החרדי החדש - יש דבר כזה?

נעמי.

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי DIP
UX UI
D I G I T A L
באתר של נוחעם פורסם מאמר - "החרדי החדש"
http://www.nuchem.co.il/?p=954

מה דעתכם,
האם יש תשובה ל'מיהו חרדי?'
האם זאת הדרך שדרכה נכנסו אלינו הקידמה והמודרניזציה?
האם זה בעייתי?
האם זה באמת נכנס אצל כולנו?
 

mig

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
צילום מקצועי
נכון בחלקו,

1. בעבר גם המגזרים האחרים חיו בצניעות רבה יותר, שאיפותיהם הכלכליות/ גשמיות נמוכות יותר, וכן בדורות קודמים הערך האידאולוגי היה החזק, בעוד היום מלחמת היצרים שולטת - כפי שאמר אחד הרבנים על "חוזר בשאלה" - זו אינה השאלה, זה התרוץ.

2. בעבר היה אדם חי לעצמו, גם אז היו טיילנים בחו"ל, גם היו כאלו שחיו יותר או חיו פחות אבל לא חיו את הכולם, היום נוצר מצב שאני צריך להתלבש ולהתמתג כי אחרת איך אראה את פני בחברה? טרם הייתי בחו"ל, איזה צורה יש לי?. תרבות הכולם והסחף החברתי פשו וצריכים להיות חזקים כצור החלמיש לעמוד על העקרונות.
כן גם בסקריקים תרבות זו קיימת - רק אולי לא על מותגים אלא על דברים אחרים.

3. אלו הלבושים כמו "חרדים" אך מתנהגים באורחות חייהם בפתיחות יתירה - אולי נשארו תחת המטריה אך בפועל הינם חרדילייט מהגיזרה החדשה שחיצוניותם יכולה להיות ככתר הרימון ותוכם מותלע ורקוב, נו אז מה, מה נראה לכם לבשו המשכילים הראשונים? לבשו חלוקא דרבנן והיו יודעי ספר.

4.מה שהיה הוא שיהיה ממש כאפקט האבן והשלולית כל דבר הוא תהליך שלוקח זמן וכשהמעגלים נושקים למעגל החרדי זה נכנס, כל זמן שאנחנו אחרים אנחנו מצליחים לשמור על סחף מהרחוב, נכון שלפרסום יש בזה הרבה יותר מיד ורגל - אבל בבתי שלומי אמוני ישראל גם אם ילכו עם מותג כזה או אחר עדיין אלו לא החיים ולא דבר "שהנפש תלויה בו" (:)) סולם הערכים נשאר פחות או יותר על מתכונתו, אז פעם רבו עם בנות/ בני העשרה על כך והיום על אחרת כל זמן שאינו נוגד את רוח היהדות אין בכך בעיה.
כמו שאמרו, לכו עם מה שאופנתי אין סיבה להיות "פאצטיש" רק אל תהיו הראשונים,

ב"ה ראשונים אנחנו עדיין לא.
 
א

איצה מאייר

אורח
מי מחליט מי חרדי ומי לא?
 

פסק זמן

משתמש רשום
קודם כל שתשים תמונה של ילד בן 3 לכל הפחות, והמשוואה תהיה הגיונית יותר....
 

נוי

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
כתבות מכלילות על כל פרט יהודי שומר תורה ומצוות באשר הוא, הנאבק במלחמה יומיומית מול היצר ומודע לה - נראות לי מיותרות. למרות הנסיון למצוא איזו נוסחת קסם להשפיע דרך פרסום על כככככככככולם. כי אין דבר כזה.
 

chayasl

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י mig;654968:
נכון בחלקו,


3. אלו הלבושים כמו "חרדים" אך מתנהגים באורחות חייהם בפתיחות יתירה - אולי נשארו תחת המטריה אך בפועל הינם חרדילייט מהגיזרה החדשה שחיצוניותם יכולה להיות ככתר הרימון ותוכם מותלע ורקוב, נו אז מה, מה נראה לכם לבשו המשכילים הראשונים? לבשו חלוקא דרבנן והיו יודעי ספר.

לדעתי מכאן מגיעה הבעיה.
מה זה חרדי לייט? אתה חרדי או לא?
אנשים רוצים להשאר בפנים ולהיות בחוץ, אז הם ממציאים מושגים חדשים.
מי שמגדיר את עצמו חרדי לייט, הוא בפירוש לא חרדי. הוא אולי אולי דתי (אני חושבת שגם זה לא, אבל זה כבר דיון אחר..).
הם עושים מה שהם רוצים, נכנעים לכל התאוות שלהם, ובזכות הכיפה / החצאית, הם מרשים לעצמם עוד להקרא חרדי(לייט)..
 

mig

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
צילום מקצועי
נכתב ע"י chayasl;655102:
לדעתי מכאן מגיעה הבעיה.
מה זה חרדי לייט? אתה חרדי או לא?
אנשים רוצים להשאר בפנים ולהיות בחוץ, אז הם ממציאים מושגים חדשים.
מי שמגדיר את עצמו חרדי לייט, הוא בפירוש לא חרדי. הוא אולי אולי דתי (אני חושבת שגם זה לא, אבל זה כבר דיון אחר..).
הם עושים מה שהם רוצים, נכנעים לכל התאוות שלהם, ובזכות הכיפה / החצאית, הם מרשים לעצמם עוד להקרא חרדי(לייט)..

הם לא בעיה, הם השוליים שהיו קיימים בכל עת.
אבל הם גם לא "החרדי" - למרות שהם רואים עצמם ככאלה.

זאת אומרת זה שיש כאלו תחת מיטריית המושג "החרדי" שהם מאד פתוחים לרחוב למרות 8 הבגדים זה עדיין לא הופך את "הציבור החרדי" לפתוח יותר, מסתובב בקניונים, ורודף מותגים (בקטנה)
 

cmyk

משתמש צעיר
איך הסלוגן של 'נוחעם'?
למגזרים שבתוך המגזר - -
ואידך זיל גמור.
 

naamah

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
בעיניי, "חרדי" כיום היא הגדרה סוציולוגית בעיקרה. בהסתכלות סוציולוגית, זהו מגזר - וככל המגזרים יש לו מרכז (מיינסטרים) ויש שוליים קיצוניים לכאן ולכאן. בשנים האחרונות ההרגשה שלי היא שהשוליים (לשני הצדדים) מתרחבים על חשבון המיינסטרים.

מה שמעניין לראות הוא שאלה שמשתייכים לשוליים ה"לייטים" לא מוכנים בשום אופן לוותר על זהותם הסוציולוגית כחרדים. לצורך העניין, הכיפה תמיד תישאר שחורה.

אבל שוב, זו הראיה שלי כמי שאינה משתייכת למגזר הזה.
 

דינקיס

משתמש פעיל
D I G I T A L
אם מסתכלים במבט סוציולוגי - חברתי, המאמר אכן מנסה לתת תשובות ואבחנות.
אם כי זה נושא מורכב הרבה יותר ממה שחושבים.

כל מאמר שמנסה לעשות הכללות, מטבע הדברים הוא מטעה.
למשל: "מודרני" על פי החשיבה של המגזר החסידי, נחשב לדבר אחד, כאשר על פי המגזר הליטאי "מודרני" נחשב משהו אחר לגמרי. כך גם בציבור עדות המזרח, כך גם לגבי בוגרי עולם הישיבות הליטאי, שם ההגדרות משתנות מקצה לקצה בתוך הסקאלה שנקראת "מודרני".
 

GRN

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עיצוב ואדריכלות פנים
נכתב ע"י naamah;655292:
בעיניי, "חרדי" כיום היא הגדרה סוציולוגית בעיקרה. בהסתכלות סוציולוגית, זהו מגזר - וככל המגזרים יש לו מרכז (מיינסטרים) ויש שוליים קיצוניים לכאן ולכאן. בשנים האחרונות ההרגשה שלי היא שהשוליים (לשני הצדדים) מתרחבים על חשבון המיינסטרים.

מה שמעניין לראות הוא שאלה שמשתייכים לשוליים ה"לייטים" לא מוכנים בשום אופן לוותר על זהותם הסוציולוגית כחרדים. לצורך העניין, הכיפה תמיד תישאר שחורה.

אבל שוב, זו הראיה שלי כמי שאינה משתייכת למגזר הזה.

גם בעיניי, כמי שמשתייכת למגזר הזה, "חרדי" זו הגדרה סוציולוגית ותו לא. כל ניסיון לראות את הדברים כמשוואה: חרדי = ירא שמים, נדון לכשלון במבחן המציאות.


מכיוון שהנושא הזה רחוק כמטחווי קשת מנושא הפורום אני אפילו לא אעלב אם ימחקו את ההודעה...
 

דניאל נ

משתמש מקצוען
נכתב ע"י naamah;655292:
בעיניי, "חרדי" כיום היא הגדרה סוציולוגית בעיקרה. בהסתכלות סוציולוגית, זהו מגזר - וככל המגזרים יש לו מרכז (מיינסטרים) ויש שוליים קיצוניים לכאן ולכאן. בשנים האחרונות ההרגשה שלי היא שהשוליים (לשני הצדדים) מתרחבים על חשבון המיינסטרים.

מה שמעניין לראות הוא שאלה שמשתייכים לשוליים ה"לייטים" לא מוכנים בשום אופן לוותר על זהותם הסוציולוגית כחרדים. לצורך העניין, הכיפה תמיד תישאר שחורה.

אבל שוב, זו הראיה שלי כמי שאינה משתייכת למגזר הזה.

או שזה ממש לא נכון או שלא הבנתי אותך..
החסידים בדיוק אותו דבר ואני רואה זאת כמעלה
אני חושב שכמעט לכל חרדי יש שאיפה להתעלות ורגשות מצפון כשהוא לא בסדר, ובזכות הלבוש הוא יודע שתמיד הוא יוכל לחזור לתלם .
להבדיל מהחילוני שהמצפון שלו הוא בעיקר פנימי ולא מוכתב כערך עליון ולכן מצפונו משתנה בהתאם לתאוותיו, אצלנו אני חושב שהמצב הפוך אולי ננסה להשתיק את המצפון לעיתים, אבל בסה״כ אנו משנים את ההתנהגות בגלל המצפון ( שכפי שאמרתי מגיע מהתורה ) ולא להיפך ..
מקווה שלא נשמעתי מבולבל מידי :D
 

דניאל נ

משתמש מקצוען
עוד דבר קטן:
אני עוסק קצת בקירוב ואבי אמר לי פעם משהו מאוד חכם
שאלתי אותו מה הוא אומר על מה שקורה היום בחברה שלנו : תופעת הנושרים מחשב אינטרנט וכדו והוא אמר לי משל לאחד שהיה בסירה והיה לו מאוד חם אז הוא החליט לקפוץ למים להתקרר כשהוא קפץ התברר לו שהמים רותחים והחום הגיע בעצם מהמים . כשאנו רואים את ירידת הדורות אצלנו ואת מצבנו העגום צריך רק להציץ החוצה ולהבין שהמצב שם החריף עשרת מונים וערמת הזבל שלהם שולחת את ריחה במקצת אלינו
כתבתי את כל המגילה הארוכה הזו רק לחדד את עניין הגאווה היחידתית שלנו
חרדים חרדים לייט ליטאים חסידים או מה שלא תהיו : שאו בגאווה ראשכם..
כי עדיף להיות זנב לאריות ולא ראש למקקים
 

naamah

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י דניאל נ;655303:
או שזה ממש לא נכון או שלא הבנתי אותך..
החסידים בדיוק אותו דבר ואני רואה זאת כמעלה
אני חושב שכמעט לכל חרדי יש שאיפה להתעלות ורגשות מצפון כשהוא לא בסדר, ובזכות הלבוש הוא יודע שתמיד הוא יוכל לחזור לתלם .
להבדיל מהחילוני שהמצפון שלו הוא בעיקר פנימי ולא מוכתב כערך עליון ולכן מצפונו משתנה בהתאם לתאוותיו, אצלנו אני חושב שהמצב הפוך אולי ננסה להשתיק את המצפון לעיתים, אבל בסה״כ אנו משנים את ההתנהגות בגלל המצפון ( שכפי שאמרתי מגיע מהתורה ) ולא להיפך ..
מקווה שלא נשמעתי מבולבל מידי :D

אני בכלל לא משווה לחילוניים אלא לדתיים שאינם חרדים.
לגבי הלבוש, אתן לך דוגמה, טיילתי לאחרונה עם משפחתי בפארק ושם נתקלתי בזוג ילדים, אשר לא היתה לי כל דרך לדעת שהם חרדים (הבן לבש חולצת ממותגת עם לוגו גאפ ומכנסי ג'ינס, הבת בחולצה קצרה ובלא גרביים וכו', לא מדובר על מתבגרים כמובן אלא על ילדים בגילאי גן ובי"ס יסודי, אך בכל זאת לא הנורמות המקובלות במיינסטרים החרדי) - אבל אז ראיתי שלבן יש כיפה שחורה. אח"כ ראיתי את ההורים והסתדר לי יותר הסגנון.
 

mig

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
צילום מקצועי
נכתב ע"י naamah;655292:
בשנים האחרונות ההרגשה שלי היא שהשוליים (לשני הצדדים) מתרחבים על חשבון המיינסטרים.

זה לא שהשוליים גדלים על חשבון המיינסטרים, אלא ככל שהציבור גדל, השוליים שלו גדלות, וב"ה הציבור גדל.

ממש כפי שלדרך רחבה יהיו שוליים רחבים יותר מלדרך צרה.
 

naamah

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י mig;655338:
זה לא שהשוליים גדלים על חשבון המיינסטרים, אלא ככל שהציבור גדל, השוליים שלו גדלות, וב"ה הציבור גדל.

ממש כפי שלדרך רחבה יהיו שוליים רחבים יותר מלדרך צרה.

גם אבל לא רק.
אני חושבת שמגמת ההקצנה לכיוון ה"לייט" קשורה בסיבות שהוזכרו במאמר של לאה ובעוד סיבות נוספות (לדעתי חדירת האינטרנט לציבור החרדי הוא אחת הסיבות המרכזיות, אבל לא הבלעדית כמובן), ואז מכיוון שהשוליים של ה"לייט" מתרחבים, נוצרת ריאקציה בכיוון השני של הסתגרות והקצנת-יתר (לא רק של ציבורים שהיו מזוהים מאז ומעולם עם הקצנה), על מנת לאזן.

לדוגמה נדמה לי (תקני אותי אם אני טועה) שדרישות הקבלה לת"תים ולסמינרים (ולא של נטורי קרתא..) כיום יותר מחמירות מבעבר. כנ"ל לגבי רמת הצנזורה הנדרשת בעיתונים, שמשרתים את המיינסטרים.
 

דניאל נ

משתמש מקצוען
רק עכשיו קראתי את הכתבה
לא להאמין מה אדם מוכן לעשות בשביל קצת פרנסה
כתבה מסוג כזה מקומה בדיון סגור ולא ברשת
ברור לי שאפשר לטהר את השרץ בק״ן טעמים אבל השרץ נשאר שרץ
גם התמונה היא דמגוגיה זולה הכותרת : החרדים אז והיום??
כאילו מה ? היום אין חרדים עם מבט טהור בעיניים ופאות מסולסלות
זה לא שהוא הוציא כביסה מלוכלכת החוצה אלא גרוע מזה הוא מציג מציאות שכלל לא קיימת
 

naamah

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י דניאל נ;655360:
רק עכשיו קראתי את הכתבה
לא להאמין מה אדם מוכן לעשות בשביל קצת פרנסה
כתבה מסוג כזה מקומה בדיון סגור ולא ברשת
ברור לי שאפשר לטהר את השרץ בק״ן טעמים אבל השרץ נשאר שרץ
גם התמונה היא דמגוגיה זולה הכותרת : החרדים אז והיום??
כאילו מה ? היום אין חרדים עם מבט טהור בעיניים ופאות מסולסלות
זה לא שהוא הוציא כביסה מלוכלכת החוצה אלא גרוע מזה הוא מציג מציאות שכלל לא קיימת

בשם מי אתה נעלב?
ואיך אתה מתמודד עם העובדות שמצויינות בכתבה, לגבי תרבות הצריכה והמותגים שחדרה למגזר החרדי? אלה עובדות מסולפות לדעתך?
(אני מזמינה אותך לקניון מלחה בירושלים לספור מגבעות ופאות)
 

דניאל נ

משתמש מקצוען
ראשית השאלה היא איך מציגים כל דבר
הנה דוגמא :המרחק בין הסיקריקים ועקשנותם ( גזור והדבק מהכתבה ).. זה לא דוגמא לשמרנות.. הסיקריקים הם פורקי עול שמבזים את הזרם ממנו הם באו . לו הייתה כותבת נטורי קרתא ניחא, אבל לקחת כמה מנוולים ולהציג אותם כצד בכלל זה ממש לא לעניין
סתם דוגמא נוספת לבורות : גזור והדבק -עד לתקופת ההשכלה, לא היו כלל חרדים, דתיים וחילונים. כל היהודים שמרו תורה ומצוות ברמה כזו או אחרת. אמנם, הייתה אבחנה בין המקפידים יותר במצוות לאלו שלא הקפידו כל כך, ואפילו בתקופות מוקדמות כמו בתקופת המשנה – הייתה אבחנה ברורה בין "חברים" ל"עמי ארצות". סוף ציטוט ??? מאיפה ההמצאה הזו ?
עוד דוגמא : תחילת ציטוט - ואכן, זהו ההבדל האידיאולוגי שמבדיל עד היום בינם לבין הדתיים לאומיים. החרדים הביעו סלידה מכל חדשנות חברתית בנימוק שטבע החתם סופר: "חדש אסור מהתורה". סוף ציטוט . זהו ההבדל ??? מה עם דעת תורה ? פשרנות וכדו ???
עוד דוגמא : תחילת ציטוט - זהו המאפיין העיקרי של החרדיות. אם נרצה להגדיר אותנו, נאמר זאת במילים פשוטות: חברה שמרנית המכונסת בתוך עצמה ומסתייגת מחדשנות חברתית . סוף ציטוט . כמה שטחי כמה רדוד כמה עצוב
עוד דוגמא : תחילת ציטוט - בעשור האחרון חל שינוי במגמה הזו. עם ההתייקרות מחד והקיצוץ בקצבאות הילדים מאידך, נאלצו גברים חרדים רבים לצאת לעבוד. בתחילה עשו זאת מתוך אילוץ של פרנסה, אך כשהתופעה של 'גבר חרדי עובד' נעשתה מקובלת יותר – גברים נוספים חשו עצמם משוחררים לנהוג כך 'מלכתחילה', גם בלי קשר לנושא הפרנסה . סוף ציטוט . כ״כ לא נכון וגם אם היה נכון ממש לא היה ראוי להכתב
 

naamah

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י דניאל נ;655394:
סתם דוגמא נוספת לבורות : גזור והדבק -עד לתקופת ההשכלה, לא היו כלל חרדים, דתיים וחילונים. כל היהודים שמרו תורה ומצוות ברמה כזו או אחרת. אמנם, הייתה אבחנה בין המקפידים יותר במצוות לאלו שלא הקפידו כל כך, ואפילו בתקופות מוקדמות כמו בתקופת המשנה – הייתה אבחנה ברורה בין "חברים" ל"עמי ארצות". סוף ציטוט ??? מאיפה ההמצאה הזו ?

גם אני מכירה עובדות היסטוריות מאוד דומות.
מושג החרדיות נולד בעקבות ההשכלה, כריאקציה (תגובת נגד) להשכלה.
לולא החשש מהתחלנות ומהשכלה לא היה צורך במושג החרדיות, כי כולם היו נשארים שומרי מצוות. החרדיות 'נולדה' כצורך להגן על הקהילות מפני השינויים.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יְהוָה אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יְהוָה אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  38  פעמים

לוח מודעות

למעלה