ביקורת ספרות פדהאל | ביקורת (עם ספויילרים)

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
שהוא משוגע קצת
לא שהוא קראי חלילה

ועיקר הכובד היה באיסתרק ומאז כאילו המצב נשאר סטטי
מסכימה איתך שהיה צריך להרחיב יותר על איסתרק בעניין הזה (מצד שני, כמעט לא מסופר עליו בארמון, מאז שהתמנה למלך)

יוסף בסדרה הוא יותר ממשוגע קצת ולא קראי.
מזלזל במצוות (כשבלבל בברכות)
רוצח אנשים בלי משפט.
שלא לדבר על איך בכלל הוא השתלט על הכתר. זה לא קרה מתוך הקפדה על הלכות. ולא מתוך מידות טובות.
השיקולים לפיהם הוא בחר לממלכה שלו רב ראשי.
יש הרבה מאד.
לא סותר שגם בצד השני אנשים נרצחים ולא תמיד זה מובן. כל המלחמה שאיסתרק מנהל לא ברורה גם לי, עד כמה זה מותר. אבל שני הצדדים שיש כאן כן ברורים.

ואכן ההבדלים לרוב דקים מאד, אבל זה בדיוק המסר שהסופרת רצתה להעביר כאן. דווקא כשההבדל הוא כזה דק, ולא תמיד מובן למה אי אפשר קצת לשנות ולמה השמרנות הפנאטית.
(אפשר לא להסכים עם המסר. זה עניין אחר)
 

מירי11111

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מזלזל במצוות (כשבלבל בברכות)
רוצח אנשים בלי משפט.
שלא לדבר על איך בכלל הוא השתלט על הכתר. זה לא קרה מתוך הקפדה על הלכות. ולא מתוך מידות טובות.
השיקולים לפיהם הוא בחר לממלכה שלו רב ראשי.
יש הרבה מאד.
כל הדוגמאות מהספר איסתרק
אח"כ?
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
כל הדוגמאות מהספר איסתרק
אח"כ?
אח"כ פחות מסופר עליו, לא?
אפשר להסכים שגם בחירת הכלה שלו לבנו לא באה מתוך יראת שמים. גם הכוונה לרצוח אותו וגם המחשבות על הריגת פאר.

אז הטענה היא שאין עוד סצנות כאלה כדי להצדיק את המשך המלחמה?
לא שהיא לא מובנת מעיקרה.
 

מירי11111

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אח"כ פחות מסופר עליו, לא?
אפשר להסכים שגם בחירת הכלה שלו לבנו לא באה מתוך יראת שמים. גם הכוונה לרצוח אותו וגם המחשבות על הריגת פאר.

אז הטענה היא שאין עוד סצנות כאלה כדי להצדיק את המשך המלחמה?
לא שהיא לא מובנת מעיקרה.

פדהאל כתוב בצורה שברור שבחרנו צד וזהו
עכשיו צריך לראות רק מי ינצח.
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
פדהאל כתוב בצורה שברור שבחרנו צד וזהו
עכשיו צריך לראות רק מי ינצח.
ולמה, מבחינה ספרותית, זה לא מספיק?
משהו השתנה בינתיים? מישהו עשה צעד דרסטי לכיוון אחר?

ועוד שאלה: חטיפת ילד מידי הוריו, עידוד מהומות אלימות כהתגרות, דרישה לביטול שיעורי תורה, אלה צעדים שמלמדים על חזרה בתשובה? הם לא מספיק מוכיחים (בהנחה שכל קוראי הספר קראו גם את הקודמים בסדרה וכבר בחרו צד) שהכל כשהיה? אין צורך בעוד ועוד דוגמאות לעניין שכבר הבנו אותו.
 

מירי11111

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
ולמה, מבחינה ספרותית, זה לא מספיק?
משהו השתנה בינתיים? מישהו עשה צעד דרסטי לכיוון אחר?

ועוד שאלה: חטיפת ילד מידי הוריו, עידוד מהומות אלימות כהתגרות, דרישה לביטול שיעורי תורה, אלה צעדים שמלמדים על חזרה בתשובה? הם לא מספיק מוכיחים (בהנחה שכל קוראי הספר קראו גם את הקודמים בסדרה וכבר בחרו צד) שהכל כשהיה? אין צורך בעוד ועוד דוגמאות לעניין שכבר הבנו אותו.
ולכן בדיוק הספר בפני עצמו לא מספיק וחטף ים ביקורת.
כי הוא יושב רק על העבר

(אפילו הסיפור של פדהאל מסופר לנו בלשון עבר אם היא הייתה מביאה את הסיפור שלו כמו הסיפור על סבתא הטובה... ואת המחנך מביאה ג"כ ואת חוסר האמון שלו אח"כ. לו הייתה מביאה בזמן הווה זה היה מתקבל הרבה יותר טוב.)
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
ולכן בדיוק הספר בפני עצמו לא מספיק וחטף ים ביקורת.
כי הוא יושב רק על העבר

(אפילו הסיפור של פדהאל מסופר לנו בלשון עבר אם היא הייתה מביאה את הסיפור שלו כמו הסיפור על סבתא הטובה... ואת המחנך מביאה ג"כ ואת חוסר האמון שלו אח"כ. לו הייתה מביאה בזמן הווה זה היה מתקבל הרבה יותר טוב.)
הרי הבאתי פה דוגמאות שזה לא רק העבר...
דוגמאות מהספר פדהאל.

בכל אופן, בעצמי הייתי רוצה גם ספר שיעמוד בפני עצמו וקיבלתי משהו אחר. ועדיין אני חושבת שהרבה מהביקורת לא מוצדקת, והיא נובעת בגלל שהספר לא תאם לדמיון שהקוראים ציירו לעצמם בשנות ההמתנה אליו.
 

מירי11111

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
שהקוראים ציירו לעצמם בשנות ההמתנה אליו.
אחרי שקראתי את פדהאל פעמיים פלוס כמה קטעים נבחרים פלוס ניסיתי בכח לקרא שוב את השיחות של יוזבד ואולה כדי להבין מה הולך שם... (זה היה אמור להיות קטע כיף לקריאה כי אלו שתי דמויות מוכרות... היה מתיש לקרא את זה..)

פשוט נהנתי לחזור לקרא את יוזבד. הרבה יותר מובן וקליל ולא מבוסס על מסע ניחושים
 

מירי11111

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
לא קראתי עדיין את הספר.
אבל אני שומעת וקוראת כ"כ הרבה ביקורות.
עד כדי כך? זה המצב?
או שמהלחץ על שנגמר הסדרה כולם מוציאים קיטורים? ;)
הספר מעולה ביחס להרבה מאוד ספרים אחרים שקראתי, אבל ביחס לקודמיו בסדרה הוא לא באותה שורה בכלל.

#לדעתי
 

רוח פרצים

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
איור וציור מקצועי
הבעיה לא רק ביוזבד ואולה. כל הגיבורים שלנו היו שונים. לא כתבו כלום על בסטיאן, מי שמע בכלל על מיכאל? ( ציפינו למפגשים מפעימים בינו לבין מהללאל, אם לא חברות)
את אולה היא בלבלה לנו במוח. לא שוב אותו בחור לעניין, היחיד שיודע לדבר את מה שהוא חושב בלי חפירות מנומסות.
מאונמר כבר ציפיתי לבשורות טובות ולא סתם שלא קיבלתי כאלה, אני אפילו לא יודעת איך ההיפראקטיבית הגאונה בעלת 2 הידיים השמאליות מסתדרת עם בעל חייל בנשמה ודי אנמי מבחינת האופי שלו.
חוץ מהפגנת חוש ההומור השחור הנדיר בסוף- לא פגשנו את המשנה החיוור וחבל.
לא סיימנו.
יש את הסגנון השונה של הכתיבה.
הספר כתוב בצורה של כמה זירות בודדות שעליהן מתבסס כל הסיפור. לא עוד הקפה של כל הסיפור מכל הכיוונים האפשריים שמותירים את ההרגשה שאת מכירה את הסיטואציה מכל צדדיה.
יש גם את הז'אנר השונה שהסיפור עבר אליו מבלי משים. נראה כאילו הסופרת קראה הרבה ספרי מתח כשהתחילה את האמצע השני של פדהאל.
חבל. עד שהיא יצרה ז'אנר מממלכה במבחן ככה לעזוב אותו?
אהבנו את הקצב באיסתרק ובמהללאל. יוזבד היה איטי מידי ובפדהאל מהיר מידי.
אבל לחבר בין איסתרק לאלרון היה גאונות.
טוב. ההודעה ארוכה מידי ולא קראתי את פדהאל יותר מפעם אחת.(מיד זה עבר לכל השכונה) ככה שאזכר בכל השאר בפעם הבאה כשאקרא אותו.
אבל אל תדאגו, לא אחסוך את שבט לשוני...
 

רוח פרצים

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
איור וציור מקצועי
הבעיה נטו שלך. (אימוג'י מתגרה ולועג לאיד)
אני לא אגרה אותך כמה ספרים יש לי בבית ואיך שכל השכונה באות אליי להשאיל...
 

לוטם

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
אני לא אגרה אותך כמה ספרים יש לי בבית ואיך שכל השכונה באות אליי להשאיל...
זה פחות מגרה כי לא ראית את הספריה שלי... ;)

אבל את פדהאל לא קראתי. זה הפסד.
 

מיהי

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
כל הגיבורים שלנו היו שונים
בעיני זה היה "תיקון" ליוזבד
ביוזבד היו המון זירות וגיבורים, ותתי סיפורים ועלילות,
ובפדהאל זו התמקדות מדויקת בגיבורי העלילה, ללא הסחות דעת.
אז שם התלוננו על "יותר מדי" ופה על "איפה כולם?"
במקום זה שכל אחד יקרא את מה שהוא אוהב ומתחבר.


נ.ב. ממש אהבתי את הקטע של גדעון- דמות מרעננת למדי, ומעוררת מחשבה!
 

מירי11111

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
לפני ואחרי כל הביקורת (המוצדקות והלא מוצדקות...)
חייבת להגיד משהו אחד.
היא ידעה לסיים את הטרילוגיה כמו שצריך (לענ"ד)

לא נפלה לסוף טוב הכל טוב
לא להשמדת כוזר
לא לזה שרעואל התעורר מהחלום בפרולוג של איסתרק...... ;) ;)
ולא למרוח את הסדרה עד אין סוף


וסיימה בצורה שמאפשרת לדמיון של הקורא להמשיך.
ועל זה שאפו ענק!!


(מכירה הרבה סדרות שפשוט הסתיימו גרוע ומשני ספרים ראשונים יפים נוצר איזה מריחת מילים אינסופית.....)
 

המלמד מבני ברק

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
כל הדוגמאות מהספר איסתרק
בחירת הרב הראשי היא ממהללאל.
הריגת אביי ללא משפט - מהללאל
הסתת שלוואן באלרון ואלרון בשלוואן - יוזבד
מפדהאל באמת אין דוגמאות על רשעותו של יוסף כי הוא בקושי בפרונט..
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
הבעיה לא רק ביוזבד ואולה. כל הגיבורים שלנו היו שונים. לא כתבו כלום על בסטיאן, מי שמע בכלל על מיכאל? ( ציפינו למפגשים מפעימים בינו לבין מהללאל, אם לא חברות)
את אולה היא בלבלה לנו במוח. לא שוב אותו בחור לעניין, היחיד שיודע לדבר את מה שהוא חושב בלי חפירות מנומסות.
מאונמר כבר ציפיתי לבשורות טובות ולא סתם שלא קיבלתי כאלה, אני אפילו לא יודעת איך ההיפראקטיבית הגאונה בעלת 2 הידיים השמאליות מסתדרת עם בעל חייל בנשמה ודי אנמי מבחינת האופי שלו.
חוץ מהפגנת חוש ההומור השחור הנדיר בסוף- לא פגשנו את המשנה החיוור וחבל.
לא סיימנו.
יש את הסגנון השונה של הכתיבה.
הספר כתוב בצורה של כמה זירות בודדות שעליהן מתבסס כל הסיפור. לא עוד הקפה של כל הסיפור מכל הכיוונים האפשריים שמותירים את ההרגשה שאת מכירה את הסיטואציה מכל צדדיה.
כל זה, זה לא דוגמא בדיוק למה שכתבתי?
הרבה מהביקורת לא מוצדקת, והיא נובעת בגלל שהספר לא תאם לדמיון שהקוראים ציירו לעצמם בשנות ההמתנה אליו.

נכון שנהנינו לקרוא את הספרים הקודמים, והיינו רוצים עוד ועוד מזה. אבל זה לא הולך ככה. כל ספר הוא מיוחד לעצמו.
את הקסם שקראנו באיסתרק, ואת אונמר הקטנה האמיצה שם וכל הדמויות האחרות נמצאות רק בספר הזה. זהו.
 

מוריופ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
תוספת:

אני כותב כאן בפירוט את מה שהעזתי רק לרמוז שוב ושוב ב'ביקורת הרשמית': הבעיה הגדולה של הספר היא שאין לו סיפור.

יש לו את כוזר, יש לו את הגיבורים הישנים, יש לו גיבורים חדשים. יש לו נקודות פתיחה מעניינות לדמויות שלו, יש לו קונפליקטים, יש לו דיוני עומק, ויש לו הרבה מסרים. יש בו אפילו התפתחויות ממשיות שחלק מהגיבורים שלו עוברים מבחינה פנימית. הוא כתוב בקפידה, הוא מנוסח במקצועיות, והוא מקפיד על כל הכללים לבניית ספר נכון.

אבל, כמו שאומר יוזבד, השאלה בסוף היא מה גודלו של גרגיר הפול שהוטמן מתחת המזרן. מה שחסר כדי לנפוח רוח חיים באפו של הגולם המושקע הזה זה, נו.. סיפור טוב.

וסיפור, לצורך העניין, הוא לא רגשות, תחושות, ואפילו לא שינויי אישיות שקורים בעקבות מחשבות, מונולוגים או רבי-שיח. הוא גם לא רצף של אירועים שהמאחד ביניהם קלוש. סיפור הוא פשוט הדבר הפשוט הזה, מאורע אחיד שמתפתח לאורך הספר, עם התחלה אמצע וסוף. משהו שאפשר לספר בקול שקט ליד מדורה, או לרתק באמצעותו ילד.

זה מעולה כשסיפור מלווה ושלוב במסר, אבל המסר לא יכול להוות תחליף לחוויה שהוא נותן. גם המסר עצמו פשוט עובד טוב יותר כשהוא משולב אינטגרלית בסיפור.

הסיפור הכי אחיד ורציף שמלווה את הספר פדהאל לאורכו, זו תכנית החטיפה של רעואל הצעיר. והסיפור הזה, במחילה, פשוט לא עשוי טוב. הוא משמיט כמעט עד העמודים האחרונים כל אלמנט שעשוי לעורר עניין בנרטיב העקרונית-מרתק של חטיפת יורש עצר ילד.

פדהאל נמצא בקונפליקט פנימי ארוך - זה נכון. הקונפליקט מושפע מהאירועים שקורים לו - גם נכון. אבל אין שום דרך לתאר את האירועים האלו כסיפור מגובש בלי להתייחס לרגשות שלו. כמו כן, אין במקרים הללו שום אירוע מכונן, כזה שניתן לתאר כרגע שמשפיע באופן נרחב על עצמו או סביבתו (מלבד הסוף, כמובן.)

וזה עוד לפני שמדברים על כך שפדהאל הוא הדמות היחידה שאפשר לומר עליה בביטחון שקורה לה ממש 'רצף אירועים'.

אז יש תשתית מגובשת, אבל העיקר - חסר מן הספר.

וחבל..
באיזשהו שלב לימדו אותי להבחין בין עלילת אקשן ועלילת דרמה.
לפי מה שתואר כאן - פדהאל יותר קרוב לדרמה מאשר לאקשן. ועדיין נהניתי מאוד לקרוא אותו.
כמו שאמרה @פירי כבר במהללאל השלמתי עם העובדה שהדמויות הראשיות באיסתרק נעלמות מהסיפור. כל דמות קיבלה ספר משלה, ובהתאמה מרכז הכובד נע לשם. בפדהאל ראיתי דווקא מאמץ רציני לתת לכל דמות עיקרית מהספרים הקודמים מקום, מה שיצר עלילה מסובכת במיוחד, עם הקשרים טיפהלה רופפים...
אבל בתור סופרת חובבת אני חושבת שנעשתה עבודה מעולה, וכמו שאומרים - הייתי שמחה לעוד ממלכה במבחן/סתם סדרת סיפורים אקזוטית, מעניינת, ברמה וחרדית
ואחר כך לקרוא את הביקורות הצולפות עליהן בפרוג...
 

מירי11111

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
ואחר כך לקרוא את הביקורות הצולפות עליהן בפרוג...
בספרים גרועים אני לא צולפת
וספרים לא מוצלחים אני לא מסוגלת לקרא יותר מפעם אחת בשביל למצוא טעויות
וממלכה במבחן אני מוצאת טעויות רק בגלל שאני מכירה אותו ישר והפוך...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמד

א לְדָוִד בָּרוּךְ יְהוָה צוּרִי הַמְלַמֵּד יָדַי לַקְרָב אֶצְבְּעוֹתַי לַמִּלְחָמָה:ב חַסְדִּי וּמְצוּדָתִי מִשְׂגַּבִּי וּמְפַלְטִי לִי מָגִנִּי וּבוֹ חָסִיתִי הָרוֹדֵד עַמִּי תַחְתָּי:ג יְהוָה מָה אָדָם וַתֵּדָעֵהוּ בֶּן אֱנוֹשׁ וַתְּחַשְּׁבֵהוּ:ד אָדָם לַהֶבֶל דָּמָה יָמָיו כְּצֵל עוֹבֵר:ה יְהוָה הַט שָׁמֶיךָ וְתֵרֵד גַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:ו בְּרוֹק בָּרָק וּתְפִיצֵם שְׁלַח חִצֶּיךָ וּתְהֻמֵּם:ז שְׁלַח יָדֶיךָ מִמָּרוֹם פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִמַּיִם רַבִּים מִיַּד בְּנֵי נֵכָר:ח אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:ט אֱלֹהִים שִׁיר חָדָשׁ אָשִׁירָה לָּךְ בְּנֵבֶל עָשׂוֹר אֲזַמְּרָה לָּךְ:י הַנּוֹתֵן תְּשׁוּעָה לַמְּלָכִים הַפּוֹצֶה אֶת דָּוִד עַבְדּוֹ מֵחֶרֶב רָעָה:יא פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִיַּד בְּנֵי נֵכָר אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:יב אֲשֶׁר בָּנֵינוּ כִּנְטִעִים מְגֻדָּלִים בִּנְעוּרֵיהֶם בְּנוֹתֵינוּ כְזָוִיֹּת מְחֻטָּבוֹת תַּבְנִית הֵיכָל:יג מְזָוֵינוּ מְלֵאִים מְפִיקִים מִזַּן אֶל זַן צֹאונֵנוּ מַאֲלִיפוֹת מְרֻבָּבוֹת בְּחוּצוֹתֵינוּ:יד אַלּוּפֵינוּ מְסֻבָּלִים אֵין פֶּרֶץ וְאֵין יוֹצֵאת וְאֵין צְוָחָה בִּרְחֹבֹתֵינוּ:טו אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לּוֹ אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁיֲהוָה אֱלֹהָיו:
נקרא  12  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה