דרוש מידע מחר - יום חמישי בבוקר - אסור לשתות מים על פי ההלכה?

בשעות הפנאי

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
מתוך 'המחדש'

לפי ההלכה ועל פי גדולי המקובלים בגלל חילופי משמרות אצל המלאכים הממונים על שמירת המים מן המזיקים, נהגו ישראל כבר למעלה מאלף שנה – לא לשתות מים מהברז או מהמקרר חצי שעה לפני וחצי שעה אחרי השעה עשר, – דהיינו מחר (חמישי) מהשעה 09:30 בבוקר ועד השעה 10:30.

לדברי הגאון הרב בנימין חותה, יש המזהירים ששתיית מים בשעה זו כרוכה בסכנת מוות, כך שהאיסור משום סכנה. מאידך יש השוללים את המנהג, וסוברים שאין בו ממש. מנהג זה לא היה קיים בכל התפוצות.

בתשובות הגאונים נכתב “ששאלתם על מה שנהגו העם להזכר בשעת התקופה שלא לשתות מים? אע״פ שלא ידענו טעם צריכין אנו לחוש, שלא על חנם פשט מנהג זה בישראל. וקאמרי בגמרא דבני מערבה בפרק אין מעמידין אמר ר’ אמי צריכין אנו לחוש על מה דברייתא חוששין וכו’ ובערבי פסחים (קיב א) אמרי אפי’ מחופין בכלי ברזל רוח רעה שורה עליהם.

ויש אומרים לפי שבכל אחת ואחת מארבע תקופות מלאכים ממונים עליהן ובעוד שמתחלפים מלאכים אחרים ייתכן שיצא נזק לשום אדם, כמו מלך בשר ודם שמת ואת״כ מקימים מלך אחר תחתיו ואינם יודעים הבריות אם יהיה טוב [או] רע.ויש אומרים שהוא משום סימנא בעלמא לפי שאינם רוצים להתחיל בראש התקופה במים שהוא דבר הקל. ודמיון לזה מה שאמר דוד הע״ה והורדתם אותו אל גיחון כלומר שתמשך מלכותו אף כאן בעבור שהיא תחלת התקופה עשו זה המנהג”.

וכך פסק בשולחן ערוך יורה דעה סימן קט”ז סימן ה’ “ומנהג פשוט שלא לשתות מים בשעת התקופה וכן כתבו הקדמונים ואין לשנות”.

וכך פסק הלכה למעשה לדורינו אנו – מרן הגר”ע יוסף זצוק”ל בספרו הליכות עולם חלק ז עמוד קפ”ג: “יש להזהר שלא לשתות מים בעת ה”תקופה” מחשש סכנה. דהיינו, חצי שעה קודם התקופה, וחצי שעה לאחריה. וכן המנהג בארץ ישראל, ובשאר מקומות”.

עם זאת היעב”ץ בספרו מור וקציעה כתב בשם אביו, כי אין ממש למנהג זה בנימוק כי “כל דבר שאין לו יסוד בתלמוד אין לחשוש לו”.
 

שואל ומשיב

משתמש מקצוען
מובא שם ציטוט מהגאונים, והם - כידוע - היו לפני כאלף שנה
מהדברים שהבאת נשמע שכבר אלף שנה נוהגים כך.
למעשה אישית לא מכיר מי שהקפיד בזה, כולל גדולי עולם ומדקדקים בהלכה.
יתכן שבקהילות אחרות הקפידו בזה יותר.
 

בשעות הפנאי

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
מהדברים שהבאת נשמע שכבר אלף שנה נוהגים כך.
למעשה אישית לא מכיר מי שהקפיד בזה, כולל גדולי עולם ומדקדקים בהלכה.
יתכן שבקהילות אחרות הקפידו בזה יותר.
גם לי זה חדש, אבל זה כתוב בשולחן ערוך!!
 

בשעות הפנאי

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
מה מיוחד בשעה הזאת - תשע וחצי עד עשר וחצי, וכי מצאנו יום שמקצתו אסור ומקצתו מותר?
איך שאני מבין, מועד החילוף של התקופה (ראה ערך) זה בשעה 10
והיות וצריך להשמר קרוב למועד החילוף, הוחלט להקפיד חצי שעה לפניו וחצי שעה לאחריו.
 

שואל ומשיב

משתמש מקצוען
מתוך אתר הידברות:


במקומות מסוימים באינטרנט מופצות הפחדות נוסח "מי שישתה היום מים עלול למות", והדבר לא מוסיף כבוד למנהג בפרט וליהדות בכלל. מדובר במנהג ובחומרה, ובטח שלא בסכנה מהותית שעליה ניתן לומר ח"ו "עלול למות".

גם בילקוט יוסף נפסק להלכה בזו הלשון: "יש להזהר שלא לשתות מים בעת התקופה מחשש סכנה, דהיינו חצי שעה קודם התקופה, וחצי שעה לאחריה, וכן המנהג בארץ ישראל, ובשאר מקומות. והיה המנהג בירושלים שמכריזים בבתי הכנסת בשבת שלפני התקופה, ולהודיע שהתקופה נופלת ביום פלוני שעה פלונית. וראוי להדפיס בלוחות השנה להודיע על כך. וכתבו האחרונים שיש לתת ברזל בתוך המים בשעת התקופה".

לגבי משקאות אחרים, ממשיך הילקוט יוסף ומדגיש כי "אין להחמיר אלא במים, אבל בשאר משקים אין לחוש".

למעשה, ישנן ארבע תקופות, שהן למעשה עונות: תקופת ניסן (אביב), תקופת תמוז (קיץ), תקופת תשרי (סתיו) ותקופת טבת (חורף). התקופות מוזכרות כבר בתלמוד הבבלי (מסכת עירובין, דף נו). בתקופת טבת זהו הלילה הארוך ביותר, תקופת תמוז היא היום הארוך ביותר, ובתקופות ניסן ותשרי - היום והלילה שווים. בדורות האחרונים האשכנזים הקפידו פחות על המנהג, אך חלק גדול מהספרדים עדיין שמרו עליו.


אז מהו מקור המנהג? בתקופת הגאונים (לפני יותר מ-1,200 שנים) נשאלו על כך הגאונים, שפסקו לאסור: "ששאלתם על מה שנהגו העם להזכר בשעת התקופה שלא לשתות מים אע"פ שלא ידענו טעם צריכין אנו לחוש שלא על חנם פשט מנהג זה בישראל. ויש אומרים לפי שבכל אחת ואחת מארבע תקופות מלאכים ממונים עליהן ובעוד שמתחלפים מלאכים אחרים יתכן שיצא נזק לשום אדם כמו מלך בשר ודם שמת ואח"כ מקימים מלך אחר תחתיו ואינם יודעים הבריות אם יהיה טוב רע. ויש אומרים שהוא משום סימנא בעלמא לפי שאינם רוצים להתחיל בראש התקופה במים שהוא דבר הקל. ודמיון לזה מה שאמר דוד הע"ה והורדתם אותו אל גיחון כלומר שתמשך מלכותו אף כאן בעבור שהיא תחלת התקופה עשו זה המנהג".

ר' חלפון הכהן, אחד מחכמי ג'רבה, כתב בזמנו שאם מרתיחים את המים - אין חשש במים מבושלים. בנוסף ניתן להוסיף להם מעט מיץ, כך שלא יהיו צלולים לחלוטין. אפשרות אחרת היא לשפוך אותם לכלי ברזל, אשר מפיג את הסכנה שבמים. ובאופן כללי, אם המים סגורים בחותם - הרי שאין בעיה. על פי הגדרות אלה, בימינו ניתן לשתות מים ללא קושי רב. מים חדשים שיוצאים מברז ברזל בשעות הנ"ל מותרים לגמרי. גם מים מינרליים מבקבוק חדש וחתום מותרים. אפשרויות אחרות הן להוסיף מעט מיץ או להרתיח את המים טרם השתייה.
 

בשעות הפנאי

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
איפה המקור ל'סכנת מוות'???
הוא יודע מה שהוא אומר
וזה אכן לא מצוטט בכתבה
אני מניח שיש מקורות נוספים
שלא הוזכרו בה

ככלל, להתחיל עם מלאכים זה דבר שאף פעם לא נגמר טוב...
(בלי לעשות ליצנות מהמנהג, כמובן)
 

Harmonyapro

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
אם אני לא טועה הנאמר הוא רק על מים שהיו גלויים בזמן הזה.
 

צילומנציה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
מענין
אני שמעתי פעם מאנשים שהם לא שותים מים מהברז בשבת בין השמשות (זמן סעודה שלישית)
אולי זה שיבוש של הנידון הנוכחי
 

-אליה-

טכנאי מחשבים - מכירה, התקנות מרחוק, שדרוג
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד הִנֵּה מַה טּוֹב וּמַה נָּעִים שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד:ב כַּשֶּׁמֶן הַטּוֹב עַל הָרֹאשׁ יֹרֵד עַל הַזָּקָן זְקַן אַהֲרֹן שֶׁיֹּרֵד עַל פִּי מִדּוֹתָיו:ג כְּטַל חֶרְמוֹן שֶׁיֹּרֵד עַל הַרְרֵי צִיּוֹן כִּי שָׁם צִוָּה יְהוָה אֶת הַבְּרָכָה חַיִּים עַד הָעוֹלָם:
נקרא  19  פעמים

אתגר AI

חיבורים • אתגר 18

לוח מודעות

למעלה