דיון קומיקס זה חג

הדוויג

עורך תוכן ראשי
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית
@מ"ם, מסה ארוכה ומרשימה.

מוסכם שקומיקס הוא מדיום נפרד, שפה שונה. יש בו יתרונות ויש בו חסרונות.
אכן בשאלת 'מה יותר' צריך לברר מהו הקריטריון שעליו אנחנו דנים.

מה יותר צבעוני? קומיקס.
מה יותר מוכֵר? קומיקס.
מה יותר קל לקרוא? קומיקס.
מה יותר קל לכתוב? מאמין שקומיקס.

אבל מה יותר מביע?

ברור שיש דברים שקומיקס או ציור יכולים להביע יותר טוב מפרוזה. כמו הדוגמא שהבאת (קריירת הכספים) או כמו כל קריקטורה טובה.

אבל, וכאן מגיע האבל הגדול, כשאנחנו קוראים סיפור אנחנו רוצים להרגיש רגשות. רגשות כמו הזדהות, פחד, מתח, צחוק, הקלה. כל מיני רגשות. ובכדי להביע רגשות - הקומיקס צולע ומגמגם ליד הפרוזה.
תשאלו למה? הרי בקומיקס יש גם מילים?
ובכן:
הציור מצמצם את ההבעה של המילה.

מילים הן המביעות. אבל מדוע? מה הכוח של המילה?
הכוח של המילה הוא בזה שהיא מופשטת. כך המילה משתמשת בדמיון של הקורא, והדמיון של הקורא הוא בלתי מוגבל.
אבל מילה שמלווה בציור - מוגבלת ומצומצמת לכדי מה שרואים בציור.
יותר מפחיד אותי לקרוא תיאור של בריון שרירי ומצולק, מאשר לראות ציור של בריון, שרירי ומצולק ככל שיהיה.
כשסופר מתאר את השירה המלאכית והשמיימית של יוסלה רוזנבלט, היה סמוך ובטוח שזה נשמע הרבה יותר מענג מאשר לשמוע את יוסלה רוזנבלט עצמו. משום שהביטוי 'שירה מלאכית ושמיימית' הוא ביטוי מופשט ולכן הוא אינסופי במהותו. לעומת זאת הקול האמיתי של יוסלה רוזנבלט הוא מאוד יפה, אבל הוא סופי. יש בו את מה שיש בו ותו לא.

ולכן בתיאור רגשות - הקומיקס אף פעם לא יוכל להתחרות עם פרוזה. משום שהרגש שאני מדמיין הוא אינסופי. והתמונה או הציור הם סופיים.
וכאמור, 'רגשות' הכוונה גם ל'מתח' או ל'צחוק', וגם לרגשות עצב או שמחה. כתבו פה לעיל שהרבה יותר קשה לדמוע מקומיקס. ואני מוסיף - גם להיות במתח ממותחן קומיקס, או להיות בחרדה מספר אימה קומיקסאי.

הקומיקס יכול להביע יותר טוב את ההתרחשויות, אבל לא את התהליך הנפשי. את מה שקרה אבל לא את מה שהגיבור הרגיש. את הביטוי החיצוני ולא את התוכן הפנימי.
כפי שכתבה הציירת מלכי וולף:
בקומיקס יש יותר מקום להתרחשויות ואקשן מאשר לחיבוטי נפש רגשיים ודיאלוגים פנימיים.

נקודה נוספת בשולי הדברים קשורה להרגלי הצריכה.
טקסט פרוזאי נקרא בצורה ליניארית. לכל עמוד או פסקה יש התחלה, אמצע וסוף. הקורא עובר על הכל בצורה מסודרת (על פי רוב...)
תמונה של קומיקס (ופעמים רבות גם עמוד קומיקס) נקרא באופן די תזזיתי. אתה צריך לתפוס את הציור, את הבועות, את הפרשנות, להבין מה הולך, מי נגד מי, מה קורה לפני מה, וכו'. אז העין רצה ממקום למקום וכך אפשר בקלות לפספס הרבה פרטים.
לכן הקורא הרבה פחות נכנס עמוק לתוך הסיפור.
הסיבה שנהניתי מהקומיקס של צביקי גרין היא בגלל שכבר הכרתי את הסיפור היטב, אבל מי שלא מכיר את הסיפור ויקרא רק את הקומיקס, הרבה פחות יבין את הסיפור.

הציבור נוהר אל מדפי הקומיקס - אני מסכים. פרוזה זה העבר, קומיקס זה העתיד.
אבל העבר יותר טוב מהעתיד.
 
נערך לאחרונה ב:

kiwi

מהמשתמשים המובילים!
המשתמש נחסם
ויכוחים מהסוג הזה מרבים חכמה ודעת. הם תמיד עושים טוב.
זה מעולה להאמין בדעה שגיבשתם. באמת נראה שכולכם צודקים, ויש מקום לכל הדעות.
מדובר בתהליכים שקורים, כחלק מהתפתחות העולם, מהבנה אנושית שיש להשתמש בכלים הנמצאים בו כדי להפוך את העולם לשמח, משוחרר ובנוי לגאולה בעז"ה.
הפרוזה לא הולכת לשום מקום. יש לה משמעות אדירה, וקוראיה הנאמנים לא יניחו לספר טוב להישמט מהם. מה עוד שקומיקס לוקח חצי שעה קריאה בעוד שקריאת ספר אורכת לעתים שבוע.
יש מקום לכל סוגי הז'אנרים הקיימים וכל הכבוד לכל סופר שמשקיע וכותב ספר ומעז להוציא אותו לאור.
(מניסיון, זה קשה מאוד. אני באיזה שהוא מקום די התייאשתי...)
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
בשבילי, קומיקס הוא הקפאה של מיטב הסצינות בהצגה, והצגת המלל הכתוב. תמונה לא יכולה לדבר, אז לפחות - שהמילים יהיו כתובות. והכי טוב, שהסצינה תדבר בעד עצמה באופן כזה שלא יהיה צורך במילים כדי להבין אותה. פרטי הרקע, השעה, המחקר ההסטורי עושים המון.

כתיבת קומיקס היא כתיבה תסריטאית לחלוטין. אי אפשר להשוות אותה לפרוזה, אלו שתי נישות אמנותיות אחרות לחלוטין. בפרוזה, המילים הן החזקות, השולטות, אלו שלוקחות אותך בנתיבי הלב ובשבילי הרגש. בקומיקס, צריך לקלוט את הסצינה מתוך התמונה השלימה, במקרה שלנו - קובית הקומיקס.

כשנכתב קומיקס כראוי, הוא הופך לאמנות אמיתית, חגיגה לעין ולשכל (ע"ע הקומיקסים של גדי פולק, סדרת מחשבה ומעשה, למשל. מינימום טקסט, מקסימום הבנה של סצינה.)
אבל כשלוקחים סיפור משובח לפעמים ועל פי רוב בינוני ומטה, ומנסים להקפיץ אותו לקומיקס בלי שום תיווך תסריטאי איכותי, זה הופך להיות הפקה חלמאית, זולה, מבזה ו(ברחה לי המילה)-בושה. צר לי שרוב רובם של הקומיקסים בציבור שלנו הם קקפוניה של כתיבה זולה (אמרו להם שהם יודעים לכתוב), ציורים בינוניים ומטה (כולם נראים איתו דבר), ואפס תסריט. שלא לדבר על כך שאין היתכנות של מחקר קודם.
התוצאה - עלובה, מביישת ועצובה. הבטחתי לעצמי שלבן שלי לא ארשה לקרוא את רוב רובם של הקומיקסים שלנו.
 

2u2

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
עימוד ספרים
לא, לימוד גמרא ממש לא קשור לקומיקס,
ללמוד גמרא זה נראה לי יותר קשור לעניין של כוח רצון ושאיפות.
בקריצה..
IMG_20200116_132310.jpg
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמד

א לְדָוִד בָּרוּךְ יְהוָה צוּרִי הַמְלַמֵּד יָדַי לַקְרָב אֶצְבְּעוֹתַי לַמִּלְחָמָה:ב חַסְדִּי וּמְצוּדָתִי מִשְׂגַּבִּי וּמְפַלְטִי לִי מָגִנִּי וּבוֹ חָסִיתִי הָרוֹדֵד עַמִּי תַחְתָּי:ג יְהוָה מָה אָדָם וַתֵּדָעֵהוּ בֶּן אֱנוֹשׁ וַתְּחַשְּׁבֵהוּ:ד אָדָם לַהֶבֶל דָּמָה יָמָיו כְּצֵל עוֹבֵר:ה יְהוָה הַט שָׁמֶיךָ וְתֵרֵד גַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:ו בְּרוֹק בָּרָק וּתְפִיצֵם שְׁלַח חִצֶּיךָ וּתְהֻמֵּם:ז שְׁלַח יָדֶיךָ מִמָּרוֹם פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִמַּיִם רַבִּים מִיַּד בְּנֵי נֵכָר:ח אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:ט אֱלֹהִים שִׁיר חָדָשׁ אָשִׁירָה לָּךְ בְּנֵבֶל עָשׂוֹר אֲזַמְּרָה לָּךְ:י הַנּוֹתֵן תְּשׁוּעָה לַמְּלָכִים הַפּוֹצֶה אֶת דָּוִד עַבְדּוֹ מֵחֶרֶב רָעָה:יא פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִיַּד בְּנֵי נֵכָר אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:יב אֲשֶׁר בָּנֵינוּ כִּנְטִעִים מְגֻדָּלִים בִּנְעוּרֵיהֶם בְּנוֹתֵינוּ כְזָוִיֹּת מְחֻטָּבוֹת תַּבְנִית הֵיכָל:יג מְזָוֵינוּ מְלֵאִים מְפִיקִים מִזַּן אֶל זַן צֹאונֵנוּ מַאֲלִיפוֹת מְרֻבָּבוֹת בְּחוּצוֹתֵינוּ:יד אַלּוּפֵינוּ מְסֻבָּלִים אֵין פֶּרֶץ וְאֵין יוֹצֵאת וְאֵין צְוָחָה בִּרְחֹבֹתֵינוּ:טו אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לּוֹ אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁיֲהוָה אֱלֹהָיו:
נקרא  23  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה