מישהו כאן קצת הרבה נסחף.
אני עוקבת אחר האשכול הזה מרגע שנפתח, ולא ממש מבינה על מה המהומה. אני מחפשת שוב ושוב את המילים אודות הדתיים לייט שכביכול כתבתי בו, את הדיבור אודות חוסר ציות לגדולי ישראל ולא מוצאת.
להיפך, ציינתי בו בפירוש: "כמובן שאף שינוי אינו מהותי או משמעותי עד כדי כך שהמגזר השתנה. השמרנות וההחמרה – ההקפדה ההלכתית שהינם הבסיס קיימים. השינויים, לעומתם, יוצרים גיוון בקרב המגזר, שנעשה אחיד פחות, מחלקים לתתי מגזרים נוספים וחלוקות נוספות, יוצרים דינאמיקה הדדית בין פתיחות נוספת לסגירות יתירה"
המאמר אינו מדבר על דתיים לייט - אלא על הרצון לשפע, על המותגיות שנכנסה גם אלינו ועל רכישה בחנויות שאינם באזורים חרדיים דווקא.
ואם נתייחס לדוגמאות שאינן בגד קצר וצר (מה הקשר של זה למאמר, למען ה'?) הרי שכך:
אמרו לי, כמה מכם משתמשים היום בסבון מוצק? נכון שרבים עברו לסבון נוזלי, למרות שהוא יקר יותר ומתבזבז מהר יותר? זה קרה בעשור האחרון שהתחילנו לצרוך שפע. כך גם הממתקים שאנחנו נותנים לילדינו מידי פעם. הראו לי ילד אחד ששקית עם בייגלך תצליח לרצות אותו, כשלחבריו יש גם ביסלי, גם במבה, גם חמצוצים, גם עדשים וגם מקופלת. יודעים מה, בואו לא נלך רחוק. כמה בגדים יש לכל אחד מכם בארון? יותר משניים?? זה סימן שאנחנו לא מסתפקים במועט כמו פעם, אלא רוכשים יותר מכפי שאנו צריכים.
כל מי שמשתמש בשמפו הד אנד שולדרס, פנטן או דאב, בעצם צורך מותג. כי לידיעתכם - רוב רובם של אלו באמת מטפלים בקשקשים, אבל גם שמפו של כל חברה אחרות יטפל בהם אותו הדבר. אבל אנחנו צורכים מותגים. וזה לא סותר שום מקום בתורה או בדברי חז"ל וגם לא גדרות וסייגים שמנהלי הסמינרים שמו, באמת, מתוך רצון לשמור על הנוער שלנו. אין בזה רע. גם אתם שדיברתם נגד סופר דרינק בפעם שעברה - אוהבים מותגים. כי ככה אנחנו, התקדמנו, כמו כולם.
ולנקודה האחרונה - הייתם פעם באיקאה? נכון שזה לא נמצא בשכונה חרדית?? העובדה שתרבות השפע והקניות הגיעה גם אלינו היא לא כביסה מלוכלכת ולא ניסיון להיראות כמו חילוניים. המאמר הזה הוא צרכני נטו, ומסביר במילים הכי פשוטות ומדוברות - החרדים אמנם שמרנים, אמנם סוגרים את הגדרות בפני הקידמה והרחוב, אבל מבחינה צרכנית - אנחנו לא פחות מבינים מאחרים. גם אנחנו רוצים השקעה. השקעה במוצר כמו גם השקעה בפרסום שלו. ואל תזלזלו באינטליגנציה שלנו.
חבל מאוד על ההיסחפות למחוזות רחוקים. אני מאמינה כי מי שיעיין במאמר שוב לא ימצא בו שום מילה רעה על המגזר או ניסיון להראות החוצה כמה אנחנו מתקדמים.
אני פוסלת את עצמי מלדון את דינו של האשכול. גם מה שנמחק - לא על ידי נמחק, אלא על ידי מנהל אחר. עם זאת אני מבקשת: כתבו תגובות כטוב בעיניכם, אבל אחר כך תבדקו האם הן מתאימות למאמר, או שהן נסובות על הדיון שהתפתח כאן איכשהו ללא שום קשר לתוכנו.
לאה