נכון מאוד.רצוי להבהיר, כי בקרב שלומי אמוני ישראל - 'טענת' הרמב"ם היא־עצמה מקור חשוב ונכבד (אף אם יתכן שלא יוכלו להציגה לעיני העמים כראי').
נכון מאוד.רצוי להבהיר, כי בקרב שלומי אמוני ישראל - 'טענת' הרמב"ם היא־עצמה מקור חשוב ונכבד (אף אם יתכן שלא יוכלו להציגה לעיני העמים כראי').
ומוצאים את האות נ' בפועל ה"קר-טר" במילים נוספות כגון "סינר" באמת אמרו האשה החוגרת בסונר בין מלפניה בין מלאחריה חייבת שכן ראוי להיות חוזר (משנה שבת י-ד) וכותב שם הברטנורא שכן ראוי להיות חוזר. דרכו להיות חוזר וסובב סביבותיה, ומתחלה ידעה שסופו להתהפך, ואולי אף המילה "כינרת" מבוססת לפי רעיון זה ועפ"ז מתורצת קושיית היעב"ץ על הגמ' שכותבת ולמה נקרא שמה טבריא שיושבת בטבורה של ארץ ישראל (מגילה ו.) ומקשה שהרי העיר טבריה נקראת על שם טיבריוס קיסר, וע"פ הנ"ל מתורץ שגם הכינרת הוא ע"ש העיגול ומתאים להזכיר לידה את הטבור שהוא במרכז (וגם עגול)
דבריך אינם לעניין כלל, במטותא.רצוי להבהיר, כי בקרב שלומי אמוני ישראל - 'טענת' הרמב"ם היא־עצמה מקור חשוב ונכבד (אף אם יתכן שלא יוכלו להציגה לעיני העמים כראי').
במחילה מכבודך, אתה מעקם את הפשט בגמרא.וכותבת המשנה בסנהדרין - סנהדרין היתה כחצי גורן עגולה כדי שיהו רואין זה את זה וכו' ובגמ' שם מנא הני מילי א"ר אחא בר חנינא דאמר קרא (שיר השירים ז, ג) שררך אגן הסהר אל יחסר המזג וגו' שררך זו סנהדרין למה נקרא שמה שררך שהיא יושבת בטיבורו של עולם (סנהדרין לז.)
וא"כ הסנהדרין היתה כשרר ונקראת ע"ש שהיתה כעיגול השרר
היכן מצינו שתבר משמעו עיגול?והמילה תבל בהחלפת ר-ל יוצא תבר שמשמעו עיגול !
גם משם מוכח כדבריי שאין מקום להוציא מדברי חז"ל ידיעות מדעיות היות והם אבדו מאיתנו, וזלה"ק:@שארפער לא ציין לד' הרמב"ם במו"נ, כ"א למש"כ בהל' קדוה"ח סופי"ז.
וְטַעַם כָּל אֵלּוּ הַחֶשְׁבּוֹנוֹת וּמִפְּנֵי מָה מוֹסִיפִים מִנְיָן זֶה וּמִפְּנֵי מָה גּוֹרְעִין. וְהֵיאַךְ נוֹדַע כָּל דָּבָר וְדָבָר מֵאֵלּוּ הַדְּבָרִים. וְהָרְאָיָה עַל כָּל דָּבָר וְדָבָר. הִיא חָכְמַת הַתְּקוּפוֹת וְהַגִּימַטְרִיּוֹת שֶׁחִבְּרוּ בָּהּ חַכְמֵי יָוָן סְפָרִים הַרְבֵּה וְהֵם הַנִּמְצָאִים עַכְשָׁו בְּיַד הַחֲכָמִים. אֲבָל הַסְּפָרִים שֶׁחִבְּרוּ חַכְמֵי יִשְׂרָאֵל שֶׁהָיוּ בִּימֵי הַנְּבִיאִים מִבְּנֵי יִשָּׂשכָר לֹא הִגִּיעוּ אֵלֵינוּ. וּמֵאַחַר שֶׁכָּל אֵלּוּ הַדְּבָרִים בִּרְאָיוֹת בְּרוּרוֹת הֵם שֶׁאֵין בָּהֶם דֹּפִי וְאִי אֶפְשָׁר לְאָדָם לְהַרְהֵר אַחֲרֵיהֶם, אֵין חוֹשְׁשִׁין לַמְחַבֵּר בֵּין שֶׁחִבְּרוּ אוֹתָם נְבִיאִים בֵּין שֶׁחִבְּרוּ אוֹתָם הָאֻמּוֹת. שֶׁכָּל דָּבָר שֶׁנִּתְגַּלָּה טַעֲמוֹ וְנוֹדְעָה אֲמִתָּתוֹ בִּרְאָיוֹת שֶׁאֵין בָּהֶם דֹּפִי אָנוּ סוֹמְכִין עַל זֶה הָאִישׁ שֶׁאֲמָרוֹ אוֹ שֶׁלִּמְּדוֹ עַל הָרְאָיָה שֶׁנִּתְגַּלְּתָה וְהַטַּעַם שֶׁנּוֹדַע:
אה"נ. לא באתי אלא להעמיד דברים על דיוקם.גם משם מוכח כדבריי שאין מקום להוציא מדברי חז"ל ידיעות מדעיות היות והם אבדו מאיתנו.
יש כאן אי הבנה קטנה.....אך התייחסתי אלי' כבמנותק, מבלי להדרש להודעה הארוכה שמעט @י. מאיר יצאה.
אה"נ. לא באתי אלא להעמיד דברים על דיוקם.
והוא שואל טוב, לומר שעניין כתוב דלא כפשוטו, אומרים רק כשמוכרחים.כלומר אם הזוהר מתאים למדע המודרני כוונתו לכפשוטו, ואם לא אזי שכוונתו לסודות עמוקים ונשגבים.
באופן אישי, הבנתי היטב את טענתך (אף שהעדפתי לא להכנס לדיון בנושא העולם השטוח, כמנהגי מתחלת האשכול).יש כאן אי הבנה קטנה.....
יפן זה אי. צדיק..... לכן הוא לא חלק מהיישוב.... וקו החוף הסיני המקביל לקו האורך של אר"י הוא בתוך 90 מעלות. (וזה גם יכול להשתנות.)שכחת את יפן. וחוף סין אינו בקו ישר אלא מתעקם וחלק גדול ממנו נמצא מעבר ל-90 מעלות.
ובכל מקרה באמריקה ובפרט בדרומה הייתה תרבות מפותחת לא פחות מאירופה ואסיה, ובודאי יותר מאפריקה.
ציטטתי אותך אמנם אך אני דן עם ר' @י. מאיר היקר.באופן אישי, הבנתי היטב את טענתך (אף שהעדפתי לא להכנס לדיון בנושא העולם השטוח, כמנהגי מתחלת האשכול).
בהודעתי לא באתי אלא לתקן את הציון השגוי בנוגע למקור דבריך. הא ותו לא. מכאן, ביכולת כ"א להמשיך כחפצו (וע"ז כתבתי ד'אה"נ').
אשמח לשמוע היכן נטיתי מדבריו???ובחלקים שהוא נוטה מדברי הרמב"ם, אז הוא דלא כמאן.
שיטתך היא המחודשת ותמוהה ביותר.כעת, שיטתי איננה מחודשת כלל, עצם ההפרדה בין סודות שנמסרו שאם הם עניינים רוחניים דקים, אז אין אפשרות שיהיה בהם ידיעות גשמיות כלל, היא עצמה זקוקה לראיה, ואין היא כלל יכולה להיאמר ללא הוכחה.
ומה מכריח אותך? המציאות המדעית. הוא אשר דיברתי.והוא שואל טוב, לומר שעניין כתוב דלא כפשוטו, אומרים רק כשמוכרחים.
מקור בבקשה!אבל, המקובל אצל חכמי ישראל האחרים דלא מבית מדרשו של הרמב"ם, שכל הבריאה הייתה לפניהם כשמלה, ובל נייחס אליהם שום חסרון ידיעה וכדו'
הגמרא בפסחים צד. לגבי מהלך השמש בלילה נוגעת להלכה לעניין מים שלנו כפי שלומדים מכך רש"י והיראים (וייתכן עוד ראשונים). כפי שציטטתי לעיל (עברת על כל הציטוטים???)ולכן, כשאנו רואים גמרות סותרות, האחת, בבלי אגדתא, עולם שטוח - זה משל. גם כי לא יתכן שחז"ל לא ידעו, וגם כי זה אגדתא.
לא הסתבכתי כלל, ואסכם את דבריי בקצרה:והירושלמי, (שאיני מבין מדוע הסתבכת בו כ"כ למרות הסברי המפורטים שלא ענית עליהם כלל, אך אכבד את בקשתך, ואעזוב נושא זה.)
לדבריך כשציירו את הצלם עם כדור הרי זה כולל גם את הים??? ומהגמרא רואים שכדור - הכוונה רק ליבשה.ויצורינה קערה בידה. אינו שליט בים אבל הקב"ה שליט בים וביבשה מציל בים ומציל ביבשה.
אין זה מדויק, שכן כפי שכתבתי כבר אין הנושא ההלכתי שם מהו צורת העולם אלא מה מסמל כדור בעיני עובדי ע"ז.הלכה, הלכות ע"ז, ובהלכה אין אומרים כן, וכתוב שהעולם עגול,
את זה אתה אומר לאחר שכבר הוכח במופתים חותכים מהו צורת העולם.וזה הגיוני מאוד, אז כבר לא ניתן להעלות על הדעת, שחכמים לא ידעו שהוא עגול, אלא הם כתבו את זה בטעות, וזה רק משל
אני ממש לא חושב שאני מגמתי.זהו טיעון מגמתי שתואם למי שלכאורה בחר בשביל חז"ל מה לדעת...
שוב, לא חידשתי אלא זו גישת שלומי אמוני ישראל לקבלה מאז ומעולם.לסיכום, לא ברור לי מה אני צריך להוכיח ולמה, ומי המציא שקבלה וסודות הבריאה, אסור שיכללו שום דבר גשמי באיסור חמור, אלא צריכים להיות הכל רק עניינים רוחניים בלתי חומר כלל.... זאת מניין?! המחדש עליו להוכיח.
כל מה שכתבת אמת, ואעפ"כ אין אפשרות להסיק מחכמת הקבלה (עכ"פ המצוי בידינו) ידיעות מדעיות.אם נמסרו סודות הבריאה, הם נמסרו כולל הכל. כל כוחות הקדושה והטומאה, הרוחניים, ואף הגשמיים השולטים בעולם ללא כל פירוד. ואיסתכל באורייתא וברא עלמא. וצורות החומר, כפי שכותבים חכמי הקבלה, מקבילים כלפי עניינים רוחניים של מעלה,
אתה מערבב שני דברים.אה, נזכרתי, שאלת גם מי גילה לי שחז"ל ידעו דברים והחביאו אותם, ולמה לא גילו אותם הלאה? רגע, הרמב"ם הזה לא מוכר לך? רמב"ם בכמה מקומות? בביאור עניין האגדתות כתב שהם עניינים דקים שלא רצו למוסרם אלא רק למי שמוח בקדקודו, ולכן עטפוהו במשל, למען ישכיל בו החכם, והבער ישתבש בו
ומה עם בריטניה???יפן זה אי. צדיק..... לכן הוא לא חלק מהיישוב....
זה תירוץ שאתה אומר לאור הכרתך את מפת העולם, ואינו מתיישב עם פשט דברי הראשונים על 180 מעלות אוקיינוס אלא בדוחק רב.ולא דיברתי דווקא על תרבות מפותחת או לא, בגלל שלא היה קשר לאר"י בשום דרך, אז אין הם חשובים, ומתעלמים מקיומם.
אני עונה לך על כל הציטוטים במשפט אחד. אין להביא ראיות מאגדתות. לא ברחתי, רק שאין צורך לצטט את כל ציטוטיך ולכתוב שהם אגדה, אלא הרואה קולט זאת מיד.אשתדל לעבור טענה טענה ולהשיב לך (וחבל שאתה אינך נוהג כך, כי אני מרגיש שאתה מתעלם מהרבה טענות חזקות שהבאתי ובורח לחלקים צדדיים יותר)
כל מה שכתבת טוב ויפה. וזה מה שאני אומר בסופו של דבר.אני עונה לך על כל הציטוטים במשפט אחד. אין להביא ראיות מאגדתות. לא ברחתי, רק שאין צורך לצטט את כל ציטוטיך ולכתוב שהם אגדה, אלא הרואה קולט זאת מיד.
כעת אתה שואל שאלה נוספת, וכדאי לבודד אותה למען הסדר הטוב. ראינו שגאוני צרפת כן ראו צורך ליישב עניינים שנתבארו בהגדה, כאילו הם לא משל.
שאלה במקום ממש, ואכן נתחבטו בה רבים, והעיקר שיש בזה מחלוקת גדולה בין המהרש"א ודעימיה לרמח"ל והשל"ה, הרשב"א ור"א בן הרמב"ם, הרמב"ם ודעימיה.
לדעת הקבוצה הראשונה, ההגדות תמיד משל הן, אך גם למשל התוכן חייב להיות הגיוני נכון ואמיתי, חוץ ממקומות שא"א להולמם. וכך נקט המהרש"א, שבכל ההגדות ביאר גם משל וגם נמשל, חוץ מהגדות דרבב"ח, ששם הודה שאין המשל יכול להיות אמת.
הקבוצה השניה גם היא נחלקת לשניים.
הרשב"א אחז שהפשט במשל, זהו רעיון פילוסופי עמוק, ואילו הנמשל הוא כבר סודות הקבלה.
ור"א בהרמב"ם והרמב"ם והרמח"ל והשל"ה אחזו שאין למשל כמעט אף תוכן, ואף הזהירו מלהשתמש ברפואות הללו חלילה, פן יארע אסון, כי הדברים אינם אלא סודות עמוקים.
אז מה קורה עם חכמי צרפת?
שאלה טובה.
אז או שהם חולקים על הכל ונוקטים שהכל אמת ממש כפי שאתה היית רוצה שיהיה, אבל זה בעייתי מאוד כי יש דברים שאין להולמם בחוש, (לא מדע. אלא חוש הראיה הפשוט.)
או, וכך נראה לי יותר הגיוני - זכותך לחלוק כמובן - שהם המשיכו את המשחק. וכפי שעניתי למעלה על זמן ר"ת.
רצו להסביר שצריך חושך עמוק יותר, אז השתמשו במשל הרקיע וחלונותיו, על אף שהיה ברור להם שאין חלונות שם.
(וה"נראין דברי עכו"ם מדברינו" שלך, הוא אינו כפשוטו כמובן. למה? קרא את השורות הקודמות.)
וכך נהגו תמיד.
במים שלנו, הדין הוא שיש להלין מים כי בלילה טמפרטורת החוף, נמוכה מהמים וביום להיפך.
אז במקום לומר דין זה כפי שהוא, השתמשו במשל שמשלו חכמים על השמש שכביכול כובה שם.....
(על אף שחכמים לא כתבו זאת, וזה רק משל.)
הדבר שייחד את עם ישראל מהגויים סביבו, זו הידיעה הזו שנמסרה לו מאבותיו, שידעו מאז ומקדם, שהעולם עגול!!! אלפי שנים אחורה!!
אל תשכח שהנושא שאנו דנים בו (צורת העולם) לא ניכר על ידי חוש הראיה הפשוט, אלא אך ורק על ידי הוכחות מדעיות.אבל זה בעייתי מאוד כי יש דברים שאין להולמם בחוש, (לא מדע. אלא חוש הראיה הפשוט.)
אם אתה כותב את מה שאני אומר, אז תם הדיון.....כל מה שכתבת טוב ויפה. וזה מה שאני אומר בסופו של דבר.
אבל איך זה מסתדר עם זה??
אל תשכח שהנושא שאנו דנים בו (צורת העולם) לא ניכר על ידי חוש הראיה הפשוט, אלא אך ורק על ידי הוכחות מדעיות.
ואם כן מה לא מסתדר?
אתה בטוח שאתה קורא כל מילה בהודעות שלי???הדבר שייחד את עם ישראל מהגויים סביבו, זו הידיעה הזו שנמסרה לו מאבותיו, שידעו מאז ומקדם, שהעולם עגול!!! אלפי שנים אחורה!!
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
4.06
כ"ז אייר
סילבוס חדש ל-2024!
קורס פיתוח ובניית אתרים
קריירה מתקדמת, ביקוש עצום, וממוצע משכורות גבוה במיוחד!
מלגות גבוהות ומשתלמות!
2.06
כ"ה אייר
פתיחת מסלול
קורס עריכת וידאו
מלגות והנחות משמעותיות!
27.06
כ"א סיוון
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
27.06
כ"א סיוון
השקה חגיגית!
עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
21.05
י"ג אייר
#רקבפרוג
הרצאה מרתקת:
דיגיטל בגובה העיניים
עם מנדי נאבול
כל האפשרויות הטמונות בעולם הדיגיטל שיגרמו לך להרוויח יותר!
לתלמידים ובוגרים בלבד!
תהילים פרק קמד
א לְדָוִד בָּרוּךְ יְהוָה צוּרִי הַמְלַמֵּד יָדַי לַקְרָב אֶצְבְּעוֹתַי לַמִּלְחָמָה:ב חַסְדִּי וּמְצוּדָתִי מִשְׂגַּבִּי וּמְפַלְטִי לִי מָגִנִּי וּבוֹ חָסִיתִי הָרוֹדֵד עַמִּי תַחְתָּי:ג יְהוָה מָה אָדָם וַתֵּדָעֵהוּ בֶּן אֱנוֹשׁ וַתְּחַשְּׁבֵהוּ:ד אָדָם לַהֶבֶל דָּמָה יָמָיו כְּצֵל עוֹבֵר:ה יְהוָה הַט שָׁמֶיךָ וְתֵרֵד גַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:ו בְּרוֹק בָּרָק וּתְפִיצֵם שְׁלַח חִצֶּיךָ וּתְהֻמֵּם:ז שְׁלַח יָדֶיךָ מִמָּרוֹם פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִמַּיִם רַבִּים מִיַּד בְּנֵי נֵכָר:ח אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:ט אֱלֹהִים שִׁיר חָדָשׁ אָשִׁירָה לָּךְ בְּנֵבֶל עָשׂוֹר אֲזַמְּרָה לָּךְ:י הַנּוֹתֵן תְּשׁוּעָה לַמְּלָכִים הַפּוֹצֶה אֶת דָּוִד עַבְדּוֹ מֵחֶרֶב רָעָה:יא פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִיַּד בְּנֵי נֵכָר אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:יב אֲשֶׁר בָּנֵינוּ כִּנְטִעִים מְגֻדָּלִים בִּנְעוּרֵיהֶם בְּנוֹתֵינוּ כְזָוִיֹּת מְחֻטָּבוֹת תַּבְנִית הֵיכָל:יג מְזָוֵינוּ מְלֵאִים מְפִיקִים מִזַּן אֶל זַן צֹאונֵנוּ מַאֲלִיפוֹת מְרֻבָּבוֹת בְּחוּצוֹתֵינוּ:יד אַלּוּפֵינוּ מְסֻבָּלִים אֵין פֶּרֶץ וְאֵין יוֹצֵאת וְאֵין צְוָחָה בִּרְחֹבֹתֵינוּ:טו אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לּוֹ אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁיֲהוָה אֱלֹהָיו: