דרוש מידע ראוי לצפות בסרטים בתשעה באב?

  • פותח הנושא 3524
  • פורסם בתאריך
מצב
הנושא נעול.

3524

משתמש מקצוען
המציאות קיימת, ובעלי דעת תורה מתירים ואף מעודדים זאת לכל מי שזה מתאים לו.
אני דן לכף זכות שאת/ה מן הסתם בגיל שכבר מחתן ילדים, ואולי לכן לא מודע/ת למציאות של הדור.
Ok, חדש לי.
 

איכות

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
נכון
ותודה שאת/ה כותב/ת
אם הרגשות קהו - זה אולי לא בשליטה שלנו
אבל זה כן בשליטה איך בוחרים להתמודד עם זה.
עד חצות אמורים להיות עסוקים באבל של בית המקדש עצמו, לא בדברים עצובים אחרים.
גם אם לא מתחברים - לנסות מה שאפשר.
אחר כך יש יותר מקום גם לספרות שואה וכו'.
לא נכון!!!

בדיוק כמו שאת אומרת. לכי לבדוק בהלכה!

ההלכה אומרת שהצער שלנו על קושי הגלות וההשתתפות עם כאב השכינה הק' שמתייסרת
עם כל צער קטן וגדול שיהודי (ואפי' אם הוא רשע!!) חווה, בגלות האיומה
זה הצער האמיתי על חורבן ביהמ"ק!!!
 

שועל ספרות.

רודיום לשעבר. מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
צילום מקצועי
נראה שהתחלת לקרוא את האשכול מההודעה הנ"ל...
ההודעה הנ"ל נכתבה בציניות.
כן גם אני טעיתי בזה!!
סורי @3524 צודקת לגמרי לגבי המגזר החרדי.
בואו לא נדבר על מגזרים אחרים, מוצאי תשעה באב, שנאת חינם.
 

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
צודקת.
לא כתבתי בלת"ק.
בין אם ההודעה היתה בציניות ובין אם לא,
ההודעה הייתה למי שכן חושב שע"י סרטים אפשר להתאבל...
בכל אופן כדאי לקרוא את האשכול, כי האשכול דן על זה בדיוק - אם אפשר וראוי להתאבל ע"י קריאה וצפיה במאורעות עצובים שארעו לעם היהודי.
 

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
קראתי חלק.
לא הכל.
תוכלי להגיד לי בקצרה?
חלק טען שצורת האבלות צריכה להיעשות ע"י חיבור לעצם חורבן בית המקדש ולצער השכינה ולמצב הרוחני העגום שהיהודים נמצאים בו.
חלק אחר טען שהאפשרות להתחבר לכל הנ"ל הוא ע"י החיבור למאורעות עצובים אחרים - קרובים יותר - שארעו לעם היהודי.
 

3524

משתמש מקצוען
חלק טען שצורת האבלות צריכה להיעשות ע"י חיבור לעצם חורבן בית המקדש ולצער השכינה ולמצב הרוחני העגום שהיהודים נמצאים בו.
חלק אחר טען שהאפשרות להתחבר לכל הנ"ל הוא ע"י החיבור למאורעות עצובים אחרים - קרובים יותר - שארעו לעם היהודי.
וחלק טען שעד כמה שזה עצוב שצריכים למצוא דרכים מלאכותיות כדי להרגיש עצובים, עדיין לא כל הדרכים לכך כשרות.
 

REBEKA997

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
מאיפה הבאת את זה שההלכה מחייבת עיסוק בחורבן הבית עצמו דווקא, ולא בטרגדיות אחרות שארעו לעם היהודי?
אין הלכה כזו.
למעשה, מובא בהלכה שקוראים את ספר איוב ופרק אלו מגלחין, שאין בהם מאום מחורבן הבית.
יתירה מכך, דעת הגרי"ש אלישיב זצ"ל שמותר ללמוד בספרי מוסר כשכוונת הלימוד היא להתעורר לתשובה ולתיקון המידות, מכיון שזוהי חובת היום בתענית.

שוב - אני מציע לחשוב על הסיבה המהותית לאבלות, זה יתן קצת הכוונה לפחות למושכל הראשון של מה שההלכה אומרת במקרה כזה (עוד לפני שבודקים את ההלכה ורואים שגם היא אומרת כך...). הביאו כאן לעיל כתבה נפלאה מהידברות בענין זה.
אני אגיד לך מאיפה
יש הלכה שאין להסיח דעת מהחורבן , "אסור להסיח דעתו מהאבילות ולכן אסור לו למשוך במלאכתו. אכן בבוקר החמירו וגזרו שלא יעשה שום מלאכה כלל שמא יקרה ויסיח דעתו ואחר חצות הקילו בגזירה זו ואמרו כי מותר לעשות מלאכה, אך אם יאריך בה שוודאי יסיח דעתו מהאבילות, זה אסור."
 

ברבור1

משתמש מקצוען
הנדסת תוכנה
לא נכנסת לעצם הדיון,
אבל : בשואה היה קניבליזם,
והיו דברים איומים!!
וכל הסיפורים האירואים שאנחנו שמעים,
זה לא היה מאנשים ששרדו את המחנות האיומים מידי הרבה זמן...
 

במבה נוגט

משתמש סופר מקצוען
כשישבנו שבעה על אבא ז"ל הביאו לנו מזק"א ערכה שלמה של כל מה שצריך. כסאות נמוכים, ארון קודש, משניות וכו'. לא צירפו לנו מחשב נייד עם סרטי שואה כדי להיכנס לאווירה.

ובנימה רצינית יותר, לדעתי הקטנה, יש מצב שהלב אטום וצריך משהו כדי שיעורר ויכניס אותנו לאווירת האבל, אבל ס-ר-ט-י-ם? באמת? ועוד בפומבי בלי להתבייש? נראה לי מופרך.
סרטי שואה זה לא אקשן ודרמה, זה בסה"כ סרטים תיעודיים קשים ולפעמים משעממים שלא רואים בשביל בילוי.
יש למשל הרבה עדויות מצולמות ע"י ניצולי שואה. זה לא שונה בהרבה מהקלטה.
לקרוא ספרי שואה זה בסדר? אז יש כאלו שקריאה בצום גורמת להם כאב ראש וסחרחורות והאזנה עדיפה עבורם.
והעדויות המצולמות שנאמרו בדם ובמאמץ, גם ככה שוכבות מיותמות. אף אחד לא פותח אותם בסתם יום של חול. אולי רק תחקירנים.
אז בתשעה באב מותר שמישהו ישב ויקשיב לאותם קשישים שרבים מהם כבר אינם איתנו, וכל רצונם הוא שנזכור את הזוועות שהתחוללו פה לפני כמה עשרות שנים (וכבר יש רבים המתכחשים להן).
 

3524

משתמש מקצוען
סרטי שואה זה לא אקשן ודרמה, זה בסה"כ סרטים תיעודיים קשים ולפעמים משעממים שלא רואים בשביל בילוי.
יש למשל הרבה עדויות מצולמות ע"י ניצולי שואה. זה לא שונה בהרבה מהקלטה.
לקרוא ספרי שואה זה בסדר? אז יש כאלו שקריאה בצום גורמת להם כאב ראש וסחרחורות והאזנה עדיפה עבורם.
והעדויות המצולמות שנאמרו בדם ובמאמץ, גם ככה שוכבות מיותמות. אף אחד לא פותח אותם בסתם יום של חול. אולי רק תחקירנים.

אז בתשעה באב מותר שמישהו ישב ויקשיב לאותם קשישים שרבים מהם כבר אינם איתנו, וכל רצונם הוא שנזכור את הזוועות שהתחוללו פה לפני כמה עשרות שנים (וכבר יש רבים המתכחשים להן).
דברים של טעם. לא חשבתי על הצד הזה. אבל עדיין, מדובר לדעתי במדרון חלקלק שמהראוי לחסוך את הכניסה אליו. היום זה עדויות מצולמות ומחר כבר יתירו סרטים עלילתיים בנושא, וכשסף הריגוש יעלה יעברו לסרטים אחרים. אם רוצים אפשר לנער את האבק מהתיעודים האלו ביום השואה.
 
נערך לאחרונה ב:

במבה נוגט

משתמש סופר מקצוען
דברים של טעם. לא חשבתי על הצד הזה. אבל עדיין, מדובר לדעתי במדרון חלקלק שמהראוי לחסוך את הכניסה אליו. היום זה עדויות מצולמות ומחר כבר יתירו סרטים עלילתיים בנושא, וכשסף הריגוש יעלה יעברו לסרטים אחרים. אם רוצים אפשר לנער את האבק מהתיעודים האלו ביום השואה.
א"א לאסור דברים כשרים בתואנת "מדרון חלקלק". כי על כל דבר אפשר לומר "היום זה זה ומחר משהו אחר ואחכ יעברו לדברים יותר גרועים", כשהמציאות מוכיחה שבהרבה מאוד תחומים נשארים רק באיזור הראשוני המותר.
ויום השואה בציבור החרדי??? זה לא נושא פחות שנוי במחלוקת.
 

גברת חוקרת

משתמש פעיל
בלת"ק
לדעתי מי שמנסה להתאבל באמצעות צפיה בסרטי שואה, בעצם מחפש דרך לברוח מהאבל (במודע או שלא במודע).
הוא יודע שבתשעה באב לא ראוי לעשות דברים שמסיחים את הדעת מהצום והאבל (ככה לפחות אני חונכתי). ולהתעסק עם דברים שבאמת קשורים למהות של תשעה באב - כמו לקרוא קינות, לשמוע הרצאות על החורבן, לקרוא את מדרשי החורבן - אין לו כח,
אז הצפייה בסרטים (עצובים מאוד, כמובן..) היא כביכול בחסות האבל, ומסייעת להרגשת האבל, אבל היא בעצם הסחת דעת מהאבל, כשלמשך זמן הצפייה הוא לא חושב על הצום ועל הסיבה בגללה אנחנו צמים אלא פשוט צופה בסרט...
 

REBEKA997

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
דעתי לך יקרה שטוענת שבשבעה לא יושבים ורואים "מוביז" , את צודקת! חורבן ביהמ"ק לא פחות נורא ממוות ואף יותר, אבל מה לעשות שזה לא מספיק מוחשי לנו? ב"ה אנחנו חיים ושמחים ומנסים להצטער על מה שאיננו יודעים אפילו מהו, קשה להצטער על דבר עתיק כ"כ למרות שזה מוטל עלינו, זה למה אנשים מחפשים סרטים ועוד עציבויות שונות לט' באב,
ורק כשתבוא הגאולה המיוחלת בסד בקרוב נראה כמה היה עלינו להצטער וכמה אם היינו יודעים לא היינו צריכים סרטים.
 

שלולית

משתמש מקצוען
לא נכון!!!

בדיוק כמו שאת אומרת. לכי לבדוק בהלכה!

ההלכה אומרת שהצער שלנו על קושי הגלות וההשתתפות עם כאב השכינה הק' שמתייסרת
עם כל צער קטן וגדול שיהודי (ואפי' אם הוא רשע!!) חווה, בגלות האיומה
זה הצער האמיתי על חורבן ביהמ"ק!!!
לצערי אני לא יודעת להגיד את המקור ההלכתי.
אני רק יודעת על שני תלמידי חכמים גדולים שבדקו והורו ככה למשפחה שלהם, בהתבסס על מקורות הלכתיים.
ולעצם הדבר -
לדעתי יש כאן טעות שמגדירים כאילו המטרה זה להצטער בתשעה באב, ואז המסקנה, בין היתר, שעדיף לעסוק בשואה כי היא מביאה אותנו ליותר צער, מאשר לחורבן הבית, שרחוק מאיתנו.
אבל המטרה היא פחות להתחבר באופן כללי לצער, אלא יותר לנסות להתחבר לצער שלנו על הריחוק מהשם, ועל עצם הגלות ממנו.
ולכן, בעצם יום תשעה באב אמור להיות מוקדש למאמץ להתחבר לזה.
זה בסדר אם בבסיס אנחנו רחוקים, אין מה לעשות. זה המצב שלנו. ועובדה שהיא שרבים מאיתנו רק רוצים בסתר ליבם שתשעה באב יעבור ודי.
אבל אם לפחות עד חצות מחפשים איך להתחבר לענין המרכזי של תשעה באב, אז כל אחד בדרכו, יכול איכשהו להיות מחובר יותר.
לא צריכים לעמוד עם מד פנימי האם ועד כמה אנחנו עצובים, זה מיותר. צריך פשוט לנסות להתחבר, על ידי איכה, קינות, לימוד של פרקי נביא שקשורים, מדרשים, הרצאות (של הידברות למשל) - כל אחד בדרכו. וכל אחד שמקדיש לזה את היום, בסופו של דבר יהיה מחובר יותר ממה שהיה בתחילתו.
זה דבר מרכזי מאד בעבודת השם, המאמץ להתחבר לאבלות בתשעה באב. זה ממש יום חשוב בעולם הרוחני שלנו.
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכט

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת רַבַּת צְרָרוּנִי מִנְּעוּרַי יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב רַבַּת צְרָרוּנִי מִנְּעוּרָי גַּם לֹא יָכְלוּ לִי:ג עַל גַּבִּי חָרְשׁוּ חֹרְשִׁים הֶאֱרִיכוּ (למענותם) לְמַעֲנִיתָם:ד יְהוָה צַדִּיק קִצֵּץ עֲבוֹת רְשָׁעִים:ה יֵבֹשׁוּ וְיִסֹּגוּ אָחוֹר כֹּל שֹׂנְאֵי צִיּוֹן:ו יִהְיוּ כַּחֲצִיר גַּגּוֹת שֶׁקַּדְמַת שָׁלַף יָבֵשׁ:ז שֶׁלֹּא מִלֵּא כַפּוֹ קוֹצֵר וְחִצְנוֹ מְעַמֵּר:ח וְלֹא אָמְרוּ הָעֹבְרִים בִּרְכַּת יְהוָה אֲלֵיכֶם בֵּרַכְנוּ אֶתְכֶם בְּשֵׁם יְהוָה:
נקרא  11  פעמים

אתגר AI

רבי שמעון - הסיפור המלא • אתגר 15

לוח מודעות

למעלה