יושבים על הגדר

דיו וקסת

משתמש מקצוען
כתבתי לצורך איזושהי עמותה, אשמח להערותיכם והארותיכם.

הם יושבים על הגדר.
קבוצה של נערי רחוב קולניים. לבושים בג'ינס צעקני וזול, צוחקים בקול גס מבדיחה טפלה שאחד מהם זרק. מבט ריקני בעיניהם. עיניים חלולות משעות ארוכות של בהייה מכורה במסכים מרצדים.
אברך שעובר שם מביט בהם בשאט נפש. 'מבלי עולם' הוא לוחש לעצמו וממהר להתרחק מהמקום לפני שאוזניו יקלטו את דיבוריהם הזולים.
השעה שעת לילה מאוחרת, אך הם עדיין שם על הגדר מלהגים באותה קולניות. מדליקים עוד ועוד סיגריה, מעשנים את זמנם.

בואו נכבה לרגע את הווליום, נקפיא את התמונה ונתמקד באחד מהם. 'שי' קוראים לו.
בבית עוד קוראים לו 'אברהם שייע', אלו שעדיין מדברים איתו. אך שום דבר מה'אברהם שייע' לא ניכר בו היום. שיער ארוך, כיפה קטנה.
הוא צועק יחד עם כל החבר'ה, גועה בצחוקם ומתגולל באשפתם. אבל בפנים בפנים - עמוק עמוק - רע לו. רע רע רע.
אם תראו אותו ברחוב, לא תצליחו לזהות את זה. אבל בתוך תוכו פועם לו לב. לב כמו שלי וכמו שלך, לב שמרגיש. לב שמתכווץ כשהוא מבחין שאבא מתבייש בו, שכואב לו כאשר אמא בוכה בגללו, שדוקר לו שאפילו המשטרה כבר שמה עליו עין.
אף אחד כבר לא מצליח לראות את הבן אדם שבתוכו.
'שבבניק' קוראים לו בשכונה. 'פרחח קטן' אומרים השכנים. 'פגע רע' אומרת הדודה. 'מפגע חינוכי' מציין העסקן.
לא נכון, הוא רוצה לומר. אני... אני בן אדם. תראו אותי.
אף אחד לא רואה אותו.

קבלו תיקון. כ מ ע ט אף אחד.
יש מקום אחד שרואים אותו, שנותנים לו את הלב, שמצליחים לראות בו את ה'בן אדם' מעבר לכל הקליפות שעוטפות אותו.
מדרשיית 'xxxxx xx'.
הנערים באים למבנה הקטן והחמים מדי ערב. הם מקבלים ארוחה חמה, אך חשוב מזה - מילה חמה. שומעים שיעור תורה ומקבלים אוזן קשבת. מישהו שרואה אותם, שיודע לשמוע אותם, להאזין למצוקותיהם. לסייע להם בעולמם המבולבל.
בלי להטיף, בלי 'לחנך'. פשוט להכיל ולקבל. לכוון בעדינות, בליטופים.
זה לא קורה ביום אחד. עוד יום ועוד יום. יש בדרך עליות ומורדות אבל---
הם כבר לא יושבים על הגדר.
 

נקודה אחת

משתמש סופר מקצוען
הנערים באים למבנה הקטן והחמים מדי ערב. הם מקבלים ארוחה חמה, אך חשוב מזה - מילה חמה. שומעים שיעור תורה ומקבלים אוזן קשבת. מישהו שרואה אותם, שיודע לשמוע אותם, להאזין למצוקותיהם. לסייע להם בעולמם המבולבל.
בלי להטיף, בלי 'לחנך'. פשוט להכיל ולקבל. לכוון בעדינות, בליטופים.
זה לא קורה ביום אחד. עוד יום ועוד יום. יש בדרך עליות ומורדות אבל---
הם כבר לא יושבים על הגדר.

למה יצאתם מהנעל הסובל??
תמשיכו עוד קצת.. שהוא יספר על המדרשיה.
זה הרבה יותר מעניין וחזק, לדעתי בכל אופן. (אולי אפשר גם וגם?)

אוף על האבני קודש האלו. שנשפכים לנו בחוצות. ה' ישמור על כל ילדי ישראל. אולי בפסח כולנו נהיה כבר אחרי. וכל האבנים יחזרו למקומן.
 

גני ילדים

משתמש פעיל
למה יצאתם מהנעל הסובל??
תמשיכו עוד קצת.. שהוא יספר על המדרשיה.
זה הרבה יותר מעניין וחזק, לדעתי בכל אופן. (אולי אפשר גם וגם?)

אוף על האבני קודש האלו. שנשפכים לנו בחוצות. ה' ישמור על כל ילדי ישראל. אולי בפסח כולנו נהיה כבר אחרי. וכל האבנים יחזרו למקומן.
גם לדעתי
משהו בקטע באמת התנתק מידי מהר מהתחושות הפנימיות ועבר לתכל'ס (כסף...)

אבל, באמת באמת, הקטע יפה מאד וכתוב נוגע ללב!
 

רותי רפפורט

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
משהו בקטע באמת התנתק מידי מהר מהתחושות הפנימיות ועבר לתכל'ס (כסף...)
השאלה באמת מה התכל'ס.
אם זה קטע פרסומת להתרמה, קצוב במס' מילים, אין מה לעשות...
אם זה לצורך סיפור, ברור שאפשר לתאר פי שניים ושלושה.
בכל מקרה זה כתוב היטב וחזק מאוד.
 

שב נא הסופר

משתמש מקצוען
כרגיל, מעולה!!
סגנון יפהפה, שכולל בתוכו סוג של פנייה אל הלב, נוסף על היותו סיפור מעניין.

אני לא כל כך מבין בזה, אבל אולי אפשר עוד להוסיף תיאור חי. כמו שכבר העירו לפני. שיפנה עוד יותר אל הלב, ומשם תהיה הדרך קצרה יותר אל הכיס.
 

גני ילדים

משתמש פעיל
השאלה באמת מה התכל'ס.
אם זה קטע פרסומת להתרמה, קצוב במס' מילים, אין מה לעשות...
אם זה לצורך סיפור, ברור שאפשר לתאר פי שניים ושלושה.
בכל מקרה זה כתוב היטב וחזק מאוד.
אח!
הקצבת המילים הזו לפעמים כל כך חונקת!
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
אני הייתי מתחיל בחלק השני, ומתחיל בפוקוס על הנער הבודד, ומשם מרחיב לקבוצה שיושבת על הגדר. לא הייתי מתחיל בקבוצת נערי שוליים. אותי זה הרתיע על ההתחלה. זה שופט מידי מתייג ומכליל. אתה ממשיך ומסביר כמה אתם לא מחנכים ומטיפים, ואתה ישר בהתחלה מתייחס אליהם בהטפה שפיטה וחינוך.
הייתי מתחיל בילד הבודד. איך הוא נראה מה ציפו ממנו איפה הוא היום, איך הוא נראה כלפי חוץ ואיך הוא מרגיש ומה עושים איתו.
 

יאן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מצוין. תיאור מדויק מהלב שלהם, אני כמעט חושד בך שישבת תקופה על הברזלים חס ושולם.

בדיחה טפלה

בדיחה טפלה או תפלה?
טפל הכוונה שאינו עיקר, ותפל זה חסר טעם.
לכאורה מתאים פה תפלה.
 

פסיק

עורך תורני וכותב תוכן
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
יפה מאד כתבת.
ולא כמו קודמי לא אשתף אותך עם "איך הייתי מתחיל/מסיים/מבטא" כי הכתיבה שלך (צריכה להיות) יחודית.
 

אבימי

מנהל קהילת איור
מנהל
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
נאה. יש פנינים בקטע הזה.

אם יורשה לי,
השימוש בתואר הפועל כאן מופרז למדי. "נערי רחוב קולניים" "מבדיחה טפלה " "דיבוריהם הזולים" "מבנה הקטן והחמים".
הכל מובן גם בלי התארים האלה, והם מיותרים, לענד.
כמו כן, האסטרטגיה של "לא, לא, לא, לא, בעצם כן" קצת מסורבלת, ומשאירה אנשים עם רצון להתעמק בחוויה של ה"לא" ומפספסת את האמפתיה של הקורא כלפי ה "כן".
 

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
כתוב מאד מאד יפה ונוגע.
גם לי הפריעה ההתחלה המתייגת, ואפילו מעליבה, למרות שבהמשך די ברור שניסית לתת את מבט העולם על הנערים האלו, ולא את מבט המדרשיה,. אולי לעדן קצת, לא יודעת.

בהמשך לדעתי צריך שיקול דעת. כי אם הנערים המדוברים עלולים להיחשף למלל הזה,
אז
"מי אתה בכלל? למה מה אתה חושב'ך? למי יש מצוקה בדיוק?? לך, לך, יאללה, עוד אחד שיטפל בי גם כן..."..
ובשפה נעימה-יהיה להם מאד לא נעים,(וגם לי אישית לו התבקשתי לתרום) לשמוע את הביטוי"ליטופים" והשדר הטיפולי. זה לא ממש מרגיש מכבד אותם כבני אדם. מה גם, שבמצבם הכל מודחק, והם רואים עצמם "אנשים פתוחים, ליברלים" וכו'. בטח לא נוער שצריך האזנה למצוקותיו.
השאלה באמת אם צריך לקחת את כל זה בחשבון
 

אריאל 1

משתמש פעיל
כתיבה יפה ומעניינת
הייתי מחליף את האברך השוצף באמא העוברת עם ילדיה וחוששת שישמעו מילים שהשם ישמור.
כוונתי לנסות ולהיצמד לרגש הרחמים בכל הכיוונים גם של הנער הסובל וגם של הציבור הסובל
חוצמזה, כל דבר שעוסק בהכלה והבנה הוא מקסים
 

גוגלית

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
כתיבה יפה ונוגעת. מאד מתאימה לכתיבה לעמותות, תצליח.

הפסקה הראשונה שואבת ומכניסה את הקוראים לעולמם של הנערים מאד יפה, ואז:
בואו נכבה לרגע את הווליום, נקפיא את התמונה ונתמקד באחד מהם.
אתה מעיר אותם ומזכיר להם שאתה מנהל פה את העניינים.
תעשה את זה. פשוט תוותר על ההודעה מראש.
נניח, את הפסקה הזו לשים רגע בצד:
בואו נכבה לרגע את הווליום, נקפיא את התמונה ונתמקד באחד מהם. 'שי' קוראים לו.
בבית עוד קוראים לו 'אברהם שייע', אלו שעדיין מדברים איתו. אך שום דבר מה'אברהם שייע' לא ניכר בו היום. שיער ארוך, כיפה קטנה.
להמשיך מהפסקה שאחריה, ובמקום 'הוא' לכתוב 'גם שי'
הוא צועק יחד עם כל החבר'ה, גועה בצחוקם ומתגולל באשפתם. אבל בפנים בפנים - עמוק עמוק - רע לו. רע רע רע.
ועכשיו להחזיר את הפסקה מהצד, מהמילים:
בבית עוד קוראים לו 'אברהם שייע', אלו שעדיין מדברים איתו. אך שום דבר מה'אברהם שייע' לא ניכר בו היום. שיער ארוך, כיפה קטנה.
ולהמשיך כפי שכתבת.


אם תראו אותו ברחוב, לא תצליחו לזהות את זה. אבל בתוך תוכו פועם לו לב. לב כמו שלי וכמו שלך,
אולי כדאי 'לב כמו שלי וכמו שלכם'.


הם יושבים על הגדר.
הם כבר לא יושבים על הגדר.
מאד אהבתי את סגירת המעגל הזו. ממש יפה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכט

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת רַבַּת צְרָרוּנִי מִנְּעוּרַי יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב רַבַּת צְרָרוּנִי מִנְּעוּרָי גַּם לֹא יָכְלוּ לִי:ג עַל גַּבִּי חָרְשׁוּ חֹרְשִׁים הֶאֱרִיכוּ (למענותם) לְמַעֲנִיתָם:ד יְהוָה צַדִּיק קִצֵּץ עֲבוֹת רְשָׁעִים:ה יֵבֹשׁוּ וְיִסֹּגוּ אָחוֹר כֹּל שֹׂנְאֵי צִיּוֹן:ו יִהְיוּ כַּחֲצִיר גַּגּוֹת שֶׁקַּדְמַת שָׁלַף יָבֵשׁ:ז שֶׁלֹּא מִלֵּא כַפּוֹ קוֹצֵר וְחִצְנוֹ מְעַמֵּר:ח וְלֹא אָמְרוּ הָעֹבְרִים בִּרְכַּת יְהוָה אֲלֵיכֶם בֵּרַכְנוּ אֶתְכֶם בְּשֵׁם יְהוָה:
נקרא  7  פעמים

אתגר AI

רבי שמעון - הסיפור המלא • אתגר 15

לוח מודעות

למעלה