השפעת המוזיקה על הרגש - מדע מדויק?

מרובע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
D I G I T A L
עוד נקודה שבחנתי בעצמי היום ואני חושב שהרבה יסכימו אתי:

הקדמת קווינטה מז'ור שבע לפני אקורד מינורי (E7 לפני Am, או A7 לפני Dm וכדומה) מגבירה ו"סוחטת" את מיתרי הרגש הרבה יותר מסתם אקורד מינורי רגיל.

ההסבר שלי לזה אולי בגלל סוג של "איגרא רמא לבירא עמיקתא" כשמתחילים מגבוה ויורדים לנמוך.

הסבר נוסף: מז'ור הקווינטה ביחס למינור הוא גם מהווה את סולם הפריגיש היחסי אליו. ומטבע היותו סולם פיקנטי ומטלטל (עם חצי טון בתחילתו, ואחר כך מרווח ענק של אחד וחצי) הוא מעורר יותר את הרגש.


לפי ההסבר הראשון, יובן יותר השמחה בהרבה ניגונים שמתחילים במינור והקטע הגבוה עובר לסולם מז'ור (רבים מאוד אם לא רוב מניגוני השמחה החסידיים) שהמעבר מנמוך לגבוה הוא הפוך ונותן למז'ור אפקט עליה יותר גדול.

ועל זה בנו עוד קומה: עליה כפולה עד לסולם הקווינטה (כמו בקטע הגבוה של "והיה כעץ שתול", "יודו לה' חסדו", "תהא השעה הזאת" ודומיהם).
 
נערך לאחרונה ב:

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמט

א הַלְלוּיָהּ שִׁירוּ לַיהוָה שִׁיר חָדָשׁ תְּהִלָּתוֹ בִּקְהַל חֲסִידִים:ב יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל בְּעֹשָׂיו בְּנֵי צִיּוֹן יָגִילוּ בְמַלְכָּם:ג יְהַלְלוּ שְׁמוֹ בְמָחוֹל בְּתֹף וְכִנּוֹר יְזַמְּרוּ לוֹ:ד כִּי רוֹצֶה יְהוָה בְּעַמּוֹ יְפָאֵר עֲנָוִים בִּישׁוּעָה:ה יַעְלְזוּ חֲסִידִים בְּכָבוֹד יְרַנְּנוּ עַל מִשְׁכְּבוֹתָם:ו רוֹמְמוֹת אֵל בִּגְרוֹנָם וְחֶרֶב פִּיפִיּוֹת בְּיָדָם:ז לַעֲשׂוֹת נְקָמָה בַּגּוֹיִם תּוֹכֵחֹת בַּלְאֻמִּים:ח לֶאְסֹר מַלְכֵיהֶם בְּזִקִּים וְנִכְבְּדֵיהֶם בְּכַבְלֵי בַרְזֶל:ט לַעֲשׂוֹת בָּהֶם מִשְׁפָּט כָּתוּב הָדָר הוּא לְכָל חֲסִידָיו הַלְלוּיָהּ:
נקרא  16  פעמים

לוח מודעות

למעלה