החרדי החדש - יש דבר כזה?

chayasl

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י naamah;655400:
גם אני מכירה עובדות היסטוריות מאוד דומות.
מושג החרדיות נולד בעקבות ההשכלה, כריאקציה (תגובת נגד) להשכלה.
לולא החשש מהתחלנות ומהשכלה לא היה צורך במושג החרדיות, כי כולם היו נשארים שומרי מצוות. החרדיות 'נולדה' כצורך להגן על הקהילות מפני השינויים.

תמיד היו יהודים שומרי תומ"צ ושאינם.
הכותרת "חרדי" (-היו מקומות שקראו להם "אדוקים") ו"חילוני" נכנסה עם תקופת המשכילים.
 

דניאל נ

משתמש מקצוען
נכתב ע"י chayasl;655412:
תמיד היו יהודים שומרי תומ"צ ושאינם.
הכותרת "חרדי" (-היו מקומות שקראו להם "אדוקים") ו"חילוני" נכנסה עם תקופת המשכילים.

לזה אני מסכים ב100000 אחוז
 

bbr

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
אני לא יכנס כאן לכל הדיון
אבל אני בטוחה שהכתבה הזו צרמה להרבה אנשים. בעיקר בעקבות המנגינה שהיא כתובה בה ובגלל מה שמאחורי המילים.
כמו ציטוטיו של דניאל נ גם לי התעוררה התנגדות לדברים רבים שהיו כתובים בכתבה, והיא בעצם קצת הזכירה לי כתבות על חרדים שכתב אדם חילוני.
 

mig

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
צילום מקצועי
נכתב ע"י naamah;655346:
לדוגמה נדמה לי (תקני אותי אם אני טועה) שדרישות הקבלה לת"תים ולסמינרים (ולא של נטורי קרתא..) כיום יותר מחמירות מבעבר. כנ"ל לגבי רמת הצנזורה הנדרשת בעיתונים, שמשרתים את המיינסטרים.

העדכון בתקנונים ותנאי הקבלה נעשה כפועל ישיר להשתנות תנאי החיים.

עד שלא נכנס האינטרנט לא היה צורך להזהיר מפניו ולסנן מן המוסדות את אלו שאינם מצייתים לגדו"י, עד שלא הגיעו סלולרי הדור השלישי הם לא היו בתקנונים.
כנ"ל ועוד בעניני אופנה, מקומות בלוי שאינם ברוח ישראל ועוד.

כירידת הדורות כן סעיפי התקנון.
 

cmyk

משתמש צעיר
נכתב ע"י naamah;655292:
מה שמעניין לראות הוא שאלה שמשתייכים לשוליים ה"לייטים" לא מוכנים בשום אופן לוותר על זהותם הסוציולוגית כחרדים. לצורך העניין, הכיפה תמיד תישאר שחורה.

וודאי שהם לא יוותרו על 'שיוכם' למגזר החרדי, הרי אופיים וסגנון חייהם לא נגזר כתוצאה משיטה ואידיאולוגי' אלא מתוך נחשלות וכו' - -

מה שמעניין לדון, הוא 'סוג החינוך' שהם נותנים לילדים [אלו שמשתייכים לקהילות, אז אופי החינוך בדר"כ מושפע יותר מהמוסדות שבו הם מתחנכים]
 

מי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י mig;655434:
העדכון בתקנונים ותנאי הקבלה נעשה כפועל ישיר להשתנות תנאי החיים.

עד שלא נכנס האינטרנט לא היה צורך להזהיר מפניו ולסנן מן המוסדות את אלו שאינם מצייתים לגדו"י, עד שלא הגיעו סלולרי הדור השלישי הם לא היו בתקנונים.
כנ"ל ועוד בעניני אופנה, מקומות בלוי שאינם ברוח ישראל ועוד.

כירידת הדורות כן סעיפי התקנון.

אז תכל'ס נעמה צודקת. לא?
היום יש דרישות מוקצנות יותר, מתוך פחד של הידרדרות למה שהרחוב מציע.
 

chayasl

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י מי;655445:
אז תכל'ס נעמה צודקת. לא?
היום יש דרישות מוקצנות יותר, מתוך פחד של הידרדרות למה שהרחוב מציע.

זה לא דרישות מוקצנות, אלא תוספת דרישות.
כל מה שהיה אסור פעם, אסור גם היום.
מה שהוקצן זה הלכלוך שיש בחוץ. ולכלוך אף פעם לא היה מותר בציבור החרדי.
(לשם המחשה, פלאפון. פעם לא היה צריך פלאפון כשר, כי חוץ משיחות טלפון, ואח"כ הודעות, לא היה בזה שום דבר. היום טלפון לא כשר הוא פגע רע!!!.
אז אנחנו מקצינים? לא. בחוץ מקצינים, ואנחנו פועלים בהתאם. אין ברירה.)
 

mig

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
צילום מקצועי
נכתב ע"י מי;655445:
אז תכל'ס נעמה צודקת. לא?
היום יש דרישות מוקצנות יותר, מתוך פחד של הידרדרות למה שהרחוב מציע.

נעמה צודקת בכך שנוספו סעיפים,
אך היא לא צודקת בזה שהם נוצרו כתוצאה "מהקצנה" אלא מהצורך לשמר את מה שהיה עד עתה, אל מול הסיכונים החדשים ועלול לרדת לטמיון...
 

naamah

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י chayasl;655412:
תמיד היו יהודים שומרי תומ"צ ושאינם.
הכותרת "חרדי" (-היו מקומות שקראו להם "אדוקים") ו"חילוני" נכנסה עם תקופת המשכילים.


לא מדוייק בכלל.
המושג של יהודי שחי באופן מוצהר חיים נטולי דת כמעט ולא היה קיים. אולי בודדים שבבודדים, מפני שפירוש הדבר היה נידוי מהקהילה ואף יהודי בגלות לא היה יכול להסתכן בכך. חיים ללא קהילה בגלות היו דומים למוות. עם מי בניו ובנותיו יתחתנו? איפה הוא ייקבר אחרי 120?
מה שכן היה זה יהודים שהמירו את דתם רח"ל ועברו באופן מוצהר לקהילה הנוצרית או המוסלמית, ויהודים שכלפי חוץ השתייכו לקהילה אך בתוך ביתם פנימה לא הקפידו במצוות.
 

naamah

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י mig;655434:
העדכון בתקנונים ותנאי הקבלה נעשה כפועל ישיר להשתנות תנאי החיים.

עד שלא נכנס האינטרנט לא היה צורך להזהיר מפניו ולסנן מן המוסדות את אלו שאינם מצייתים לגדו"י, עד שלא הגיעו סלולרי הדור השלישי הם לא היו בתקנונים.
כנ"ל ועוד בעניני אופנה, מקומות בלוי שאינם ברוח ישראל ועוד.

כירידת הדורות כן סעיפי התקנון.

הוא שאמרתי. זו בדיוק הריאקציה להתרחבות השוליים ה"לייט"ים.
 

ליקי

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
נכתב ע"י naamah;655346:
גם אבל לא רק.
אני חושבת שמגמת ההקצנה לכיוון ה"לייט" קשורה בסיבות שהוזכרו במאמר של לאה ובעוד סיבות נוספות (לדעתי חדירת האינטרנט לציבור החרדי הוא אחת הסיבות המרכזיות, אבל לא הבלעדית כמובן), ואז מכיוון שהשוליים של ה"לייט" מתרחבים, נוצרת ריאקציה בכיוון השני של הסתגרות והקצנת-יתר (לא רק של ציבורים שהיו מזוהים מאז ומעולם עם הקצנה), על מנת לאזן.

לדוגמה נדמה לי (תקני אותי אם אני טועה) שדרישות הקבלה לת"תים ולסמינרים (ולא של נטורי קרתא..) כיום יותר מחמירות מבעבר. כנ"ל לגבי רמת הצנזורה הנדרשת בעיתונים, שמשרתים את המיינסטרים.

לדעתי יש צדק עם מה שכתבת. ולא כמו שכולם כתבו שזה כי לא היה אינטרנט לא יכלו לאסור אותו לפני שהיה קיים.
היום יש קרטריונים של קבלה למוסדות לימוד שהם כוללנים למשל שלא מקבלים בהרבה מוסדות בנים של אבות עובדים. זאת אומנם תוצאה שהרבה ממי שעובד משתייך לציבור המודרני אבל זה לא גורף ועדיין כיום אן בבני ברק מוסד לימודי שנקרא חיידר (ליטאי) שמקבל ללא שום בעיה בנים של אבות עובדים. מה זה אם לא הקצנה?
יכול להיות מוצדק אבל זאת המציאות ובהחלט היום יותר מחמירים בהרבה מן הנושאים גם של הלבוש לי אן הסבר לזה. (תראו אך האמהות שלנו היו לבושות. תמונת סיום כיתה ח' אף אחת לא מכסה את הברך)

האמת שבכלל לא מובן לי אך מצליחים שוליים שלא נראים כמו חרדים לא מתלבשים כמו חרדים ובכלל האורח חיים שלהם לא מקובל בציבור החרדי. ולדעתי גם לא עובר בציבור הדתי. אך הם מצליחין לשייך את עצמם עדין לציבור החרדי? זה בגלל שהכיפה שחורה? או שהאישה עם פאה?
לא ברור...
 

obyektiv

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
D I G I T A L
כי יש איזה בעיה שיש חלק קטן מהציבור שמעריך כסף יותר מידי ולצורך הענין הזה מתעלם מכל הנזכר לעיל. כי אחרת זה באמת לא מובן.
 

mig

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
צילום מקצועי
נכתב ע"י naamah;655477:
הוא שאמרתי. זו בדיוק הריאקציה להתרחבות השוליים ה"לייט"ים.

זה שמקימים גדר כנגד בור חדש שנפער, זה עדיין לא הערמת הר ואפילו לא התכנסות,
זה פשוט עמידה בפרץ.
 

mig

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
צילום מקצועי
נכתב ע"י ליקי;655483:
לדעתי יש צדק עם מה שכתבת. ולא כמו שכולם כתבו שזה כי לא היה אינטרנט לא יכלו לאסור אותו לפני שהיה קיים.
היום יש קרטריונים של קבלה למוסדות לימוד שהם כוללנים למשל שלא מקבלים בהרבה מוסדות בנים של אבות עובדים. זאת אומנם תוצאה שהרבה ממי שעובד משתייך לציבור המודרני אבל זה לא גורף ועדיין כיום אן בבני ברק מוסד לימודי שנקרא חיידר (ליטאי) שמקבל ללא שום בעיה בנים של אבות עובדים. מה זה אם לא הקצנה?

אולי בגלל שאני שייכת ל"מחנה" החסידים זו אינה תופעה שקיימת אצלינו (יש דרישות אחרות שאכמ"ל)
ויותר מזה היו מורות אצלינו שאמרו שיש "בית של תורה" - בית של צניעות והסתפקות, ציות לגדו"י, רוח ההלכה חופפת וכו'.
ויש בית של "אבא לומד" - אבל הבית כולו אינו נראה כך (ראו ערך המותגים וכו')
 

obyektiv

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
D I G I T A L
במחנה החסידים אין? טעות.
 

mig

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
צילום מקצועי
נכתב ע"י obyektiv;655506:
במחנה החסידים אין? טעות.

אין את תופעת אי קבלת הילדים לת"ת עקב "אבא עובד" - זו אינה מילה מגונה אצלינו :)
 

obyektiv

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
D I G I T A L
הבנתי. חשבתי שכונתך היתה לחלק הראשון של ה"כתבה"
 

naamah

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י mig;655496:
זה שמקימים גדר כנגד בור חדש שנפער, זה עדיין לא הערמת הר ואפילו לא התכנסות,
זה פשוט עמידה בפרץ.

אוקיי, אנחנו לא חלוקות. את אומרת את אותו הדבר במילים אחרות.
 

GRN

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עיצוב ואדריכלות פנים
נכתב ע"י naamah;655472:
לא מדוייק בכלל.
המושג של יהודי שחי באופן מוצהר חיים נטולי דת כמעט ולא היה קיים. אולי בודדים שבבודדים, מפני שפירוש הדבר היה נידוי מהקהילה ואף יהודי בגלות לא היה יכול להסתכן בכך. חיים ללא קהילה בגלות היו דומים למוות. עם מי בניו ובנותיו יתחתנו? איפה הוא ייקבר אחרי 120?
מה שכן היה זה יהודים שהמירו את דתם רח"ל ועברו באופן מוצהר לקהילה הנוצרית או המוסלמית, ויהודים שכלפי חוץ השתייכו לקהילה אך בתוך ביתם פנימה לא הקפידו במצוות.

לא מדויק בכלל.
המושג של יהודי שחי באופן מוצהר חיים נטולי דת כמעט ולא היה קיים, מהסיבה הפשוטה שהאידאות החילוניות לא נפוצו באוכלוסיה, ואף אדם לא יכול לחיות אידאה שאינה קיימת...
 

naamah

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י GRN;655532:
לא מדויק בכלל.
המושג של יהודי שחי באופן מוצהר חיים נטולי דת כמעט ולא היה קיים, מהסיבה הפשוטה שהאידאות החילוניות לא נפוצו באוכלוסיה, ואף אדם לא יכול לחיות אידאה שאינה קיימת...

נו, איפה אמרתי אחרת?
כאן טענו שמאז ומעולם היו יהודים שומרי תומ"צ ויהודים שאינם שומרי תומ"צ.
אני אמרתי שאם היו כאלה (שאינם שומרים) הם היו בודדים שבבודדים, מהסיבות שמניתי. וכמובן שהם לא קראו לזה "חילוני" כי המושג לא היה קיים.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמד

א לְדָוִד בָּרוּךְ יְהוָה צוּרִי הַמְלַמֵּד יָדַי לַקְרָב אֶצְבְּעוֹתַי לַמִּלְחָמָה:ב חַסְדִּי וּמְצוּדָתִי מִשְׂגַּבִּי וּמְפַלְטִי לִי מָגִנִּי וּבוֹ חָסִיתִי הָרוֹדֵד עַמִּי תַחְתָּי:ג יְהוָה מָה אָדָם וַתֵּדָעֵהוּ בֶּן אֱנוֹשׁ וַתְּחַשְּׁבֵהוּ:ד אָדָם לַהֶבֶל דָּמָה יָמָיו כְּצֵל עוֹבֵר:ה יְהוָה הַט שָׁמֶיךָ וְתֵרֵד גַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:ו בְּרוֹק בָּרָק וּתְפִיצֵם שְׁלַח חִצֶּיךָ וּתְהֻמֵּם:ז שְׁלַח יָדֶיךָ מִמָּרוֹם פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִמַּיִם רַבִּים מִיַּד בְּנֵי נֵכָר:ח אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:ט אֱלֹהִים שִׁיר חָדָשׁ אָשִׁירָה לָּךְ בְּנֵבֶל עָשׂוֹר אֲזַמְּרָה לָּךְ:י הַנּוֹתֵן תְּשׁוּעָה לַמְּלָכִים הַפּוֹצֶה אֶת דָּוִד עַבְדּוֹ מֵחֶרֶב רָעָה:יא פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִיַּד בְּנֵי נֵכָר אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:יב אֲשֶׁר בָּנֵינוּ כִּנְטִעִים מְגֻדָּלִים בִּנְעוּרֵיהֶם בְּנוֹתֵינוּ כְזָוִיֹּת מְחֻטָּבוֹת תַּבְנִית הֵיכָל:יג מְזָוֵינוּ מְלֵאִים מְפִיקִים מִזַּן אֶל זַן צֹאונֵנוּ מַאֲלִיפוֹת מְרֻבָּבוֹת בְּחוּצוֹתֵינוּ:יד אַלּוּפֵינוּ מְסֻבָּלִים אֵין פֶּרֶץ וְאֵין יוֹצֵאת וְאֵין צְוָחָה בִּרְחֹבֹתֵינוּ:טו אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לּוֹ אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁיֲהוָה אֱלֹהָיו:
נקרא  8  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה