ראיתי את השאכול גדל מידי שעה בשעה, לא נכנסתי לקרוא, כי היופי של האשכול כאן שהוא לא מדבר על שיטות חינוכיות כאלה ואחרות, אלא נכתב מתוך 'ספר החיים' של הא/נשים עצמם, התגובות כאן באמת משקפות בית אחר בית, וכל בית הוא שונה, והיה תענוג לקרוא את הכל.
אכתוב את דעתי - הבלתי מקצועית, אולי זה יהיה ארוך, ואין חובה לקרוא או להגיב... המילים שלי יכתבו לפי ציוני דרך שסימנתי לעצמי תוך כדי קריאת האשכול הזה. אני לא מצטט דבר בשם אומרו, אבל כל אחד אודה לו על תגובתו.
לא אכתוב את תשובתי האם צעקות הם נכונות או לא, כי לדעתי אין לזה תשובה אובייקטיבית כי לא כל משפחה וכל מקרה לגופו.
אבל כמה נקודות שעלו לי במהלך קריאת האשכול [וואו איזה הקדמה, כמו ספר
]
כעס -
ידועים דברי המהר"ל שכעס כאשר הוא פנימי הוא מבטא את דברי הגמרא כל הכועס כאילו עובד עבודה זרה, מותר לכעוס על הילדים, [אם לא נחנך אותם, מי יחנך] אבל כעס חייב להיות חיצוני, כלומר.. אני מראה לו שאני כועס.. ואני מראה לו שזה הרגיז אותי.. כי הוא צריך לדעת מה ההשלכה של המעשה שלו עלי.
אבל מי כאן לא כעס מימיו? אני לא מכיר הרבה, רק מעט שכאלה.. אז מה לא לכעוס ליד הילדים?
אין דבר כזה - ילד צריך להבין שאבא ואמא שלו מתנהגים לידו כמו שהם באמת.. אין מציאות 'לשקר' על הילדים, רק שזו עבודה אישית שלנו לכעוס כמה שפחות, בלי כל קשר לחינוך ילדים.
ועכשיו - כאשר אנחנו כבר כועסים ... צריך לחשוב היטב היטב.. האם אנחנו כועסים על המעשה של הילד שלנו, או שאנחנו סתם במצב רוח של כעס ועצבים, והמשפך הכי נוח לנו.. הוא הילד. אם זה המצב.. אז המצב לא טוב... תוציא/י את העצבים שלך על מישהו אחר [אני מתנדב] על הילד תכעס רק לפי המעשה שלו.
גם בשעה שכבר הגעת להחלטה שצריך לכעוס על הילד, ואתה כועס בגלל המעשה שלו ולא בגלל שאתה עכשיו במצב רוח של כעס...
הכעס צריך להיות נקודתי - כלומר...
אני לא שובר כלים, לא לומר 'נמאסת עלי', 'אתה ילד דפוק', לא... [ואל תאמרו זה לא קורה, זה קורה] אלא אני כועס עליך, למרות שאתה ילד טוב, אבל אתה עשית מעשה שגורם לי לכעוס עליך. ולהראות שאתה כועס [לא משקרים על הילדים] לזכור - אף פעם לא לבטל את הילד - לא לומר לו אני איבדתי אמון בך... לא לקחת את הצורה הכללית, אלא את הצורה הפרטנית....
ומעבר לכך - האם אני כועס עליו בכלל שזה נכון לכעוס עליו, או שזה משהו שלא מתאים לי באופן אישי... ואיך אבדוק את עצמי?
הרי אנחנו כועסים גם בשביל לחנך... האם אתה כועס עליו כשהוא עושה עבירה או משהו בלתי חינוכי, או שאתה כועס עליו כשהוא מלכלכך משהו שעשית? תחשבו על זה... כעס זה עוד כלי מדרכי החינוך... כן... [ואגב, גם כך לגבי הבקשות מהילדים, האם אנחנו רואים אותם כמשרתים או כחלק מילדי הבית...]
אם תגיעו לשיטת חינוך שתאמר לכם שמעכשיו אתם לא כועסים יותר... כנראה שזה מלאכים ולא בני אדם, אמר כבר מרנא ורבנא רבנו ישראל סלנטר זי''ע 'יותר קל לדעת ש''ס [לא ללמוד] לדעת ש''ס, מאשר לשנות מידה אחת באישיות האדם. נו - כמה גברים כאן יודעים ש''ס? כמה אברכי כולל יודעים ש''ס? אז מישהו חושב שקל לשנות מידה אחת? נו באמת....
ועכשיו עוד נקודה -
ילד מעצבן אותנו - למה הוא עושה את זה?
כותב הרש''ר הירש זי''ע, ילד רוצה לדעת שיש מאחוריו גב, שיש מאחריו מישהו שיודע מה שהוא עושה, הוא בודק אותנו... הוא רוצה לראות האם אנחנו יודעים איך ומה להגיב, או שאנחנו סתם עושים בלי מחשבה... אם אנחנו בעלי קו חינוכי ברור, ויודעים מה אנחנו רוצים הוא יפסיק גם לבדוק אותנו [וינסה בדיקות אחרות]
ילד מטבעו רוצה גבולות, ילד מטבעו רוצה לדעת את כללי הבית, כל ההתנהגות שלו היא ללמוד על הגבולות, ואם נתבונן על זה בצורה הזו, יהיה לנו קל יותר להבין את עצמנו, ואותו.
מיד יהיה מי שיאמר, ילד שעולה על ספה ורוקד שם בודק אותנו... התשובה היא כן... היא רוצה לדעת מה מפריע לנו יותר ומה פחות, מה הכללים כאן בבית.
תדמיינו לעצמכם - התחלתם לעבוד במקום חדש... אתם רוצים לדעת מה נהוג כאן ומה לא.. הרי לא דומה משרד לחברו... אנחנו כבוגרים לא מעיזים למתוח גבולות בשביל לבדוק, אבל לא פעם בא לנו לעשות את זה... וזה בדיוק מה שהילד עושה...
כאשר אנחנו מדברים עם הילד, כועסים עליו, מזהירים אותו... תמיד לזכור - יש לו נפש שקולטת הכל,
ואגב - אם עברנו פעם את הגבול.. לא קרה כלום מותר לטעות.
ולגבי טעות - אם קרה וטעינו... חייבים להודות מול הילדים שטעינו.
ואתן דוגמא - אחד הילדים שלי היה חזק בנושא מסויים, ומשום מה היה נראה לי שזה לא טוב שהוא כל הזמן מראה כמה הוא חזק באותו תחום, שיחקתי מולו, וניצחתי אותו, ואמרתי לו... אתה רואה.. אתה לא הכי חזק בעולם במשחק הזה...
לאחר זמן מה [שעתיים לערך] ישבתי לחשוב מדוע עשיתי זאת, והבנתי... שהיה לי קשה לראות שהוא חושב שהוא יותר חזק ממני, כלומר גאווה אישית שלי.
קניתי עוגה יפה, הגעתי הביתה, אספתי את כל הילדים בסלון, ואמרתי.. היום אמרתי לילד הזה כך וכך, זה לא הגיע מחינוך, זה הגיע מגאווה של אבא.. וטעיתי, ואני מבקש סליחה, והנה עוגה שלך לבד, בתור פיצוי, אתה מוחל לי? כן - מותר לטעות.. זה אנושי.
לגבי עקרונות - אידיאל - דרישות - וכו' , לא על זה היה האשכול...
השאלה הייתה לגבי כעס, עניתי באריכות [כדרכי
]
לא חייבים להסכים איתי.. זה בסדר מותר לחלוק.