רחל אשת ר' עקיבא

מצב
הנושא נעול.

bbr

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
זו ההרצאה:
https://www.hidabroot.org/video/59204
https://www.hidabroot.org/video/59205
https://www.hidabroot.org/video/59206

אני ממליצה בחום לצפות בכל ההרצאה, אבל מי שרוצה רק לשמוע על רבי עקיבא ורחל, זה בקישור השלישי.


אני האזנתי לאלפי אלפי הרצאות בחיים, ואני יכולה להעיד שזו ההרצאה היחידה שעשתה לי שינוי הכי מהותי בחיים ואני שומעת אותה שוב ושוב ושוב....
 

גלינג

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י bbr;n4896516:
זו ההרצאה:
https://www.hidabroot.org/video/59204
https://www.hidabroot.org/video/59205
https://www.hidabroot.org/video/59206

אני ממליצה בחום לצפות בכל ההרצאה, אבל מי שרוצה רק לשמוע על רבי עקיבא ורחל, זה בקישור השלישי.


אני האזנתי לאלפי אלפי הרצאות בחיים, ואני יכולה להעיד שזו ההרצאה היחידה שעשתה לי שינוי הכי מהותי בחיים ואני שומעת אותה שוב ושוב ושוב....

אפשר בג'מבו לחסומים??
תודה רבה מראש.
 

yudit10

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י userit;n4896332:
לדעתי שיבוש של דברים כדי שלא ישאלו שאלות- זה החלק הגרוע ביותר. אפילו יותר מהמצאת פירושים נחמדים. אני אכתוב פה דוגמא שכתבתי כבר בעבר- בסמינר תמיד אומרים על הפסוק "שבתי בבית ה' כל ימי חיי... ולבקר בהיכלו"- שהישיבה תהיה קבע אבל התחושה של התחדשות, כמו בביקור.
למעשה, הפירוש של המילה ביקור כפי שאנחנו משתמשים בה היום, הוא שיבוש של בן יהודה. בתורה המשמעות היא ביקורת. (ביקור חולים- אין משמע to visit, אלא לבדוק מה קורה איתו, מה הוא צריך וכו')
אבל זה לא מונע ממאות מורות לומר את זה ברטט. הן חושבות שהעיקר שזה פשט יפה וזה מועיל. הן לא יודעות ששקר לא יכול להוליד אמת.

הנקודה שאת מעלה נכונה
אבל הדוגמא שהבאת איננה נכונה.
70 פנים לתורה
והפירוש של ביקור מלש' לבקר מפעם לפעם מובא בשם-
החפץ חיים:
 

מקופלת

משתמש מקצוען
בלי קשר לסיפור הזה ספציפית. אני חושבת שיותר משחשוב לתת לילדים לשאול שאלות, להרגיל אותם לחפש בעצמם תשובות.
זה תרגול מצוין בעיקר לעניין של לדון לכף זכות. אבל לא רק.
בעלי הרבה פעמים מספר סיפור חלקי ואז אומר לילדים: תפעילו את המח, מה יכל לגרום לו לעשות כך וכך? וכו'
הם מנסים לזרוק רעיונות ומבינים שלא הכל מובן ממבט שטחי.
מה הטעם רק בלזרוק שאלות לכיוון המבוגר?
בעיקר אם מדברים על אנשים שלא מסוגלים להכיל מישהו/משהו שונה ממה שהורגלו.
זה אומר שאם את רואה מישהוא שונה ממך, את אמורה להפנות אליו את השאלות? או לחשוב בעצמך על מה שיכול לגרום לו להיות שונה ממך?

השאלות בסגנון: לא אכפת לכלבא שבוע שהבת שלו רעבה? למה היא הלכה מוזנחת כשה"אבא" שלה למד? למה היא לא הלכה לעבוד?
ילד יכול ללמוד לחשוב ולענות לעצמו תשובות אפשריות

תשאלו את עצמכם, ותנסו למצוא תשובות לעצמכם. :) תפעילו את המח.
 

מלפפון

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י userit;n4896332:
פדואלה- הילדים שלך נשמעים אינטיליגנטיים ופיקחים. כל הכבוד לך שאת מעודדת אותם לחשוב ולשאול! הרבה יותר קל ההיפך.
לעניות דעתי- בסיפור יש המון מסרים חשובים ונוגעים לנו- כמו כח ההתמדה והרצון, הכבוד של רחל לבעלה למרות היותו עם הארץ. היא לא דחקה בו מתוך מבוכה אלא כיבדה את מי שהוא (כמו שעשתה גם אשת לפידות- כיבדה אותו למרות שהיתה גדולה ממנו, והיתה מכינה לו פתילות שיביא לבית המקדש כדי שיראה תלמידי חכמים) . החשיבות של לימוד ברצף- 12 ועוד 12 זה לא 24. כששמע שרחל רוצה שימשיך ללמוד , אפילו לא נכנס לומר שלום כדי שלא יהיה הפסק.
להסיק מסיפור כזה שבחורה צריכה ללכת נגד הוריה זה כמו להסיק שהיא צריכה לישון על קש ...
ואגב, בסוגריים, שמעתי מר' יעקב פרידמן שחוץ ממקרה מסוים, הוא לא פגש אף זוג שנישאו נגד רצון ההורים (צד אחד או שניהם) ונישואיהם הצליחו. כך שלא על הכל צריך לומר 'לפי ההלכה לא צריך להקשיב'. לא עם הארץ חסיד.

העובדה שהילדים שלך מצאו דגש בפרטים האלו- כמו שאבא שלה לא נתן לה אוכל, כנראה מורה על סגנון הסיפור של הגננת שאולי לא נחנה בבינה יתרה.
וכאן המקום לומר- שמישהו יעשה לגננות סדר. העיוות בכל סיפורי הגן הוא בלתי נתפס. לא רק בפרטים הטכניים אלא גם באווירה. חושבת לה האשה מחשבות, ומעבירה את האווירה והרגשות שלה לילדים הרכים.
והלוואי שמורות בי"ס ותיכון היו נקיות מזה...
ב"ה זכיתי ללמוד בגייטסהד. שם מלמדים רק אמת. והיו קטעים בתורה ובנביאים שהרב היה צריך לומר 'תשכחו מה שהגננת אמרה לכן על זה'- זה היה כל כך נכון. המון דברים ביהדות (גם במעגל השנה- כמו מהות ר"ה, אופן הדין, ספירת העומר וכדו') נשארים אצלנו בוסריים כמו שקיבלנו בגן. כל הדיבורים בשיעורי השקפה מתגבבים מעל אותו בסיס ילדותי ומונעים מאיתנו ללמוד את הדברים מחדש. לא פלא שלבעלי תשובה עשויה להיות השגה גבוהה הרבה יותר בעניינים אלו. הם למדו את הדברים רק בצורתם הבשלה , הבוגרת והאמיתית.

לדעתי שיבוש של דברים כדי שלא ישאלו שאלות- זה החלק הגרוע ביותר. אפילו יותר מהמצאת פירושים נחמדים. אני אכתוב פה דוגמא שכתבתי כבר בעבר- בסמינר תמיד אומרים על הפסוק "שבתי בבית ה' כל ימי חיי... ולבקר בהיכלו"- שהישיבה תהיה קבע אבל התחושה של התחדשות, כמו בביקור.
למעשה, הפירוש של המילה ביקור כפי שאנחנו משתמשים בה היום, הוא שיבוש של בן יהודה. בתורה המשמעות היא ביקורת. (ביקור חולים- אין משמע to visit, אלא לבדוק מה קורה איתו, מה הוא צריך וכו')
אבל זה לא מונע ממאות מורות לומר את זה ברטט. הן חושבות שהעיקר שזה פשט יפה וזה מועיל. הן לא יודעות ששקר לא יכול להוליד אמת.

וכשאני רואה כאן מדי פעם אשכולות של מורות, שמחפשות שיעור מוכן לאיזה פרק או נושא. אני חושבת לעצמי שלא פלא שכך זה נראה בסוף. אם המורה לא נכנסת לעובי הקורה בעצמה, מה כבר תוכל לתת לתלמידות חוץ משיכפולים??

כתבת יפה.

לגבי שבתי בבית השם ולבקר בהיכלו- הפרוש הוא לבקר- בוקר.
ככה אני הבנתי את זה, לא?


לא הבנתי מה המשמעות של לבקר מתוך ביקורת?
(משום מה לא לימדו אותי בבית הספר את הנ"ל).
 

סטודיו פלאש

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה והפקת סרטים
...
 
נערך לאחרונה ב:

מרשימה

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י מלפפון;n4896637:
כתבת יפה.

לגבי שבתי בבית השם ולבקר בהיכלו- הפרוש הוא לבקר- בוקר.
ככה אני הבנתי את זה, לא?


לא הבנתי מה המשמעות של לבקר מתוך ביקורת?
(משום מה לא לימדו אותי בבית הספר את הנ"ל).

רש"י על הפסוק:

"ולבקר בהיכלו- ליראות שם בכל בקר ובקר כך פירשו דונש, ומנחם חברו עם "לֹא יְבַקֵּר בֵּין טוֹב לָרַע" (ויקרא כ"ז, ל"ג), אבל דונש פתר לשון בוקר" (תהילים כ"ז, ד').

לפי דונש, זה מלשון בוקר, שיזכה לבוא אל היכל השם בכל בוקר ובוקר.
לפי מנחם בן סרוק 'לבקר בהיכלו' הוא מן השורש ב.ק.ר, ­ לשון בקורת,- לבקר בהיכלו להתבונן בהיכל ולדרוש משם את קרבת השם

כמו כן יש את הפרוש של הח"ח שהביאו למעלה שזה מלשון ביקור מזמן לזמן.
 

הצלוחעס

משתמש פעיל
נכתב ע"י bbr;n4896516:
זו ההרצאה:
https://www.hidabroot.org/video/59204
https://www.hidabroot.org/video/59205
https://www.hidabroot.org/video/59206

אני ממליצה בחום לצפות בכל ההרצאה, אבל מי שרוצה רק לשמוע על רבי עקיבא ורחל, זה בקישור השלישי.


אני האזנתי לאלפי אלפי הרצאות בחיים, ואני יכולה להעיד שזו ההרצאה היחידה שעשתה לי שינוי הכי מהותי בחיים ואני שומעת אותה שוב ושוב ושוב....

אשמח מאד אם אפשר להעלות בגמבומייל
תודה
 

לבן

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י סטודיו פלאש;n4896653:
לבן, באמת מעריכה אותך
אבל לא אוהבת בכלל את הסגנון הבוטה הזה
את משתלחת חופשי, את מכאיבה
במחילה, תעדני - - -

מה משתלח? שאני לא חושבת שזה דיון מתאים לפורום הזה אלא באמת שאלה לרבנים ולאנשי מעלה?
לא כתבתי עכשיו מילה מעבר לזה. מילה.
 

שישיה

משתמש סופר מקצוען
קיבלתי באישי ואני מצטטת.

מכיוון שאינני רשומה, אין באפשרותי להגיב, לכן חיפשתי להוסיף משהו לעניין,


אני מרגישה לפי השאלות שמשהו כאן חסר. וזה מי היה רבי עקיבא.
אין שום אפשרות לחשוב על תורה שבעל-פה בלעדיו. הוא זה שדרכו עברה התורה שבעל פה אחרי החורבן, והוא מעורב בכל פרט שקשור לזה.
הוא לא היה רק גדול הדור, הוא לא רק עמד בצומת שאי אפשר לחשוב על המשכיות התורה והיהדות בלעדיו.
הוא היה הרבה הרבה יותר מזה, עד שמשה רבינו אמר לקב''ה כאשר חזה את רבי עקיבא: יש לך כזה אדם, ואתה נותן תורה על ידי?

פדואלה שואלת איך היו מתייחסים לסיפור כזה היום.
נדמיין שהיה כזה סיפור בעברו של אחד מגדולי הדורות האחרונים.
גדול, שאי אפשר לדמיין בכלל את העולם היהודי בלעדיו. כל אחת שתדמיין על הגדול שהוא בעיניה הגדול בה' הידיעה.
האם לא היו מספרים את הסיפור הזה כסיפור מופת עליו ועל אשתו?
שבטוהר ליבה, בשאיפותיה העצומות, בחכמתה המיוחדת, בראייתה את הנולד, בסבלנותה העצומה, ובמסירות שאין לה אח וריע, -
גרמה לו להיות מה שהוא, ואם לא היא, הוא היה נשאר עם הארץ ואדם פשוט?
זה היה ודאי אחד הסיפורים בה' הידיעה. מלא הערצה והתפעלות. מרגש עד עמקי הנפש.

ורבי עקיבא ורחל על אחת כמה וכמה, כי אין גדול בדורות האחרונים שישווה אפילו במעט לגדלותו העצומה, ולהעמדת התורה והיהדות ולהמשך קיומה.
לכן, בזה צריך להתרכז, כי זה הסיפור. גדלותו הבלתי נתפשת של רבי עקיבא, עמידתו בצומת כזו, שכל התורה שבעל-פה והיהדות עברה הלאה דרכו ובזכותו,
בתקופה שוממה עד אימה - לאחר החורבן הנורא. אפשר בכלל לדמיין את העולם בלעדיו? או בלעדי תלמידיו העצומים, שהעבירו הלאה?
ואיך הוא אמר? - 'שלי ושלכם - שלה!'
ואז ממילא לא תהינה שאלות, כי הן כל-כך חיוורות לעומת הדבר העצום והבלתי נתפס הזה.
 

מקופלת

משתמש מקצוען
נכתב ע"י לבן;n4896679:
מה משתלח? שאני לא חושבת שזה דיון מתאים לפורום הזה אלא באמת שאלה לרבנים ולאנשי מעלה?
לא כתבתי עכשיו מילה מעבר לזה. מילה.

כשזה מגיע כהמשך למילים קודמות, זה בוטה. ומיותר.

אגב, שהנהלת פרוג לא מחקה את הדיון, רק חלק מהתגובות...
 

גרנולה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
נכתב ע"י הרהור עמוק;n4892758:
אני בתור בן תורה ומתמיד גדול לא הייתי מוכן להתפשר על אשה שהיא לא בת ת"ח עם ההשקפה הנכונה ועם 3/4 דירה מצידה, אני השקעתי הרבה בלימוד וזה מגיע לי.

המון הצלחות בחיים! אבל אם זו החשיבה והגישה שלך לחיים, אז רחמנות עליך.
 

userit

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י yudit10;n4896588:
הנקודה שאת מעלה נכונה
אבל הדוגמא שהבאת איננה נכונה.
70 פנים לתורה
והפירוש של ביקור מלש' לבקר מפעם לפעם מובא בשם-
החפץ חיים:

הדוגמא אינה שלי. שמעתי אותה מת״ח. אשמח לראות את הפירוש במלואו כי בקטע המודגש אין סתירה לדברים שאמרתי. לא רואים מכאן שהח״ח פירש ביקור כ׳התארחות׳ או איך שלא נגדיר את זה, אלא שהוא מפרש ביקור כדבר שאינו בקביעות- אולי כוונתו להשתמש במשמעות של ביקורת, שגם אותה אין עושים בקביעות?
לא מוצג כאן הפשט המפורסם של המורות.
 

userit

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י מלפפון;n4896637:
כתבת יפה.

לגבי שבתי בבית השם ולבקר בהיכלו- הפרוש הוא לבקר- בוקר.
ככה אני הבנתי את זה, לא?


לא הבנתי מה המשמעות של לבקר מתוך ביקורת?
(משום מה לא לימדו אותי בבית הספר את הנ"ל).

לבקר לשון ביקורת זה לערוך בדיקה.
 

userit

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י לבן;n4896550:
אני חיכיתי ליוזרית :)
כתבה טוב, וברהיטות. מרגישים גייטסהד.

או, וואו! מחמאה מלבן!

אכן, אי אפשר להוציא את הגייטסהד מהילד.
 

רבקהא

משתמש מקצוען
לא קראתי את כל האשכול-
אבל עורר לי נקודה רדומה אי אז מימי הסמינר-
המורה שלי בי"ב העלתה את השאלה של פדואלה, והביאה הוכחות לכך שאף אחד בגמרא לא משבח את מה שרחל עשתה כדרך חיים-
לא זוכרת, זה היה שיעור מפולפל לפני למעלה מעשור, אבל אולי עוד מישהי תיזכר----
 

לאה ולדמן

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י רבקהא;n4897733:
לא קראתי את כל האשכול-
אבל עורר לי נקודה רדומה אי אז מימי הסמינר-
המורה שלי בי"ב העלתה את השאלה של פדואלה, והביאה הוכחות לכך שאף אחד בגמרא לא משבח את מה שרחל עשתה כדרך חיים-
לא זוכרת, זה היה שיעור מפולפל לפני למעלה מעשור, אבל אולי עוד מישהי תיזכר----

בדיוק בעלי הסביר לי לא מזמן שיש בגמרא כל מיני סיפורים שהיו מקרים של אחד ל- (למשל רבי טרפון שכולנו גדלנו עליו)
וניתחנו שתי נקודות:
א. בנ"א לא נדרש לעשות משהו אם לא מתאים לדרגה שלו. למשל הכי נכון זה לשתוק ולוותר אבל אם בנ"א מרגיש שאם ישתוק זה יתבשל בתוכו ויתפרץ באופן אחר מוטב שידבר ויניח דברים על השולחן, כמובן בכבוד!
ב. הסיפורים האלה הם בתור השראה, שנדע לאן בנ"א יכול להגיע, אבל לא דורשים מאתנו להיות שם. אנחנו צריכים להיות מי שאנחנו אף אחד לא מצפה מאתנו להיות משה רבינו (להבדיל, אשכול ההשראות הגדול בפורום ציירים למשל, יש רמות שצייר סטנדרטי לעולם לא יוכל להגיע אליהם, אבל הוא רואה ולומד חלקים, רואה רעיונות, ומיישם אותם באופן המתאים לו, ומתקדם ברמתו שלו בהתאם ליכולותיו ולכשרונות שנתנו לו משמים)
 

ציפורת הנפש

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
הדמיות בתלת מימד
נכתב ע"י פדואלה;n4890591:
אולי רק אני חושבת וחושבת...
אני שומעת את ילדיי הצדיקים מספרים את הסיפור על כל פרטיו ודקדוקיו(עם תוספות הגננות של כל שנה ושנה...) ושומעת את כל השאלות אח"כ(גם את רצית את אבא? תמיד אבא למד? אם החתן שלי לא ילמד בהתחלה, תרשי לי להתחתן איתו? בגיל חתונה(:)) גם חייבים לשמוע בקול ההורים? לא אכפת לכלבא שבוע שהבת שלו רעבה? למה היא הלכה מוזנחת כשה"אבא" שלה למד? למה היא לא הלכה לעבוד?) ועוד אלפיים שאלות...

ותוהה בליבי, האם גם בדורינו היו נותנים לכך מקום והאדרה?
האם יש בחורה שתלך נגד רצון(רוחני) של הוריה, ותתחתן על אף רצונם עם בחור שמצאה לנכון להיות לו בן זוג ושותף לחיים, וגם אם הוא בסוף יהיה אברך טוב ועושה נח"ר להורים-מחותנים, נתחיל לספר אתזה לכל עמ"י ואשתו איזה מעשה נאצל זה?

חוץ מכך שהיא תמכה בתורה שבאה באף 24 שנים(בלי לזלזל חלילה! זה מעשה עצום שאין שני לו ויכול להיות שרק עלזה שווה כל התמיהות האחרות), יש עוד מסר שניתן להעביר לילדים(או מבוגרים)?
תחשבו על כל תהליך הסיפור מהתחלה התחלה כולל כל האמצע וכמובן הסוף...

חכמים וחכמות החכימוני בבקשה!! מעניין. ותודה לכל העונים.

ושאלה שתמיד הטרידה אותי ועוד לא קיבלתי עליה מענה -
מי התיר לרחל לוותר על דרגה רוחנית?! הרי לא מתחתנים על סמך הבטחות לשינויים.
היה לה את האפשרות להתחתן עם ת"ח בקנה מידה, והיא בחרה להתחתן עם אדם ששונא ת"ח כי היא ראתה שיתכן ויכול לצאת ממנו ת"ח.
באיזה רשות אדם יכול לוותר על עולמו רוחני?

ע"ע רחל אימנו. מי התיר לה לתת את יעקב ללאה בידיעה שלכאורה היא תינשא לעשיו, והרי עולמה הרוחני תלוי בזה!!!
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמט

א הַלְלוּיָהּ שִׁירוּ לַיהוָה שִׁיר חָדָשׁ תְּהִלָּתוֹ בִּקְהַל חֲסִידִים:ב יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל בְּעֹשָׂיו בְּנֵי צִיּוֹן יָגִילוּ בְמַלְכָּם:ג יְהַלְלוּ שְׁמוֹ בְמָחוֹל בְּתֹף וְכִנּוֹר יְזַמְּרוּ לוֹ:ד כִּי רוֹצֶה יְהוָה בְּעַמּוֹ יְפָאֵר עֲנָוִים בִּישׁוּעָה:ה יַעְלְזוּ חֲסִידִים בְּכָבוֹד יְרַנְּנוּ עַל מִשְׁכְּבוֹתָם:ו רוֹמְמוֹת אֵל בִּגְרוֹנָם וְחֶרֶב פִּיפִיּוֹת בְּיָדָם:ז לַעֲשׂוֹת נְקָמָה בַּגּוֹיִם תּוֹכֵחֹת בַּלְאֻמִּים:ח לֶאְסֹר מַלְכֵיהֶם בְּזִקִּים וְנִכְבְּדֵיהֶם בְּכַבְלֵי בַרְזֶל:ט לַעֲשׂוֹת בָּהֶם מִשְׁפָּט כָּתוּב הָדָר הוּא לְכָל חֲסִידָיו הַלְלוּיָהּ:
נקרא  6  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה