אכן כך.מעלות, הן רק אמת מידה, ולא מתרחש דבר בעת מעבר ממעלה למעלה.
אלא, שהחוש מעיד, כי תהליך השקיעה הוא ארוך ומתמשך, האור לאט לאט נכנע ונאסף מפני החושך המאיים....
תודה!
אכן כך.מעלות, הן רק אמת מידה, ולא מתרחש דבר בעת מעבר ממעלה למעלה.
אלא, שהחוש מעיד, כי תהליך השקיעה הוא ארוך ומתמשך, האור לאט לאט נכנע ונאסף מפני החושך המאיים....
יישר כוח על הפירוט אך לא הבנתי כוונתכם בזה.עולם כדורי שמונח בכעין קערה שזה האוקיינוס.
לא הבנתי מה לא הבנתיישר כוח על הפירוט אך לא הבנתי כוונתכם בזה.
מה הכוונה כדור בתוך קערה - כביכול כדור הארץ שט לו בתוך האוקיינוס?לא הבנתי מה לא הבנת
זה לכאורה משמעות דברי חז"ל. ולכן כתבתימה הכוונה כדור בתוך קערה - כביכול כדור הארץ שט לו בתוך האוקיינוס?
המשמעות הפשוטה היא שאין הכוונה לעולם כדורי כמו שאנחנו יודעים היום,
כך יוצא מפשטות דברי הגמרא. הנה לשון הירושלמי לפניך.אתה מפרש שהירושלמי סבר שהכדור שט בתוך האוקיינוס (דהיינו היורדים לחוף יורדים במדרון הכדור ואז קופצים למי האוקיינוס הנמצאים בקערה נפרדת)?
אמנם מדברי התוס' בבלי ע"ז דף מא. שכתבו על פי דברי הירושלמי הנ"ל שהעולם עגול (ולא נקטו בלשון 'כדור') ייתכן לפרש ש'כדור' הכוונה לדיסקה, כלומר היבשה היא עגולה והאוקיינוס מקיף אותה כמו שהיא מונחת בקערה. אבל א"כ אין הכוונה כלל לצורה כדורית כפי הידוע לנו כיום. ודוחק.מקל - שהיה רודה בו את העולם, ציפור – "ותמצא כקן ידי לחיל העמים" (ישעיה י, יד), כדור - שהעולם עשוי ככדור.
אמר ר' יונה: אלכסנדרוס מקדון כד בעא מיסק לעיל והוה סלק וסלק, סלק עד שראה את העולם ככדור ואת הים כקערה, בגין כן ציירין לה בכדורא בידה.
ויצורינה קערה בידה? אינו שליט בים. אבל הק' שליט בים וביבשה, מציל בים ומציל ביבשה
כעת הבנתי.כך יוצא מפשטות דברי הגמרא. הנה לשון הירושלמי לפניך.
אמנם מדברי התוס' בבלי ע"ז דף מא. שכתבו על פי דברי הירושלמי הנ"ל שהעולם עגול (ולא נקטו בלשון 'כדור') ייתכן לפרש ש'כדור' הכוונה לדיסקה, כלומר היבשה היא עגולה והאוקיינוס מקיף אותה כמו שהיא מונחת בקערה. אבל א"כ אין הכוונה כלל לצורה כדורית כפי הידוע לנו כיום. ודוחק.
על כל פנים אין מכאן כל ראייה לצורת העולם כפי שמוכרת לנו היום.
זה לא מדויק בכלל.הרי בפשטות סמכו בגמ' על עדותו של אלכסנדר (דהיינו שלא סברו שמשקר) וכי ראה שהיבשה לבדה היא בצורת עיגול?
מסכים בהחלט. זו הנקודה העיקרית של דבריי, בניגוד לכל אותם רבים וטובים שמנסים להוכיח מכאן שחז"ל גילו את צורת העולם לפני המדע.אך קשים הדברים להולמם.
@י. מאיר
לא הבנתי.
אתה מפרש שהירושלמי סבר שהכדור שט בתוך האוקיינוס (דהיינו היורדים לחוף יורדים במדרון הכדור ואז קופצים למי האוקיינוס הנמצאים בקערה נפרדת)?
מצטער מאוד. אך מאוד קשה לי עם זה.כך יוצא מפשטות דברי הגמרא. הנה לשון הירושלמי לפניך.
יפה.מצטער מאוד. אך מאוד קשה לי עם זה.
זה לא הגיוני שאלכסנדרוס, שחצה ים או שניים בימי חייו, וראה את ים התיכון מכמה כיוונים, וגם את האוקיינוס אולי, ישתבש עד כדי כך לחשוב שהיבשה היא כדור, בתוך קערה נוזלית.
לכן, להבנתי הדלה, כוונת אלכסנדר, וממילא הירושלמי שציטט אותו, וממילא גם תוס', שהעולם עגול, וככדור הוא. כל העולם, כעין כדור יחד עם הים, וכפי שיודעים אנו היום.
אך בל נשכח שבאותם הימים, היו רק אירופה אסיה אפריקה, ואילו אמריקה ואוסטרליה טרם נגלו. לכן חשבו אז, כי יש 180 מעלות יבשה, מהחוף המזרחי הסיני, עד החוף המערבי הספרדי, וממילא, 180 המעלות הנותרות, הם הם האוקינוס האדיר.
ולכן ברז"ה למשל, מחולק, תחילת הישוב, נקודת התחלה. טבור הארץ, נקודת אמצע. סוף הישוב, נקודה שלישית. וטבור הים נקודה רביעית.
זאת היתה התפיסה בימיהם.
אז יוצא בעצם שכל היבשה מוקפת ים לחלוטין.
אז איך מתארים כדור שמרכזו יבשה והוא מוקף ים מכל רוחותיו? טבעת כחולה סביבו?
כדור בקערה.
ולגבי הכדור, שהירושלמי שואל איפה הקערה, הכוונה לטבעת הכחולה הזאת. אבל תכל'ס לכאורה הכל באותו הכדור.
מערער בפשטות את כל מהות ההוכחה.האמת שהגמרא כלל לא דנה בצורתו של העולם, אלא בדיני עבודה זרה.
לפי חכמים כל הצלמים אסורים.
לפי רבי מאיר, רק צלם שיש בידו אחד מאלו - מקל, ציפור או כדור, יש לו דין עבודה זרה.
הגמרא מבארת מה מסמל כל אחד מחפצים אלו, ומציינת שכדור מסמל את העולם.
ומה הסיבה לכך שכדור מסמל את העולם בעיני עובד העבודה הזרה הגוי?
מבארת הגמרא בירושלמי על אותה המשנה שזה בעקבות הסיפור של אלכסנדרוס מוקדון כמבואר שם וכמובא לעיל.
זאת אומרת - כל הדיון הוא מדוע כדור מסמל את העולם בעיני עובדי העבודה הזרה. לא מהי צורת העולם. זה הכל.
זה נכון שהדיון הוא למה זה ע"ז, והתשובה היא, כי כדור מסמל את העולם שהוא ככדור, והדיון הוא לא באיזה צורה העולם, כי זה היה פשוט שהוא כדור.זאת אומרת - כל הדיון הוא מדוע כדור מסמל את העולם בעיני עובדי העבודה הזרה. לא מהי צורת העולם. זה הכל.
מסכים בהחלט. זו הנקודה העיקרית של דבריי, בניגוד לכל אותם רבים וטובים שמנסים להוכיח מכאן שחז"ל גילו את צורת העולם לפני המדע.
אין הוא מערער, כי לא רלוונטי לי מה היה הדיון בגמ', זה לא מעלה ולא מוריד.יפה.
אך טיעון זה:
מערער בפשטות את כל מהות ההוכחה.
אם פרשנותו נכונה (ואפשר בהחלט לטעון שהיא לא) אז בוודאי שרלוונטי מה היה הדיון בגמ' כי באותה מידה אני יכול לומר שחז"ל כותבים בין השורות ש(ח"ו)אין אלוקים.אין הוא מערער, כי לא רלוונטי לי מה היה הדיון בגמ', זה לא מעלה ולא מוריד.
רלוונטית לי הידיעה שחז"ל כותבים בין השורות, שהעולם עגול. ובזה לכאורה חסל.
גם אם אכן נאמר בגמ' (או בזוהר) שהעולם הוא כדור, זה כמה מאות שנים אחר שהמדע גילה את זה.לזה קוראים, שחז"ל גילו את צורת העולם לפני המדע.
אני מסתכל על ההקשר.אם פרשנותו נכונה (ואפשר בהחלט לטעון שהיא לא) אז בוודאי שרלוונטי מה היה הדיון בגמ' כי באותה מידה אני יכול לומר שחז"ל כותבים בין השורות ש(ח"ו)אין אלוקים.
חובה להסתכל על הקשר ודו"ק.
מרתק!גם אם אכן נאמר בגמ' (או בזוהר) שהעולם הוא כדור, זה כמה מאות שנים אחר שהמדע גילה את זה.
הוא לא סותר, אבל גם לא מוכיח.אני מסתכל על ההקשר.
אין הוא סותר.
מה עכשיו???
ואת זה שאין ח"ו אלוקים, לא כתוב בין הדברים שם בשום אופן. מאיפה זה בא????
שוב, כתוב כי הכדור אצל הגוים מסמל עולם, וזאת כי העולם עגול, שהרי אמר אלכסנדרוס וכו'.הוא לא סותר, אבל גם לא מוכיח.
כי אם דברי חז"ל הם שאסור להשתמש בכדור כי הכדור מסמל את העולם - ולאו דווקא מפני שהוא אכן כזה אלא רק כיון שאלכסנדר טען כך - אז אין הוכחה.
לא אמרתי שכתוב שם.
סתם ציטוט נטול הקשר לדוגמא:
(תנו רבנן, כי דבר ה' בזה ומצותו הפר הכרת תכרת זה האומר) אין תורה מן השמים (סנהדרין צט.)
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
4.06
כ"ז אייר
קורס משולב בינה מלאכותית
קורס פיתוח ובניית אתרים
קריירה מתקדמת, ביקוש עצום, וממוצע משכורות גבוה במיוחד!
מלגות גבוהות ומשתלמות!
2.06
כ"ה אייר
פתיחת מסלול
קורס עריכת וידאו
מלגות והנחות משמעותיות!
18.06
י"ב סיוון
#רקבפרוג
הרצאה מרתקת:
פוטושופ לצלמים
עם אופק עוגן
כלים מתקדמים, טכניקות חדשות ובינה מלאכותית בפוטושופ לצלמים בעידן 2024
לתלמידים ובוגרים בלבד!
27.06
כ"א סיוון
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
27.06
כ"א סיוון
השקה חגיגית!
עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק יד
א לַמְנַצֵּחַ לְדָוִד אָמַר נָבָל בְּלִבּוֹ אֵין אֱלֹהִים הִשְׁחִיתוּ הִתְעִיבוּ עֲלִילָה אֵין עֹשֵׂה טוֹב:ב יְהוָה מִשָּׁמַיִם הִשְׁקִיף עַל בְּנֵי אָדָם לִרְאוֹת הֲיֵשׁ מַשְׂכִּיל דֹּרֵשׁ אֶת אֱלֹהִים:ג הַכֹּל סָר יַחְדָּו נֶאֱלָחוּ אֵין עֹשֵׂה טוֹב אֵין גַּם אֶחָד:ד הֲלֹא יָדְעוּ כָּל פֹּעֲלֵי אָוֶן אֹכְלֵי עַמִּי אָכְלוּ לֶחֶם יְהוָה לֹא קָרָאוּ:ה שָׁם פָּחֲדוּ פָחַד כִּי אֱלֹהִים בְּדוֹר צַדִּיק:ו עֲצַת עָנִי תָבִישׁוּ כִּי יְהוָה מַחְסֵהוּ:ז מִי יִתֵּן מִצִּיּוֹן יְשׁוּעַת יִשְׂרָאֵל בְּשׁוּב יְהוָה שְׁבוּת עַמּוֹ יָגֵל יַעֲקֹב יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל: