דרוש מידע כמה חרדים באירופה לפני מלחמת העולם השניה?

מצב
הנושא נעול.

אור אורות

מהמשתמשים המובילים!
ההשכלה סחפה אחריה רבים וטובים, בתחילה עם מלבושי ישראל, זקן ארוך ושמירת מצוות, וריקבון מבפנים, ובהמשך הריקבון החל צץ החוצה.
הדבר גרם להתבוללות בהמשך, וגם בהתחלה זה גרם למושג חדש של יהודים שאינם שומרים תורה ומצוות.
זה גם סחף אחריו רבים וטובים, והממשלות גם בסיוע המשכילים גזרו 10 גזירות (פונקטין) על היהודים שמטרתם להתבולל בין הגוים.
היו כאלה שנסחפו,
היו כאלה שלא עמדו חזק ונשברו,
והיו כאלה שעמדו חזק.
 

אור אורות

מהמשתמשים המובילים!
הציונות המשיכה לסחוף לכיוון שלילי (והמזרחי של אז, שהיה כמעט כמו חרדים של היום, גם סחף הרבה).
הפוגרומים גם עשו את שלהם, והמצב שבין 2 המלחמות.
וקהילות שלמות נחרבו, חלקם נהיו ללא חרדים, וחלקם נכחדו בפוגומים ובמלחמה.
 

אור אורות

מהמשתמשים המובילים!
ואז, הגיעה השואה וכרתה באחת היסטוריה מפוארת.
זה הרבה יותר מ6 מיליון הרוגים!!!
כי חוץ מהמספר העצום הזה!
זה שושלות שנגדעו, מנהגים שנשכחו, עיירות שחרבו, וגדיעה של ההמשך הרציף!
גם מה שנשאר אחרי השואה כבר נבנה כמשהו חדש ולא כהמשך ישיר ל1000 שנה של יהדות וקהילה.
רוב הניצולים לא נשארו באותו מקום, והיגרו לארץ ישראל, לאמריקה, או לארץ אחרת באירופה.
לא לכולם נשאר משהו...
 

אור אורות

מהמשתמשים המובילים!
ועל מזרח אירופה, זו שלפני המלחמה החיים החסידיים שגשגו בה במלא העוז, היה עוד צורר, הקומניזם.
הקומניזם יותר מהכל סחף אחריו את הנוער, עם תעמולה משומנת ואידואולוגיה מדומה, וצעירים חרדיים רבים נסחפו אחריו!
אצל מי שלא, החיים היהודיים דוכו בכל הכח, וכידוע, כמעט ולא נשארו משם יהודיים חרדיים.
 

אור אורות

מהמשתמשים המובילים!
שואלים פה האם לפני השואה היו רב חרדיים.
ממש לפני אני כבר לא יודע, אבל כמה שנים לפני היה ועוד איך,
להשכלה לקח הרבה זמן לחלחל.
(ושוב, זה תלוי מאד איפה).
 

אור אורות

מהמשתמשים המובילים!
בברסלב היה יהודי צדיק שהיה גר בעיר אומן בשם ר' אברהם ב"ר נחמן חזן.
הוא הכניס לברסלב את הרבה מאד מהמנהגים שנהוגים בה עד היום, וקבל את ה"תכלת" של הראדזינער בשל כך שהיה קבלה בידו מרביה"ק שבשנת תרמ"ב "יתגלו חדשות בעולם" והוא אמר שהכוונה זה גילוי התכלת והמצאת הרכבת.
והוא אמר בשם מוהרנ"ת (מודפס בספר כוכבי אור) שבגלל ההשכלה עתידה לבא "גזירת כליה" וככל שתגבר ההשכלה ופיתוייה "יגבר קטרוג מדת הדין למעלה" וכו' (לא צריך לצטט) ויעץ באופן אישי לתלמידיו לעזוב את רוסיה (בשל כך ובשל הקומניזם) ולעלות לארץ, ואף עלה בעצמו לארץ ובכל זאת נסע בכל ראש השנה לאומן במשך חודשים ארוכים, נפטר שם ונטמן בבית החיים החדש באומן
כדוגמא על ההשכלה, השואה, והקשר ביניהם.
 

אור אורות

מהמשתמשים המובילים!
וסליחה על האריכות.
אגב, באוקראינה לא היה מושג של ישיבות, בהונגריה זה היה בסגנון לגמרי אחר מאשר בפולין וליטא, בפולין אפילו שהיה ישיבות הרבה מאד בחורים למדו לבד ב"קלויז" בלי סדר של ישיבה, אלא עם אברך יותר מבוגר על מנת שיהיה את מי לשאול כשמגיעים לקטע לא מובן או כשמתקשים, וכו'.
 

ברבור1

משתמש מקצוען
הנדסת תוכנה
אם כבר עוסקים בחסידות..
רוב החסידויות שפרחו אחרי השואה(בכוונה אני לא כותבת חזרו לאיתנן.. כי ממש לא חזרנו , ולא נחזור למה שהיה)
זה אכן החסידויות, שהאדמור להם ניצל בשואה..
עיין ערך, בעלזא, סאטמר ואפילו באבוב ...
 

אני בודק

משתמש מקצוען
אם כבר עוסקים בחסידות..
רוב החסידויות שפרחו אחרי השואה(בכוונה אני לא כותבת חזרו לאיתנן.. כי ממש לא חזרנו , ולא נחזור למה שהיה)
זה אכן החסידויות, שהאדמור להם ניצל בשואה..
עיין ערך, בעלזא, סאטמר ואפילו באבוב ...
ברור. שכחת לציין את צאנז קלויזנבורג.
אך לא כל החסידויות שהאדמו"ר שלהם ניצל אכן השתקמו.
 

ברבור1

משתמש מקצוען
הנדסת תוכנה
ברור. שכחת לציין את צאנז קלויזנבורג.
אך לא כל החסידויות שהאדמו"ר שלהם ניצל אכן השתקמו.
אכן שכחתי..
וגם לכן כתבתי הרוב, ולא כל..
גם צריך להבין שלהקים קבילה מחדש..
גם למי שהיה כבר קודם אדמור..
במיוחד שלהרבה מהם גם המשפחה האישית שלהם נספתה..
זה מעשה הרואי....
מצריך הרבה כוחות גוף ונפש...
 

מרחבית

משתמש מקצוען
ואז הגיע לאירופה 4 צרות שהשמידו כמעט כליל את יהודיה.
ההשכלה.
הציונות. (ויש שיאמרו הפוגרומים הגדולים.)
השואה.
הקומניזם.
4 ניסיונות נוראיים -
ובכל זאת שמך לא שכחנו!
כל יהודי שנשאר אחרי כל זה שומר תורה ומצוות, כל קיבוץ של יהודים עובדי השם - הוא נס גדול וחיזוק עצום באמונה, שהנה על אף הכל עם ישראל לא נכחד לא בגוף ולא ברוח!
כל אלה גם מהווים לימוד זכות עצום על עם ישראל שעבר ניסיונות עצומים ונוראים בגוף ובנפש וברוח, ועדיין יש בו גרעין גדול נאמן ומסור להשם שממשיך ומתפתח!
גם ניסיונות הדור הזה - קשים ולא פשוטים, אם כי בצורה אחרת. אך נצח ישראל לא ישקר, ואשרי כל מי ששייך לזה בצורה כזו או אחרת, בגוון כזה או אחר.
וכשהגאולה השלמה תגיע, נבין יותר בבהירות מה זה היה כל התלאות הנוראיות בדרך, וכמה יקרה כל נשמה של יהודי.
 

כח רצון

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
אויש לא אליך התכוונתי,
אלאל למי שהצהיר כאן שהוא לא חסיד גור...

ואם תגללו לתגובות הקודמות שלו , תתקשו להאמין.. (אבל אולי... תמיד יכול להיות שמישהו שהוא לא חסיד גור מעריץ אותם..)

בכל מקרה כדאי לחזור לנושא הראשוני,
כי הוא מענין ממש!
ולא נלמד בצורה מסודרת באף מקום חרדי....
זכותך!
אני מכיר קצת את הנתונים ומביע את הידע שלי בצורה ענינית פשוט כי זה מה שאני מכיר ויודע, זה שאתה לוקח את זה למקומות כאלה זה לא בעיה שלי וזה זכותך...
אגב ממש לא ידעתי שהוא שייך אליהם (ואגב זה מוזר שלא, כי אני הרי חלק מהם...)
להוי ידוע שהחוקר יצחק אלפסי משייך את עצמו לגור, כך שמעתי ממנו כמה פעמים.
גם אביו רבי ישראל ז"ל היה יושב בטיש אצל ה'בית ישראל' מגור
 

צילומנציה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
הכל היה שונה מהיום ולכן קשה לקטלג מי היה דתי יותר ומי פחות
למשל לפי סבתי ז"ל:
היו משפחות שהאבא היה רב, הבנים בישיבות והאמא בלי כיסוי ראש
זה מצבים שלא קיימים היום
 

בייביגרו

משתמש פעיל
עריכה תורנית
במשפחה של אחד מהסבים שלי, זה היה כך:
האב היה חסיד ואגודאיסט - חרדי לגמרי.
הבת הגדולה היתה קומוניסטית שהתבוללה ל"ע.
הבן האמצעי (סבא רבא שלי) היה חסיד ואגודאיסט נלהב (גם אח"כ בארץ).
הבן הקטן היה שייך לבית"ר (מזרחי).
ובתו של הבן הקטן מספרת איך שאביה היה מתאר את סעודת השבת שם, איזה מריבות וויכוחים וצעקות היו שם במשך השנים, עד שהבת ברחה ונעלמה, והבנים עלו לארץ לפני המלחמה.
בקיצור, אני חושב שזה תיאור של משפחה רגילה שם, שניסו לשמור על הגחלת, ולא הצליחו לגמרי, אחד יותר ואחד פחות.
 

אור אורות

מהמשתמשים המובילים!
במשפחה של אחד מהסבים שלי, זה היה כך:
האב היה חסיד ואגודאיסט - חרדי לגמרי.
הבת הגדולה היתה קומוניסטית שהתבוללה ל"ע.
הבן האמצעי (סבא רבא שלי) היה חסיד ואגודאיסט נלהב (גם אח"כ בארץ).
הבן הקטן היה שייך לבית"ר (מזרחי).
ובתו של הבן הקטן מספרת איך שאביה היה מתאר את סעודת השבת שם, איזה מריבות וויכוחים וצעקות היו שם במשך השנים, עד שהבת ברחה ונעלמה, והבנים עלו לארץ לפני המלחמה.
בקיצור, אני חושב שזה תיאור של משפחה רגילה שם, שניסו לשמור על הגחלת, ולא הצליחו לגמרי, אחד יותר ואחד פחות.
לא הייתי אומר משפחה רגילה, אלא שיקוף של נסיונות התקופה.
אותו דבר פה בארץ בתקופה אחרי השואה כמעט בכל משפחה היו כאלה שנסחפו לאצל, הגנה, לחי, או למזרחי.
לדאבונינו גם היום יש כמויות של נוער נושר וכו'.
 

עבמית

משתמש פעיל
לדאבונינו גם היום יש כמויות של נוער נושר וכו'.
בחסדי ה׳ , עם כל הכאב והכמות המבהילה של הנוער הנושר בימינו, זה לא מתקרב למספרים של התקופה ההיא.
בנוסף, בזמנם זה לא היה ׳נוער נושר׳ עם המאפיינים שאנו רואים כיום. לרוב הם היו צעירים שעזיבת הדת נעשתה אצלם עקרונית, אידיאולוגית. ולא כמו בימנו שברוב המקרים (לא רוצה להכליל , כמובן שיש יוצאי דופן) עזיבת הדת אינה נובעת ממקור אידיאולגי אלא מנסיבות אחרות.
 

אור אורות

מהמשתמשים המובילים!
בחסדי ה׳ , עם כל הכאב והכמות המבהילה של הנוער הנושר בימינו, זה לא מתקרב למספרים של התקופה ההיא.
בנוסף, בזמנם זה לא היה ׳נוער נושר׳ עם המאפיינים שאנו רואים כיום. לרוב הם היו צעירים שעזיבת הדת נעשתה אצלם עקרונית, אידיאולוגית. ולא כמו בימנו שברוב המקרים (לא רוצה להכליל , כמובן שיש יוצאי דופן) עזיבת הדת אינה נובעת ממקור אידיאולגי אלא מנסיבות אחרות.
בכלל לא בטוח, ואם כן משנה איפה.
בכל מקרה התכוונתי רק לומר שאת אותו תיאור אפשר לדאבונינו גם לתאר על משפחות גם כיום.
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמד

א לְדָוִד בָּרוּךְ יְהוָה צוּרִי הַמְלַמֵּד יָדַי לַקְרָב אֶצְבְּעוֹתַי לַמִּלְחָמָה:ב חַסְדִּי וּמְצוּדָתִי מִשְׂגַּבִּי וּמְפַלְטִי לִי מָגִנִּי וּבוֹ חָסִיתִי הָרוֹדֵד עַמִּי תַחְתָּי:ג יְהוָה מָה אָדָם וַתֵּדָעֵהוּ בֶּן אֱנוֹשׁ וַתְּחַשְּׁבֵהוּ:ד אָדָם לַהֶבֶל דָּמָה יָמָיו כְּצֵל עוֹבֵר:ה יְהוָה הַט שָׁמֶיךָ וְתֵרֵד גַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:ו בְּרוֹק בָּרָק וּתְפִיצֵם שְׁלַח חִצֶּיךָ וּתְהֻמֵּם:ז שְׁלַח יָדֶיךָ מִמָּרוֹם פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִמַּיִם רַבִּים מִיַּד בְּנֵי נֵכָר:ח אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:ט אֱלֹהִים שִׁיר חָדָשׁ אָשִׁירָה לָּךְ בְּנֵבֶל עָשׂוֹר אֲזַמְּרָה לָּךְ:י הַנּוֹתֵן תְּשׁוּעָה לַמְּלָכִים הַפּוֹצֶה אֶת דָּוִד עַבְדּוֹ מֵחֶרֶב רָעָה:יא פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִיַּד בְּנֵי נֵכָר אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:יב אֲשֶׁר בָּנֵינוּ כִּנְטִעִים מְגֻדָּלִים בִּנְעוּרֵיהֶם בְּנוֹתֵינוּ כְזָוִיֹּת מְחֻטָּבוֹת תַּבְנִית הֵיכָל:יג מְזָוֵינוּ מְלֵאִים מְפִיקִים מִזַּן אֶל זַן צֹאונֵנוּ מַאֲלִיפוֹת מְרֻבָּבוֹת בְּחוּצוֹתֵינוּ:יד אַלּוּפֵינוּ מְסֻבָּלִים אֵין פֶּרֶץ וְאֵין יוֹצֵאת וְאֵין צְוָחָה בִּרְחֹבֹתֵינוּ:טו אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לּוֹ אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁיֲהוָה אֱלֹהָיו:
נקרא  11  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה