פירוש לשם זלטה

רואה האורות

משתמש חדש
נכתב ע"י חסידה;509764:
בקשר לשאלה המקורית- מה פרוש השם 'זלאטע', יש לי בת דודה שהיתה אמורה להקרא בשם זה ע"ש סבתא. כיוון שבחוג אליו משתייכים דודי מקפידים שלא לקרוא לילד בשם שיתכן ויתבייש בו בעתיד, תרגמו להם את השם ל'נעמי' וכך היא אכן נקראת.
מה הקשר בין נעמי לזלאטא שאמור להיות קשור ל"זהבה"?

ושאלהה משלי לגבי מובן שם: מה פירוש פרלה? שם אמו של מרן הגאון הראי"ה קוק זצוק"ל היה פרלה זלאטע.
 

agav

משתמש צעיר
נכתב ע"י אשר גולד;843439:
לא נכון

זעהל באידיש זה נפש
את הדברים לא אמרתי מדעתי. בדקתי אותם בכמה מקורות.

בכל מקרה יש הגיון בדבריך, יבוא תשבי ויתרץ את כל הסתירות...
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
מי שמעיין בתחילת דברי הימים ימצא שמות שחוזרים באותה המשפחה. יש גם משפחות בזמן בית שני שהיו השמות חוזרים בהן, וגם אצל מלכי בית חשמונאי.
 

Chagit Weksler

משתמש מקצוען
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
נכתב ע"י GRN;843281:
כפי הידוע לי, השימוש בשמות תהילה ושירה הוא בעקבות סיפוריו של ש"י עגנון. לפני כן לא נעשה שימוש במילים אלו בתור שמות נשים (מכך אפשר גם להבין את העובדה ששמות אלו נכנסו לציבור החרדי לפני זמן לא רב).

הראשון דווקא שהשתמש בשם תהילה הוא רמח"ל בספרו האליגורי- "לישרים תהילה"
 

GRN

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עיצוב ואדריכלות פנים
נכתב ע"י אנדי;843583:
הראשון דווקא שהשתמש בשם תהילה הוא רמח"ל בספרו האליגורי- "לישרים תהילה"
יושר והמון לא נעשו שמות אנשים בעקבות "לישרים תהילה" וכמו כן גם תהילה. אצל ש"י עגנון נעשה שימוש במושגים לא בתור אליגוריה אלא בתור שמות נשים.
אני מתפלאה שהניק אברהם כתב שגם קודם לכך נעשה שימוש במושגים אלו בתור שמות נשים. יש אישה ספציפית לדוגמא?
 

רות מיכל

משתמש פעיל
חברה ספרה לי על בן דוד של בעלה שהוריו נאלצו משום כיבוד הורים לקרוא לרך הנולד ע"ש סבא ירחמיאל. דא עקא הם ממש לא אהבו את השם. מה עשו? בברית קראו לו ירחמיאל אך כשם חיבה נקבע שמו כיונתן.. כפי שחפצו לקרוא לו מלכתחילה.
חברתי נכנסה למשפחה ומכירה את אותו בן דוד בשם יונתן. עד שמישהו טרח לספר לה אודות המקור..
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אם כבר מדברים על בושה ועל הסתרת שמות - בני סיפר לי בשעתו כי בישיבה שבה למד היה לבחורים 'תחביב' מיוחד לעקוב אחר שמות הבחורים העולים לתורה ולאתר שמות נסתרים 'עסיסיים' ולעשות מהם מטעמים. למשל, אחד ששמו הנסתר היה טודרוס - כל הישיבה קראה לו טדי;).
במשפחתנו אין אנו נבהלים משמות יוצאי דופן. כאשר ילדה בתי את בכורה ביקשה חמותה ממנה לקרוא לו על שם אביה ז"ל. היו לו שני שמות, האחד קונבציונלי והשני חריג. היא בקשה לוותר על קריאת השם השני, מחשש להיותו ללעג בעתיד. בתי הזדעזעה לשמע הרעיון והתעקשה לקרוא לו בשם המלא של הסב. כל משפחתנו הקפידה לקרוא לו בשני שמותיו מספיק פעמים (ולפעמים אפילו רק בשם השני, סתם בשביל הכיף), ומשחר ילדותו - כששאלוהו לשמו - הוא אמר את שניהם ללא מורך. היום הוא בן 14 ואינו רואה כל פגם בשמו. (הוא סיפר לי כי השתתף בטיול והשאיר כתובת במקום מסוים: "אני הייתי פה" - וחתם את שמו השני. בדיעבד עזרה הכתובת הזו לאחד מחבריו - שהיה במאסף וחשב שאיבד את דרכו - לדעת כי הוא בדרך הנכונה, כי שם כזה, הוא ידע, חייב להיות שייך רק לקבוצה שלהם:) )
בקיצור - אם יש למישהו שם חריג מוטב שישאנו בגאון ולא יחביא אותו. מה שאתה משתדל להסתיר ישתדלו חבריך לחשוף...
 

למען דעת

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
סבתי ע"ה נשאה שם שכיום הוא חריג בחוג שלנו, וציוותה לא לקרוא על שמה (אלא כשם שני, מה שעשו רוב צאצאיה ואני ביניהם)!
אני מכיר סבתא אחרת, שרוב בנותיה וכלותיה קראו את שם אמה כשם שני, למעט אחת שרצתה לכבד את האם במיוחד ולכן קראה רק בשם החריג, ואילו האם לא מתרגשת מזה...
 

agav

משתמש צעיר
נכתב ע"י אשר גולד;843439:
לא נכון

זעהל באידיש זה נפש

עוד כמה דיוקים.

זעהל באידיש זה אמנם 'נפש', מקביל למלה SOUL באנגלית. (אנגלית וגרמנית הן שפות-אחיות, בעלות מוצא משותף - גרמאנית עתיקה.)

אולי יש קשר בין זעליג ל'נפש' אבל מדובר בשם מספיק וותיק, כדי לספח אליו משמעות ספציפית לו. והמשמעות היא 'מבורך'. זו הסיבה שהשם נלווה לא פעם לשם 'אשר'. מכיון ש"ברוך מבנים אשר". כשם ש"גור אריה יהודה" הפך ל'יהודה לייב', "נפתלי איילה שלוחה" הפך ל'נפתלי הרץ', ו"בנימין זאב יטרף" הפך ל'בנימין וולף', ועוד.
 

לללי

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
על אותו משקל:
אפרים פישל - שיפרה כדגים.
 

נני5

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
ומה תאמרו על אוצר השמות במשפחה שלנו?
סערל, שפרינצא, בריינא, סלאווא, פרומט, זלאטע, טשארנא, פריידא, ציפא, פערל, פייטל [בן]

לבעלי היה חבר בישיבה שקראו לו 'קרעפל' [השם השני], והוא היה נראה באמת סוג של קרעפל... [גוץ...]
ועוד חבר שקראו לו זעקל [שוב, השם השני] והחברים לא גמרו ללעוג לו.
לאחרונה היו מודעות אבל על אשה בשם 'שארצע באבצע'...
ואני מכירה גם אשה עם 3 שמות מיוחדים: יענטע ביילא קראסל...!
תהנו.
 

תקוה

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
קהילת הספרנים
נכתב ע"י נני5;844027:
ומה תאמרו על אוצר השמות במשפחה שלנו?
סערל, שפרינצא, בריינא, סלאווא, פרומט, זלאטע, טשארנא, פריידא, ציפא, פערל, פייטל [בן]

.

זה מזכיר לי את שכנתי. יש לה בבית פערל ופייגא גיטל ושאשא והציעו לה כלה בשם נורית. היא התחלחלה לגמרי "איך אכניס נורית לבית כזה?":)
 

RacheliArt

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי
אוי, אני ממש אוהבת את האשכול הזה...

בקשר לשמות תהילה ושירה וכו, עם כל הכבוד, בימי התנ"ך ההורים "המציאו" שמות כמו קרן-הפוך, קציעה, אבישי, מהללאל וכו. ואף סבתא לא התלוננה...
אם הקב"ה נתן לנו מספר דקות של נבואה בעת הולדת הילד\ה, לא כדאי להשתמש בה?
(וזה אגב לא סותר לתת "על שם" אם הורה חש ששעפסיל או מייטל זה השם המתאים לילדו)
 

רות מיכל

משתמש פעיל
נכתב ע"י RacheliArt;844070:
אוי, אני ממש אוהבת את האשכול הזה...

בקשר לשמות תהילה ושירה וכו, עם כל הכבוד, בימי התנ"ך ההורים "המציאו" שמות כמו קרן-הפוך, קציעה, אבישי, מהללאל וכו. ואף סבתא לא התלוננה...
אם הקב"ה נתן לנו מספר דקות של נבואה בעת הולדת הילד\ה, לא כדאי להשתמש בה?
(וזה אגב לא סותר לתת "על שם" אם הורה חש ששעפסיל או מייטל זה השם המתאים לילדו)
ותבינו שגם ההורים של סבתא זלאטע/ קריינדי/ פייגא וכן על זה הדרך נתנו את השם פשוט כי אהבו אותו והוא הצטלצל יפה באותו זמן.
על משקל ליבא- תארו לעצמכם שהייתי קוראת לבתי אהבה? ואז השם היה מופץ ועשרות 'אהבות' היו נעשות לסבתות ומאות נינות היו נאלצות להקרא בשם הזה כי כך קראו לסבתא שלהן וזה שם שיסודתו בהררי הקודש של הסבתא..
אינני מזלזלת בקריאת שמות ע"ש מישהו. רק אני חושבת שזה בעיקר בא לסמל את אמונתינו בצדקות הסבים וזה מראה שאנחנו רוצים להמשיך את מסורת הצדקות הזו.
אבל שם שיכול לעורר לילד בעיה חברתית (ואני יודעת שרבים נושאים את השם קלונימוס בגאווה אבל רבים גם לא!) או רגשית אישית (כי שם של בנאדם זה הדבר שנאמר הכי הרבה בסביבתו בהקשר אליו) יש עניין מיוחד שלא לקרוא.
 

