דרוש מידע זהירות, וּפָ֣קַדְתִּ֔י עַ֖ל כָּל־לֹחֲצָֽיו! (על דרך גיוס הכספים מחברי הקהילה/בית הכנסת)

מצב
הנושא נעול.

חוטיוטיק

משתמש פעיל
חילכם לאורייתא
עם יד על הלב ובשיא הרצינות
זלגה לי דמעה של הערצה וגאווה..
כמה ציטטות וכמה סברות שנזרקו פה,
בחלל בית המדרש הוירטואלי.
אשריכם גבאים ואשריכם מתפללים!!
 

חכמלוג

משתמש פעיל
הם ישמחו להחליף , ליומיים:
הם ידאגו לכמה מנורות ששרופות שהגבאי לא טיפל כבר חודשיים, למרות שהם אמרו לו
הם יוסיפו מזגן איפה שחסר כבר חצי שנה
ויביאו לשיחה בשבת את המגיד מישרים הרב בער'ל קנצלפמחכר שליט"א שהגבאי לא הביא אותו עדיין אף פעם.

לאחמ"כ
הם יבינו שלהיות גבאי זה כולל גם לקנות נייר טואלט בזול,
ולסחוב פלטות מהמחסן להיכל הקידושים כדי שבקידוש בשבת יהיה פלטות לקוגל.

והם ייעלמו מהאזור!
וכמובן את ההוצאות "הפתאומיות" האלו יפילו על.....
או שהם סומכים שכשהגבאי הישן יחזור, הוא כבר ידע איך לכסות את זה.
 

רחשי הלב

משתמש מקצוען
מי שיודע איפה מפרסמים משרות "דרושים גבאים" שיעדכן בבקשה. מאמין שיש פה כמה גבאים שישמחו לדעת, והמוני אברכים שישמחו להציע את עצמם.
באחריות מלאה:
מי שמציג מועמדות לגבאי אחד מהשתיים:
או שהוא שוטה או שאין לו שמץ של מושג מה זה להיות גבאי (ואז הוא גם שוטה, כי אם אין לך מושג למה אתה מתמודד???).
בבתי הכנסת שאני מתפלל אף אחד לא מוכן להתחלף עם הגבאי.
 

חכמלוג

משתמש פעיל
באחריות מלאה:
מי שמציג מועמדות לגבאי אחד מהשתיים:
או שהוא שוטה או שאין לו שמץ של מושג מה זה להיות גבאי (ואז הוא גם שוטה, כי אם אין לך מושג למה אתה מתמודד???).
בבתי הכנסת שאני מתפלל אף אחד לא מוכן להתחלף עם הגבאי.
באידיש מגדירים את זה "אויבער חכ'ם",
כלומר בטוח בעצמו שהוא מבין טוב יותר מכל העולם...
 

אני וביתי

משתמש מקצוען
אם באמת דיברו בצורה חופשית פתוחה עם "כל אחד", ושאלו אותם אם הם רוצים את כל הנ"ל למרות שזה דורש מהם סכומים כאלו, והרוב רוצים - אז מצוין...
ואצלך הרוב לא רוצים? אתה מסתיר פרט בסיסי זה. עשית סקר בבית הכנסת שלכם?
 

רק אושר!

משתמש מקצוען
מי שלא רוצה להיות גבאי לא חייב!
קשה לך? אתה יכול ללכת יש 10 אחרים שישמחו להחליף אותך.
סורי אבל זה שטות, (עד כאן עוד קראתי ואפילו הסכמתי עם ההודעה הראשונה בערבון ,אבל פה זה זלזול!)
הגבאי נוסע לשבת/שבוע חופש
נותן את האחריות למי שמוכן (ואין 10 שקופצים על זה- מידיעה)
וכשהוא חוזר המחליף שש שמח רוקד ומאושר להחזיר לו את התפקיד!!!
מנסיון של שנים של אבא גבאי +עבודה תורנית מלאה ועמוסה
שלא נמצא
בערבי שבתות
בערבי חגים
בערב פסח
שנוסע נסיעות ארוכות והכל למען ובשביל
ולהעריך אנשים פחות יודעים...
רק להתלונן:(
ואז כשנותנים להם את התפקיד לזמן מועט הם מסתבכים ומתווכחים עם כולם---
 

am creative

משתמש רשום
האשכול הזה מלא וטעון באנשים חכמים וצודקים.. ומי אני שאביע דעה,
אבל כשניסיתי להתעמק- ראיתי שהנושא הרגיש פה הוא בעצם החוסר, לצד ההכרחה לתרום כשאין.
הרי אנשים שמבזבזים את כספם על דברים הרבה פחות חשובי מביהכ"נ יש לאינספור ( לא תוקפת כאן חלילה, מדברת כללי בעולם)
וכולם לענ"ד היו מסכימים שאם יש כסף - אז רצוי וצריך לבנות בית מקדש מעט נאה מרווח ומכובד ולתחזקו ברמה הראויה.
אה-
אם יש.. ואם אין?
פה מתחילה הבעיה וכאן השורש הטעון.
אז כמה מילים- בדרך כלל, פחות או יותר- מי שיש לו יותר כסף מוציא ומשלם יותר ולהפך.
כך זה בתורה (כל אדם הביא קורבן כפי יכולתו... חוץ ממחצית השקל שמההדגש שם אפשר להבין עד כמה בשאר הדברים העשיר מרבה והדל ממעיט)
כך, להבדיל א"א הבדלות- בחוקי המדינה- גם שם מבינים שמדלפונים אי אפשר לבקש את אותו גובה של ארנונה ומסים כמו מאחרים, למרות שאולי הם משתמשים המתקני השירות הציבוריים אפילו יותר
כך זה בחיים- אנשים שיש להם פחות נאלצים לקנות מזון פשוט יותר, לקנות פחות ובמחירים זולים יותר.
כך זה גם אמור להיות כאן- בעצם כל אחד צריך וחייב להיות שותף בקהילה שלו. אבל----- אם אין לו, צריכה להיות לו אפשרות מכובדת (ככל האפשר) לומר זאת. בלי לטעון טענות שלעיתים זוהי הדילמה האמיתית מאחוריהן...
זה אולי לא הכי נעים לגשת לגבאי ולומר: אין לי (למרות שבהרבה מקרים הגבאים כבר מודעים לכך)
ובאמת אין לי מה לומר.. עוני הוא נסיון גדול וכלולה בו אי נעימות גדולה.
ואגב, על הדרך- יש אולי הרגשה כזו, מקורה לענ"ד אמונה חסרה (ולכולנו יש מה לתקן).. שלמה מי שיש לו צריך לשלם במקום מי שאין לו?
אז כן. הוא צריך, קודם כל כי העושר הוא פיקדון שנתן לו הקב"ה כדי לחלוק עם אחרים; אבל גם בדרך הטבע- הכסף של העשירים מגיע בסופו של דבר מהציבור.הקבלן שמכר עשרות דירותמ מכר אותן לאנשים שלקחו משכנתא והלוואות על קורת גג. בעל המפעל עושה את כספו מאותם פועלים חרוצים בשכר מינימום שנונתים את נשמתם ומן הלקוחות שרוכשים את מוצריו. ומי מדבר על מורות, רבעס וגננות שאיך היינו יכולים לעבוד אם הם לא היו בוחרים במשרה הזו ובשכרה הנמוך....
הלוואי שהצדק המושלם היה שורר בעולם. אבל בינתיים- כדאי להשתדל לתת את מה שביכולתנו בשמחה ולהבין את מי שלא יכול...
עד כאן נאומי:)
 

זושא כץ

משתמש מקצוען
האשכול הזה מלא וטעון באנשים חכמים וצודקים.. ומי אני שאביע דעה,
אבל כשניסיתי להתעמק- ראיתי שהנושא הרגיש פה הוא בעצם החוסר, לצד ההכרחה לתרום כשאין.
הרי אנשים שמבזבזים את כספם על דברים הרבה פחות חשובי מביהכ"נ יש לאינספור ( לא תוקפת כאן חלילה, מדברת כללי בעולם)
וכולם לענ"ד היו מסכימים שאם יש כסף - אז רצוי וצריך לבנות בית מקדש מעט נאה מרווח ומכובד ולתחזקו ברמה הראויה.
אה-
אם יש.. ואם אין?
פה מתחילה הבעיה וכאן השורש הטעון.
אז כמה מילים- בדרך כלל, פחות או יותר- מי שיש לו יותר כסף מוציא ומשלם יותר ולהפך.
כך זה בתורה (כל אדם הביא קורבן כפי יכולתו... חוץ ממחצית השקל שמההדגש שם אפשר להבין עד כמה בשאר הדברים העשיר מרבה והדל ממעיט)
כך, להבדיל א"א הבדלות- בחוקי המדינה- גם שם מבינים שמדלפונים אי אפשר לבקש את אותו גובה של ארנונה ומסים כמו מאחרים, למרות שאולי הם משתמשים המתקני השירות הציבוריים אפילו יותר
כך זה בחיים- אנשים שיש להם פחות נאלצים לקנות מזון פשוט יותר, לקנות פחות ובמחירים זולים יותר.
כך זה גם אמור להיות כאן- בעצם כל אחד צריך וחייב להיות שותף בקהילה שלו. אבל----- אם אין לו, צריכה להיות לו אפשרות מכובדת (ככל האפשר) לומר זאת. בלי לטעון טענות שלעיתים זוהי הדילמה האמיתית מאחוריהן...
זה אולי לא הכי נעים לגשת לגבאי ולומר: אין לי (למרות שבהרבה מקרים הגבאים כבר מודעים לכך)
ובאמת אין לי מה לומר.. עוני הוא נסיון גדול וכלולה בו אי נעימות גדולה.
ואגב, על הדרך- יש אולי הרגשה כזו, מקורה לענ"ד אמונה חסרה (ולכולנו יש מה לתקן).. שלמה מי שיש לו צריך לשלם במקום מי שאין לו?
אז כן. הוא צריך, קודם כל כי העושר הוא פיקדון שנתן לו הקב"ה כדי לחלוק עם אחרים; אבל גם בדרך הטבע- הכסף של העשירים מגיע בסופו של דבר מהציבור.הקבלן שמכר עשרות דירותמ מכר אותן לאנשים שלקחו משכנתא והלוואות על קורת גג. בעל המפעל עושה את כספו מאותם פועלים חרוצים בשכר מינימום שנונתים את נשמתם ומן הלקוחות שרוכשים את מוצריו. ומי מדבר על מורות, רבעס וגננות שאיך היינו יכולים לעבוד אם הם לא היו בוחרים במשרה הזו ובשכרה הנמוך....
הלוואי שהצדק המושלם היה שורר בעולם. אבל בינתיים- כדאי להשתדל לתת את מה שביכולתנו בשמחה ולהבין את מי שלא יכול...
עד כאן נאומי:)
באחריות:
מי שאין לו (באמת) וחשוב לו לתת, מצליח להסתדר עם כל גבאי.
רוב המתלוננים בקול, זה כאלה שיש להם, אבל לא בשביל בית כנסת ולא בשביל צביעת הבנין שלהם ולא בשביל כל דבר שיהיה גם אם לא יוציאו שקל מהכיס כי הציבור יספוג את זה
 

כתר מלוכה

משתמש פעיל
אין שום חובה הלכתית שעוסקת ברמת הפאר והיופי של בית הכנסת. אתה גם חיפשת ומה מצאת?
רמב"ם הלכות איסורי מזבח פרק אחרון הלכה אחרונה
והוא הדין בכל דבר שהוא לשם האל הטוב שיהיה מן הנאה והטוב. אם בנה בית תפלה יהיה נאה מבית ישיבתו.
מקוה שרמב"ם זה ספר הלכה מספיק טוב בעיניך.
המצב היום שרוב בתי הכנסיות של האברכים פחות מפוארים מהבתים הפרטיים של חלק ניכר מהציבור. זה דבר שלא יכול להיות בלי קשר ועם קשר לכפיה.

אגב כתבת שאפשר להתפלל בחניה ולא לעשות מבנה של בי"כ, זה ודאי נוגד את ההלכה.
כן רואים במהלך האשכול שהתחלת לבדוק קצת את ההלכה אפשר לראות את זה לאט לאט.
עכשיו אפשר גם קצת לשמוע את הביקורת, אחרי שבודקים את ההלכה.

דבר נוסף ברור שהכפיה כיום זה לא בגדרי הכפיה שצריך מצד ההלכה. ואפי' כשעושים את המינימום של בי"כ.
מבנה קבע ולא פחון לא ברור בכלל שלא כופים על זה, יש הרבה לדון מה מוכרחים ומה יש ענין בלי שמוכרחים לעשות.
אבל שכנוע זה ודאי לא בגדר כפיה.
 

am creative

משתמש רשום
באחריות:
מי שאין לו (באמת) וחשוב לו לתת, מצליח להסתדר עם כל גבאי.
רוב המתלוננים בקול, זה כאלה שיש להם, אבל לא בשביל בית כנסת ולא בשביל צביעת הבנין שלהם ולא בשביל כל דבר שיהיה גם אם לא יוציאו שקל מהכיס כי הציבור יספוג את זה
אני חושבת שכתבתי מאד ברור את דעתי על החובה של מי שיש לו לתת
ואם לסכם במשפט אחד- שדבר הנכון הוא שכל אחד נותן באמת כפי יכולתו ולשם צריך לשאוף
 

מ הלוי

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
@אפרסמון2
רק הערה קטנה.[
ראיתי שהתפארת בכמות הלייקים שקיבלת....
אז בבקשה...
כל בית כנסת מורכב ממאתיים מתפללים, ועוד שני גבאים.
אז קח לך בבקשה את 198 הלייקים באהבה.
רובו של עם ישראל לא מסוגל להבין אותנו הגבאים...
אני מסתפק בשניים האחרונים....
אין מה לעשות...
רק גבאי בית כנסת שחווים על בשרם את כל האשכול הזה, יכולים להבין אותי, אבל זה מספיק לי.
 

מ הלוי

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
@yonatanr
הלייקים המרגיזים שלך, וההודעות הבלתי נתפסות שלך הם מעבר לכוחותי...
אני ממש לא רוצה להתפטר ובחרתי בעבודת קודש זו באהבה.
רק מנסה כאן להתמודד וקצת להחכים אנשים ממה שאני עובר.
אבל אני רגיל שאתה חושב אחרת ממני, אז זה בסדר... :):):)
 

זושא כץ

משתמש מקצוען
@yonatanr
הלייקים המרגיזים שלך, וההודעות הבלתי נתפסות שלך הם מעבר לכוחותי...
אני ממש לא רוצה להתפטר ובחרתי בעבודת קודש זו באהבה.
רק מנסה כאן להתמודד וקצת להחכים אנשים ממה שאני עובר.
אבל אני רגיל שאתה חושב אחרת ממני, אז זה בסדר... :):):)
אל תיקח קשה:
זה סוג האנשים שתשמע אותם מתקיפים את כל מי שעושה למען הציבור:
את החכים החרדיים שלא דואגים לכל פיפס קטן, ולדעתו "רק שהם יחטפו וירדו ל4 מנדטים הם יבינו שהציבור לא פרייאר".
הם יתקיפו את הרב סורוצקין שמבזבז הרבה כסף על תמונות ולכן אסור לתרום למציג שלו,
הם ישמחו וידבררו כל פגיעה בתקציב התתי"ם כי המנהלים נוסעים על ג'יפים שמנים..
הם יחככו ידיים בהנאה מול התביעות נגד החינוך העצמאי כי מגיע להם, גם אם התינוק יישפך יחד עם המים...

אבל, את האמת הם יודעים:
המילים שלהם לא שוות הרבה, ולכן הם רגועים לכתוב מה שהם רוצים..
כי החכים ימשיכו לדאוג לדברים האמיתיים, והרב סורוצקין ימשיך לפתוח כוללים, והחינוך העצמאי ימשיך לתפקד והתתי"ם ימשיכו להתנהל
וכל המטרה שלהם תהיה "להוציא את המיץ למי שעובד".
 

מ הלוי

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אל תיקח קשה:
הכל באהבה.
אני סתם פורק כאן קצת מכל מה שאני עובר בבית כנסת...
אחר כך אני מחייך לכולם יותר בקלות....
בכולופן תודה על התמיכה.
כל הודעותיך באשכול זה חיזקו אותי מאד.
 

עגורן

משתמש מקצוען
עיצוב ואדריכלות פנים
@אפרסמון2
אל תיקח את זה קשה.
הציבור מתחלק לשתים.
אלו שיש להם, ומבניהם גם תוכל לשמוע כמה המצב הכלכלי קשה.
ואלו שבאמת אין להם.

יתכן שלראשונים, יש חובות עצומות. אך ביום יום, סטנדרט החיים שלהם מכובד.
והם לא מבינים את מי שאוכל בשר רק בפסח ממה שקיבל מאיזה חלוקה. ועוף הוא אוכל פולקה לשבוע. את הירקות הוא קונה ביום שישי בחצות, אחרי שהמחירים ירדו וכו'.

הראשונים לא יכולים באמת בלי בית כנסת מכובד. וטענתם עוד בצידם: שלא יתכן שבית הכנסת תהיה פחות מהבית הפרטי.
הקבוצה השניה מסכימה לטענה, אך טוענת (בעצם לא טוענת, כי זה לא נעים להם, אך כך חושבים ומרגישים): שבבית יש להם כיסאות כתר ונורות רגילות. ובקושי מצליחים לקנות אוכל לילדים.
 

חיים של תורה

משתמש מקצוען
@מ הלוי אני מצדיע לך ולכל שאר הגבאים בהערכה גדולה.
אינני יודע מי אתה אבל זה לא כל כך משנה, מבחינתי כל גבאי בית כנסת הוא @מ הלוי.
כל הכבוד לכם על העבודה הסיזיפית ימים ולילות שלא ע"מ לקבל פרס, כדי שאנחנו נוכל להתפלל וללמוד בבית כנסת נאה ומרווח, בישוב הדעת ועם כל הצרכים מסביב.
מחלקך יהא חלקי ומגורלך יהא גורלי.
אני אישית משתדל הרבה לפרגן לגבאים, כי אינני יודע אם בעולם הבא יהיה לי את הזכות לראות בשמחתכם.
עליכם נאמר "ומצדיקי הרבים ככוכבים" שחז"ל דרשו את הפסוק על גבאי צדקה.

תאמין לי שדבר אחד טוב ודאי יצא מהאשכול הזה, בפורים הקרוב בל"נ גם הגבאים אצלנו יזכו ל'משלוח מנות' מכובד.
אני חושב שמגיע להם לא פחות מהרב (שבאמת תורם הרבה מזמנו לציבור, אבל עם טיפה משכורת והרבה יותר כבוד), ואולי אפילו יותר.
בל"נ אני לוקח את זה כפרויקט, 'משלוח מנות' זה המינימום שאנחנו יכולים לתת כדי להביע את הערכתנו!
 

מ הלוי

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
בל"נ אני לוקח את זה כפרויקט, 'משלוח מנות' זה המינימום שאנחנו יכולים לתת כדי להביע את הערכתנו!
מעריך מאד.
חיממת את ליבי.
הערה קטנה.
אל תשקיע הרבה כסף.... אין בזה קטע בכלל....
חבילת שוקולד מספיק לגמרי...
תן כמה מילים חמות....
ועוד כמה לאשה...
תודה מראש בשם גבאי בית הכנסת שלך....
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמז

א הַלְלוּיָהּ כִּי טוֹב זַמְּרָה אֱלֹהֵינוּ כִּי נָעִים נָאוָה תְהִלָּה:ב בּוֹנֵה יְרוּשָׁלִַם יְהוָה נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל יְכַנֵּס:ג הָרֹפֵא לִשְׁבוּרֵי לֵב וּמְחַבֵּשׁ לְעַצְּבוֹתָם:ד מוֹנֶה מִסְפָּר לַכּוֹכָבִים לְכֻלָּם שֵׁמוֹת יִקְרָא:ה גָּדוֹל אֲדוֹנֵינוּ וְרַב כֹּחַ לִתְבוּנָתוֹ אֵין מִסְפָּר:ו מְעוֹדֵד עֲנָוִים יְהוָה מַשְׁפִּיל רְשָׁעִים עֲדֵי אָרֶץ:ז עֱנוּ לַיהוָה בְּתוֹדָה זַמְּרוּ לֵאלֹהֵינוּ בְכִנּוֹר:ח הַמְכַסֶּה שָׁמַיִם בְּעָבִים הַמֵּכִין לָאָרֶץ מָטָר הַמַּצְמִיחַ הָרִים חָצִיר:ט נוֹתֵן לִבְהֵמָה לַחְמָהּ לִבְנֵי עֹרֵב אֲשֶׁר יִקְרָאוּ:י לֹא בִגְבוּרַת הַסּוּס יֶחְפָּץ לֹא בְשׁוֹקֵי הָאִישׁ יִרְצֶה:יא רוֹצֶה יְהוָה אֶת יְרֵאָיו אֶת הַמְיַחֲלִים לְחַסְדּוֹ:יב שַׁבְּחִי יְרוּשָׁלִַם אֶת יְהוָה הַלְלִי אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן:יג כִּי חִזַּק בְּרִיחֵי שְׁעָרָיִךְ בֵּרַךְ בָּנַיִךְ בְּקִרְבֵּךְ:יד הַשָּׂם גְּבוּלֵךְ שָׁלוֹם חֵלֶב חִטִּים יַשְׂבִּיעֵךְ:טו הַשֹּׁלֵחַ אִמְרָתוֹ אָרֶץ עַד מְהֵרָה יָרוּץ דְּבָרוֹ:טז הַנֹּתֵן שֶׁלֶג כַּצָּמֶר כְּפוֹר כָּאֵפֶר יְפַזֵּר:יז מַשְׁלִיךְ קַרְחוֹ כְפִתִּים לִפְנֵי קָרָתוֹ מִי יַעֲמֹד:יח יִשְׁלַח דְּבָרוֹ וְיַמְסֵם יַשֵּׁב רוּחוֹ יִזְּלוּ מָיִם:יט מַגִּיד (דברו) דְּבָרָיו לְיַעֲקֹב חֻקָּיו וּמִשְׁפָּטָיו לְיִשְׂרָאֵל:כ לֹא עָשָׂה כֵן לְכָל גּוֹי וּמִשְׁפָּטִים בַּל יְדָעוּם הַלְלוּיָהּ:
נקרא  11  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה