טיפים לשיווק עצמי לשכירים - הכניסה לבוסים אסורה!

לאה בלוי

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
זה שעצמאים צריכים לשווק את עצמם ידוע, והם אכן עושים זאת כל העת. מה שידוע פחות, כנראה, הוא הצורך בשיווק עצמי לשכירים, בתוך מקום העבודה שלהם. גם שכירים צריכים לשווק את עצמם.

אני לא זוכרת מי אמר את המשפט החכם הבא, שאני מצטטת מתוך הזיכרון, משפט חכם מאוד: הבקלה מטילה 3000 ביצים ביום והתרנגולת מטילה ביצה אחת בלבד, אבל התרנגולת מקרקרת אחרי שהיא עושה את זה. לכן אנו בזים לבקלה ומעריכים את התרנגולת.

כשחשבתי לפתוח שרשור בנושא שיווק לשכירים, חשבתי בתחילה שעדיף שמעסיקים יכתבו טיפים לשכירים, אבל התחרטתי. מעסיקים יכתבו דברים דוגמת: התמסרות, אבל זה לא משנה מה אתה באמת עושה כמו מה יודעים שאתה עושה, בכל אופן כשמדובר בשיווק. מניסיוני - יש עובדים שעושים המון ואף אחד לא יודע על כך. לכן הם גם לא זוכים להערכה וכמובן שלא לתגמול, בעוד שחבריהם העובדים פחות ויודעים לקרקר זוכים לקידומים, הערכות, בונוסים ומה לא. העובדה הזו בד"כ מתסכלת את הטובים והשקטים שמתמרמרים בינם לבין עצמם וחבל. במקום להתמרמר - תסגלו כמה הרגלים שיווקיים פשוטים ותזכו לטוב.
כמובן שזו לא חכמה לא לעשות כלום ולקרקר, אי אפשר לשרוד כך לאורך זמן. הטיפים שלהלן מיועדים למי שבאמת עובד ורוצה לקבל הערכה ותגמול למעשיו.

גילוי נאות: עבדתי כשכירה ב-3 מקומות עבודה שונים. בכל המקומות הללו זכיתי להערכה יוצאת דופן. תשאלו את המעסיקים שלי הם ידווחו על התמסרות, עבודה טובה, יחסי אנוש, ידע וכישרון - אני יכולה לסכם לכם את הכל במילה אחת: שיווק. היו טובים ממני בכל אחד ממקומות העבודה בכל קריטריון, אבל הם לא עשו כלום כדי לשווק את עצמם, והפסידו.

להלן הטיפים שלי. אני מזמינה את כל מי שברשותו טיפים נוספים להוסיפם כאן, לתועלת כל השכירים בעם:

1. עבודה כתמורה ולא כתרומה. המעביד משלם לעובד כל חודש סכום כסף מסוים. העובד זוכר את זה ביום בו הוא מקבל את המשכורת ואולי גם ביום שלמחרת. המעביד לעומתו זוכר את זה כל יום. בעד התשלום הזה הוא מצפה לקבל עבודה. יש עובדים שמעניקים הרגשה שהם "עושים טובה" למעסיק בכל מיני עניינים הנדרשים לצורך עבודתם. זה פיתוי גדול (קשור גם למה שאכתוב בהמשך - הערכה אישית מול הערכה מקצועית) אבל אסור. מעביד שמרגיש שיותר מידי עושים לו טובה, יותר מידי צריך לחלוב את העובדים, מתמלא רוגז. תנו הרגשה של הכרת הטוב, נתינת העבודה מתוך רצון והנאה.

2. ספרו על תהליכים ולא רק על תוצאות. עובדים רבים שולחים את התוצאה של עבודה רבה בסוף היום למעסיק. זה יכול להיות עבודה בגרפיקה, שורה שמספרת בירור כלשהו או במקרה כמו שלי - תכנית שיווק מושקעת. למעביד לוקח לעבור על זה משך זמן שבין חצי דקה לרבע שעה, במקרה הסטנדרטי. הוא לא יכול לשער כמה עמל מושקע בזה. אל תצפו שהוא ינחש לבד, ספרו לו! אפילו תוצאה של שיחת טלפון, למשל - קביעת פגישה אל תשלחו בצורה יבשה של: הפגישה נקבעה ליום ד' בשעה 3 במשרד. ספרו מה אמר האדם, מה עניתם לו כתגובה, איך שכנעתם אותו ומה הוא הגיב, וכיצד גרמתם לו להתלהב יותר.

3. הראו שותפות. אין דבר ש"קונה" בוסים יותר מהשתתפות, נשיאה בעול ואכפתיות. משפט כמו: "זה לא רק העסק שלך, זה גם העסק שלי" הוא אחד המשפטים החכמים בתבל. אף פעם אל תגידו: "המשרד שלך", אלא המשרד שלי או שלנו. אבל הראו את זה גם בהתנהגות. מותר להישאר שעה נוספת במקום העבודה. אם תקטרו ותכעסו או תתבכיינו ירגיש המעסיק שהוא מכירח אתכם, שאין לכם רצון להשקיע, שאתם משאירים אותו לבד בזירה וכל האחריות עליו (גם לזה קשור הערכה אישית מול הערכה מקצועית. הנה, בנקודה הבאה אדבר על זה). אם אתם יודעים שהנה זה בא - עוד רגע הוא יכריח אתכם להישאר ולא תהיה לכם ברירה בכל מקרה, עדיף שתהיו חכמים ותזמו את זה בעצמכם: "אני רואה שלא אספיק לסיים את העבודה הזו בשעה הקרובה, תרצה שאשאר היום עוד קצת כדי לסיים? אין לכם מושג לכמה הערכה תזכו בגלל זה.

4. הערכה אישית מול הערכה מקצועית. יש למעסיק שלכם הרבה סיבות להעריך אתכם כעובדים. אף פעם אל תסמכו על ההערכה האישית אליכם. עובדים רבים בונים את כל הביטחון שלהם על זה: הם מספרים למעסיק שוויתרו על ברית של אחיין לטובת יום עבודה רגיל, הם מספרים שכל המשפחה שלהם נמצאים בטיול ורק הם עובדים כרגיל. לפעמים עובדים יכולים לבקש חופשה ולבקשת המעסיק לבטל אותה. והם מצפים להערכה בגלל הדברים האלו. מניסיון - אין סיכוי שתקבלו את זה, להיפך. המעסיק קצת חסר אונים, הוא לא באמת רוצה להפריע לכם בחיים, הוא רק רוצה שהעבודה תתבצע על הצד הטוב ביותר. הרצון לקבל הערכה בגלל ויתורים לטובת העבודה נתפס כמשהו קטנוני, לא בוגר מספיק והעיקר: "מה הוא רוצה שאגיד לו עכשיו?" זו המחשבה שלהם ברגעים האלו. הרחמים שהם לא מצליחים לחוש כלפי העובד מתחלפים מאוד מהר בעצבים עליו, כי הוא גורם להם להרגיש רע עם עצמם, וזה לגמרי שונה מהערכה, סותר אפילו. מה כן אפשר לבקש? לא הערכה כזו אלא הערכה מקצועית וזה תקבלו בזכות כל אחד מהטיפים שרשמתי קודם ושארשום בהמשך.

5. הפרדה בין החיים האישיים לעבודה. בכל הפעמים שביקשתי חופשה או הודעתי על איחור ונימקתי - הדבר התקבל בצורה לא מספיק מבינה, לטעמי. בקשת חופש לצורך תור לרופא - אני מצליחה לדמיין את המעסיק חושב לעצמו: היא לא יכלה לקבוע את התור בשעה אחרת? כמובן שהוא לא שאל את השאלה הזו, לא הסברתי לו עד כמה היה קשה לקבוע את התור. גרוע יותר - להודיע על איחור בשביל לקחת את הילדה לגן ביום הראשון, או לקחת יום חופש בתקופה מאוד עמוסה פשוט כי כבר קשה לי ואני צריכה להתאוורר. אני הפסקתי להסביר. המעסיקים שלי ידעו שאני מגיעה בכל מצב, לא בגלל שסיפרתי להם (עיינו להלן הערכה אישית וכו') אלא כי זה דבר שרואים, גם רשימת החיסורים שלי קטנה מאוד, והם מקבלים הודעה כזו: "ביום חמישי בשבוע הבא אאלץ להיעדר. ההודעה הזו נשלחת אליך לאחר חיפוש אלטרנטיבות ובדיקת חלופות, אין לי ברירה. אשמח לאישור על ההיעדרות." אף אחד לא שאל אותי למה, כן שאלו אותי אם זה דחוף (ועל זה תמיד אני עונה: נראה לכם שאם זה לא דחוף הייתי נעדרת? יש משהו שאני אוהבת יותר מהעבודה??), תמיד אשרו לי. דוגמה נוספת: פעם היה קשה קצת בבית, הילדים לא הרגישו טוב וקיבלתי כל כמה דקות טלפון לעבודה עם שאלות. הבוס שעבר באותו רגע בסביבה וראה אותי בטלפון קיבל הסבר שהילדים לא מרגישים טוב וקצת קשה בבית. לא עזר לי כלום: הוא עד היום טוען שהתוצרים שלי באותו שבוע הרבה פחות טובים מבכל שבוע אחר. לדעתי - הוא לא צודק, אבל אל תתווכחו עם הבוס.

6. אל תתווכחו עם הבוס. אף אחד לא אמר שהבוס תמיד צודק, לא בגלל שזה לא נכון, אלא בגלל שזה כל כך נכון שאפילו מיותר לומר את זה. הבוס לעולם אינו טועה וגם אם כן, אסור לכם לדעת את זה. איך בכל זאת מעמידים את הבוס על טעותו? שואלים כמה שאלות מכוונות ואומרים שלא הבנו בדיוק ושיסביר לנו מחדש. בד"כ הוא מסביר מחדש ואז רואים שהוא מעולם לא טעה. הוא מעולם לא טעה.

7. לקיחת אחריות בכל מצב. הפעם הראשונה ששמתי לב שזה בסך הכל שיווק היתה כשהבוס שלי (לשעבר) אמר לי שאני משווקת את עצמי נהדר. בעיניו זו היתה מחמאה, בשבילי - אמת צרופה. זה קרה לאחר שהוא בדק חומר שהכנתי והגשתי לו לעיון, ומצא כמה טעויות טפשיות ומרגיזות. עמל של כמה ימים הלך לזבל. הסיבה: הוא לא הגדיר לי משהו מסוים ונצרך. אני כעסתי, כי עבדתי על זה הרבה, אבל הוא גם כעס - כי הוא שילם לי על הימים הללו, והתאכזב. הוא היה אשם, חד משמעית, והתחלתי אפילו לומר לו את זה: "זה בגלל שלא אמרת לי ש.." ואז עצרתי, והתחלתי מחדש: "סליחה, זה בגלל שלא שאלתי אותך מה..."
שנינו ידענו שלא הייתי אמורה לשאול. שנינו ידענו שאם הייתי שואלת לא היתה הטעות הזו. ושנינו יודעים שאין כמו עובד טוב שלוקח את האשמה מעל המעסיק. אז בפעם הבאה אולי אשאל ואולי לא, הימים הבאים הוקדשו לעריכת החומר מחדש והכל בא על מקומו בשלום. המעסיק מרוצה ואני גם.
וברור שכאשר העובד באמת טועה עליו לקחת את האחריות ולא להפיל אותה על המעסיק - נכון?

8. ניצול זמן. זה אחד ההבדלים בין עצמאי לשכיר. עצמאי מחכה ללקוח שיתן לו עבודה, ואם לא - הוא פשוט לא עובד. שכיר צריך לעבוד בשעות מוגדרות. הבוס לא עובד אצלו, ולכן הוא לא חייב לתת לו הגדרות לעבודה, אבל הוא צריך להביא תוצאות. מה זה אומר? אם אין כרגע מה לעשות אפשר לחלום, אפשר לדבר עם חברה לעבודה, אפשר להתקשר הביתה. אני מחפשת מתחת לאדמה מה לעשות. אני זוכרת מקרה ששיקף את הדבר - הגענו שני עובדים למקום העבודה והדלת היתה נעולה. ישבנו על המדרגות והיינו צריכים למלא את הזמן. העובד השני היה מאוד לחוץ, היתה לו הרבה עבודה והוא היה לחוץ להספיק. הוא התקשר למעסיק איזה 12 פעמים שיביא מפתח ושיבוא לפתוח את הדלת. כשסוף סוף הגיע המעסיק הוא ראה אותי שם. מה זה, הוא שאל אותי את גם פה? אם הייתי יודע הייתי בא קודם, הזמן שלך יקר לי!
לא נורא, אמרתי לו, בזמן הזה התקדמתי עם זה וזה וזה, וחשבתי על דרכים לקדם את זה וזה. למען האמת, אם הייתי קוראת עיתונים בזמן הזה לא היה קורה כלום. זו אשמתו שנתקענו. גם אם הייתי מתקשרת לא היה קורה דבר, אבל בחרתי לנצל את הזמן (וכמובן - להראות לו את זה). ככלל - תמיד כדאי למצוא מה לעשות לבד, לעבוד ולא לבקש כל היום הנחיות. בוסים אוהבים עובדים יוזמתיים.

9. העדפת תדמית על פני מכירה מוגברת זמנית. יהיה מי שיחלוק עלי, אבל מותר לכם. הרבה פעמים יש אפשרות להרוויח כמה שקלים נוספים משעות נוספות, מפרוייקטים מיוחדים, מעבודה תחת לחץ. הניסיון שלי הראה שעדיף לוותר מראש על רווח, אם הוא לא גדול מאוד - כמובן, כדי לזכות לתדמית טובה יותר. ערכו של כל עובד יורד ברגע שהוא מתחיל להתחשבן, ברגע שהוא עובד מסור - הערך עולה. לא כל סכום שווה את הפגיעה הזו. בניית תדמית לטווח ארוך מתורגמת לכסף ממשי ברגע של העלאה במשכורת (זה מגיע, אל תדאגו), בזמן קיצוצים העובד המוערך יותר נשאר, ברגע של קידום - מחפשים את מי שמוכן להשקיע. מי שהדיבור שלו רק על כסף אולי מרוויח את פרוטותיו, אבל לטווח הארוך יותר הוא מפסיד.

ועוד גילוי נאות אחד: לכל מי שחושב על הרווח האישי שלי מכתיבה זו: אל תדאגו, אינני מחפשת מקום עבודה. אני מרוצה מאוד במקום בו אני עובדת כעת, ועד כמה שידוע לי - מרוצים ממני גם כן (אני משקיעה בשיווק עצמי...). מטרתי היא אך ורק לתועלת כל מי ומי שיקרא את זה. אודה מראש למי שיכתוב גם הוא טיפים נוספים שאוכל ליישם.
 

אריה123

משתמש מקצוען
D I G I T A L
ממש דברים יפים ונכונים. (במקרה, את לא מעסיקה ? )
 

צורה וצבע

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
מיכל, לא ראית שהכניסה לבוסים אסורה?...

הדברים נכונים מאד, וגם כתובים בצורה ברורה.
אם כי יש צורך להתגמש מעט בהתאמה לבוס.
 

צילה

משתמש רשום
אני מוכרחה לציין משהו בסיסי לפי האמור לעיל: ישעובדים שפועלים פחות או יותר לפי הנכתב לעיל, מתמסרים ומשקיעים את נשמתם בעבודה!!!! מכאן ההמשך לדעתי תלוי בבוסים.בכל עבודה יש שחיקה, אך אם לבוסים קשה לפרגן מילה טובה לעובד מסור או להראות הערכה מינימלית- ברור שזה גורם לרפיון וחוסר חשק להתמיד בעבודה באותה צורה! לו ידעו הבוסים שלי להעריך מה שאני משקיעה נון סטופ בביזנס שלהם- היו מקבלים הרבה מעבר. כמו שמכונית זקוקה לדלק , צמחים זקוקים להשקיה,טלפון צריך טעינה,עובדים זקוקים למילה טובה!
 

miris

משתמש רשום
אני מאוד עסוקה אז במילה אחת:
יש בוסים שינצלו אתכם על מסירות.
לעולם אל תתנו תחושה שזהו מקום העבודה האחרון בעולם. לעולם.
 

לללי

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
שימו לב!
העצות הם למעסיקים, אז אל תתלוננו כאן על הבוסים. הם לא נכנסים לכאן. פותחת האשכול אסרה...
 

שוצי

משתמש פעיל
D I G I T A L
שרשור יפה, אך אני לא מסכימה עם כל הנאמר. יש דברים שהם מאוד ספציפיים למעסיק. כמובן שהשקעה/שיתוף וכו' הם דברים שכל המעסיקים מעריכים. אך למשל אני נתקלתי בתגובה ממש הפוכה כשבקשתי חופשה בלי הסבר מנומק. אמנם הר"צ שלי לא אמרה לי לא אך גם לא ממש התלהבה לשחרר לי את היום. לעומת זאת שמתי לב שכשאני משתפת אותה בסיבת ההעדרות זה נותן לה הרגשה שאני לא לוקחת סתם חופשה בלי סיבה.
יתכן שההבנה הזו נובעת מזה שהבוסית שלי אשה ויתכן שלא.
בכל מקרה בהצלחה לכל העובדות :)
 

Shia

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
D I G I T A L
יישר כח על היוזמה הברוכה בכתיבת המדריך הנפלא הזה, הכתוב בטוב טעם ודעת, בלשון בהירה ונעימה ומתוך ראיה מפוקחת של מערכת היחסים בין עובד למעסיק.

אימצתי לעמצי כמה תובנות חשובות מתוך הדברים ואני בטוח שכך עשו גם הקוראים האחרים.

עם זאת, קשה לי להתעלם מכמה נקודות שאני לא רואה עין-בעין איתך.

אקסיומה אחת העוברת ונשזרת כחוט השני בין מילות המאמר מניחה כי המעסיק דנן הוא ככל הנראה אדם מוסרי והוגן. אדם שיודע להעריך ולתגמל את העובד על המסירות שלו מבלי לנצל אותו.
אולם לדאבוננו, לא חסרים מקרים בהם המציאות אינה כזו. לא כל מעסיק יודע להעריך עובד שאומר "אני רואה שלא אספיק לסיים את העבודה הזו בשעה הקרובה, תרצה שאשאר היום עוד קצת כדי לסיים?". ממש לא.
אני אישית מכיר מעסיקים שלא זו בלבד שלא יעריכו את זה. אלא אף ינצלו את הנכונות וההירתמות כדי "לרכב" על העובד ולנצל את רצונו להוכיח את עצמו.
מעסיק כזה עלול לפרש כל ויתור כחולשה. מעסיק כזה, אם תאמר לו "זה לא רק העסק שלך, זה גם העסק שלי", עלול לפרש את זה כסימן שאין לך לאן ללכת ולנצל את זה.

גם לגבי הפרדה של החיים האישיים מהעבודה יש לי השגות.
אמנם אין צורך להלאות את המעסיק בכל קשיי היומיום, התור לרופא השיניים, האוטו במוסך, הבן מתחיל חיידר, האישה בשמירת הריון, ההורים באו לביקור, לקטן יוצאות שיניים ובוכה כל הלילה... זה אכן מיותר ומשעמם את הבוס ואין שום עניין לערב אותו בזה.
אבל, אם הוא יקבל את הרושם (השגוי) שהעבודה היא מרכז החיים שלך, אם הוא ישכח שיש לך בבית אישה/בעל וילדים, אם הוא ישכח שאתה צריך לחיות, הוא עלול להתחיל להתייחס אליך כמו שמתייחסים למכונת הצילום או לכלי עבודה אחר.
לדעתי ומנסיוני, בהרבה מקרים צריך וחשוב להזכיר לבוס שיש לך חיים.
לא ליילל, לא להתבכיין, לא. רק לתת תזכורת: "אני מקווה שאצליח להגיע מחר בבוקר בזמן, פשוט אני נוסע הערב לאירוסין של גיסתי בקריית שמונה ואחזור מאוחר בלילה..."
(למחרת לעשות מאמץ להגיע בזמן, עם חיוך, אבל חשוב שיידע שזה לא היה קל.)
או: "צר לי, אני לא יכול לתת לך שעות נוספות היום, יש לקטנה מסיבת יום-הולדת, אני חייב להיות בבית בזמן"
זה טוב. זה מעלה את הערך שלך.

וגם לגבי לקיחת אחריות.
ישנם מעסיקים שעלולים לנצל עובד שלוקח אחריות בכל מצב. באופן אישי קרה לי שמעסיק קנס אותי בסכום של 1000 ש"ח, בגין נזק שקרה לציודבאשמתו. לשיטתו, עצם העובדה שלא עצרתי בעדו מלפגוע בציוד, מספיקה כדי להטיל עלי את האחריות והסכום נוכה ממשכורתי.
מיותר לציין שאין לי שום ידע מקצועי לטיפול בציוד מהסוג הזה ומעולם לא קיבלתי על עצמי אחריות ממונית על נזקים טכניים שייגרמו לו, אבל אולי כן נתתי את הרושם שאני מוכן להתמודד עם האחריות. אולי אם הייתי טורח לציין באופן מפורש שאני לא אחראי, הייתי ניצל מקנס ומעימות עם הבוס.


בקיצור, אני לא בא לשלול את הדברים או לסתור אותם, אבל אני חושב שלא תמיד אפשר לנסח כללי מפתח כאלה שטובים לכל שכיר באשר הוא.
זה מאוד תלוי במערכת היחסים בין העובד והמעביד (עד כמה היא פורמלית, עד כמה יש אינטראקציה בינאישית ביניכם, כמה דיסטאנס יש ביניכם), בשיטת הניהול של הארגון ובמבנה שלו (האם המעסיק הוא הממונה הישיר עליך או מנהל מטעמו), מה המעמד שלך בתוך הארגון (מזכירה או סמנכ"ל), והכי חשוב כאמור, מבנה האישיות ותכונות האופי של המעסיק.
 

מנחה מנחה

משתמש רשום
עיצוב גרפי
יש כאן מגוון של רעיונות ועצות, ויש כאלה שחולקים עם חלק מהם, אני אישית ראיתי כמה עצות שאני אוכל להשתמש איתם, וראיתי גם כמה רעיונות שאם אשתמש איתם הבוס יראה את זה בעין רעה ממש, אם אני רק יגיד לו משהו בסגנון "אחריות על העסק" הוא יחשוב שאני כורה לו בור ומחר אני מנהל העסק, כל אחד ישתמש עם כושר השיפוט שלו ויראה באילו רעיונות הוא יכול להשתמש בכדי לשווק את עצמו.
תודה רבה לפותח האשכול ולכל נותני העצות.
 

לאה בלוי

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עוד כמה טיפים, למתקדמים:

10. תנו קרדיט לחברים בצוות. ברגע שתעשו את זה אתם מגלים שאתם אמיתיים, יש לכם ביטחון ביכולות שלכם, אתם מסוגלים לעבוד בצוות בצורה נעימה. זה יחבב אתכם על הצוות ועל המעסיק. אם תחמיאו לעובד אחר בפני הבוס זה לא יווריד מערככם - להיפך. זה יתן הרגשה שאתם גדולים. חשוב לעשות את זה בכנות ולא בצורה מלאכותית שעלולה להזיק יותר מאשר להועיל.

11. חושבים על העבודה כל היום. אין דבר שמוכיח מעורבות ואכפתיות יותר מאימייל שנשלח בשעת ערב עם רעיון מבריק שנצנץ פתאום ולא יכולתי להתאפק עד יום העבודה שלמחרת כדי להתחיל לקדם אותו. גם שאלה על משהו שהתחלתי בעבודה או שיחת טלפון שנזכרתי בערב שצריך לקיים כל אלו מוכיחים לבוס שהעבודה מעסיקה אותי גם מחוץ לשעות המוגדרות, אני נהנית ממנה ורוצה להשקיע יותר.

12. דו"ח ביניים. יש עבודות שלוקח זמן להכין אותן. לפעמים עובד משקיע כמה ימי עבודה בפרוייקט אחד. המעסיק, שאינו שותף למאמצי העובד, מניח שהוא אכן עובד. אח"כ הוא כבר רק מאמין שהוא עובד ולבסוף מתחיל לפקפק כמה באמת הוא עובד ושואל את עצמו למה הכל נמרח. דו"ח ביניים פותר את הכל. אני אוהבת לשלוח דו"ח כזה בסוף כל יום מקסימום לאחר יומיים - היכן הדברים עומדים, מה עשיתי בפירוט ומה נשאר לי עוד לעשות. לפעמים הבוס נותן תיקונים כבר בשלב הזה ומכוון להמשך עבודה, לפעמים הוא אפילו לא מגיב (הוא לא חייב להגיב, הוא לא עובד אצלי), אבל הוא יודע ועד למאמצים שלי ולהתקדמות שלי. זה גם נותן לו רוגע וגם מתחזק את האמון שיש לו בי.

אולי יהיה המשך, אם אזכר בעוד. בינתיים - עבודה נעימה לכולם!
 

bhj

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
סליחה שאני נתקעת אבל זה בוער לי על הלשון,
הטיפ הגדול ביותר שיש לי להוסיף, והוא הראשון במעלה:
בלי סייעתא דשמיא שום דבר לא יעזור!!
וסיעתא דשמיא תהיה בעז"ה אם יקחו את הדברים בפרופורציות וידעו כולם שהבית הוא לפני העבודה והילדים הם הם חלומותינו ואוצרותינו, ועליהם נחשוב בשעות העבודה ולא הפוך!!!
ובשביל מי ומה אנו עובדים??? בשביל הבית! הבעל! והילדים!!
ואוי למי ששוכח את זה ומשקיע בדברים ברי חלוף...


הנ"ל לא פונה חלילה לאף אחד ממשתתפי האשכול, רק לזעוק את אשר על ליבי!
בהצלחה לכולם והרבה סייעתא דשמיא בקביעת סולם ערכים נכון לשנותינו הספורות בפרוזדור המבלבל הזה...
 

לאה בלוי

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
את הטיפ הזה רציתי להשמיט, כי הבוס שלי כבר קרא את הדברים...
אבל אני רואה שזה די מתבקש.

13. איך אומרים לא לבוס? מעולם לא אמרתי לא ממניעים אנוכיים. כלומר - גם אם המניע היה אנוכי כמו עייפות למשל, הסברתי למה העסק יפסיד מזה. אם אעבוד כשאני עייפה - העבודה תצא בלתי איכותית, ועבודה בלתי איכותית אני לא נותנת. אם קראתם את כל המכלול אתם יכולים להבין שהמעסיק האמין לי.
דבר נוסף - אני עומדת על שלי, הצבתי גבול - לא אעבור אותו. אם אמרתי לא החלטי על משהו, לא שיניתי את דעתי. בכל מחיר. גם כשהבוס הציע לי תוספת של מאות שקלים על כל יום שאתעסק עם זה, גם בשביל תוספת מכובדת מאוד למשכורת ואפילו בעד שבוע חופש. מה שאמרתי זה: אתה יודע ששום דבר לא ישחד אותי, בעיקר לא כסף או חופש, כשמדובר בטובת העסק וברמה המקצועית שלי. אני לא אפגע בהם בשום מחיר. הבוס לא זלזל בי, הוא העריך את עמידתי האיתנה ואת היושרה שליי, גם כשהיה צריך לחפש מישהו אחר שיעשה את זה. אני לא פראיירית, רק מתמסרת, אבל באופן מושלם, עקבית ואמיתית.
 

עפרה

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
יש כאן קצת סתירה מיני וביה.
"גם אם המניע היה אנוכי, נתתי הסבר אחר". ועוד "אמרתי: אתה יודע ששום דבר לא ישחד אותי... כשמדובר בטובת העסק".
יכול להיות שהבוס העריך את ה"יושרה" שהוא ראה, אבל אנחנו מבחוץ לא מתרשמים שזה ישר לגמרי, ולא הייתי מסיימת שיש כאן "התמסרות באופן מושלם, עקבי ואמיתי", אלא שימוש ברמאויות ובמניפולציות כדי לגרום למצג שווא של אכפתיות מלאה ושל אמינות ויושרה.

את הטיפים האחרים שלך אהבתי, אבל אני לא חושבת שנכון להשתמש בחוסר יושר.
 

Shia

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
D I G I T A L
אני חייב לציין שהבוס שלך נשמע על הכיפק.
הוא מחפש אולי עובדים נוספים?
 

לאה בלוי

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
נכתב ע"י עפרה;630306:
יש כאן קצת סתירה מיני וביה.
"גם אם המניע היה אנוכי, נתתי הסבר אחר". ועוד "אמרתי: אתה יודע ששום דבר לא ישחד אותי... כשמדובר בטובת העסק".
יכול להיות שהבוס העריך את ה"יושרה" שהוא ראה, אבל אנחנו מבחוץ לא מתרשמים שזה ישר לגמרי, ולא הייתי מסיימת שיש כאן "התמסרות באופן מושלם, עקבי ואמיתי", אלא שימוש ברמאויות ובמניפולציות כדי לגרום למצג שווא של אכפתיות מלאה ושל אמינות ויושרה.

את הטיפים האחרים שלך אהבתי, אבל אני לא חושבת שנכון להשתמש בחוסר יושר.
חס וחלילה חוסר יושר. חס ושלום. אסור לשקר לאף אדם, ובטח לא לבוס.
לא הסברתי את עצמי היטב, כנראה.
המניע שלי אנוכי - אחרי 8 שעות עבודה לעבוד כרגע עבודה נוספת זה קשה לי. אני לא חייבת להציג את זה כקושי שלי - כי המעסיק יגיד לי שאתאמץ, ומותר לו לבקש. אני כמובן אסרב ואכעס על חוסר ההבנה מצידו, וזה לא יגמר טוב.
במקום זה אני אומרת כזה דבר: תשמע בוס, אני מבינה שאתה חייב את זה עכשיו, אבל אני עייפה מאוד, רמה בלתי רגילה. כשאני ככה עייפה אני בלתי יעילה לחלוטין. עבודה שאני מוציאה עכשיו הולכת להיות בלתי איכותית עד כדי בושות. מצטערת, בוס, לא אוכל לעשות את זה. אני לא אוציא מתחת ידיי עבודה שאיננה מאה אחוז ויהי מה.
עכשיו, גם אם הוא יציע סכום השווה למשכורת החודשית שלי אני אסרב, כי אחרת אאבד את האמון במילים שלי. אבל שוב, להציג את הנימוק הנכון - בצורה שתדבר לבוס.

ולמען האמת - איך אפשר לשקר לבוס ושהוא יאמין, בדוגמה הזו? אני לא מצליחה למצוא שקר טוב יותר מהאמת הזו.
 

אריה123

משתמש מקצוען
D I G I T A L
נכתב ע"י Shia;630280:
יישר כח על היוזמה הברוכה בכתיבת המדריך הנפלא הזה, הכתוב בטוב טעם ודעת, בלשון בהירה ונעימה ומתוך ראיה מפוקחת של מערכת היחסים בין עובד למעסיק.

אימצתי לעמצי כמה תובנות חשובות מתוך הדברים ואני בטוח שכך עשו גם הקוראים האחרים.

עם זאת, קשה לי להתעלם מכמה נקודות שאני לא רואה עין-בעין איתך.

אקסיומה אחת העוברת ונשזרת כחוט השני בין מילות המאמר מניחה כי המעסיק דנן הוא ככל הנראה אדם מוסרי והוגן. אדם שיודע להעריך ולתגמל את העובד על המסירות שלו מבלי לנצל אותו.
אולם לדאבוננו, לא חסרים מקרים בהם המציאות אינה כזו. לא כל מעסיק יודע להעריך עובד שאומר "אני רואה שלא אספיק לסיים את העבודה הזו בשעה הקרובה, תרצה שאשאר היום עוד קצת כדי לסיים?". ממש לא.
אני אישית מכיר מעסיקים שלא זו בלבד שלא יעריכו את זה. אלא אף ינצלו את הנכונות וההירתמות כדי "לרכב" על העובד ולנצל את רצונו להוכיח את עצמו.
מעסיק כזה עלול לפרש כל ויתור כחולשה. מעסיק כזה, אם תאמר לו "זה לא רק העסק שלך, זה גם העסק שלי", עלול לפרש את זה כסימן שאין לך לאן ללכת ולנצל את זה.

גם לגבי הפרדה של החיים האישיים מהעבודה יש לי השגות.
אמנם אין צורך להלאות את המעסיק בכל קשיי היומיום, התור לרופא השיניים, האוטו במוסך, הבן מתחיל חיידר, האישה בשמירת הריון, ההורים באו לביקור, לקטן יוצאות שיניים ובוכה כל הלילה... זה אכן מיותר ומשעמם את הבוס ואין שום עניין לערב אותו בזה.
אבל, אם הוא יקבל את הרושם (השגוי) שהעבודה היא מרכז החיים שלך, אם הוא ישכח שיש לך בבית אישה/בעל וילדים, אם הוא ישכח שאתה צריך לחיות, הוא עלול להתחיל להתייחס אליך כמו שמתייחסים למכונת הצילום או לכלי עבודה אחר.
לדעתי ומנסיוני, בהרבה מקרים צריך וחשוב להזכיר לבוס שיש לך חיים.
לא ליילל, לא להתבכיין, לא. רק לתת תזכורת: "אני מקווה שאצליח להגיע מחר בבוקר בזמן, פשוט אני נוסע הערב לאירוסין של גיסתי בקריית שמונה ואחזור מאוחר בלילה..."
(למחרת לעשות מאמץ להגיע בזמן, עם חיוך, אבל חשוב שיידע שזה לא היה קל.)
או: "צר לי, אני לא יכול לתת לך שעות נוספות היום, יש לקטנה מסיבת יום-הולדת, אני חייב להיות בבית בזמן"
זה טוב. זה מעלה את הערך שלך.

וגם לגבי לקיחת אחריות.
ישנם מעסיקים שעלולים לנצל עובד שלוקח אחריות בכל מצב. באופן אישי קרה לי שמעסיק קנס אותי בסכום של 1000 ש"ח, בגין נזק שקרה לציודבאשמתו. לשיטתו, עצם העובדה שלא עצרתי בעדו מלפגוע בציוד, מספיקה כדי להטיל עלי את האחריות והסכום נוכה ממשכורתי.
מיותר לציין שאין לי שום ידע מקצועי לטיפול בציוד מהסוג הזה ומעולם לא קיבלתי על עצמי אחריות ממונית על נזקים טכניים שייגרמו לו, אבל אולי כן נתתי את הרושם שאני מוכן להתמודד עם האחריות. אולי אם הייתי טורח לציין באופן מפורש שאני לא אחראי, הייתי ניצל מקנס ומעימות עם הבוס.


בקיצור, אני לא בא לשלול את הדברים או לסתור אותם, אבל אני חושב שלא תמיד אפשר לנסח כללי מפתח כאלה שטובים לכל שכיר באשר הוא.
זה מאוד תלוי במערכת היחסים בין העובד והמעביד (עד כמה היא פורמלית, עד כמה יש אינטראקציה בינאישית ביניכם, כמה דיסטאנס יש ביניכם), בשיטת הניהול של הארגון ובמבנה שלו (האם המעסיק הוא הממונה הישיר עליך או מנהל מטעמו), מה המעמד שלך בתוך הארגון (מזכירה או סמנכ"ל), והכי חשוב כאמור, מבנה האישיות ותכונות האופי של המעסיק.


CKUH, כל מילה פנינה.
 

naamah

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
הטיפ העיקרי שאני יכולה לתת על בסיס נסיוני כשכירה בעבר, הוא -

ללכת כמה שיותר עם הבוס, ולא כנגדו.
להאיר פנים לבוס כשהוא מגיע למשרד בבוקר, להגיד בוקר טוב נעים.
לא לשדר לבוס לא לחץ ולא פחד, אלא נעימות וזמינות, סוג של "אתה יודע שאני תמיד כאן לכל דבר שצריך, אתה יכול לסמוך עליי ב-100%".

היו נשים שעבדו איתי שעשו בדיוק את ההפך, מאוד חששו מהבוס, "קפצו" בכל פעם שהוא התקרב (גם אם אם זה בכלל לא היה כדי לבדוק מה הן עושות), היו מאוד חסרות ביטחון ושידרו לו שמה שחשוב להן זה לשמור על האינטרסים של עצמן ולא על האינטרסים שלו. ממה שראיתי זה רק גרם להעמקת החשדנות שלו כלפיהן, והוא "החזיק את החבל" מאוד קצר איתן - סירב לבקשות לצאת מוקדם, לקחת חופשות וכד'.

לעומת זאת כלפי עובדים שהתנהגו כפי שהצעתי למעלה, ונתפסו בעיניו כמי שהולכים איתו "באותו ראש", הוא היה מאוד "לארג'" וצ'יפר אותם בכל הזדמנות, העלים עין כשאיחרו או כשלקחו חופשה וכד'.
 

haozar

משתמש רשום
כדי להינצל מזה צריך לזכור וליישם את מה שכתב miris

לעולם אל תתנו תחושה שזהו מקום העבודה האחרון בעולם. לעולם.

בדוק ומנוסה:D
 

אריה123

משתמש מקצוען
D I G I T A L
נכתב ע"י haozar;630571:
כדי להינצל מזה צריך לזכור וליישם את מה שכתב miris

לעולם אל תתנו תחושה שזהו מקום העבודה האחרון בעולם. לעולם.

בדוק ומנוסה:D

אולי עצה למעסיק ? לעולם אל תתן לעובד תחושה שמקום העבודה נשען עליו. לעולם.

לא בדוק ולא מנוסה. ב"ה.


ושוב עצה למעסיק: אם העובד נותן תחושה שזה מקום העבודה הטוב בעולם, תחזיר לו תחושה שהוא העובד הטוב בעולם ואין בלתו.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יְהוָה אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יְהוָה אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  29  פעמים

לוח מודעות

למעלה