חריגה מסולם

Studio Bit

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
לא קראתי את כל התגובות אולי נגעו בזה ואני לא מבין גדול בתאוריה אבל בהרבה שירים שמעתי שמתמשים באקורד B אבל הוא לא התאים לי באוזן ותמיד העדפתי לשים לו משהוא אחר בשירים שלי
 

נתנאל 1

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
לרוב משתמשים בB מוקטן (פשוט לקחת את Am צעד קדימה על הקלידים הלבנים והאצבעות נשארות באותה צורה, ונשארים בתווים המקוריים של הסולם

זה ממש יפה, בעיקר אם משתמשים להכנה ל-E ואז Am

ואם כבר, עושים E כהכנה ל Am כי הוא מז'ורי ,
אז אם עושים Bm כהכנה ל E (בסולם am) אפילו שהוא מינורי אבל ביחס לסולם המקורי הוא נוגע במקומות לא הכי 'מינוריים' ולכן הוא גם משתלב מאוד מאוד יפה במהלך
Bm - E - Am
 

קלאסיקה

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
ולכן הוא גם משתלב מאוד מאוד יפה במהלך
Bm - E - Am
זה מהלך באמת יפה אבל הוא ממש מעבר סולם ולא דומיננטה לדומיננטה. (מה שנקרא "דומיננטה שניונית").
B מוקטן הוא בסולם לה מינור.
אני אוהבת לעשות אותו עם בס D זה מגוון בצורה מאוד יפה.
גם מבחינת חוקי ההרמוניה המסורתיים לא משתמשים במצב שורש של B (כלומר במבנה הבסיסי של האקורד B-D-F) אלא בהיפוך ראשון או שני. הסיבה לכך היא שבסולם C אקורד B מונח על הדרגה השביעית בסולם שהיא דרגה "לא יציבה". אם מנגנים אותו במצב שורש - יש דגש רב מידי על B וזה פוגם בתחושה של הצורך בפיתרון לC.
 

פשטות ותמימות

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
גם מבחינת חוקי ההרמוניה המסורתיים לא משתמשים במצב שורש של B (כלומר במבנה הבסיסי של האקורד B-D-F) אלא בהיפוך ראשון או שני. הסיבה לכך היא שבסולם C אקורד B מונח על הדרגה השביעית בסולם שהיא דרגה "לא יציבה". אם מנגנים אותו במצב שורש - יש דגש רב מידי על B וזה פוגם בתחושה של הצורך בפיתרון לC.
והדרך לייצב ת'מצב ברוב המקרים תהיה Dm6
(כיון שיש מין הולכה בבס)
 

מוטי A

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
חברים, מישהו יכול לשלוף שיר עם חריגה בסגנון "הטוב" "תהא השעה" וכו' - במוזיקה ה"לא חסידית"? (או שר' בן-ציון שיינקר "המציא את המהלך הזה...;))
זה נשמע לי מהלך מאוד "חסידי", מעניין אותי לשמוע איך זה בסגנונות אחרים
 

נתנאל 1

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
וגם כשזה נשמע יפה אפילו כשזה חורג

לדוגמה, בסולם Am אם אתה יודע שאתה רוצה לעשות עכשיו אקורד Dm, ויש לך קצת זמן לעשות לפני זה עוד 2 אקורדים להכנה, אז אפשר להתעלם שניה מתווי הסולם ולהתייחס לתווי הסולם של -Dm (למרות שאנחנו עכשיו בסולם Am) וממילא לעשות E מוקטן (שהוא הכנה ל) A (שהוא הכנה ל) Dm

זה נקרא מהלך של 2-5-1 (שהוא יכול להיות יפה גם כשהוא חורג מהתווים המקוריים)
 

פשטות ותמימות

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
זה נשמע לי מהלך מאוד "חסידי", מעניין אותי לשמוע איך זה בסגנונות אחרים
בכלייזמר יש את המהלך הזה המווווון!!!
(אבל ת'אמת זה לא בדיוק סגנון אחר אלא כלייזמר זה בעצם המקור למוזיקה החסידית)
 

ALESIS

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
אתגר!
האם תוכלו למצוא שירים נוספים עם עם חריגה מהסולם (חריגה דומיננטית שחוזרת על עצמה כמו בשירים שלעיל), אבל מכיוון אחר?
השיר "נפשי" הוא דוגמא טובה! יש לכם עוד רעיונות?
ב"מתנות קטנות" יש מעבר קצר לסולם הדומיננטה,
(במילים "אל אושר קטן")
אבל אחר כך חוזרים למקורי.
 

קלאסיקה

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
והדרך לייצב ת'מצב ברוב המקרים תהיה Dm6
Dm6 הוא בעצם B7 חצי מוקטן בהיפוך ראשון, וכתיבה בהיפוך כזה יותר "נכונה" הרמונית לכן התחושה שזה נשמע יותר טוב מאשר B במצב שורש.
חברים, מישהו יכול לשלוף שיר עם חריגה בסגנון "הטוב" "תהא השעה" וכו' - במוזיקה ה"לא חסידית"?
אם "קטונתי" נחשב "לא חסידי" אז זו דוגמא טובה.
לא עובר לי בראש כרגע דוגמא נוספת אבל תהיה בטוח שזה מהלך עתיק יומין שלקוח מהמוזיקה הקלאסית והג'אז ויש שם אין ספור דוגמאות לשימוש בו. ר' בנציון שנקר (שאגב למד מוזיקה באקדמיה) לקח כנראה את הרעיון משם.
 

פשטות ותמימות

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
לא עובר לי בראש כרגע דוגמא נוספת אבל תהיה בטוח שזה מהלך עתיק יומין
אם אני לא טועה המאקאם כורד זה המהלך שאנחנו מדברים עליו
(אני לא ספרדי ולכן אני לא כ"כ מתמצא בזה תתקנו אותי אם אני טועה....)
*
ווודאי שזה עתיק יומין אף אחד לא אמר אחרת אף אחד לא חשב שבהטוב זה הפעם ראשונה שזה מופיע, השאלה היא איפה עוד.... לא צריך להרגיע אותו שיהיה בטוח....;)
 

אינסטרומנט

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
הוזכר רבות על המהלך הזה בסגנון החסידי הכלייזמרי יותר (דוגמאות שהובאו, יודו לה' חסדו, תהא השעה הזאת ועוד)
ייתכן שההסבר קשור ליחס שבין בסולם המינורי עם הסולם הפריגי.

ישנם יחסים בין סולמות:
יחס הומונימי - שתי סולמות עם אותה טוניקה (הטון הראשון בסולם) כמו דו מזור ודו מינור
יחס בין סולמות מקבילים או תואמים - שתי סולמות עם אותם סימני היתק (אותו מספר דיאזים/במולים) כמו דו מזור ולה מינור

מעבר בין סולמות תואמים לא כל כך מורגש לשומעים, אך זה מעבר לסולם אחר.
לדוגמה: "שיר המעלות" המפורסם (של יוסלה רוזנבלט).
הקטע הפותח "ש-יר המע--לות" בלה מינור (אקורד Am)
הקטע הבא "א---ז ימ-לא" עבר לדו מז'ור (עם אקורד C)
(דו הופך את הפונקציה מטוניקה למדיאנטה וזה אכן מעבר סולם!)

מעבר בין סולמות הומונימים הוא יותר נדיר ומורגש היטב.
לדוגמה "הופ קוזאק"
הקטע הרגוע מתחיל בלה מז'ור A אם נרצה
ואז הקטע השמח "מפתיע" בלה מינור. (לייתר דיוק התואם הפריגי שלו, אבל רגע...)

כמו שאמרנו במז'ור ומינור, כך בין סולם מינור לסולם פריגי!
המעבר הכלייזמרי שעליו אנו מדברים (כמו "הטוב הטוב הטוב" הגבוה) הוא מלה מינור ללה פריגי.
בדרך כלל נשמע מעברים פחות מורגשים מלה מינור ללה פריגיש (או חיג'אז שכל כך נפוץ במנגינות של חב"ד ובכלל מזרח אירופה)


חשבתי על זה רק עכשיו, תקנו אותי אם אני טועה.
(תיקנתי במקור פעם אחת)
 
נערך לאחרונה ב:

פשטות ותמימות

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
מעבר בין סולמות תואמים לא כל כך מורגש לשומעים, אך זה מעבר לסולם אחר.
לדוגמה: "שיר המעלות" המפורסם (של יוסלה רוזנבלט).
הקטע הפותח "ש-יר המע--לות" בלה מינור (אקורד Am)
הקטע הבא "א---ז ימ-לא" עבר לדו מז'ור (עם אקורד C)
על זה אף אחד לא דיבר... כמעט כל שיר חסידי הבית הוא בלה מינור והפזמון בדו מ'זור.

לדוגמה "הופ קוזאק"
הקטע הרגוע מתחיל בלה מינור Am
ואז הקטע השמח "מפתיע" בלה מזור. (לייתר דיוק התואם הפריגי שלו, אבל רגע...)

לא נכון!!! (סליחה.... אבל תבדוק שוב...)


המעבר הכלייזמרי שעליו אנו מדברים (כמו "הטוב הטוב הטוב" הגבוה) הוא מלה מינור ללה פריגי.
התווים של לה פריגיש הם לה, סי במול, דו דיאז, רה, מי, פה, סול, בלבד!
אז תסביר למה אתה מתכוון...
***
יש הבדל בין פריגי לפריגיש
פריגי זה מודוס שלישי של סולם דו מז'ור (או חמישי של לה מינור)
פריגיש זה הסולם שמניתי לעיל והוא גזור מהמודוס פריגי רק עם הגבהה של חצי טון בדרגה השלישית של הסולם (בתורת המקאמים זה נקרא סולם חיג'אז)
 
נערך לאחרונה ב:

פשטות ותמימות

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
אם אני לא טועה המאקאם כורד זה המהלך שאנחנו מדברים עליו
(אני לא ספרדי ולכן אני לא כ"כ מתמצא בזה תתקנו אותי אם אני טועה....)
(אני...;)) אתה טועה חבובצ'יק....
כורד זה בעצם מודוס פריגי....
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלז

א עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן:ב עַל עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ:ג כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי שִׁיר וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן:ד אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר יְהוָה עַל אַדְמַת נֵכָר:ה אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי:ו תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי:ז זְכֹר יְהוָה לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלִָם הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ:ח בַּת בָּבֶל הַשְּׁדוּדָה אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם לָךְ אֶת גְּמוּלֵךְ שֶׁגָּמַלְתְּ לָנוּ:ט אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת עֹלָלַיִךְ אֶל הַסָּלַע:
נקרא  24  פעמים

לוח מודעות

למעלה