יש לי עוד כמה דוגמאות מהתורה. אעלה בל"נ בהמשך. (זה מציק לי בשניים מקרא כבר שנים!!!)אבל אז תגיד רק שלכם.
בלי לגוון בין זכר לנקבה.
אבל כאן כתבו לשון נקבה שלושה פעמים!!!
אז איך הגיעה לשון הזכר אחר כך?
יש לי עוד כמה דוגמאות מהתורה. אעלה בל"נ בהמשך. (זה מציק לי בשניים מקרא כבר שנים!!!)אבל אז תגיד רק שלכם.
בלי לגוון בין זכר לנקבה.
אבל כאן כתבו לשון נקבה שלושה פעמים!!!
אז איך הגיעה לשון הזכר אחר כך?
פורום דקדוק, אז שלוש פעמים.אבל כאן כתבו לשון נקבה שלושה פעמים!!!
על זה @אי המטמון כתב ב' פירושים.אבל אז תגיד רק שלכם.
בלי לגוון בין זכר לנקבה.
אבל כאן כתבו לשון נקבה שלושה פעמים!!!
אז איך הגיעה לשון הזכר אחר כך?
נתן תתן להם זו נחלת אביהם. נראה דלהכי כתיב להם לשון זכר לאשמעינן שיטלו חלק גדול בארץ בשביל צלפחד אביהם כאלו היו זכרים... ונראה דגבי רחל ולאה נמי כתיב ויצל אלהים את מקנה אביכם מהאי טעמא לפי שהיו ראויית לירש נכסי לבן כזכרים שלא היו לו ללבן בנים רק בזכות יעקב כדפירש רש"י ז"ל לכך אמר ויצל אלהים את מקנה אביכם כלומר כיון שהייתם כזכרים ראויים לירש לכך הציל ה' מקנהו ויתן לי דחזרו הנכסים לבעליהן. ולהכי כתיב ותען רחל ולאה ותאמרנה לו העוד לנו חלק ונחלה בבית אבינו ולא כתיב היש לנו חלק ונחלה העוד לנו משמע דמעיקרא הוה להן חלק ונחלה אלא שעתה נעקרה נחלתן לבניו.
ויעש להם. בהרבה מקומות מצינו לשון זכר גבי נקבה: ויצל אלוקים את מקנה אביכם ויתן לי, ויבואו הרועים ויגרשום. ועוד הרבה.
ויבואו הרועים ויגרשום, ומקנה אביכם, ורועיהם לא יחמול עליהן, גם להבזות בעליהן בעיניהן, שבאו על הנשים שלא כדרכן, להיותן בני תמורה, אף שאינם בני אב אחד, שפה אחת ולשון אחת, זה החילם לעשות להיותם בני נחור, ומעתה אל תתמה על דברי נעמי ורות, מה זאת עשיתי עמכם, ולכם, הלהן תעגנה הלהן תשברנה וכו', שנהפכו מימיהן ונינם יחד, ותלכנה שתיהן עד בואן אל התיבה זכר ונקבה, כרחל ולאה אשר בנו שתיהן את בית ישראל, ואז תבין ותעמוד לגורלך לקץ הימין'. 'חידה זו למראה עיניים עמוקה, והיא קלה נאה ומתוקה, וטעמה לאיש נאמן, כטעם לשד השמן.
אבל אם אני כותב: "ושואלת אַיָהּ המזוודה" לדוגמא, זה נכון?כמו שאי אפשר לומר "אַיּוֹ האיש" אלא רק "איו" לבד או "איה האיש".
לא.אבל אם אני אומר ושואלת אַיָהּ המזוודה, זה נכון?
יכול להיות שאתה צודק, אבל תכלס דקדוקית זה לא מספיק מדויק.לפענ"ד, בשירה מקובל משלב גבוה יותר, וכתוצאה מכך - גם 'חדושי מילים' (בגבול מסוים...) יתקבלו בברכה.
לכן, בדוגמאות דלעיל 'איהּ היא התקוה', 'איהּ המזודה' - שפיר דמי.
למה בזכר נכון לומר אַיֵה המחט, ולא תאמר כי כפילות יש כאן?לא.
כי צריך לומר איה בצירי.
כשזה בקמץ ודגוש זה כפילות לומר איה האשה או המזוודה או מה שזה לא יהיה
ההקבלה לזכר היא לאיו ולא לאיה.למה בזכר נכון לומר אַיֵה המחט, ולא תאמר כי כפילות יש כאן?
שוב זאת בהנחה שאַיָהּ לנקבה זו הטיה מקובלת.
נכון, אז האם כל הטיה של איה תבוא רק כמילה יחידנית ולא סמוכה?כי 'איֵה' זו צורה שאינה מוטה, לא לזכר ולא לנקבה.
צורת היחיד הזכר היא 'איו'.
?אַיָּם אֵפוֹא חֲכָמֶיךָ (ישעיה יט, יב)
ברור שכך.אז האם כל הטיה של איה תבוא רק כמילה יחידנית ולא סמוכה?
הוא אשר אמרתי, כי עדיין בגבולות ה'נסלח' הוא.ולגבי הפסוק בישעיה איני יודע.
כך לכו"ע שפיר דמי, וכדכתבתי לעיל.וזועקת אַיָהּ,
תודה @סערצע הנחת דעתי.בנדון ל' הזכר גבי רחל ולאה, נת' במפרשים שם (תוספות השלם, העמק דבר, פרדס יוסף. ועוד).
'תורת חיים', ב"ב קיח ע"ב:
לכללות הענין,
כ' החזקוני שמות א כא:
וזה הוא פתרון חידת הראב"ע הידועה:
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
2.04
כ"ג אדר ב'
השקה חגיגית
חדש בפרוג
קורס חדשנות AI ובינה מלאכותית
14 שיעורים מפוצצים תוכן על כלי הAI השונים ליצירת תמונות וויז'ואל, עריכת וידאו ומושן, כתיבה ורעיונות, אפיון ועיצוב אתרים ועוד המון!
ההרשמה נפתחה!
20.03
י' אדר ב'
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
26.03
טז' אדר ב'
פתיחת מסלול
מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
8.05
ל' ניסן
פתיחת מסלול
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
מלגות גבוהות!
9.05
א' אייר
ירושלמי?
יש לנו מלגה מטורפת עבורך! קורס במימון כמעט מלא!!
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
ההרשמה בעיצומה
28.05
כ' אייר
פתיחת מסלול מורחב:
פיתוח ובניית אתרים
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכח
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אַשְׁרֵי כָּל יְרֵא יְהוָה הַהֹלֵךְ בִּדְרָכָיו:ב יְגִיעַ כַּפֶּיךָ כִּי תֹאכֵל אַשְׁרֶיךָ וְטוֹב לָךְ:ג אֶשְׁתְּךָ כְּגֶפֶן פֹּרִיָּה בְּיַרְכְּתֵי בֵיתֶךָ בָּנֶיךָ כִּשְׁתִלֵי זֵיתִים סָבִיב לְשֻׁלְחָנֶךָ:ד הִנֵּה כִי כֵן יְבֹרַךְ גָּבֶר יְרֵא יְהוָה:ה יְבָרֶכְךָ יְהוָה מִצִּיּוֹן וּרְאֵה בְּטוּב יְרוּשָׁלִָם כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ:ו וּרְאֵה בָנִים לְבָנֶיךָ שָׁלוֹם עַל יִשְׂרָאֵל: