טור דעה עכו רק לבין הזמנים או פתרון דיור? השבוע ההכרעה!

ר. המוסד

משתמש מקצוען
WhatsApp-Image-2023-04-03-at-14.58.35-3.jpeg

עסקני הציבור החסידי
נפגשים עם ראש העיר בכדי לבנות את השכונה החדשה

בניגוד לציבור החסידי שגר בעיקר במקומות קרובים כמו קריית גת
הציבור הליטאי גר במקומות יותר רחוקים כמו אופקים ירוחם ותפרח
 

רגע של ניצחון

משתמש מקצוען
על ירושלים זה ודאי נכון
יש הרבה הרבה יותר זוגות צעירים ליטאים בירושלים מאשר זוגות צעירים חסידיים
(וגם בכללי כמובן יש יותר ליטאים מחסידים, לא רק בזוגות הצעירים)

וכנל בעוד כמה וכמה ערים מרכזיות
 

ר. המוסד

משתמש מקצוען
ההבדל בין עכו להר יונה לחיפה זה 12 דקות
ויש את הרכבת הקלה בבניה לחיפה שהיא פי כמה יותר יעילה מהרכבת הכבדה

ואם אתה מתלהב מהים
אז קח בחשבון את הלחות המטורפת של הים
ומי שילך לגור אולי יתלהב חודש חודשיים,
אחרי זה הוא יפגוש את הים אולי בבין הזמנים

חוץ מזה שבעכו יש עתודות ל8 אלף דירות בלבד
ובהר יונה יש עתודות ל15 אלף דירות

ויש עוד נקודה
הערבים של עכו הם ערבים מוסלמים
בניגוד לערבים של נוף הגליל שהם ערבים נוצרים
ובשומר החומות היו מהומות אימים בעכו בו בזמן שבנוף הגליל לא היה כלום
 

ר. המוסד

משתמש מקצוען
על ירושלים זה ודאי נכון
יש הרבה הרבה יותר זוגות צעירים ליטאים בירושלים מאשר זוגות צעירים חסידיים
(וגם בכללי כמובן יש יותר ליטאים מחסידים, לא רק בזוגות הצעירים)
יש יותר ליטאים בכללי
אבל בעיר עצמה היקרה
כמו בשכונות המרכז והצפון
אתה רואה בעיקר חסידים ובקוש שאתה רואה ליטאים
 

ר. המוסד

משתמש מקצוען
באנר אונקי שיתופתא.png

המהומות בעכו (2021)​




קפיצה לניווטקפיצה לחיפוש
Gnome-colors-edit-find-replace.svg
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: נייטרליות ופירוט יתר מוגזם.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.שכתוב
המהומות בעכו
חלק מהמהומות בישראל (2021)
תאריך11 עד 15 במאי 2021
מקוםעכו, ישראל
מטרהאזרחים יהודים, משטרה
סוגירי חי, לינץ', השחתות רכוש, הצתות, השחתת מבנים ועסקים
נשקרובים, סכין, בקבוקי תבערה, אבנים ועוד
הרוגיםיהודי אחד
מניעלאומני פלסטיני, לאומני אסלאמיסטי, מחאה על אירועים במבצע שומר החומות, מסגד אל-אקצא ובירושלים ובטענה לגירוש ערבים מקרקעות יהודיות בשייח ג'ראח לטובת מתנחלים ולאפליה של אזרחי ישראל הערבים.[1]
המהומות בעכו היו רצף אירועים אלימים שאירעו בעכו על ידי ערביי העיר והסביבה במאי 2021 כחלק מהמהומות בישראל ברמדאן 2021. המהומות פרצו ב-11 במאי לאחר שמאות ערבים ישראלים, תושבי העיר והסביבה, פתחו במחאות אלימות מתוכננות נגד אזרחים יהודים ושוטרים. יום קודם אירועי האלימות הגדולים היה אירוע תקיפה בבית ספר יהודי בעיר על ידי ערבים ואירוע הצדעה לרגל יום ירושלים.[2][3] במהלך המהומות ערבים יידו אבנים וזיקוקים לעבר כוחות משטרה,[4] בוצע ירי בנשק חם לעבר שוטרים,[5] הוצתו ונבזזו למעלה מ-60 עסקים וחנויות בעתיקה של יהודים על ידי תושבי המקום, בעיר ובשוק, וכן שתי תחנות משטרה הועלו באש, כלי רכב הוצתו ורכוש של יהודים נבזזו, נזק נגרם לתחנת הרכבת בעיר אשר הושבתה למחרת.[6][7][8][9] בנוסף הוצתו מספר בתי מלון בהם מלון האפנדי, עכותיקה והאבירים. בעקבות האירועים מספר בני אדם נפצעו במצבי פציעות שונות בהם אל"ם אבי הר-אבן שנפצע במצב אנוש וכעבור שלושה שבועות נפטר מפצעיו.[10] ידועים לפחות ארבעה ניסיונות לינץ' שבוצעו נגד יהודים על ידי ערבים, אחד במצב קל, אחד במצב בינוני, אחד במצב קשה ואחד אנוש.[11]
בעקבות המתיחות הותר לחיילים שהגיעו לעכו לנוע במדים אזרחיים.[12] נכון ל-9 ביוני 2021 המשטרה עצרה 184 ערבים אשר לקחו חלק במהומות, חלק מכתבי האישום שהוגשו כללו מניעים גזעניים ושנאת יהודים.[13][14][15] בניגוד לטענה כי מדובר בפורעים בעלי עבר פלילי, מתוך שמונים ערבים במחוז הצפון נגדם הוגש כתב אישום, נכון ל-13 באוגוסט 2021, לשישה בלבד היה עבר פלילי.[16]
ביקורת הופנתה נגד המשטרה ומכבי האש שלא מנעו את ההצתות והביזה של העסקים והרכוש היהודיים. כוחות ההצלה קיבלו לכאורה הנחיה שאין להיכנס לעתיקה אלא אם יש "סכנת חיים ממשית", בהקשר לכך תושבים יהודים ובעלי עסקים טענו כי הם נאלצו להתמודד בעצמם אל מול ההמון הערבי וכוחות המשטרה סירבו להגיע.[17][18][19][20][21]
היו אלו המהומות השלישיות בעיר, והראשונות בעשור זה, אחרי אירועי אוקטובר 2000 והאחרונה בשנת 2008 הידועה בשם "המהומות בעכו" או "מהומות יום כיפור".[22][23][24] המהומות בעכו בשנת 2008 היו גדולות גם הן בהיקפן ונמשכו מספר שבועות, וזכו לעידוד מארגוני טרור שיעים וסונים בהם חזבאללה, הג'יאהד האיסלאמי ואף מהמשטר הסורי, ובניגוד למהומות בשנת 2021 לא היו בהם אבדות בנפש, זאת ככל הנראה הודות לכוחות השיטור הגדולים שפקדו את העיר.[25][26][27] החל מאותה שנה נרשמה מתיחות רבה בשנים שלאחר מכן וכוחות שיטור הגיעו לתגבר את העיר בימי כיפור.

תוכן עניינים​

רקע​

חודש הרמדאן של שנת 2021 לווה במתיחות רבה, גדולה יותר מבשנים קודמות. מרבית המתיחות הורגשה בירושלים אבל אירועי אלימות של ערבים ישראלים ופלסטינים התרחשו במספר מוקדים ברחבי ישראל. הגורמים שהובילו לאירועים היו המתיחות הקבועה המלווה את חודש הרמדאן, החלטות בתי-משפט ובהם בית המשפט העליון על פינוי תושבים ערבים בשכונת שייח ג'ראח בירושלים, פעילות מוגברת של פוליטיקאים ופעילים מהימין הקיצוני בבירה ואירועי יום ירושלים שחל בשנה זו בסוף חודש הרמדאן. קדם לפעולות אלו גל אירועי תקיפה על ידי ערבים ישראלים כנגד יהודים, שכונה גל ה'טיקטוק', לאחר שערבים העלו תיעודים של התקיפות לרשתות החברתיות. בנוסף פעלו ארגונים שונים להתסיס את השטח, ברשתות החברתיות הופצו סרטונים, הודעות ופוסטים שסייעו להתארגנות לפעולות ולליבוי המתח בין יהודים לערבים. במסגרת המהומות, אירעו התפרעויות בשער שכם, שכונת שיח ג'ראח, והתפרעויות קשות בהר הבית שהגיעו לשיא של מתיחות ביום ירושלים, כששוטרים פרצו למסגד אל-אקצא וירו רימוני הלם בתוך המסגד ומתפללים יידו אבנים והחלו לירות זיקוקים על כוחות המשטרה. בתגובה הודיע החמאס שבשעה 18:00 יירה טילים לירושלים וערים אחרות, וכך היה. פעולה זו הובילה לפתיחת מבצע שומר החומות. המבצע הצבאי ומעורבות חמאס הובילו להחרפת המהומות האלימות ברחבי ישראל, בין השאר בעיר לוד.

השתלשלות האירועים​

11 במאי​

ב-11 במאי התארגנו מחאות של ערבים, בהודעה שפורסמה לכאורה על ידי אגף הביטחון מועצת משגב והופצה ברשתות החברתיות ובתוכנת המסרים 'וואטסאפ' נראית רשימה של עשרות הפגנות מתוכננות בעשרות יישובים, רובם המוחלט ערביים וצמתים מרכזיים בין יישובים אשר חלקם יהודים.[28] ביישובים ערביים בצפון הוגשו כתבי אישום נגד תושבים בגין מעשי טרור ולקיחת חלק בלינצ'ים בסמוך לכפרים. הודות לתושייתם של מספר תושבים ערבים בכפר כנא נמנע לינץ' קשה יותר על יהודי.[29][30]
גם הוועדה העממית בעכו קראה להגיע להפגנה בעיר תחת הכותרת "ירושלים קוראת לך" בה נכתב: "אנחנו מזמינים אתכם להפגנה המונית בעכו לתמיכה באנשינו בירושלים, אנחנו לא שותקים וסולחים על מה שקורה בירושלים ובגדה המערבית על הפרות והתקפות אכזריות על אחינו ואחיותינו ועל קדושותינו, הנכבה הייתה ועודנה ממשיכה".[31]
בתוך כך, בצפון עכו ברחוב ויצמן (בסמוך לעיר העתיקה) מאות ערבים תושבי העיר והסביבה פתחו במחאות הזדהות עם אירועי הימים האחרונים, חלק מהמפגינים בעלי חזות חיצונית פלסטינית נשאו שלטי הזדהות עם תושבי שכונת שייח' ג'ראח ומסגד אל אקצ'ה. המחאות גלשו במהרה למחאות אלימות תוך כדי שהמפגינים קוראים קריאות מסיתות "בדם ואש נפדה את אל אקצ'ה" ו"איד'בח אל יהוד", מיידים אבנים וזיקוקים לעבר אזרחים יהודים ושוטרים ומשחיתים רכוש אזרחי וציבורי.[32] במהלך הערב עצרה המשטרה לפחות מספר חשודים בחשד ליידוי אבנים.[33] בהפגנה בעכו השתתפו חברי מועצת העיר מהמפלגות הערביות, ח"כ לשעבר והשייח עבאס זכור ובהובלת חה"כ עאידה תומא סלימאן ממפלגת חד"ש.[34] סלימאן טענה שהיא וערבי עכו חילצו את אל"ם אבי הר-אבן מבית המלון הבוער, מה שהתברר בהמשך כלא נכון עובדתית.[35][36][37][38]
במהלך הערב הוצתו שתי תחנות משטרה בעיר העתיקה, תחנת משטרה שבנמל וזו שבכניסה למתחם אולמות האבירים.[39] נכון לסוף אוגוסט 2021 הן לא חזרו לפעילות עדיין. סביב מלון האפנדי התקבצו עשרות ערבים אשר כיתרו את המקום ואיימו על הדיירים היהודים, במהלך האלימות הוצת בית המלון. בבית המלון שהה אבי הר-אבן שנפצע אנושות מהשריפה ושאיפת העשן, ולאחר מספר שבועות נפטר מהכוויות החמורות בגופו וקריסת ריאותיו. בנוסף לאבי הר-אבן נפצעו קל עוד מספר בני אדם.[40]
הדיירים באכסניית האבירים שהוצתה גם היא פונו על ידי המשטרה והכניסה לעיר העתיקה נסגרה.[41][42]
בנוסף לתחנת המשטרה, הוצתו כבר באותו ערב מספר רב של עסקים של יהודים, בהם מסעדת אורי בורי של השף אורי ירמיאס.
בסרטונים מהרשתות החברתיות נראים ערבים בעיר העתיקה צוהלים בזמן השריפה באכסניית האבירים. בתיעוד אחר שעלה נראה ערבי מתגרה בשוטר מג"ב ושואל אותו מה הוא חושב על השוטר שהם דרסו.[43][44]
כשבועיים לאחר פרוץ המהומות נודע כי ערבים הציתו שש סירות ויאכטות של יהודים שעגנו בנמל ועל מנת למנוע שריפה של רכוש ערבי הם העבירו את הספינות רחוק מהנמל, שם הציתו אותם. עם זאת, היאכטות והסירות של היהודים בעיקר נבזזו בשל הקושי להעביר אותם מחוץ לנמל.[45][46][47][48]

12 במאי​

ב-12 במאי האלימות החריפה והגיעה לנקודת שיא נוספת, החל מהבוקר ועד הערב כבר עשרות עסקים וחנויות של יהודים הוצתו, ידועים לפחות ארבעה ניסיונות לינץ' שבוצעו נגד יהודים. בשעות הצהריים כתב השייח' של עכו מוחמד סאלם בקבוצת הפייסבוק של העיר 'הבמה הפתוחה בעכו': "אפשר אחרת, כולנו ביחד חייבים כל אחד מהמקום שבו הוא נמצא להשפיע להחזרת השקט השלווה השלום והביטחון לכול אזרחי המדינה. די לאלימות". הודעה זו גררה ביקורת[דרוש מקור: המקור הקיים אינו ממוקד מספיק] בעקבות אי התייחסות לאירועים אמש ואי פרסום גינוי לאלימות הערבית.[49][50]
בצהריים ביקר ראש הממשלה בנימין נתניהו יחד עם שר הפנים אמיר אוחנה והורה לתגבר שתי פלוגות של מג"ב בעיר.[51]
בערב, הוועדה העממית של העיר פרסמה הודעה לקריאה לסדר. ההודעה הופצה בעברית וערבית בנוסחים שאינם זהים. כך נכתב בהודעה בערבית:[52]
"אנשים מכובדי ארצנו,
אתמול עירנו עכו הייתה עדה להפגנות נגד התוקפנות האכזרית והפלילית שמנהלת ממשלת ישראל נגד עמנו בעזה והמתפללים במסגד אל אקצה המבורך, והניסיונות לייהד את שכונת שייח ג'ראח בירושלים. אין ספק שהפגנה היא זכות בסיסית, ולעמוד לצד עמנו זו חובה פטריוטית ומוסרית ממדרגה ראשונה. למרבה הצער, היו כמה ניסיונות והתקפות של חלק מהמפגינים על רכוש ציבורי ופרטי שאנו דוחים כליל ואיננו מקבלים אשר פוגעים במאבקנו, משום שבראש ובראשונה אנו הבעלים של מטרה צודקת וכנה ויש לנו את מה שאנו אומרים בשליחות נעלה בראש מורם מבלי להיגרר לפעולות המהוות עילה לדיכוי והסתה גזעית.
מצד שני, אנו מגנים בתוקף את ניסיון התקשורת הישראלית לדמוניזציה לעמנו בעכו. האמת היא שחלק גדול מאנשי עכו היו בכיכר עם פרוץ האירועים, והם סייעו בהרחקת קבוצות מבקרים ואזרחים יהודים מהמקומות בהם התרחשו מהומות, והם עשו את כל הדרוש כדי לשמור על ביטחונם.
אנו קוראים גם למשטרה ולרשויות לקחת את תפקידן בהרתעת כנופיות הימין הפורצות בעכו, וההסתה הבוטה נגד אזרחים ערבים, לרסן את הביטויים הללו ולעצור את מדיניות הסטנדרטים הכפולים.
זה הזמן להתאחד מול הכובש והמדכא ולהגיד את המילה הפוליטית שלנו באחריות גבוהה ובצורה תרבותית ושלווה, משום שאיש אינו יכול לשדוד את זהותנו, ולכן אנו קוראים לכולם, כוחות לאומיים ומפלגות פוליטיות בעיר לקידום פעולה משותפת להתמודד עם אירוע זה באומץ ובאחריות.
הוועדה העממית בעכו".
— הועד העממי בעכו
בהודעה בעברית הושמט המשפט "זה הזמן להתאחד מול הכובש והמדכא" והוחלף במשפט "זה הזמן לשאת באחריות ולכבד אחד את השני" וכן בהודעה בערבית לא הוזכר המשפט "שמירה על חיים משותפים".[52] ההודעה עוררה תגובות זועמות בחלק מהציבור היהודי שראו בה כהודעה שעלולה לעודד אלימות נוספת ושמטפחת את הזהות הפלסטינית והאלימות של החברה הערבית ("איש אינו יכול לשדוד את זהותנו"), אחרים זעמו על ההשמטות וההבדלים בין ההודעות בשפה העברית והערבית וכן עלו טענות שההודעה שקרית כמו הטענה שערביי עכו ניסו לעצור את האירועים.[37][53]
כתגובה לפעולות האלימות בעיר שבוצעו על ידי ערבים והאירועים במדינה בכלל, במהלך הצהריים החלו להתארגן לקראת הפגנה של יהודים בבית העם, שם התרכזו לפחות עשרות יהודים אשר שרו שירים כגון "עם ישראל חי" קראו קריאות "שמע ישראל" ופתחו בריקודים תוך ליווי משטרתי. ההפגנה המשיכה בשכונות שיכוני המזרח עד לכיכר שטראוס המעורב. עשרות מתושבי העיר נשאו דגלי ישראל, חלקם קראו קריאות גזעניות ומסיתות כמו "מוות לערבים".[54][55][56] בהמשך תועדו חלק מהיהודים מתעמתים עם כוחות המשטרה וחלק מהם ככל הנראה יידו אבנים לעברם.[57]
על פי דיווח בגל"צ השר אוחנה שקל להכריז על העיר עכו מצב חירום.[58]
ככל הנראה במהלך הערב התארגנו קבוצות ערביות ופעולות יחידות של ערבים לפגיע ברכוש ואזרחים יהודים, חלקם התקבצו בשכונות מעורבות עם רוב ערבי כגון שכונת 'וולפסון' והאחר בעיר העתיקה. באותם פעולות הוצתו עסקים נוספים של יהודים בעיר העתיקה שלא הוצתו עוד יום קודם לכן. יצוין כי הפעולות לא בוצעו על ידי עבריינים או כנופיות ידועות למשטרה, מתוך שמונים ערבים במחוז הצפון נגדם הוגש כתב אישום נכון ל-13 באוגוסט 2021, לשישה בלבד היה עבר פלילי.[16] חלק מבעלי העסקים היהודים התלוננו שהפורעים היו אנשים שהם מכירים וכי שכניהם התעלמו.[17][59] תחנת הרכבת בעיר הושחתה ומכוניות שחנו בסמוך הועלו באש.[60][61]
מרדכי כץ תושב העיר נתקל בחבורה של ערבים שהחלו לבצע בו לינץ', להכות ולבעוט בו בזמן שהם משתמשים באבנים גדולות ובמוטות ברזל, בהמשך הוא איבד את הכרתו ונראה כמת. רב פקד משה שלי ששהה כמאה מטרים מהאירוע רץ לכיוונו של מרדכי תוך כדי שהוא חוטף אבנים מהגגות והחצרות.[62][63] על מנת לעצור את ההמון הוא ירה באוויר.[11] למרדכי היו סדקים בגולגולת ובעמוד השדרה ובנוסף שבר את ידיו.[64] אלעד ברזילי, מחנך בתיכון דתי אמית קנדי בעכו, פיקח על חלק מתלמידיו מכיתה י"ב שיצאו להפגנה שיצאה משיכוני המזרח, רץ לסייע גם הוא למרדכי, הותקף על ידי ההמון, חטף אבנים ונפצע אנושות מסלע שפגע בראשו ושככל הנראה הושלך ממרפסת גבוהה.[11] לאחר שיקום ארוך שנמשך מספר חודשים, נותר אלעד עם אפאזיה (שתקת) בדיבור בשל פגיעה מוחית.[65]
בהמשך הערב סמוך לשעה 21:00 הותקף קשות מור ג'נשווילי בסמוך לבית אימו שם התגודדו לטענתו מאות ערבים במחסום שעשה סלקציה בין ערבים ליהודים, כאשר הם זיהו דגל ישראל ברכבו הם החלו לרגום את הרכב באבנים.[66][67] לבסוף, הוא איבד שליטה על הרכב ויצא ממנו ואז התחיל הלינץ' במהלכו הוא הותקף ונדקר בסכינים והושלכו לעברו בלוקים.[68] בנובמבר 2022, גזר בית המשפט על אחד ממבצעי הלינץ', אדהם בשיר, 10 שנות מאסר ופיצוי כספי בסך 150 אלף ש"ח.[69]
קיריל רבינוביץ', פקח עירוני בעכו האחראי על מחוז העתיקה גונן בגופו על עסקי יהודים בבזאר הטורקי וניסה למנוע את הביזה כשעשרות ערבים החלו לתקוף אותו.[70][71][72]
חלק מחלונות בניין העירייה נופצו על ידי לפחות עשרות ערבים.[57] ברמקול המואזין של מסגד אל ג'זאר נשמעו קריאות אלימות להתעמת אל מול ה"מתנחלים".[73]
בשל המצב הביטחוני הרגיש, הוחלט להשבית את הלימודים למחרת.[74]
במהלך הלילה נעצרו לפחות 85 ערבים.[68]

13 במאי​

במהלך הבוקר הוצת כליל בעתיקה מרכז השימור הבינלאומי על ידי ערבים השייך לרשות העתיקות אשר בסיוע עיריית רומא, המבנה היה מתקופת המאה ה-19. כוחות כיבוי אש סירבו בתחילה להגיע למקום מחשש לביטחונם האישי.[20][21][75]
חבורה של עשרות נערים יהודים התקרבה לישיבת ההסדר בשיכוני המזרח, בישיבה חששו שמדובר בחדירה של ערבים וירו. האירוע הסתיים ללא נפגעים בנפש או רכוש. ייתכן כי חלק מהנערים הם יהודים מארגון "לה פמיליה".[76]
כמו כן פעילי "לה פמיליה" השליכו אבנים על חנויות בבעלות תושבים ערבים, באזור הקניון הישן בעיר. משהבחינו בעיתונאים, ניסו להשליך לעברם אבנים גם כן. מוקדם יותר שיגרו ערבים זיקוקים בשכונת וולפסון, ושוטרים הגיבו ברימוני הלם, בירי כדורי ספוג ובגז מדמיע. בד בבד התפרעו יהודים במכולת של ערבים ונבלמו כעבור זמן קצר.[77]
במהלך הלילה תושב ערבי מהעיר העתיקה ביצע ירי לעבר כוחות מג"ב בזמן פעילות מבצעית, השוטרים השיבו בירי ופצעו את החשוד באורח בינוני.[78]
ראש העיר שמעון לנקרי קרא לתושבי העיר שלא לאפשר לילדיהם לצאת מהבית בימים הקרובים עד להחזרת השקט לעיר. במקביל, פלוגה נוספת ושלישית של מג"ב הגיעה לתגבר את העיר.[79]
בהשחתה של תחנת הרכבת בעיר אמש נפגעו תשתיות וכבלי התקשורת לניהול תנועת הרכבות וככל הנראה בנוסף לסיבה זו המצב הביטחוני בעיר היה רגיש וזה גם השפיע על ההחלטה להפסיק את תנועת הרכבות בעכו החל מהבוקר.[80][81]
בשל המצב הביטחוני הרגיש, הוחלט להשבית את הלימודים גם למחרת.[74]

14 במאי​

נשיא המדינה, ראובן ריבלין הגיע לביקור בעיר עכו במהלך כינוס של מנהיגי הציבור בעכו, רב העיר יוסף ישר ואנשי דת מוסלמים ונוצרים, במהלך הביקור אמר כי "עכו היא סמל לחיים משותפים עבור כל המדינה".[82]
חלקים מהמרכז לתיאטרון בעכו אשר מנוהל על ידי יהודי וערבי נשרפו על ידי ערבים.[83][84]
במהלך הצהריים של יום שישי היו עימותים בכניסה לעיר העתיקה בין כוחות מגב לתושבים הערבים. ייתכן כי העימותים היו בשל הודעה שהופצה לפיה המשטרה מתכוונת להיכנס למסגד אל ג'זאר שבעיר העתיקה, לא ברור עד כה אם להודעה זו היה תוקף.[85][86][87]
במהלך פעילות מבצעית של המשטרה ושב"כ בערב נעצר תושב עכו בחשד להחזקת בקבוקי תבערה, כוורות זיקוקים ומסכת גז.[88]

15 במאי​

במהלך סוף השבוע המשיכה הביזה על ידי תושבי העתיקה המקומיים בסחורה שנותרה בחנויות הפרוצות. בתיעוד שעלו לרשתות החברתיות באותם ימים נראים ערבים ניגשים לחנויות הפרוצות ולוקחים את השלל.[17][45][89][90][91] מתברר כי חלק מתושבי המקום ניצלו את הביזה וגנבו רכוש ממתנ"ס ערבי.[92]
עשרות תושבי העיר העתיקה השתתפו במבצע ניקיון ברחובות העיר העתיקה, בין התושבים היו יהודים.[93][94]

אירועים נקודתיים אחרים​

ב-16 במאי הסירה המשטרה את המחסומים בכניסה לעיר.[7] באותו יום נערכה הפגנת תמיכה במדינת ישראל על ידי עשרות נערים ונערות יהודים בצומת מזרח עכו.[95]
ב-17 במאי תחת הכותרת "מחבקים את כוחות הביטחון" חולקו דברי מתיקה ופינוקים לכוחות המתוגברים הפרושים ברחבי העיר עכו, זאת ביוזמה משותפת של עיריית עכו, גרעין אומץ עכו, גרעין ברכת אליהו, החברה למרכזים קהילתיים ופעילים חברתיים.[96]
ב-18 במאי בשכונת וולפסון עשרות מטרים מהמקום בו בוצע הלינץ' על מור ג'נשווילי הונף דגל של הרשות הפלסטינית על אחד הבתים, האירוע גרר תגובות זועמות ברשתות החברתיות בעיר וכן בתוכנת המסרים וואטסאפ. מאוחר יותר פורסם כי הדגל הוסר על ידי שוטרים מתחנת עכו.[97] באותו יום הצטרפו חלק מערביי עכו לשביתת הזעם וכלל העסקים בעתיקה נסגרו.[90][98]
ב-19 במאי התקיימה פעילות בעיר העתיקה במסגרתה הביעו הזדהות עם העם הפלסטיני ועם תושבי עזה, מסגד אל אקצ'ה, שייח' ג'ראח ופלסטין, במהלכה המשתתפים הכינו יצירות הקשורות לזהות הפלסטינית והפריחו בלונים.[99] הפעילות התקיימה גם באחד מבתי הספר בעיר. גם פעילות זו גררה ביקורת מתושבי העיר היהודים.[100][101]
ב-20 במאי במהלך ביקורה של שרת התחבורה מירי רגב, אמר ראש העיר שמעון לנקרי כי בנמל עכו צריך פלוגה קבועה של מג"ב על מנת שהתושבים ירגישו בטוחים.[102]
ב-25 במאי מספר תלמידים בני 11 באחד מבתי הספר היהודים בעיר הותקפו בצאתם מבית הספר על ידי שני ערבים רכובים על אופניים חשמליים.[103] התוקפים, תושבי העיר, בהם בגיר בן 18 וקטין בן 16 נעצרו לאחר מספר שעות.[104]
ב-31 במאי הושלכו סלעים ונופצו חלונות בתיכון 'אורט דרסקי', על פי הערכת המשטרה הרקע לאירוע לאומני.[105]

מחאות לשחרור העצורים הערבים​

ב-5 ביוני הפגינו עשרות ערבים מול תחנת המשטרה בעכו לשחרור העצורים הערבים.[106]
ב-11 ביוני, כחודש לאחר פרוץ המהומות, התקיימה הפגנה בעיר העתיקה בקריאה לשחרור העצורים הערבים.[107][108]
ב-16 באוגוסט התקיים מפגש תמיכה בין תושבים ומשפחות העצורים מהמהומות. הוועד למעקב אחר העצורים בעכו דרש לשחרר את העצורים ממבצע "שומר החומות", במהלך מפגש התמיכה נמסר כי בכלא יש עדיין 29 עצורים.[109]
ב-21 באוגוסט התקיימה הפגנה נגד המשטרה ומשטרת ישראל לשחרור הנאשמים באירועי ההצתות, הביזה, ונדילזם, הלינץ' וההצתה בו נרצח אל"ם אבי הר אבן במהלך המהומות, בין הדוברים היה חה"כ סעיד אלחרומי ממפלגת רע"מ. אוהל מחאה הוקם על ידי 21 משפחות העצורים.
רוב הנאשמים נחקרו בשב"כ והם מצויים במעצר עד תום ההליכים כאסירים ביטחוניים בכלא מגידו בהמתנה למשפטם. המשפחות העבירו ביקורת על ועדת המעקב של ערביי ישראל, שלטענתם לא עושה מספיק כדי לתמוך בעצורים ולהביא לשחרורם. אחד מעורכי הדין סיפר במהלך העצרת כי פנה אל הרשות הפלסטינית ואל פלגים נוספים נוספים במאבק נגד מדינת ישראל ודרש מהם לפעול כדי שבכל עסקת שבויים עם ישראל, תהיינה דרישה לשחרור העצורים בעכו. לטענת עורך דינם, העצורים מימשו את זכותם להתנגד למדינה וכי הוא מצפה שהרשות הפלסטינית תראה בהם אסירים ביטחוניים שביצעו מעשי טרור נגד המדינה היהודית.[110][111]
אחד מנפגעי הלינץ' טען כי קיבל איומים על חייו על ידי המשפחה של אחד העצורים שאמרה לו "נרצח אותך, מחבל". בתיעוד בבית המשפט נראה אחד מקרובי המשפחה של אחד העצורים צועק לעברו של מור "מחבל".[112]
ב-3 בספטמבר התקיימה הפגנה בעכו במהלכה המפגינים נשאו דגלי פלסטין ואת תמונות העצורים.[113]

השלכות כלכליות־תרבותיות​

 

רגע של ניצחון

משתמש מקצוען
יש יותר ליטאים בכללי
אבל בעיר עצמה היקרה
כמו בשכונות המרכז והצפון
אתה רואה בעיקר חסידים ובקוש שאתה רואה ליטאים
ממש לא נכון
חוץ מרוממה ושנלר יש מלא מלא ליטאים
וחוץ מזה שגם רמות, נווה יעקב, קרית יובל שמלאות בליטאים כמעט בלי שום חסיד אחד
לא עומדות להשוואה מול הר יונה, דימונה, חצור, ערד, טבריה, חיפה, כן?
איכשהוא הליטאים שב"ה מכניסים רק משכורת אחת
מצליחים לקנות בנווה יעקב שיקרה בלי השוואה לדימונה לדוג'
 

רגע של ניצחון

משתמש מקצוען
חצור ערד דימונה=גור בלבד!

כן זה גם לא עומד בהשוואה
לאופקים, עפולה, תפרח, ירוחם, כרמיאל, חריש, קריית אתא, חיפה, נתיבות, רכסים, מיצד
נכון
לכן הגיע הזמן שתפנים
גם במרכז ובירושלים ובפריפריה יש ליטאים
גם במרכז ובירושלים ובפריפריה יש חסידים
בהחלט
כמו שכתה פה @ברבור1 ובטעם
אין ציבור שיותר קל לו בפריפריה וכולם הולכים לשם

התשובה של ירושלים היתה כי כתבת שליטאים מכניסים רק משכורת אחת ואין להם יכולת לקנות דירה שלא בפריפריה
וטעית
ירושלים= גם בשכונות הצדדיות שלה יותר יקרה בהרבה מק"ג= "המרכז " הנחשק של החסידים
ועדיין הזוגות הליטאים הם אלה שקונים בה ולא החסידים "העשירים"
זה הכל.
 

צבי1

משתמש פעיל
מדובר על הדור הנוכחי ולא על הדור הקודם.
ולכן בית שמש קריית גת ואשדוד לא רלוונטים (כמו שתגיד שהליטאים הלכו לבית שמש מו"ע ביתר)
עוד נתן רוזנבלט רשם שהקיהלות החסידיות וגור הלכו הרבה יותר רחוק
אז רשמתי שהוא טועה
המקום היחיד הרחוק זה חצור
וקשה להגדיר זאת הצלחה 46 שנים מתחת ל300 משפחות כשכל הערים הקרובות יותר למרות שהם צעירות יותר עקפו בהרבה,
אז כן קשה מאוד לקהילה בקצה העולם להתפתח
והמרחק הוא שיקול מרכזי
 

ר. המוסד

משתמש מקצוען

ברבור1

משתמש מקצוען
הנדסת תוכנה
חצור ערד דימונה=גור בלבד!

כן זה גם לא עומד בהשוואה
לאופקים, עפולה, תפרח, ירוחם, כרמיאל, חריש, קריית אתא, חיפה, נתיבות, רכסים, מיצד
בעפולה - יש קהילה גדולה של ויזניץ,
בכרמיאל - יש חסידים,
בקרית אתא יש חסידים,
החיםה - יש חסידים,
נתיבות - ככל הנראה בעתי דיהיו בה גם חסדים,
מיצד - אין ככ , בגלל התנהלות קלוקלת, אבל חסידים רצו לגור שם....

כדיל הוכיח , שלליטאים יותר קל לעבור לפריפריה , מאשר לחסידים,
תאלץ לעשות את הבדיקה הבאה,
לספור כמה ליטאים גרים בארצינו הקטנטונת(על כלל פלגיהם, ותתי הקיהלות שבהם), וכמה חיסידים גרים באותה ארץ בדיוק (על שלל חסידויותיהם הגדולות והקטנות, אנשים הישוב הישן, ועוד חיסדויות שלא מצביעות , אך גרים בארץ..., חסידויות עם אדמורים שיחיו לאורך ימים ושנים , וחסידויות שאדמורים שלהם טמונים בהר המנוחות, ועוד....)

לאחר הספירה הנל,
תאלץ לספור את כל הליטאים בארץ על כלל התישבויותיהם,בערים ובכפרים, במרכז בפריפריה ובבירה,
וכנל תאלץ לעשות זאת על שלל החיסדויות ,

לאחר הספירה הנל,
תאלץ לעשות את החלק היחסי שגר בפריפריה , לעומת כמות הנפשות של התת מגזר,
לאחר שיהיו לך , נתונים יבשים ביד, נוכל לחזור לויכוח בצורה רצינית יותר,

כל עוד אין לך נתונים כאלו,
אתה מדבר מהשערות ולפי מה שאתה רואה סביבך,

אז אגלה לך סוד, שגם אם תיקח ליטאי מהמרכז או מהבירה, הוא יגיד לך שהוא כמעט ולא מכיר ליטאי שנדד לפריפריה, וגם אםכן יהיו אלו מטי מעט, לעומת כלל האכלוסיה,

התופעה של הליכה לפריפריה היא לא תופעה שמגיעה מרצון!, אלא מכורח הנסיבות ומחירי הדיור שמטפסים בלי גבול,
לומר על אכלוסיה שלמה שלה יותר קל , לעבור לפריפריה להתרחק מהמשפחה ומכל המוכר והידוע , וללכת למדבר, זו הכללה כל כך בוטה, וחסרת הבנה ... שאני פשוט מיחסת א זה לבורות וחוסר הכרות עם האכלוסיה השניה,

אני כותבת מהכרות עם הרבה אנשים לאף אחד לא קל לעשות את הצעד הזה,
וליעד את הרחוק והלא מוכר לליטאים, ואת הקרוב (יחסית) לחסידים, זה פשוט בדיחה,
מקווה שאלו שיושבים על כיסאות עם עור צבי ,לא חושבים כמוך...

ומעריכה מאד , את אלו שלמרות הצעד הלא פשוט ולא קל עושי ם זאת....,ויבורך מי שעוזר לאנשים הללו להצליח עד כמה שניתן....
 

די

משתמש סופר מקצוען
יש רוב חסידי ברמה ד
לא נכון. קח לדוגמא את וולפסון ד'4 שבונה חצי מד'4 (850 דירות) מכר רק לליטאים.
הם אולי מקבלים 300 אלף יותר
שזה לא כ"כ עוזר ברמות המחירים של היום
אבל הם לא יוכלים להוציא משכנתא גדולה כי הם חיים רק על משכורת אחת
לידיעתך יש ליטאים שמקבלים 800 אל"ש ויותר (בלי להיכנס לדיון אם זה מוצדק או לא). קלאסי זה בסביבות 500 אל"ש ועם משכנתא (גדולה, עם משכורת יפה אחרי הרבה שנות לימודים) אפשר לקנות דירה במרכז.

כמו שיש חסידים ששני בני הזוג עובדים, יש גם ליטאים ששני בני הזוג עובדים.

באופן כללי חסיד מול ליטאי כשרק האשה עובדת, בד"כ לאחרונה תהיה משכורה גבוהה יותר כי לומדים בסמינרים יותר שנים ויותר מקצועות ומתחתנים בגיל מאוחר יותר (בלי להיכנס לדיון אם זה מוצדק).
 

עו"ד נתן רוזנבלט

משתמש מקצוען
צפה בקובץ המצורף 1455431
עסקני הציבור החסידי
נפגשים עם ראש העיר בכדי לבנות את השכונה החדשה

בניגוד לציבור החסידי שגר בעיקר במקומות קרובים כמו קריית גת
הציבור הליטאי גר במקומות יותר רחוקים כמו אופקים ירוחם ותפרח
השתתפתי בישיבה הזו לפני כחצי שנה.

שאלתי את דהרי אם הוא כל כך אוהב חרדים איך זה שבכרמי גת הוא שיווק עשרת אלפים דירות ואין שם אפילו חרדי אחד?

אה בה ציגאלע מה (זה בערך מה שהוא ענה)
 

ייד

משתמש מקצוען
אבל עמנואל היא 40 דקות מב"ב והתעסוקה היא בהתאם
בניגוד לעכו שנמצאת בחור שבחורים

אין כ"כ הרבה הבדל בין לגור בטבריה לעכו
חיפה היא ממש רחוקה מגוש דן מהבחינה הזאת
היא אכן עיר מטרופלינאית חשובה
אבל לגור במקום חצי שעה ממנה כלום

בכל מקרה לא הנקודה
אני רק אומר שלליטאים אין בעיה לגור בפרירפריה
אבל הציבור החסידי כן הולך לגור רק במרכז.
גם הר יונה היא קרובה לחיפה כמעט כמו עכו
והציבור החסידי בקושי הלך לשם
בעלז הם שם 11 שנה והם מגרדים את ה200 משפחות
ספר לי כמה מתושבי עמנואל נוסעים כל יום ל״מרכז״...
 

zkzbhe

משתמש פעיל
לחסידים קשה יותר 'בחוץ' מפאת:
1 מסגרת דתית שתלויה המון בחברה ובהוי, שבתות ושמחות אצל הרבה, נוסח תפילה ספציפי לכל חסידות
- לליטאים יש 2 סוגים (פתוח/סגור. יותר נכון רֶצֶף), ורובם יסתדרו איכשהו גם עם ביכ"נ ואפילו חיידר מהסוג השני
2 שמירת העיניים, שהיחס שונה. (לא בדווקא עודף צדקות אלא גישה שונה, ולמי שחונך כך קשה מאוד בחוץ)
 
נערך לאחרונה ע"י מנהל:

zkzbhe

משתמש פעיל
לידיעתך יש ליטאים שמקבלים 800 אל"ש ויותר (בלי להיכנס לדיון אם זה מוצדק או לא). קלאסי זה בסביבות 500 אל"ש ועם משכנתא (גדולה, עם משכורת יפה אחרי הרבה שנות לימודים) אפשר לקנות דירה במרכז.
תיקון: קלאסי זו הבטחה ל500K. ויחי ההבדל
בכל מקרה גם עם כזה סכום צריך משכנתא של 7500 בחודש במרכז
מה שלא היה לפני 7 שנים ופחות
 

די

משתמש סופר מקצוען
לחסידים קשה יותר 'בחוץ' מפאת:
1 מסגרת דתית שתלויה המון בחברה ובהוי, שבתות ושמחות אצל הרבה, נוסח תפילה ספציפי לכל חסידות
- לליטאים יש 2 סוגים (פתוח/סגור. יותר נכון רֶצֶף), ורובם יסתדרו איכשהו גם עם ביכ"נ ואפילו חיידר מהסוג השני
2 שמירת העיניים, שהיחס שונה. (לא בדווקא עודף צדקות אלא גישה שונה, ולמי שחונך כך קשה מאוד בחוץ)
ולכן פריפריות לחסידים הם בדרך כלל שכונות חרדיות לגמרי (כמו הר יונה ועמנואל), ובדרך כלל כל השכונה היא חסידות אחת, או יותר לפי כמות התושבים בשכונה, אבל צריך מספר מכובד של משפחות מאותה חסידות כדי שיוכלו לפתוח מוסדות לחסידות בשכונה, כמו בעלזא ותולדות אברהם יצחק בהר יונה, סלונים בעמנואל ועוד.
 

avi media

משתמש מקצוען
עוד נתן רוזנבלט רשם שהקיהלות החסידיות וגור הלכו הרבה יותר רחוק
אז רשמתי שהוא טועה
המקום היחיד הרחוק זה חצור
וקשה להגדיר זאת הצלחה 46 שנים מתחת ל300 משפחות כשכל הערים הקרובות יותר למרות שהם צעירות יותר עקפו בהרבה,
אז כן קשה מאוד לקהילה בקצה העולם להתפתח
והמרחק הוא שיקול מרכזי
הכישלון בערד, לא בהכרח בגלל המרחק, יתכן שזה בגלל הגבלת המחיר שהם שמרו עליה בקנאות, וכך אנשים ברחו משם כי ידעו שהקרן שם לא עולה אפילו לפי המדד, ובמדינה שכל הנדלן עולה ורק שם לא, זה הפסד עצום.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלו

א הוֹדוּ לַיהוָה כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ב הוֹדוּ לֵאלֹהֵי הָאֱלֹהִים כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ג הוֹדוּ לַאֲדֹנֵי הָאֲדֹנִים כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ד לְעֹשֵׂה נִפְלָאוֹת גְּדֹלוֹת לְבַדּוֹ כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ה לְעֹשֵׂה הַשָּׁמַיִם בִּתְבוּנָה כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ו לְרֹקַע הָאָרֶץ עַל הַמָּיִם כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ז לְעֹשֵׂה אוֹרִים גְּדֹלִים כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ח אֶת הַשֶּׁמֶשׁ לְמֶמְשֶׁלֶת בַּיּוֹם כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ט אֶת הַיָּרֵחַ וְכוֹכָבִים לְמֶמְשְׁלוֹת בַּלָּיְלָה כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:י לְמַכֵּה מִצְרַיִם בִּבְכוֹרֵיהֶם כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:יא וַיּוֹצֵא יִשְׂרָאֵל מִתּוֹכָם כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:יב בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:יג לְגֹזֵר יַם סוּף לִגְזָרִים כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:יד וְהֶעֱבִיר יִשְׂרָאֵל בְּתוֹכוֹ כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:טו וְנִעֵר פַּרְעֹה וְחֵילוֹ בְיַם סוּף כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:טז לְמוֹלִיךְ עַמּוֹ בַּמִּדְבָּר כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:יז לְמַכֵּה מְלָכִים גְּדֹלִים כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:יח וַיַּהֲרֹג מְלָכִים אַדִּירִים כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:יט לְסִיחוֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:כ וּלְעוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:כא וְנָתַן אַרְצָם לְנַחֲלָה כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:כב נַחֲלָה לְיִשְׂרָאֵל עַבְדּוֹ כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:כג שֶׁבְּשִׁפְלֵנוּ זָכַר לָנוּ כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:כד וַיִּפְרְקֵנוּ מִצָּרֵינוּ כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:כה נֹתֵן לֶחֶם לְכָל בָּשָׂר כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:כו הוֹדוּ לְאֵל הַשָּׁמָיִם כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:
נקרא  15  פעמים

לוח מודעות

למעלה