דריבלית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
D I G I T A L
נכתב ע"י RacheliArt;510472:
"ניסל" זה אגוז. שמעתי שמועה כי בב"ב ישנה אשה בשם אגוזה.

חמותה של בת דודה שלי
 

agav

משתמש צעיר
נכתב ע"י לללי;843979:
על אותו משקל:
אפרים פישל - שיפרה כדגים.
וגם מכיון שזהו המזל המקביל לשבט אפרים - אדר. (אחרון השבטים ואחרון החודשים)
 

GRN

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עיצוב ואדריכלות פנים
נכתב ע"י RacheliArt;844070:
אוי, אני ממש אוהבת את האשכול הזה...

בקשר לשמות תהילה ושירה וכו, עם כל הכבוד, בימי התנ"ך ההורים "המציאו" שמות כמו קרן-הפוך, קציעה, אבישי, מהללאל וכו. ואף סבתא לא התלוננה...
אם הקב"ה נתן לנו מספר דקות של נבואה בעת הולדת הילד\ה, לא כדאי להשתמש בה?
(וזה אגב לא סותר לתת "על שם" אם הורה חש ששעפסיל או מייטל זה השם המתאים לילדו)

לא תלונה הייתה בדבריי, רק ציון מקור.
 

RacheliArt

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי
אגב-אולי את יודעת מה מקורו של שמו של "חוצפית המתורגמן"?
זה גם נשמע שם "נקבתי" וגם משונה...כאילו, מי יקרא כך לילדו?
חוצמזה, האם "ענת" מהתנ"ך היה זכר או נקבה? (שמגר בן ענת)
 

נוי

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
לו היינו מצליחים לעכל את הבדלי הדורות, ועד כמה קטנים אנחנו לעומתם, אזי לא היינו שופטים את הדורות הקודמים לדורות הקודמים.(ה"גולדות" ו"הזלאטות" הראשונות...)ולא היינו מעזים בכלל לנתח למה הם נתנו שם זה או אחר.
טעמם ונימוקם ביצירת השמות המשבצים את האשכול, הם מבחינתנו בלתי מושגים.
לו היינו קולטים שאפשר לסמוך עליהם, ובכלל, שיש דברים שאנחנו לא מבינים/ מודעים עם כל הכבוד לפקחותנו העצומה ולאשיותינו המלומדת, אז השמות שעוברים מדור לדור לא היו עניין של בושה, ליהפך.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמד

א לְדָוִד בָּרוּךְ יְהוָה צוּרִי הַמְלַמֵּד יָדַי לַקְרָב אֶצְבְּעוֹתַי לַמִּלְחָמָה:ב חַסְדִּי וּמְצוּדָתִי מִשְׂגַּבִּי וּמְפַלְטִי לִי מָגִנִּי וּבוֹ חָסִיתִי הָרוֹדֵד עַמִּי תַחְתָּי:ג יְהוָה מָה אָדָם וַתֵּדָעֵהוּ בֶּן אֱנוֹשׁ וַתְּחַשְּׁבֵהוּ:ד אָדָם לַהֶבֶל דָּמָה יָמָיו כְּצֵל עוֹבֵר:ה יְהוָה הַט שָׁמֶיךָ וְתֵרֵד גַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:ו בְּרוֹק בָּרָק וּתְפִיצֵם שְׁלַח חִצֶּיךָ וּתְהֻמֵּם:ז שְׁלַח יָדֶיךָ מִמָּרוֹם פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִמַּיִם רַבִּים מִיַּד בְּנֵי נֵכָר:ח אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:ט אֱלֹהִים שִׁיר חָדָשׁ אָשִׁירָה לָּךְ בְּנֵבֶל עָשׂוֹר אֲזַמְּרָה לָּךְ:י הַנּוֹתֵן תְּשׁוּעָה לַמְּלָכִים הַפּוֹצֶה אֶת דָּוִד עַבְדּוֹ מֵחֶרֶב רָעָה:יא פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִיַּד בְּנֵי נֵכָר אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:יב אֲשֶׁר בָּנֵינוּ כִּנְטִעִים מְגֻדָּלִים בִּנְעוּרֵיהֶם בְּנוֹתֵינוּ כְזָוִיֹּת מְחֻטָּבוֹת תַּבְנִית הֵיכָל:יג מְזָוֵינוּ מְלֵאִים מְפִיקִים מִזַּן אֶל זַן צֹאונֵנוּ מַאֲלִיפוֹת מְרֻבָּבוֹת בְּחוּצוֹתֵינוּ:יד אַלּוּפֵינוּ מְסֻבָּלִים אֵין פֶּרֶץ וְאֵין יוֹצֵאת וְאֵין צְוָחָה בִּרְחֹבֹתֵינוּ:טו אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לּוֹ אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁיֲהוָה אֱלֹהָיו:
נקרא  20  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה