ברור שאהבה גדולה מיראה, השאלה היתה אם זהו רק כלפי יראת העונש (יראת חטא), אשר המסילת ישרים כותב שהיא ראויה רק לנשים וקטנים, או גם לעומת יראת הרוממות.בלי סוף בספרי הרבי החוזה מלובלין, שאהבה גדולה מיראה.
אם אתה מריך מראה מקום מדויק אביא לך.
שהיה תלמיד שלו!!!השאלה היא האם ניתן לומר שזוהי מחלוקת בין המאור ושמש לחוזה מלובלין?
לכאו' דברי המאור ושמש והנעם אלימלך - שוים הם. (ואולי האחד מצטט ממשנהו, שהלא שניהם עוסקים בפר' תולדות באותו העניין.)ראה בזוהר ח"ג קכב: ברעיא מהימנא, שיראה היא נגד י' שבשם וגבוהה מאהבה שהיא נגד ה' שבשם.
ובשער מאמרי רשב"י שם פירש הדברים על היראה הפנימית מלעלות למדרגה גבוהה (שהיא לכאורה ענין יראת הרוממות), יעו"ש.
זכור לי שגם בתולדות יעקב יוסף פר' עקב מתייחס לדברי הזוהר והאריז"ל הללו, ואין לי אפשרות לחפש כרגע את המיקום המדויק.
וראה גם בנועם אלימלך פר' תולדות: והנה ידוע דיש יראה הקודמות לאהבה, דאהבה בא מתוך היראה ויש יראה עליונה הבא מתוך אהבה. וזהו רמז ואלה תולדות יצחק, דהיינו יראה שעל ידה נולד בן אברהם דהיינו אהבה. ויש יראה הבא מתוך אהבה ולזה רמז אברהם, דהיינו אהבה הוליד את יצחק שהוא יראה.
כמו תמיד, אם @טראכטער ו @פינחס רוזנצוויג פה אנחנו מסודרים.ראה בזוהר ח"ג קכב: ברעיא מהימנא, שיראה היא נגד י' שבשם וגבוהה מאהבה שהיא נגד ה' שבשם.
ובשער מאמרי רשב"י שם פירש הדברים על היראה הפנימית מלעלות למדרגה גבוהה (שהיא לכאורה ענין יראת הרוממות), יעו"ש.
זכור לי שגם בתולדות יעקב יוסף פר' עקב מתייחס לדברי הזוהר והאריז"ל הללו, ואין לי אפשרות לחפש כרגע את המיקום המדויק.
וראה גם בנועם אלימלך פר' תולדות: והנה ידוע דיש יראה הקודמות לאהבה, דאהבה בא מתוך היראה ויש יראה עליונה הבא מתוך אהבה. וזהו רמז ואלה תולדות יצחק, דהיינו יראה שעל ידה נולד בן אברהם דהיינו אהבה. ויש יראה הבא מתוך אהבה ולזה רמז אברהם, דהיינו אהבה הוליד את יצחק שהוא יראה.
תלמידו, כפי שכותב בכמה מקומותלכאו' דברי המאור ושמש והנעם אלימלך - שוים הם. (ואולי האחד מצטט ממשנהו, שהלא שניהם עוסקים בפר' תולדות באותו העניין.)
דרך אגב - וסליחה על הבורות, אך מהו היחס בין המאור ושמש לבין הנעם אלימלך?
מעניין.מדברי רש"י סוטה לא א ד"ה לאלפים מבואר דעושה מאהבה גדול מעושה מיראה הרוממות,
מיהו עיין ברקאנטי על הפסוק עתה ידעתי כי ירא אלוקים וכו' שחילק בין יראה חיצונית ו=ליראה פנימית שהיא גדולה ממעלת האהבה יעויין שם.
הוא מצטט אותו הרבה פעמים, אבל מורי הוא כותב רק על החוזה מלובלין.תלמידו, כפי שכותב בכמה מקומות
יפה!הוא מצטט אותו הרבה פעמים, אבל מורי הוא כותב רק על החוזה מלובלין.
אגב, יש איזה מקום שהוא כותב שכשהצדיק מדבר דא"ח, כל מי שנמצא במקום מרגיש שהכוונה אליו, ומוסיף שכך ראה אצל הרבי ר' אלימלך.כמו תמיד, אם @טראכטער ו @פינחס רוזנצוויג פה אנחנו מסודרים.
כאמור בספוילר, זה כתוב כבר ברמב"ם.המסילת ישרים כותב שהיא ראויה רק לנשים וקטנים
איך אתה רואה זאת ברש"י?מדברי רש"י סוטה לא א ד"ה לאלפים מבואר דעושה מאהבה גדול מעושה מיראה הרוממות,
מסתמא כוונתכם לדברי הרמב"ם בסוף הל' תשובה שהאריך שמדרגת האהבה היא למעלה מיראה, אמנם לא מפורש בדבריו שכוונתו רק ליראת העונש, ואילו בדברי המסילת ישרים (פרק כד) מבואר להדיא שהבין בדברי הרמב"ם שעוסק ביראת העונש, ולכן כותב ע"ז שהיא מתאימה לנשים וע"ה. ואכן ראיתי בס' המפתח שם שהביאו מ'יד המלך' שהרמב"ם עוסק ביראת העונש, אבל יראת הרוממות היא יראה משובחת.כאמור בספוילר, זה כתוב כבר ברמב"ם.
קראת את הספוילר ואת המען בקישור שצירפתי שם?מסתמא כוונתכם לדברי הרמב"ם בסוף הל' תשובה שהאריך שמדרגת האהבה היא למעלה מיראה, אמנם לא מפורש בדבריו שכוונתו רק ליראת העונש, ואילו בדברי המסילת ישרים (פרק כד) מבואר להדיא שהבין בדברי הרמב"ם שעוסק ביראת העונש, ולכן כותב ע"ז שהיא מתאימה לנשים וע"ה. ואכן ראיתי בס' המפתח שם שהביאו מ'יד המלך' שהרמב"ם עוסק ביראת העונש, אבל יראת הרוממות היא יראה משובחת.
עוד ציינו שם לספר התשובה (עמ' קנט) שביאר את הטעם שהרמב"ם לא כתב כאן גדר יראת הרוממות.
אשמח אם מישהו יכול להביא את דבריהם.
כן,קראת את הספוילר ואת המען בקישור שצירפתי שם?
לאיזה קישור כוונתך?בקישור המצורף מבואר שיראה עילאה עדיפה על אהבה, ודלא כפי שנקטתם ש"ואם כנים הדברים, עולה שאהבת ה' גדולה מיראת הרוממות".
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
8.05
ל' ניסן
פתיחת מסלול
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
מלגות גבוהות!
9.05
א' אייר
הנחת ענק!
ירושלמי?
יש לנו מלגה מטורפת עבורך! קורס במימון כמעט מלא!!
ההרשמה בעיצומה
28.05
כ' אייר
פתיחת מסלול מורחב:
פיתוח ובניית אתרים
מלגות גבוהות!
2.06
כ"ה אייר
פתיחת מסלול
קורס עריכת וידאו
מלגות והנחות משמעותיות!
24.06
י"ח סיוון
פתיחת מסלול
מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
27.06
כ"א סיוון
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
27.06
כ"א סיוון
השקה חגיגית!
עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
21.05
י"ג אייר
#רקבפרוג
הרצאה מרתקת:
דיגיטל בגובה העיניים
עם מנדי נאבול
כל האפשרויות הטמונות בעולם הדיגיטל שיגרמו לך להרוויח יותר!
לתלמידים ובוגרים בלבד!
תהילים פרק קמ
א לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד:ב חַלְּצֵנִי יְהוָה מֵאָדָם רָע מֵאִישׁ חֲמָסִים תִּנְצְרֵנִי:ג אֲשֶׁר חָשְׁבוּ רָעוֹת בְּלֵב כָּל יוֹם יָגוּרוּ מִלְחָמוֹת:ד שָׁנֲנוּ לְשׁוֹנָם כְּמוֹ נָחָשׁ חֲמַת עַכְשׁוּב תַּחַת שְׂפָתֵימוֹ סֶלָה:ה שָׁמְרֵנִי יְהוָה מִידֵי רָשָׁע מֵאִישׁ חֲמָסִים תִּנְצְרֵנִי אֲשֶׁר חָשְׁבוּ לִדְחוֹת פְּעָמָי:ו טָמְנוּ גֵאִים פַּח לִי וַחֲבָלִים פָּרְשׂוּ רֶשֶׁת לְיַד מַעְגָּל מֹקְשִׁים שָׁתוּ לִי סֶלָה:ז אָמַרְתִּי לַיהוָה אֵלִי אָתָּה הַאֲזִינָה יְהוָה קוֹל תַּחֲנוּנָי:ח יְהוִֹה אֲדֹנָי עֹז יְשׁוּעָתִי סַכֹּתָה לְרֹאשִׁי בְּיוֹם נָשֶׁק:ט אַל תִּתֵּן יְהוָה מַאֲוַיֵּי רָשָׁע זְמָמוֹ אַל תָּפֵק יָרוּמוּ סֶלָה:י רֹאשׁ מְסִבָּי עֲמַל שְׂפָתֵימוֹ (יכסומו) יְכַסֵּמוֹ:יא (ימיטו) יִמּוֹטוּ עֲלֵיהֶם גֶּחָלִים בָּאֵשׁ יַפִּלֵם בְּמַהֲמֹרוֹת בַּל יָקוּמוּ:יב אִישׁ לָשׁוֹן בַּל יִכּוֹן בָּאָרֶץ אִישׁ חָמָס רָע יְצוּדֶנּוּ לְמַדְחֵפֹת:יג (ידעת) יָדַעְתִּי כִּי יַעֲשֶׂה יְהוָה דִּין עָנִי מִשְׁפַּט אֶבְיֹנִים:יד אַךְ צַדִּיקִים יוֹדוּ לִשְׁמֶךָ יֵשְׁבוּ יְשָׁרִים אֶת פָּנֶיךָ: