שלום וברכה
אני מחפש לדעת האם ניתן לקבוע על פי מאפיינים אובייקטיביים של שיר, איזה סוג רגש הוא יעורר בלב השומע. (שמחה, עצב, געגועים, אהבה, פחד, הכנעה, וכו').
אביא דוגמאות:
מקובל לומר שהסולם המז'ורי הוא שמחה והמינורי הוא עצב (ההגיון בזה הוא בגלל הטרצה הקטנה שבמינור שהיא קרובה מידי לטוניקה והקירבה יוצרת סוג של מתח הרמוני שמתורגם לרגש שלילי כלשהו: עצב, געגוע, פחד, וכדומה.)
הסולם של הטונים השלמים הוא נחשב לסולם שמביא את השומע לעולם של דמיון לא מציאותי.
קצב מהיר נחשב ליותר שמח מקצב איטי, למהירויות המקצבים השונות יש שמות שמגדירים את הרגש שלהם (אלגרו (עליז) מודראטו (מתון) ועוד עשרות שמות למהירויות וצורות נגינה שונות)
סגנונות המוזיקה משפיעים גם הם למשל הסגנון הקלאסי של רוגע וכבוד, סגנונות הרוק השונים יוצרים משהו אחר, וכן שאר הסגנונות.
על סוג הכלי יש השפעה (במשנה מובא שחלילים משמשים לכלה ולמת ולתהלוכת הביכורים, גם תופים היו משמשים להספדים, הכינורות הנבלים והמצילתיים לשירת הלויים הקבועה, ודוד המלך השתמש בעיקר בכינור. ובכלי ימינו: הסקסופון נחשב לכלי גס, הקלרינט מביא רגש, הפסנתר רוגע, הגיטרות לסוגיהן קשורות כל אחת לסוג שלה - הקלאסית, האקוסטית, סוגי החשמליות למיניהן, והכלים האלקטרונים החדשים שמתמשים בהם היום גם לעיוות קול הזמר),
על צורת הניגון (לחיצות חלשות או חזקות, מלאות או מהוססות או החלטיות, ויברציות בכלים ששייך (מיתרים ונשיפה))
על המרחקים בין גבהי הצלילים (שירים עם טווח נמוך ומונוטוני, או שירים שמשתוללים על שתי אוקטבות ויותר, ובתוך השיר האם יש מעברים של סקונדות וטרצות, או של ספטימות ואוקטבות, וכן האם במקומות המרכזיים של השיר יש יותר עליות (שמחה) או יותר ירידות (עצב), ירידות מתחת לטוניקה מה הן מסמלות, והתקרבות לטוניקה (או לאוקטבה) בלי לגעת בה בעצמה.)
בקיצור יש עוד הרבה מאפיינים במהלך השיר שיכולים לשנות את הרגש שיתעורר אצל המאזין מהשיר.
אשמח לדעת איפה אפשר לקרוא חומר בנושא.
בתודה מראש
אני מחפש לדעת האם ניתן לקבוע על פי מאפיינים אובייקטיביים של שיר, איזה סוג רגש הוא יעורר בלב השומע. (שמחה, עצב, געגועים, אהבה, פחד, הכנעה, וכו').
אביא דוגמאות:
מקובל לומר שהסולם המז'ורי הוא שמחה והמינורי הוא עצב (ההגיון בזה הוא בגלל הטרצה הקטנה שבמינור שהיא קרובה מידי לטוניקה והקירבה יוצרת סוג של מתח הרמוני שמתורגם לרגש שלילי כלשהו: עצב, געגוע, פחד, וכדומה.)
הסולם של הטונים השלמים הוא נחשב לסולם שמביא את השומע לעולם של דמיון לא מציאותי.
קצב מהיר נחשב ליותר שמח מקצב איטי, למהירויות המקצבים השונות יש שמות שמגדירים את הרגש שלהם (אלגרו (עליז) מודראטו (מתון) ועוד עשרות שמות למהירויות וצורות נגינה שונות)
סגנונות המוזיקה משפיעים גם הם למשל הסגנון הקלאסי של רוגע וכבוד, סגנונות הרוק השונים יוצרים משהו אחר, וכן שאר הסגנונות.
על סוג הכלי יש השפעה (במשנה מובא שחלילים משמשים לכלה ולמת ולתהלוכת הביכורים, גם תופים היו משמשים להספדים, הכינורות הנבלים והמצילתיים לשירת הלויים הקבועה, ודוד המלך השתמש בעיקר בכינור. ובכלי ימינו: הסקסופון נחשב לכלי גס, הקלרינט מביא רגש, הפסנתר רוגע, הגיטרות לסוגיהן קשורות כל אחת לסוג שלה - הקלאסית, האקוסטית, סוגי החשמליות למיניהן, והכלים האלקטרונים החדשים שמתמשים בהם היום גם לעיוות קול הזמר),
על צורת הניגון (לחיצות חלשות או חזקות, מלאות או מהוססות או החלטיות, ויברציות בכלים ששייך (מיתרים ונשיפה))
על המרחקים בין גבהי הצלילים (שירים עם טווח נמוך ומונוטוני, או שירים שמשתוללים על שתי אוקטבות ויותר, ובתוך השיר האם יש מעברים של סקונדות וטרצות, או של ספטימות ואוקטבות, וכן האם במקומות המרכזיים של השיר יש יותר עליות (שמחה) או יותר ירידות (עצב), ירידות מתחת לטוניקה מה הן מסמלות, והתקרבות לטוניקה (או לאוקטבה) בלי לגעת בה בעצמה.)
בקיצור יש עוד הרבה מאפיינים במהלך השיר שיכולים לשנות את הרגש שיתעורר אצל המאזין מהשיר.
אשמח לדעת איפה אפשר לקרוא חומר בנושא.
בתודה מראש