דרוש מידע לטלטל ברחוב ז'בוטניסקי בבני ברק

שארפער

משתמש מקצוען
אם היית קורא לפני שתוקף היה יותר טוב..
התגובה לא הייתה על הקטע המצוטט, אלא על הקטע של: "יש אנשים" ו"יש אנשים". ושאף אמרה שלדעתה לפי ההכרות שלה אין רבנים שאוסרים לטלטל ומתירים לבקש. (כמובן שאם היא הייתה רואה בפירוש שכתבת שיש רב שאומר כך, לא הייתה כותבת את זה.)
לא חושב שאסור להגיב לפני שקראו את ככככללללל התגובות של הכותב בשרשור. (זה כמובן מבורך, אבל בשום אופן לא מוכרח.)
 

יחשבאף

משתמש מקצוען
בעלי פגש פעם את הרב לנדא ז"ל ושאל אותו באופן מפורש.
והוא אמר שמי שסומך עליו בעניני כשרות המאכלים אין לו שום בעיה לעבור את ז'בוטינסקי בשבת עם עגלה.
 

בינגרפיק

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
אנו חסידים, אבי שיחיה מתמצא בהלכות ערוב הוא ממליץ לנו הילדים לא לטלטל בזבוטינסקי ולא הוא לא פוסק הלכה אלא עובד במחלקת ערובין של תל אביב שגם שם בעיות לא נורמליות בהלכה בגלל הנחלים והכבישים הראשיים
 

מירי עוס

משתמש מקצוען
גם לי היה זכור שאין שיטה כזו.... אבל מרוב האנשים שאני רואה שעושים את זה, חשבתי אולי באמת יש שיטה כזו, עם כל הגיחוך שבדבר....
אני נאלץ להיחלץ לעזרת אשתי.. :)

הביאור הלכה בס' רצ"ו ד"ה "אם הוא" כותב במפורש לענין מי שנוהג איסור חדש האם יכול לצאת בהבדלה מאחד שלא מקפיד על איסור זה, שאם המחמיר סובר מדינא שאסור, אין לו לצאת ידי חובה מהמיקל, אבל אם זה רק חומרא אצלו, מותר.

ולכן לענייננו אותם שיסברו שאסור באמת לכאורה אסור להם לבקש מאחרים.
אבל קצת מוזר לי לחשוב שמישהו (לא רב) יאמר שסובר שאסור, מאחר שלפי החזו"א זה לא דאו' כמו שכתבו כאן,
וכן לדעת הגר"מ פיינשטיין זה לא דאורייתא מפני הגשרים שעוברים על הכביש, וכן דעת הרב וואזנר (בכל אופן לפי חלק מתלמידיו), והרב לנדא, ולכן בעייני יותר מוזר האנשים האלו שאצלם העולם שחור ולבן, אם אני נוהג איסור זה עד הסוף, כלומר אסור ממש מדאורייתא.

ולעניין שאלתו של @ראובן 23, עיין בשמירת שבת כהלכתה פרק י"ז הערה ט"ז שמצדד לומר שאם יש מנהרה שדינה כרשות היחיד מתחת רשות הרבים, אזי היא בוקעת ועולה, ומבטלת את רשות הרבים מעליה, ולכן לפי"ז לכאורה מנהרת הרכבת הקלה מבטלת את הרשות שמעליה. (יש לדון מה דינה של המנהרה)
עכ"פ צריך לעשות שאלת חכם.
 

במבונה

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
..

יש גם את כל האלו, שהאשה מטלטלת והבעל לא. עד לרגע זה, אין אני מצליח לקלוט את זה.... אם זו חומרה ראויה, אז למה אשתך לא שווה מספיק כדי שתפרגן לה להחמיר גם, ואם "אין ברירה", כי יש עגלה.... אז אל תחמיר אתה!

שאלה ששאלו את הגר"נ קרליץ [מובא בספר של הרב אנגלרד]
שאלו את מרן שליט"א מדוע הנשים מקילות יותר בענין טלטול, כמובן במקומות שיש עירוב שכונתי מהודר, האם יש מקום בהלכה להקל להן יותר. השיב מרן שליטא, כי מצד ההלכה אין הבדל בין נשים לגברים, ושניהם חייבים באיסורי שבת באותה חומרא, אלא שהגברים לומדים את הדינים, ורואים בעצמם שיש צורך להחמיר ולא לטלטל, לכן הם נמנעים מלטלטל. משא"כ נשים אינן לומדות את ההלכות וידיעתן מסתמכת על מה שהן רואות אצל נשים אחרות, והרי הרבה מטלטלים, לכן גם הן סוברות שמותר לטלטל. אבל באמת אין הבדל כלל.
 

999

משתמש מקצוען
אם כבר חזו"א, לפי שיטתו אין שום בעיה בז'בוטינסקי כי זה לא רחוב ישר ממש. [ודווקא בנושא הזה הרבנים הליטאים החמירו יותר מהחזו"א]
אבל קצת מוזר לי לחשוב שמישהו (לא רב) יאמר שסובר שאסור, מאחר שלפי החזו"א זה לא דאו' כמו שכתבו כאן,

בספר אורחות רבינו על ענייני עירובין הביא בשם החזו"א עצמו שלא נתן להכניס את ז'בוטינסקי בתוך העירוב של בני ברק
 

שארפער

משתמש מקצוען
אני נאלץ להיחלץ לעזרת אשתי.. :)
נו נו... חשוב... ;)
הביאור הלכה בס' רצ"ו ד"ה "אם הוא" כותב במפורש לענין מי שנוהג איסור חדש האם יכול לצאת בהבדלה מאחד שלא מקפיד על איסור זה, שאם המחמיר סובר מדינא שאסור, אין לו לצאת ידי חובה מהמיקל, אבל אם זה רק חומרא אצלו, מותר.
א. זה. כבר כתבתי זאת למעלה.
עריכה:
לאור האמור למטה שהביאה @במבונה מ"פסק דין" את דעת הגרמ"י וינד שליט"א, חוזרני בי, וכפי הנראה שאותם שמבקשים נוהגים כן רק כחומרה ומקילים בה בשעת הדחק, ולכן מותר להם לבקש.
אבל קצת מוזר לי לחשוב שמישהו (לא רב) יאמר שסובר שאסור, מאחר שלפי החזו"א זה לא דאו' כמו שכתבו כאן,
וכן לדעת הגר"מ פיינשטיין זה לא דאורייתא מפני הגשרים שעוברים על הכביש, וכן דעת הרב וואזנר (בכל אופן לפי חלק מתלמידיו), והרב לנדא, ולכן בעייני יותר מוזר האנשים האלו שאצלם העולם שחור ולבן, אם אני נוהג איסור זה עד הסוף, כלומר אסור ממש מדאורייתא.
זה לכאורה לא כ"כ כדאי לחיות בצורה של "שחור ולבן"... או איסור דאורייתא, מצד אחד, או רק חומרא ו"הנהגת פרישות" מצד שני.....
יש אמצע גם.
יש גם שיטות חלוקות בגדרי רה"ר.
ויש בהחלט שנוהגים שיש איסור לטלטל בז'בוטינסקי איסור גמור, והוא לא מדאורייתא.
אנשים אלו, לא יוכלו לבקש מאחרים לטלטל בעבורם, בעקבות המקור שאותו אתה הבאת.
בסדר?
(זה לא אנחנו שחיים בשחור לבן... אוקיי?);)
 

במבונה

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
בספר אורחות רבינו על ענייני עירובין הביא בשם החזו"א עצמו שלא נתן להכניס את ז'בוטינסקי בתוך העירוב של בני ברק
סליחה.
תיקון גדול!
החזו"א כותב בספרו שרחובות מפולשים שהם לא ישרים ממש, אין בהם איסור דאורייתא.
אולם בנושא עשיית עירוב באופן כללי הוא מחמיר.
הבאתי אותו רק לעצם הנושא האם זה נידון דאורייתא או דרבנןן.
כי רוב המחימירים, זה בגלל שחוששים לדאורייתא.
 

מירי עוס

משתמש מקצוען
בספר אורחות רבינו על ענייני עירובין הביא בשם החזו"א עצמו שלא נתן להכניס את ז'בוטינסקי בתוך העירוב של בני ברק
בארחות רבינו כמדומני כותב שלחזו"א זה לא דאו' משום עומד מרובה על הפרוץ.
 

שארפער

משתמש מקצוען
שאלה ששאלו את הגר"נ קרליץ [מובא בספר של הרב אנגלרד]
שאלו את מרן שליט"א מדוע הנשים מקילות יותר בענין טלטול, כמובן במקומות שיש עירוב שכונתי מהודר, האם יש מקום בהלכה להקל להן יותר. השיב מרן שליטא, כי מצד ההלכה אין הבדל בין נשים לגברים, ושניהם חייבים באיסורי שבת באותה חומרא, אלא שהגברים לומדים את הדינים, ורואים בעצמם שיש צורך להחמיר ולא לטלטל, לכן הם נמנעים מלטלטל. משא"כ נשים אינן לומדות את ההלכות וידיעתן מסתמכת על מה שהן רואות אצל נשים אחרות, והרי הרבה מטלטלים, לכן גם הן סוברות שמותר לטלטל. אבל באמת אין הבדל כלל.
בבתים שאני מכיר, רמת דקדוק ההלכה של האשה, באה בעקבות הנחיית הגבר, ובהשראתו. הוא רב הבית. כמו שיש נשים שמבקשות מהבעל שימשיכו עד הצפירה השניה את כל הסידורים האחרים במקומן כי הן צריכות לקבל שבת 10 דק' לפני הזמן..... כך יש גברים שמבקשים מנשותיהם שיטלטלו הן את העגלה, כי הצדיק לא מטלטל, והעגלה לא נוסעת לבד... אז קדימה...
אבל אם כך כתוב בספר.... אז כנראה ככה זה.
 

moc

משתמש פעיל
אור לציון חלק ב' פרק כ"ג שאלה כ"ב:
"אבל אם אין הרחוב מפולש..או..אינו ישר...מותר לטלטל בשעת הצורך אם יש עירוב...אבל בדברים האסורים מדרבנן אין צריך להחמיר". (דהיינו שרה"ר דאורייתא צריך להיות ישר).


ושם הוא מפרט איך טלטל בצורה שאינו אסור אלא מדרבנן, כגון בשינוי ועוד...

הספרדים מודעים טוב מאד לדעת מרן השו"ע.

נ.ב. ובכלל, דעת הרב בן ציון שמרן פוסק מעיקר הדין כרש"י שצריך שישים ריבוא ורק בדברים דאורייתא חשש מרן לאוסרים. הקדמה לאול"צ חלק ב'.
 

שארפער

משתמש מקצוען
אור לציון חלק ב' פרק כ"ג שאלה כ"ב:
"אבל אם אין הרחוב מפולש..או..אינו ישר...מותר לטלטל בשעת הצורך אם יש עירוב...אבל בדברים האסורים מדרבנן אין צריך להחמיר". (דהיינו שרה"ר דאורייתא צריך להיות ישר).


ושם הוא מפרט איך טלטל בצורה שאינו אסור אלא מדרבנן, כגון בשינוי ועוד...

הספרדים מודעים טוב מאד לדעת מרן השו"ע.

נ.ב. ובכלל, דעת הרב בן ציון שמרן פוסק מעיקר הדין כרש"י שצריך שישים ריבוא ורק בדברים דאורייתא חשש מרן לאוסרים. הקדמה לאול"צ חלק ב'.
מעניין!
כי אם אינני טועה, להמחבר די ברחב ט"ז אמה, דבר שיש לך בכל רחוב..... כך שזה די בעייתי לספרדים. אך אם ר' בן ציון זצוק"ל לומד אחרת, כנראה זה אחרת.
חידשת לי.
 

moc

משתמש פעיל
שארפער, עיקר ההיתר של הגרב"צ בגלל שהרחוב עקום.
את העניין של ט"ז אמה, הבאתי בדרך אגב.
 

שארפער

משתמש מקצוען
שארפער, עיקר ההיתר של הגרב"צ בגלל שהרחוב עקום.
את העניין של ט"ז אמה, הבאתי בדרך אגב.
בטוח שאם הרחוב לא ישר, אז אפי' שהרחוב רחב ט"ז אמה זה לא רה"ר????
ובפרט שאפי' אם נסכים עם ההנחה הזו, יהיה אסור לטלטל בז'בוטינסקי וברוב העיר, בגלל שהרחובות הישרים יפסלו את העירוב גם ברחובות הלא ישרים. לא?
 

moc

משתמש פעיל
גם דעת החזו"א שאם הדרך מתעקלת נעשה עומד מרובה על הפרוץ אפילו בט"ז אמה וס' ריבוא בוקעים דלא אמרי' אתו רבים ומבטלי מחיצתא. וכבר הרבה קולמוסין נתעקלו לפשר בענינים אלו.
 

מירי עוס

משתמש מקצוען
וגם להחזו"א זה דרבנן וממש לא חומרא..
לדעת החזו"א לכאו' מועיל עירוב ברחוב ז'בוטינסקי.(בגלל שהרחובות שלנו הם בצורת שתי וערב.)
וכן להגר"מ פינשטיין (מטעם הגשרים), ועוד להרבה גדולי עולם, ולכן כתבתי כך. (שיטתם אינה נסתרת מהמשנ"ב כמו שמשמע מדבריך.)
(אני באופן אישי לא מטלטל בז'בוטינסקי, אבל צריך לדעת את הפרופורציות בכל דבר.)
כמובן מי שרבו מורה לו שזה "איסור" זה משהו אחר ולא דיברתי אליו, אלא רציתי להציג באור קצת שונה את מי שמבקש עזרה מיהודים טובים שיעבירו לו.
 
נערך לאחרונה ב:

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  8  פעמים

לוח מודעות

למעלה