סיפור בהמשכים חג ארעי. סוכה של נצח.

-חיה-

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
א.
יש שבועות שהם סתם, בהם שקיעות רודפות זריחות, כאילו ממהרות לשום מקום. ויש כאלה קסומים, בהם ניחוחות מעטרים את קריית ערבה והופכים אותה ליפה שבערים. אבל הימים שדוד מחבב יותר מכל, הינם ללא ספק, ימי ערב חג האסיף.

כבר בעשרת ימי תשובה, קריית ערבה משנה את פניה. בחצרות בנייני האבן הגמלוניים צצים אט אט שלדי סוכות, מחכים למעילי דפנות מחממים. גם שוק ארבעת המינים מוקם מידי שנה בקריית ערבה, ממש כמו בערים הגדולות. כך שעשרים וארבע שעות לפני תפילת כל נדרי, רחבתו האפרפרה של בית הכנסת הגדול מתמלאת דוכני עץ מחופים במפות ניילון לבנות שקופות, המסתירות בקושי את שריטות השולחנות.

הם יושבים על החומה הכחולה, מביטים בסוחרים מסדרים את מרכולתם, "השוק בירושלים גדול פי מאה" עיניו של גידי חולמניות, "כל קריית ערבה יכולה להיכנס בתוכו"

דוד מציץ בבנייני השכונה, מוסיף אליהם בדמיונו את שאר מבני האבן מהשכונות סביב. גידי מגזים, הוא יודע, אבל בכל זאת השוק הירושלמי מסעיר את ליבו, גורם למראות שלפניו לאבד את גווניהם. "אתה תיסע גם השנה?"

עיניו של גידי משוטטות על רצפת הבטון, מביטות בעטיפה לא מזוהה הזרוקה על הקרקע, "כן, לפחות לתחילת החג. אבל בשמחת תורה אהיה פה שוב". דוד לא צריך לקנא, החגים בקריה הקטנה יפים בהחלט, אם לא משווים אותם למקומות אחרים כמובן, וחברו הטוב לא שָׁבַת מעולם מחוץ לעיר הערבות.

"בכל אופן" גידי מוסיף בעודו מתרומם מגדר האבן, "השנה ניסע רק בערב החג, כך שאת ארבעת המינים נקנה פה, בדוכנים".

הם צועדים אל עבר אזור המוכרים, ניחוח הדרי עולה באפם. "הנה הדוכן של גליידמן" מצביע דוד אל עבר מרכז הרחבה, "אבא שלך בטח יקנה אצלם".

דוכן האתרוגים של גליידמן הינו פנינת השוק, ולא בכדי. בני המשפחה האמריקאית הגיעו לקריה לפני שלושה דורות כדי לעבוד את אדמת ארץ הקודש, והם עדיין מוכרים מידי שנה את פירות ההדר המהודרים ביותר, הישר ממטע האתרוגים שבבעלותם.

צמד החברים ניגשים לדלפק העץ, רק כדי להריח את הניחוח הירקרק, לא שמים ליבם לשיחה המתגלגלת לידם, בה שותפים בנו של מר גליידמן ושכנו הצעיר של דוד, בנו של הרב.

"אז אתה רוצה מהודר, אני מבין", גליידמן הַבֵּן מודד את הבחור שמולו, בוחן אותו החל מניצני הזקן שעל סנטרו עד לארנק המעוך בין אצבעותיו. "מה התקציב שלך?"

ידיו של הצעיר פותחות את ארנקו, שולפות מספר שטרות צבעוניים. "זה מספיק?", שואל בעוד לחייו לובשות גוון אדמומי.

הכסף שהציע הצעיר מספיק בהחלט, לפחות בראייתו של דוד, ומבטו של המוכר מוכיח שאכן כך. גליידמן הבן מוציא שתי קופסאות אתרוגים המתאימות לתקציב, מניח לבחור להוציא את פירות ההדר ולבחון אותן מקרוב.

