מידע שימושי ההבדלים בין העדות בבתי כנסת

מצב
הנושא נעול.

שארפער

משתמש מקצוען
צ"ע אם זה הד' הנכונה מדוע רק שם ואם לאו לא יצאת יד"ח קריאת שמע
שאלה טובה.
והתשובה שאחרי שהמסורת שלנו לא כוללת את זה, לא צריך להגות את זה וכעיר שאין מבחינים בין אלפין לעיינין.
בק"ש יש רצון להאריך בד' ושאלה הייתה לא אם צריך, אלא אם מותר לשנות מהמסורת האשכנזית, ולהרפות את הד'. והתשובה הייתה שמותר וכדאי.
 

112123

משתמש מקצוען
לא השתכנעתי, וכפי שכתבתי למעלה.
ברור שלא עוד לא התחלתי לשכנע...
כך אמר לי בנו של אחד מגדולי תימן בדורנו כששאלתיו על טעמי תימן. הכל נשכח פרט לטעמים בודדים מרכזיים.
הרי אני כבן... ולא זכיתי.. . מיהו אותו גדול?
אני מתעניין בדברים כאלו ומעולם לא שמעתי
 

שארפער

משתמש מקצוען

112123

משתמש מקצוען
שאלה טובה.
והתשובה שאחרי שהמסורת שלנו לא כוללת את זה, לא צריך להגות את זה וכעיר שאין מבחינים בין אלפין לעיינין.
בק"ש יש רצון להאריך בד' ושאלה הייתה לא אם צריך, אלא אם מותר לשנות מהמסורת האשכנזית, ולהרפות את הד'. והתשובה הייתה שמותר וכדאי.
הנה אתה מודה שאתם לא מבחינים בהבדלים בין האותיות כי אם היה לכם מסורת שאין ד' רפויה היה לכם אסור לשנות בק"ש
 

שארפער

משתמש מקצוען
הנה אתה מודה שאתם לא מבחינים בהבדלים בין האותיות כי אם היה לכם מסורת שאין ד' רפויה היה לכם אסור לשנות בק"ש
קודם כל, אם אני מודה או לא, זה לא מעלה ולא מוריד. והמסורת האשכנזית לא חיה מפי......
אבל זה כבר כתבתי למעלה, זה שיש בהברה מסויימת אותיות שכבר נשכחו בהרבה אחרת, זה לא אומר שהיא הברה נכונה יותר!
ואלו שטוענים שכן, לא ברור לי מה הבסיס שלהם.
אוקיי. ההברה הזאת יותר אוטנטית. (קרי, נשתמרו בה כל הבדלי בג"ד כפ"ת) איך זה קשור אם הגיית הניקוד נכונה יותר או פחות???
 

112123

משתמש מקצוען
קודם כל, אם אני מודה או לא, זה לא מעלה ולא מוריד. והמסורת האשכנזית לא חיה מפי......
אבל זה כבר כתבתי למעלה, זה שיש בהברה מסויימת אותיות שכבר נשכחו בהרבה אחרת, זה לא אומר שהיא הברה נכונה יותר!
ואלו שטוענים שכן, לא ברור לי מה הבסיס שלהם.
אוקיי. ההברה הזאת יותר אוטנטית. (קרי, נשתמרו בה כל הבדל בגד כפת) איך זה קשור אם הגיית הניקוד נכונה יותר או פחות???
זה מוכיח שבדבקות ועקשנות לא שינו כלום וכמו שבאותיות לא שינו גם בהברה מסתמא לא שינו
 

שארפער

משתמש מקצוען
זה מוכיח שבדבקות ועקשנות לא שינו כלום וכמו שבאותיות לא שינו גם בהברה מסתמא לא שינו
זה נכון.
מסתמא.
הא ותו לא.
אבל אולי אתה תגיד, איזו הברה תימנית היא הנכונה?
של הבלדים?
של אלו שאומרים חולם כסגול?
של אלו שמבדילים בין קמץ לחולם?
של אלו שלא?
זה מצחיק קצת להגיד ש"ההברה התימנית היא הנכונה" בלי לגלות איזה הברה תימנית.....

ומה שאני בא להגיד כאן, שחוץ ממסתמא, אין כאן כלום..... יש אוטנטיות, וזה מעלה, אבל אין כאן הוכחת נכונות, וחלילה לאף יהודי כשר להחליט על עדה מסויימת שהיא הנכונה והאחרים פחות. והעושים כן, בוא... לא מחכמה הם עושים......
 

112123

משתמש מקצוען
מה שאני בא להגיד כאן, שחוץ ממסתמא, אין כאן כלום..... יש אוטנטיות, וזה מעלה, אבל אין כאן הוכחת נכונות, וחלילה לאף יהודי כשר להחליט על עדה מסויימת שהיא הנכונה והאחרים פחות. והעושים כן, בוא... לא מחכמה הם עושים......
החובה של כל יהודי להגיד ששלו הנכונה שאל"כ היהדות לא תשתמר (לא רק בנושא הנ"ל)
אבל אולי אתה תגיד, איזו הברה תימנית היא הנכונה?
מעדיף לא להסתבך...
 

112123

משתמש מקצוען
זה מצחיק קצת להגיד ש"ההברה התימנית היא הנכונה" בלי לגלות איזה הברה תימנית....
אולי בכ"ז אסתבך מעט...
בעיר הבירה צנעא וכמדומני שבערים/ישובים גדולים ע"פ הידוע לי ההגייה הייתה כמו הבלדי - גם אלו שהתפללו בנוסח השאמי
 

שארפער

משתמש מקצוען
למשה רבנו הייתה הברה כלשהי...
זה ברור, השאלה איך היא הייתה.
וכתבתי את דעתי על המתיימרים "לדעת" איך היא הייתה, ואיזו היא.........
רק מי שהיה חי אז יכול לדבר....

אגב, בהקדמה לש"ס עוז והדר המנוקד, יש מאמר ארוך שם הם טוענים שפעם גם האשכנזים היו אומרים קמץ כפתח, כמו הספרדים! ואם מקבלים את זה, (ואני לא מקבל את זה. יש לי הסבר אחר לכל שאלותיו ואכמ"ל) זה מוריד קצת את הסיכויים שההברה התימנית תהיה זו של משה רבנו.
אבל בוא, סטינו מספיק מהאשכול....
 

סערצע

משתמש מקצוען
למשה רבנו הייתה הברה כלשהי...
ומי אמר שהיא נחשבת כהברה 'נכונה'?
משה רבנו גם כתב ספר־תורה, ו'מסתמא' - הרי הי' זה בכתב אחד מבין הנהוגים בימינו; ואעפ"כ, כבר כתבו הפוסקים שהכל כשר, כי המושג 'נכון' אינו קיים בגדרי הכתב והשפה.
 

אלישבע רבקה

משתמש מקצוען
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
מה הספרים שמופיעים בספרייה של כל בית כנסת.
חוץ מההבדל בין הסידורים (כלילת יופי לליטאים והכלל חסידיים, סידורי הספרדים איני זוכר מה הכי רווח, (כבר הזכירו לעיל שהסידורים שלהם יותר צבעוניים ופחות שמרניים במראם מסידורי האשכנזים) חסידויות מסויימות הדפיסו סידור לעצמן כמו קרלין וסלונים וחבד ובעלזא (אני כבר לא זוכר מה השם של כל אחד מהם).

יש גם הבדלים בשאר הספרים:
הליטאים יחזיקו מדף ספרי מוסר, (שערי תשובה ארחות צדיקים חובות הלבבות מסילת ישרים דרך ה', מכתב מאליהו, עלי שור, לב אליהו, אור יחזקאל, מכתבים ומאמרים ועוד) החסידים מדף ספרי חסידות, (לא זוכר את הרשימה), הספרדים מדף ספרי הרב עובדיה (ילקוט יוסף חזון עובדיה יביע אומר יחווה דעת).

שאר הספרים פחות או יותר שווים אצל כולם, (תלמוד בבלי וירושלמי, שולחן ערוך וארבעה טורים, משנה ברורה, חומשים משנה ונ"ך. אלו ספרי היסוד, אלו שיש להם ספריות גדולות יותר יוסיפו עוד כהנה וכהנה ואכמ"ל, מי שרוצה רשימות ספרים יש בנדרים פלוס קטלוגים של אוצרי ספרים בבתי כנסיות)
רק יש עוד ספרים אופייניים כמו זוהר לספרדים ולחסידים ולא לליטאים (רק ספריות ענקיות) אור החיים הרבה אצל החסידים,
תודה רבה רבה!
עוזר לי במיוחד!
מה יש יותר אוצר ספרים או שבארונות פתוחים/סגורים?
מה יותר נח?
 

שארפער

משתמש מקצוען
סערצע, כתבו שהכל כשר רק בחסרות ויתרות וזה כי לא בקיאינן. לא? תקן אותי.
ובכתב יש דינים, וכן בקריאה.
ולכאורה ההברה ה"נכונה" הכוונה לנהוג בימי משה.
ולכאורה יהיה אסור לשנות את הצורה של הניקוד הזאת.
להוציא את המבטא, שהאמריקאי, יוכל להתפלל את ההברה הזו באקצנט אמריקאי.
לא?
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ר'

קנג רְאֵה עָנְיִי וְחַלְּצֵנִי כִּי תוֹרָתְךָ לֹא שָׁכָחְתִּי:קנד רִיבָה רִיבִי וּגְאָלֵנִי לְאִמְרָתְךָ חַיֵּנִי:קנה רָחוֹק מֵרְשָׁעִים יְשׁוּעָה כִּי חֻקֶּיךָ לֹא דָרָשׁוּ:קנו רַחֲמֶיךָ רַבִּים יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶיךָ חַיֵּנִי:קנז רַבִּים רֹדְפַי וְצָרָי מֵעֵדְוֹתֶיךָ לֹא נָטִיתִי:קנח רָאִיתִי בֹגְדִים וָאֶתְקוֹטָטָה אֲשֶׁר אִמְרָתְךָ לֹא שָׁמָרוּ:קנט רְאֵה כִּי פִקּוּדֶיךָ אָהָבְתִּי יְהוָה כְּחַסְדְּךָ חַיֵּנִי:קס רֹאשׁ דְּבָרְךָ אֱמֶת וּלְעוֹלָם כָּל מִשְׁפַּט צִדְקֶךָ:
נקרא  5  פעמים

לוח מודעות

למעלה