וואוו איזה פרגון והסבר מפורט!התקרה שם משתנה.
החלק שבו נמצא ארון הקודש מאפשר מדרגה.
כך גם היה בארון הקודש הקודם שנשרף.
לאחר שהתחלפו האנשים והקהילות והכל נבנה מחדש, שונו שם הרבה דברים וזה ביניהם.
עכשיו זה מובן.
אצל ספרדים יש בד''כ פחות קידושים בשבת.
אצל אשכנזים-ליטאים/חסידים בהרבה בתי כנסת יש כל שבת.
וזה לבד מביא הרבה בלאגן.
מלבד זאת זה גם עניין של אופי, ספרדים הם אנשים פחדנים יותר.
והמצפון שם עובד שעות נוספות במיוחד כשמדובר בבית הכנסת.
נכון.
וסתם חבל ללכלך אשכול כ''כ מרתק בדברים כאלו.
לשם האיזון אכתוב כמה דברים טובים שראיתי בכל מיני מקומות-
החסידים- לאחרונה רבים מהם בנו בתי מדרש מהממים. עם תקרה גבוהה.
ועיצוב מושקע.
מלבד זאת, התפילה אצלם תמיד תתחיל יותר מאוחר אבל לרוב זה בגלל שהם מקפידים על תפילה בצורה נינוחה יותר.
חצי שעה ראשונה של התפילה זה רק לענות אמן על ברכות השחר.. שזה מיוחד לכשעצמו.
הקדושה שם לרוב זה גם משהו מיוחד שלי איית היה קשה לפספס.. הניגון, העוצמות.
אשכנזים- בתי כנסת ישנים יותר, אבל כפי שכבר ציינתי יש ספריות עמוסות. בכמות כזו שיכולה להספיק לשיעור שלם.
מלבד מה שמפוזר על השולחנות.
בנוסף זכור לי היטב מקום מסוים שהייתי צריכה להגיע אליו ולא מצאנו זמן פנוי 24/6 הבית הכנסת היה תפוס בלומדים.
גם באמצע הלילה.
ספרדים- בתי כנסת נקיים ומסודרים. לרוב מבנים יותר חדשים ומפוארים.
התפילה עצמה בשבתות בעיקר, מלווה בניגונים. אוירה חמה ועממית. סגנון משפחתי יותר.
יש תמיד מקום לתפילות ובקשות אישיות. זה חלק אינטגרלי מכל תפילה.
בין אם זה לפני הוצאת הספר התורה, אחרי, לפני שמונה עשרה, באמצע, או אחרי.
אחד הדברים שאותי אישית מרגשים כל פעם מחדש, זה אמירת ה''ימלוך ה' '' שאומרים הילדים לפני מוסף עם הספר תורה.
אצל הספרדים לרוב הקהילות מתחלקים לשניים יש את המסורתיים יותר שאז מתחלק כל בית הכנסת לפי רב בית הכנסת-מרוקאים, פרסים, טריפוליטאים וכ' ויש את הקהילות שנוהגים לפי מנהג ירושלים. שזה לרוב קיים יותר בערים החרדיות. אבל גם גם בכאלו שלא.
הדברים הנ''ל קיימים בשניהם ולכל אחד לחוד יש המעלות שלו.
לדעתי כך זה אצל האשכנזים והחסידים לכן, חשוב לדייק כל פעם באיזה מקום מדובר.
כי להגדיר בצורה כללית זה רק מבלבל ויוצר חלוקות.
בהצלחה!
תודה רבה!