גידי ודוד עוזבים את הדוכן, ודוד שרואה את מבטי התהיה בעיניו של חברו מספר על ימים של מאמץ וערבים של עבודה מפרכת, בהם חסך שכנו הצעיר פרוטה לפרוטה כדי להגיע לרגע הזה, להדר את המצווה, כשם שהידר אביו.
 

-חיה-

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
ב.
היום היה ארוך, כמעט מידי, למרות שזה כבר כמה שנים שהוא צם את הצום כולו. אבל מעט הסוכרים שנכנסו לפיו לאחר התענית, כמו גם ההתלהבות מהחג הקרב, נסכו בו את הכוח לעמוד לצד אביו בחצר הבניין ולהחזיק היטב את עמודי דפנות הסוכה.

ובסוף הוא התיישב על הקרקע, בוהה מלמטה בעמודי הברזל שסחבו מהמחסן. הם היו כבדים, והעבודה המאומצת לחברם זה לזה הייתה קשה משזכר. טיפות מתעבות במצחו, ודוד מרגיש כיצד הן מתקבצות בגביני עיניו. הוא חש כי אביו מתקרב אליו ומרים את ראשו, מוחה את זיעתו בשרוולו.

"התעייפת" אביו אומר לו, קולו רך מידי לטעמו של דוד.

דוד נעמד, מנער את מכנסיו, "זה בטח בגלל הצום, אבל אני ממש לא מתכוון לעצור" ידיו מתחילות לפרוס את בד הדפנות המגולגל, להראות לאביו את נכונותו.

בקצה שפתי אביו עולה חיוך קטן, "בשביל הדפנות צריך אזיקונים", הוא אומר, מרפה את ידי בנו, "כשארזנו את הסוכה בשנה הקודמת השארתי במחסן חבילה שלמה".

הוא חוצה את החצר שהפכה לאתר בנייה, מגיע למחסן הבניין, מוצא בו שלושה בחורים, בנים למשפחת רוזנטל. הם מתוחים מעט, דוד רואה כיצד הם סורקים את המחסן ומעבירים חפצים ממקום למקום.

הוא רוצה לשאול את צעיר הבחורים, רפאל, מה שלומו של האתרוג החדש, אבל אווירת המתח במחסן עוצרת את לשונו. הוא פוסע אל עבר המיקום המשוער של חבילת האזיקונים וכאשר הוא מוצא את החבילה מצחו מתכווץ, אין סיכוי שפדנט כמו אביו ישאיר במחסן שקית המכילה אזיקון אחד. הוא סוקר את רצפת המחסן, מזיז את שידת העץ הישנה ומרים אזיקון סורר. זהו, אין עוד.

"אתה עוזר לנו?" הוא לא יודע אם תאורת המחסן היא זאת שהפכה את פניו של רפאל לכהות.

"במה?" למה הם כל כך לחוצים?

"למצוא את הסוכה שלנו, היא לא בשום מקום",

דוד ממצמץ, סוכת העץ הישנה של הרב לא קטנה בכלל, גם כאשר היא מפורקת לגורמים וארוזה היטב. היא לא יכולה סתם להסתתר מאחורי הגרוטאות, "חיפשתם טוב?"

"הפכנו את המחסן, אין לה זכר. מה שנשאר ממנה זה השקית עם הקישוטים"

"חבל, עד שהיה לאחיי הקטנים סיכוי לנצח את אחותכם בתחרות הסוכות", דוד מגחך.

"זה לא זמן לבדיחות", אומר רפאל בקול חמור, "זו הסוכה של אבא שלנו",

דוד נושך את שפתו, על זה הוא לא חשב, "אני אצא לחפש מחוץ למחסן, אולי דפנות הסוכה הפריעו למישהו והוא הוציא אותם לרחבה".

הוא יוצא החוצה לחפש קורות עץ רחבות וישנות מעט, אבל בחצר שמלאה עמודים וקורות אין אף לא קרש אחד המסומן בכתב ידו של הרב רוזנטל עליו השלום.

אעלה את ההמשך בעז"ה במוצאי שבת.
 

