עשיר גדול בכסף קטן, עשיר קטן בכסף גדול, ומה שביניהם...

פגשתי אתמול את היועץ עסקי מלווה של המכון, וקיבלתי ממנו נקודה מעניינית המשפיעה לענ"ד על כל העסקים באשר הם, אבקש לשתפה עם הציבור:

אפתח במשל מחיי הישיבה:

מדי ערב בסדר שלישי היה נוחת בישיבה יהודי מבוגר, גרוש ללא משפחה, למד, דיבר עם הבחורים בלימוד, התעניין בהווי הישיבה וגיוון את החיים.
אותו יהודי עבד שעות רבות (לעיתים אף 14 שעות ביום!) בעבודה עם משכורת יפה, וכיוון שהיה בודד וכל החברה שלו היו הבחורים אהב לפנק אותם, קנה מזונות, השתתף בכמה מאות שקלים בכל חפל'ה לבחור שהתארס, הביא טשולנט בשרי חם ובירה קפואה בשבת בבוקר, ועוד.

אותו יהודי הוגדר בפי הבחורים 'הנגיד של הישיבה', והראיה, הוא השתתף בעלויות כל סעודת יארצייט קטנה כגדולה, כל בחור שהתארס קיבל סיגריות לחלק, ועוד...

לעומתו אחד מרבני הישיבה, שהיה מפורסם ב'תורה וגדולה במקום אחד', לעולם לא הצליחו להוציא ממנו אפילו 20 ש"ח השתתפות במזונות, ואילו אותו יהודי מה לא תרם? סעודות יארצייט, יין לשבת, טשולנט, מזונות, השתתפות בנסיעה לקברי צדיקים ועוד.

יום אחד כאשר התרבו ספסלי הישיבה, והיה מחסור עצום במיטות בפנימייה, החליט אותו אחד מרבני הישיבה שעל הישיבה לבנות מבנה נוסף לפנימייה בעלות של כ 10 מיליון ש"ח, כמובן שנפתחה מגבית לכל בוגרי הישיבה לדורותיה, אך עוד לפני המגבית היה צורך במקדמה של קרוב למיליון ש"ח.

אותו אחד מרבני הישיבה, שאף יסד את רעיון הקמת המבנה החדש, תרם במזומן את מלוא הסכום לעילוי נשמת אמו ע"ה, כן מיליון ש"ח במזומן!!!

לעומתו כאשר פנינו לאותו 'נגיד של הישיבה' לשמוע כמה הוא מתכנן לתרום למבנה החדש של הפנימיה, הוא התחיל להמטיר אש וגופרית על הישיבה שלא דואגת לבחורים לאוכל, ורק לבנות יודעת וכו', ובקיצור לא תרם כלום.

באותה תקופה, כבחורים צעירים, חשבנו שאכן יש לו משהו נגד הבנייה ולכן הוא לא תורם למבנה החדש, ורק לדברים שהוא מאמין בהם מזונות וכו'.

כשבגרנו הבנו, שאותו יהודי היה באפשרותו לתת לכל מטרה כמה מאות שקלים, במטרה חשובה לליבו במיוחד כמה אלפים, מזונות הוא יכל לשלם 500 ש"ח ולהיות ה'נגיד של הישיבה', למבנה החדש גם אם הוא היה תורם 5,000 ש"ח לא היה בזה כל חידוש, זה הסכום שהישיבה ביקשה מכל הורה של תלמיד. כך שאם הוא יתרום 5,000 ש"ח הוא לא ייקרה נגיד אלא סטנדרט ויתחילו לפקפק ב'נגידותו', הוא העדיף ובצדק להתחמק....

הסיפור הזה מהוה תמרור לכל בעלי העסקים, האם אנחנו עשירים ב'כסף קטן' או ב'כסף גדול'.

יש לי ידיד בעלים של חנות גדולה בעיר מגורי, שראיתי אותו לא אחת רב עם סוכנים על סכומים קטנים, והתפלאתי, על כאלו סכומים אתה רב, שווה לך להתעסק עם זה... לעומתו יש לי ידיד נוסף גם הוא בעל חנות בעיר מגורי, שתמיד ראיתי את הרוחות בה הוא חיי, לא מתחשבן על השקל, וכו'. בצעירותי חשבתי כי פשוט העסק של השני יציב יותר....

לפני תקופה היה לשניהם הזדמנות להרחיב את העסק לנישה נוספת, הראשון נדרש לצורך ההרחבה 1,500,000 ש"ח במזומן (!!!), הוא עבד, הזיע, לקח הלוואות, והשיג את הסכום. ואילו רעהו שהיה זקוק לעומתו לסכום פעוט של 250,000 ש"ח, התייאש מראש, לא יכול ללכת על גדול.

המסקנה משני סיפורים אלו ברורה, אם הצלחת להגיע ב"ה לקהל לקוחות, נישה ייחודית וכו' (על הדרך אליהם הרחיבו במאמרים אחרים). קל מאוד להיות עשיר בכסף קטן, להכניס הביתה משכורת של 15,000-25,000 ש"ח בחודש, להוציא כסף כמעט בלי חשבון, לחיות בלארג' על ההוצאות של העסק, כי סוף סוף העסק רווחי.

אך אם רוצים להמשיך להיות עשירים בכסף גדול,
מוכרחים לחשב את הנוסחה הבאה,
האם ההכנסה הגולמית תגדל על ידי ההוצאה לפחות ב 150% מההוצאה.

נשמע פשוט....
כל אחד מחשב את זה, גם בעל החנות השניה, נכון!?

אז, ככל הנראה לא הסברתי את עצמי טוב, (בכל זאת אני לא יועץ עסקי, אלא יועץ בתחומי ההוצאה לאור ;))

אתן דוגמא אולי היא תסביר טוב יותר,

לפני תקופה הגעתי למסקנה שעל המכון להגדיל את אחוזי הרווח הגולמי בסך של לכה"פ 50,000 ש"ח בשנה,
הלכתי לייעוץ עסקי, וביקשתי ממנו שיעזור לי, הוא ביקש טבלאות רווח והפסד וכו', והצביע לי על בזבוז לטענתו, בכך שאני מחזיק מלבד רשת הסיבים במשרד, שני סטיקים לאינטרנט בנסיעות וכדו' אחד של יוסי תקשורת ואחד של 019, למה אתה צריך 2?

צחקתי עליו, אה"נ אני יבטל אחד, אך מדובר על פחות מ 40 שקל בחודש, 480 ש"ח בשנה, אפילו לא 1% מהסכום, זה מה שאתה מציע לי???

הוא ענה לי תשובה שהיא הייסוד למאמר, באמת אפשר להרגיש לארג' ולהחזיק 2 ולבזבז 480 ש"ח בשנה, אך ככה נשארים עשירים בכסף קטן.
ע"מ להיות עשיר בכסף גדול עליך לעבור על כל ההוצאות, כן גם של ה 10 ו 20 ש"ח בודדים לחודש, ולבדוק האם נכנס תמורתם 120%, או שהם לא משפיעים על פעילות המכון? אם אתה לא בודק את זה ב 10 ש"ח, לעולם לא תצליח לעבור לכסף הגדול....


זה הייסוד של המאמר, חשיבה נכונה בכסף קטן/ מעט זמן/ דברים שאדם דש בעקביו, מובילה לשגשוג בכל התחומים....

כמובן 'אחר כל העצות אין עצה כמבקש לפני ה' יתברך ומתחנן לרוב חסדיו וכו' (יסו"ע)
על המחבר
מכון באר שלמה
כותב חידושי תורה?
יגעת בתורה, שקעת בלימוד, עמלת לסכם, כתבת בבהירות והרגשת סיפוק?
הגיע הזמן לברך על המוגמר!
פנה למכון הוצאה לאור מקצועי ואיכותי ותזכה לראות את ספרך מפאר את ארון הספרים היהודי!
הקלדה • תמלול • עריכת תוכן • עריכה לשונית • ניקוד • הגהה
עימוד • עיצוב כריכה ושערים • הפקת דפוס • שיווק והפצה

מכון באר שלמה - הוצאה לאור
לייעוץ, הכוונה וקבלת הצעת מחיר לחץ כאן או פנה לטל' 072-3975752

תגובות

שכחתי לרשום במאמר,
הסיפורים שכתבתי (מלבד הסיפור על המכון) הינם משל בלבד ולא היו במציאות.
 
"הגביר של הישיבה" היה זקוק לחברה. ההוצאות על מפגשי חברה, הייתה ההשקעה הנכונה עבורו.
רב הישיבה, ראה באירועים האלו בזבוז זמן שאין מתפקידו לממן אותם.
לפחות מבחינה הערכית, נראה לי שזה נכון.

האם לדיקדוקי עניות אין מחיר?
 
"הגביר של הישיבה" היה זקוק לחברה. ההוצאות על מפגשי חברה, הייתה ההשקעה הנכונה עבורו.
רב הישיבה, ראה באירועים האלו בזבוז זמן שאין מתפקידו לממן אותם.
לפחות מבחינה הערכית, נראה לי שזה נכון.
אתם צודקים ב 100%,
אילו ח"ו הייתי במקום 'הגביר של הישיבה' הייתי עושה את אותו מעשה, אותו אברך (אגב, משל לא היה באמת) קנה חברה ושילם עליה, ובקיצור עשה עסקה טובה.
רב הישיבה (אגב, היה באמת) היה אדם מוערך בישיבה הן בזכות השיעורים הבהירים, הן בזכות השיחות והשמועס'ן שמסר והן בזכות דורות של בחורים ואברכים שבנה מבחינה נפשית ורוחנית, לא היה לו צורך בהערכה נוספת של 'נגיד'.
לעומת זאת המצב בפנימייה באמת טרד את מנוחותו, והיה שווה לו להשקיע מיליון ש"ח בישיבה המהווה את מרכז חיו.

הנקודה שבמאמר הינה מה נכון ל'נגיד' ולרב לעשות, שכן שניהם עשו את הדבר הנכון ביותר מבחינתם.
נקודת המאמר הייתה שהחשיבה הנכונה בכסף קטן בונה את האפשרות להשקיע כסף גדול.
האם לדיקדוקי עניות אין מחיר?
דקדוקי עניות הם בהתנהלות האישית ולא העסקית,
כשאני הולך ל'רמי לוי' לעשות קנייה אני אכן לא בודק מה יותר זול לבן של 'תנובה' או של 'טרה', לחם של 'אנג'ל' או של 'רמי לוי'.
אלו בעיניי הם דקדוקי עניות, כיוון שהם נוגעים לחיים האישיים ולהתנהלות האישית.
אך בעסק אני שוקל כל הוצאה 30 פעמים, בעסק אלו לא דקדוקי עניות, אלא חשיבה נכונה, להפוך את אחוז הרווח מתוך המחזור, וזה נוגע בעיקר לכסף קטן, בכסף גדול זה מחושב אוטומטית.

אגב, גם בנושא תרומות, אני רואה אותם כהשקעה, האם הכסף שלי יביא תנובה (רוחנית, או טכנית) של 300% או של 50%, וד"ל...
 
משום מה התרשמתי מהמאמר שרק אנשים קשוחים שעומדים על השקל ומומחים במשא ומתן יהיו עשירים, האם זה חד משמעי ? לא בטוח, הרי זה ההבדל בין ההונגרי לפולני, מי היו יותר עשירים ? ההונגרים שופעים יותר, ופחות אנשי משא ומתן, וותרנים, ולא היה חסר שם כסף.
גם הסגנון האמריקאי הוא נדיבות ולא להתקמצן על השקל, והם הרבה יותר עשירים מהישראלים, והטבע הישראלי הוא משא ומתן וקצת צרות עין אפילו.
 

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק יח

א לַמְנַצֵּחַ לְעֶבֶד יְהוָה לְדָוִד אֲשֶׁר דִּבֶּר לַיהוָה אֶת דִּבְרֵי הַשִּׁירָה הַזֹּאת בְּיוֹם הִצִּיל יְהוָה אוֹתוֹ מִכַּף כָּל אֹיְבָיו וּמִיַּד שָׁאוּל:ב וַיֹּאמַר אֶרְחָמְךָ יְהוָה חִזְקִי:ג יְהוָה סַלְעִי וּמְצוּדָתִי וּמְפַלְטִי אֵלִי צוּרִי אֶחֱסֶה בּוֹ מָגִנִּי וְקֶרֶן יִשְׁעִי מִשְׂגַּבִּי:ד מְהֻלָּל אֶקְרָא יְהוָה וּמִן אֹיְבַי אִוָּשֵׁעַ:ה אֲפָפוּנִי חֶבְלֵי מָוֶת וְנַחֲלֵי בְלִיַּעַל יְבַעֲתוּנִי:ו חֶבְלֵי שְׁאוֹל סְבָבוּנִי קִדְּמוּנִי מוֹקְשֵׁי מָוֶת:ז בַּצַּר לִי אֶקְרָא יְהוָה וְאֶל אֱלֹהַי אֲשַׁוֵּעַ יִשְׁמַע מֵהֵיכָלוֹ קוֹלִי וְשַׁוְעָתִי לְפָנָיו תָּבוֹא בְאָזְנָיו:ח וַתִּגְעַשׁ וַתִּרְעַשׁ הָאָרֶץ וּמוֹסְדֵי הָרִים יִרְגָּזוּ וַיִּתְגָּעֲשׁוּ כִּי חָרָה לוֹ:ט עָלָה עָשָׁן בְּאַפּוֹ וְאֵשׁ מִפִּיו תֹּאכֵל גֶּחָלִים בָּעֲרוּ מִמֶּנּוּ:י וַיֵּט שָׁמַיִם וַיֵּרַד וַעֲרָפֶל תַּחַת רַגְלָיו:יא וַיִּרְכַּב עַל כְּרוּב וַיָּעֹף וַיֵּדֶא עַל כַּנְפֵי רוּחַ:יב יָשֶׁת חֹשֶׁךְ סִתְרוֹ סְבִיבוֹתָיו סֻכָּתוֹ חֶשְׁכַת מַיִם עָבֵי שְׁחָקִים:יג מִנֹּגַהּ נֶגְדּוֹ עָבָיו עָבְרוּ בָּרָד וְגַחֲלֵי אֵשׁ:יד וַיַּרְעֵם בַּשָּׁמַיִם יְהוָה וְעֶלְיוֹן יִתֵּן קֹלוֹ בָּרָד וְגַחֲלֵי אֵשׁ:טו וַיִּשְׁלַח חִצָּיו וַיְפִיצֵם וּבְרָקִים רָב וַיְהֻמֵּם:טז וַיֵּרָאוּ אֲפִיקֵי מַיִם וַיִּגָּלוּ מוֹסְדוֹת תֵּבֵל מִגַּעֲרָתְךָ יְהוָה מִנִּשְׁמַת רוּחַ אַפֶּךָ:יז יִשְׁלַח מִמָּרוֹם יִקָּחֵנִי יַמְשֵׁנִי מִמַּיִם רַבִּים:יח יַצִּילֵנִי מֵאֹיְבִי עָז וּמִשֹּׂנְאַי כִּי אָמְצוּ מִמֶּנִּי:יט יְקַדְּמוּנִי בְיוֹם אֵידִי וַיְהִי יְהוָה לְמִשְׁעָן לִי:כ וַיּוֹצִיאֵנִי לַמֶּרְחָב יְחַלְּצֵנִי כִּי חָפֵץ בִּי:כא יִגְמְלֵנִי יְהוָה כְּצִדְקִי כְּבֹר יָדַי יָשִׁיב לִי:כב כִּי שָׁמַרְתִּי דַּרְכֵי יְהוָה וְלֹא רָשַׁעְתִּי מֵאֱלֹהָי:כג כִּי כָל מִשְׁפָּטָיו לְנֶגְדִּי וְחֻקֹּתָיו לֹא אָסִיר מֶנִּי:כד וָאֱהִי תָמִים עִמּוֹ וָאֶשְׁתַּמֵּר מֵעֲוֹנִי:כה וַיָּשֶׁב יְהוָה לִי כְצִדְקִי כְּבֹר יָדַי לְנֶגֶד עֵינָיו:כו עִם חָסִיד תִּתְחַסָּד עִם גְּבַר תָּמִים תִּתַּמָּם:כז עִם נָבָר תִּתְבָּרָר וְעִם עִקֵּשׁ תִּתְפַּתָּל:כח כִּי אַתָּה עַם עָנִי תוֹשִׁיעַ וְעֵינַיִם רָמוֹת תַּשְׁפִּיל:כט כִּי אַתָּה תָּאִיר נֵרִי יְהוָה אֱלֹהַי יַגִּיהַּ חָשְׁכִּי:ל כִּי בְךָ אָרֻץ גְּדוּד וּבֵאלֹהַי אֲדַלֶּג שׁוּר:לא הָאֵל תָּמִים דַּרְכּוֹ אִמְרַת יְהוָה צְרוּפָה מָגֵן הוּא לְכֹל הַחֹסִים בּוֹ:לב כִּי מִי אֱלוֹהַּ מִבַּלְעֲדֵי יְהוָה וּמִי צוּר זוּלָתִי אֱלֹהֵינוּ:לג הָאֵל הַמְאַזְּרֵנִי חָיִל וַיִּתֵּן תָּמִים דַּרְכִּי:לד מְשַׁוֶּה רַגְלַי כָּאַיָּלוֹת וְעַל בָּמֹתַי יַעֲמִידֵנִי:לה מְלַמֵּד יָדַי לַמִּלְחָמָה וְנִחֲתָה קֶשֶׁת נְחוּשָׁה זְרוֹעֹתָי:לו וַתִּתֶּן לִי מָגֵן יִשְׁעֶךָ וִימִינְךָ תִסְעָדֵנִי וְעַנְוַתְךָ תַרְבֵּנִי:לז תַּרְחִיב צַעֲדִי תַחְתָּי וְלֹא מָעֲדוּ קַרְסֻלָּי:לח אֶרְדּוֹף אוֹיְבַי וְאַשִּׂיגֵם וְלֹא אָשׁוּב עַד כַּלּוֹתָם:לט אֶמְחָצֵם וְלֹא יֻכְלוּ קוּם יִפְּלוּ תַּחַת רַגְלָי:מ וַתְּאַזְּרֵנִי חַיִל לַמִּלְחָמָה תַּכְרִיעַ קָמַי תַּחְתָּי:מא וְאֹיְבַי נָתַתָּה לִּי עֹרֶף וּמְשַׂנְאַי אַצְמִיתֵם:מב יְשַׁוְּעוּ וְאֵין מוֹשִׁיעַ עַל יְהוָה וְלֹא עָנָם:מג וְאֶשְׁחָקֵם כְּעָפָר עַל פְּנֵי רוּחַ כְּטִיט חוּצוֹת אֲרִיקֵם:מד תְּפַלְּטֵנִי מֵרִיבֵי עָם תְּשִׂימֵנִי לְרֹאשׁ גּוֹיִם עַם לֹא יָדַעְתִּי יַעַבְדוּנִי:מה לְשֵׁמַע אֹזֶן יִשָּׁמְעוּ לִי בְּנֵי נֵכָר יְכַחֲשׁוּ לִי:מו בְּנֵי נֵכָר יִבֹּלוּ וְיַחְרְגוּ מִמִּסְגְּרוֹתֵיהֶם:מז חַי יְהוָה וּבָרוּךְ צוּרִי וְיָרוּם אֱלוֹהֵי יִשְׁעִי:מח הָאֵל הַנּוֹתֵן נְקָמוֹת לִי וַיַּדְבֵּר עַמִּים תַּחְתָּי:מט מְפַלְּטִי מֵאֹיְבָי אַף מִן קָמַי תְּרוֹמְמֵנִי מֵאִישׁ חָמָס תַּצִּילֵנִי:נ עַל כֵּן אוֹדְךָ בַגּוֹיִם יְהוָה וּלְשִׁמְךָ אֲזַמֵּרָה:נא (מגדל) מַגְדִּיל יְשׁוּעוֹת מַלְכּוֹ וְעֹשֶׂה חֶסֶד לִמְשִׁיחוֹ לְדָוִד וּלְזַרְעוֹ עַד עוֹלָם:
נקרא  7  פעמים

אתגר AI

האנשה • 2

לוח מודעות

שתף את המאמר

למעלה