דיון קומיקס זה חג

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
אז אולי לא עשרים אחוז אבל מה שבטוח, פחות ממאה כאלו.

אז אני אקצין ואטען הפוך:
פרוזה טובה יכולה להביע, במקרה הטוב, עד 72.5 אחוז מקומיקס טוב.

אמנם, להיכנס לקבוצה של כותבי פרוזה ולטעון שהעיסוק שלהם הוא לא הנעלה והמביע ביותר ביקום, משולה לכניסה לקבוצת בעלי עגלה היושבת באחד מבתי המרזח בפלך ווהלין ולטעון שהמכוניות החדשות שהתחילו לייצר בערים הגדולות יכולות להסיע טוב יותר מאשר הכרכרות המשובחות בניחוח שדעת זקנים נוחה הימנו.

יש אומרים שהם יושבים שם עד היום.

אם צריך ספר כדי להבין קומיקס, אז כבר יש לו כמה נקודות חולשה... אבל נניח לזה.

כמו שאמר אתמול @אבימי, זה שמישהו לא מבין קוריאנית לא אומר שהשפה לא ברורה.

לקומיקס יש שפה, שהקוראים שלו מבינים היטב. עבור אלו שאינם מכירים את השפה, הספר הזה מצליח להוות מילון טוב.
 
נערך לאחרונה ב:

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
כמו שאמר אתמול @אבימי, זה שמישהו לא מבין קוריאנית לא אומר שהשפה לא ברורה.

לקומיקס יש שפה, שהקוראים שלו מבינים היטב. עבור אלו שאינם מכירים את השפה, הספר הזה מצליח להוות מילון טוב.
הכל נכון אבל למה שהקומיקס לא ייכתב לפי עלילה מקורית שמותאמת אליו?
למה לקחת עלילות שכבר קיימות כספר?
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
הקומיקס אולי יכול להביע תיאורים טוב יותר, אבל רגשות???

כמובן! קומיקס יכול להגיע רגשות טוב יותר.

הייתי מציע לשאול בעניין את @הגיבן , @מרים יעל , וכן @אבימי מנהלנו הנצחי.

זה עצמו מצער, שכדי להגיע להבנה של כתיבת קומיקס, צריכים לשאול דווקא את הציירים ולא את הכותבים שהיו אמורים לקפוץ על העגלה מזמן.
אגב, השמועה אומרת ששניים-שלושה עגלונים התחמקו מאותו בית מרזח והפכו לנהגי מוניות באותם רכבים חדשים ומוזרים.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
כמו שאמר אתמול @אבימי, זה שמישהו לא מבין קוריאנית לא אומר שהשפה לא ברורה.

לקומיקס יש שפה, שהקוראים שלו מבינים היטב. עבור אלו שאינם מכירים את השפה, הספר הזה מצליח להוות מילון טוב.
הדוגמא עם הקוריאנית נחמדה ועושה את העבודה טוב - מבלבלת.
אבל מה, אם זאטוט מבין מה שהוא רואה, אז פשוט שגם אנחנו מבינים.
ושוב, הכל נחמד, אבל זה לא נתון להשוואה. זה פשוט משהו אחר.
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
הצרה היא שאנחנו מנסים לעמת כאן ספרי קומיקס חרדיים לילדים לפרוזה איכותית למבוגרים.
זה כמו לעמת בימבה חשמלית תוצרת סין מול עגלה אוסטרית מפוארת הרתומה לשישה סוסים.

מקוצר זמן אצטט:

למרבה השמחה, בשני העשורים האחרונים יותר ויותר ספרנים ואנשי חינוך הבינו שהקומיקס הוא ספרות לגיטימית ואף מומלצת. שפת הקומיקס הוכנסה כחלק הכרחי מספרי הלימוד לכיתות הנמוכות, מצעד הספרים של משרד החינוך מקפיד לכלול ברשימותיו רומנים גרפיים, מוזיאון קומיקס מפואר פועל בעיר חולון וחוגי קומיקס נפתחים כמעט בכל עיר בישראל. גם ברמה התרבותית הארצית יש הכרה בז'אנר הקומיקס ובאיכויותיו הספרותיות, ורומנים גרפיים רבים זוכים בפרסים מכובדים כגון פרס יד ושם, פרס מפעל הפיס ועוד.

הרעיון שרומנים גרפיים ("סוג של ספר קומיקס המכיל עלילה ארוכה ומורכבת") הם פשטניים מכדי להיחשב ספרות של ממש הוא מיושן. קיימים כיום רומנים גרפיים מעולים שקריאתם דורשת מיומנות לשונית והבנה ספרותית זהות לאלה הנחוצות לקריאת ספר פרוזה. לעתים קרובות הם מכילים אוצר מילים מפותח יותר מאשר ספרים מסורתיים המיועדים לאותו קהל יעד. ספרי הקומיקס דורשים מקוראים להיות מעורבים באופן פעיל בתהליך של פענוח אמצעים ספרותיים והבנתם, ובהם מבנים סיפוריים, דימויים, משחקי מילים, התייחסויות בין-ספרותיות ועוד. קריאת רומנים גרפיים יכולה לעזור לתלמידים לפתח את הכישורים הקריטיים הדרושים כדי לקרוא יצירות מורכבות, ובהן הקלאסיקות.

בנוסף ליכולות לניתוח טקסט, ספרי הקומיקס מסייעים לקוראים להבין מידע ולפרשו באופן שונה מהאופן שבו קוראים פרוזה. בעולם שבו יותר ויותר נרטיבים מוצגים באמצעות אתרים, משחקים, סמלילים, סרטים ומדיות אינטראקטיביות נוספות, לימוד אוריינות חזותית ופיתוחה הוא מיומנות הכרחית. עולם הסיפורים של ימינו כולל הרבה יותר מאשר רק פרוזה, ולקוראים המיומנים בהבנת הפורמטים הרבים יש נקודת פתיחה טובה יותר מהשאר.
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
הכל נכון אבל למה שהקומיקס לא ייכתב לפי עלילה מקורית שמותאמת אליו?
למה לקחת עלילות שכבר קיימות כספר?

לנושא הזה לא נכנסתי.

בפשטות, הסיבה היא כדי להנגיש את הסיפור לקהל נוסף. שזו הסיבה להצלחה המסחרית.
 

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
לנושא הזה לא נכנסתי.

בפשטות, הסיבה היא כדי להנגיש את הסיפור לקהל נוסף. שזו הסיבה להצלחה המסחרית.
אוקיי אז לעניות דעתי זו לא סיבה ערכית מספיק טובה.
היא כן סיבה ומטרה שיווקית טובה דיה.
 

הדוויג

עורך תוכן ראשי
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית
אמנם, להיכנס לקבוצה של כותבי פרוזה ולטעון שהעיסוק שלהם הוא לא הנעלה והמביע ביותר ביקום, משולה לכניסה לקבוצת בעלי עגלה היושבת באחד מבתי המרזח בפלך ווהלין ולטעון שהמכוניות החדשות שהתחילו לייצר בערים הגדולות יכולות להסיע טוב יותר מאשר הכרכרות המשובחות בניחוח שדעת זקנים נוחה הימנו.
גם צ'יקו מהפלאפל טוען שהפיתה-פלאפל שלו יותר טעים, משביע בריא, מזין ואמנותי - מאשר פילה דניס על מצע פלפלים ברוטב מונייר ופטריות.
ראיה מספר 1 - יש אצלו הרבה קונים. דניס, פחחח. עוד דג מתנשא שזמנו מאחוריו.
ראיה מספר 2 - השף הידוע מאיר חיימובסקי החמיא לו פעם על הפלאפל ואמר שהוא מעדן מלכים.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
אבל אי אפשר להתכחש לזה שבעקבות הקומיקסים, ילדים קוראים פחות ספרים רגילים.
 

שיילה

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
כל מה שפרוזה יכולה להביע, הקומיקס יכול להביע. ובדרך כלל טוב יותר.
קומיקס מתקשה לתאר 'מועקה מעקצצת בגרונו' או 'ליבו נרגש וכואב כאחד' וכדומה.
יש משהו בקומיקס קצת שטחי, דומם חסר תנועתיות, אמנם בועות המחשבה מסייעות מעט בעניין הרגש, אך עדיין יש הגבלה כמה אתה יכול לדחוף במשבצת.
(שלא תבינו לא נכון אין לי שום דבר נגד קומיקס, זהו עולם שונה אך קסום. לעתים בלילות נדודים אני אפילו מוצא את עצמי מדמיין את חיי כדמות קומיקס ממלא עשרות בועות מחשבה, מתייק אותם לטיפול מאוחר יותר ונרדם.)
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
גם צי'קו מהפלאפל טוען שהאוכל שלו יותר טעים, משביע בריא, מזין ואמנותי - מאשר פילה דניס על מצע פלפלים ברוטב מונייר ופטריות.
ראיה מספר 1 - יש אצלו הרבה קונים. דניס, פחחח. עוד דג מתנשא שזמנו מאחוריו.
ראיה מספר 2 - השף הידוע מאיר חיימובסקי החמיא לו פעם על הפלאפל ואמר שהוא מעדן מלכים.

כל פעם אותה דוגמא? תגוונו קצת.

אני אישית אגב מעדיף כל פלאפל נורמלי על דניס על מצע פלפלים. כזה אני, איש שטוח ירוד ורדוד של קומיקס.

ובינתיים, תעשה טובה לעצמך, לא לי, ותקרא את הספר המדובר.
אשמח להמשיך את הדיון אחר כך.
בינתיים, מרגיש קצת כמו דו שיח חרשים.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
לי זה נשמע כמו הגנה על אפיק כלשהו או כלשהם.
מזכיר לי שקראתי פעם איך חברות הממתקים השתיקו מחקרים רפואיים בגנות הממתקים וכך הם מסתובבים בינינו עד היום. ואת היקף הנזקים אנחנו מרגישים היטב הן בחיידקים עליזים והן בתולעים ארורות!
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
קומיקס מתקשה לתאר 'מועקה מעקצצת בגרונו' או 'ליבו נרגש וכואב כאחד' וכדומה.

סוף סוף מישהו שמביא דוגמאות מעשיות ולא מנופף בסיסמאות וקלישאות.

ולטענתך:
אל תשכח שקומיקס משתמש גם במילים. פרוזה אינה בעלת בית בלעדית על "מועקה מעקצצת". הביטוי הזה יכול לבוא בשירה, כמו בפרוזה, כמו בקומיקס.
בקומיקס, זה יגיע במקרה הצורך כטקסט מעל משבצת (קריינות), כאשר ההבעה המושלמת והמדהימה משלימה את התמונה לאירוע שלם.

לכן טענתי לעיל שבכלל קומיקס יש גם פרוזה אבל בכלל פרוזה אין קומיקס.
מ.ש.ל. פרוזה יכולה להביע עד 72.5 אחוז ממה שקומיקס יכול להביע.
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
לי זה נשמע כמו הגנה על אפיק כלשהו או כלשהם.
מזכיר לי שקראתי פעם איך חברות הממתקים השתיקו מחקרים רפואיים בגנות הממתקים וכך הם מסתובבים בינינו עד היום. ואת היקף הנזקים אנחנו מרגישים היטב הן בחיידקים עליזים והן בתולעים ארורות!

האם קומיקס רדוד ושטוח מזיק? בהחלט!
האם פרוזה רדודה ושטוחה מזיקה? מאוד!

עד שיבוא אבימי, אם יבוא, אצטט קצת מה שכתב כאן בעבר:

אוי לנו. אוי ואבוי.
מי שטוען שקומיקס מרדד את הילדים, ופוגע בקשב והריכוז , קרא רק ספרי קומיקס של הציבור החרדי, שהכתיבה בהם עילגת ושטוחה. וכיוון שהכתיבה רדודה ועצובה, הקומיקס הוא בעצם רק איור מפוצץ לטקסט דלוח. וזה הסיבה שהקומיקס מרדד. לא התוכן, שהוא נשגב מכל נשגב, אלא האיורים. כןןןן.

כמאייר קומיקס, וכקורא קומיקסים מכל העולם, רצוני לשאוג בקול גדול:
כתיבת קומיקס היא מלאכה קשה ומורכבת מאוד מאוד. יען כי קומיקס הוא פלטפורמה חכמה ומורכבת ורבת אנפין מאוד מאוד.
ואשר על כן, אל יירך לבבכם, כתיבת קומיקס היא לאנשים בעלי כשרון ייחודי.

*

בארצות הניכר, בספר קומיקס הכותב הוא השם היותר משמעותי מהמאייר.
משמע, שעבודת הכותב צריכה להיות גאונית. כל כך גאונית, שהאיורים היפהפהיים הם רק תפאורה לתוכן המפואר של הכותב.
כן, כן, זה ככה בעולם, כמה ש קשה להאמין.
היום, כשאנשים כותבים קומיקסים מטופשים ורדודים באופן מבחיל ומעורר קבס ועצב בו זמנית.
אם אתה מרגיש שהכתיבה שלך עושה קומיקס גאוני ומלא אמירה, יש לך את כל הזכות והכבוד בעולם לגשת אליה ולתת לעולם לזרוח מאורה..
אם לא, השאר בכשרונך הגדול בכתיבת פרוזה נהדרת ושירה וירטואוזית.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
אל תשכח שקומיקס משתמש גם במילים. פרוזה אינה בעלת בית בלעדית על "מועקה מעקצצת". הביטוי הזה יכול לבוא בשירה, כמו בפרוזה, כמו בקומיקס.
אבל אם בפרוזה אנחנו נתענג על כל משפט עסיסי, בקומיקס עודף שכזה ילאה ואינו מתאים.
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
אכן, אך כיצד יצהיר גיבור סיפור על כך שמועקה מעקצצת בגרונו?

אם אכן יש צורך להוסיף את המילים הללו והן לא מובנות לבד מההבעה עצמה, לזה נועדה הקריינות.
אותו טקסט המופיע בראש העמוד, בתחתיתו או בצדדיו, ואינו מגיע מדיבור של אחד הגיבורים.

באמת לא קראתם קומיקס אף פעם?
 

הדוויג

עורך תוכן ראשי
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית
בקומיקס, זה יגיע במקרה הצורך כטקסט מעל משבצת, כאשר ההבעה המושלמת והמדהימה משלימה את התמונה לאירוע שלם.
ההבעה המושלמת והמדהימה לא משלימה את התמונה, אלא מצמצמת אותה.
ה'מועקה המעקצצת בגרון' שאני מדמיין בראשי, לעולם תהיה יותר מעקצצת מציור, מושלם ומדהים ככל שיהיה. (ראה מה שכתבו פה לעיל על הדמות עם השער האפור)
זה יסוד ההבדל. דו"ק ותשכ"ח.
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
אבל אם בפרוזה אנחנו נתענג על כל משפט עסיסי, בקומיקס עודף שכזה ילאה ואינו מתאים.

מי שלא יודע לתפור, שלא יתפור.

כתבתי לעיל, אפשר לדון על נוחות הפורמט, הרגלים והעדפות.
אי אפשר לומר בשום אופן שקומיקס (כפורמט, בהכללה) מביע פחות.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמה

א תְּהִלָּה לְדָוִד אֲרוֹמִמְךָ אֱלוֹהַי הַמֶּלֶךְ וַאֲבָרֲכָה שִׁמְךָ לְעוֹלָם וָעֶד:ב בְּכָל יוֹם אֲבָרֲכֶךָּ וַאֲהַלְלָה שִׁמְךָ לְעוֹלָם וָעֶד:ג גָּדוֹל יְהוָה וּמְהֻלָּל מְאֹד וְלִגְדֻלָּתוֹ אֵין חֵקֶר:ד דּוֹר לְדוֹר יְשַׁבַּח מַעֲשֶׂיךָ וּגְבוּרֹתֶיךָ יַגִּידוּ:ה הֲדַר כְּבוֹד הוֹדֶךָ וְדִבְרֵי נִפְלְאוֹתֶיךָ אָשִׂיחָה:ו וֶעֱזוּז נוֹרְאֹתֶיךָ יֹאמֵרוּ (וגדולתיך) וּגְדוּלָּתְךָ אֲסַפְּרֶנָּה:ז זֵכֶר רַב טוּבְךָ יַבִּיעוּ וְצִדְקָתְךָ יְרַנֵּנוּ:ח חַנּוּן וְרַחוּם יְהוָה אֶרֶךְ אַפַּיִם וּגְדָל חָסֶד:ט טוֹב יְהוָה לַכֹּל וְרַחֲמָיו עַל כָּל מַעֲשָׂיו:י יוֹדוּךָ יְהוָה כָּל מַעֲשֶׂיךָ וַחֲסִידֶיךָ יְבָרֲכוּכָה:יא כְּבוֹד מַלְכוּתְךָ יֹאמֵרוּ וּגְבוּרָתְךָ יְדַבֵּרוּ:יב לְהוֹדִיעַ לִבְנֵי הָאָדָם גְּבוּרֹתָיו וּכְבוֹד הֲדַר מַלְכוּתוֹ:יג מַלְכוּתְךָ מַלְכוּת כָּל עֹלָמִים וּמֶמְשֶׁלְתְּךָ בְּכָל דּוֹר וָדוֹר:יד סוֹמֵךְ יְהוָה לְכָל הַנֹּפְלִים וְזוֹקֵף לְכָל הַכְּפוּפִים:טו עֵינֵי כֹל אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּ וְאַתָּה נוֹתֵן לָהֶם אֶת אָכְלָם בְּעִתּוֹ:טז פּוֹתֵחַ אֶת יָדֶךָ וּמַשְׂבִּיעַ לְכָל חַי רָצוֹן:יז צַדִּיק יְהוָה בְּכָל דְּרָכָיו וְחָסִיד בְּכָל מַעֲשָׂיו:יח קָרוֹב יְהוָה לְכָל קֹרְאָיו לְכֹל אֲשֶׁר יִקְרָאֻהוּ בֶאֱמֶת:יט רְצוֹן יְרֵאָיו יַעֲשֶׂה וְאֶת שַׁוְעָתָם יִשְׁמַע וְיוֹשִׁיעֵם:כ שׁוֹמֵר יְהוָה אֶת כָּל אֹהֲבָיו וְאֵת כָּל הָרְשָׁעִים יַשְׁמִיד:כא תְּהִלַּת יְהוָה יְדַבֶּר פִּי וִיבָרֵךְ כָּל בָּשָׂר שֵׁם קָדְשׁוֹ לְעוֹלָם וָעֶד:
נקרא  0  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה