חזור בך בן אדם, חזור בך!

מטאלי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
יש נשגבות מסויימת במבנה החשיבה הישיבתית, חשיבה אקסקלוסיבית יחודית המקנה לבעליה את היכולת לראות את הדברים באור אחר, להעמיק אל שורשי העניינים, לנתח את הנתונים נכונה, ולפעול במדויק בהתאם לאבחנה.

אולם כשמשהו משתבש, הוא משתבש עד הסוף.

דווקא המעלות ההן הופכות לחסרונות, משעה שתפיסת עולמו של בן תורה נשתבשה עליו, הרי שכל מעלותיו הקודמות הופכות לו לאויבות.

זאת מפני שכשאדם פשוט סוטה מן המסלול הרי שלא בהכרח הבין את משמעות סטייתו, לא ניתח נכונה את הדברים, וזורם עם הלכי רוחו שהיום מניעה אותו לעבר פי פחת ומחר תנידנו על באר מים חיים.

לא כן הוא בן תורה.
הוא שכל דרכיו מחושבות, שמוחו שולט על ליבו, שמבין אל נכון את כל פעולותיו, כשהוא סוטה ממסלולו, הרי שזה נבחן עדי דק קודם למעשה, הובנו תוצאות פעולתו, ונמנה וגמר בליבו לישא בתוצאות.

הרי שכל מעלותיו הן אלו שישפיעו על סטייתו להיות קשה ומדוייקת וכמעט בלתי ניתנת לחזרה.

שנה ופירש, קשה מכולם!

הוא היה שנה ופירש אמיתי!
כשם שבלימודו לא ראית רבב, כל פעולותיו כוונו אל התכלית הנרצה, כך גם בפרישתו לא ראית כל רע, חזותו לא השתנתה, תפילותיו כמימים ימימה, אך ליבו בל עמו, מעשיו כבר מכוונים אל תכלית אחרת, זרה לרוחה של התורה ולא בלית ברירה אלא מתוך אידיאל שאין משמעות וסיפוק בלימוד התורה, ואם ישנו סיפוק כל שהוא הרי שזה ימצא אך ורק בעולם החומרי והמתירני.

והוא התמיד בכך!
לתומי סברתי שככל שהזמן יחלוף גם מסיכתו אותה עטה על גופו תשמט ותעלם לה, אולם אהיה מוכרח להודות שככל שהמשכתי במעקב אחריו הופתעתי עד מאד.

אחר שיצאה תקופה מעזיבתו את הישיבה יצא לי לשוחח עם כמה בחורים, במהלך השיחה הועלה שמו, ואחד החברים היללו ושיבחו תוך שהוא מאריך כמה לא ניזוק מעזיבתו את הישיבה ושככל הנראה ישנם בחורים איכותיים שלא צריכים לשבת כל ימיהם באהלה של תורה.
האחרים הינהנו בראשם בהסכמה.

כאן ידעתי כי עלי לפעול לפני שיהא מאוחר מידי!

חיפשתי את ההזדמנות הנכונה ובינתים שמרתי בליבי את הדבר, במסתרים בכתה נפשי על גאוותן של ישראל כמעט בכל הדורות - לומדי התורה בטהרה שהושפלו ממקומם לעיתים על ידי עצמם, ועל הבלבול והטשטוש השורר בקרב בני התורה המסולאים בפז.

ההזדמנות לא אחרה לבוא...
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
הייתי מאד שמח לקרוא את הסיפור, אילו הוא היה רק כתוב בשפה יותר נוחה לקריאה. לאחר יום עבודה של עריכה תורנית של טקסטים רבניים, קשה לי לקרוא עוד טקסטים כבדים.
 

מטאלי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
הייתי מאד שמח לקרוא את הסיפור, אילו הוא היה רק כתוב בשפה יותר נוחה לקריאה. לאחר יום עבודה של עריכה תורנית של טקסטים רבניים, קשה לי לקרוא עוד טקסטים כבדים.

אהבתי את הכנות שלך!
עד כעת לא ברור לי איך להגדיר את הכתיבה המעניינת (אותי לפחות) שיצאה לי.
למען האמת כשהתחלתי לכתוב לא חשבתי שזה יהיה הכיוון. כמו תמיד אצלי לעת עתה, זה משהו שמתפרץ מהלב, אז נכון שזה לא שיווקי ולא מוכר, אבל דווקא זה מה שמיוחד ואותנטי בעיני.

נ.ב. וזה בסדר שקשה לך לקרוא את זה, מחול לך מחול לך מחול לך.;)
 

Without meaning

משתמש מקצוען
הייתי מאד שמח לקרוא את הסיפור, אילו הוא היה רק כתוב בשפה יותר נוחה לקריאה. לאחר יום עבודה של עריכה תורנית של טקסטים רבניים, קשה לי לקרוא עוד טקסטים כבדים.
בדיוק את זה אני אוהבת-את הכתיבה,
יש בה ניחוח אחר ומותאם בדיוק נמרץ לדמות המספר ולאופי הסיפור,
מזכיר משהו(מן המשהו)את משה גוטמן
ניתן לאמר גוטמן בקליל...
המשך כך!
 

מטאלי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
חודש אב.

כמידי שנה כך השנה, הישיבה על רבניה, משיביה, אברכיה, וכמובן בחוריה יצאה לקעמפ.

כשאמרתי "הישיבה יצאה" זה אכן היה ממש כך!

האווירה, הלימוד, ההתמדה, וההקפדה על הפרטים, כולם הצטרפו איכשהו למסע הגדול אל הצפון.
במחשבה שניה, למעט המזרנים רוחשי החיים והשניצלים העבים של מזל הטבחית, ממש כל הישיבה נסעה צפונה.

יש משהו מיוחד בקעמפ של ישיבה.
אם השנה היא שבת, הרי שהשבוע של הקעמפ הוא רעווא דרעווין, המוחות מפשירים, הלבבות נפתחים, ותחושת חיבור עזה עוטפת את כולם.
כאן אין הבדלי מעמדות, לכולם יש ביטוי.
מראשי האריות - המתמיד הלמדן והצדיק, ועד אחרון זנבות השועלים שמראה את פניו בבית המדרש רק מיום כיפורים זה עד יום הכיפורים הבא עלינו לטובה. למעט כמובן, בזמני ביקורת של הדתות.

כאן קל יותר לפרוק מועקות, להשיח שיחת חולין שצריכה תלמוד עם ראש הישיבה, לקבל מנת יתר של "מוּסֶר" מהמשגיח ללא תגובות אלרגיות חריפות, האווירה רגועה, מרחבי הדשא מכילים, וגם סדרי הלימוד לא קשוחים כבהיכלה של הישיבה.

אם יש לך משהו באמת חשוב ללבן, זה המקום!

הגעתי לקעמפ ביומו השני לעת ערב, גיטרתי תלויה על כתף ברישול מכוון, ואחר צעידה ארוכה מצאתי את עצמי עומד בפתחו של קמפוס נאה עטוף מרבדים צבועי ירוק, משמאל הים התכול נפרס לכל אורכו וביתנים עוטי אדום מנקדים את מלא רוחב העין.

הבחורים היו פזורים בקבוצות קבוצות, חלקם נחים, חלקם משחקים, וכמובן הנה אלה שלא פסק פומיה מגירסא, השמש הנוטה מערבה הישירה אליהם קרנים אחרונות צובעת אותם בכתום עז משווה להם מראה נורא הוד!

במוחי צפו מילותיו הידועות של הרמב"ם: "לא נתאוו החכמים והנביאים לימות המשיח לא כדי שישלטו על כל העולם, אלא כדי שיהיו פנויים בתורה ובחכמתה, כדי שיזכו לחיי העולם הבא" המראה הנאדר של קבוצות הצורבים המשיחים בתורה מתוך פניות הדעת ושלווה מרגש היה עד מאד.

"כמה חבל "שהוא" לא בא לכאן היום" שחתי אל עצמי באלם מהרהר בשיחותי האחרונות עמו טרם עזב את מרכז החיים "מעניין אם היה מתחבר לתחושת השובע והסיפוק הפנימי שחשים כאן הבחורים לאחר שנה מסיבית של לימוד תורה"

משעלה שמו במחשבה לפני, רוחי נעכרה בקרבי.
האם אפסה לו תקווה? האם כבר לא יזכה לאור באור החיים? ושמא אני לא פעלתי די להסתירו תחת כנפי השכינה?

בכל אותו הערב הייתי אחוז שרעפים מתפעל בבהלה מהחוט הדק המפריד בין גן עדן לגיהנום, יש קונה עולמו בשעה אחת, ויש המאבדו ברגע אחד!

האם עוד נוכל לתקן זאת?
 

מטאלי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
אני דווקא ממש נהנית מהסיפור, יש בו הרבה 'פנינים' שמהנה להיתקל בהם תוך כדי קריאה.
תודה, ואשמח להמשך.

בדיוק את זה אני אוהבת-את הכתיבה,
יש בה ניחוח אחר ומותאם בדיוק נמרץ לדמות המספר ולאופי הסיפור,
מזכיר משהו(מן המשהו)את משה גוטמן
ניתן לאמר גוטמן בקליל...
המשך כך!

תודה!
איזה כיף לשמוע.
 
נערך לאחרונה ב:

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
אני גם אוהבת את הכתיבה הזו.
רק מה, הפרקים הראשונים היו דיאלוגיים מידי לעומת ההמשך. חסר קצת איזון. אולי זה חלק מהסיפור... לא כ"כ יודעת להצביע מה מפריע לי בזה. בהתחלה היה כבד ופתאום נרגע קצת.
מה שעוד, לא ברור לי מי מספר את הסיפור, ר"ם, מיישיב, חבר?
 

מטאלי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
אני גם אוהבת את הכתיבה הזו.
רק מה, הפרקים הראשונים היו דיאלוגיים מידי לעומת ההמשך. חסר קצת איזון. אולי זה חלק מהסיפור... לא כ"כ יודעת להצביע מה מפריע לי בזה.
הערה מחכימה!

שאלה כללית:
האם חיבור מוכרח לעמוד בכללים או שגם בזה מותר לפרוץ גדרות ולתת לנפש הסוערת את ביטויה כמו שהיא?
האם הכללים הם צעדים שיווקים בכדי לאתגר ולדוג את קוראיך, או שהם חוקים מתחמים בעשה ואל תעשה מבחינת אתיקה ספרותית.

מוכרחני לציין שהכתיבה הזו היא ספונטנית, ללא כל מחשבה מעמיקה תיקונים או תוספות, זו באמת השתפכות הנפש עלי גליון לכן נח לי עם זה כמו שזה, ולא שמתי לב מלכתחילה לנקודות שהעלית.

נקודה נוספת שהיא פועל יוצא מצורת הכתיבה: הפרק הראשון הועלה עוד לפני שידעתי לאן יקחני הפרק השני, הכתיבה עצמה היתה דינמית ולכן מרגיש לי שזה משהו פנימי יותר מאשר יצירה ספרותית מקצועית.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
אני מנסה לתהות בקול:
חיבור זה עניין רגשי ולכן לא בטוח שיש קשר לכללים.
ואיך אמרו כאן פעם? לפעמים הכללים נולדו מהשטח.
 

מטאלי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
נכון אבל גם בציור לדוגמא הצייר מחויב לכאורה להיות מחובר לזרם או ז'אנר כל שהוא, הוא לא יכול לצייר ציורי זאטוטים ולנסות לשווק זאת כמשהו אמנותי. זאת אומרת הוא יכול, השאלה אם מישהו יקנה ממנו את הלוקש הזה.
אני לא רוצה להיות שם במקומו בסיפור הזה, השאלה האם בכתיבה מחוייבים להתחבר לז'אנר כזה או אחר.

אני אישית סברתי תמיד שלא, ודעתי גם קיבלה ביטוי בבמות הדיאלוגים כאן אודות אמנות וכתיבה, מצד שני ההערות המחכימות האנשים גורמים לי לתהות שוב ושוב האם לא כדאי לחשב מסלול חדש?
במילים אחרות האם קבעוני מטעה אותי או שמא קבעונם של האנשים לסגנונות מוכרים הוא המטעה אותם.
שאלה קשה...:rolleyes:
 

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
במילים אחרות האם קבעוני מטעה אותי או שמא קבעונם של האנשים לסגנונות מוכרים הוא המטעה אותם.
תשמור על הסגנון שלך. תמיד.
אל תחליף אותו בעד שום דבר.

אבל טכניקות, כדאי ללמוד ולשפר. איך בתוך הסגנון שלך לשמור את הקוראים איתך, איך לעבד את הנושא, איך ליצור חיבור של הקורא עם הדמויות, עם הנושא, ועם התוכן.

הסגנון הוא צורת ההגשה, מבנה השפטים, ביטויים ייחודיים, צורת החשיבה, ובעצם המגע שלך בכתיבה.

הטכניקות הן הכלים בהם משתמשים כדי להביא את הסגנון שלי, בצורה הטובה ביותר שיש, ולהשיג את המטרות הנ"ל.

כמויות וסוג התיאורים, נקודת המבט ממנה מסופר הסיפור, קירוב התוכן אל הקורא, השפה והסגנון שבפי הדמויות, ועוד.

נראה לי כי בכתיבה דינאמית כזו, כדאי לכתוב בלי סינונים, לשמוח מכל ביקורת, ואחרי זמן מה, לחזור אל הסיפור מנקודת המבט של הקורא.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אומר את האמת.
לאור ההמלצות שעלו כאן לעיל, 'קפצתי למים' וניסיתי לקרוא את פרקי הסיפור. הצלחתי להבין את ההתרחשות, אך לא ממש ראיתי עלילה.
אני מקווה שזה בסדר להעביר ביקורת על הסיפור.
יש כאן אחד שנטפל למישהו ש'נמאס' לו מהלימוד, ומנסה להטיף לו מוסר ו'לשמור אותו קרוב לחזה', וגם אחרי שהוא ברח לו מתחת הסינר, כפי שהיה מצופה מראש, הוא מנסה 'להחזיק אותו', לפחות במחשבה.
ובמחילה, אני מאד מבין את הצד הניטוף.
בשביל לשכנע מישהו, צריך לדבר איתו 'בגובה העינים', לא 'מלמעלה למטה'. לא בתחושה ש'אני יודע וחכם וגדול וצדיק, ואתה - אפס מאופס שכמוך - צריך להקשיב לי, ואוי לך אם לא'.
ואחרי הכל - הנימה המלודרמטית עד טרגית לא ממש במקומה. היהודי המשיך לקיים מצוות בהידור, ונשאר יהודי חרדי לכל דבר. לא חסרים יהודים כאלו!
"לרב דסלר יש מאמר בשם "שאיפה בחירה הנאה" שם הוא מלבן את כל הנושא הנאות בני האדם מהשורש, השאלה הבסיסית מובילה לנושא שכר ועונש, והיא: אם כל אדם בוחר את דרכו על פי הנאותיו בחיים, אין כל סיבה לזכות את הצדיק ולהביאו לעולם הבא, ואת הרשע להעניש לנצח, הלא שניהם הלכו אחר תאוות ליבם, "במקרה" אצל הצדיק נטיות ליבו היו חיוביות, ואצל הרשע שליליות, מה אשם הרשע בכך, הלא חָפַץ להנות כמו הצדיק?"

מסקנתו של הרב דסלר היא, שמעולם לא הבנו את משמעותה של ההנאה.

"הנאה" איננה טבע מולד המשפיע על האדם להנות מפעולות מסויימות, אלא הגדרות של חסרים שהאדם עצמו מזין את מחשבתו בהם, ועל ידי כך בוקעת היא השאיפה למלא את אותם חסרים.
אם החוסר בר השגה, הרי שההנאה שהאדם יפיק מן מילוי החוסר תהא זעומה, לעומת זאת ככל שמילוי החוסר יהיה קשה למילוי, ההנאה שיפיק האדם מהגשמת השאיפה שלו תהא גבוהה, וככל שיקשה עליו למלאות את החוסר שהציב לעצמו, כך תגבר ההנאה.
את זה אני לא מצליח להבין בכלל, לא את השאלה, ולא את התשובה.
קודם כל מה הפירוש 'אם כל אדם בוחר את דרכו על פי הנאותיו בחיים?' אדם לא צריך לבחור את דרכו על פי הנאותיו, אלא על פי הדרך הנכונה לחיות בה, בין אם היא מהנה, ובין אם לא!
וגם את התשובה לא הצלחתי להבין.
כשהתינוק שלי בן השנה נהנה ממשהו מתוק, זה בגלל שהוא הזין את עצמו במחשבה שהוא חסר לו?
המתיקות היא דבר שבאופן טבעי מושך את האדם, בין אם היה חסר לו, ובין אם לא. כך לגבי רוב מוחלט של ההנאות.
בודאי שנאמר בפסוק 'דבש מצאת, אכול דיך, פן תשבענו והקאתו', שסיפוק יתר של התאווה גורם למאוס בה. אבל זה לא הופך את כל התאוות למשהו פסיכולוגי.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
בדורנו מי שיוצא לעבוד לפני החתונה יש בו שמץ פסול
אני לא מקבל את זה.
נכון שהיום יש ירידת הדורות, והכל נמדד בעיני האנשים בשחור לבן, אבל זה לא הופך את זה לנכון.
"שמץ פסול?" רחמנא ליצלן.
לא כל עם ישראל נועדו להיות שבט לוי.
 

מטאלי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
הצלחתי להבין את ההתרחשות, אך לא ממש ראיתי עלילה.
מהיכן הסקת, שבכל סיפור אמורה להיות עלילה?
אני מקווה שזה בסדר להעביר ביקורת על הסיפור.
ממש לא!
ככה להלבין את כותב הסיפור ברבים???:(
יש כאן אחד שנטפל למישהו ש'נמאס' לו מהלימוד, ומנסה להטיף לו מוסר ו'לשמור אותו קרוב לחזה', וגם אחרי שהוא ברח לו מתחת הסינר, כפי שהיה מצופה מראש, הוא מנסה 'להחזיק אותו', לפחות במחשבה.
יש כאן מישהו שדואג לבחור רציני שלא ימעד, לו היו עוד כמה נפשות אוהבות ומכילות כמהו יתכן שמימדי הנשירה היו פחות זוועתיים, גם אחר שאבד סברו ובטל סיכוייו עדין חש הוא את הבחור האובד.
בשביל לשכנע מישהו, צריך לדבר איתו 'בגובה העינים', לא 'מלמעלה למטה'. לא בתחושה ש'אני יודע וחכם וגדול וצדיק, ואתה - אפס מאופס שכמוך - צריך להקשיב לי, ואוי לך אם לא'.
והיכן ראית שלא כך?
צר לי או שלא, אך תחושה עמומה לוחשת לי שניגשת לנושא הזה מאוד טעון, הלא כן?
אחרי הכל - הנימה המלודרמטית עד טרגית לא ממש במקומה. היהודי המשיך לקיים מצוות בהידור, ונשאר יהודי חרדי לכל דבר. לא חסרים יהודים כאלו!
ועל דא קא בכינא...
שתבין, לא מדובר בבחור פשוט, כזה שגם בשהותו בישיבה לא עשה דבר.
מדובר בבחור שיכול היה לצאת תלמיד חכם עצום גדול בתורה, ראש ישיבה גדול, ואולי גדול הדור, וכל זה אבד לנו בעוונותינו ובמקומו קיבלנו 'רק' "יהודי חרדי לכל דבר הממשיך לקיים מצוות בהידור" כנראה שבכל זאת יש שלא הפנימו את מעלת לומדי התורה.
את זה אני לא מצליח להבין בכלל, לא את השאלה, ולא את התשובה.
קודם כל מה הפירוש 'אם כל אדם בוחר את דרכו על פי הנאותיו בחיים?' אדם לא צריך לבחור את דרכו על פי הנאותיו, אלא על פי הדרך הנכונה לחיות בה, בין אם היא מהנה, ובין אם לא!
וגם את התשובה לא הצלחתי להבין.
כשהתינוק שלי בן השנה נהנה ממשהו מתוק, זה בגלל שהוא הזין את עצמו במחשבה שהוא חסר לו?
המתיקות היא דבר שבאופן טבעי מושך את האדם, בין אם היה חסר לו, ובין אם לא. כך לגבי רוב מוחלט של ההנאות.
בודאי שנאמר בפסוק 'דבש מצאת, אכול דיך, פן תשבענו והקאתו', שסיפוק יתר של התאווה גורם למאוס בה. אבל זה לא הופך את כל התאוות למשהו פסיכולוגי.
כעת התחלת לדבר...
אבל עם הכתובת הלא נכונה, את זאת כתב הרב דסלר לא הרב @מטאלי, עשה נא שאלת חלום וברר עימו את ספקותיך, לא לפני שתלמד את המאמר הנ"ל.
וברצינות, אם תרצה הרחבה אשתדל לבאר זאת ביתר בהירות, אך כדאי שתציץ שם גם כן.
 

יאן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אני לא מקבל את זה.
נכון שהיום יש ירידת הדורות, והכל נמדד בעיני האנשים בשחור לבן, אבל זה לא הופך את זה לנכון.
"שמץ פסול?" רחמנא ליצלן.
לא כל עם ישראל נועדו להיות שבט לוי.
הכוונה "שמץ פסול" במרכאות כמו שכתבת
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלא

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד יְהוָה לֹא גָבַהּ לִבִּי וְלֹא רָמוּ עֵינַי וְלֹא הִלַּכְתִּי בִּגְדֹלוֹת וּבְנִפְלָאוֹת מִמֶּנִּי:ב אִם לֹא שִׁוִּיתִי וְדוֹמַמְתִּי נַפְשִׁי כְּגָמֻל עֲלֵי אִמּוֹ כַּגָּמֻל עָלַי נַפְשִׁי:ג יַחֵל יִשְׂרָאֵל אֶל יְהוָה מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
נקרא  46  פעמים

אתגר AI

ממה זה עשוי...? • אתגר 16

לוח מודעות

למעלה