ניקית שלחה לי באישי:
אין בעולם 'נוסחת פלא' להתקדם, או להרוויח יותר. אין לחם חינם וכל אחד עובד קשה כדי להתפרנס.
מאד קשה לענות על שאלה כ"כ רחבה ופתוחה, כי יש המון המון דרכים שאפשר לנסות להתקדם דרכם.
לכן אתמקד מלמעלה בכמה אופציות ודרכי פעולה.
1. מה זה אומר 'גרפיקאית' ? אחת שיושבת בבית וכל שכנה שדופקת לה בדלת ורוצה עבודה ב 5 שח היא רצה לעשות לה ?
נתחיל מהתדמית שהיא רוצה שיראו אותה. באיזה מקום היא מעוניינת להיות ?
למשל אני תמיד ראיתי את משרדי הפרסום או את העצמאיים שעובדים חזק, ובדקתי עם איזה סוג לקוחות הם עובדים, כמה הם משלמים על זה וכו', זה בתחילת הדרך, לאט לאט הבנתי יותר ואחרי זה המטרה שלי הייתה להגיע לרמה של קריאייטיב/איכות תוצרים כמו משרד X שהוא נניח בינלאומי, עברתי המון על עבודות שלהם, וניסיתי לבדוק מה עומד מאחורי הקלעים וכו'.
החכמה היא ליצור איזשהו תכנון שנתי או חצי שנתי עם יעדים ברורים, וע"י כך להתקדם.
כמה רוצים להרוויח בחודש? איך וע"י מה אפשר להגיע לזה ? מה צריך ליזום/לעשות בשביל זה ?
2. בנוסף אני ממליצה על חתירה להכנסה קבועה בסיסית, זה יכול להיות ריטיינר חודשי עם עסק/עמותה/לקוח. זה יכול להיות פרילנס עם משרד פרסום או כל עסק אחר, זה יכול להיות עבודה בתור שכירה פעם - פעמיים בשבוע.
כל אלו יוצרים בסיס שאפשר לחיות איתו מעבר לזה משקיעים כמה שניתן בלקוחות פרטיים.
3. איך גרפקיאית חושבת להיכנס לשוק? ומה עשתה בשביל זה ? ישבה בבית ומחכה ללקוחות? זה לא עובד ככה, אם היא בתחילת הדרך הכי מומלץ זה להיות שכירה בבית דפוס או עסק שצריך גרפיקאית במקום, הידע והניסיון שצוברים שם הוא עצום, בנוסף לקהל לקוחות שמתחיל להכיר אותה, ברגע שהיא מרגישה מספיק בטוחה ויש לה כבר תיק עבודות מאותו מקום היא יכולה לנסות להתפתח בעצמה.
4. תכלס גרפיקאית תותחית או עם פוטנציאל טוב - בד"כ לא נשארת חסרת עבודה, היא שולחת תיק עבודות ומתרשמים - ומשם יש קפיצות דרך.
5. המטרה היא ליצור רושם מקצועי, (וכן על הדרך איך היא מחשיבה את עצמה... וכמה ביטחון והערכה עצמית יש לה)
איך יוצרים רושם מקצועי? מתנהלים כמקצוען, לכל לקוח שולחים הצעת מחיר מסודרת במייל, יש שעות עבודה זה לא באסטה... (ברור שיש עומסים ולחץ וכדו', אבל זה אחרי שאת כבר 'בפנים')
לדוגמה: אני שוכרת משרד ועובדת משם, ומקבלת שם לקוחות. הרושם שזה יוצר הוא בלי שום השוואה לעוד אחת שעובד מהבית. יש לה משרד כנראה שהיא באמת רצינית... (ואני לא באה להגיד לכל אחת לשכור משרד, זה חייב לבוא מתוך שיקול נכון אבל זו רק דוגמה).
נקודה נוספת, זה שלוקחים מחיר יקר הופך אותך גם למקצוען. ומישהו בליגה אחרת, הלוקחות מתייחסים אליך כמבין גדול ולא משגעים אותך על כל קשקוש כי אתה המבין והמקצוען ולא הם.
6. זה מגיע בהדרגה לא ביום אחד נהפכים למשהו אחר, אבל אם יש מטרה ברורה ודרך ושאיפה כלשהיא מתקדמים ומגיעים לאן שהוא.
7. לפחד מלקוחות שיברחו - זו טעות ענקית!
כי לקוח שמשלם 200 שח למודעה ואני מפחדת שהוא יברח? ואני יודעת מזה לקוח שמשלם 200 שח לעבודה ולא משנה איזה, הוא קנה אותך ואת מחוייבת לו 24 שעות, והעבודה אליו היא בלי פרופורציות למחיר, הוא מנהל אותך, ולא את אותו, את שומעת לכל גחמה ומילה שלו, ולא יודעת לעשות סטופ.
8. התמחור צריך להתחיל מ'כמה את רוצה להרוויח לשעת עבודה' ובשעת עבודה צריך לכלול טלפונים עם הלקוח או פגישה מיילים תיקונים סגירות ועוד ועוד, או להגביל שהמחיר לא כולל תיקונים וכו', אבל חייבים לקחת הרבה ספייר מסביב, נניח היא רוצה לקבל 100 שח לשעת עבודה היא מתמחרת כמה זמן תיקח לה העבודה באמיתי לא בכאילו... ומכפילה, זה בערך המחיר.
וככה היא בטוח לא יוצאת פריירית או משלמת שעות חינם ללקוח... מה שקורה המון! והוא משלם וברור לו שהוא יכול לנצל כמה שהוא רוצה...
בהמשך יש תמחור גלובאלי לכל עבודה בהתאם למה שבעל העסק מחליט, ושזה השווי של המוצר אצלו, זה יכול להשתנות בין סוגי לקוחות..
10. להתעסק עם גננות זה לא נקרא מקצוע, ואין לזה קשר לגרפיקאית מקצועית. זה טובה שאם בא למישהו שיעשה אותו בערב סתם לפנאי - ובחינם!!!
אחרת היא משלמת לך 3 שח ויש לה דרישות כי היא שילמה לך, אז ברור שתעבדי לה... ככה שעושים בחינם את עושה 'טובה' היא נשארת חייבת בנוסף לזה שתרגיש לא בנח לבוא עוד פעם. זו נוסחה בדוקה להעיף כאלו עבודות בדרך הכי אלגנטית.
11. לומדים עוד ועוד, משתלמים בכל מיני קורסים, הולכים ליועץ עיסקי, משתתפים בנטוורקינג, ויש עוד המון דברים שניתן ללמוד איך להתקדם. אך דבר ראשון זאת ההחלטה! לעזוב את כל הלקוחות שאני לא מרוויחה מהם כלום, אחרת עדיף להיות מטפלת במעון להרוויח אותו כסף לשעה ואותם שעות עבודה בלי לשבור את הראש יותר מידי.... ולהיות מתוסכלת.
בודקים מי הלקוחות שאת רוצה ואיזה סוג, אח"כ בודקים איך ניתן להגיע אליהם, מה כדאי לעשות בשביל זה. וכו'
12. כדאי מאד להתמקד בנישה מסויימת ולהתמקצע בה, לא לעשות גם
עימוד ספרים וגם מיתוג וגם ברכות שנה טובה וכו'...
13. המון אסרטביות!!! שמגיעה עם הזמן, לקוח שלא מעוניין ולא מתאים לו המחיר/התנאים שלי אני לא מעוניינת בו. לא רודפת אחרי אף אחד.
לסיכום יצאה מגילה ארוכה...
אלו יותר ראשי פרקים ותובנות שונות, החכמה היא ליזום, לנסות לגרד את הגדולים לראות ממה ואיך אפשר להתקדם.
כמו שכתבתי אין נוסחת פלא לכל אחד דרך משלו, וכל אחד מתמקד במשהו אחר ומצליח בדרך אחרת. יש עוד המון מה להוסיף ולכתוב אך זה לא ממש מעשי.
יש המון חומר של שיווק ופיתוח עסקי ואיך להרוויח יותר באינטרנט, מספיק לקרוא קצת ולהתחיל להפנים.