-חיה-

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
ג.
שמועות יכולות לעבור מפה לאוזן, כשכל מְסַפֵּר לוחש אותן חרש, מוסיף נופח משלו. אבל הידיעה שהרבנית רוזנטל לא תבנה השנה את סוכת בעלה, הרב הקודם, עברה כמו גל גדול ששטף את קריית ערבה, מסעיר את תושביה.

דוד עומד בתור, מאזין בשתיקה לדיבורים הנרגשים סביבו, "גברת רוזנטל אומרת שאין לאישה וארבעה ילדים צורך בסוכה כל כך גדולה. היא טוענת שסוכה גדולה וריקה רק מבזה את זכרו של בעלה", פני גליידמן הבן סמוקות כהלכה.

"אולי היא נפגעה מכך ששנה שעברה לא קיימנו שיעור בסוכה", תוהה מוכר המכולת, בלהט השיחה אפילו הוא לא שם ליבו לתור הארוך.

"אבל זה היה כי ערכנו במקום סיום מסכת, שכחתם?" אומר קולו של גידי שצץ פתאום.

דוד מביט בחברו, "מחר אתם נוסעים, אהה?"

גידי מהנהן, וחיוך מתעקל בפיו, "עד שיש משהו מעניין בקריה אני נוסע", מבטו מעורר הרחמים מצחיק את דוד, כמעט גורם לו לספר את מה שהבטיח לשתוק.

"מה יש, כשתחזור לשמחת תורה בטח כולם ידעו כבר הכל", רק שהמילים יוצאות מלשונו הוא מבין ששגה ועוצר בבהלה.

גבותיו של גידי מתרוממות, בניגוד גמור לקולו שמעדיף לצנוח, כמעט לא להישמע, "מה אתה מסתיר? אתה יודע משהו!" הוא קובע, ניצוץ מעוניין בעיניו.

"יודע, ונשאיר את זה ככה", דוד מכחכח בגרונו, ותשומת הלב של העומד מאחורי הדלפק חוזרת לתור.

וכך הוא עושה את דרכו חזרה הביתה בידיים דואבות ומוח כואב. הדעות של כל אנשי העיר נעות בין קטנות רוחה של הרבנית ומעשיה המוזרים לבין צורך בחשבון נפש לגבי פגיעות בה, שנעשו בחוסר שימת לב. ורק הוא יודע את האמת, הסוכה נגנבה, פשוט כך. והרבנית מסיבות השמורות עימה החליטה לשמור זאת בסוד.

דוד מגיע לבית הריק, סוחב איתו שקיות ומחשבות. לכאורה ברור שהרבנית רוצה לשמור על כבודו של הגנב, להניח לו להתוודות מבלי שכל הקהילה תדע. חיוך עגום עולה על שפתיו, הרבנית שומרת על כבודו של גנב במחיר כבודה שלה.

הוא מסדר את המוצרים שקנה במקומם ומתיישב, אינו שם לב לדפיקות הקצובות על הדלת ורק צלצול הפעמון מקים אותו, גורם לו לתהות לאן נעלמו כולם.

"דפקתי המון" מתלונן רפאל,

"סליחה", דוד נבוך, "חזרתי מקניות וסידרתי את המוצרים",

"לא נורא" רפאל מרים ידו בתנועת ביטול, "אימא שלך כאן?"

"לא, אני חושב שהיא בסוכה, למסור לה משהו?"

"אמא שלי רוצה לדבר איתה לגבי האזיקונים"

"אזיקונים?" דוד מופתע, "איזה אזיקונים?"

"האזיקונים שאולי נגנבו יחד עם הסוכה שלנו, אלו שנעלמו מהמחסן", קולו של רפאל עייף, מן הסתם גם לו נמאס מהבלגן הזה.

"אני אקרא לה".

הוא יורד לסוכה ומעדכן את אימו, אחר כך הוא חוזר לבית, כשבראשו מתחילה להצטייר תמונה בהירה. מי שגנב את הסוכה ישתמש בה בחג הסוכות לקדש בה את החג, לסעוד סעודות, ובעיקר לחשוב שהוא מקיים מצווה, מה שלא יקרה כל עוד הסוכה בגדר סוכה גזולה. הרבנית כנראה רוצה שסוכתו של אותו גנב תהיה כשרה למהדרין, מהסכך ועד לאזיקונים.

אימה שחוזרת מהרבנית מאשרת את מסקנותיו, "הרבנית שלנו פשוט צדקת", היא אומרת.

הוא שותק, מביט בחלון, המון סוכות עומדות שם. "איפה הם יהיו בחג?" אומר לבסוף,

"הם יבנו סוכה קטנה יותר, מסתבר שלא כל הסוכה נגנבה, חלקים ממנה פשוט היו מוחבאים היטב בתוך המחסן, מהחלקים שנשארו אי אפשר לבנות את הסוכה, אבל הם ישתמשו בחלק מהסכך שגם נשאר".

"הוא לא גנב הכל?" תמיהה עולה בו,

אימו מבינה את הבעתו ומבארת: "הסוכה של הרב זכרונו לברכה כל כך גדולה שאפשר לבנות ממנה שתי סוכות, הבחור כנראה לא הצליח לקחת הכל".

"מזל שעל קישוטים הוא לא חשב, הוא השאיר לרבנית את כולם".
 

-חיה-

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
ד.
חג הסוכות חלף, יפה ועולץ כרגיל, ואם לא הטעם החמצמץ שהותירה בו סוכתם הקטנה של הרבנית וילדיה, יכול היה דוד להכריז על החג כמושלם.

וכמו תמיד השנה נעה בקצב מסחרר, סוחבת איתה שבתות וחגים, חוויות ואירועים. ושינויים. הוא הפך לבחור ישיבה אמיתי, כזה שנוסע לחודש אלול וחוזר מהישיבה פעם בשבועיים. ולמרות דמעות הגעגוע שזלגו אתמול על הכרית, הוא מרשה לעצמו להרגיש גדול. כל כך גדול, שכשהוא עולה על האוטובוס ומוצא מושב ריק ליד רפאל הלומד כבר בשיעור ג' הוא מתיישב לצידו ללא היסוס.

רפאל מחייך אליו, שואל לשלומו ואיך הוא מסתדר עם האוכל בישיבה. השיחה מתגלגלת, ואיך שהוא, אולי בהשראת החגים הקרבים, השיחה זולגת אל גניבת הסוכה בשנה שעברה. ורפאל מפתיע אותו, מספר שהברנש ואשתו הגיע לאחר החג והתנצל.

"הוא חדש בקריית ערבה, לא היה לו שמץ שזו הסוכה של אבי זכרונו לברכה", רפאל מסתכל על דוד כמו קורא את תחושותיו, "אי אפשר לשפוט אותו, למרות שהוא לא היה צריך לגנוב שום סוכה, בלי קשר לבעליה",

דוד מכווץ את מצחו, משהו לא ברור לא, "אבל איך איש לא זיהה את הסוכה שלו שבנויה מחלקים שכל ילדון בעיר יודע לזהות?" הוא נבוך להיזכר כיצד הוא עצמו בילה את ימי חול המועד בחיפושים ושיטוטים, כיצד הציץ לחצרות ובחן מרפסות, ידיו משחקות מבלי משים בידית המושב.

"גם אם כולם היו יודעים ומחפשים לא היה להם סיכוי למצוא", הוא משתהה מעט, עוצר את קולו ודוד שם לב שמבטו עצוב מעט, "הוא בכלל לא בנה סוכה".

דוד מופתע, להתפתחות כזו הוא לא ציפה, למה שמשהו יגנוב חלקי סוכה בלי לבנות אותם, הוא תוהה, רסיס מחשבה שנזרק בו לרגע, הוא שמע פעם על מחלה שגורמת לאנשים לגנוב מבלי רצונם, כנראה, הוא מחליט, זה העניין.

רפאל דומם, נהנה לראות את קשת ההבעות שמתחלפות בפניו, ורק כאשר הן מתאחדות להבעה אחת החלטית הוא פוצה את פיו, "הוא בחור טוב שפשוט נקלע למצב מורכב. אחרי שנים של עניות משפחתו החליטה לשנות מקום, לשנות את מזלם. אבל העוני איתר את הכתובת החדשה שלהם והחליט להביא גם את ידידיו, הדלות והמחסור" הוא נושם מעט, מביט בנוף שהלך והתחלף, הדרך עוד ארוכה.

"ומה שיציל אותו מעניות זה דפנות סוכה ישנה?" תוהה דוד.

"אולי דפנות עץ לא יביאו עושר, אבל אפשר לתקן איתם מיטות ישנות ואפילו להחליף בהם דלת שבורה".

אם מקודם התחלפה קשת הבעות על פניו, עתה עולים בהן רק ענני תהייה, רפאל מבחין בהם וממשיך, "יש לו ידיים טובות מאוד, ובלילה של ייאוש הוא פשוט שוטט במחסני הבניינים וחיפש חפצים ישנים שאין לאיש צורך בהם. כשהוא ראה את דפנות הסוכה הישנות הוא חשב שאיש לא חפץ בהם ונפל בפיתוי".

"חבל שלא ידע על עברה של הסוכה". הוא מצטער בשביל רפאל, "והרבנית מחלה לו סתם, כי הוא הקים סוכה גזולה", מבטו עצוב על הסוכה הגדולה שכבר לא תקום יותר, הרבנית הרי לא תבקש מהברנש להחזיר את חלקי העץ.

"אימי צדיקה", הוא אומר, עיניו זולגות לחלון האוטובוס, כאילו לא שלמות עם מה שהוא עתיד לומר, "היא אמרה לבחור שאין לו מה להתנצל, שהיא מחלה לו כבר במוצאי יום כיפור. ואתה יודע איך הגיבה כששמעה על השימושים החדשים של סוכת אבי? אחרי שהיא וידאה שהבחור לא יחזור למעשים כגון אלו, היא אמרה שהיא זאת שצריכה להודות לו, על כך שהוא הפך את סוכת הארעי שלה שמשמחת יהודים רק שבוע בשנה, לסוכת נצח".

הם מגיעים לתחנה ומוציאים את המזוודות, במוחו מהדדים דבריה של הרבנית. הוא פוסע לביתו, מלווה ברעשי המזוודות. רפאל צועד לידו, שותק גם הוא.

ליד אחד הבניינים מבהיל אותו קול צחוק ילדותי, מסית את מחשבותיו. הוא מביט למרפסת שממנה בוקעים הקולות ועיניו עוצרות על הגדר העצית, האם הוא מדמיין או שהגדר עשויה מסכך?

אל הצחוק הקטן מצטרפים עוד כמה, ילדותיים כמוהו.

אכן צדקה הרבנית, סוכת נצח.
-------​
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
סיפור יפה. מלא תום וטוהר, יהודי.
הוא חוצה את החצר שהפכה לאתר בנייה,
אהבתי, כל כך מדוייק.
ניצוץ מעוניין בעיניו.
ככה אומרים? לא מתעניין?
"הוא לא גנב הכל?" תמיהה עולה בו,

אימו מבינה את הבעתו ומבארת: "הסוכה של הרב זכרונו לברכה כל כך גדולה שאפשר לבנות ממנה שתי סוכות, הבחור כנראה לא הצליח לקחת הכל".
א. מעבר שורה הרי הוא כסיום משפט, ולכן לא יכול להיות פסיק לפני מעבר שורה.
ב. קצת מוזר לי שאחרי פרק שלם שבו דנים בכך שהרבנית לא תבנה סוכה, באגביות לגמרי מתברר שהיא דווקא כן תבנה, רק סוכה קטנה יותר. לא יושב לי תוך בתוך הרצף.
מסית את מחשבותיו
מסיט.

הערה נוספת:
קשה לקרוא את הסיפור ברצף. נראה לי שהיו קוראים רבים יותר, אם היית מחלקת את הפרקים לאורך החג כולו. פרק ביומיים, נניח.
 

-חיה-

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
סיפור יפה. מלא תום וטוהר, יהודי.
תודה!
ככה אומרים? לא מתעניין?
אממ... לא יודעת
א. מעבר שורה הרי הוא כסיום משפט, ולכן לא יכול להיות פסיק לפני מעבר שורה.
ב. קצת מוזר לי שאחרי פרק שלם שבו דנים בכך שהרבנית לא תבנה סוכה, באגביות לגמרי מתברר שהיא דווקא כן תבנה, רק סוכה קטנה יותר. לא יושב לי תוך בתוך הרצף.
א. פספסתי
ב. צודקת, אני חושבת שהייתי צריכה לשתול את זה יותר בפרק או שלכתוב שאין בכלל סוכה. פשוט כשכתבתי את השורות האלה פתאום חשבתי שיהיה מוזר אם הבחור יגנוב את כל הסוכה, כי מה יש לו לעשות עם כל כך הרבה קרשים אז שיניתי.

ותודה על הארות! פעם ראשונה שאני בכלל כותבת סיפור כזה ארוך וחששתי שהפלטפורמה לא מתאימה, באמת הייתי צריכה לחלק את הקטעים יותר, תודה!!
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמז

א הַלְלוּיָהּ כִּי טוֹב זַמְּרָה אֱלֹהֵינוּ כִּי נָעִים נָאוָה תְהִלָּה:ב בּוֹנֵה יְרוּשָׁלִַם יְהוָה נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל יְכַנֵּס:ג הָרֹפֵא לִשְׁבוּרֵי לֵב וּמְחַבֵּשׁ לְעַצְּבוֹתָם:ד מוֹנֶה מִסְפָּר לַכּוֹכָבִים לְכֻלָּם שֵׁמוֹת יִקְרָא:ה גָּדוֹל אֲדוֹנֵינוּ וְרַב כֹּחַ לִתְבוּנָתוֹ אֵין מִסְפָּר:ו מְעוֹדֵד עֲנָוִים יְהוָה מַשְׁפִּיל רְשָׁעִים עֲדֵי אָרֶץ:ז עֱנוּ לַיהוָה בְּתוֹדָה זַמְּרוּ לֵאלֹהֵינוּ בְכִנּוֹר:ח הַמְכַסֶּה שָׁמַיִם בְּעָבִים הַמֵּכִין לָאָרֶץ מָטָר הַמַּצְמִיחַ הָרִים חָצִיר:ט נוֹתֵן לִבְהֵמָה לַחְמָהּ לִבְנֵי עֹרֵב אֲשֶׁר יִקְרָאוּ:י לֹא בִגְבוּרַת הַסּוּס יֶחְפָּץ לֹא בְשׁוֹקֵי הָאִישׁ יִרְצֶה:יא רוֹצֶה יְהוָה אֶת יְרֵאָיו אֶת הַמְיַחֲלִים לְחַסְדּוֹ:יב שַׁבְּחִי יְרוּשָׁלִַם אֶת יְהוָה הַלְלִי אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן:יג כִּי חִזַּק בְּרִיחֵי שְׁעָרָיִךְ בֵּרַךְ בָּנַיִךְ בְּקִרְבֵּךְ:יד הַשָּׂם גְּבוּלֵךְ שָׁלוֹם חֵלֶב חִטִּים יַשְׂבִּיעֵךְ:טו הַשֹּׁלֵחַ אִמְרָתוֹ אָרֶץ עַד מְהֵרָה יָרוּץ דְּבָרוֹ:טז הַנֹּתֵן שֶׁלֶג כַּצָּמֶר כְּפוֹר כָּאֵפֶר יְפַזֵּר:יז מַשְׁלִיךְ קַרְחוֹ כְפִתִּים לִפְנֵי קָרָתוֹ מִי יַעֲמֹד:יח יִשְׁלַח דְּבָרוֹ וְיַמְסֵם יַשֵּׁב רוּחוֹ יִזְּלוּ מָיִם:יט מַגִּיד (דברו) דְּבָרָיו לְיַעֲקֹב חֻקָּיו וּמִשְׁפָּטָיו לְיִשְׂרָאֵל:כ לֹא עָשָׂה כֵן לְכָל גּוֹי וּמִשְׁפָּטִים בַּל יְדָעוּם הַלְלוּיָהּ:
נקרא  4  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה