חריגה מסולם

אינסטרומנט

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
תודה לפשטות ותמימות על ההערות.

אודות ש"כך זה בכמעט כל שיר חסידי" אינני חולק.
אך זה דוגמה (אחת מיני רבות מאד) למעבר סולם מתאים.
הטוניקה הופכת מלה לדו.
או דו הופך את הפונקציה שלו ממדיאנטה לטוניקה.

אודות הופ קוזאק טעיתי.
ואני מתקן. הקטע הרגוע הוא בלה במז'ור (אם תרצה בלה)
והגבוה הוא לה מינור. זאת אומרת Am הוא האקורד המתאים.
אבל זה פריגיש כי התווים של הסולם לה סי דו רה# מי פה# סול לה (כשאנו בעליה)

ואכן... פריגיש ולא פריגי. שנקרא גם חיג'אז ונפוץ מאד בניגונים של חב"ד.
ולא מי פריגי אלא לה פריגיש.
עוד תיקון:
" מלה מינור למי פריגי " צריך להיות "מלה מינור ללה פריגיש"

חבל שאני לא מצליח לתקן את מה שכתבתי במקור ("ערוך" לא עובד לי)
 

מרובע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
D I G I T A L
אתה בטוח? נראה לי במז'ור
בשביל לעשות מז'ור אתה צריך לנגן רק על הלבנים מדו עד דו.
האם אתה מצליח לנגן הלילה מדו עד דו בלי להצטרך שום קליד שחור???

הפריגי הזה מתחיל במי, תנסה לנגן משם ותראה שלא צריך שום קליד שחור
 

BLAK

משתמש פעיל
מוזיקה ונגינה
הנדסת תוכנה
המעבר הכלייזמרי שעליו אנו מדברים (כמו "הטוב הטוב הטוב" הגבוה) הוא מלה מינור ללה פריגי.
סליחה על התיקון אבל אני חושב שגם בזה טעית
המעבר ב"הטוב" הוא לא למודוס פריגיש אלא למודוס דורי אוקראיני דהיינו המינור הטבעי עם דרגה רביעית מוגבהת ודרגה שישית מוגבה (דורי- רביעי מוגבה דורי אוקראיני גם שישי מוגבה) זה דומה לפריגיש כי הוא אנהרמוני לפריגיש עם אותם סימני היתק אבל הטוניקה שלו היא טון מתחת לפריגיש.
לדוג' אם תנגן הטוב על רה מינור שזה עם סי במול בקטע הגבוה הוא יהיה עם סי רגיל (שישי מוגבה) ועם סול דיאז (רביעי מוגבה) שזה למעשה סולם מי פריגיש (לה מינור הרמוני- סול דיאז) אבל הטוניקה נשארה על רה כיון שזה דורי אוקראיני.
יש את זה גם בניגון מקדש מלך -רבינו שאג ובעוד מקומות.
המעבר הזה באמת מאד יהודי ומצוי במוזיקה היהודית והכלייזמרית המון.
 

מוטי A

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
הפריגי הזה מתחיל במי, תנסה לנגן משם ותראה שלא צריך שום קליד שחור
האמת שלא הייתי צריך קליד שחור, וגם לא לבן... ;) (אני על גיטרה :p)
אבל הצדק איתכם :D

אני מבין שפריגי יכול להתחיל מאקורד G (הלילה) או מE (דרור יקרא?)
לעומת פריגיש שמתחיל תמיד באקורד E ?
 

מרובע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
D I G I T A L
האמת שלא הייתי צריך קליד שחור, וגם לא לבן... ;) (אני על גיטרה :p)
אבל הצדק איתכם :D

אני מבין שפריגי יכול להתחיל מאקורד G (הלילה) או מE (דרור יקרא?)
לעומת פריגיש שמתחיל תמיד באקורד E ?
כל מודוס יכול להתחיל בכל אקורד שתרצה תלוי רק באיזה סולם אתה נמצא.
סולם לה מינור-סי מז'ור הוא הבסיסי ביותר וכולו לבן במקלדת, (את הגיטרה אני פחות מכיר אבל נראה לי שגם שם האקורדים הבסיסיים בנויים על הסולם הזה).

לפי הסולם הזה גם הפריגי וגם הפריגיש מתחילים מהתו מי, (שהוא גם E)
רק שהאקורד של הפריגיש יהיה מי מז'ור (E) ושל הפריגי מי מינור. (Em)

נראה לי שגם הלילה מתחיל בE מינור. אולי אני טועה.
 

מוטי A

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
לגבי הסולם "דורי אוקראיני" (על פי דברי BLAKׂ - שאני מסכים איתו), האם אתם מכירים שירים שבנויים על טהרת הסולם הנ"ל מתחילה ועד סוף?
 
נערך לאחרונה ב:

מוטי A

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
כל מודוס יכול להתחיל בכל אקורד שתרצה תלוי רק באיזה סולם אתה נמצא.
כלומר, ומה שקובע את הסולם היא הטוניקה. ולכן אף על פי ש"לה מינור" "דו מז'ור" ו"מי פריגי" הם על אותם תווים בדיוק - הטוניקה עושה את ההבדל (?)
 
נערך לאחרונה ב:

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלז

א עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן:ב עַל עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ:ג כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי שִׁיר וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן:ד אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר יְהוָה עַל אַדְמַת נֵכָר:ה אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי:ו תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי:ז זְכֹר יְהוָה לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלִָם הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ:ח בַּת בָּבֶל הַשְּׁדוּדָה אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם לָךְ אֶת גְּמוּלֵךְ שֶׁגָּמַלְתְּ לָנוּ:ט אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת עֹלָלַיִךְ אֶל הַסָּלַע:
נקרא  24  פעמים

לוח מודעות

למעלה