דרוש מידע מיומנו של משגיח כשרות - כנסו וגלו מה אתם אוכלים!!

כובע שמש

משתמש סופר מקצוען
הנדסת תוכנה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
כך שלומר שאשכנזים לא אוכלים בשר אחוריים זו אמירה 'מעט' מוטעית.
למעשה היום לא אוכלים כיוון שאין מסורת על הניקור, וזה מה שחשוב (שוב ממה שידוע לי)
אם מסורת נחשבת בעיניך טכנית תקרא לזה טכני, זה לא משנה.

בכל אופן תודה על ההרחבה המענינת, אין בידי לענות לך על זה ולא בכוונתי להיכנס לנושא באתי אך ורק לעורר על הענין החשוב שיש לשים לב אליו.
 

moishy

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
למעשה היום לא אוכלים כיוון שאין מסורת על הניקור, וזה מה שחשוב (שוב ממה שידוע לי)
אמממ....
מסורת של אלפי שנים מזמן הגמרא עד לפני כשבעים שנה, זה לא מסורת בעיניך?
למעשה היום אוכלים! מי שיודע מנקר ואוכל! (אלא אם כן הוא חפץ להחמיר כדעת המהרש"ל נגד מנהג פשוט וכל פוסקי האשכנזים לדורותיהם).
 

כובע שמש

משתמש סופר מקצוען
הנדסת תוכנה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
אמממ....
מסורת של אלפי שנים מזמן הגמרא עד לפני כשבעים שנה, זה לא מסורת בעיניך?
למעשה היום אוכלים! מי שיודע מנקר ואוכל! (אלא אם כן הוא חפץ להחמיר כדעת המהרש"ל נגד מנהג פשוט וכל פוסקי האשכנזים לדורותיהם).
לא שידוע לי, אולי יש בזה מחלוקת. אברר.
בכל אופן לא נכנסת להידיין על כך, אינני למדנית ולא בכוונתי לעסוק בנושא זה פי שכתבתי לעיל.

פרקטית- אין הכשר אשכנזי שמנקר ואי אפשר לאכול כפי הניקור של אחינו הספרדים כך שמי שממש בוער לו צריך לעשות זאת בעצמו.
 

moishy

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
פרקטית, הניקור הנוהג היום (גם אצל הספרדים) הוא הניקור הירושלמי שהונהג כאמור ע"י רבני ירושלים האשכנזים.
הניקור הירושלמי מאחד את חומרות הספרדים והאשכנזים גם יחד.
 

סטודיו מירי

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
מה הפרשיה של הפטריות בהשגחת הבדץ לפסח מישהו יכול לפרט
 

מויסי

משתמש מקצוען

קבצים מצורפים

  • פטריות מוריה ניסן פג (1).pdf
    KB 314.2 · צפיות: 35
  • IMG-20230410-WA0029.jpg
    IMG-20230410-WA0029.jpg
    KB 113.5 · צפיות: 52

החכמה שבנשים

משתמש מקצוען
אני שמעתי על רב שאמר להגעיל כלי שבושל בו בטעות מזון עם קטשופ היתר מכירה.
אם בהכשר רבנות סומכים על התר מכירה, אז כנראה שצריך להגעיל את הכלים האלו.
ואני פעם הייתי במלון והמשגיח שם סיפר לבעלי שיש עכשיו קבוצה במלון שהזמינו אוכל מהדרין.
הם בישלו באותו סיר נתח בשר אחד מהדרין והשני לא (עשו על המהדרין סימן).
אני נחרדתי, אבל הוא אמר שככה מתנהלים ומותר.

איך אבא שלי אומר הכי כשר והכי נקי זה בבית
 

שרה שרם צילומותק

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
צילום מקצועי

בייסי

משתמש פעיל
מנוי פרימיום

שומע בקול ה'

משתמש צעיר
אני מתנצל שאולי הרסתי לכמה אנשים את @השמחה שבשמחה של החג
והכשלתי אותם בכעס ל"ע.
אבל זו לא חכמה לכעוס.
החכמה היא להתמודד מול האמת
וככל הנראה האפשרות היחידה לפעול ולתקן את המצב החמור בשדה הכשרות
היא הפצת מידע רציני על כל המחדלים המחרידים.
מי שקורא את המידע שציינתי אליו נחשף לחומר רציני המאומת מול מערכת הכשרות עצמה
בלי יכולת לתירוצים שהוא לא מאמין ושזה רק סיפורים מניקים אנונימיים וכדו'.
עלובה עיסה שנחתומה נבוך ונעלם לנצח, כשהוא צריך להשיב מה יש בתוכה.

באופן כללי יש שם בפורום, ת"חים ומשגיחי ומומחי כשרות רציניים
הידועים לרבים בשמותם, מלבד אלו שכותבים בשמם המלא.
למשל הניק חייל של הרבי, הוא משגיח כשרות דייקן ואובייקטיבי
שמתעסק עם הרבה כשרויות ועומד בקשר רציף עם מומחים גדולים.
ומביא מידע מדוייק ואמין.
וניתן לשים לב אחרי קריאת כמה אשכולות מי הם בעלי הידע הרציני המוכרים שם לרבים.
 

כובע שמש

משתמש סופר מקצוען
הנדסת תוכנה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
פרקטית, הניקור הנוהג היום (גם אצל הספרדים) הוא הניקור הירושלמי שהונהג כאמור ע"י רבני ירושלים האשכנזים.
הניקור הירושלמי מאחד את חומרות הספרדים והאשכנזים גם יחד.
אז למה האשכנזים לא עושים את זה?
 

מייק היקר

משתמש פעיל
ב"ה שלא מפי האינטרנט אנו חיים...

כל האחוריים (החל ממספר 11 שהוא הסינטה) טעון ניקור. כיום, אין הכשר אשכנזי שמנקר אחוריים. המקור הקדום ביותר למנהג זה שלא לנקר אחוריים (לפי הידוע לי) היא הוראתו של אחד מגדולי וחשובי האחרונים הקדמונים הלא הוא המהרש"ל.
אבל מאז ומעולם (לפניו וגם אחריו) האשכנזים נקרו אחוריים. כך הרמ"א בעצמו כותב בהלכות ניקור (סי' סד-סה) ויש אריכות גדולה להלכה בדרישה ופרישה וניכר מדבריו שהיה גם מנקר. וכן בספר הניקור שכתב רבי צבי הירש בן דורו של הרמ"א שמביא פסקים רבים בשם הרמ"א. וכן נהגו ללא שום ספק בגרמניה פולין ורוסיה וכנראה במדינות רבות אחרות. ויעידו על כך ריבוי ספרי הניקור שנכתבו ע"י מנקרים מומחים ממדינות אלו כדוגמת הצנה דוד וניצני ניסן ועוד רבים אחרים. וכן הנהיגו המהרי"ל דיסקין ורבי שמואל סלנט ובית דינם בירושלים, דבר שנתקבל בקרב כל הקהילות בארץ ישראל (מלבד בודדים מקהילות שהיה להם מסורת מקילה יותר כתימנים מרוקאים ותוניסאים) עד לפני כמה עשרות שנים בלבד.
וגם היום, באגרות משה התיר ניקור אחוריים למי שבקי באומנות זו, מפני שהטעמים שהאשכנזים הפסיקו לנקר הם טכניים בלבד ולכן אי אפשר לומר שזה 'מנהג'.

כך שלומר שאשכנזים לא אוכלים בשר אחוריים זו אמירה 'מעט' מוטעית.

בהקשר הזה מעניין להביא מעשה שהובא בספר מאיר עיני הגולה (סימן רל"ה): מעשה שהאר"י הקדוש זצ"ל שהיה נזהר מלאכול בשר של חלק אחוריים מפני הגידין, ופעם אחת זימנו מרן הב"י זצ"ל לסעודה אצלו ואמר לו האר"י ז"ל כי לא יוכל לאכול אצלו בשר אם יש בו מעורב גם מחלק אחוריים, ואמר לו הב"י שלא ידאג מזה, כי הוא בעצמו עשה מלאכת הניקור ונעשה על הצד היותר טוב, ומילא האר"י ז"ל רצונו והלך לסעודה, ובאמצע הסעודה הרחיק האר"י ז"ל הקערה עם הבשר מלפניו ולא רצה לאכול, ושאלו הב"י על זה ואמר אחר שבעצם ידי ניקרתי הבשר, הלא תוכל להיות בטוח שלא נשאר משהו מן הגידין, אז לקח האר"י ז"ל חתיכה של בשר מהקערה והראה להב"י שיש בה איזהו גידין. ומרן הב"י נצטער מזה. ובלילה א"ל המגיד שלו אל תדאג כי הבשר היה מנוקר על ידך על הצד היותר טוב, אבל עם האיש הגדול הזה אין לך להתחרות, כי הוא יכול להמציא גידים גם על כתלי הבית. (מובא בספר מאור הכשרות ח"ג עמוד 272 להרב ד"ר ישראל מאיר לוינגר שליט"א).
אני יוסף ויאמר שבאמת יש היום מנקרים אשכנזיים
כמו שאתה אמרת לי (רבני השחיטה של כולל חזו"א הם גם מנקרים בעצמם)
וידוע לי וביררתי זאות היטיב שהם ניקרו את החלק האחורי לר' מנדל לובין ור' שריאל רוזנברג והם אכלוהו (מישהו סיפר לי שניקרו כבר לר' ניסים אחורי ואכלו אך לא הצלחתי לאמת את הסיפור)
 

moishy

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
אז למה האשכנזים לא עושים את זה?
אדייק את השאלה: מדוע ההכשרים האשכנזים לא עושים את זה?

למעשה, השאלה האמיתית היא בעצם היא רק על העדה החרדית שהיו להם מנקרים מומחים והם נקרו שנים רבות, אבל שאר גופי הכשרות האשכנזיים הם חדשים יחסית ומעולם לא נקרו, וכיון שזו מומחיות קצת נדירה לא פלא שלא נכנסו לזה.
אצטט מספר מילים שכתב הראב"ד של ירושלים הגאון רבי זליג ראובן בענגיס בהסכמתו לספר תורת הניקור הירושלמי שנדפסה בשנת תש"ג:
"אשר השכיל לסדר בכתובים כל פרטי הניקור להלכותיהן כפי הנהוג פעיה"ק מקדם קדמתה".

והגאון רבי צבי פסח פראנק רבה של ירושלים כתב בהסכמתו לספר הנ"ל:
"... העומד על משמרתו בעבודת הניקור בהשחיטה הראשית אשר תחת השגחתינו בפעה"ק ת"ו".

מעניין לציין עוד "מנהג" של ההכשרים האשכנזיים, שלא לשחוט צאן. האם גם בזה יהיה מי שיטען שאסור לאשכנזים לאכול בשר כבש מכח ה"מנהג" הזה? לאשכנזים יהיה אסור לאכול קרבן פסח (שנקריב ברצותו יתברך בעוד 3 שבועות, ה' יזכנו)?

אין באמתחתי תשובה מושלמת לשאלה, וגם אינני מוסמך להשיב בשם גופי הכשרות.

יש ששיערו שהאשכנזים ניקרו רק מחמת העניות שהיתה מנת חלקם בעבר, אבל בדור השפע אין סיבה להזדקק לניקור.
יש שנתנו טעם בדבר שבעבר לא היה אפשרות למכור לנכרים את האחוריים, ולכן נהגו לנקר, אבל כיום שמוכרים את בשר האחוריים לנכרים אין סיבה לנקר.

(אצלנו יש מנהג לא לאכול קטשופ שלא מיוצר ע"י אוסם, פשוט שאין לזה גדר של מנהג ובני בני לא יוכלו לומר שיש להם מסורת על כך) פשוט שלא כל דבר שהתחילו לעשות מקבל תוקף של מנהג. גם אם יהיה מי שיתעקש שיש לאשכנזים מנהג שלא לנקר אחוריים, בנותן טעם לצטט את תשובת הרמב"ם (בנושא אחר):
"אבל אם היו אנשי אותו המנהג חושבים בדבר המותר שהוא אסור, והם מתמידים על מחשבת האסור בו, אין ראוי להניחם בזאת המחשבה בשום פנים, אבל צריך למחות בידם ומודיעים להם שזאת שחשבו בו שהוא אסור - הוא מותר, ונפל להם באיסורם טעות, לפי שאין ראוי לקבוע הטעות בשום פנים. ואין הפרש בין אוסרו את המותר או התרתו את האסור... ויש לאדם האחר בינו לבין עצמו שיחמיר על עצמו כל מה שירצה".
 

ה'רועה'

משתמש רשום
אדייק את השאלה: מדוע ההכשרים האשכנזים לא עושים את זה?

למעשה, השאלה האמיתית היא בעצם היא רק על העדה החרדית שהיו להם מנקרים מומחים והם נקרו שנים רבות, אבל שאר גופי הכשרות האשכנזיים הם חדשים יחסית ומעולם לא נקרו, וכיון שזו מומחיות קצת נדירה לא פלא שלא נכנסו לזה.
אצטט מספר מילים שכתב הראב"ד של ירושלים הגאון רבי זליג ראובן בענגיס בהסכמתו לספר תורת הניקור הירושלמי שנדפסה בשנת תש"ג:
"אשר השכיל לסדר בכתובים כל פרטי הניקור להלכותיהן כפי הנהוג פעיה"ק מקדם קדמתה".

והגאון רבי צבי פסח פראנק רבה של ירושלים כתב בהסכמתו לספר הנ"ל:
"... העומד על משמרתו בעבודת הניקור בהשחיטה הראשית אשר תחת השגחתינו בפעה"ק ת"ו".

מעניין לציין עוד "מנהג" של ההכשרים האשכנזיים, שלא לשחוט צאן. האם גם בזה יהיה מי שיטען שאסור לאשכנזים לאכול בשר כבש מכח ה"מנהג" הזה? לאשכנזים יהיה אסור לאכול קרבן פסח (שנקריב ברצותו יתברך בעוד 3 שבועות, ה' יזכנו)?

אין באמתחתי תשובה מושלמת לשאלה, וגם אינני מוסמך להשיב בשם גופי הכשרות.

יש ששיערו שהאשכנזים ניקרו רק מחמת העניות שהיתה מנת חלקם בעבר, אבל בדור השפע אין סיבה להזדקק לניקור.
יש שנתנו טעם בדבר שבעבר לא היה אפשרות למכור לנכרים את האחוריים, ולכן נהגו לנקר, אבל כיום שמוכרים את בשר האחוריים לנכרים אין סיבה לנקר.

(אצלנו יש מנהג לא לאכול קטשופ שלא מיוצר ע"י אוסם, פשוט שאין לזה גדר של מנהג ובני בני לא יוכלו לומר שיש להם מסורת על כך) פשוט שלא כל דבר שהתחילו לעשות מקבל תוקף של מנהג. גם אם יהיה מי שיתעקש שיש לאשכנזים מנהג שלא לנקר אחוריים, בנותן טעם לצטט את תשובת הרמב"ם (בנושא אחר):
"אבל אם היו אנשי אותו המנהג חושבים בדבר המותר שהוא אסור, והם מתמידים על מחשבת האסור בו, אין ראוי להניחם בזאת המחשבה בשום פנים, אבל צריך למחות בידם ומודיעים להם שזאת שחשבו בו שהוא אסור - הוא מותר, ונפל להם באיסורם טעות, לפי שאין ראוי לקבוע הטעות בשום פנים. ואין הפרש בין אוסרו את המותר או התרתו את האסור... ויש לאדם האחר בינו לבין עצמו שיחמיר על עצמו כל מה שירצה".
שמעתי מסבא שלי שהוא יליד ובן ירושלים כבן 90 בליעה"ר שבילדותו האשכנזים היו מנקרים ואוכלים אחוריים, והפסיקו את זה בגלל שהקצבים היו דוחקים במנקרים שהם זורקים מידי הרבה ובאותם שנים המנקרים היו שכירים של הקצבים ויצאו מזה הרבה מכשולות, וכמה שניסו הרבנים להילחם בתופעה לא הצליחו, אז הפתרון היה להנהיג שלא נותנים הכשר לכל האחוריים.
וכן שמעתי פעם בשם הרה"ג ר' צבי ובר שליט"א שאם יש מנקר טוב אפשר לסמוך עליו
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק יב

א לַמְנַצֵּחַ עַל הַשְּׁמִינִית מִזְמוֹר לְדָוִד:ב הוֹשִׁיעָה יְהוָה כִּי גָמַר חָסִיד כִּי פַסּוּ אֱמוּנִים מִבְּנֵי אָדָם:ג שָׁוְא יְדַבְּרוּ אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ שְׂפַת חֲלָקוֹת בְּלֵב וָלֵב יְדַבֵּרוּ:ד יַכְרֵת יְהוָה כָּל שִׂפְתֵי חֲלָקוֹת לָשׁוֹן מְדַבֶּרֶת גְּדֹלוֹת:ה אֲשֶׁר אָמְרוּ לִלְשֹׁנֵנוּ נַגְבִּיר שְׂפָתֵינוּ אִתָּנוּ מִי אָדוֹן לָנוּ:ו מִשֹּׁד עֲנִיִּים מֵאַנְקַת אֶבְיוֹנִים עַתָּה אָקוּם יֹאמַר יְהוָה אָשִׁית בְּיֵשַׁע יָפִיחַ לוֹ:ז אִמֲרוֹת יְהוָה אֲמָרוֹת טְהֹרוֹת כֶּסֶף צָרוּף בַּעֲלִיל לָאָרֶץ מְזֻקָּק שִׁבְעָתָיִם:ח אַתָּה יְהוָה תִּשְׁמְרֵם תִּצְּרֶנּוּ מִן הַדּוֹר זוּ לְעוֹלָם:ט סָבִיב רְשָׁעִים יִתְהַלָּכוּן כְּרֻם זֻלּוּת לִבְנֵי אָדָם:
נקרא  7  פעמים

אתגר AI

חג מתן תורה • 1

לוח מודעות

למעלה