לבחור ליטאי טוב מישיבה טובה יש בדרך כלל כמה וכמה הצעות טובות. בחלק מהן מציעים יותר כסף, חלק פחות.
מישהו יכול לומר לבחור ולהוריו לבחור מבין ההצעות האלו דווקא את מי שמציע פחות, אף שיש לו הצעות טובות לא פחות עם יותר כסף?
האם המישהו הזה היה מיישם בעצמו כזאת עצה (או דרישה) על עצמו או על ילדיו? האם היה מייעץ את זה לתלמידיו?
בחורה ליטאית טובה שרוצה בית אברכי ומוכנה להתמסר, הורים ששאיפתם עבור ביתם היא בחור רציני ששאיפתו להמשיך להיות שקוע בלימוד ככל האפשר, מישהו יכול לומר לה או להוריה אל תתנו אפילו שיש לכם? האם המישהו הזה היה נוהג כך בעצמו?
כנ''ל הורים לבחורה שאין להם מספיק לתת (שזה הרוב), מישהו יכול לומר להם, אז תקחו בחור עובד? האם המישהו הזה היה נוהג כך בעצמו לו שאיפת חייו ושאיפת חייה של בתו היו בית אברכי?
האם הורים שנותנים לחתן שלהם, לא נותנים בעצם לבת שלהם? הם רוצים שהבת שלהם תיקרע? הם רוצים שבעלה יצא לעבוד? פעמים רבות, כמו שכתבו, הם אלו שרוצים שהבת תגור קרוב אליהם, והבת היא זו שרוצה לגור קרוב להוריה.
קל לזרוק כינויים והאשמות, ולא להבין שהמצב מורכב מאוד מאוד. והסיבה העיקרית לזה, כיוון שהדירות יקרות בטירוף. ורק מאמצים עליונים להוזיל את הדיור אם יצלחו, יוכלו להביא הקלה.
פריפריה? - פיתרון ליחידים. כי אם כולם יבואו לפריפריה, המחירים יזנקו.
כשהיה אפשר לקנות בקרית ספר בזול או בביתר עילית, רוב הזוגות הצעירים הלכו לשם. כמעט לא היה אז מצב שקנו בירושלים או בבני ברק.
היום זה לא נקרא פריפריה, אך אז בפירוש זה היה נקרא. וכמעט כולם הלכו לשם. והמחירים שם היו פחות משליש מאשר היום.
בפריפריה הרחוקה הרבה פעמים יש בעיה של השתכרות יותר מאשר במרכז. כמובן כל מקרה לגופו.
והיום המחירים בפריפריה הרחוקה, הם כמו שהיו פעם בבני ברק ובירושלים, וגם אז הצעקה היתה גדולה. כי אכן גם מחירי הפריפריה יקרים להחריד.
מה הפיתרון? שאלה גדולה אם יש פיתרון כולל.
וכמו שהזכירו , המון סיפורים בעולם של פעם בחו''ל, על האבות לבנות שבאו לאדמורי'' ם (כן, חסידיים) ובכו על הבנות שלהם שאין להם איך לתת להן נדוניה ולחתן אותן. ועזרו להם. לא על ידי כינויי גנאי לבחורים. ממש לא.
וכמו שהזכירו, על המצב כאן בארץ כתבו מאמרים נוקבים כבר לפני עשרות שנים. וניסו למצוא פתרונות כוללים.
רק מי שעשה מעשה כגון להקים את קרית ספר בזול, הצליח. ומי שהתעסק בהאשמות ובכינויי גנאי, לא קידם דבר. ופעמים שרק הזיק לעצמו ולמשפחתו.
אם חריש היתה ניתנת לחרדים, ודאי המונים היו נוהרים לשם. גם עכשיו יש התעוררות לכיוון, ומנסים ליצור שם מקום לחרדים.
וכמו שכתבו, בתוך כל מסגרת, מה שאדם יכול לעשות זה לנהוג ככל יכולתו לפי הנתונים האישיים שלו בתוך המסגרת.
וכל מה שכתבתי, זה דיבורים שלא יכולים לעזור למצוקה הנוראית שבה נתונים משפחות. אולי רק לשבר את האוזן, שהשיפוטיות העצומה שבאה מתוך מצוקה עצומה, לרוב איננה מוצדקת. ואין פיתרון פשוט למצב כל -כך מורכב.