ברור שאהבה גדולה מיראה, השאלה היתה אם זהו רק כלפי יראת העונש (יראת חטא), אשר המסילת ישרים כותב שהיא ראויה רק לנשים וקטנים, או גם לעומת יראת הרוממות.בלי סוף בספרי הרבי החוזה מלובלין, שאהבה גדולה מיראה.
אם אתה מריך מראה מקום מדויק אביא לך.
שהיה תלמיד שלו!!!השאלה היא האם ניתן לומר שזוהי מחלוקת בין המאור ושמש לחוזה מלובלין?
לכאו' דברי המאור ושמש והנעם אלימלך - שוים הם. (ואולי האחד מצטט ממשנהו, שהלא שניהם עוסקים בפר' תולדות באותו העניין.)ראה בזוהר ח"ג קכב: ברעיא מהימנא, שיראה היא נגד י' שבשם וגבוהה מאהבה שהיא נגד ה' שבשם.
ובשער מאמרי רשב"י שם פירש הדברים על היראה הפנימית מלעלות למדרגה גבוהה (שהיא לכאורה ענין יראת הרוממות), יעו"ש.
זכור לי שגם בתולדות יעקב יוסף פר' עקב מתייחס לדברי הזוהר והאריז"ל הללו, ואין לי אפשרות לחפש כרגע את המיקום המדויק.
וראה גם בנועם אלימלך פר' תולדות: והנה ידוע דיש יראה הקודמות לאהבה, דאהבה בא מתוך היראה ויש יראה עליונה הבא מתוך אהבה. וזהו רמז ואלה תולדות יצחק, דהיינו יראה שעל ידה נולד בן אברהם דהיינו אהבה. ויש יראה הבא מתוך אהבה ולזה רמז אברהם, דהיינו אהבה הוליד את יצחק שהוא יראה.
כמו תמיד, אם @טראכטער ו @פינחס רוזנצוויג פה אנחנו מסודרים.ראה בזוהר ח"ג קכב: ברעיא מהימנא, שיראה היא נגד י' שבשם וגבוהה מאהבה שהיא נגד ה' שבשם.
ובשער מאמרי רשב"י שם פירש הדברים על היראה הפנימית מלעלות למדרגה גבוהה (שהיא לכאורה ענין יראת הרוממות), יעו"ש.
זכור לי שגם בתולדות יעקב יוסף פר' עקב מתייחס לדברי הזוהר והאריז"ל הללו, ואין לי אפשרות לחפש כרגע את המיקום המדויק.
וראה גם בנועם אלימלך פר' תולדות: והנה ידוע דיש יראה הקודמות לאהבה, דאהבה בא מתוך היראה ויש יראה עליונה הבא מתוך אהבה. וזהו רמז ואלה תולדות יצחק, דהיינו יראה שעל ידה נולד בן אברהם דהיינו אהבה. ויש יראה הבא מתוך אהבה ולזה רמז אברהם, דהיינו אהבה הוליד את יצחק שהוא יראה.
תלמידו, כפי שכותב בכמה מקומותלכאו' דברי המאור ושמש והנעם אלימלך - שוים הם. (ואולי האחד מצטט ממשנהו, שהלא שניהם עוסקים בפר' תולדות באותו העניין.)
דרך אגב - וסליחה על הבורות, אך מהו היחס בין המאור ושמש לבין הנעם אלימלך?
מעניין.מדברי רש"י סוטה לא א ד"ה לאלפים מבואר דעושה מאהבה גדול מעושה מיראה הרוממות,
מיהו עיין ברקאנטי על הפסוק עתה ידעתי כי ירא אלוקים וכו' שחילק בין יראה חיצונית ו=ליראה פנימית שהיא גדולה ממעלת האהבה יעויין שם.
הוא מצטט אותו הרבה פעמים, אבל מורי הוא כותב רק על החוזה מלובלין.תלמידו, כפי שכותב בכמה מקומות
יפה!הוא מצטט אותו הרבה פעמים, אבל מורי הוא כותב רק על החוזה מלובלין.
אגב, יש איזה מקום שהוא כותב שכשהצדיק מדבר דא"ח, כל מי שנמצא במקום מרגיש שהכוונה אליו, ומוסיף שכך ראה אצל הרבי ר' אלימלך.כמו תמיד, אם @טראכטער ו @פינחס רוזנצוויג פה אנחנו מסודרים.
כאמור בספוילר, זה כתוב כבר ברמב"ם.המסילת ישרים כותב שהיא ראויה רק לנשים וקטנים
איך אתה רואה זאת ברש"י?מדברי רש"י סוטה לא א ד"ה לאלפים מבואר דעושה מאהבה גדול מעושה מיראה הרוממות,
מסתמא כוונתכם לדברי הרמב"ם בסוף הל' תשובה שהאריך שמדרגת האהבה היא למעלה מיראה, אמנם לא מפורש בדבריו שכוונתו רק ליראת העונש, ואילו בדברי המסילת ישרים (פרק כד) מבואר להדיא שהבין בדברי הרמב"ם שעוסק ביראת העונש, ולכן כותב ע"ז שהיא מתאימה לנשים וע"ה. ואכן ראיתי בס' המפתח שם שהביאו מ'יד המלך' שהרמב"ם עוסק ביראת העונש, אבל יראת הרוממות היא יראה משובחת.כאמור בספוילר, זה כתוב כבר ברמב"ם.
קראת את הספוילר ואת המען בקישור שצירפתי שם?מסתמא כוונתכם לדברי הרמב"ם בסוף הל' תשובה שהאריך שמדרגת האהבה היא למעלה מיראה, אמנם לא מפורש בדבריו שכוונתו רק ליראת העונש, ואילו בדברי המסילת ישרים (פרק כד) מבואר להדיא שהבין בדברי הרמב"ם שעוסק ביראת העונש, ולכן כותב ע"ז שהיא מתאימה לנשים וע"ה. ואכן ראיתי בס' המפתח שם שהביאו מ'יד המלך' שהרמב"ם עוסק ביראת העונש, אבל יראת הרוממות היא יראה משובחת.
עוד ציינו שם לספר התשובה (עמ' קנט) שביאר את הטעם שהרמב"ם לא כתב כאן גדר יראת הרוממות.
אשמח אם מישהו יכול להביא את דבריהם.
כן,קראת את הספוילר ואת המען בקישור שצירפתי שם?
לאיזה קישור כוונתך?בקישור המצורף מבואר שיראה עילאה עדיפה על אהבה, ודלא כפי שנקטתם ש"ואם כנים הדברים, עולה שאהבת ה' גדולה מיראת הרוממות".
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
2.04
כ"ג אדר ב'
השקה חגיגית
חדש בפרוג
קורס חדשנות AI ובינה מלאכותית
14 שיעורים מפוצצים תוכן על כלי הAI השונים ליצירת תמונות וויז'ואל, עריכת וידאו ומושן, כתיבה ורעיונות, אפיון ועיצוב אתרים ועוד המון!
ההרשמה נפתחה!
20.03
י' אדר ב'
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
26.03
טז' אדר ב'
פתיחת מסלול
מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
8.05
ל' ניסן
פתיחת מסלול
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
מלגות גבוהות!
9.05
א' אייר
ירושלמי?
יש לנו מלגה מטורפת עבורך! קורס במימון כמעט מלא!!
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
ההרשמה בעיצומה
28.05
כ' אייר
פתיחת מסלול מורחב:
פיתוח ובניית אתרים
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קיט א'
א אַשְׁרֵי תְמִימֵי דָרֶךְ הַהֹלְכִים בְּתוֹרַת יְהוָה:ב אַשְׁרֵי נֹצְרֵי עֵדֹתָיו בְּכָל לֵב יִדְרְשׁוּהוּ:ג אַף לֹא פָעֲלוּ עַוְלָה בִּדְרָכָיו הָלָכוּ:ד אַתָּה צִוִּיתָה פִקֻּדֶיךָ לִשְׁמֹר מְאֹד:ה אַחֲלַי יִכֹּנוּ דְרָכָי לִשְׁמֹר חֻקֶּיךָ:ו אָז לֹא אֵבוֹשׁ בְּהַבִּיטִי אֶל כָּל מִצְוֹתֶיךָ:ז אוֹדְךָ בְּיֹשֶׁר לֵבָב בְּלָמְדִי מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ:ח אֶת חֻקֶּיךָ אֶשְׁמֹר אַל תַּעַזְבֵנִי עַד מְאֹד: