שוק ההון ספר *הלכה* על שוק ההון?

אינטראקציה

משתמש מקצוען
D I G I T A L
אני משקיע ב"ה בשוק ההון.
עלו לי מספר שאלות הלכתיות, ומענה מדוייק עליהם חשוב לי מאוד.

אתן דוגמא למספר שאלות:
* חישוב מעשרות: לפי שווי התיק, או לפי רווחים ממומשים?
* חישוב מעשרות: איך לחשב שווי מט"ח (כולל מניות במט"ח). יש כמה אפשרויות.
* מסחר בחוה"מ: המותר והאסור.
* מסחר בוול-סטריט, כאשר בישראל יום חול ואילו בארה"ב שבת או חג.

האם מישהו מכיר ספר הלכה בעניין?
תודה.
 

s976

משתמש סופר מקצוען
הנדסת תוכנה
D I G I T A L
לא מכיר ספר כזה אבל ארשום מה שאני מורה לתלמידיי
חישוב המעשרות - כמו שמחשבים מס רווחי הון.
מסחר ( השקעה) בחול המועד אפשר להקל כדין דבר האבד. בפסח יש להחמיר בקנייה מפני שמכירת החמץ שנעשתה לפני החג אינה מועילה לחמץ שאתה קונה באמצע החג.

אם בארה"ב יש חג (לגבי שבת לא בטוח שזה שייך בכלל) - מותר. אם הקונה בצד השני הוא גוי פשוט שמותר. ולא צריך לחשוש שזה יהודי (כי גם אם כן, זה לא תרי עברי דנהרא)
 

s976

משתמש סופר מקצוען
הנדסת תוכנה
D I G I T A L
באמת שאלה מעניינת מאוד:
האם מעשרות מחשבים מרווח נומינלי או ריאלי?
יש על זה בפסיקה?
לולא דמסתפינא הייתי אומר שאותה שאלה יכולה להישאל גם לגבי ריבית. כלומר שהצמדה לא תיחשב כריבית.
רשמתי לפלפולא בעלמא
 

s976

משתמש סופר מקצוען
הנדסת תוכנה
D I G I T A L
לעניות דעתי כל העניין של מעשר כספים הוא שיעור ומידה במצות צדקה. שאם ניתן פחות מזה, הרי זה קמצן. ולכן כל הדקדוקים בזה - אין להם מקום כלל.

שאלה נוספת לפלפולא בעלמא. האם ניתן להחשיב חלק מהמיסים כמעשר. שהרי אף כי חלקו מתבזבז על ידי האפיקורסים, אבל חלקו הולך לנזקקים
 

כסא נח

משתמש מקצוען
לולא דמסתפינא הייתי אומר שאותה שאלה יכולה להישאל גם לגבי ריבית. כלומר שהצמדה לא תיחשב כריבית.
רשמתי לפלפולא בעלמא
אתה כותב לעניין!
יש על זה שיעור מרתק מהרב אשר וייס
ראה כאן בקישור או בקול הלשון.
 

למדן וידען

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
הנדסת תוכנה
D I G I T A L
מסחר ( השקעה) בחול המועד אפשר להקל כדין דבר האבד.
על מה זה מבוסס?

מסחר במניות נחשב משא ומתן שאסור בחול המועד, ולכן אין להתיר אלא במקרה שנחשב דבר האבד, מניעת רווח אינה דבר האבד למעט רווח מיוחד, שהרי תמיד המניות עולות ויורדות. אבל אם יש חשש שירדו וצריך למכור – מותר.

מקורות:​

חול המועד כהלכתו פרק י סעי' ט.


 

למדן וידען

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
הנדסת תוכנה
D I G I T A L
* חישוב מעשרות: לפי שווי התיק, או לפי רווחים ממומשים?
בעיקרון: בסוף השנה יבדוק האדם כמה כסף נוסף לו יחסית לקרן שהיה לו בתחילת שנה ומזה יפריש מעשר כספים.

למעשה:
חיוב מעשר כספים חל רק על כסף שכבר בא לרשותך ואתה שולט עליו, ולא על כסף שזכית בו ועוד לא קיבלת אותו. ההפרשה חיובה אחת לשנה על כל הרווחים של אותה שנה, אלא שמבחינה טכנית לא ניתן כמעט לבצע זאת באופן הזה כיון שיצטבר לסכום עצום שקשה לעמוד בו, וגם קשה לערוך רישום מדוייק ארוך טווח כזה על כל הכנסה. לכן העצה היעילה ביותר שכל כסף שבא לידך תפריש ממנו מיד.

בהצלחה רבה בכל עסקיך!
 

ה. שלמה

משתמש מקצוען
באמת שאלה מעניינת מאוד:
האם מעשרות מחשבים מרווח נומינלי או ריאלי?
יש על זה בפסיקה?
לולא דמסתפינא הייתי אומר שאותה שאלה יכולה להישאל גם לגבי ריבית. כלומר שהצמדה לא תיחשב כריבית.
רשמתי לפלפולא בעלמא
עפ"י ההלכה 'אין יוקר וזול במטבע'.
שמעתי מת"ח שבריבית דרך מקח שהוא דרבנן, דעת הגרי"ש להתיר הצמדה, לא בדקתי את העניין.
לעניות דעתי כל העניין של מעשר כספים הוא שיעור ומידה במצות צדקה.
נכון וזה שיעור מחייב עפ"י הלכה.
שאם ניתן פחות מזה, הרי זה קמצן. ולכן כל הדקדוקים בזה - אין להם מקום כלל.
????
שאלה נוספת לפלפולא בעלמא. האם ניתן להחשיב חלק מהמיסים כמעשר. שהרי אף כי חלקו מתבזבז על ידי האפיקורסים, אבל חלקו הולך לנזקקים
לכאורה, המס הוא חלק המדינה ברווחים שלך, ואי"צ ע"ז מעשר כספים אבל לא למדתי הסוגיא.
כסף בשביל חתונת צאצאים בד"כ אפשר ממעשר מכיון שהצאצא נחשב עני.
 

s976

משתמש סופר מקצוען
הנדסת תוכנה
D I G I T A L
עפ"י ההלכה 'אין יוקר וזול במטבע'.
זה נכון. אבל ההלכה (ש״ס ופוסקים קדמונים) אינם מדברים על מציאות בה יעד אינפליציוני הוא מונח בסיסי בכלכלה.
כלומר, היום בהגדרה ובמחשבה תחילה ערך הכספי עומד להישחק.
לשם המחשבה נתאר לעצמנו שכל יום המחירים היו עולים פי 2 (באופן מתוכנן). הלווית 10 ש״ח היום, והחזירו לך 10 מחר - קיבלת בעצם חצי.
ברור לכולם שמצב כזה היה מצריך הסתכלות הלכתית מיוחדת. [הרי ברור, שבמקרה של פיחות מטבע - כאשר הופכים 1000 ש״ח ל-1 ש״ח בצורה רשמית, אף אחד לא יגיד שאין יוקר וזול למטבע]
אם כן, הגיוני שגם במצב פחות זועק יש מקום להסתכלות מחודשת. כמובן עם כל כללי הזהירות של שמירת ההלכה המסורה לנו מסיני.

התכוונתי שאלה שמחפשים שיעור מדויק וצורת המדידה מדויקת יוצאים מנקודת הנחה (שגויה, לדעתי) ששיעור מדויק קיים.

לכאורה, המס הוא חלק המדינה ברווחים שלך, ואי"צ ע"ז מעשר כספים אבל לא למדתי הסוגיא.
התכוונתי למשהו אחר. פלוני הרוויח 100,000 ש״ח. שילם מתוך זה, לצורך העניין 50,000 לרשויות המיסים (מס הכנסה, ביטוח לאומי, דלק וכו׳). לאן הלך הכסף הזה? הלא חלקו הלך לנזקקים וחלקו קטן יותר אפילו לתלמידי חכמים הגונים.
האם זה לא עולה לחשבון המעשרות שאדם צריך להפריש?
נכון שכפו אותו לשלם את הכסף הזה. אבל האם אדם שכפו אותו לתת צדקה לא מחשיב את הסכום הזה במעשר כספים?
האם הבעיה היא בזה שלא אמרו ״לשם ייחוד״ שהכסף הזה יילך לצדקה?
 

ה. שלמה

משתמש מקצוען
זה נכון. אבל ההלכה (ש״ס ופוסקים קדמונים) אינם מדברים על מציאות בה יעד אינפליציוני הוא מונח בסיסי בכלכלה.
כלומר, היום בהגדרה ובמחשבה תחילה ערך הכספי עומד להישחק.
גם בעבר היה כך
התכוונתי למשהו אחר. פלוני הרוויח 100,000 ש״ח. שילם מתוך זה, לצורך העניין 50,000 לרשויות המיסים (מס הכנסה, ביטוח לאומי, דלק וכו׳). לאן הלך הכסף הזה? הלא חלקו הלך לנזקקים וחלקו קטן יותר אפילו לתלמידי חכמים הגונים.
האם זה לא עולה לחשבון המעשרות שאדם צריך להפריש?
אם חלק המס אינו נחשב כהכנסה, הוא גם לא נחשב כמעשר.
 

s976

משתמש סופר מקצוען
הנדסת תוכנה
D I G I T A L
אכן? ערבים בשכם הם נזקקים?
כנראה שרובם נזקקים. אבל לא חושב שזה רלוונטי.
חז״ל אמרו שמפרנסים עניי נכרים עם עניי ישראל מפני דרכי שלום. ומכאן יש לדון האם ניתן לתת להם מכספים המעשרות (לענ״ד נראה פשוט שכן. חלק קטן, כמובן, מתוך המעשרות)
אבל גם אם נגיד שלא ניתן לתת להם ממעשרות זה כלל לא משנה. מאחר שיש הרבה יהודים כשרים שנהנים מכספי המיסים.
 

כסא נח

משתמש מקצוען
אכן? ערבים בשכם הם נזקקים?
ערביי שכם לא נהנים מכספי המיסים שלנו
הם תושבי הרשות הפלסטינאית בכלל,

אא''כ מחשיבים את פעולות צה''ל בשטחם
כהנאה מכספי המיסים הישראליים..

כנראה התכוונת לערביי כפר קאסם ובאקה אל גרביה.
 
החלפת המידע בפרום הינה בין משקיעים חובבנים, ואינה מהווה תחליף ליעוץ מקצועי.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמד

א לְדָוִד בָּרוּךְ יְהוָה צוּרִי הַמְלַמֵּד יָדַי לַקְרָב אֶצְבְּעוֹתַי לַמִּלְחָמָה:ב חַסְדִּי וּמְצוּדָתִי מִשְׂגַּבִּי וּמְפַלְטִי לִי מָגִנִּי וּבוֹ חָסִיתִי הָרוֹדֵד עַמִּי תַחְתָּי:ג יְהוָה מָה אָדָם וַתֵּדָעֵהוּ בֶּן אֱנוֹשׁ וַתְּחַשְּׁבֵהוּ:ד אָדָם לַהֶבֶל דָּמָה יָמָיו כְּצֵל עוֹבֵר:ה יְהוָה הַט שָׁמֶיךָ וְתֵרֵד גַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:ו בְּרוֹק בָּרָק וּתְפִיצֵם שְׁלַח חִצֶּיךָ וּתְהֻמֵּם:ז שְׁלַח יָדֶיךָ מִמָּרוֹם פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִמַּיִם רַבִּים מִיַּד בְּנֵי נֵכָר:ח אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:ט אֱלֹהִים שִׁיר חָדָשׁ אָשִׁירָה לָּךְ בְּנֵבֶל עָשׂוֹר אֲזַמְּרָה לָּךְ:י הַנּוֹתֵן תְּשׁוּעָה לַמְּלָכִים הַפּוֹצֶה אֶת דָּוִד עַבְדּוֹ מֵחֶרֶב רָעָה:יא פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִיַּד בְּנֵי נֵכָר אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:יב אֲשֶׁר בָּנֵינוּ כִּנְטִעִים מְגֻדָּלִים בִּנְעוּרֵיהֶם בְּנוֹתֵינוּ כְזָוִיֹּת מְחֻטָּבוֹת תַּבְנִית הֵיכָל:יג מְזָוֵינוּ מְלֵאִים מְפִיקִים מִזַּן אֶל זַן צֹאונֵנוּ מַאֲלִיפוֹת מְרֻבָּבוֹת בְּחוּצוֹתֵינוּ:יד אַלּוּפֵינוּ מְסֻבָּלִים אֵין פֶּרֶץ וְאֵין יוֹצֵאת וְאֵין צְוָחָה בִּרְחֹבֹתֵינוּ:טו אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לּוֹ אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁיֲהוָה אֱלֹהָיו:
נקרא  23  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה