נראה לי שלא רשמו כאן על הלבוש של המתפללים.
הליטאים הולכים בכובע קנייטש עם חליפה קצרה. ובשבת מוסיפים עניבה. הפאות מאחורי האוזניים (גודל הפאות משתנה לפי איזורים, יש כאלו שלא מגדלים כלל).
בקהילות תלמידי החזו"א הולכים עם חליפה ארוכה וכובע עגול/קנייטש, בלי עניבה בשבת, הפאות לפני האוזניים (מה שנקרא "בחוץ"). יש כאלו שהולכים עם ציצית (כותנה או צמר?) מעל החולצה.
לחסידים יש המון וריאציות שמשתנות לפי חסידות ולפי מנהגי בית אבא וכו', ואני לא הצלחתי עדיין לקלוט את הכל.
אנסה לכתוב חלק:
הירושלמים עם יארמולקע לבנה וקאפטן פסים (בתולדות אהרן ואברהם יצחק גם ביום חול, וברוב הקהילות רק בשבת, ומעליהם מעיל חום) מגבעת סופר ביום חול (ושטריימל בשבת אצל כל החסידים הנשואים ובתולדות אהרן ואברהם יצחק לובשים שטריימל בשבת כל הבחורים מגיל בר מצוה).
ציציות צמר מעל החולצה
פערטל שיך עם שווארצע אדער ווייסע זאקן, עם מכנסיים קצרות.
חסידי גור עם פיאות מתחת לכיפה (כיפת גור גדולה), ספודיק בשבת, משקפי פלסטיק עם מסגרת עבה. הויזען אין די זאקען.
סקווירא עם מגפיים.
חסידי פולין וליטא (וברסלב) עם קאפלוטש/המבורג עשוי לבד, חסידי הונגריה רומניה גליציה עם סמט מקטיפה, ירושלמים עם סופר שטוח.
בכמה חסידויות הילדים לובשים כובע גבוה מרובע "דאטשע".
אופן עטיפת הטלית בהרבה חסידויות היא שהטלית מכסה את הידיים (ולא רק על הכתפיים) ושתי הכנפות האחוריות תחובות בגארטל.
בשבת חסידים רבים עוטפים טלית עם עטרת כסף.
חבדניקים עם קנייטש (מעוך מלמעלה בצורה מיוחדת) וחליפה קצרה (גארטל על החליפה בשעת התפילה) לא מכניסים את החולצה מתחת למכנסיים (ובד"כ עובר את החליפה). בשבת הנשואים לובשים פראק ארוך (סירטוק) עם גארטל.
פיאות קצרות לפני האוזניים.
קהילת "בית משיח" לובשים כיפה שכתוב עליה יחי אדוננו. דגל של משיח בדש החליפה.
נחנחים עם כיפות פונפון עם כיתוב נח נח,
אצל הספרדים: קהילות בני התורה/חניכי הישיבות לבושים כמו ליטאים רגילים.
רק שיש שנוהגים להכניס את חוטי הציציות בתוך הבגדים שלא יראו. וכן הטליתות גם לבחורים, וגם רבים לובשים טלית עם פסים לבנים. הבחורים (והילדים) לובשים טלית (חלקם גם מעל הראש).
קהילות רגילות יש פחות הקפדה על הלבוש וניתן לראות באותו בית כנסת כל הסוגים: החל מלבוש ליטאי מלא של כובע וחליפה, (או לבוש ברסלבי ספרדי, לבוש חבדי אינו נפוץ כי הספרדים שנהיים חבדיים עוזבים בד"כ את בתי הכנסיות הספרדים ועוברים לבתי כנסת חב"ד).
וכן באותו בית כנסת ניתן לראות חלק שהולכים עם חליפה בלי כובע (כיפות שונות ותסרוקות שונות),
חלקם בלי חליפה, חלקם עם כיפה שחורה חלקם עם כיפה בצבע אחר וחלקם סרוגה (וחשוב להדגיש שאין כל הבדל אידיאולוגי בין כל אלו כלל, שלא כאשכנזים שמי שמשנה פריט לבוש קטן זה מראה שהוא התרחק ת"ק פרסה מההשקפה הקודמת שלו)
גם צבעי החולצות והמכנסיים וצורתם מאוד מגוונים. וכן צבעי פסי הטליתות.
חלקם עם פיאות קצרות וחלקם ארוכות לפני האוזניים או מאחורי האוזניים,
אצל התימנים הטלית מונחת כמו צעיף מסביב הגוף (כולל הראש) ומשתלשלת בין הידים.
וכמובן הפאות המסולסלות אצל חלק מהמתפללים. כולם לובשים טלית גם במנחה נראה לי.
כל זה דיברנו על החרדים, אצל קהילות המזרחי יש עוד המון ניואנסים ואין כאן מקום להאריך.