דרוש מידע עולם שטוח

מצב
הנושא נעול.

פינחס רוזנצוויג

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ח"ו אינו חוכא ואיטלולא, אבל זה מה שהיה רק בשני חודשים בשנה.
ובעניין אלול, יש גמ' על זה, שלא היה אלול מעובר מימות... ועד עתה.
אך בדורות מאוחרים יותר הגמ' מספרת שקרה שלא באו עדים ואלול התעבר, ונודע לבני בבל שהם צמו ביום הלא נכון.
זאת אומרת, לקדש, קידשו ע"פ הראיה.
אבל דאגו להיכנס לשבלונה מסוימת סביבות תשרי עקב יו"כ. (שלא יהיה צמוד לשבת. ומפני שא"א לצום יומיים כיו"ט רגילים.)
איך זה מסתדר?
מסתדר.
וחוכא ואטלולא זה לא. (א. כי רוב השנה זה לא ככה, ב. בגלל שזה אכן תלוי בראיה.)
דברי פי חכם חן.
ומתוך דבריך תשובה, שזה יתכן רק לרבנן ולא לאחרים.
 

שארפער

משתמש מקצוען
יריב היינו בר פלוגתא.
יריב אינו אויב אלא אוהב.
אצל אנשים טובים כמוך, זה ככה. ברוך ה'.
אך יש כאן כאלו שעשויים להיפגע, (אם הם מרגישים מאויימים, ושיש להם "יריבים"...) ואז עלול להתחיל "קרב תרנגולים".... אז העדפתי להבהיר. כנראה שאצלך אין צורך להבהיר. :)
 

mum

משתמש מקצוען
סליחה שאני מניחה כאן שאלת הדיוט.
באנגליה ישנם מס' שבועות בשנה שבהם מוצ"ש לפי שיטת ר"ת הוא לפני שיטת הגאונים. כמובן שאף אחד לא מוציא אז את השבת וכולם מוציאים את השבת ביחד.

אבל איך זה קורה - יש מצב להסבר פשוט?
 

סערצע

משתמש מקצוען
כדמבואר כל זה בר"ה ו.
[צ"ל ר"ה ו, ב. לא נורא].
שמא יתכן להעלות הצעה, שוב - מקופיא:
האם מן המופרך לומר שדעת אחרים היא בעצם שיטת רס"ג?


אבל איך זה קורה - יש מצב להסבר פשוט?
אסביר בקצרה. יבואו המונחים בסוגיא וידייקו את ההגדרה:
כיום, הנוהגים כדעת ר"ת נוקטים דתחלת הלילה אחר 72 דקות שוות מן השקיעה (בארצות הגולה, קשה עד מאד להחמיר כשיטה זו כפי הדקות הזמניות).
לעומת זאת, ההולכים בשיטת הגאונים מחשבים את הדקות הזמניות.

בחדשי הקיץ, זמן צה"כ דהגאונים הוא כ-74 דקות שוות אחר השקיעה (אאל"ט).
 

mum

משתמש מקצוען
[צ"ל ר"ה ו, ב. לא נורא].
בחדשי הקיץ, זמן צה"כ דהגאונים הוא כ-74 דקות שוות אחר השקיעה (אאל"ט).
לא מסתדר, צר לי.
נראה לי שלפי שיטת הגאונים זה לא דקות קבועות- זה משתנה בכל פעם (וגם לפי המקום- הזמן בין השקיעה לבין צאת הכובים בלונדון קצר מבמנצסטר) ולכן רק בשבועות ספורים זה קורה ולא בכל הקיץ.

ואציין עוד כי ידוע לי על אדם במנצסטר שנוהג לעשות קידוש והבדלה רק לאחר חצות כי לפי שיטתו (אין לי מושג מהי) זה לא נהיה באמת לילה בכלל- אבל זה מנהגו הפרטי (הדיין פדווא זצוק"ל אסר זאת ממש).
 

סערצע

משתמש מקצוען
הרי ממש אלו הם דברי לעיל:
כיום, הנוהגים כדעת ר"ת נוקטים דתחלת הלילה אחר 72 דקות שוות מן השקיעה (בארצות הגולה, קשה עד מאד להחמיר כשיטה זו כפי הדקות הזמניות).
לעומת זאת, ההולכים בשיטת הגאונים מחשבים את הדקות הזמניות.
בחדשי הקיץ, זמן צה"כ דהגאונים הוא כ-74 דקות שוות אחר השקיעה (אאל"ט).
ובמילים פשוטות:
אם נחשב דקות זמניות כפי דעת ר"ת, אכן התחלת הלילה תהא אחר זמן חצות המקובל (והוא מנהג אותו אדם, שחפץ להחמיר ולחשב באופן זה); כתוצאה מכך, הדבר אינו אפשרי.
הנוהגים כשיטת הגאונים אכן מחשבים דקות זמניות (שאינן 'שוות'. או בלשונך: 'זה לא דקות קבועות'), ולכן 'ב[משך] חדשי הקיץ [ישנה תקופה בה] זמן צה"כ דהגאונים הוא כ-74 דקות שוות אחר השקיעה (אאל"ט)'.
מחילה על שקצרתי במקום שאמרו להאריך...
 
נערך לאחרונה ב:

סערצע

משתמש מקצוען
בגלל ברכת 'מאורי האש'... (ובכלל, ניתן להסתמך על־כך רק כדיעבד).
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק יד

א לַמְנַצֵּחַ לְדָוִד אָמַר נָבָל בְּלִבּוֹ אֵין אֱלֹהִים הִשְׁחִיתוּ הִתְעִיבוּ עֲלִילָה אֵין עֹשֵׂה טוֹב:ב יְהוָה מִשָּׁמַיִם הִשְׁקִיף עַל בְּנֵי אָדָם לִרְאוֹת הֲיֵשׁ מַשְׂכִּיל דֹּרֵשׁ אֶת אֱלֹהִים:ג הַכֹּל סָר יַחְדָּו נֶאֱלָחוּ אֵין עֹשֵׂה טוֹב אֵין גַּם אֶחָד:ד הֲלֹא יָדְעוּ כָּל פֹּעֲלֵי אָוֶן אֹכְלֵי עַמִּי אָכְלוּ לֶחֶם יְהוָה לֹא קָרָאוּ:ה שָׁם פָּחֲדוּ פָחַד כִּי אֱלֹהִים בְּדוֹר צַדִּיק:ו עֲצַת עָנִי תָבִישׁוּ כִּי יְהוָה מַחְסֵהוּ:ז מִי יִתֵּן מִצִּיּוֹן יְשׁוּעַת יִשְׂרָאֵל בְּשׁוּב יְהוָה שְׁבוּת עַמּוֹ יָגֵל יַעֲקֹב יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל:
נקרא  14  פעמים

לוח מודעות

למעלה