דיון מחירי הדירות לאן?

ר' יהונתן

משתמש פעיל
כתבה מגלובס

שוק הדיור | טור סופ"ש

החוליה הכי מסקרנת בשוק הדיור: רוכשי הדירות על הנייר​

זוכרים את רוכשי הדירות של 2020? אלה שנהנו ממבצעי תשלום נוסח "שלם קצת עכשיו והיתרה עם הכניסה לדירה"? הם צפויים לקבל מפתחות בקרוב • אבל בשלוש השנים שחלפו החלום הנדל"ני הפך לסיוט פיננסי, מהסוג שעלול לדרדר במדרון את הרוכשים, ואולי גם קבלנים רבים​

דרור מרמור13:00

חוזקה של שרשרת נקבע כידוע לפי החוליה החלשה. כעת, כשהרבה מאוד אנשים מחפשים סימנים למשבר ולהתרסקות מחירים בשוק הדיור, כדאי למקד את תשומת הלב בעשרות האלפים שיקבלו את דירתם החדשה בשבועות ובחודשים הקרובים. רבים מהם קנו אותה הרחק "על הנייר" והתפתו לשלל מבצעי מימון - 80:20 ואפילו 90:10. שלמו קצת עכשיו, ואת היתרה במועד קבלת המפתח.

כעת, כשהם נקראים לקבל את המפתח, יום חגם מהול בהרבה מאוד דאגה. השילוב של עליית ריבית, שאף אחד לא חזה את מהירותה ועוצמתה, עם העלייה בתשומות הבנייה, הוסיף לרבים מהם משקולות כבדות וגדולות מכדי לצוף. להבדיל מקונים פוטנציאלים חדשים, שמגלים שתנאי המשחק השתנו ומחליטים להתיישב מחדש על הגדר, או בעלי משכנתאות קיימות, שמתמודדים כבר יותר משנה עם החזר חודשי שמטפס בהדרגה, אותם אנשים חוטפים אגרוף אחד מהיר וקטלני. לא בהכרח להם - מי שחתם על חוזה לפני שנתיים או שלוש ראה את מחירי הדיור טסים ב־20% והוא עדיין יכול לעשות סיבוב פרסה ולצאת ברווח - אלא בעיקר לשוק הנדל"ן המדשדש, שיתקשה להתמודד עם הרבה מאוד סחורה שעשויה לחזור למדפים.

רוב הרכישות הן על הנייר​

רוב הישראלים לא קונים דירה חדשה, אלא אופציה לדירה. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בסוף 2022 הייתה בישראל כמות שיא של יותר מ־166 אלף דירות "בבנייה פעילה". 40 אלף דירות יותר מסוף 2019. באותו הזמן, היו פה 52.8 אלף דירות חדשות למכירה. לאן נעלמו יותר מ־113 אלף דירות, שנמצאות בבנייה, אך אינן למכירה? אם מנכים דירות שנבנות עבור בעלי הקרקע ודירות עבור דיירים שפונו בפרויקטים של התחדשות עירונית, נשארים עם היקף עצום של דירות שנמכרות עמוק "על הנייר".
בשנים האחרונות, וביתר שאת מאז פרוץ הקורונה, מבצעי המימון לאותן דירות הפכו לפופולריים במיוחד. לפי נתוני האוצר, למעלה מ־70% ממכירות הקבלנים הן של דירות שרחוקות שנתיים לפחות ממסירה. מדובר בשילוב של הבטחה למחיר נוח (פריסייל), הדחקה של המחיר האמיתי (לא פעם המודעות הציגו מראש רק את המחיר הראשוני, "והיתרה באיכלוס"), ואפילו אשליה של "גידור" סיכונים. חוששים שהקבלן יתרסק? רוצים לדחות את המו"מ המתיש מול הבנק? שלמו מעט בחתימת החוזה ואחריכם המבול.


מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר. רוב הישראלים קונים ''אופציה'' לדירה / צילום: דרור מרמור''אופציה'' לדירה / צילום: דרור מרמור

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר. רוב הישראלים קונים ''אופציה'' לדירה / צילום: דרור מרמור

שליש מההכנסה הממוצעת הפך למחצית​


אבל אז באמת הגיע מבול. זמן הבנייה הממוצע של דירה בישראל הוא קרוב ל־3 שנים. נסו להיכנס לכיסו וראשו של מי שחתם על עסקה באמצע 2020. בדיוק כשסגרי הקורונה כלאו אותנו בתוך ארבעה קירות ושכנעו הרבה אנשים שהם חייבים דירה בבעלות. הדירה עלתה להם 2 מיליון שקל, אבל הקונה המאושר שילם רק 400 אלף (20%). היתרה באיכלוס - שהגיע כעת, כשמימוש האופציה גדול עליו בכמה מספרים לפחות, גם אם נניח שמצבו הכלכלי וביטחונו התעסוקתי לגמרי יציבים.
1.6 מיליון שקל יתרה לקבלן קפצו ל־1.76 מיליון שקל, רק בגלל ההצמדה למדד תשומות הבנייה שטיפס מאז ב־10%. אבל המחיר הכבד באמת הוא כמובן עלות המימון. לפני 3 שנים, באמצע 2020, הריבית הממוצעת למשכנתה עמדה על 2.4% (לא צמודה למדד). כעת, נכון לאפריל 2023, היא עומדת על 5.5% (נתוני בנק ישראל שפורסמו השבוע). בדוגמה שלנו: על הלוואה של 1.6 מיליון לתקופה של 25 שנה - הפער שהוא ראה מול עיניו בין התשלום הראשון ליתרה אי אז באמצע 2020, גילם החזר חודשי צפוי של 7,098 שקל. אבל כעת, הלוואה של 1.76 מיליון שקל לתקופה של 25 שנה מגלמת החזר חודשי של 10.8 אלף שקל - יותר מ־3,700 שקל תוספת, 50% יותר. במקום שליש מהכנסה ממוצעת של משק בית, המשכנתה נוגסת במחצית. גם אם הם רוצים לקפוץ למים ולהסתכן, לא בטוח שפקיד המשכנתאות שמולם יוכל להסכים. אז נפרוס את ההלוואה לתקופה מקסימלית, של 30 שנה? בריבית הנוכחית, זה יפחית את התשלום ל־9,993 שקל. עדיין כ־2,900 שקל יותר ממה שרוכש ה"אופציה" שלנו ראה מול העיניים לפני 3 שנים.
הישראלים שמגלים או יגלו בקרוב שמחיר מימוש האופציה כבד ומסוכן מדי, שלפעמים מוטב לוותר על חלום נדל"ני כדי לא להתעורר לתוך סיוט פיננסי, הם כרגע החוליה הכי מסקרנת בשוק הדיור.
ממש מפחיד...
ולמעשה אני חושב שכבר היום הרבה זוגות צעירים שקפץ להם המשכנתא בסביבות ה1200 ש''ח החזר חודשי נמצאים בבעיה הקשה הזאת
 

טקטית

משתמש פעיל
גם בדה מרקר הכיוון הוא התייצבות ובלימת הירידה במכירות
בכל הרבעון הראשון של 2023 נמכרו 7,960 דירות, בדומה לרבעון הקודם (האחרון של 2022). הגורם העיקרי ליציבות בשוק הוא גידול במספר החוזים שנחתמו במגזר של דירות מסובסדות למכירה (מחיר למשתכן) שבעוד שבשוק החופשי נמשכת מגמת הירידה.
 

szn

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עריכה תורנית

שתים

משתמש סופר מקצוען
הנדסת תוכנה
מה הקשר לספור בכלל את מחיר למשתכן כחלק מהשוק החופשי?
איפה הנתונים בלעדיהם?
 

בית שמשניק

משתמש סופר מקצוען
@בית שמשניק הביא אותה בהודעה שציטטתי.
אני רק הגבתי על כך שהכתבה לא מצביעה על התאוששות בשוק- ההיפך.
דיברתי על הכותרת והאוירה הכללית. הנתונים בכל הכתובות דומים למדי. השאלה היא מה המסר שהכתב מנסה לשדר, ובזה העיתונים שונים:
ב'גלובס' - היפוך מגמה ועלייה במכירות.
ב'דה מרקר' - התייצבות ובלימת הירידות במכירות.
ב'כלכליסט' - המשך השפל והקיפאון.
 

עבר הירדן

משתמש רשום
6,785 דירות בלבד נרכשו במרץ - ירידה של 46% בהשוואה למרץ אשתקד. מכירות הקבלנים ירדו ב-41% ותופעת מצמצמי הדיור, אלה שרוכשים דירה קטנה יותר, מתרחבת במספר אחוזים
זה ברור שאנחנו עומדים בפני מציאות של שוק קפוא לחלוטין שאת תוצאות הקפיאה קשה לשער,
אבל,
בכל זאת הכתבות של ביזפורטל נושאות בחובן מדי הרבה פרשנות החלטית וברורה.
 

szn

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עריכה תורנית

כמו הרוח

משתמש מקצוען
הרבה זמן לא שמעתי את הערכות שלך
לאן השוק הולך?

אזורי מרכז ואזורי פרייפריה?
לא השתנה הרבה מהתחזית האחרונה..
הריבית ממשיכה לעלות
מצד שני אני רואה שאנשים מתחילים לעכל ת ענין הריביות והיום יועצים מוצאים משכנתאות בסביבת ריבית של %4.4 מומצע מל"צ-קל"צ.
משקיעים די לא נכנסים, מה שיוריד מוכרים בלחץ בעיקר בפריפריה
בוא נחכה לתוצאות ההגרלה של מחיר מטרה
לענ"ד יתחילו אח"כ לחזור לשוק לאט לאט
השאלה כמה דירות הולכות להיות מוגרלות בהמשך
 

כמו הרוח

משתמש מקצוען
הדירות שמוגרלות לעוד כמה זמן יהיה בהם איכלוס?
כי מי שזכה לפני שנה עדיין לא בכיוון להתחיל בבניה שזה אומר עוד לפחות 3 שנים.
אכן ברוב הפרויקטים אין היתרי בניה
וזה יכול לקחת גם 5 שנים+
ולכן באיזהוא שלב הציבור יחזור לקנות דירות לענ"ד
 
החלפת המידע בפרום הינה בין משקיעים חובבנים, ואינה מהווה תחליף ליעוץ מקצועי.

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

25.06

י"ט סיון


פתיחת מסלול

קורס עריכת וידאו

מלגות והנחות משמעותיות!


25.06

י"ט סיון


פתיחת מסלול

קורס פיתוח ובניית אתרים

מלגות גבוהות!


25.06

י"ט סיון


וובינר מרתק

האם אפשרי לפתח קריירה משגשגת בלי לוותר על לימוד התורה?

וובינר מרתק בנושא "עיצוב על זמני" עם מעצב העל החרדי שפיתח קריירה משגשגת לצד לימוד התורה ואורח חיים חרדי מלא

הכניסה חופשית!


27.06

כ"א סיון


פתיחת מסלול:

התכנית המקצועית להכשרת אדריכלי פנים ומעצבים

לעבוד בתחום האדריכלות תוך שנתיים בלבד! וללמוד תכנים בלעדיים שיתנו לך יתרון ענק וביקוש גדול בשוק!

מסלול לגברים


27.06

כ"א סיון


השקה חגיגית!

עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!

מלגות גבוהות!


30.07

כ"ד תמוז


פתיחת מסלול

מאסטר בשיווק דיגיטלי

מלגות גבוהות!


9.09

ו' אלול


פתיחה חגיגית:

קורס פרסום וקופי+

איך מפיקים קפמיינים לחברות הכי גדולות בשוק? איך בונים אסטרטגיה מדוייקת? מהו המסר? כתיבה שיווקית, קופי ויצירתיות, ואפילו כתיבה לסושיאל ולדיגיטל!

עם תכני AI


הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כג

א מִזְמוֹר לְדָוִד יְהוָה רֹעִי לֹא אֶחְסָר:ב בִּנְאוֹת דֶּשֶׁא יַרְבִּיצֵנִי עַל מֵי מְנֻחוֹת יְנַהֲלֵנִי:ג נַפְשִׁי יְשׁוֹבֵב יַנְחֵנִי בְמַעְגְּלֵי צֶדֶק לְמַעַן שְׁמוֹ:ד גַּם כִּי אֵלֵךְ בְּגֵיא צַלְמָוֶת לֹא אִירָא רָע כִּי אַתָּה עִמָּדִי שִׁבְטְךָ וּמִשְׁעַנְתֶּךָ הֵמָּה יְנַחֲמֻנִי:ה תַּעֲרֹךְ לְפָנַי שֻׁלְחָן נֶגֶד צֹרְרָי דִּשַּׁנְתָּ בַשֶּׁמֶן רֹאשִׁי כּוֹסִי רְוָיָה:ו אַךְ טוֹב וָחֶסֶד יִרְדְּפוּנִי כָּל יְמֵי חַיָּי וְשַׁבְתִּי בְּבֵית יְהוָה לְאֹרֶךְ יָמִים:
נקרא  16  פעמים

אתגר AI

הגיע זמן הגאולה • אתגר 50

לוח מודעות

למעלה