן שאין מתפקידו לממן אותם.
לפחות מבחינה הערכית, נראה לי שזה נכון.

האם לדיקדוקי עניות אין מחיר?
 
"הגביר של הישיבה" היה זקוק לחברה. ההוצאות על מפגשי חברה, הייתה ההשקעה הנכונה עבורו.
רב הישיבה, ראה באירועים האלו בזבוז זמן שאין מתפקידו לממן אותם.
לפחות מבחינה הערכית, נראה לי שזה נכון.
אתם צודקים ב 100%,
אילו ח"ו הייתי במקום 'הגביר של הישיבה' הייתי עושה את אותו מעשה, אותו אברך (אגב, משל לא היה באמת) קנה חברה ושילם עליה, ובקיצור עשה עסקה טובה.
רב הישיבה (אגב, היה באמת) היה אדם מוערך בישיבה הן בזכות השיעורים הבהירים, הן בזכות השיחות והשמועס'ן שמסר והן בזכות דורות של בחורים ואברכים שבנה מבחינה נפשית ורוחנית, לא היה לו צורך בהערכה נוספת של 'נגיד'.
לעומת זאת המצב בפנימייה באמת טרד את מנוחותו, והיה שווה לו להשקיע מיליון ש"ח בישיבה המהווה את מרכז חיו.

הנקודה שבמאמר הינה מה נכון ל'נגיד' ולרב לעשות, שכן שניהם עשו את הדבר הנכון ביותר מבחינתם.
נקודת המאמר הייתה שהחשיבה הנכונה בכסף קטן בונה את האפשרות להשקיע כסף גדול.
האם לדיקדוקי עניות אין מחיר?
דקדוקי עניות הם בהתנהלות האישית ולא העסקית,
כשאני הולך ל'רמי לוי' לעשות קנייה אני אכן לא בודק מה יותר זול לבן של 'תנובה' או של 'טרה', לחם של 'אנג'ל' או של 'רמי לוי'.
אלו בעיניי הם דקדוקי עניות, כיוון שהם נוגעים לחיים האישיים ולהתנהלות האישית.
אך בעסק אני שוקל כל הוצאה 30 פעמים, בעסק אלו לא דקדוקי עניות, אלא חשיבה נכונה, להפוך את אחוז הרווח מתוך המחזור, וזה נוגע בעיקר לכסף קטן, בכסף גדול זה מחושב אוטומטית.

אגב, גם בנושא תרומות, אני רואה אותם כהשקעה, האם הכסף שלי יביא תנובה (רוחנית, או טכנית) של 300% או של 50%, וד"ל...
 

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק ד

א לַמְנַצֵּחַ בִּנְגִינוֹת מִזְמוֹר לְדָוִד:ב בְּקָרְאִי עֲנֵנִי אֱלֹהֵי צִדְקִי בַּצָּר הִרְחַבְתָּ לִּי חָנֵּנִי וּשְׁמַע תְּפִלָּתִי:ג בְּנֵי אִישׁ עַד מֶה כְבוֹדִי לִכְלִמָּה תֶּאֱהָבוּן רִיק תְּבַקְשׁוּ כָזָב סֶלָה:ד וּדְעוּ כִּי הִפְלָה יְהוָה חָסִיד לוֹ יְהוָה יִשְׁמַע בְּקָרְאִי אֵלָיו:ה רִגְזוּ וְאַל תֶּחֱטָאוּ אִמְרוּ בִלְבַבְכֶם עַל מִשְׁכַּבְכֶם וְדֹמּוּ סֶלָה:ו זִבְחוּ זִבְחֵי צֶדֶק וּבִטְחוּ אֶל יְהוָה:ז רַבִּים אֹמְרִים מִי יַרְאֵנוּ טוֹב נְסָה עָלֵינוּ אוֹר פָּנֶיךָ יְהוָה:ח נָתַתָּה שִׂמְחָה בְלִבִּי מֵעֵת דְּגָנָם וְתִירוֹשָׁם רָבּוּ:ט בְּשָׁלוֹם יַחְדָּו אֶשְׁכְּבָה וְאִישָׁן כִּי אַתָּה יְהוָה לְבָדָד לָבֶטַח תּוֹשִׁיבֵנִי:
נקרא  15  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

שתף את המאמר

למעלה