כל הפרטים על הצטרפות החינוה''ע ובני יוסף לאופק חדש

חי 523

משתמש פעיל
אז אולי כדאי שהרשתות יעברו לשם? לא?!
הרב שטינמן ור' גרשון לחמו מלחמת עולם שלא יכנסו לממ"ח, זה עצת שי פירון שר"י שיצר את זה,
כל מה שהקימו את החינוך העצמאי ע"י החז"א ור' אהרן קוטלר היה כדי להיות עצמאים ולא תחת פיקוח פדגוגי וכו' מהמדינה, להיות ממ"ח זה להרוס את כל החינוך החרדי!!
אלו שהצטרפו לזה זה חב"ד או מודרנים חולצות כחולות סוג של החרדים החדשים.....
יעזור ה'.
 

נבחר

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
בכנס מנהלות שהתקיים בשבוע שעבר
הייתה הרצאה ארוכה של סורוצקין שפירט את כל הקשיים שמערימים עליהם והתחייב שהוא לא נכנע ולא נסוג ויעשה הכל כדי שיקרה בסוף
אם מישהו יודע יותר פרטים שיכתוב
 

נבחר

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
כצפוי, בגצ אישר הארכה בחודש נוסף לתשובה והשלמת 'עבודת המטה' של משרדי האוצר והחינוך
למרות בקשת החינוך עצמאי ובני יוסף לא לאשר
נ.ב. פרשנות שלי - הם דחו את זה בחודש, לסיום שנת הלימודים, ככה שהשנה הזאת תהיה אבודה בכל מקרה

1716728520337.png

 

קבצים מצורפים

  • 1716728379511.png
    1716728379511.png
    KB 21.7 · צפיות: 16
נערך לאחרונה ב:

ברכה וישועה

משתמש פעיל
א"א לעבור לממ"ח כי מלא בתי ספר ייסגרו, תחשבו שיש בבני ברק ירושלים בית שמש עשרות בתי ספר של חינוך העצמאי [כל חסידות קטנה יש בית ספר הפ יאגדו את כמה ביחד ויעיפו מאות מורות הביתה
 

טוב עין

משתמש מקצוען
יוצרי ai
א"א לעבור לממ"ח כי מלא בתי ספר ייסגרו, תחשבו שיש בבני ברק ירושלים בית שמש עשרות בתי ספר של חינוך העצמאי [כל חסידות קטנה יש בית ספר הפ יאגדו את כמה ביחד ויעיפו מאות מורות הביתה
לא מדוייק
הם יהיו מוכנים לבלוע הכל כולל השארתם של מאות בתי ספר קטנים העיקר שיעברו כולם לממ"ח (ואולי אחרי שנתיים שלש שכבר כולם יהיו בכיס שלהם הם יעשו מה שהם רוצים) וכבר אמר רבין בשעתו שהוא מוכן לחבוש שטריימל בשביל השלום גם הם מוכנים לעשות הכל ולשלם הון תועפות ולזרוק כסף העיקר למוטט את עצמאות החינוך החרדי.
 

מנוי חדש

משתמש פעיל

גפני במתקפה: "אכזבו אותי חברי הכנסת החילוניים"​

בנאום סוער במליאה העלה ח"כ גפני את סוגיית 'אופק חדש' וזעם על הפליית המורות החרדיות: "אפילו בבתי ספר הטובות ביותר במתמטיקה הן החרדיות, הטובות ביותר. למה מפלים אותן לרעה? מה חטאו, מה פשעו הילדים האלה בגן הילדים, שהגננת לא צריכה לקבל את אותו דבר?"​

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני העלה היום (שני) בנאום במליאת הכנסת את נושא הקרב על תוכנית 'אופק חדש' למורות החרדיות שהקואליציה מתמהמהת מלממשו חרף ההסכם הקואליציוני שנחתם בין ראש הממשלה נתניהו לסיעות החרדיות.
"אני חייב להגיד שיש קיפוח בתוך הקיפוח, אפליה בתוך האפליה", אמר גפני. "זה לא בסדר. מערכת החינוך לא עובדת שם. אבל הגננת בצפת והגננת במעלות והגננת בעמקה מקבלות משכורות. רק אם היא חרדית היא לא תקבל את המשכורת הזאת, גם אם היא גרה בעמוקה, גם אם היא גרה במעלות".
עוד אמר יו"ר 'דגל התורה', "אכזבו אותי חברי הכנסת החילוניים. אני נמצא בבניין הזה הרבה מאוד שנים, ולימדו אותי שצריך שכולם יקבלו אותה המשכורת, שיהיה שוויון. למה מי שגרה ועובדת בקריית שמונה, למה המשכורת שלה נמוכה?".
"למה הגננת הזאת שמלמדת את הילדים לא מקבלת אותה משכורת? למה התקשורת החילונית כותבת כל הזמן שאני מבקש שישוו להן את המשכורת? למה זה לא בסדר? למה? איפה כל הדיבור הזה שכולם צריכים להיות שווים?".
לסיום אמר ח"כ גפני, "אז אם היו אומרים שהחרדיות לא יודעות ללמד, לא יודעות לעשות – אני מדבר על גני ילדים – אבל אפילו בבתי ספר הטובות ביותר במתמטיקה הן החרדיות, הטובות ביותר. למה מפלים אותן לרעה? מה חטאו, מה פשעו הילדים האלה בגן הילדים, שהגננת לא צריכה לקבל את אותו דבר? ועוד באים אליי בטענות. בכלכליסט, בדה מרקר יכתבו שעל זה אני מעכב דברים בוועדת הכספים. בושה, בושה, בושה".
 

ריבקולה

משתמש רשום
הבוקר בכלכליסט:

החינוך העצמאי הוציא מאות מכתבי קדם־פיטורים והזמנה לשימוע לעובדים שחלק גדול מהם מועסקים בבתי ספר קטנים ובלתי תקניים. זאת, ככל הנראה, ברקע חוסר הוודאות בשל ההליכים המשפטיים הרבים שהרשת מסובכת בהם, שבהם נחשפים אי־הסדרים הרבים ברשת והתקצוב בניגוד לחוק.

המועד האחרון לפטר מורה הוא סוף מאי ובחינוך העצמאי מבקשים לבטח את עצמם ולהחזיר את המורים אחר כך אם יגיע התקציב.
מנכ"ל הרשת הרב אליעזר סורוצקין אף כינס לאחרונה את מנהלות בתי הספר ברשת ואמר להן ש"יש רדיפה נגד הרשת", שהוא אינו יודע מה יהיו התקציבים לשנה הבאה וכי גם תוספות השכר למורות במסגרת הכספים הקואליציוניים מוטלות בספק.

באחד ממכתבי ההזמנה לשימוע שהוציא סורוצקין מוסברים הצמצומים ב"מספר הקטן של הנרשמים ללימודים לשנת הלימודים הבאה בבית הספר. כתוצאה ממגבלות של תקציבים ותקנים איננו יכולים בשעה זו לקבוע האם יהיה באפשרותנו להמשיך להפעיל את בית הספר ובאילו מתכונת והיקף".

מוסבר ש"הפסקת הפעלת בית הספר או שינויים בהפעלתו יהיו כרוכים כנראה בהפסקת עבודתם של עובדי ההוראה. על רקע זה אנו נדרשים למרבה הצער לשקול לסיים את העסקתך". במכתבים מוצעת למורים אפשרות שימוע בכתב, כלומר להעביר את נימוקיהם נגד הפיטורים בפקס או במייל.

באחד המכתבים כותב סורוצקין למורה שטרם צבר ותק ונמצא בתקופת ניסיון. "נתבשרנו כי מספר שעות ההוראה המתוקצבות שיעמדו לרשות החינוך העצמאי בשנה"ל תשפ"ה עתיד להיות קטן משמעותית ממספר השעות בשנת הלימודים החולפת וזו שקדמה לה, מצב המחייב צמצום משרות בבתי הספר. על רקע האמור קיבלה הנהלת החינוך העצמאי החלטה לשקול את סיום העסקתם של מורים אשר ככלל טרם השלימו שלוש שנות עבודה ראשונות ברשת".

ברשת החינוך העצמאי יש כ־120 אלף תלמידים והיא מקבלת מכל סעיפי התקציב בממשלה כ־2.3 מיליארד שקל. בשנת הלימודים הנוכחית תוכננה תוספת של כ־400 מיליון שקל לתקציב השכר, מה שהיה צפוי להעלות את התקציב ל־2.7 מיליארד שקל. חשבת מטעם משרד האוצר אחראית על התשלומים ברשת כאילו מדובר במשרד ממשלתי, אך "כלכליסט" חשף שהחשבת עצמה מעידה שאין לה כל בקרה על המשכורות.

החשב הכללי יהלי רוטנברג הגיש בפברואר לרשתות החינוך המפלגתיות החרדיות אולטימטום להקמת מערכת חשבות כספית מסודרת, אחרת יוציא את החשבת מטעם האוצר. במכתב לשר הממונה על החינוך החרדי חיים ביטון (ש"ס) טוען רוטנברג שהרשתות הוציאו עשרות מיליוני שקלים בניגוד לחוק. לדבריו, מערך החשבות הדל ברשתות "מגדיל את הסיכון למעילות". עובדי החשבות בכל אחת מהרשתות כפופים לרשת עצמה ולא לחשבת. רוטנברג הוסיף כי "אנו נתקלים במקרים חמורים שבהם החשבת דורשת לקבל מידע למילוי תפקידה, אך זה מעוכב על ידי עובדים שונים". כל זאת בשעה שהקואליציה מבקשת להעביר למורות ברשתות תוספות שכר בשווי של 600 מיליון שקל.

בשבוע שעבר הגיש היזם ישראל קרויזר, הנאבק למינהל תקין בחינוך העצמאי, עתירה לבג"ץ למינוי מנהל מיוחד לרשת ולהקפאת התקציבים שלה. קרויזר מתבסס על דין וחשבון שהזמין מרואה החשבון החוקר עופר אלקלעי שלפיו הרשת נמצאת בפועל במצב של חדלות פירעון ועומדת על סף קריסה.


לפי רו"ח אלקלעי, גירעון הרשת גדול במאות מיליוני שקלים מהגירעון הידוע של 350 מיליון שקל. עוד עולה מהבדיקה, כי הוגשו נגד הרשת 74 תביעות, מהן שש ייצוגיות, שיוצרות חבויות של מאות מיליוני שקלים ובנוסף ישנן התחייבויות אקטואריות גדולות - שכלל לא חושבו.

החינוך העצמאי ומשרד החינוך בחרו לא להגיב לידיעה. ממשרד האוצר נמסר שהנושא אינו מוכר להם.
 
נערך לאחרונה ב:

נבחר

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית

גפני מעכב העברת עודפי תקציב של 5.9 מיליארד שקל​

גורמים בכנסת טוענים כי גפני מפגין "שרירים" נגד האוצר נוכח הנחיית היועמ"שית שלא להעביר כ־600 מיליון שקל למורות החרדיות לצורך החלת הסכם שכר "אופק חדש" עליהן, ולנוכח הקפאת העברת קצבאות לאברכים בהיקף של כ־40 מיליון שקל לחודש​

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) מעכב דיון ב־18 בקשות משרד האוצר לאישור העברות עודפי כספים של כ־5.9 מיליארד שקל מתקציב המדינה לשנת 2023, לתקציב השוטף בשנת 2024. לכלכליסט נודע כי הוועדה אמורה היתה להתכנס ביום שלישי לפני שבוע כדי לאשר את העברת הכסף, שהיא פעולה טכנית לחלוטין, אבל ערב הדיון נמסר לח"כים על ביטולו.
מלשכת גפני נמסר ביום שני שעבר כי ביטול הדיון נבע בשל "אילוצי לו"ז". אלא שמאז ועד היום חלף למעלה משבוע וגפני מסרב להציב על סדר יומה של הוועדה את העברות העודפים. מלשכת גפני סירבו להגיב. גורמים בכנסת טוענים כי לא מן הנמנע שבכך מפגין גפני "שרירים" נגד משרד האוצר והממשלה לנוכח הנחיית היועצת המשפטית לממשלה שלא להעביר כ־600 מיליון שקל למורות החרדיות לצורך החלת הסכם שכר "אופק חדש" עליהן, ולנוכח הקפאת העברת קצבאות לאברכים בהיקף של כ־40 מיליון שקל לחודש. אתמול בכנסת טען גפני כי "למה מפלים את הגננות החרדיות לרעה? מה חטאו, מה פשעו הילדים האלה בגן הילדים, שהגננת לא צריכה לקבל את אותו דבר".

ספוילר: זה יגמר כמו בפעם הקודמת
 

קרעפט

משתמש מקצוען


העסק מסתבך??

פרקליט המדינה פתח בבדיקה פלילית בפרשת הגירעונות של החינוך העצמאי

לשכת פרקליט המדינה פתחה בבדיקה אם יש חשד לעבירות פליליות בהעברות הכספים שיצרו את גירעונות הענק של רשת החינוך העצמאי של אגודת ישראל. ארגון חדו"ש:" אם הכספים שימשו שלא למטרתם, מדובר בעבירות הונאה מהגדולות במשק"​


שחר אילן
09:30, 28.05.24
תגיות:
חדו"ש
רשת החינוך העצמאי
עמית איסמן
פרקליט המדינה עמית איסמן פתח בבדיקה אם נעברו עבירות פליליות חמורות במהלך יצירת גירעונות הענק של רשת החינוך העצמאי של אגודת ישראל. במכתב ששלחה יעלה פרידמן מלשכת פרקליט המדינה לסמנכ"לית עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון עו"ד יפעת סולל נאמר כי לאחר עיון בפנייתה לפתוח בחקירה פלילית בעניין גירעונות החינוך העצמאי "הפניות הועברו לטיפולה של לשכת המשנה לפרקליט המדינה (ענייני פליליים) אשר התבקשה לבחון את הדברים ולהשיבך בתום הבדיקה".
רשת החינוך העצמאי של אגודת ישראל היא רשת החינוך הגדולה ביותר בציבור החרדי ולומדות בה רוב הבנות בציבור החרדי האשכנזי בגילאי יסודי ובנים חוזרים בתשובה ומהפריפריה. הרשת מקבלת על פי חוק תקציב שווה לחינוך הממלכתי למרות שמדובר בחינוך פרטי מפלגתי. לרשת יש כ-120 אלף תלמידים והיא מקבלת מכל סעיפי התקציב בממשלה כ-2.3 מיליארד שקל. בשנות הלימודים הנוכחית תוכננה תוספת של כ-400 מיליון שקלים לתקציב השכר.

רק מה שמעניין - הצטרפו לערוץ כלכליסט בטלגרם
סולל כתבה לפרקליט המדינה כי "הנתונים האחרונים המתבררים בשנים האחרונות מצביעים על חשש ממשי, כי חלק מהכספים המועברים לרשת הועברו למטרות עלומות וכי הרשת פועלת באי-סדרים והתבצעו בה עבירות חמורות על חוקי העבודה וקיים חשש ממשי, כי בנוסף התבצעו בה עברות הונאה חמורות, אולי מהחמורות שידעה ישראל".
לדבריה, "הרשת מצויה במשבר כספי עמוק, על סף פשיטת רגל. הדברים עולים ממכתבו של רו"ח אילן דנה מרשם העמותות. מיום 4.2.24 לפיו בסוף 2022 עמד הגרעון הנצבר מעילות העמותה על כ-353 מיליון שקלים וזו בלי שחושבו חובות הרשת למס הכנסה ובגינם עוקל השבוע חשבון העמותה וולא הוערך היקף החובות הנוספות במסגרת התביעות הרבות התלויות ועומדות נגד העמותה. אותה עת נוהלו נגד 35 תביעות בבית הדין לעבודה ו-6 תביעות ייצוגיות וכן 35 תביעות בבתי דין אחרים".
סולל כותבת כי על אלה יש להוסיף את "מכתבו של החשב הכללי אל השר לענייני חינוך חרדי חיים ביטון מיום 13.2.24 ממנו עולה שהתקשרויות רכש נעשות שלא לפי כללי מנהל תקין לעתים בעל פה ויוצרות התחייבויות המגיעות עד עשרות מיליוני שקלים. כך גם בהתנהלות בכספים המועברים מהרשויות המקומיות ומהורים ישירות לחשבונות הבנק של בתי ספר ומנוהלים על ידי המנהלים ללא דיווחים וללא כל פיקוח".

לטענת סולל "אם אכן הועברו לרשת תקציבים לפי חישובי התקנים ובכלל זה התקציבים לצורך הפרשות הפנסיוניות הרי שמדובר ב'העלמות של למעלה ממאה מיליון שקלים בשנה במשך מספר בלתי ידוע של שנים. אם הם הועברו למטרות שנות מהקבועות להם בדין, הרי שעסקינן בעבירות הונאה מהגדולות והחמורות שידע המשק הישראלי. כל האמור לעיל מחייב פתיחה מיידית בחקירה פלילית כלפי ראשי הרשת בהווה ואולי גם בעבר".
מהחינוך העצמאי טרם נמסרה תגובה.
 

עציוני

משתמש חדש
מי עמל להשחיר את החינוך העצמאי? למי יש אינטרס בזה?
זה נראה משהו מכוון כבר ואובססיבי
 

ר' יהונתן

משתמש פעיל
תכלס' עוד פחות משבוע צריך היכנס משכורות וכנראה שלא יהיה...
צריך להתארגן עם חלופות
 
  • דמעות
Reactions: jdn

נבחר

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
הבוקר בכלכליסט:

החינוך העצמאי הוציא מאות מכתבי קדם־פיטורים והזמנה לשימוע לעובדים שחלק גדול מהם מועסקים בבתי ספר קטנים ובלתי תקניים. זאת, ככל הנראה, ברקע חוסר הוודאות בשל ההליכים המשפטיים הרבים שהרשת מסובכת בהם, שבהם נחשפים אי־הסדרים הרבים ברשת והתקצוב בניגוד לחוק.

המועד האחרון לפטר מורה הוא סוף מאי ובחינוך העצמאי מבקשים לבטח את עצמם ולהחזיר את המורים אחר כך אם יגיע התקציב.
מנכ"ל הרשת הרב אליעזר סורוצקין אף כינס לאחרונה את מנהלות בתי הספר ברשת ואמר להן ש"יש רדיפה נגד הרשת", שהוא אינו יודע מה יהיו התקציבים לשנה הבאה וכי גם תוספות השכר למורות במסגרת הכספים הקואליציוניים מוטלות בספק.

באחד ממכתבי ההזמנה לשימוע שהוציא סורוצקין מוסברים הצמצומים ב"מספר הקטן של הנרשמים ללימודים לשנת הלימודים הבאה בבית הספר. כתוצאה ממגבלות של תקציבים ותקנים איננו יכולים בשעה זו לקבוע האם יהיה באפשרותנו להמשיך להפעיל את בית הספר ובאילו מתכונת והיקף".

מוסבר ש"הפסקת הפעלת בית הספר או שינויים בהפעלתו יהיו כרוכים כנראה בהפסקת עבודתם של עובדי ההוראה. על רקע זה אנו נדרשים למרבה הצער לשקול לסיים את העסקתך". במכתבים מוצעת למורים אפשרות שימוע בכתב, כלומר להעביר את נימוקיהם נגד הפיטורים בפקס או במייל.

באחד המכתבים כותב סורוצקין למורה שטרם צבר ותק ונמצא בתקופת ניסיון. "נתבשרנו כי מספר שעות ההוראה המתוקצבות שיעמדו לרשות החינוך העצמאי בשנה"ל תשפ"ה עתיד להיות קטן משמעותית ממספר השעות בשנת הלימודים החולפת וזו שקדמה לה, מצב המחייב צמצום משרות בבתי הספר. על רקע האמור קיבלה הנהלת החינוך העצמאי החלטה לשקול את סיום העסקתם של מורים אשר ככלל טרם השלימו שלוש שנות עבודה ראשונות ברשת".

ברשת החינוך העצמאי יש כ־120 אלף תלמידים והיא מקבלת מכל סעיפי התקציב בממשלה כ־2.3 מיליארד שקל. בשנת הלימודים הנוכחית תוכננה תוספת של כ־400 מיליון שקל לתקציב השכר, מה שהיה צפוי להעלות את התקציב ל־2.7 מיליארד שקל. חשבת מטעם משרד האוצר אחראית על התשלומים ברשת כאילו מדובר במשרד ממשלתי, אך "כלכליסט" חשף שהחשבת עצמה מעידה שאין לה כל בקרה על המשכורות.

החשב הכללי יהלי רוטנברג הגיש בפברואר לרשתות החינוך המפלגתיות החרדיות אולטימטום להקמת מערכת חשבות כספית מסודרת, אחרת יוציא את החשבת מטעם האוצר. במכתב לשר הממונה על החינוך החרדי חיים ביטון (ש"ס) טוען רוטנברג שהרשתות הוציאו עשרות מיליוני שקלים בניגוד לחוק. לדבריו, מערך החשבות הדל ברשתות "מגדיל את הסיכון למעילות". עובדי החשבות בכל אחת מהרשתות כפופים לרשת עצמה ולא לחשבת. רוטנברג הוסיף כי "אנו נתקלים במקרים חמורים שבהם החשבת דורשת לקבל מידע למילוי תפקידה, אך זה מעוכב על ידי עובדים שונים". כל זאת בשעה שהקואליציה מבקשת להעביר למורות ברשתות תוספות שכר בשווי של 600 מיליון שקל.

בשבוע שעבר הגיש היזם ישראל קרויזר, הנאבק למינהל תקין בחינוך העצמאי, עתירה לבג"ץ למינוי מנהל מיוחד לרשת ולהקפאת התקציבים שלה. קרויזר מתבסס על דין וחשבון שהזמין מרואה החשבון החוקר עופר אלקלעי שלפיו הרשת נמצאת בפועל במצב של חדלות פירעון ועומדת על סף קריסה.


לפי רו"ח אלקלעי, גירעון הרשת גדול במאות מיליוני שקלים מהגירעון הידוע של 350 מיליון שקל. עוד עולה מהבדיקה, כי הוגשו נגד הרשת 74 תביעות, מהן שש ייצוגיות, שיוצרות חבויות של מאות מיליוני שקלים ובנוסף ישנן התחייבויות אקטואריות גדולות - שכלל לא חושבו.

החינוך העצמאי ומשרד החינוך בחרו לא להגיב לידיעה. ממשרד האוצר נמסר שהנושא אינו מוכר להם.

בחינוך העצמאי מכחישים את הפרסום של שחר אילן על מאות מכתבי פיטורין והקשר למשבר הכלכלי שפוקד את הרשת, וטוענים כי מדובר במכתבים שיצאו למוסדות לא תקינים כמידי סוף שנה.
הפרגוד
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק טז

א מִכְתָּם לְדָוִד שָׁמְרֵנִי אֵל כִּי חָסִיתִי בָךְ:ב אָמַרְתְּ לַיהוָה אֲדֹנָי אָתָּה טוֹבָתִי בַּל עָלֶיךָ:ג לִקְדוֹשִׁים אֲשֶׁר בָּאָרֶץ הֵמָּה וְאַדִּירֵי כָּל חֶפְצִי בָם:ד יִרְבּוּ עַצְּבוֹתָם אַחֵר מָהָרוּ בַּל אַסִּיךְ נִסְכֵּיהֶם מִדָּם וּבַל אֶשָּׂא אֶת שְׁמוֹתָם עַל שְׂפָתָי:ה יְהוָה מְנָת חֶלְקִי וְכוֹסִי אַתָּה תּוֹמִיךְ גּוֹרָלִי:ו חֲבָלִים נָפְלוּ לִי בַּנְּעִמִים אַף נַחֲלָת שָׁפְרָה עָלָי:ז אֲבָרֵךְ אֶת יְהוָה אֲשֶׁר יְעָצָנִי אַף לֵילוֹת יִסְּרוּנִי כִלְיוֹתָי:ח שִׁוִּיתִי יְהוָה לְנֶגְדִּי תָמִיד כִּי מִימִינִי בַּל אֶמּוֹט:ט לָכֵן שָׂמַח לִבִּי וַיָּגֶל כְּבוֹדִי אַף בְּשָׂרִי יִשְׁכֹּן לָבֶטַח:י כִּי לֹא תַעֲזֹב נַפְשִׁי לִשְׁאוֹל לֹא תִתֵּן חֲסִידְךָ לִרְאוֹת שָׁחַת:יא תּוֹדִיעֵנִי אֹרַח חַיִּים שֹׂבַע שְׂמָחוֹת אֶת פָּנֶיךָ נְעִמוֹת בִּימִינְךָ נֶצַח:
נקרא  10  פעמים

אתגר AI

האנשה • 2

לוח מודעות

למעלה