סיפור בהמשכים לוחמת. המשך של הפרולוג.

נועה לבין (Tamar)

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
כשאמרתי שזוהר לא מאיים התכוונתי שהוא לא באמת הראה דרך לאבטח את דבריו. לפי איך שזה נשמע, ברק יכול לברוח לסיני ברגע שלאחר מכן ולהסיר ממנו את האיום. כאילו שהוא 'מתאיים' (מאיים בסביל:sne:) קצת בכוח. לא נבהלת בהתחלה - אגב, חושבת שהוא כן אמור להיבהל - אז איך אתה נבהל עכשיו וחורק שיניים בחוסר אונים?
בסיפורים האלו, כשכופים משהו על מישהו - האיום חיב להיות ברור.
אז נכון, זוהר יודע שהוא אבא לשניים, לא איימת, נקסט. אם לא תעשה את מה שאני רוצה, אז... לא יודע, נראה.
אז גם פה אין איום משמעותי. אולי זה הציק לי בעיניים, לא מצאתי את הקטצ' שיגיד לי : 'אוקי, ברק מסובך בצרות'.

בנוסף לזה, הקטע שבהתחלה ברק לא נבהל ובהמשך הוא נדחק בלי איום ממשי - אולי כדאי עוד עבודת אפיון, שבאמת לעולם לא נגמרת. בהצלחה!
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
כשאמרתי שזוהר לא מאיים התכוונתי שהוא לא באמת הראה דרך לאבטח את דבריו. לפי איך שזה נשמע, ברק יכול לברוח לסיני ברגע שלאחר מכן ולהסיר ממנו את האיום.
יש הבדל מאוד משמעותי בין העולם המוכר לנו, על חוקיו הכתובים והבלתי כתובים, לעולם התחתון.
כאן, אם אדם פותח שיחה בברכת שלום, הדבר מעלה את הסיכוי שהשיחה תסתיים בטוב.
שם, אם אדם פותח בברכת שלום, זהו איתות מסוכן.
עוד הבדל, הוא העובדה שאנחנו מכירים את העולם לפי מקום. במצריים יש שלטון אחר מאשר בישראל. בעולם המאפיות זה לא עובד ככה. אם ברק לא משיג חסות והגנה מלאה ממאפיה חזקה מספיק - יתפסו אותו בכל מקום שהוא.
כאילו שהוא 'מתאיים' (מאיים בסביל:sne:) קצת בכוח. לא נבהלת בהתחלה - אגב, חושבת שהוא כן אמור להיבהל - אז איך אתה נבהל עכשיו וחורק שיניים בחוסר אונים?
הוא לא נבהל מהפורץ וגם לא מההצעה הבסיסית. את הקטע הזה הוא מכיר, ואין בו חדש.
הוא נבהל מהעובדה שהמשפחה שלו חשופה, מהעובדה שהחיים שלו בסכנה כאן ועכשיו.
יש חוק שאומר: לא מאיימים עם תותח על יתוש.
וכאן יש איומי תותח:
בסיפורים האלו, כשכופים משהו על מישהו - האיום חיב להיות ברור.
אז נכון, זוהר יודע שהוא אבא לשניים, לא איימת, נקסט. אם לא תעשה את מה שאני רוצה, אז... לא יודע, נראה.
אז גם פה אין איום משמעותי. אולי זה הציק לי בעיניים, לא מצאתי את הקטצ' שיגיד לי : 'אוקי, ברק מסובך בצרות'.
כל זה נכון - במקרה של העולם ה"רגיל".
בעולם התחתון - כל השפה היא אחרת. שום דבר לא חייב להיות ברור.
"יש לך שני ילדים" - כשפושע אומר את זה, יש לזה משמעות אחת. הילדים שלך בסכנה מרגע זה.
אנחנו יודעים איפה אתה גר = הבית שלך תחת הכוונת שלנו.
בנוסף לזה, הקטע שבהתחלה ברק לא נבהל ובהמשך הוא נדחק בלי איום ממשי - אולי כדאי עוד עבודת אפיון, שבאמת לעולם לא נגמרת.
דווקא אם היה פה איום מפורש, זו הייתה הוכחה ברורה לכך שזוהר איננו מאפיונר משמעותי. הרציניים ביניהם - לא מבזבזים מילים לריק, ולא מאיימים במפורש (אחרי הכל, תמיד יכול להיות שהקליטו אותם. למה להסתבך).

אישית, בעיניי הקטע מהודק בהחלט, אך רק ביחס לעצמו ולא ביחס לקורא התמים. הוא בנוי מצוין, בהנחה שקורא הוא בעל ראש קרימינולוגי כמו זה של הדמויות.
@Talya kadosh, לתשומת ליבך.
 

סיפור8

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בעז"ה
טליה, בואי נצא משתי הנחות יסוד: א. אני חושבת שהכתיבה שלך מעולה. את בפונטציאל אמיתי להיות סופרת, אחרת לא הייתי כותבת לך הערות. ב. את יכולה בכיף לא לקבל את ההערות.
ולאחר שזה נאמר, ההערה שלי היא-
הסיפר מסקרן. העלילה מורכבת מכמה מאפיינים קשים וקיצוניים מספיק כדי לדחוף כמה מסלולים סופר מעניינים קדימה.
אבל, עבורי הוא נותר רק סיפור. והסיבה לכך היא פחות או יותר הנקודה שכתבתי לך באשכול הקודם- הצביעה העזה, הקצת פחות בוגרת, של הדמויות והאירועים.
יש לנו סינדרלה שאמורה לעורר בנו רגשות הזדהות עזים, כשהזרים מתעמרים בה ואחיה הקטן הוא היחיד שאומר לה שהוא אוהב אותה. הרגשתי שבתיאור ההתעמרות הקיצוני והקצת לא ריאלי מכניסים לי רגשות הזדהות בכפית, וכך גם עם מערכת היחסים עם האח הקטן והאמא הריקה. וזו דוגמא אחת.
יש לי שתי הצעות: האחת, להפוך את האירועים ליותר מורכבים. פחות שחור לבן, לא להגיש לקורא את הכל על מגש של כסף- מי הטוב ומי הרע ומה בדיוק קורה עכשיו. למשל, תני לאמא עוד מימד. נגיד של אישה עם בעיה נפשית שמשתדלת וקורסת מוקדם למיטה. או שבמקום שהבעל במלון יגיד "מספיק", תהיה זו האישה שתפטור את נועה בסופו של דבר בחוסר סבלנות מהול בקמצוץ כמעט בלתי נראה של רחמים, כי ברגע שאת מכניסה לה קצת מורכבות את הופכת אותה מדמות של מרשעת חסרת שם לאישה אמיתית.
ההצעה השניה שלי היא להאריך תהליכים. בחיים האמיתיים תהליכים, קטנים כגדולים, לוקחים זמן עד התוצאה הסופית, וזה מה שגורם ל90 אחוז מהסיפוק (ובאורח פלא- גם לתסכול) בחיים שלנו. בחיים אין אף פעם שביל אחד שמוביל מייד לקצה ספציפי.
אתן דוגמא: שהאח הקטן לא יגיד מייד אני אוהב אותך. תני לנועה להתבוסס פרק אחד במסירות לאח הקטן שלא כל כך שם לב ללב השותת של אחותו ולמסירות שלה, ותני לקוראים את הסיפוק הגדול כשהוא אומר לבסוף, בעוד פרק או שניים, כשנדמה לה שאין לה כבר כלום, אני אוהב אותך.
או במקום להביא את המסקנה של מדגסקר אני בדרך, תני לזה קצת יותר זמן להתבשל. תאריכי קצת את התהליך. ייתכן שתגלי שאת מרוויחה המון דברים נוספים בדרך, מלבד תהליך כנה ונאמן לחיים האמיתיים- אולי תוכלי לחשוף את הקוראים גם לדרך החשיבה של ברק, למערכת היחסים החמה שלו עם אשתו וילדיו, לכל מה שיש לו להפסיד ולכל מה שמוביל אותו בסוף הערב למחשבה- מדגסקר, אני בדרך?.
בקיצור, יש לך את כל המרכיבים לסיפור מהמם ומסקרן. תוסיפי לו קצת יותר משיכות מכחול בצבעים שונים וקצת יותר פרטים ברקע, וזה יכול להיות משמעותי.
 

נועה לבין (Tamar)

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
טליה, בואי נצא משתי הנחות יסוד: א. אני חושבת שהכתיבה שלך מעולה. את בפונטציאל אמיתי להיות סופרת, אחרת לא הייתי כותבת לך הערות. ב. את יכולה בכיף לא לקבל את ההערות.
וואו, הכתיבה מעולה ממש! אולי לא הדגשתי את זה מספיק, אבל גם אצלי זו הסיבה להתעמקות בטקסט. הוא מעניין...
ומסכימה לגבי ב. את לא חייבת להתייחס אלי...
ושוב, הכתיבה שלך ממש טובה, טליה. אני פשוט לא יודעת איך מתייגים.
 

Talya kadosh

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
וואו @נ. גל לא הייתי יכולה להסביר את זה טוב יותר.
יש לך כושר הסבר מעולה. אז כן, לזה בדיוק התכוונתי.
ועבודת אפיון היא באמת קצת קשה, אז בעזרת השם.
מה זה אומרת כמו הראש של הדמויות? תסלחי לי אם לא ממש הבנתי?
 

Talya kadosh

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
@סיפור8 אלף, ממש תודה.
בית, ברור שאני לוקחת לתשומת לב. אני מאוד מעריכה את התגובה הארוכה והמפורטת.
נכון, זכור לי שכתבת משהו דומה גם בנוגע לפרולוג.
אבל הסתבכתי קצת. גם אז וגם עכשיו. לא כל כך הבנתי איפה טמונה הבעיה שלי. בפירוט רגשות, סיטואציות? הבנתי שאני מאכילה בכפית, אבל איפה בדיוק?
ואם אפשר, איך משנים את זה? הרי זה משהו שכנראה נמצא בתוך הכתיבה שלי ממש, אז איך עושים את ההפרדה הזו?

@תמר לבין אני שמחה לשמוע, ברוך השם, מהקדוש ברוך הוא.
וברור שאני אתייחס אליהם ברצינות, כי זו הייתה הבקשה שלי.
אגב תיוג, כותבים שטרודל ואז מוסיפים את השם של מי שאת רוצה לתייג, לרוב זה מביא אוטומטית.
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מה זה אומרת כמו הראש של הדמויות?
זוהר וברק הם בעלי ראש קרימינאלי. מכאן מגיע השיח שלהם.
בין הקוראים יש כאלה שהראש הזה לא מוכר להם, ולכן הם יחשבו ששיחה כזו היא לא סבירה. ההערה שלי באה להסב את תשומת ליבך לפער בין הדמויות ובין הקוראים.
 

מוריופ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
שאלה ראשונה לי אלייך, @Talya kadosh : איפה היית עד עכשיו?
נהניתי ממש
סגנון קולח, שפה זורמת, ציור מצוין וחי, מלא ניואנסים דקים שעושים טוב על הלב
לגבי השיחה של ברק וזוהר - ברק דווקא מרגיש לי בנוי היטב. איש פלדה שבחר לעזוב את העבר שלו, לא מתרגש בקלות, שכלתן ומנוסה בכל השטיקים הקטנים של זוהר...

לגבי נועה, מצטרפת ל @סיפור8 . הסיפור שם צבוע בצבעים של ילדת עשרה. האמא שכועסת על חדר מלוכלך (ובינינו, היא צודקת...) היא רעה וכעסנית. למה לא סיפרנו שהיא גם צודקת?
הילדים כולם לועגים? אני חושבת שאולי נועה מרגישה לעג, אבל הילדים לדעתי פשוט סקרנים. (נדמיין את הסיטואציה: בחורה גדולה "ענקית כמו דודה שלנו" נכנסת לחדר ש"אבא ואמא הביאו אותנו" ומתחילה לשפשף קירות. "באמת?? מורידים כתמים בסקוטצ'?" ילדים הם עם סקרן ותאב ידע ואטרקציות. חסרי טקט שאולי צוחקים על החשבון, אבל בהחלט לא נועצים עיני מבוגר לועגות בשתיקה בת משמעות)
הבוס שיודע שהיא צריכה כסף עובד עם אנשים הרבה שנים. הוא אמור להתנסח בפחות בוטות אולי?
בקיצור הפיצ'רים הקטנים שאפשר להתפלסף עליהם שעות.
נועה נושכת שפה. "שוב, אני מתנצלת. אבל אנחנו לא כאן כדי לדבר. את, כדי לנוח. ואני, כדי לנקות. מה את צריכה שאעשה בשבילך?"
מקסים
אני שומטת את המגבונים, זורקת גם את הכפפות לפח האשפה. "תודה, אני מעריכה את זה".
קצת נראה לי מהיר. ואדנותי מאוד. את מנקה שעובתר השפלה ורוצה רק להיבלע, או שיש לך זמן לבטא הערכה? נערה שבאמצע מסע השפלה (מציאותי או סובייקטיבי, לא משנה) תסיים הכי מהר ועם כמה שיותר הגנות. להיפתח ולומר שהיא מעריכה?

אין לי בעיה שתצבעי את הסיפרו שלה בשחור לבן, אבל לנו, הקוראים, ספרי שרק היא רואה ככה את החיים שלה. שהאישה גם ריחמה עליה, אבל היא לא היתה מסוגלת לראות בה טוב מרוב הכאב והפגיעה, שהבוס נאנח אנחה גדולה של כאב, אפילו שמבחינתה הוא רק רודן שדורש ודורש.
אבל היא בעצם אצילית יותר, נכון? כי היא לא חשבה אפילו לרגע לכעוס על חברה שלה שהבריזה וכמעט גרמה לה להתפטר

ועוד דבר אחרון לקינוח, כי זה כל כך טוב ונוגע, שחבל שלא תמקסמי את הסיפור הזה:
חזי צריך אפיון, ומהר. בינתיים הוא מרגיש לי רק מראה של הדיבורים שצריך וכדאי בסיפור. (זאת אקספוזיציה, @נ. גל ?) וחבל. הוא יכול להיות הרבה יותר משמעותי.

לסיום: מוצלח, מרקם דמויות אנושי ונוגע ללב, סיפור שאין בו אשמים - רק מתמודדים שמנסים למצוא את הדרך להמשיך הלאה איכשהו.
מחכה להמשך!

נ.ב. תראי איזה יופי... אם רק מבקשים מספיק פעמים ביקורת...
 

סיפור8

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בעז"ה

בנוגע לאיך לומדים לחזק את הנקודה הזו- בנוסף לשתי ההמלצות של הוספת פרטים ומורכבויות לאנשים ולאירועים, והארכת תהליכים- אני חושבת שקריאה של ספרות טובה תורמת. גם ביוגרפיות יכולות לתת הרבה ידע מעניין על הנושא של איך לכתוב את החיים.
ניתן דוגמא מספר קלאסי, איסתרק. האם דיאלידאן צוייר במהלך הספר כנבל עם צלקת ואקדח שנהנה לירות באנשים ולהשמיד את העולם, או שהיה ניתן למצוא בו עוד מספר רבדים אנושיים שהובילו אותו לעשות את מה שעשה? האם איסתרק היה גיבור נפלא ומעורר הזדהות כליל או שגם הוא עשה כמה דברים שבאופן כללי ראויים לצקצוק לשון?
דוגמא נוספת, והפעם מספרות חיצונית, אפשר לתת מיצירה אחת של טולסטוי בשם 'מותו של איבן איליץ'. את לא צריכה לקרוא אותה, היא לא מאה אחוז מתאימה לנו. אני עצמי קראתי אותה מזמן ואני כבר לא קוראת את הספרות הזו. אבל בקטע הזה, שמתאר, בואי ננחש, את מותו של איבן איליץ, יש משהו שקשה לשכוח גם אחרי שנים. הוא אנושי מאד. הוא מתאר את החיים כמו שהם, את המניעים של האדם, ועל אף שרוב הסיפור את יכולה להניח את האצבע על מה נכון ומה לא נכון, מה טוב ומה רע, המהלך עצמו כל כך מורכב. אמיתי. מצריך אותך להרהר על זה. לתת את חלקך כקוראת ולהשלים את הקריאה על ידי החשיבה וההעמקה שלך (שכמו שכבר כתבתי, זוהי המתנה היפה ביותר שסופר יכול לתת לקוראים שלו).
אתן דוגמא, ממש לפני מותו של איבן, הוא מגיע למסקנה שחי בחיים של טעות. על אף שהיה אדם מהוגן ומכובד הוא היה אנוכי וחי בחוקי הנימוס הטיפשי. ואז כביכול מגיעה ההשלמה של הסיפור. השיא. הוא מואר מההבנה הזו, הבן שלו בוכה לצידו ואישתו גם היא סוף סוף השילה את המסיכה הטיפשית ובוכה לצידו בשעותיו האחרונות. וכעת הוא אמור לסגור את המעגל מולם, מעגל של חיים שקריים ומזויפים.
אבל... זה לא ממש קורה. הוא מבקש ממנה להוציא את בנו מהחדר כדי שלא יראה אותו מת ולה אומר שתניח לו, למרות שהתכוון לומר לה שתסלח לו.
למה? למה זה נגמר ככה?
כי אלו החיים.
הקורא לא יכול לשבת ולהסביר בצורה חדה וברורה למה זה נגמר ככה. גם איבן עצמו לא. אבל שניהם יודעים שככל הנראה זה נגמר ככה כי הוא בן אדם, כאב לו פיזית, הוא היה שבוי כבר בהרגלים וכבר לא היה מסוגל לסגור את המעגל הזה.
זו דוגמא ספרותית קיצונית אבל אמיתית ומעוררת מחשבה. החיים מורכבים! אין בהם שחור לבן. וכדי ליצור סיפור שהקורא יכול לחיות בו, אנחנו צריכים לתת לסיפור לדבר את החיים.
אז הנה עצה האחרונה: תסתכלי סביבך. על עצמך. תבדקי את הדברים הכתובים בסיפור מול החיים שלך עצמם. האם בכל דילמה פנימית את יודעת במאה אחוז מי היצר הטוב ומי היצר הרע? האם בכל התמודדות של שני אנשים את יכולה לומר במאה אחוז: "ההוא אשם בכל, והשני היה בסדר גמור"? אם לא, איך אפשר להכניס כאלו דילמות והתמודדויות לסיפור?
 

Nomi10

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
אוטומציה עסקית
סיפור טוב! לא נכנסת כרגע לכל הדיון המרתק שנפתח, רק מציינת לגבי אורך הפרק שמישהו כאן העיר עליו:
מבחינתי, זה הכי טוב שיכול להיות. תמיד מפריע לי שהפרקים נגרמים מהר מדי...
בקיצור, תמשיכי לכתוב ותעשי את זה טוב כמו שאת יודעת.
 

Talya kadosh

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
@נ. גל בוודאי שיש פער. הם אנשים שמגיעים מעולם אחר, לעומת הקוראים כאן.
אני לא חושבת שכל הדמויות אמורות לשדר את אותו המסר.

@מוריופ קודם כל, תודה. אני ממש שמחה לקרוא, רק מהקדוש ברוך הוא.
לגבי נועה, היא באמת ילדת עשרה. היא בת שמונה עשרה. וכמה שהגיל נשמע כביכול סוף גיל ההתבגרות, זה לא בדיוק כך.
איך היא אמורה להסתכל על העולם? העברתי את הרגשות שלה. איך שהיא מעוותת לעצמה את המציאות שהאישה נגדה והילדים ובעל המלון. ככה היא מסתכלת.
את מתכוונת שאולי אני צריכה להוסיף מהצד של האנשים האלה שזה לא בדיוק כמו שנועה רואה את הדברים?
תראי, מדובר בפרק הראשון שאתם קוראים על הדמות הזו, נועה.
בפרקים הבאים רואים שיש בה שילוב קצת מוזר, מצד אחד היא רואה את העולם בשחור לבן, מאוד. מצד שני יש לה התבטלות לא מובנת כלפי מבוגרים. לכן כשהבעל של האישה אומר לה שתעזוב, היא לא ישר בורחת. היא מודה לו. אחר כך תברח ותתפרק בבית.

נ.ב.
אני אגיד את זה, אני לא יודעת איך עושים אפיון. זאת אומרת, באופן כללי יש לי קווים כללים של הדמויות, מה הם אוהבים, שונאים וכו. אבל אני לא כותבת לעצמי טבלה מסודרת או רשימה. זה מרגיש לי קצת מגביל את האופי שלהן יותר מדי.
אגב, כנל לגבי עלילה.
 

Talya kadosh

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
וואו.
@סיפור8 תודה.
אומנם אני מציגה את זווית הראייה של נועה בלבד בפרק הזה, די שחורה לבנה ואולי לא הכי נכונה אז בדיוק לכן זה יכול להראות בצורה הזו.
אבל הבנתי. הדוגמא ממלכה במבחן תפסה אותי. את לגמרי צודקת.
אני באמת אנסה להסתכל על האירועים מהכיוון הזה.

כמעט אף פעם אני לא יכולה לומר במאה אחוז מי צודק בכל סיטואציה.
אבל זה התפקיד של ספר, לא? לא לקבוע, לגלות מציאות.
אולי כתבתי את הפרק הנ''ל כהסתכלות טהורה של טוב ורע. אבל בהמשך זה לא בדיוק ככה. יש גם את הזוויות של הדמויות האחרות בסיפור.

@Nomi10 תודה. ברוך השם.
אני אשתדל ללכת בדרך האמצע בנוגע לאורך הפרקים :)
 

מוריופ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
לגבי נועה, היא באמת ילדת עשרה. היא בת שמונה עשרה. וכמה שהגיל נשמע כביכול סוף גיל ההתבגרות, זה לא בדיוק כך.
איך היא אמורה להסתכל על העולם? העברתי את הרגשות שלה. איך שהיא מעוותת לעצמה את המציאות שהאישה נגדה והילדים ובעל המלון. ככה היא מסתכלת.
את מתכוונת שאולי אני צריכה להוסיף מהצד של האנשים האלה שזה לא בדיוק כמו שנועה רואה את הדברים?
משו כזה. בואי נאמר: אם זה המבט ש ל ה ולא המציאות, אז שהקורא יבין ש ה י א מרגישה ככה. כאילו, הקו הדקיק שבין "זו המציאות וגם הסופרת חושבת שהם לא בסדר" לבין "זה סטנדרטי פחות או יותר, אבל בשביל נועה זה טלטלה עולמית"
לא יודעת איך להסביר את זה טוב יותר.

תראי, מדובר בפרק הראשון שאתם קוראים על הדמות הזו, נועה.
בפרקים הבאים רואים שיש בה שילוב קצת מוזר, מצד אחד היא רואה את העולם בשחור לבן, מאוד. מצד שני יש לה התבטלות לא מובנת כלפי מבוגרים. לכן כשהבעל של האישה אומר לה שתעזוב, היא לא ישר בורחת. היא מודה לו. אחר כך תברח ותתפרק בבית.
אם היא בנויה לך בראש - מצוין! אבל מנסיון מר, כדאי לך לוודא שכל חלקי האופי שלה באמת משתלבים יחד ולא סותרים זה את זה

אני אגיד את זה, אני לא יודעת איך עושים אפיון. זאת אומרת, באופן כללי יש לי קווים כללים של הדמויות, מה הם אוהבים, שונאים וכו. אבל אני לא כותבת לעצמי טבלה מסודרת או רשימה. זה מרגיש לי קצת מגביל את האופי שלהן יותר מדי.
אגב, כנל לגבי עלילה.
טיפ I:
קחי תכונה אחת בולטת שתאפיין אותה (עקשנות? לוחמת צדק? הססנות? נאמנות? וכל תכונה שרק תרצי)
אלמנט חיצוני אחד בולט (גובה, משקל, צבע, נקודת חן, סגנון ביגוד, שן זהב, עגילים)
תנועה אופיינית שתחזור על עצמה ותעזור לנו לצפות את התגובות של נועה - 'להכיר אותה' (כשהיא כועסת, לדוגמא, היא בדרך כלל... מושכת כתפיים? חושקת שיניים? מטיחה אגרופים במיטות דוממות?)
מילה/ביטוי/סגנון דיבור שיבדל את הדמות (בבוטות: לסיים כל משפט שלישי ב'כאילו כזה', להתחיל כל משפט שני ב'אה...' בפחות בוטות: לקבוע לה סגנון דיבור ציני מאוד/מנומס מאוד/משלב לשוני מסוים/וכו')

זו, לעניוד"י הסיבה שהרבה פעמים דווקא דמויות משניות בעלילה בנויות הרבה יותר טוב ואמין מהגיבורים.הן פשוטות יותר, ברורות יותר וצפויות יותר...

טיפ II (קיבלנו דווקא מהמורה לציור @שולם פייגין )
תבני 4 תכונות עיקריות לאותה הדמות
אחת מרכזית ויסודית ממש שתוביל אותה ותהיה הבסיס והמניע שלה (אולי נחישות? עקשנות? מרדנות? מה גורם לנועה שלך לעשות את מה שהיא עושהו מה הופך אותה לגיבורת הסיפור שלך?)
שתיים נוספות שיבססו אותה עוד (חוץ מהלדוג' 'מרדנות' היא גם נאמנה/אכפתית מאוד למשפחה שלה, היא גם פרקטית מאוד, אולי... את יודעת)
ורביעית ואחרונה ??לא זוכרת בדיוק... הקיפי את מה שנראה לך ההגיוני מביניהם... תכונה הפוכה/אפילו רעה (אולי יש בה הססנות שחוסמת אותה מלברוח? אולי ריצוי? אול כעסנות גדולה שעלולה לצאת במקום אחר?)

ושוב נסחפתי לי... בסוף במקום סיפור יהיה לנו כאן אשכול התכתבויות מחכימות...
מחכים מאוד מאוד לפרק ב'!
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
@נ. גל בוודאי שיש פער. הם אנשים שמגיעים מעולם אחר, לעומת הקוראים כאן.
אני לא חושבת שכל הדמויות אמורות לשדר את אותו המסר.
נראה לי שהסברתי את עצמי לא נכון.
הפער הזה הוא תקין לגמרי, את לא אמורה לכתוב על הקוראים. אבל יש מקרים שבהם הפער גדול מדי, ויש צורך להכניס הסברי רקע פה ושם, או להבהיר למה הדמות אמרה משפט כזה. אחרת הקורא ירגיש מנותק.
אינני יודעת לקבוע האם כאן זה נדרש או לא, עבורי אישית הקטע היה מדוייק להפליא. יתכן שישנם קוראים שיזדקקו להסברים נוספים, ועל כך דיברתי.
לא מדבור כאן על שינוי מהותי בדמויות, אלא בעבודת עריכה. לשבת עם הקטע ולחשוב: מה נדרש כדי שהוא יהיה ברור לרוב קהל היעד שלי?
נ.ב.
אני אגיד את זה, אני לא יודעת איך עושים אפיון. זאת אומרת, באופן כללי יש לי קווים כללים של הדמויות, מה הם אוהבים, שונאים וכו. אבל אני לא כותבת לעצמי טבלה מסודרת או רשימה. זה מרגיש לי קצת מגביל את האופי שלהן יותר מדי.
אגב, כנל לגבי עלילה.
אני גם אגיד את זה - אני לא כותבת אפיונים, אני לא כותבת עלילות. יש לי הר של דפים מלאים בקשקושים וחיצים, מהנסיונות שלי לבנות מהלכים בעלילה. זה לא עובד לי. יש לי רשימה רק על הפרטים החיצוניים של הדמויות, כי לזכור צבעי עיניים של 30 איש זה די מסובך כשרוצים לכתוב סיפור. כל השאר - בא בצורות אחרות.
מה כן קורה? אני יושבת עם הדמויות שלי לכוס תה, כותבת בשמן שירים, שומעת את הלחנים שלהן ומחפשת את סגנון המוסיקה שהן אוהבות. הייתה פעם שגיבור שלי בחר נרתיק לאקדח שלו (ישב לי בראש איך זה נראה), ואני ישבתי במשך 3 ימים לחפש את שם החברה והדגם של נרתיק כזה.
וזהו, ככה זה נבנה אצלי. כמו בהיכרות עם חברה. יש קניות, יש שיחות נפש, ויש סתם פטפוט על חבילת במבה.

ת'כלס, הרי מה הרעיון באפיון? אמינות.
שלא יקרה מצב שבו דמות סגורה על זה שיש לה המון אומץ, אבל לא עושה עם זה כלום בעלילה, או בורחת מכל תפקיד שדורש אומץ.
לכן, בעיניי, השאלה היא לא "האם אני יודעת לכתוב אפיון", אלא: האם אני מכירה את הדמויות שלי מספיק כדי שהן תישארנה אמינות לאורך העלילה כולה?
בסגנון הסיפור: האם ברור לך למה נועה חושקת שפתיים כשכועסים עליה במלון, אבל פותחת את הפה מול בעל המאפייה? (יש פה פער התנהגותי מאוד ברור שדורש מהלך מסוים.)

בסוף במקום סיפור יהיה לנו כאן אשכול התכתבויות מחכימות...
קורא יקר,
אם הגעת הנה בעוד חצי שנה ומעלה מכתיבת הודעה זו, כדי להשלים את הפרקים החסרים לך בסיפור - הריני להתנצל על המאמץ המיותר שנגרם לך בקריאת ההודעות הארוכות והמתישות (והמחכימות, אמרה @מוריופ).
 

Talya kadosh

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אוקי @מוריופ לקחתי לתשומת ליבי.
שהיא תחשוב את זה, אבל להבהיר גם את הצד השני. קיבלתי.

בעצם הגדרת את האפיון שיש לי בראש. אני עוברת על ההגדרות, וכן, יש לי תשובות להכל. פשוט לא בסדר מסוים, זה לא כתוב בשום מקום חוץ מהראש שלי.

לי זה לא כל כך נורא (אימוגי קורץ) גם סיפור וגם שיפור.

@נ. גל הבנתי. אם נקצר, לקחת עולם רחוק ולקרב אותו אלינו כדי שהקוראים ירגישו חלק (?)

זהו, בעניין של האפיון מסתבר שאני די כמוך. לא רשימות וטבלאות, כן הבנה בצורה שונה.
לגבי נועה, כן, אני מודעת לפער הזה והוא בהחלט חלק משמעותי מהסיפור.
בואי נגיד ככה, זה לא נובע מחוסר אפיון מספק :)
 

Talya kadosh

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אוקי,
ועכשיו אחרי כל הדיבורים הגיע הזמן לקרוא קצת :)
העיקר, תהנו.


פרק שתיים:

"אני סחוטה", נועה נשמטת על הכיסא, מחבקת ידיים מגורות סביב כוס תה חמה. "תודה שירן".

"באהבה, מתוקה. יש לנו הפסקה קצרה, אז כדאי שננצל אותה".

היא שותקת. לוקחת לגימה קטנה, ריח דק של אקונומיקה מתלווה אליה, מגעיל אותה. אולי בכל זאת עובדת ניקיון הוא לא מקצוע אולטימטיבי.

"מצטערת".

נועה מרימה גבה.

"שכחתי. הבטחתי לנקות את החדר האחרון במקומך, לא עשיתי את זה. את לא שואלת למה?"

שירן עוקבת אחריה, קמה מהכיסא, שופכת כוס תה כמעט מלאה לכיור. הביוב בולע אותו בזרועות שחורות. אקונומיקה, היא בכלל לא שתייה מתוקה.

נועה מושכת כתף. "אני מאמינה שהייתה לך סיבה טובה. וגם אם לא, ורק שכחת אותי ואת הבקשה שלי, כולנו בני אדם. זה לגיטימי, שכחה היא דבר בריא".

לא תמיד. "היית צריכה לשלם על זה, לקזז מהחשבון?"

"בקטנה. פיצוי לגברת אחת עצבנית, חסרת סנטימנטים וסבלנות לעובדות ניקיון".

שירן נושכת שפה. "סליחה".

"הכל בסדר, כבר אמרתי. אם שרדתי בשביל לספר לך, כנראה שהמצב לא עד כדי כך גרוע. אני עולה לקומה שלי, מפנים עכשיו את החדרים ויש לנו בקושי שעה להתארגנות. מיכל?"

"מה?" היא לא מרימה לעברה ראש, משהו חנוק בקול שלה.

"תשטפי פנים. יש לנו עשרה חדרים לגמור במהירות המקסימלית, אני מחכה לך למעלה".

הנהון אלכסוני, חריקת כיסא. היא נמלטת לשירותים.

נועה חושקת שיניים, נצמדת לדלת הסגורה. בכי. היא לוקחת אוויר, דופקת שתי דפיקות מהירות, "מיכל, אנחנו צריכות להתחיל עכשיו, אם את לא רוצה הורדה במשכורת. צאי, נדבר כבר. בסדר?"

התנשפות מהירה, שקטה. מפתח מסתובב, ידית כסופה נלחצת כלפי מטה. פנים אדומות ושיער סתור מציץ אליה, חושף חולשה.

"בואי", נועה מושכת אותה אחריה. לוקחת שתי עגלות ניקוי, לוחצת על מספר שתיים במעלית. "מה קרה?"

מיכל בוהה בדלתות שנצמדות אחת אל השנייה. "היא אמרה שאני לא יודעת לנקות. צעקה שאני כל כך גרועה, שאפילו עתיד בתור מנקת מזבלות לא יהיה לי. הבטיחה שתעשה הכל כדי שהמשכורת שלי תרד משכר המינימום שאני גם ככה מקבלת.

הרצפה הייתה קצת דביקה, נכון. אבל רק שבוע שעבר הגעתי לכאן ולא הספקתי לשנן ולבצע את הכללים עד שהכוכב החמישי יבריק", המעלית נעצרת. היא יוצאת, נועה אחריה, מסמנת אל החדר הראשון בשורה.

"אני לא יכולה לקבל פחות כסף, נועה. אני צריכה אותו. מאוד מאוד. ובמקום להעריך את העבודה הסיזיפית והקשה שאני עושה, יש רק תלונות כל הזמן. חמישה ימים אני מנקה, ואפילו לא מילה טובה אחת. ההפך. מבטיחה לך, הדימוי העצמי שלי, שמעולם לא היה מהגבוהים, התרסק".

ברוכה הבאה לעולם שלנו, ילדת שמנת. נועה שולפת סמרטוט, מלבישה על מגב. אין אחת שהמעבר החד לא שינה בה משהו. "תגידי, העתיד שלך מסתכם בניקוי מזבלות?"

מיכל ממצמצת. "אולי, אי אפשר לדעת".

"מיכל", היא נועצת בה עין מזהירה. "מסתכם, או לא?"

"בהתחלה חשבתי שלא. עד שהיא הגיעה, הטיחה אותי לרצפה דביקה, מציאותית".

"זו הרצפה שלה, לא שלך".

מיכל מפשיטה מיטות מסדינים, פורשת חדשים. "איך את יודעת? מי הבטיח לך שהעתיד שלי לא יהיה גרוע יותר? אל תאמין בעצמך".

"קודם כל, בואי נשים דברים בפרופורציות נכונות. מבחינה ריאלית, אין תפקיד של ניקוי מזבלות. כן? וחוץ מזה, את לומדת לתואר ראשון במחשבים".

"אבל אם יקחו לי את הכסף", היא מסננת בכאב. "לא יהיו מחשבים ולא לימודים. אולי תואר באיבוד מקצוע".

"אף אחד לא יגע בדבר ששייך לך. אף אחד לא יכול בכלל, לגעת בדבר ששייך לך. המוכן לחברו, מיכל. אלוקים קובע מה יגיע למי, ומתי".

"לא אנשים גאוותנים?"

"בייחוד, לא אנשים גאוותנים. תעשי הפרדה. העבודה, זו לא את. את, מיכל. העבודה, ניקיון. הגדרתי כמו שצריך?"

"במדויק", היא משתעלת. "תפחיתי קצת אקונומיקה, אני לא נושמת".

"מעדיפה לשים יותר, מאשר פחות. אחר כך אומרים שיש ריח לא טוב, אני לא מחפשת תלונות".

"את גם עובדת בשביל לחסוך כסף ללימודים?"

הקול שלה מתקשה באחת, "לא".

"אפשר לשאול בשביל מה?" מניסיון, בנות צעירות, בעבודה כזו, לא ממהרות לענות. זה לחשוף את הנקודה החלשה, הכואבת. אף אחת לא מוכנה להסתכן בפתיחת פצעים מחדש.

"פרנסה", נועה יורה. "ועד כאן שאלות להיום. זהו. אנחנו מגבירות קצב ניקיון, שלא יהיה איפה לחפש אותנו, להקטין יותר".

במקום החולשה, בו, נמצאת הגדולה.

***

"אמא?" נועה מופתעת, מביטה בה בעיניים קרועות.

"צהריים טובים", היא מפנה אליה מבט חם. צלול לחלוטין. "למזוג לך מרק?"

מבט חם, הלב שלה מתכווץ. אמא הפנתה אלי מבט חם. צלול. "קמת", שבועות לא יצאת מחוץ לחדר, איזה נס התרחש.

"קמתי, והכנתי מרק. למזוג לך?"

"אני אשמח", נועה נבוכה. מתקרבת אליה, מחבקת חיבוק קצר. "תודה".

היא מעניקה לה נשיקה, "מגיע לך".

"גם לי היא נתנה", חזי צץ משום מקום. העיניים שלו שני כוכבים, בוהקים טוהר. "עכשיו", הוא קופץ עליה, מלחש סודות. "אמא תגיש לך מרק, ותשאל אם את רוצה גם שקדים. אחר כך היא תיקח את הצלחת והכף, תשטוף אותם. תאמר שאת אוצר, בשביל אוצרות שווה להשקיע".

נועה בוהה בו, האדים החמים מטשטשים את שדה הראייה. "תודה על ההדרכה, אח קטן".

הוא מבזיק לעברה חיוך, היא מבזיקה לו. מורידה אותו, "לך תשחק, מותק". אני צריכה לחזות בפלא פעם נוספת, למשש. אולי הכל חלום.

חזי מחליק ממנה, רץ לסלון, חוזר עם חמישה מכוניות ומשאית. "אני רוצה לשחק כאן". לחמימות משפחתית יש חבלי קסם.

נועה שותה כף אחת, עוקבת בזווית העין אחרי אמא, פותחת את המקרר, מוציאה ירקות, סוגרת. הקישוא נתקע לה בגרון.

אמא, סכין. זה לא מסתדר ביחד. בשום פנים ואופן, לא.

היא רועדת לה ביד, באוויר. המלפפון נשאר שלם, על קרש החיתוך. נועה מזנקת באחת, תולשת סכין מיד מזיעה. "שבי אמא", היא מסיטה כיסא, מגישה לה. "אני אחתוך את הסלט".

"אני מסוגלת לבד", עדי מתנגדת. לא קמה. "אני יכולה, נועה".

נועה קוצצת ירקות בסחרור, עיוורון חושים. לגמור עם זה, מהר. הרגע. "ברור לי שאת יכולה, אמא", רוק צורב לה את הגרון.

אני יודעת עד כמה זה קשה להיות המבוגר האחראי, אבל לא להצליח להנהיג. ולמרות שאתה יודע שאתה לא מסוגל, זה מעליב. פוגע. "עדיף שתנוחי קצת, את לא חושבת? עבדת כל הבוקר". ובשבילך, לעמוד על הרגליים, שקול לטיפוס מהיר על האוורסט. "אני מעריכה את זה. רוצה שתנוחי".

"אני לא מפחדת מסכינים".

רק רועדת מהם כאילו יש לך אפילפסיה. מאמינה שהשיניים שלהם חדות, לפחות כמו של כריש, ישרטו בך שריטה. "פחד הוא מושג גמיש. אולי את לא מפחדת במובן של פחד כמו שהעולם מגדיר, אבל אני לא רוצה שיהיה לך רגע אחד של צער". בטח שלא מסכין.

"את ילדה טובה".

שלא רוצה שאמא תתעלף, לא כשאני היחידה כרגע מעל גיל עשר בבית. "למי את חותכת סלט, אמא?"

"רציתי לחתוך", היא מדגישה. "לאבא".

"אגיד לו שניסית, הוא ישמח".

עדי מחייכת במאמץ, מתרוממת. "אני אלך לספה. חזי, רוצה לבוא לאמא? תספר לי איך היה היום".

"בטח", הוא זורק את המכונית הכחולה. נשרך אחריה. "אני שמח שאת מדברת איתי, ולא שוכבת במיטה. תקומי כל הזמן, טוב?"

נועה נשענת על השיש, מנסה להירגע.

הכל בסדר, לא קרה שום דבר מיוחד. אמא קמה, זה קורה בכל בית רגיל. אמא נתנה לי נשיקה, זה קורה בכל בית רגיל. אמא הכינה מרק, רצתה לחתוך גם סלט ירקות, זה קורה בכל בית רגיל. נועה, את לא צריכה להתרגש. מחר היא שוב תחזור למיטה, תשכח מאהבה. אל תפתחי ציפיות.

לא, את לא חיה בבית רגיל.

***

למור זנב-טבעת מתפתל עליו, מניח זוג ידיים שעירות על הכתפיים שלו, מבצע היפוך.

"הוא חמוד", צ'ארי מציין.

"נדמה לי שגם הוא מחבב אותך".

צ'ארי מלטף לו את הראש, "הייתי רוצה לגדל אותו בתור חיית מחמד".

"גועל נפש. מספיק לי להתבונן בך, בן".

"אבא", צ'ארי מרצין, מצמצם מולו מבט. "אתה דואג?"

"למה אתה חושב?" הוא מזניק את הכדור הלאה. לא מסכים לגעת באש.

"אף פעם לא כינית אותם בצורה של גנאי, זו בסך הכל חיה". אף פעם אתה לא אומר מספיק, אתה לא מסתפק בשום דבר. תמיד צריך עוד משהו שאין לך, שיש לאחר.

פיטו מביט אל החוף המרוחק בעיניים מוצרות, "בדרך כלל, זה בדרך כלל. היום, יוצא מהכלל".

"אתה מחכה למישהו?"

"למה את חושב שאני מחכה למישהו?"

"למה אתה מחזיר שוב פעם את השאלה אלי?"

המבע שלו תמים למדי, "למה לא?"

"אתה מתנהג היום מוזר, אבא. אני הולך לחוף, בסדר? חברים שלי שם, כל הדייגים בים, עוד מעט יפתח השוק. אני אלך לבחור חמישה דגים גדולים, כמו שאתה אוהב". שאני שונא.

"ממש לא", הוא מושך אותו לאחור. "תשחק כאן עם הלמורים. צ'ארי, אל החוף אתה לא מתקרב".

"למה?" הוא משלח לעברו מבט מופתע. "כולם שם". כמו בכל יום, הכל אמור להיות כרגיל.

"אין דבר כזה כולם, הכל בראש. ואתה לא, כי החלטתי. מובן?"

"לא".

פיטו מתקשח. "לא כדאי שהחגורה תיכנס לשימוש".

"אני כבר ילד גדול אבא, אמצעים אלימים לא מרגשים אותי".

"צ'ארי".

"למה?"

"כי אמרתי, אני חושב שזה מספיק".

שוב פעם מספיק. "אתה לא רוצה שאראה דברים שאתה חושב שאסור לי לראות?"

"שב".

צ'ארי מתיישב על האדמה. פיטו כורע על הברכיים, מביט ישר אל תוך העיניים החומות. "כדי שאם יתפסו אותך, לא תוכל להסגיר דבר".

הוא מצטמרר, גל של התרגשות שוטף אותו. "אתה מתעסק בדברים מחוץ לחוק, אבא?"

פיטו שותק. "כמו שאמרתי, מה שלא יודעים בלתי אפשרי להסגיר. תישאר כאן, או שתלך לבית. אל החוף, אתה לא מתקרב".

"הבנתי".

"אני שמח", הוא מתרומם. "זה שווה, צ'ארי. בסוף תודה לי".

הוא מכרכם פנים, "טוב", חתום. "אני אלך לבדוק אם אמא צריכה עזרה".

פיטו עוקב אחריו, רואה שהוא הולך בשביל הנכון. ולא נאבד, בטעות, בשביל אחר.

צ'ארי מפנה מבט חושש לאחור, רבע שעה עברה. אבא כבר לא כאן. מעולה, אני הולך לחוף, לשמוע את מה שאסור לי לשמוע. ושיתפסו אותי אחר כך, אני אגיד את האמת, כמו תמיד. לאמת מקשיבים.

להט של מתבגרים.

---

-"הוא יגיע".

-"מאיפה הביטחון?" פיטו מכווץ מצח, לא מרוצה.

-"העתיד שלו תלוי במדגסקר. העבר רודף אותו, אי אפשר להתחמק מעבר רדוף רוחות. הוא מפחד על עצמו, על המשפחה שהצליח להקים. מספיק בשבילו שאשתו נכנסה לדיכאון. הוא לא צריך גם את זוהר על הראש. הוא יודע להיות נודניק".

-"זה נשמע לי כמו אוסף שטויות, לא יותר מכך. ברק אף פעם לא פחד, מעולם לא. תמיד עם הראש קדימה, מכוון מטרה. אל תסבן לי את המציאות, דבר".

-"פיטו, הוא יגיע. אין לו ברירה אחרת. מה שאתה לא יודע, עדיף שלא תדע, שישאר במתכונת הנוכחית. אנחנו לא רוצים צרות, כן?"

-"ברור שלא", הוא מזעיף פנים. "זה מוזר, מאוד. ברק לא האדם שישבר כל כך מהר, לא האדם שלא ידע להתחמק מזוהר. הוא מתקפל בקלות. אני לא יודע מה איתך, אבל לי, זה מריח מסריח".

-"בסך הכל הריח של הדגים המתים", היד שלו מונפת באוויר, מבטלת אותו. "עזוב אותך מפחדים, פיטו. יהיה בסדר".

-"יש לי את המילה שלך?"

-"יש. ברק לא יאכזב. אתה יודע, יש לנו דרכים ללמד אנשים לפתוח את הפה ואת הידיים. הוא ישתף פעולה כמו שצריך".

-"תזכור שהבטחת".

-"לא יכול לשכוח. אני צריך לזוז, הים מחכה לי. להתראות, תמסור דרישת שלום חמה".

פיטו מגחך. נושם את ריח הים, הדגים מפרפרים ברשתות. עוד מעט יפתח השוק, אני צריך חמישה דגים. בדיוק.



צ'ארי נסוג לאחור. בריזה מכה בו, מעבירה גלי קור. אבא טומן למישהו מלכודת, לברק או לזוהר. איזה שמות מוזרים. מעניין מי הם, ולמה אבא רוצה להפליל אותם.

אבא חכם, אני סומך עליו.

לפעמים, גם חכמים יכולים לטעות.

***

ברק נועץ את המפתח בחור המנעול, מסובב פעמיים. הדלת נפתחת, הוא משתחל פנימה. נזהר לא להעיר אף אחד.

הבית חשוך. במטבח יש אור, נועה תמיד משאירה לו אור וארוחה. קרן שמש של ילדה.

פתק. הוא מרים אותו באיטיות.

'אבא, אמא קמה היום. ניסתה להכין לך סלט. הסכין טרפדה את התוכנית. לפני שהיא התמוטטה חזרה למיטה, היא בישלה מרק, חיממתי אותו בשתיים עשרה והלכתי לישון. מקווה שהוא עוד חם. באהבה, נועה'.

ברק בולע רוק. אין לה דם בוורידים, רק זהב טהור. יותר מעשרים וארבע קראט. הוא פותח את מכסה הסיר, אדים קלושים מתאדים במהירות.

עדי קמה היום מהמיטה. זה מקרי? זה יכול להיות מקרי? אין מקרה בעולם. ברק, אין.

הוא עוזב את הסיר, אני לא רעב. גם אם אכלתי היום רק לחמנייה אחת שנועה הכינה לי. דלת החדר שלה פתוחה עד החצי. הוא הודף אותה עם היד. "שלום מתוקה, הגעתי. את ישנה?"

הנשימות שלה שלוות, רגועות. ישנה.

ברק בולע אנחה. מעביר ליטוף עדין על תווי הפנים הרפויים, האצבע שלו מרפרפת על ריס ארוך, עולה לגבה, למצח הגבוה. הוא מתכופף, מנשק אותו.

"אני צריך לטוס למדגסקר, אני לא יכול לומר להם לא. זאת אומרת, אולי אני יכול. אבל זו תהיה טיפשות, התכחשות למציאות. אני לא רוצה שתסבלו בגללי, מספיק את עובדת קשה. מספיק כואב לי.

אני יודע שאת מושפלת שם, הוא העביר לי את המידע. ואני, רק נשכתי שפה, שתקתי. הילדה שלי סובלת, ולא משתפת אותי. כן, בבית אני כמעט לא נמצא. אין לי את מי להאשים, חוץ מאת עצמי. אשמתי, ילדה שלי. אני מבקש סליחה".

נועה דוממת.

ברק מהדק שפתיים, "אני אלך להגיד לילה טוב לחזי".

היא לא עונה.

ברק קם, יוצא. מדגסקר, אני מתגעגע. לא, אני לא מתגעגע. אין סיכוי. אני לא רוצה לטוס לשם. העבר אין. למה אני מתעקש להחיות מת, אחרי שכבר חיסלתי אותו. למה, אלוקים.

זה לא יועיל לאף אחד. בעצם, אולי לאחד. או לאחת. אולי לשניים. אפילו לארבע. תלוי בנקודת ההסתכלות. בהצלחה, בכישלון.

להיכנס למבוך מסובך, בגודל ובצורה של כדור הארץ זו לא בעיה. כל השאלה היא, איך אני יוצא ממנו. שאלה טובה.

לשאלות טובות, צריך לספק תשובות טובות. אבל נאמנות היא לא תשובה, אולי התחמקות.

---

נועה פוקחת עיניים, סוגרת. חיוך אירוני נתלה על שפתיה. מדגסקר. גן עדן עלי אדמות. גיהנום.

ועולם שלם עולה בלהבות.
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
"זו הרצפה שלה, לא שלך".
מעולה!
מי הבטיח לך שהעתיד שלי לא יהיה גרוע יותר? אל תאמין בעצמך
לא הבנתי למה להוציא מההקשר את המשנה "אל תאמין בעצמך עד יום מותך", ולא להביא ציטוט שגם יהיה נכון בהקשרו המקורי.
חמישה מכוניות ומשאית
חמש.
להט של מתבגרים.
לפעמים, גם חכמים יכולים לטעות.
המשפטים האלה קצת מיותרים בעיניי. יש בהם מעין ניסיון לסכם את הקטע בשביל הקורא. זה חלק מההאכלה בכפית שדובר עליה.
הרי קורא ממוצע יוכל אחרי קריאה של הקטע להבין שיש לצ'ארי להט של מתבגרים, וכל קורא יודע שגם חכמים יכולים לטעות, ושכאן לא חכם מצד צ'ארי לסמוך על אבא שלו. אז למה לכתוב את זה בפירוש?
ברק קם, יוצא. מדגסקר, אני מתגעגע. לא, אני לא מתגעגע. אין סיכוי. אני לא רוצה לטוס לשם. העבר אין. למה אני מתעקש להחיות מת, אחרי שכבר חיסלתי אותו. למה, אלוקים.
וואו, עכשיו נכנסתי לסיפור. אם ברק מתגעגע למדגסקר - מתחיל להתהוות פה משהו מרתק.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת זְכוֹר יְהוָה לְדָוִד אֵת כָּל עֻנּוֹתוֹ:ב אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַיהוָה נָדַר לַאֲבִיר יַעֲקֹב:ג אִם אָבֹא בְּאֹהֶל בֵּיתִי אִם אֶעֱלֶה עַל עֶרֶשׂ יְצוּעָי:ד אִם אֶתֵּן שְׁנַת לְעֵינָי לְעַפְעַפַּי תְּנוּמָה:ה עַד אֶמְצָא מָקוֹם לַיהוָה מִשְׁכָּנוֹת לַאֲבִיר יַעֲקֹב:ו הִנֵּה שְׁמַעֲנוּהָ בְאֶפְרָתָה מְצָאנוּהָ בִּשְׂדֵי יָעַר:ז נָבוֹאָה לְמִשְׁכְּנוֹתָיו נִשְׁתַּחֲוֶה לַהֲדֹם רַגְלָיו:ח קוּמָה יְהוָה לִמְנוּחָתֶךָ אַתָּה וַאֲרוֹן עֻזֶּךָ:ט כֹּהֲנֶיךָ יִלְבְּשׁוּ צֶדֶק וַחֲסִידֶיךָ יְרַנֵּנוּ:י בַּעֲבוּר דָּוִד עַבְדֶּךָ אַל תָּשֵׁב פְּנֵי מְשִׁיחֶךָ:יא נִשְׁבַּע יְהוָה לְדָוִד אֱמֶת לֹא יָשׁוּב מִמֶּנָּה מִפְּרִי בִטְנְךָ אָשִׁית לְכִסֵּא לָךְ:יב אִם יִשְׁמְרוּ בָנֶיךָ בְּרִיתִי וְעֵדֹתִי זוֹ אֲלַמְּדֵם גַּם בְּנֵיהֶם עֲדֵי עַד יֵשְׁבוּ לְכִסֵּא לָךְ:יג כִּי בָחַר יְהוָה בְּצִיּוֹן אִוָּהּ לְמוֹשָׁב לוֹ:יד זֹאת מְנוּחָתִי עֲדֵי עַד פֹּה אֵשֵׁב כִּי אִוִּתִיהָ:טו צֵידָהּ בָּרֵךְ אֲבָרֵךְ אֶבְיוֹנֶיהָ אַשְׂבִּיעַ לָחֶם:טז וְכֹהֲנֶיהָ אַלְבִּישׁ יֶשַׁע וַחֲסִידֶיהָ רַנֵּן יְרַנֵּנוּ:יז שָׁם אַצְמִיחַ קֶרֶן לְדָוִד עָרַכְתִּי נֵר לִמְשִׁיחִי:יח אוֹיְבָיו אַלְבִּישׁ בֹּשֶׁת וְעָלָיו יָצִיץ נִזְרוֹ:
נקרא  18  פעמים

אתגר AI

תקווה לעתיד טוב יותר • אתגר 17

לוח מודעות

למעלה