מתי "אם" ומתי "עם"

אבא ל6

משתמש סופר מקצוען
אני מחפש עזרה עבור אחד שב"ה לא סובל משגיאות כתיב למעט מתי כותבים את המילה "אם" באות א' ומתי באות ע'
אחרי אלף נסיונות לחפש הגדרה קולעת שיעביר בראש כל פעם שהוא צריך לכתוב מילה זו ועדיין לא נושעתי..
לכן אשמח להגדרה קולעת וברורה שאוכל לומר לו "תעביר את הכלל הזה בראש ותדע איך לכתוב"
בתודה מראש.
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
אם הוא דובר שפה אחרת - שיחשוב בראש על התרגום ולפי זה יבחר את המילה הנכונה.
(אידיש: עם = מיט; אם = אויב, טאמער | אנגלית: עם = with; אם = If)
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
אם ועם
אִם במקום עִם, עִם במקום אִם – זה בכלל לא מתאים!

רבים מתבלבלים בכתיבתם בין מילת היחס עִם למילת הקישור אִם.
יש המחליפים ביניהן בהיסח הדעת – טעות הדומה לכתיבת 'לא' במקום 'לו', 'היא הגיע' במקום 'היא הגיעה', 'עיקב' במקום 'עיכב' ועוד.

לכותבים כך נוכל רק לייעץ לקרוא שנית את מה שכתבו לפני ששולחים בפומבי או בפרטי – עצה שטובה לכל פליטת קולמוס או דיבור.

לזקוקים בכל זאת לריענון בהבחנה בין אִם לעִם נאמר זאת:

עִם היא מילת יחס שעניינה שיתוף, הימצאות יחד או עשייה יחד. למשל: 'לדבר עם חבר', 'טיול עם הכלב", 'לגור עם', 'לריב עם', 'להתכתב עם' וכיוצא בהם. סימן המסייע לזכור זאת הוא צורת האות עי"ן בכתב הרהוט (הכתב העגול) – צורה הדומה לשילוב ידיים.

לעומת זאת אִם היא מילת קישור המציינת לרוב תנאי: 'אם תלמד תצליח', 'אם אין אני לי מי לי'. תפקיד נוסף שלה הוא בשאלת כן–לא עקיפה, כגון "לא ידעתי אם תבוא".

דוגמאות לכתיב הנכון של כמה ביטויים שיש רבים שמתבלבלים בהם בכתיבה:

  • עם: עם זאת, עם הזמן, ובמשלב דיבורי: מה עם זה (כמו: מה איתך?)
  • אם: אם כי, אם כן, אם כך.
1612249693099.png


(מקור: https://hebrew-academy.org.il/2018/08/21/אם-ועם/ )

-----
בקיצור, הע' במילה 'עם' נראית בכתב כצורה של שילוב ידיים, "עם X", ואני יוסיף שהא' שבמילה 'אם' נמצאת גם במילה 'תנאי'.
 

קטקטים

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
אנחנו גדלנו על כלל פשוט שאולי הפשוט הזה יהיה הכי קליט:

אם - כשכותבים אותו בכתב - האות א' יש את האצבע שמורמת למעלה - וקוראים את המשפט ובודקים אם מתאים להרים את האצבע למעלה [לא את היד] כמו לתנאי / כמו לנחרצות / לחוסר וודאות
אם לא תלכי אז..
אם היא תסכים וכו'

עם - שכותבים אתו בכתב - זה עושים אותו עם 2 הידים וזה נראה כמו שמושיטים ידיים באלכסון למי שלפנינו,
אם זה לעוד מישהו, אם זה קשור לעוד משהו - אז זה עם ב ע'

היום שהילדים שואלים אותי אני עושה אומרת איתם יחד את המשפט ומנסים לראות מה מתאים -
א' עם אצבע למלעה?
ע' עם הושטת ידיים לעוד מישהו? יחד?

מקווה שהובנתי!
 

קטקטים

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
ואם כבר,
לי היה קשה בילדותי אם כתביבה נכונה בכיוון של ג' ז' -
הייתי מתבלבלת, רק זוכרת שהיה לי קשה עם זה..

וב"ה יום אחד הבריק לי רעיון עם הילדים שלי לסייע להם עם זה:

כשהם מתלבטים אז הם כותבים בצד את המילה 'ברוגז'
וזה צריך להיות כמו ברוגז - שהאות ג' והאות ז' מפנים גב אחד לשני..
ואז זה לפי הזדר, הראשון זה ג' והשני זה ז'

עד היום אני רואה את זה במבחנים של הבנות שלי וגם של הבנים [בגיל 10] שהם רשמו באיזה פינה במבחן 'ברוגז'...

חבל שלי אף אחד לא ידע לתת רעיון איזה רעיון..

הצלחות!
 

עקרת בית

משתמש צעיר
באיזה גיל מדובר?
כי יש הרבה גברים אפילו מבוגרים שמחליפים- ולא חושבת שזה אמור להפריע....
בטח לא אחרי שקולטים שאין כל כך מה לעשות,
בהתחלה הייתי המומה שהשווער שלי מחליף(בנ"א מאוד חכם ואינטלגנט)
עד שראיתי שגם בעלי....
אה- ואין להם עוד שגיאות כתיב חוץ מזה!
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים

טוליפ

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
ואם כבר,
לי היה קשה בילדותי אם כתביבה נכונה בכיוון של ג' ז' -
הייתי מתבלבלת, רק זוכרת שהיה לי קשה עם זה..

וב"ה יום אחד הבריק לי רעיון עם הילדים שלי לסייע להם עם זה:

כשהם מתלבטים אז הם כותבים בצד את המילה 'ברוגז'
וזה צריך להיות כמו ברוגז - שהאות ג' והאות ז' מפנים גב אחד לשני..
ואז זה לפי הזדר, הראשון זה ג' והשני זה ז'

עד היום אני רואה את זה במבחנים של הבנות שלי וגם של הבנים [בגיל 10] שהם רשמו באיזה פינה במבחן 'ברוגז'...

חבל שלי אף אחד לא ידע לתת רעיון איזה רעיון..

הצלחות!
הזכרת לי נשכחות מההסטוריה, הייתי כותבת את המילה 'גֶזֶר'

אם-עם בעית הדור, בעיקר בדיגיטל..
 

אבא ל6

משתמש סופר מקצוען
תודה לכל המגיבים
יש כאן בהחלט רעיונות מעניינים שאנסה להעביר אותם ונראה האם נצליח,
וכמובן אם יש עוד רעיונות אשמח לקרוא.
 

חכמת המונים

משתמש צעיר
ואם כבר,
לי היה קשה בילדותי אם כתביבה נכונה בכיוון של ג' ז' -
הייתי מתבלבלת, רק זוכרת שהיה לי קשה עם זה..

וב"ה יום אחד הבריק לי רעיון עם הילדים שלי לסייע להם עם זה:

כשהם מתלבטים אז הם כותבים בצד את המילה 'ברוגז'
וזה צריך להיות כמו ברוגז - שהאות ג' והאות ז' מפנים גב אחד לשני..
ואז זה לפי הזדר, הראשון זה ג' והשני זה ז'

עד היום אני רואה את זה במבחנים של הבנות שלי וגם של הבנים [בגיל 10] שהם רשמו באיזה פינה במבחן 'ברוגז'...

חבל שלי אף אחד לא ידע לתת רעיון איזה רעיון..

הצלחות!
יש גם את הפטנט של "זג".
תכתבו זג בכתב עגול ללא רווח בין שתי האותיות ותקבלו ענב חמוד. המילה הפשוטה הזו מסדרת את הענין בקלות.
מה יותר כיף לראות בצד המבחן, ברוגז או זג?
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת זְכוֹר יְהוָה לְדָוִד אֵת כָּל עֻנּוֹתוֹ:ב אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַיהוָה נָדַר לַאֲבִיר יַעֲקֹב:ג אִם אָבֹא בְּאֹהֶל בֵּיתִי אִם אֶעֱלֶה עַל עֶרֶשׂ יְצוּעָי:ד אִם אֶתֵּן שְׁנַת לְעֵינָי לְעַפְעַפַּי תְּנוּמָה:ה עַד אֶמְצָא מָקוֹם לַיהוָה מִשְׁכָּנוֹת לַאֲבִיר יַעֲקֹב:ו הִנֵּה שְׁמַעֲנוּהָ בְאֶפְרָתָה מְצָאנוּהָ בִּשְׂדֵי יָעַר:ז נָבוֹאָה לְמִשְׁכְּנוֹתָיו נִשְׁתַּחֲוֶה לַהֲדֹם רַגְלָיו:ח קוּמָה יְהוָה לִמְנוּחָתֶךָ אַתָּה וַאֲרוֹן עֻזֶּךָ:ט כֹּהֲנֶיךָ יִלְבְּשׁוּ צֶדֶק וַחֲסִידֶיךָ יְרַנֵּנוּ:י בַּעֲבוּר דָּוִד עַבְדֶּךָ אַל תָּשֵׁב פְּנֵי מְשִׁיחֶךָ:יא נִשְׁבַּע יְהוָה לְדָוִד אֱמֶת לֹא יָשׁוּב מִמֶּנָּה מִפְּרִי בִטְנְךָ אָשִׁית לְכִסֵּא לָךְ:יב אִם יִשְׁמְרוּ בָנֶיךָ בְּרִיתִי וְעֵדֹתִי זוֹ אֲלַמְּדֵם גַּם בְּנֵיהֶם עֲדֵי עַד יֵשְׁבוּ לְכִסֵּא לָךְ:יג כִּי בָחַר יְהוָה בְּצִיּוֹן אִוָּהּ לְמוֹשָׁב לוֹ:יד זֹאת מְנוּחָתִי עֲדֵי עַד פֹּה אֵשֵׁב כִּי אִוִּתִיהָ:טו צֵידָהּ בָּרֵךְ אֲבָרֵךְ אֶבְיוֹנֶיהָ אַשְׂבִּיעַ לָחֶם:טז וְכֹהֲנֶיהָ אַלְבִּישׁ יֶשַׁע וַחֲסִידֶיהָ רַנֵּן יְרַנֵּנוּ:יז שָׁם אַצְמִיחַ קֶרֶן לְדָוִד עָרַכְתִּי נֵר לִמְשִׁיחִי:יח אוֹיְבָיו אַלְבִּישׁ בֹּשֶׁת וְעָלָיו יָצִיץ נִזְרוֹ:
נקרא  26  פעמים

אתגר AI

תקווה לעתיד טוב יותר • אתגר 17

לוח מודעות

למעלה