בזכות הקורונה קיבלנו קצת הגיון - חתונות נורמאליות, עדותו של בעל גמ"ח

ספרא וסייפא

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
כללתי את הספרדים והליטאים ביחד כי לעניין ציות לתקנות קהילתיות המנטליות שלהם דומה.
שוב, לא מדבר על ציות. אלא היגררות.
הליטאים יגררו בשלב מאוחר יותר, זאת בשל חריש פרסומי וחינוכי.
הספרדים לא יגררו מן הסתם, כי התכונית לא כ"כ מותאמת לאופי השמחות בציבור הספרדי, וגם כי מהפך בציבור האשכנזי לא ישפיע על הציבור הספרדי. הנורמות הן נורמות אחרות.
 

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית

אוהבת לדעת

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
 

ספרא וסייפא

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אז זהו שיש השפעה בד"כ.
הלוואי.
אם יגררו זה כי המציאות תגרור ולא שום תקנה או חריש.
לא תקנות. חריש חינוכי זה למשל 'הטפה' מאסיבית בישיבות ובסמינרים, שהצעירים יבקשו מההורים להקטין עלויות.
לאחר שיהיה ציבור גדול שיעשו זאת - זה כבר יהיה מוזר ומתנשא לעשות אחרת.
 

m a r g a l i t

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
שוב, לא מדבר על ציות. אלא היגררות.
הליטאים יגררו בשלב מאוחר יותר, זאת בשל חריש פרסומי וחינוכי.
הספרדים לא יגררו מן הסתם, כי התכונית לא כ"כ מותאמת לאופי השמחות בציבור הספרדי, וגם כי מהפך בציבור האשכנזי לא ישפיע על הציבור הספרדי. הנורמות הן נורמות אחרות.
לא מצליחה לראות מה ההבדל בין הליטאים לספרדים.
נראה לי שהנורמות הן אותן נורמות.
 

כוכב103

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עיצוב ואדריכלות פנים
עימוד ספרים
לא מצליחה לראות מה ההבדל בין הליטאים לספרדים.
אין הבדל גדול בין ליטאים לבני תורה ספרדים
אבל יש שינוי מאוד משמעותי לפי מיטב ידיעתי עם שאר הציבור הספרדי
ובטח מי שיש לו משפחה לא חרדית ששם זה בזיונות לעשות שמחות "עלובות"

תקנות כאלו ואחרות בעיני לא יעזרו כלום
פשוט אם עכשיו תהיה חצי שנה של שמחות בסגנון הזה
וזה אומר שנתח נכבד של המשפחות מכל השכבות והסגנונות יחוו את השמחות מהסוג הזה,
זה יחלחל ואולי יכנס לנורמה או לפחות יאפס את המציאות.
 

ספרא וסייפא

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
והערה קטנה שחשבתי עליה, שאם המטרה היא שכולם יוכלו לעשות חתונות ברווח, אז לא בטוח לי שזה בכלל פתרון, בגלל שברגע שמורידים רמה זה אומר פחות כסף שאנשי שרות וחנויות מקבלים, זה אומר שיהיה להם פחות הכנסה וגם הם יצטרכו להצטמצם, לא רק בחתונות אלא בחיים הרגילים, ואז מי שמפסיד מההצטמצמות שלהם גם יצמצם, ובפועל יוצא שכולם נהיים עניים יותר, אז אלה שעכשיו יכולים בקושי להרשות לעצמם את הסטנדרט המקובל גם בעתיד לא יוכלו להרשות לעצמם את הסטנדרט אפילו אם הוא יהיה חצי ממה שעכשיו וינאמו על זה שצריך להוריד את הסטנדרט.
הדלפה מתוך הבריף של הוגי התוכנית:

טענה המצוטטת מפי כלכלנים:
הכלכלה החופשית תיהרס
יש לשים את הדעת לטענה שכאשר כל אדם מוציא סכום גדול מכיסו בעת נישואים,
מתפרנסים רבים אחרים האחים האחיות שלנו, וכך מתרבה ההון בקהילה. ושינוי המצב
עלול להחליש מאוד את הכלכלה הקהילתית.
טענה מופרכת מעיקרו. נניח שלאחר ניתוח הנתונים אכן תהיה זו המסקנה. הרי לא
ניתן להתווכח שלרוב מוחלט של הציבור אין יכולת לעמוד בנטל רכישת קורת גג לבנם.
הלוואי 50,000 ש''ח לילד. אבל על חתונה יש לו 120,000 לחיזוק הכלכלה? הכלכלה
של מי? איפה המכולכלים שמכניסים את בנם לדירות? איפה אלה שעבורם צריך את
מערכת הבזבוז במקום דירות לילדינו?
אכן הטענה נכונה מאוד לגבי הגבלת מחירי רכישת מוצר, שירות וערכיהם הנלווים. אך
לא לגבי החובה לרכוש מוצר מיותר. אם כל מי שרוכש 'מקרן' בשווי 3,000 ש"ח ידרוש
הנחת 20% כחבר קהילה, אכן הכלכלה תינזק. מכיוון שהמוכר ושרשרת הספקים
זקוקים ל 10-15% רווח, עבורם הם כאן. כמו"כ תשלום ל 400 מנות - במחיר של 300
מנות, זה ישבור את הספק עצמו בכל סטייה כלכלית קלה.
אבל מי שאינו זקוק למקרן - לא נציע לו לקנותו בטענת הכלכלה החופשית. או 200
מנות מיותרות לעידוד שוק המזון. ובוודאי שלא בדיוק בזמן שהוא תחת לחץ ונטל
הוצאות הכרחיות לחתונה ולדיור ילדיו, שכל אלה לא נכנסות לתקציבו המוגבל.
על כן לא ראוי להילחם על מחירים נמוכים מידי ולשבור את שרשרת הספקים. אלא
להפסיק מיידית את רכישת כל מה שמיותר, ולעצור את המפולת הכלכלית ונעצור את
מצוקת שעות השמחה.

טענת בעלי יכולת המבקשים
לפרנס שרשרת חברי הקהילה

ישנם הטוענים שההוצאות אכן יוצאות מכיסם של המחותנים, אך הם רוצים לפרנס
את בעלי המקצוע. יצאנו לבדוק לאן ילך הכסף של בעל היכולת: נתחיל עם חתונה
בגוטניק.
כ 30,000 ש''ח לאולם וקייטרינג, משרד הבריאות, ארנונה מנופחת, כ 25 חילונים
וערבים ממלצרים, מנקים, מבשלים, ועוד. רק חסיד 1 - משגיח כשרות מועסק בכל
העסק הזה. באולמות אחרים מועסקים חסידים בודדים.
עיצובים ופרחים: ברוב האולמות יש מעצב/ת קבוע/ה. דתי או חילוני, ולא חסידי.
הפרחים והעיצובים מיובאים ומשולמים להולנד ועוד.
הצלם, המסריט ועוזריהם - כולם לא חרדים, למעט בודדים יוצאי דופן.
 

כוכב103

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עיצוב ואדריכלות פנים
עימוד ספרים

y&m

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
לא עברתי על כל כל האשכול.
אז סליחה עם אני חוזרת על דברים שנאמרו כבר.

אני קוראת כאן קריאה לכינון תקנות עבור שינוי.
וחושבת אם לא חלק מהלימודים שהקורונה משכילה אותנו היא תכנסות. אינדוודואליות.
והיפרדות לפחות מועטה מהכולם. וממילא מהתקנות ששוב הופכות את כל הכלל המורכב לוואן סייז.

עזבו את "כולם" עזבו את מה "מקובל" עשו מה שנכון וטוב לכם.
מתאים לכם חתונה של 150 איש? קדימה. עשו זאת.
מתאים לכם 300? עשו זאת.

למה אם לכם מתאים לוותר על X או Y כולם צריכים לנהוג כמוכם?
עשו כטוב בעיניכם ופרגנו למי שיעשה כטוב בעינייו.
רק גישה מכילה ומפרגנת לאחרים. אך מצד שני מעיה לעשות כפי שמתאים ונכון לי תוציא אותנו מבוץ הסחף הקהילתי שלוחץ אנשים.

ללמוד להפסיק להילחץ.
 

m a r g a l i t

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
יש הבדל בסגנון החתונה עם מעטפות לבלי מעטפות, לא כן?
סגנון החתונה הוא אותו דבר,
תכנס לאולם של ספרדים ולאולם של ליטאים לא תראה הבדלים.
לגבי המעטפות אין לי מושג איך זה הולך אצל הליטאים.
 

ספרא וסייפא

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
לא עברתי על כל כל האשכול.
אז סליחה עם אני חוזרת על דברים שנאמרו כבר.

אני קוראת כאן קריאה לכינון תקנות עבור שינוי.
וחושבת אם לא חלק מהלימודים שהקורונה משכילה אותנו היא תכנסות. אינדוודואליות.
והיפרדות לפחות מועטה מהכולם. וממילא מהתקנות ששוב הופכות את כל הכלל המורכב לוואן סייז.

עזבו את "כולם" עזבו את מה "מקובל" עשו מה שנכון וטוב לכם.
מתאים לכם חתונה של 150 איש? קדימה. עשו זאת.
מתאים לכם 300? עשו זאת.

למה אם לכם מתאים לוותר על X או Y כולם צריכים לנהוג כמוכם?
עשו כטוב בעיניכם ופרגנו למי שיעשה כטוב בעינייו.
רק גישה מכילה ומפרגנת לאחרים. אך מצד שני מעיה לעשות כפי שמתאים ונכון לי תוציא אותנו מבוץ הסחף הקהילתי שלוחץ אנשים.

ללמוד להפסיק להילחץ.
תעברי על האשכול.
יועיל לכולנו.

הציבור לא יכול להגיד ל'יחידים' שמרכיבים אותו - תעשה כפי שמתאים לך, בעוד הציבור נוהג דה-פקטו בעדריות.
הקורונה לא הפסיקה את עדריותנו.
זה או כולם או אף אחד.

לנו כציבור יש אחריות על מי שלא יכול לעשות כמו כולם, ובוש להיות שונה.
וגם בקשה לעשות חתונה שונה, תתיקל לרוב בסירוב של המחותן או של המיועד להיות מחותן.
 

yydd

משתמש פעיל
בלת"ק.
מהשתתפות בחתונת קרונה,
החלטתי לעצמי לאמץ את המתכונת, לא בגלל הכסף, רק בגלל האוירה המיוחדת והמקסימה.
מבחינתי להשקיע את כל הכסף של חתונה רגילה בחתונה שכזאת

חתונה שמתחילה מוקדם ומסתיימת מוקדם.
סעודה למשפחה הקרובה כ120 משתתפים בלבד לשתי הצדדים.
בריקודים כן להביא יותר חברים וחברות של הזוג לריקודים (שהיה קצת חסר...)

שוב מנקודת מבט של האוירה המיוחדת, לא מהמבט של האשכול של חיסכון...

אבל זה קשור גם לאשכול
כי עם גישה כזאת הרבה יותר קל להשלים עם זה...
אנשים מתבישים להיות עניים/קמצנים וכו',
אבל אם זה מבחירה של אוירה, לא צריך תקנות ולא כלום,
זה יהפך לנורמה מעצמו...

(תארו לעצמכם עשיר שאתם מכירים שהיה עושה חתונה במתכונת הנ"ל האם היה מתבייש או שזה היה חלק מהסטייל שלו?)
 

m a r g a l i t

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
הציבור לא יכול להגיד ל'יחידים' שמרכיבים אותו - תעשה כפי שמתאים לך, בעוד הציבור נוהג דה-פקטו בעדריות.
זה לא נכון!
הציבור לא יכול להגיד ליחידים לעשות את האירוע כמו שמתאים ליחידים אחרים
 

בשביל השמחה

משתמש מקצוען
טענת בעלי יכולת המבקשים
לפרנס שרשרת חברי הקהילה

ישנם הטוענים שההוצאות אכן יוצאות מכיסם של המחותנים, אך הם רוצים לפרנס
את בעלי המקצוע. יצאנו לבדוק לאן ילך הכסף של בעל היכולת: נתחיל עם חתונה
בגוטניק.
כ 30,000 ש''ח לאולם וקייטרינג, משרד הבריאות, ארנונה מנופחת, כ 25 חילונים
וערבים ממלצרים, מנקים, מבשלים, ועוד. רק חסיד 1 - משגיח כשרות מועסק בכל
העסק הזה. באולמות אחרים מועסקים חסידים בודדים.
עיצובים ופרחים: ברוב האולמות יש מעצב/ת קבוע/ה. דתי או חילוני, ולא חסידי.
הפרחים והעיצובים מיובאים ומשולמים להולנד ועוד.
הצלם, המסריט ועוזריהם - כולם לא חרדים, למעט בודדים יוצאי דופן
חבל שזה המצב בגוטניק.
באולמות שאני מכיר כל אנשי הצוות הם אנשים חרדים (למעט המנקים של האולם).
כולל טבחים, שוטפי כלים, מלצרים, מלצריות, צלמים, אנשי הגברה, ומעצבי שולחנות.
 

y&m

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
תעברי על האשכול.
יועיל לכולנו.

הציבור לא יכול להגיד ל'יחידים' שמרכיבים אותו - תעשה כפי שמתאים לך, בעוד הציבור נוהג דה-פקטו בעדריות.
הקורונה לא הפסיקה את עדריותנו.
זה או כולם או אף אחד.

לנו כציבור יש אחריות על מי שלא יכול לעשות כמו כולם, ובוש להיות שונה.
וגם בקשה לעשות חתונה שונה, תתיקל לרוב בסירוב של המחותן או של המיועד להיות מחותן.

הקורונה הוכיחה שאפשר להתכנס פנימה ולחיות באופן מותאם אישי.
היא עצרה את העדריות בכח הניתוק.

באופן אישי בשמחות שלנו כבר עד היום נהגנו בצורה אישית...
אני רואה בה קריאה אישית לכל אחד.
צמצמו שמחות. עשו מה שטוב לכם. ואל תחכו לתקנות.
(ואל תכריחו את כולם להתיישר אתכם או ליישר אחרים בכח. הם רוצים לסבול - שיסבלו)
 

ספרא וסייפא

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
זה לא נכון!
הציבור לא יכול להגיד ליחידים לעשות את האירוע כמו שמתאים ליחידים אחרים
זה השלכת האחריות.
אתם יודעים שעניים לא יעשו חתונה עלובה שאיננה נהוגה ומקובלת.
להתעלם מזה ולהגיד אתה יכול לעשות משהו שונה - זה חוסר אחריות משוועת.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמד

א לְדָוִד בָּרוּךְ יְהוָה צוּרִי הַמְלַמֵּד יָדַי לַקְרָב אֶצְבְּעוֹתַי לַמִּלְחָמָה:ב חַסְדִּי וּמְצוּדָתִי מִשְׂגַּבִּי וּמְפַלְטִי לִי מָגִנִּי וּבוֹ חָסִיתִי הָרוֹדֵד עַמִּי תַחְתָּי:ג יְהוָה מָה אָדָם וַתֵּדָעֵהוּ בֶּן אֱנוֹשׁ וַתְּחַשְּׁבֵהוּ:ד אָדָם לַהֶבֶל דָּמָה יָמָיו כְּצֵל עוֹבֵר:ה יְהוָה הַט שָׁמֶיךָ וְתֵרֵד גַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:ו בְּרוֹק בָּרָק וּתְפִיצֵם שְׁלַח חִצֶּיךָ וּתְהֻמֵּם:ז שְׁלַח יָדֶיךָ מִמָּרוֹם פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִמַּיִם רַבִּים מִיַּד בְּנֵי נֵכָר:ח אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:ט אֱלֹהִים שִׁיר חָדָשׁ אָשִׁירָה לָּךְ בְּנֵבֶל עָשׂוֹר אֲזַמְּרָה לָּךְ:י הַנּוֹתֵן תְּשׁוּעָה לַמְּלָכִים הַפּוֹצֶה אֶת דָּוִד עַבְדּוֹ מֵחֶרֶב רָעָה:יא פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִיַּד בְּנֵי נֵכָר אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:יב אֲשֶׁר בָּנֵינוּ כִּנְטִעִים מְגֻדָּלִים בִּנְעוּרֵיהֶם בְּנוֹתֵינוּ כְזָוִיֹּת מְחֻטָּבוֹת תַּבְנִית הֵיכָל:יג מְזָוֵינוּ מְלֵאִים מְפִיקִים מִזַּן אֶל זַן צֹאונֵנוּ מַאֲלִיפוֹת מְרֻבָּבוֹת בְּחוּצוֹתֵינוּ:יד אַלּוּפֵינוּ מְסֻבָּלִים אֵין פֶּרֶץ וְאֵין יוֹצֵאת וְאֵין צְוָחָה בִּרְחֹבֹתֵינוּ:טו אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לּוֹ אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁיֲהוָה אֱלֹהָיו:
נקרא  8  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה