האם נכון לומר אַיַה לנקבה?

שארפער

משתמש מקצוען
אבל אז תגיד רק שלכם.
בלי לגוון בין זכר לנקבה.
אבל כאן כתבו לשון נקבה שלושה פעמים!!!
אז איך הגיעה לשון הזכר אחר כך?
יש לי עוד כמה דוגמאות מהתורה. אעלה בל"נ בהמשך. (זה מציק לי בשניים מקרא כבר שנים!!!)
 

שארפער

משתמש מקצוען
דוג' נוספת:
זכֵּ֗ן בְּנ֣וֹת צְלׇפְחָד֮ דֹּבְרֹת֒ נָתֹ֨ן תִּתֵּ֤ן לָהֶם֙ אֲחֻזַּ֣ת נַחֲלָ֔ה בְּת֖וֹךְ אֲחֵ֣י אֲבִיהֶ֑ם וְהַֽעֲבַרְתָּ֛ אֶת־נַחֲלַ֥ת אֲבִיהֶ֖ן לָהֶֽן׃
רבותי, @חגי פאהן , @סערצע @איפכא מסתברא מה הולך כאן עם הזכר נקבה???
מצפה לתשובתכם בכליון עיניים. :)
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים

סערצע

משתמש מקצוען
בנדון ל' הזכר גבי רחל ולאה, נת' במפרשים שם (תוספות השלם, העמק דבר, פרדס יוסף. ועוד).

'תורת חיים', ב"ב קיח ע"ב:
נתן תתן להם זו נחלת אביהם. נראה דלהכי כתיב להם לשון זכר לאשמעינן שיטלו חלק גדול בארץ בשביל צלפחד אביהם כאלו היו זכרים... ונראה דגבי רחל ולאה נמי כתיב ויצל אלהים את מקנה אביכם מהאי טעמא לפי שהיו ראויית לירש נכסי לבן כזכרים שלא היו לו ללבן בנים רק בזכות יעקב כדפירש רש"י ז"ל לכך אמר ויצל אלהים את מקנה אביכם כלומר כיון שהייתם כזכרים ראויים לירש לכך הציל ה' מקנהו ויתן לי דחזרו הנכסים לבעליהן. ולהכי כתיב ותען רחל ולאה ותאמרנה לו העוד לנו חלק ונחלה בבית אבינו ולא כתיב היש לנו חלק ונחלה העוד לנו משמע דמעיקרא הוה להן חלק ונחלה אלא שעתה נעקרה נחלתן לבניו.


לכללות הענין,
כ' החזקוני שמות א כא:
ויעש להם. בהרבה מקומות מצינו לשון זכר גבי נקבה: ויצל אלוקים את מקנה אביכם ויתן לי, ויבואו הרועים ויגרשום. ועוד הרבה.

וזה הוא פתרון חידת הראב"ע הידועה:
ויבואו הרועים ויגרשום, ומקנה אביכם, ורועיהם לא יחמול עליהן, גם להבזות בעליהן בעיניהן, שבאו על הנשים שלא כדרכן, להיותן בני תמורה, אף שאינם בני אב אחד, שפה אחת ולשון אחת, זה החילם לעשות להיותם בני נחור, ומעתה אל תתמה על דברי נעמי ורות, מה זאת עשיתי עמכם, ולכם, הלהן תעגנה הלהן תשברנה וכו', שנהפכו מימיהן ונינם יחד, ותלכנה שתיהן עד בואן אל התיבה זכר ונקבה, כרחל ולאה אשר בנו שתיהן את בית ישראל, ואז תבין ותעמוד לגורלך לקץ הימין'. 'חידה זו למראה עיניים עמוקה, והיא קלה נאה ומתוקה, וטעמה לאיש נאמן, כטעם לשד השמן.
 

סערצע

משתמש מקצוען
לפענ"ד, בשירה מקובל משלב גבוה יותר, וכתוצאה מכך - גם 'חדושי מילים' (בגבול מסוים...) יתקבלו בברכה.

לכן, בדוגמאות דלעיל 'איהּ היא התקוה', 'איהּ המזודה' - שפיר דמי.

אף אם יש בכך מן ה'כפילות' - בגדר ה'נסלח' הוא.

כמובן, שאלה־זעקה: 'ואיָּהּ' (בלי תוספת) - תתקבל לכו"ע...
 

מ הלוי

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
לפענ"ד, בשירה מקובל משלב גבוה יותר, וכתוצאה מכך - גם 'חדושי מילים' (בגבול מסוים...) יתקבלו בברכה.

לכן, בדוגמאות דלעיל 'איהּ היא התקוה', 'איהּ המזודה' - שפיר דמי.
יכול להיות שאתה צודק, אבל תכלס דקדוקית זה לא מספיק מדויק.
 

אי המטמון

משתמש פעיל
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה תורנית
לא.
כי צריך לומר איה בצירי.
כשזה בקמץ ודגוש זה כפילות לומר איה האשה או המזוודה או מה שזה לא יהיה
למה בזכר נכון לומר אַיֵה המחט, ולא תאמר כי כפילות יש כאן?
שוב זאת בהנחה שאַיָהּ לנקבה זו הטיה מקובלת.
 

מ הלוי

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
למה בזכר נכון לומר אַיֵה המחט, ולא תאמר כי כפילות יש כאן?
שוב זאת בהנחה שאַיָהּ לנקבה זו הטיה מקובלת.
ההקבלה לזכר היא לאיו ולא לאיה.
כמו שלא תאמר איו המחט כי זה כפילות כי איו זה איה הוא, כך גם לא תאמר איה המזוודה כי זה כפילות, כלומר המפיק הא באיה בקמץ יוצר את ה"איה היא", ולכן זה כפילות.
דו"ק ותשכח.
 

אי המטמון

משתמש פעיל
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה תורנית

אי המטמון

משתמש פעיל
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה תורנית
יש לי בשיר פסקה כזו:
ובוכה הרעיה,
וזועקת אַיָהּ,
ברכת צדיק לזוג לא לוּמַד.

שורה תחתונה, התחביר נכון?
 

אי המטמון

משתמש פעיל
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה תורנית
יישר כח לכל המומחים שאזרו כגבר חלצם, לפשוט את סוגיית אַיָהּ בנקבה!
 

שארפער

משתמש מקצוען
בנדון ל' הזכר גבי רחל ולאה, נת' במפרשים שם (תוספות השלם, העמק דבר, פרדס יוסף. ועוד).

'תורת חיים', ב"ב קיח ע"ב:



לכללות הענין,
כ' החזקוני שמות א כא:


וזה הוא פתרון חידת הראב"ע הידועה:
תודה @סערצע הנחת דעתי.
תודה לכולכם.
פלא היה בעיני שרש"י לא אמר כלום. שהרי על המחנה האחת והכהו, הוא על המקום ביאר.
תודה רבה, תועלתכם הייתה לי עצומה! ואַיָהּ? כאן בפרוג בפורום דקדוק, אשר על קהילת כתיבה מקצועית.....
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכח

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אַשְׁרֵי כָּל יְרֵא יְהוָה הַהֹלֵךְ בִּדְרָכָיו:ב יְגִיעַ כַּפֶּיךָ כִּי תֹאכֵל אַשְׁרֶיךָ וְטוֹב לָךְ:ג אֶשְׁתְּךָ כְּגֶפֶן פֹּרִיָּה בְּיַרְכְּתֵי בֵיתֶךָ בָּנֶיךָ כִּשְׁתִלֵי זֵיתִים סָבִיב לְשֻׁלְחָנֶךָ:ד הִנֵּה כִי כֵן יְבֹרַךְ גָּבֶר יְרֵא יְהוָה:ה יְבָרֶכְךָ יְהוָה מִצִּיּוֹן וּרְאֵה בְּטוּב יְרוּשָׁלִָם כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ:ו וּרְאֵה בָנִים לְבָנֶיךָ שָׁלוֹם עַל יִשְׂרָאֵל:
נקרא  21  פעמים

לוח מודעות

למעלה